GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Biserica Vrăjitorului
Un loc prin fața căruia am trecut de multe ori în drumurile mele, ba chiar i-am făcut și poze din exterior doar, însă n-am mai apucat să scriu despre el, loc pe care l-am regăsit absolut întâmplător pe un ghid turistic străin când căutam informații pentru o viitoare vacanță într-o zonă externă plină de magie. Nimic de mirare, străinii sunt dornici de mistere iar lăcașul de cult bucureștean se află în plină zonă istorică a capitalei noastre.
Cum zilele trecute pașii m-au purtat prin centrul istoric, foarte aproape de lăcaș, căutând ceva pentru întâlnirea de la Alba Iulia, am zis să-mi încerc norocul intrând și să văd dacă am voie să fac câteva poze. Puține reușite însă căci lumina nu mă avantaja, plus credincioșii care intrau și ieșeau permanent deși nu era o zi de slujbă obișnuită, oameni cărora trebuie să le respecți credința, indiferent de convingerile tale.
Biserica Zlătari, căci despre ea e vorba, situată pe Calea Victoriei, vis-a-vis de clădirea istorică CEC și între străzile Stavropoleos și Lipscani, este unică în București, este singura biserică ce are unul din hramuri un fost vrăjitor, Sf. Ciprian.
Între blocurile înalte ce o străjuiesc, micuța biserică zugrăvită în alb, cu ornamente de cărămidă roșie și cu pridvorul minuscul, nu pare interesantă din exterior dacă nu-i știi povestea. Când îi afli trecutul, atunci pricepi de ce este în unele ghiduri pentru străini.
Interiorul, așa cum este azi, nu este foarte spectaculos. E totuși o senzație de liniște și multă lumină, ceea ce nu întâlnești la multe alte biserici celebre. Prima impresie este dată de pronaosul mic cu un cafas/ balcon îngust unde cândva asista domnitorul la slujbă, cocoțat acolo din motive de securitate, azi locul unui cor bisericesc de profesioniști, actuali și foști membri ai corului Madrigal, studenți la Conservator, mulți alții. Tot în pronaos este și pangarul bine aprovizionat.
Naosul bisericii Zlătari este octogonal în interior deși din afară s-ar încadra într-un pătrat. Modestă în interior, cu zidărie simplă zugrăvită în imitație de marmură, este luminată prin vitraliile mari reprezentând icoane de sfinți și prin gemulețele de la turla centrală, ultimele lăsând soarele să pătrundă pe sub chipul blând al Pantocratorului. În partea stângă, în mijloc vitraliul o reprezintă pe Sf. muceniță Iustina iar în dreapta și stânga altarului pictura în ulei îi reprezintă pe Sf. Gheorghe și Sf. Dumitru, sfinții care au fost hramul primei biserici de piatră.
În stânga naosului, aproape de altar, se află baldachinul cu racla moaștelor Sf. Ciprian, adică mâna sa dreaptă, aici din 1790, Un loc pe care mi-a fost greu să-l fotografiez, se perindau continuu credincioși care zăboveau ceva timp cu capul pe raclă...
Două candelabre vechi lucrate în stil bizantin înfrumusețează de peste un secol biserica, la fel amvonul micuț, lucrat după modelele secolelor trecute. Tâmpla sau catapeteasma lucrată în lemn aurit, cu icoanele pictate de Tattarescu și cu cele “ferecate” în argint, este în ansamblu o lucrare foarte frumoasă și simplă totuși, fără a fi supărătoare privirii și care aduce parcă o rază de liniște.
“Biserica miracolelor” cum mai este numită, are o istorie destul de lungă și de bogată. Prima biserică pe acest loc a fost ridicată din lemn de breasla zlătarilor/aurarilor domnești (de la slavonul zlato sau zlatu, aur), unul din neamurile de elită ale romilor europenizați dar organizați după regulile Indiei străvechi. Ei aveau case atunci în zona aceasta cunoscută drept mahalaua popii Manta sau a Zlătarilor. Nu este de trecut cu vederea că ridicarea acelui prim lăcaș a avut loc în sec. XVI, exact prin anii când Mihai Viteazul a înlesnit urcarea pe tronul Moldovei a singurului domn de etnie romă, cu mamă româncă, Ștefan Răzvan (vă amintiți cred de “Răzvan și Vidra“, opera lui Hașdeu inspirată din Letopisețul lui Miron Costin). Istoria romilor, atât cât am reușit, am citit-o de două ori, odată înaintea vizitei mele în Corfu dar și intrigată de lunga ședere a rudarilor de la Cetățeni Argeș și pot spune că a meritat efortul. Cu timpul, pe locul bisericuței de lemn sau imediat lângă - nu sunt consemnate aceste fapte în documente, doar oral s-a transmis - domnitorii Matei Basarab și mai târziu Spătarul Mihail Cantacuzino în sec. XVIII vor reface din temelie biserica, vor înzestra-o fiecare cu multe moșii și chiar va fi construit un han în jurul ei, astfel ca toate încasările de la acesta să folosească bisericii. A fost atât de vestită încât Constantin Brâncoveanu s-a mândrit cu ea în fața patriarhului Antiohiei la vizita acestuia în Țara Românească.
Zidurile lăcașului de azi ale Bisericii Zlătari sunt însă din sec. XIX deoarece un puternic cutremur a avariat-o grav la început de secol, de aceea a fost demolată și pe locul respectiv ridicată alta, după planurile arhitectului Xavier Villacrosse. Arhitectura este o îmbinare frumoasă de stil bizantin specific bisericilor ortodoxe balcanice, cu stilul valah/ brâncovenesc, cu micul pridvor asemeni caselor românești ale vremii. În 1853 artistul Gh. Tattarescu semnează contractul executării picturii în frescă a interiorului bisericii și-și termină lucrarea doar în 3 ani. Icoanele sale de pe tâmpla filigranată de lemn aurit, de pe arcade și de pe boltă sunt plăcute și calde, te îmbie la smerenie și rugă, chiar și acum după peste 160 de ani. Sunt scene din biblie, ușor de înțeles deoarece au o foarte scurtă explicație pe pictură.
Mânăstirea Zlătari a fost susținută cu multe bogății și toți domnii fanarioți i-au subordonat mânăstiri mai mici, metohuri aducătoare de venit, din motive ce încă sunt tainice. Cert este că în sec. XVIII și parțial în sec. XIX aici în hanul mânăstirii, a fost raiul zarafilor și al bijutierilor greci, al negustori mari, aici au funcționat 29 de magazine celebre, tot aici a fost un timp o secție a Ministerului Justiției dar și locul unde s-au depozitat tunuri și alt armament în războiul ruso-turc. O cronică spune că după reclădirea mânăstirii la jumătatea sec. XIX, aici au fost ridicate doar 5 chilii în care nici un călugăr nu a dorit să vină, dar 200 de camere pentru han erau ocupate de turci, arabi, cămătari evrei, greci, croitori nemți și circari italieni, ba chiar un coafor parizian își făcea mare reclamă cu salonul de frizuri pentru “domni și dame” din curtea mânăstirii!
Hanurile mânăstirilor au existat pe lângă toate lăcașurile de cult mai mari așa că hanul Zlătari înconjura biserica din această zonă elegantă a Bucureștiului sec. XIX dar va fi dărâmat în 1903, când regele Carol I sistematizează Bucureștiul. În locul hanului se face o zonă verde întreținută de inginerii horticoli ai primăriei.
Legea secularizării averilor mânăstirești a lui Cuza și Kogălniceanu avea să aducă sărăcie bisericii Zlătari care devine o simplă biserică de parohie. După alte încercări dureroase, vine sec. XX cu domnia primului nostru rege, Carol I, cel care o cuprinde în programul de renovare, moment când cere ca turlele în formă de ceapă specifice bisericilor ruse să fie reclădite după arhitectura bisericească locală. Biserica mai are câteva momente de glorie în vremea regalității când, de Bobotează, regii veneau aici pentru slujbă apoi mergeau pe malul apei unde un condamnat pe viață încerca să-și răscumpere libertatea scoțând crucea. Cutremurul din 1977 o avariază grav. După această dată este propusă insistent pentru demolare. Legenda nouă spune că în urma slujbelor către Sf. Ciprian, autoritățile comuniste au renunțat brusc și fără explicații la demolare, au luat doar parcul ce o înconjura și au clădit pe el blocurile înalte.
Sf. Ciprian, cunoscut și ca Magul sau Vrăjitorul, patronul vrăjitorilor și celor ce practicau necromanția, adept al cultului lui Apolo și Artemis pe altarele cărora jertfea copii, potrivit legendei a fost un tânăr originar din Cartagena, fiu de vrăjitori din sec. III. Cu multe studii de filozofie și inițiat în tainele magiei grecești dar mai ales egiptene și indiene, se stabilește în Antiohia. Aici primește cererea unui păgân pentru o vrajă de dragoste, acesta fiind îndrăgostit de tânăra Justina, o creștină. Cu toate vrăjile făcute de Ciprian, cu toată chemarea demonilor, vrăjile sunt inutile în fața credinței și a semnului crucii făcut de Iustina. Ciprian este șocat de rezistența tinerei și renunță la practicile sale, își arde cărțile și instrumentele folosite la vrăji, se botează la 34 ani, este hirotonisit preot, apoi ajunge episcop de Antiohia și un înverșunat propovăduitor al creștinismului. În timpul marii prigoane anticreștine este prins, schingiuit alături de Justina și sunt amândoi uciși din ordinele împăratului roman. Povestea nu are totuși multe dovezi reale astfel că Biserica Romano-Catolică a scos din calendar sărbătoarea Sf. Ciprian în anul 1969 iar în 2004 l-a șters din lista sfinților recunoscuți oficial. A rămas în calendarul bisericii ortodoxe și este sărbătorit mai ales în zona balcanică.
Faptul că am revenit aici tocmai cu o poveste despre o biserică, mi-aș dori să nu vă mire și vă spun că am scrisă încă o poveste despre o biserică celebră, urmează doar să am timp de pozat acolo. De-a lungul secolelor, bisericile mari românești au funcționat ca școli, centre de cultură, monumente de arhitectură valahă cum spune un arhitect pe care îl respect, au strâns, chiar dacă nu pentru publicul larg, adevărate comori ale scrisului românesc, au fost, unele dintre ele în anumite etape ale parcursului lor prin secole, adevăratele și singurele centre de cultură de la noi. Și pentru că istoriile și poveștile mai pe larg a acestor lăcașuri sunt mai greu de găsit chiar pe net, mi-am permis să adun aici parte din informațiile pe care le-am parcurs eu, așa că nu vă voi trimite la wiki sau alte pagini și, ca la programele tv, citește cine are nevoie să afle de acest lăcaș de cult dar și obiectiv turistic.
Povestea mânăstirii Zlătari, viața ei în secolul XIX, lumea care a trăit și muncit în jurul ei, în hanul Zlătari ar fi poate un o lecție a ceea ce se întâmplă azi în multe lăcașuri de cult când credința este doar generatoare de arginți și de ce mulți dintre noi, credincioși, au rețineri în a intra în biserici.
Dacă cumva credeți că v-am vrăjit, în bine sau rău cu această poveste, abăteți-vă o vreme prin lăcașul înscris în lista monumentelor istorice, acolo unde e racla cu mâna Sf. Ciprian și icoana de argint, făcătoare de minuni a Fecioarei și dacă vrăjile pe care bănuiți că vi le-a făcut cineva nu se risipesc, măcar aveți ocazia să admirați frumoasele picturi ale lui Tattarescu.
Trimis de elviramvio in 10.03.18 17:08:25
21 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (elviramvio); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
21 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Da și m-am abținut să scriu despre slujbele "speciale"!!
Da, e un loc pe lângă care am trecut de sute de ori, dar niciodată nu m-am gândit să-i trec pragul. Bine, nu-i singurul - e plin Bucureștiul de astfel de giuvaeruri...
Bine că măcar alții sunt atrași de ele. Probabil e la fel cum mergem noi prin varii capitale și căscăm gura la capodoperele lor, obiective adesea ignorate de către localnici.
@elviramvio: printre putinele articole despre biserici pe care:
1. le-am citit.
2. si daca le-am citit, nu le-am citit "in diagonala".
... si pentru care votul acordat are "acoperire" 100%.
Îmi aduc aminte că acum vreo 10 ani, în timpul unor lucrări la Calea Victoriei, au fost descoperite niște ziduri de la beciurile fostului han. Au stat expuse multă vreme, s-a vorbit la un moment dat că vor fi acoperite cu sticlă sau vor fi lăsate la vedere, dar pînă la urmă au fost re-acoperite, ca și cele de la Stavropoleos.
@abancor:
Am avut un nod în suflet zilele trecute pe Lipscani! Mizerie, nimic să-mi amintească sau să informeze despre istoria locului, renovări aiurea și o umilă placă ce amintea de Eminescu sub copertina unei covrigării, aproape de intersecția cu Calea Victoriei! Si un loc unde auzi frecvent engleza, italiana si alte limbi, deci turisti straini sunt.
@Dragos:
Corect. Și eu am trecut ca și tine pe lângă ea, îi știam povestea dar mereu a fost ceva care m-a împiedicat să intru. Îmi amintesc însă puțin de spațiul verde pe care s-au ridicat cele două blocuri ce o încadrează.
@elviramvio:
”Și eu am trecut ca și tine pe lângă ea, îi știam povestea dar mereu a fost ceva care m-a împiedicat să intru.
Poate coada formată de cei veniţi cu speranţa dezlegării de farmece şi blesteme ? Prea mulţi oameni de acest gen dau năvală, convinşi că au fost victimele "lucrărilor" vrăjitoarelor şi că această biserică este şansa lor de "izbăvire".
De grădina bisericii în care au fost construite cele două blocuri după 1977 eu nu îmi aduc aminte decât din cele povestite de tata.
@nicole33:
Da, ai mare dreptate cu prima parte a ecoului. Să pot face o poză rapidă a raclei cu mâna Sf. Ciprian, am așteptat ceva timp, chiar și după un tânăr ce plângea cu capul pe geam. Am trecut prin fața lăcașului și în zile când se fac acele slujbe speciale, n-am intrat...
Cu grădina și amintirea ei, păi ce să-ți fac dacă te-ai hotărât să te naști prea târziu față de mine... tu ești vinovată ????
@Zoazore:
Ai făcut vrăji? Fie, primesc SB de la tine ????
@elviramvio: Pai cam da! Zana Zbanghie si Sf. Ciprian si-au unit puterile si... click=SB!
@elviramvio: Pff... ce poveste nimerii și eu la ceas de seară, adică de noapte
Eu cu biserica, mai răruț că-i mai drăguț, doar dacă sunt nevoită sau îmi “sare” in cale prin vacanțele mele
Habar nu aveam de Ciprian, iar pe lângă această biserică am trecut zilnic, ani de zile, n-am avut curiozitatea să o vizitez, nu eram în vacanță.
Eu am mai spus cândva, intr-un ecou: preotul de la biserica Sf. Gheorghe, din Bucuresti, i-a spus mamei mele că acolo unde locuim, adică in casa noastră, acolo e casa lui Dumnezeu. Om bun zic eu, fără interese materiale de la enoriași, cuvintele lui dau un minus de bani bisericii
Ferească Sfântu sa fii lovit de soartă că umbli pe la toate Moaștele pentru ajutor, așa cum cred că erau cei pe care i-ai văzut tu pe-acolo. Și eu am fost la Ta Pinu’, in Malta, special pentru iubita mea... și Domnul a hotărât, a făcut așa cum a crezut El că e mai bine
M-am cutremurat când am văzut mâna Sfântului, nu știu dacă aș avea curajul necesar, nici nu vreau să mă gândesc
Eu te felicit pentru articol, l-am citit cu interes, bănuiam eu că e o poveste interesantă, doar era semnătura ta
@krisstinna:
Mulțumesc, ești o drăguță.
Cu bisericile, cele mai multe de pe la noi, am și eu o problemă și, așa cum am mai spus, bolta cerului îmi pare mult mai accesibilă. Sunt însă câteva în care intru cu multă bucurie dar, așa cum spui tu, acelea sunt o pagubă pentru casieria BOR. La Zlătari am intrat doar pentru vizită, poate voi mai intra pentru picturi într-o zi fără soare. M-a șocat cumva, nu era zi de slujbă "anti vrăji" nu era aglomerată dar se perindau continuu la raclă. Din cei patru străini care au fost în același timp cu mine, doi erau clar turiști dar cunoscători, fetele erau însă... vrăjite! Pe de altă parte, am o mare nedumerire cu acele slujbe speciale ținute chiar în biserică, cumva nerecunoscute de dogme dar naivi sunt peste tot în lume.
O zi frumoasă să ai!
Citit cu interes, desi acolo merg eu, din cele scrise de tine stiam prea putine, multe sunt noutati si ma bucur pentru ca din lista am ales caest articol acum seara tarziu.
Pictura merita admirata, mai ales acum dupa curatare/restaurare, o munca asidua facuta de niste tineri cu solutii speciale care erau greu de suportat si pt cateva minute, nu spun ore de pigaleala.
Mare parte cred ca snt studenti la arte, spun "cred " fiindca nu mi-a trecut prin cap sa intreb Parintele insa asa in tacere le-am admirat munca.
Si da rezonam cu un loc sau altul, depinde doar de noi. Lacasul in sine este gandit dupa reguli bune, cu ce este in interior ca si structura omeneasca cred ca avem probleme.
Scanteia divina este in noi, o aprindem cu puterea iubirii si o risipim imediat ce coboram stacheta.
Astept alta poveste, istorie si emotie bine dozate si redate.
Votat cu multa placere asa cum am citit si articolul.
@roth:
Mulțumesc. Da, așa este cum spui, în ultimii ani i-a fost curățată pictura atât cât s-a putut, are și o pardoseală relativ nouă. Din câte am citit, BOR nu prea se implică deși este o biserică monument istoric, doar racla cu mult argint a Sf. Ciprian am înțeles că ar fi donată de patriarhul actual. Mi-a plăcut că au fost foarte amabili când am întrebat dacă pot fotografia, nu peste tot este așa.
@elviramvio:
”Dacă cumva credeți că v-am vrăjit,
, da, pentru ca vazusem articolul, stiam biserica desi nu am intrat niciodata in ea, nu din vreo superstitie insa pur si simplu nu a fost sa fie, insa acum am sarit tot sirul sutelor de articole necitite pentru ca acesta avea ceva altfel.
Un articol foarte interesant, cu o poveste spusa minunat, felicitari, votat cu mare drag, astept sa ne vedem la Alba.
@mishu:
Drum bun spre casă! Aia unde ai sufletul.
@elviramvio:
”'Pe de altă parte, am o mare nedumerire cu acele slujbe speciale ținute chiar în biserică, cumva nerecunoscute de dogme dar naivi sunt peste tot în lume.
Care sunt acele "slujbe speciale"? ACATIST, Sf. MASLU, RUGĂCIUNI DE DEZLEGARE ŞI DE BINECUVÂNTARE, AGHEASMA MICĂ, VECERNIE, UTRENIE, SFÂNTA LITURGHIE, POMENIREA CELOR ADORMIŢI ÎN DOMNUL, PARACLIS... Ca la orice biserica.
E posibil ca din nestiinta sa va referiti la Moliftele Sfantului Vasile, care nu se fac oricui, dar tot ce se face e canonic. Nu ar indrazni nici un preot sa vina cu inovatii si sa faca "slujbe speciale"...
@mihai1989g:
Știu ce am scris, copilăria și adolescența mi-au fost puțin amestecate cu viața religioasă creștin-ortodoxă (puteți citi și articolul meu, ultima parte, despre Mrea. Cernica, acolo este partea bună dar nu întreaga poveste). De felul meu sunt mai iscoditoare și în tradițiile bisericilor, a tuturor religiilor monoteiste care sunt împletite de fapt ca o funie, așa că îmi asum ce am scris atunci.
Discuțiile despre religii sunt întotdeauna fără sfârșit, îți trebuie timp, cunoaștere și mai ales curaj să le întreții. Și da, știu bine ce sunt Moliftele Sf. Vasile și nu fac confuzii!
Mulțumesc pentru că ați citit articolul.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jan.2023 [Biserica de lemn Sfanta Maria, Voluntari] Raiul ascuns la marginea Bucureștilor — scris în 25.01.23 de cosmin_lipo din BOTOşANI - RECOMANDĂ
- Dec.2022 Biserica Sfânta Maria Pipera Voluntari — scris în 18.06.23 de KasVioara din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Nov.2022 Biserica bantuita Ciuperceni — scris în 13.11.22 de cristianrsvti din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2022 Cea mai veche biserică din București - Sfântul Anton - Curtea Veche — scris în 13.11.22 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- May.2022 Parohia Hagiu — scris în 28.01.23 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- May.2022 Biserici maramuresene in… Bucuresti — scris în 14.06.22 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Mar.2022 Biserica Sfanta Maria din Voluntari — scris în 26.03.22 de deeutza din PLOIEşTI - RECOMANDĂ