GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Cetatea Giurgiu și alte obiective giurgiuvene
La distanțe de timp inegale am vizitat mai multe cetăți dunărene, mai bine sau mai rău păstrate. Am început cu ruinele de la Trikule, pe Clisura Dunării (vezi impresii), am trecut pe la cetatea medievală a Severinului (vezi impresii), cetatea Sucidava de lângă Corabia (vezi impresii) și am ajuns până la cetatea Capidava și cetatea Carsium de la Hârșova (vezi impresii). De-a lungul fluviului mai sunt cetăți și fortificații, dar în această toamnă am ales să văd ruinele Cetății Giurgiu.
De la bun început vă spun că am ales în deplină cunoștință, m-am documentat înainte, am privit fotografii și am analizat hărți astfel încât dezamăgirea să fie cât mai estompată. Căci DA ești extrem de cătrănit după ce vezi ce a mai rămas din fortăreața ce străjuia malul fluviului. Înțeleg că orașul s-a aflat timp de secole în calea prădătorilor, cetatea a căzut, a fost refăcută, iar a căzut. Și a rămas la propriu la pământ. Acum, în secolul nostru, când turismul a căpătat o expansiune nemaivăzută și aduce venituri însemnate, autoritățile giurgiuvene elaborează doar planuri.
Accesul către ruinele cetății este facil, adresa fiind strada Digului nr. 1, colț cu șoseaua Portului, pe malul canalului Plantelor (fost Sf. Gheorghe). Prin oraș sunt câteva indicatoare către monumentul istoric și chiar la fața locului există un indicator, plus un panou scorojit amplasat în cadrul derulării unui proiect româno-bulgar. De parcare special amenajată nu mai are rost să vorbim, lăsați autoturismul undeva pe marginea străzii.
Efectiv în fundul unei „gropi”, o mică vale formată lângă taluzul canalului Plantelor, observi câteva ziduri. Lipsa unor panouri informative, schițe sau imagini aeriene, îngreunează „înțelegerea” acestor ruine. Ce ar fi trebuit să vedem acolo?
Istoria fortificației coboară până la anul 1396 când cetatea apare pe harta Codex Latinus Parisinus, apoi la 1403 este atestată documentar (împreună cu așezarea urbană: „Georgevio”) în tratatul de alianță încheiat de Mircea cel Bătrân cu Vladislav al II-lea Iagello al Poloniei. Au existat mai multe faze de construcție ale cetății, corespunzătoare mai multor secole și domnii. Prima fază este atribuită epocii premergătoare domniei lui Mircea cel Bătrân, un turn-donjon de formă poligonală, construit în stil arhitectural bizantin – blocuri mari de piatră încadrate de straturi alternative de cărămidă. A doua fază datează din perioada lui Mircea cel Bătrân și marchează apariția unei fortificații mai mari, cu ziduri de 3 m grosime (legate cu mortar și pietriș, întărite cu grinzi de lemn) și mai multe turnuri de apărare.
A treia fază corespunde refacerii din vremea sultanului Mehmed I, sultan care la 1420 cucerește cetatea și teritoriul înconjurător (200 kmp) stabilind aici pentru 400 de ani un avanpost al Imperiului Otoman. Câțiva domni vor mai cuceri pentru scurt timp cetatea (Dan al II, lea, Vlad Dracul, Vlad Țepeș, Mihai Viteazul, Mihnea al III-lea).
Francis Silvio Piccolomini, conducătorul celor 300 de călăreți toscani care îl ajută pe Mihai Viteazul în 1595, participă la bătălia de la Giurgiu și descrie cetatea: este clădită cu cinci turnulețe, cu flancuri și ferestrui de apărare. Cetatea a rămas întreagă și turnurile sunt masive. Zidul care leagă aceste turnuri între ele formează o curtină deopotrivă de înaltă cu turnurile. Pentru a da cetății o mai mare „piață de arme”, sultanul i-a adăugat două curți de apărare, una spre Dunăre, iar cealaltă în partea opusă ei unde se află poarta mare a cetății; zidul de apărare al acestor este scund și întru câtva întărit... Pe o latură a cetății abătuse cu măiestrie un braț al Dunării, spre ai forma șanțul de apărare și a o face mai puternică. Deasupra acestuia construise Sinan un pod pe cinci bărci.
La sfârșitul secolului al XVIII-lea – începutul celui de-al XIX-lea au loc războaiele ruso-otomane care ating inevitabil și Giurgiu. Generalul rus de origine franceză Louis Alexandre Andrault de Langeron, participant la campaniile războiului din 1806-1812, scria: Cetatea este foarte mică: n-are o mie de pași în circumferință, dar e regulat întocmită. Bastioanele sunt construite în chip modern și zidul de apărare căptușit.
Abia la 1829 cetatea Giurgiu și teritoriul aferent revin Țării Românești în urma Păcii de la Adrianopole (Edirne), moment în care fortificația este demolată sistematic. Piatra a fost utilizată de autorități și localnici pentru scopuri edilitare și gospodărești.
Abia în 1955 se ia decizia protejării sitului și se efectuează câteva prospecțiuni arheologice; în 1975 se fac săpături arheologice sistematice pentru descoperirea conturului cetății, moment când se fac și conservări de bază, dar total neadecvate, utilizându-se ciment. Până în zilele noastre au avut loc 25 de campanii arheologice care nu au deslușit pe deplin toate secretele fortificației. În 2012 Cetatea Giurgiu a fost inclusă în Planul Național de Restaurare, dar acest lucru scriptic nu a avut (deocamdată) nici un efect.
Cetatea Giurgiu – toamna 2018. Am ajuns într-o după amiază din timpul săptămânii pe strada Portului, frecvent tranzitată de tir-uri. Canalul Plantelor e aproape secat, dar o mulțime de pescari amatori își încearcă norocul în ochiurile de apă rămase în canal. Mergem pe o cărare de pe talazul canalului și ajungem lângă ziduri. Într-adevăr fortificația nu e foarte întinsă, o cuprinzi cu privirea, dar și cu pasul în câteva minute.
Din păcate nu e amenajat nimic, nici vreun traseu, nici un panou informativ. Mergi la întâmplare pe ziduri și pe lângă ele, prin vegetația înaltă, printre pietre și mărăcini. O parte din zidurile pe care le vedem au fost reconstruite pe o înălțime de circa 3 m, utilizând ciment și tehnici neadecvate.
E greu să deslușești unde se află ziduri originale, pe ici colo zărim combinația de piatră cu cărămidă sau zidul umplut cu pietriș. Vedem conturul turnului-donjon de la care a pornit fortificația, dar și urmele altor turnuri de apărare. Pășim cu grijă printre buruieni, pentru a ne feri de eventuale târâtoare și privim cu atenție în jur pentru a nu apărea vreun câine vagabond. Mai mult de 15 minute nu ai ce face! Păcat!
Podul Bizet
Vis-a-vis de cetatea Giurgiu se află un important monument de inginerie românească - primul pod în unghi din Europa. Inaugurat în anul 1905, podul făcea legătura între oraș și noul port din insula Ramadan, traversând canalul Sf. Gheorghe (azi, canalul Plantelor), efectiv oferind ieșire la Dunăre. Datorită configurației terenului, o stâncă în mijlocul albiei, se alege soluția tehnică a inginerului Ion Ionescu-Bizet, și anume un pod curbat în plan orizontal. Cele două căi ale podului îndeplineau rol rutier, dar și feroviar. La inaugurare podul a fost testat cu două locomotive și mai multe care încărcate; în virtutea tradiției se spune că inginerii au stat într-o barcă sub pod în momentul testării.
Cine sunt personajele responsabile de această premieră tehnică europeană? Cine altul decât faimosul inginer Anghel Saligny, alături de inginerul și constructorul Ion Ionescu-Bizetz. Dacă despre Saligny am auzit cu toții, cine a fost Ion Ionescu? Inginer de căi ferate la început, apoi director al Serviciului Hidraulic din București și profesor la Școala Politehnică din Capitală (agir.ro/univers-ingineres ... bizet_1324.html). Este unul din cei care înființează revista „Gazeta matematică”, publicație căreia îi lasă prin testament chiar casa sa, condiția fiind ca în două camere să se deschidă o sală de lectură pentru elevii din București.
Azi monumentul tehnic se utilizează exclusiv pietonal pe ambele căi. Am făcut câțiva pași pe trotuarul căii altădată rutiere – o punte din traverse de beton. Am admirat structura metalică vopsită în culoarea albastră – sute de nituri „înțeapă” grinzile de oțel, iar pilonul central e placat cu piatră frumos fasonată.
În jurul acestui monument nu găsim nici o plăcuță indicatoare, darămite vreun panou cu informații. Autoritățile întocmesc proiecte, dar ceva concret încă nu s-a întâmplat.
Turnul Ceasornicului
Un al treilea obiectiv important al orașului Giurgiu pe care l-am vizitat în această scurtă incursiune este turnul prevăzut cu ceas din Piața Unirii. De la cetate și podul Bizet, urmând strada Mircea cel Bătrân ajungi imediat în centrul orașului unde răsare din mijlocul arborilor corpul și vârful turnului.
Turnul din piatră a fost construit după 1771, în timpul epocii otomane a orașului. Acest edificiu a jucat rol de supraveghere și semnalizare a incendiilor având o înălțime de 22 m; are formă hexagonală și un diametru de 5 m.
Din jurul acestei construcții a pornit la 1831, după planurile inginerului austriac Moritz von Ott, reconstrucția orașului Giurgiu în sistemul radial (steaua). Este momentul cheie din care pornește transformarea orașului dunărean care până atunci arăta precum îl descria Scarlat Stăncescu, primar din perioada interbelică: Câteva uliți neregulate, strâmte, întortocheate, nenumărate locuri virane, pline de gunoaie și bălegar, unde răscoleau câinii, vestiții câini ai Giurgiului; pe alocurea băltoace înverzite; în mijlocul orașului turnul ceasornicului; împrejurul acestuia răsfirate cinci-șase sute clădiri turcești: case de locuit, prăvălii cu șandramale adumbritoare, bordee de pământ, toate înconjurate de un șanț de apărare, peste care se intra prin trei porți, în afară de poarta cea mare de fier despre Dunăre.
Am privit turnul care seamănă cu un minaret al unei moschei, la nivelul superior există un foișor de unde se pot observa împrejurimile (acum priveliștea e obturată de blocuri). Cu câțiva ani în urmă s-a deschis la baza turnului o cafenea (o acțiune însoțită de scandaluri), într-o galerie care a adăpostit la un moment dat pompierii și poliția urbei. Turnul este prevăzut cu ceas, montat pe la 1839; în 1883 este restaurat și schimbat gongul clopotului; mecanismul mecanic a fost schimbat cu unul electric în 1980.
Concluzii. Orașul dunărean Giurgiu este depozitarul unor monumente de valoare istorică în ciuda tuturor greutăților și distrugerilor întâmpinate în veacurile ce s-au scurs. Din păcate, integrarea acestor obiective istorice într-un traseu turistic regional care ar conduce la creșterea potențialului turistic al așezării, cunoscută acum doar drept punct de frontieră și tranzit, stagnează de ani buni. Strategiile de promovare turistică și crearea unei identități vizuale sunt numai cuvinte pompoase; s-au derulat câteva proiecte europene transfrontaliere cu vecinii bulgari, s-au depus proiecte de finanțare, dar lucrurile se mișcă greu.
Așezarea geografică pe malul Dunării, potențialul turistic uriaș al fluviului (neexploatat însă), prezența câtorva obiective istorice importante (nevalorificate), muzee, instituții culturale și biserici (nepromovate) sunt câteva atu-uri ale orașului. Speranțe, speranțe…
Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 17.11.18 21:05:33
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în GIURGIU.
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
”s-au derulat câteva proiecte europene transfrontaliere cu vecinii bulgari, s-au depus proiecte de finanțare, dar lucrurile se mișcă greu.
S-au făcut proiecte europene, s-au luat probabil și banii și... d-aia nu mai pot autoritățile de Cetatea Giurgiu. Chiar și așa, năpădită, după atâta vreme, încă se vede ce mândră a fost la zilele ei.
Podul Bizet, a surpriză! Numai de nu l-ar demola pentru fier. Am admirat în poza nr. 19 felinarul aflat între sensurile podului. Stâlpul cred că are o feronerie deosebită.
Mi-a plăcut prezentarea și meriți felicitări!
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@mihaelavoicu: Unele proiecte au finalitate, altele rămân așternute pe hârtie. Doar că anii trec și toată lumea are de pierdut.
Prin 2015 se depusese un proiect (stirigiurgiu.ro/cetatea-g ... roiect-european), conservarea, restaurarea și valorificarea turistică a Cetății Giurgiu constituia o „prioritate”, dar...
@webmaster: Mulțumesc pentru desemnare.
Uite mai jos, ca mică completare, cam cum arăta la finele secolului 15 cetatea Giurgiu, într-o reconstituire artistică a lui Radu Oltean. Imaginea a apărut în cartea ilustrată a lui Djuvara „Mircea cel Bătrîn și luptele cu turcii” și în albumul lui Oltean „Cetăți, castele și alte fortificații din România”. Pentru marele public, astfel de reconstituiri sînt foarte interesante, pentru că vin în sprijinul imaginației fiecăruia să vadă mai limpede trecutul.
Pe net, am găsit desenul reluat pe un mic blog despre Giurgiu, unde e interesant de citit și comentariile, care datează de acum 10 ani și ridică aceleași probleme ale valorificării turistice și culturale a cetății. Din păcate, se pare că 10 ani mai tîrziu a dispărut un panou ruginit, dar nu a fost înlocuit cu nimic. Se pare că a existat și o inițiativă de a se reconstrui măcar un turn, dar din 2011 nu mai există nicio știre despre ea.
@abancor: Corect, este o reconstituire colorată a graficianului Radu Oltean, un împătimit iubitor al istoriei, imagine care ne ajută să ne conturăm propria părere despre cetate. De altfel, Radu Oltean a realizat numeroase reconstituiri grafice extrem de reușite, acoperind epoci diferite și subiecte fel de fel (fortificații, personaje, hărți etc.).
Proiectul transfrontalier câștigat în această vară de autoritățile din Ruse și Giurgiu, presupune în cazul părții românești doar o amenajare peisagistică a incintei cetății (alei, mini-amfiteatru, panouri informative, iluminat, spații verzi), fără a se interveni în vreun fel asupra ruinelor.
Mulțumesc.
Scuze pentru intarzierea cu care public acest ecou. Duminica, inainte de a pleca la o petrecere a unei rude am vazut o alarma de un articol despre Giurgiu. Cum, desi sunt plecat din Giurgiu de mai bine de 50 de ani, continui sa ma pretind in continuare giurgiuvean sadea si nu m-am ramolit intr-atat incat sa uit lucruri importante despre orasul unde m-am nascut, am invatat si m-am format ca om. Am votat in orb articolul, pentru ca stiam de cine e scris si mi-am propus ca in cel mai scurt timp sa adaug si eu ceva, daca mai este cazul. Asa ca azi am reusit sa citesc articolukl de la un cap la altul si recunosc ca mi-a trezit mulkte amintiri din copilkarie sau adolescenta. Asa de multe, ca ar fi nevoie de cel putin 4 articole bine crescute pentru a le pune pe hartie.
Dar vorba multa, saracie si sa o luam pa rand, pa rand. Spre rusinea mea, despre cetate nu prea ce adauga, evident doar date tehnice si istorice. Iar aici daca gresesc ceva risc sa fiu tras de urechi de doi colegi de clasa din liceu, care sunt toba de istoria Giurgiului si nu-mi vor permite sa gresesc. As puncta altceva despre cetate. Noi, pana la terminarea liceului (in 1967), nu stiam mai nimic despre cetate. Am trecut de sute de ori pe langa ea, sau peste ea, pentru ca doar din loc in loc se vedeau niste pietre despre care stiam ca sunt de la cetate, cand mergeam la plaja la Veriga, sau la Dunare, in port, pana a fost desfiintata. Din pacate nici parintii sau bunicii nu prea vorbeau despre cetate, cel putin in familia mea. Discutiile erau despre Anghel Saligny cu podul sau curbat, cheiul portului de pe canal sau Silozul de cereale de pe malul canalului. Tot de la ei aflam despre Atelierele Navale, Fabrica de Bere, Fabrica de Zahar, Fabrica de Conserve “ Fructonil “, despre cale ferata din Romania, Filaret – Giurgiu, despre ferry-boat-ul si portul petrolier din Cioroiu, Gara Fluviala, despre Turnul Ceasornicului, despre Farfuria din jurul Turnului, distrusa in 1962 de o ineptie arhitectonica, care culmea a fost si premiata, despre parcul Alei, bisericile construite in anii 1830 – 1864, Liceul Ion Maiorecu, Scoala de Fete Ion Zalomit, Scoala nr 1, Sf Gheorghe, Scoala nr 2, Frumoasei, Scoala de Piscicultura, Spitalul Vechi si multe altele construite in secolul 19 si care se mai pastreaza, multe din ele si astazi.
De fapt in cazul Giurgiului raul de avea de multe ori primari nepriceputi sau neinteresati de modernizarea orasului dupa 1945, a dus la pastrarea a foarte multe cladiri vechi, unele de peste 100 de ani. Prima modernizare de amploare, dar si cea mai nefericita si daunatoare in acelasi timp a fost cea din anii 1963 – 1970, prin distrugerea Farfuriei si realizarea noului Centyru Civic. S-au distrus atunci multe cladiri importante, la ora actuala ramanand doar o mica bucatica, in spatele blocului 92, cum era denumit in 1967, cu cladirea Hotelului Taranu. Pentru mine si nu numai, puteau ei sa daram tot centrul si tot orasul si sa-l cladeasca din nou, tot nu voi uita cum arata farfuria in anul 1963, cand a inceput demolarea de amploare. Dar de ajuns cu nostalgiile!
De Podul Bizet pe mine, dar si pe multi giurgiuveni ne leaga pontonul de sub pod de unde in chiriam barci pentru plimbari pe Canal, sau arcadele de unde cei mai curajosi sareau in apa canalului. De aceste sarituri am o amintire neplacuta cu un baiat care nu m-a lasat sa sar de pe arcada inaintea lui. Din pacate aceasta saritura l-a costat viata, iar de atunci nu tin minte sa mai fi sarir cineva de pe arcada. S-a mai sarit de pe piciorul podului, din ce in ce mai rar. Nu cred ca dupa plecarea mea din Giurgi s-a mai sarit de pe pod. Am citit in articol ca cei care auconstruit podul ar fi stat intr-o barca, sub pod in momentul testarii. Stiam acest luicru despre podul de la Cernavoda, dar despre Bizet nu am auzit pe cineva in Giurgiu sa vorbeasca despre o asemenea experienta.
Doua vorbe vreau sa spun si despre Turn. Vad ca nimeni nu a remarcat ca Turnul este putin aplecat, fapt pentru care noi in copilarie il comparam cu Turnul din Pisa, evident la alte proportii. Copii fiind am intrata in subsolul Turnului, dar prea mult nu am putut merge, desi ne-am dorit, mai ales ca se vorbea foarte mult despre o galerie care ar duce la Cetate, sau la zidul Tabiei. Vorbe despre aceste tuneluri au fost in permanenta, dar nu am auzit pe cineva care ar mers prin tuneluri. Pana la distrugerea Farfuriei, langa Turn, cam spre directia Casei de Cultura, iarna se instala un pom de iarna cu sute de becuri in el si multe jucarii, care se invartea seara, intr-un frumos joc de lumini. Acolo, la pomul de iarna pe 30 Decembrie venea mos Gerila cu sute de daruri pentru copii.
Mama Doamneee! M-am intins la vorba ca un neam prost ce sunt! Ma opresc aici, pentru ca daca nu ma opresc ma prinde dimineata!
Numai bine si calatorii placute!
PS. Daca gasiti greseli de scriere, cititi cum ar trebui sa fie corect. Am scris direct, fara nicio corectura.
@mihaelavoicu: Stalpul de care vorbiti nu cred ca are o varsta mai mare de 30-35 de ani. Spun asta pentru ca sute de asemenea stalpi si alte modele mai frumoase, care au fost montati pe portiunea dintr Piata Unirii si Palatul Parlamentului, au fost executati in intreprinderea in care am lucrat pana in 1994, in anii 1985-1988. E posibil ca si acesta sa fie din aceasi " gasca ". Cat va supravietui acolo, cel care va sti exact merita un premiu Nobel.
Numai bine si calatorii placute!
@liviu49: Mulțumesc pentru mesajul adresat mie. Stâlpul dim capul podului, o fi nu foarte vechi, dar e ”prezentabil”! În Ploiești au fost asemenea stâlpi pe Calea Câmpinii, foarte vechi, cu o dantelărie superbă. Amplasați pe spațiul verde ce despărțea sensurile de mers, pe o distanță de, cred, 1 Km, au dispărut odată cu montarea liniilor de tramvai. Locul lor trebuia să fie la Muzeul de Istorie. Nimeni nu știe nimic.
Referitor la ”Farfuria” de care amintiți, să înțeleg că era formată de acel șanț ce înconjura casele și tarabele turcești, amplasate în jurul turnului? Interesant!
@mihaelavoicu: Farfuria de care vorbesc era piata centrala a orasului, pana in 1963, cand a fost desfiintata. Era o piata circulara, din care porneau mai multe strazi, ca niste raze. La data demolarii din Farfurie porneau, din nord spre vest strazile 7 Noembrie (fosta Stefan cel Mare), Garii (fosta Principele Nicolae), Bucuresti (fosta Regele Ferdinand), Independentei (fosta Bilargiu), Olari (fosta I. Ghoka), Donca Simo (fosta Berthelot), Republicii (fosta Lahovary).
In mijloc era Turnul, inconjurat de o alee circulara, din care prin 4 sau 5 alei se ajungea la o alta alee circulara, care era Farfuria Mica. Dupa carosabilul circular se afla Farfuria Mare, din care se mai pastreaza, inca o mica bucatica. Atat in zona din jurul Turnului, cat si pe trotuarele de pe Farfuria Mare se aflau multi pomi si foarte multe flori. Pe marginea Pietei, se gaseau foarte multe pravalii, initial, devenite dupa 1945, magazine, unitati de prestarii servicii, locuinte, la etaj.
Piata Carol, despre ea e vorba cand vorbim de Farfurie, era locul de plimbare pe cele trei alei circulare al giurgiuvenilor, seara de seara, dar mai ales duminica. Aceasta era una din cele trei piete ale orasului care s-au pastrat de la prima sistematizare din 1831.
Dar ma opresc aici, ca iar ma apuc de povestit si cine stie cine se mai supara pe mine.
Numai bine si cala torii placute!
@liviu49: Mulțumesc pentru completările utile. Venite din partea unui om al locului au mai mare „greutate”, iar faptul că prezintă unele lucruri dispărute astăzi sunt cu atât mai valoroase. prezența mai multor obiective de diverse categorii care ar putea fi valorificate turistic îmi confirmă ipoteza că orașul Giurgiu nu este doar o localitate de tranzit. trebuie mai multă implicare, până nu e prea târziu.
Numai bine!
@tata123: Mi-e teama de implicarea autoritatilor in modernizarea Giurgiului. De cate ori s-au implicat, s-a stricat si ce mai scapase implicarilor anterioare. Singura implicare ar trebui sa fie in conservarea patrimoniului (dupa parerea mea foarte mare) de cladiri vechi, reprezentative. M-as bucura, ca la viitoarea mea vizita, sa intalnesc placute pe care sa scrie " Aici a locuit Victor Karpis, Leonida Cristescu, Stelian Radulescu, Ioan Miclescu, Tudor Vianu, George Georgescu, Savin Popescu si multi alti oameni care au dus faima Giurgiului in tara si in lume. M-as bucura daca Cetatea ar putea deveni un obiectiv turistic, daca mizeria din jurul Turnului ar dispare definitiv, daca restaurarile unor case-monument nu se vor face cu termopane si vopsea lavabila, daca vechile fabrici de bere, de zahar, daca nu vor mai produce, sa devina muzee tehnice, daca, daca...
Atunci voi putea fi multumit de implicarea autoritatilor in modernizarea Giurgiului.
Pana atunci numai bine si calatorii placute!
@liviu49: Bună și această ultimă completare. Ai dreptate, înainte de valorificarea turistică și culturală a unui loc trebuie efectuată conservarea și restaurarea obiectivului respectiv. E greu de pus în practică, deși bani din fonduri europene există; proiectele sunt stufoase, birocrația excesivă etc.
Nu e de ajuns să montezi o plăcuță de monument istoric sau să amplasezi un indicator și să consideri că ai făcut promovare turistică. Nici centrele de informare turistică apărute ca ciupercile după ploaie nu sunt eficiente în anumite cazuri. Mai avem de lucru...
@all: Am aflat zilele acestea că de ceva vreme au demarat lucrările de reconstruire și punere în valoare a cetății Giurgiu. De fapt, în anul vizitei mele - 2018 - s-a semnat proiectul româno-bulgar care prevede investiții turistice în ambele țări, cu referire expres la cetatea giurgiuveană (cetate-panteonrobg.ro/proiect).
În primăvara lui 2021 a fost semnat ordinul de începere a lucrărilor de investiții (jurnalgiurgiuvean.ro/ordi ... cetatii-giurgiu), iar prin 2022 se schițaseră primele alei și fundațiile unui amfiteatru (jurnalgiurgiuvean.ro/lucr ... ina-desfasurare). Dar lucrările se desfășoară greoi...
Într-o filmare din 2023 (youtube) se observă o parte din alei și amfiteatrul. Pe parte de ruine nu s-a intervenit încă.
Să sperăm că acea zonă va căpăta viață!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2024 O plimbare pe faleza Dunării şi la Turnul cu ceas din Giurgiu — scris în 04.08.24 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2024 Alte lăcaşuri interesante din Giurgiu — scris în 31.07.24 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2024 În Giurgiu, lăcasuri cu numele Marelui Mucenic Sf. Gheorghe — scris în 27.07.24 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2022 La Dumnezeu și la... Dunăre — scris în 04.07.22 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Apr.2022 Incursiuni periurbane (II): Conace, biserici și obiective tehnice - Dobreni și Herești — scris în 25.06.22 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Dec.2021 Letca Nouă — scris în 10.07.22 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Dec.2021 Sfântul Ioan Rusul — scris în 25.01.22 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ