GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Muzeul Theodor Aman — o oază de artă şi frumuseţe în centrul capitalei
Risc să apreciaţi aceste prime fraze ca off-topic dar nu pot să nu vă împărtăşesc bucuria pe care am avut-o ieri. După ce, mai mult de jumătate de an n-am putut parcurge mai mult de 100-200m în jurul casei şi ăştia cu câteva opriri, săptămâna trecută mi-am luat inima în dinţi şi am mers pe jos câteva sute de metri, plus autobuz, iar pe jos şi am ajuns în Piaţa Amzei unde am văzut casa Miţei Biciclista (v. aici)vezi impresii.
Ieri, după ce am studiat toate posibilităţile de transport, distanţa fiind mai mare, cu două autobuze schimbate şi ceva mers pe jos am ajuns pe str. C. A. Rosetti la muzeul Th. Aman pe care voiam demult să-l văd. Cu baston, cu şchiopătat, am reuşit.
Muzeul Th. Aman se află pe str C. A. Rosetti nr 8 şi este deschis de miercuri până duminică de la 10- 18. Tariful este 10 lei adulţi, 5 lei elevi, studenţi, pensionari şi 15 lei taxa de fotografiere. Muzeograf şi ghid este dna Şuteu, o persoană foarte amabilă, dispusă să vă povestească istoria fiecărui exponat.
În 1869, pictorul Theodor Aman, după o concepţie proprie, termină construcţia unei case care urma să fie locuinţă (la etaj), atelier, spaţiu de expunere şi loc de întâlnire al protipendadei artistice a Bucureştiului (la parter). Casa, deşi mică din punct de vedere al dimensiunilor are aspectul unei construcţii pompeiene. A fost ridicată pe terenul primit ca zestre de soţia sa pe maidanul Boteanu. Fiind prima casă construită pe uliţă, Aman a cerut să se numească Clemenţa, care era o traducere a numelui său aromân, Aman însemnând iertare.
Abia la începutul secolului trecut străzii pe care s-au construit multe clădiri somptuoase i s-a dat numele marelui om politic C. A. Rosetti.
Decoraţiunile exterioare ale casei au fost făcute cu ajutorul prietenului său sculptorul Storck dar cele interioare inclusiv lambriurile, vitaliile, frescele, picturile uşilor, mobilierul sculptat au fost realizate de Theodor Aman care era un artist multidisciplinar. După moartea pictorului survenită la 60 de ani în 1891, soţia acestuia Ana Aman, după multe formalităţi, a donat casa şi colecţia de tablouri, sculpturi şi gravuri cât şi uneltele de lucru ale artistului Ministerului Cultelor şi Instrucţiunii Publice în 1904. Condiţia era să se îndeplinească dorinţa pictorului de a deveni muzeu.
În 1908 a fost deschis primul muzeu de artă din Bucureşti, singurul care a rezistat de peste 110 ani în acelaş amplasament într-o clădire veche de 150 ani. Pe faţada casei la parter în nişe se află două statui de bronz de inspiraţie romană sculptate de Karl Storck iar pe faţada etajului medalioane ale lui Michelangelo şi Leonardo da Vinci executate de Aman.
Casa construită de arhitectul Franz Scheller în stil neo clasic după indicaţiile pictorului, a fost structurată pe parter şi etaj. La parter sunt opt camere dintre care cea mai mare este atelierul cu o înălţime de 6.7 m. care era şi o expoziţie permanentă a lucrărilor sale.
Casa-muzeu Theodor Aman este una din cele mai frumoase reşedinţe particulare din Bucureşti. Ea păstrează atmosfera din sec. XIX a unei locuinţe private cu atelier din perioada Belle Epoque. Concepţia artistică a pictorului este reflectată de obiectele din casa-document:şevaletul, presa de reprodus gravuri, violoncelul la care cânta, colecţia de arme, măşti, obiectele orientale. La capătul sălii decorată cu fresce pe întregul perete a apărut holograma lui Th. Aman alături de care apar m-am fotografiat.
Casa a suferit reparaţii minore în 1920 şi 1960 dar abia în perioada 2004-2008 a fost consolidată. Cutremurele din 1940 şi 1977 lăsaseră urme în structura sa de rezistenţă. Cu această ocazie a fost introdusă încălzirea centrală prin pardoseală, un sistem de ventilaţie, o instalaţie de dezumidificare necesară păstrării microclimatului optim pentru tablouri şi înlocuirea parchetului uzat cu altul în trei straturi.
În curte într-o clădire anexă a fost atelierul lui D. Paciurea care a lucrat aici între anii 1909-1932. Pe alee sunt expuse câteva lucrări de ale sale. Gardul de fer forjat este împodobit cu afişe ale colecţiilor din interiorul muzeului, menite să atragă atenţia trecătorului.
În apropierea casei lui Aman se află biserica Boteanu construită în 1770, dărâmată în 1909 şi refăcută în 1931; peste drum la nr. 5 palatul Cesianu- Racovitză este construit în stil renascentist în 1892, restaurat şi în care astăzi funcţionează galeriile Artmark; la colţul cu str. N. Golescu se află impunătoarea casă a gen. Zottu sef al Marelui Cartier General în 1916.
S-a născut în 1831 la Câmpulung în familia unui negustor bogat aromân ridicat la rang de serdar. Fiind talentat în pictură urmează cursuri de desen la liceul din Craiova. Trecerea lui prin Colegiul Sfântu Sava din Bucureşti unde l-a avut ca profesor pe August Treboniu Laurian a avut însemnătate în formarea conştiinţei lui revoluţionare şi unioniste.
La 19 ani primeşte o bursă din partea domnitorului Barbu Stirbei şi pleacă la Paris unde studiază pictura între anii 1850-1857 cu Michel Drolling şi Edouard Picot. În 1856 domnitorul Barbu Ştirbei i-a recunoscut meritele artistice înnobilându-l cu titlul de pitar. A venit în contact cu paşoptiştii din Paris şi prin arta sa a contribuit la idea de unire şi modernizare a ţării. A debutat la Salonul Oficial de la Paris în 1853 cu Autoportret, pânză care se află în colecţia Muzeului National de Artă Bucureşti. Până în 1880 expune constant în expoziţiile din Paris. A fost un strălucit pedagog şi împreună cu Gh. Tattărăscu a înfiinţat Scoala de Belle Arte din Bucureşti unde a format generaţii de artişti plastici.
Începând cu 1865 şi până în 1881 a organizat Expoziţia artiştilor în viaţă devenită unul din primele saloane oficiale de artă din ţară. Reîntors pe meleagurile muscelene a pictat case şi peisaje de la ţară, femei în costum naţional, aceste pânze fiind mărturie a societăţii rurale în a doua jumătate a sec XIX.
Pentru societatea feudală românească influenţată de conservatorismul fanariot, Aman a fost o adevărată revoluţie. Aman a fost primul pictor român modern. În casa artistului, devenită muzeul pe care l-am vizitat, s-a adunat până la dispariţia sa în 1891, elita artelor din Bucureşti, fiind singurul centru artistic al vremii. Principalele sale tablouri au un profund caracter naţional: Cea din urmă noapte a lui Mihai Viteazul, Bătălia de la Olteniţa, Bătălia românilor cu turcii în insula Sf. Gheorghe, Unirea Principatelor, Tudor Vladimirescu, Izgonirea turcilor la Călugăreni, Petrecere cu lăutari şi altele.
Înafară de muzeul Theodor Aman, lucrările lui sunt deţinute în Muzeul Natuional de Artă din Bucureşti şi cel de Artă din Craiova. În 1991 Academia Română i-a acordat titlul de membru post-mortem.
Muzeul conţine peste 1000 de piese din toate genurile artei plastice şi decorative:tablouri, acuarele, schiţe, sculptură în lemn, gravuri în aquaforte, mobilier cât şi obiecte care i-au aparţinut pictorului.
Pictura. În muzeu sunt 165 de picturi în ulei pe pânză sau suport de lemn. Sunt pânze din toate perioadele de evoluţie ale lui Aman şi cuprind genuri diferite de la marile scene de bătălii la portrete, figuri istorice, interiorul casei sau a uliţei de afară văzută prin fereastră, peisaje şi flori, membrii ai familiei, reuniuni mondene, scene orientale, toate atestând extraordinara capacitate a artistului de a trece de la un subiect la altul. De remarcat portretul Anei Aman ai cărei ochi parcă te privesc din orice colţ al încăperii în care te-ai afla, al străzii Clemenţa văzută prin fereastră, a fraţilor Aman, portretul unei ţigănci şi picturile monumentale Tudor Vladimirescu bust şi mărime naturală.
Sculptura. Cu excepţia bustului lui Mihai Viteazul şi al celui propriu, sculptura lui Aman este reprezentată mai mult din piese de mobilier. Am remarcat şi fotografiat câteva din piesele care figurau în inventarul din 1904: „1. Un dulap de stejar în stil gotic (sculptat 1865); 2. Un dulap mai mic cu două base-reliefuri reprezentând sculptura şi pictura; 3. Un dulap pe patru picioare cu încuetura secretă cu base-reliefuri reprezentând două femei nude; 4. O masă de stejar sculptată şi gravată. Pe faţă sunt cioplite nouă chipuri de voievodi naţionali; 5. O cutie pentru lemne (cu figuri alegorice); 6. Dulap de haine. Amor şi Psyhia sculptaţi pe faţă; 7. Un lavabou cu oglindă şi sculpturi; 8. Cadrul unui ceasornic; 9. Două uşi cu două canaturi. Pe care sunt ciopliţi Titien, Rembrandt, Veronese şi Raphael”.
Grafica. În ultima parte a vieţii Aman se dedică graficii, tehnică pe care a învăţat-o în anii de studiu la Paris. Între 1872-1881 se consacră gravurii în aquaforte, primind atestatul de membru al societăţii Aquafortiştilor din Paris. În 1904 donaţia Anei Aman cuprindea 53 de planşe la care, în timp s-au adăugat altele, colecţia ajungând astăzi la 298 piese. O cameră din muzeu este dedicată gravurii, fiind expuse plăcile şi gravura propriuzisă ca replică.
Muzeului Theodor Aman, o oază de artă şi frumuseţe, merită să-i acordaţi două ore din timpul vostru liber.
 
WEB, dacă se poate youtube
Trimis de Michi in 02.03.20 12:19:04
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Michi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
- Coordonate GPS: 44.44033170 N, 26.09805920 E - neconfirmate încă
ECOURI la acest articol
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat în rubrica "Muzeul Theodor Aman, BUCUREȘTI" (nou-creată pe sait)
Am setat în program coordonatele GPS ale acestei destinaţii, rezultând următoarea poziţionare pe hartă -- click aici.
Ne poţi spune dacă-i ok? (măreşte zoom-ul de pe hartă cât e necesar, până la afişarea poziţionării / încadrării la nivel de stradă etc)===
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ necesar unei astfel de selecții.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
===
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Bravo, mama Michi! Foarte mult curaj, deja incepe sa imi placa aventurile lui mama Michi! La cat mai multe! A sosit primavara si cred ca un pic de dezmortiere a oaselor nu strica. Asa cumpatat cred ca merita din cand in cand o plimbarica.
O primavara frumoasa va doresc!
Ce frumoasă călătorie și ce obiectiv deosebit ați ales! Am vizitat muzeul prin 80 și ceva, dar abia acum remarc câtă eleganță și rafinament în tot ce-l înconjura pe artist, în lucrările lui, dacă ne uităm și la mobilier sau soba cea albă din faianță. Iar soția, o splendoare de femeie!
Mână, spirit și gust de adevărat artist!
Felicitări! Sunteți un exemplu de perseverență.
@Michi: Bravo, Michi! Mă bucur că ești din nou pe picioarele tale iar muzeul ales spre vizitare e unul dintre cele mai frumoase din București.
@Michi: Felicitări pentru incursiuni, la cât mai multe!
Casa Aman reprezintă o „pată de culoare” arhitectonică care a supraviețuit din a doua jumătate a veacului al XIX-lea până azi în acel cvartal de locuințe. Interiorul arată foarte bine și se încadrează ca epocă și stil cu alte locuințe urbane aparținând unor oameni de seamă. Dintre ele am vizitat în ultimii ani: Casa George Severeanu (vezi impresii), Casa Storck (vezi impresii), Casa Zambaccian (vezi impresii) sau Casa Nicolae Minovici (vezi impresii). Toate aceste reședințe găzduiesc azi muzee interesante.
Casa-atelier e minunată și a constituit „singurul centru artistic în care se aduna elita bucureșteană a timpului”, după cum scria Al. Tzigara-Samurcaș. Conform istoricilor de artă Theodor Aman a fost un adevărat artist european, aplica cu măiestrie tehnica artei de șevalet, practica gravura, se pricepea la artele decorative (vitralii, sculptură în lemn, artă murală), iubea poezia și muzica (cânta la violoncel).
Mulțumim pentru prezentare.
Vă admir, stimată doamnă că nu vă lăsați biruită de neputințele bătrâneții! Sunteți un model pentru mine, un model de vitalitate de care, mărturisesc, mă îndepărtez an de an, deși mă străduiesc să vă pășesc pe urme. Iar în ce mă privește, nu incapacitățile fizice sunt de vină, ci un ciudat sentiment de inutilitate și deșertăciune, despre care nu doresc a stărui în vorbire.
În ce privește review-ul de față, cred că s-a strecurat o mică inexactitate.
”În 1908 a fost deschis primul muzeu de artă din România
, se afirmă în conținutul articolului, în context fiind vorba de Muzeul Aman. Nu știu care a fost primul muzeu de artă deschis în România, dar știu cel puțin două muzee de artă din țara noastră care sunt mai vechi decât muzeul în discuție: Muzeul Naţional Brukenthal (deschis în 1817) și Muzeul de artă al Palatului Culturii din Iași (ființând din 1860).
@mariana. olaru:Mulţumesc Mariana şi pentru apreciere şi pentru corectură. Dealtfel în https://muzeulbucurestiului.ro/muzeul-theodor-aman. html se scrie˝:˝ Muzeul Theodor Aman a fost deschis în anul 1908 şi este unul dintre cele mai vechi muzee memoriale din România. ˝. În :https://www.descopera.ro/case-de-poveste/17342809-muzeul-theodor-aman-casa-in-care-marele-pictor-inca-ofera-o-veritabila-lectie-de-istorie-insasi-ilustra-regina-elisabeta-il-vizita-foarte-putina-lume-stie-ca-aman-este-cel-care-a-facut-coroana-lui-carol-i, se scrie ˝˝ Ana Aman s-a mutat din imobil în 1904, iar în 1908 în el s-a deschis primul muzeu de artă din Bucureşti˝. Am înlocuit România cu Bucureşti.
@Michi: Am vizitat Muzeul Theodor Aman cu ocazia Noptii Muzeelor si am stat la coada sa putem intra. Pretul de intrare nu este prohibitiv, dar placerea de a cutreiera orasul in acea noapte te facea sa vrei sa vezi cat mai multe locuri, sa vezi bucuria oamenilor de a fi in aceste locuri.
Un loc in mijlocul orasului, un strop de arta intr-un oras nebun, un loc insa cunoscut de destul de putina lume din pacate.
Felicitari, votat cu mare drag.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2024 Muzeul Theodor Aman din București – o bijuterie pentru iubitorii de frumos — scris în 27.05.24 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- May.2022 Muzeul Theodor Aman – un atelier, o epocă — scris în 29.06.22 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Nov.2013 Muzeul Theodor Aman — scris în 11.01.14 de Diaura* din BUCURESTI - RECOMANDĂ