GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Plimbare pe malul lacului Ciurel – peisaj citadin
Pe lacul morii apa se-mbracă-n mantii lucii
De mucilaginoase mătăsuri verzi smarald
Și roții-nțepenite îi crește blană verde
Să-i țină-n părăsire de moale și de cald.
De vrei să treci cu barca, lungi mâini te țin în loc
Și-oculte, verzi miasme îți amețesc plămânii,
Pe când secrete broaște slujesc solemn prohod
Pe-altarul vechi și profanat al pâinii.
Și nu e nici un secol de când priveam vrăjită
Copiii cum se joacă-n făină ca în nea
Și alegeam din gloată-o fetiță albă toată
Să crească și să fie mama mea.
Apusurile de soare pe Lacul Morii sau Ciurel sunt magnifice! Construcția hidrotehnică din epoca comunistă reprezintă un reper pentru locuitorii cartierului Crângași-Giulești-Militari în ceea ce privește petrecerea timpului liber. Din toamna lui 2021 am observat că au început lucrări de reamenajare ale falezei de pe malul Lacului Morii, apoi s-a anunțat pe toate canalele media începerea „proiectului de regenerare urbanistică a zonei Lacului Morii – Crângași – Giulești pentru promenadă, relaxare și activități sportive” . La început de vară 2022 s-au încheiat lucrările la prima fază a proiectului – reabilitarea aleii de promenadă, cea de-a doua fază constând în amenajarea Insulei Lacului Morii.
La plimbare pe aleea de promenadă. Cu zeci de ani în urmă „digul” , cum îi spuneam, era locul unde puteai să te plimbi la pas sau cu bicicleta, unde pescarii amatori își încercau norocul iar doritorii de plajă stăteau la soare pe dalele de beton. În anii de după evenimentele din 1989 îmi aduc aminte că am făcut împreună cu tatăl meu un tur complet de lac, acum latura sud-vestică e mai greu de accesat din cauza construcțiilor.
Am mers într-o după-amiază caldă de vară pe promenada nou amenajată, total liberă în acea zi de mijloc de săptămână. Am parcurs peste 4,5 km dus-întors pe porțiunea stăvilar – insulă, testând aleea nou asfaltată de pe dig. Faleza a fost reasfaltată, două treimi din lățimea aleii fiind dedicate pietonilor, iar o treime este pistă marcată de alergat. Pista de alergare e realizată din tartan de cauciuc, un material moale, comod pentru alergători, și este catalogată drept cea mai lungă pistă de alergare profesională din România (2150 m) . Într-adevăr deplasarea pe acea porțiune e relaxantă, îți protejează articulațiile. Pista este marcată la fiecare 100 de metri astfel că poți contoriza distanța pe care o parcurgi.
Pe întreaga porțiune stăvilar – insulă a fost ridicat un gard metalic care să îi protejeze pe plimbăreți în partea dinspre apă. La distanțe egale au fost montate pergole de lemn, pe care vor urca plante agățătoare, bănci din lemn și coșuri de gunoi. De asemenea, au apărut stâlpi noi de iluminat, camere video de supraveghere și chiar sisteme pentru analiza fluxului de persoane (people counter). În câteva locuri au fost amplasate un fel de tribune metalice care vor fi de folos în cazul desfășurării unor evenimente sportiv-artistice, ca de exemplu AeroNautic Show. La baza exterioară a digului a fost trasată o pistă specială pentru bicicliști, deși aceștia merg mai mult pe sus, pe faleză.
Am ajuns și pe insulă, lângă podul de acces fiind parcată o mașină a poliției locale. Cu toate acestea câțiva copii și adulți se scăldau fără probleme în apele lacului, lângă fostul debarcader. Pe insulă totul e părăsit și în paragină, dar pe de altă parte e curățenie. La umbra arborilor bătrâni o tânără învăța pentru examene, un grup de lucrători străini încropiseră un picnic, mai mulți pescari păzeau undițele, iar la soare pe prosoape stăteau câteva cupluri. Pe insulă sunt câteva construcții: două debarcadere, un chioșc de beton pentru fanfară, o fântână arteziană nefuncțională. Sper ca faza a doua a proiectului de regenerare urbană să revitalizeze această zonă. Cred că ar fi util un trenuleț care să facă curse în weekend între parcul Crângași și insula Lacul Morii, iar pe lac să existe un vaporaș (ca altădată), bărci și hidrobiciclete. Pe insulă ar fi utile locuri de joacă, chioșcuri, poate o roată panoramică etc.
Scurt istoric. Râul Dâmbovița străbate Bucureștiul pe o lungime de 25 km și a constituit atât o binecuvântare, cât și o nenorocire pentru locuitorii Capitalei. Pozitiv era faptul că râul reprezenta sursă de apă potabilă, sursă de irigații pentru grădinile de zarzavat, forță motrice pentru micile industrii ale orașului (mori, tăbăcării). Însă existau și multe aspecte negative: inundații frecvente, ape reziduale urât mirositoare și boli asociate.
În 1775 încep primele lucrări de regularizare a cursului râului, urmate 5 ani mai târziu de amenajări de amploare (1880-1885), moment în care albia a fost adâncită cu 6 m, fundul albiei a fost căptușit cu grinzi de lemn, malurile consolidate și au fost aranjate splaiurile pe o lățime de 20 m (pietruire și plantare de arbori). Un inginer francez a coordonat lucrările, aspectul Dâmboviței păstrându-se timp de 100 de ani. Alte lucrări au loc în anii ' 40 între stăvilarul Ciurel și satul Roșu.
Între 1985-1988 se desfășoară lucrări de anvergură care vor modela din nou aspectul râului: albia râului în interiorul Bucureștiului a fost amenajată prin două cursuri suprapuse: cuva de beton de la suprafață cu apă curată și caseta de beton subterană cu rol de colectare a apelor uzate. Apare nodul hidrotehnic Grozăvești, barajul Ciurel și Lacul Morii („acumularea Lacul Morii” ).
Lacul Morii are circa 250 hectare, o adâncime maximă de vreo 14 m în dreptul ultimelor blocuri de pe latura estică și doar 8,5 m în zona stăvilarului, precum și o capacitate de aproximativ 20 milioane de metri cubi (care nu a fost atinsă vreodată). Povestea lacului are și o latură tristă întrucât pentru amenajarea acumulării au fost demolate 400 de case, 2 școli, biserica „Sf. Ierarh Nicolae” (datată 1564) și a fost mutat un cimitir.
Concluzii. Promenada Lacul Morii constituie în acest moment un loc drăguț pentru plimbări și pentru activități sportive. Amenajările sunt binevenite, sper să continue cu insula.
Articole relaționate. Pe latura nord-vestică a Lacului Ciurel găsiți Parcul Dinamic și Promenada din Chiajna (vezi impresii).
Despre Lacul Ciurel și zona Grozăvești am mai scris în primul articol din seria dedicată râului Dâmbovița (vezi impresii), între timp podul hobanat a fost inaugurat.
Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 12.07.22 10:00:52
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BUCUREȘTI.
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2024 De la biserică și han, la bancă și spațiu expozițional: povestea Palatului Dacia-România — scris în 06.11.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2024 Redescoperind capitala: Lipscanii între București și Victoria — scris în 27.10.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2024 Spectacolul apei și a dronelor în Piața Unirii — scris în 24.08.24 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jul.2024 Străzi și clădiri bucureștene cu parfum de epocă — scris în 02.08.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jun.2024 Povești despre clădiri și oameni: Palatul Noblesse — scris în 01.08.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Dec.2023 Repere ale Revoluției Române în București în 2023 — scris în 21.12.23 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2023 Fântâni, bere & dovleci — scris în 20.11.23 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ