GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Mănăstirea Cotmeana – seculară ctitorie domnească valahă
Mircea, …, se opri la mica mănăstire Cotmeana, puțin mai jos de frumoasa vale a Luminilor, pe Topolog. Sfințise soarele din dosul piscurilor Coziei, când el poposi în pașnica vâlcea unde stă pitită mănăstirea, ca un cuib între munți. La poartă era un turn ce acum s-a dărâmat; ograda, încinsă cu ziduri înfățișa pe dinîntru patru șiruri de chilioare cu tinde lungi și arcuite; în mijloc se afla o bisericuță – scria Al. Odobescu în operele sale literare cu subiect istoric (aici „Mihnea Vodă cel Rău”).
O descriere scurtă, dar expresivă a micuței mănăstiri de pe firul văii Cotmenei. Am vizitat cu mulți ani în urmă monumentul religios și nu am fost prea impresionat de ceea ce am văzut atunci. La întoarcerea de la Alba Iulia am revenit la Cotmeana pentru a vedea dacă s-a schimbat ceva. Mai nimic, biserica veche stă stingheră în mijlocul incintei; totuși ceva s-a schimbat: a apărut vis-a-vis de mănăstire o casă de oaspeți (măcar e construită într-un stil arhitectural plăcut).
Localizare. Cei care străbat DN 7 (E81) între Pitești și Râmnicu Vâlcea au văzut probabil indicatoarele către mănăstire în zona localității Lintești. Într-o curbă destul de largă se pătrunde pe DJ 703A (punct de reper: o troiță), drum pe care avansăm circa 4,5 km până la mănăstire; starea carosabilului nu este cea mai bună, iar casele din arealul văii sunt destul de sărăcăcioase. Distanța dintre cele două orașe menționate mai sus și Cotmeana este aproximativ egală: 35 km. În fața ansamblului mănăstiresc există o zonă de parcare amenajată parțial.
Scurt istoric. Construcția primului lăcaș de cult la Cotmeana este învăluită în mister încă, dar cercetările înclină spre edificarea unei biserici în veacul al XIV-lea de către domnii Radu I și Dan I (menționat documentar pe un clopot de la Mănăstirea Cotmeana), sub influența arhimandritului Nicodim de la Tismana. Astfel, se pare că la Cotmeana a luat ființă prima mănăstire domnească din Țara Românească.
Lăcașul actual de cult este însă ctitoria domnului Mircea cel Bătrân, după ce prima biserică a fost mistuită de un incendiu. Domnul reface biserica din cărămidă pe temelie din piatră de râu, o împodobește cu firide oarbe și arcade din teracotă smălțuită, adăugându-i un pridvor deschis; reface și chiliile din lemn, apoi se ridică un zid împrejmuitor. La 1388 Mănăstirea Cotmeana era închinată deja Mănăstirii Cozia, operă ctitoricească mult mai cunoscută a lui Mircea cel Bătrân.
Alt binefăcător al ansamblului monastic de la Cotmeana este domnul Constantin Brâncoveanu care ajutat de egumenul mănăstirii repară și, totodată, pictează biserica. Peste 60 de ani lăcașul de cult este modificat prin refacerea și închiderea pridvorului lui Mircea cel Bătrân și construcția altui mic pridvor sprijinit pe coloane pe latura de nord.
Secularizarea averilor mănăstirești din secolul al XIX-lea conduce către transformarea mănăstirii în biserică parohială, apoi închiderea sa până în 1990. După redeschidere se reconstruiesc corpurile de chilii, se deschide o trapeză, o casă de oaspeți (din 2011) și o biserică-paraclis cu hramul „Adormirea Maicii Domnului”, unde se țin slujbele religioase acum.
Vizita. Am ajuns la Cotmeana pe o ninsoare ca în povești, la jumătatea lunii martie; parcarea era încă plină de autoturisme, slujba de duminică se încheiase cu puțin timp în urmă și puzderie de oameni încă mișunau prin curtea mănăstirii. După vizită aveam să constat că nu s-au schimbat prea multe în cei circa 10 ani de la ultima vizită: pe de o parte e bine că nu s-a intervenit brutal asupra monumentului și s-a păstrat forma sa arhaică, pe de altă parte degradarea și patina timpului îți pun amprenta din ce în ce mai mult.
Privim spre micuța cetate mănăstirească înconjurată pe două laturi de ziduri sprijinite de contraforți și străpunse de metereze, pe celelalte laturi fiind situate corpurile de chilii și paraclisul mănăstirii. Accesul se face pe o poartă masivă de pe colțul laturii nordice, pe lângă clopotnița, inițial posibil turn de observare/apărare, care adăpostește cel mai vechi clopot de pe meleagurile noastre, donat de un boier mănăstirii în 1385 (același clopot care îl menționează prima oară în istorie pe domnul Dan I).
În mijlocul incintei fortificate, lângă un copac secular, se înalță biserica veche de secole, păstrând prin arhitectură și materiale acel aer sobru medieval. Am înconjurat lăcașul de cult care are hramul „Buna Vestire”; pereții de cărămidă sunt decorați cu firide oarbe, înalte cât biserica, terminate în arcade ornate cu discuri smălțuite de teracotă colorată (roșu, cafeniu, portocaliu). Pe fațada sudică se observă o arcadă întreruptă – face parte din pridvorul original, deschis, construit în epoca lui Mircea cel Bătrân. Corpul bisericii este vizibil construit în două epoci diferite: cel de cărămidă roșie din vremea lui Mircea cel Bătrân și pronaosul + pridvorul mic adăugate în secolul al XVIII-lea. Am admirat ancadramentele de piatră din jurul ferestrelor decorate cu motive vegetale, animaliere și inscripții. Arhitectul Nicolae Ghika-Budești scrie despre o „înrâurire macedo-balcanică” prin plan și decorații, dar și „atonică” prin utilizarea exclusivă a cărămizii.
Pătrundem în interior pe sub icoana hramului și pisania cu litere chirilice, privim pronaosul (fost pridvor deschis) cu pictură de secol al XVIII-lea, strane noi de lemn și ziduri groase observate în golul ferestrelor. În naos ne întâmpină fresca de secol al XIV-lea, pe latura stângă portretul lui Mircea cel Bătrân și fiul său Mihail ținând ctitoria bisericească în mâini. Din ușa naosului ne convingem de forma treflată a bisericii, compusă din altar și două mici abside laterale; catapeteasma e construită din zid, zidurile sunt masive. Înăuntru e liniște, zidurile și picturile șterse îți confirmă vechimea de secole a lăcașului de cult, lumina vie a unei candele îți atrage atenția.
După ce ieșim mai privim o dată curtea: stăreția a fost restaurată, are etaj cu ceardac sprijinit pe stâlpi de lemn; corpurile de chilii de pe latura estică au un aspect plăcut, lemnul stâlpilor „încălzește” atmosfera; acoperișurile de șindrilă oferă o priveliște deosebită clădirilor din incinta monahală. Un chișc de vară de lemn, un acoperământ sub zidul de vest (unde se află mese), un mic chioșc-pangar lângă clopotniță întregesc curtea mănăstirii fortificate.
Concluzii. Se impune o restaurare a bisericii „BunaVestire”, model de artă medievală din Țara Românească. Planuri de restaurare au fost făcute și de arhitectul Eugenia Greceanu în 1964, din fericire zidurile solide au rezistat secole la rând intemperiilor vremii și timpurilor. Cei care au drum prin zonă și nu au vizitat încă mănăstirea Cotmeana pot opri 30 de minute la ansamblul monahal. Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 26.03.18 11:20:17
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în PITEȘTI.
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Am parcurs odată tot drumul, de la bifurcația din DN7 pînă la Poiana Lacului (pe DN67B Pitești - Drăgășani; se poate continua pînă la Cerbu, pe DN65 Pitești - Slatina). Sînt locuri pitorești, minunate, complet rupte de orice urmă de civilizație urbană. E o zonă de deal, foarte împădurită, cu sate liniare, care la un moment dat par să fie așezate în luminișuri, căci pădurea ajunge pînă în preajma caselor. La un moment dat, cîțiva km la sud de mănăstire, sînt case (un singur șir) numai pe dreapta șoselei. Pe stînga se desfășoară liziera pădurii, la doi pași de asfalt. Să locuiești, la propriu, vizavi de pădure!
În P19 se vede că zidul exterior este afectat serios. Eu aș fi consolidat, mai întâi, mânăstirea și apoi aș fi construit noul corp al clădirii de oaspeți. Grija pentru păstrarea patrimoniului este, ca de obicei, pusă în plan secundar. Poate au gândit că, prin închiriere (mă refer la casa de oaspeți), vor strânge ceva fonduri pentru consolidare.
Un articol bun, am votat, ca de obicei, cu convingere!
Felicitări!
@abancor: Mulțumesc pentru ecou, pare interesant din punct de vedere al peisajului natural traseul pe care l-ai parcurs; chiar m-am uitat pe hartă unde „iese” DJ 703A. Mă sperie puțin calitatea drumului, până la mănăstire covorul asfaltic e destul de „rupt” și peticit.
@doinafil: Am observat și eu starea zidului în colțul sud-vestic, se pare că e de mulți ani în această stare. Complexul monahal are un aer medieval aparte, întâlnit și la Mănăstirea Călui (vezi impresii) - biserica cu o arhitectură deosebită, ziduri de incintă, chilii cu pridvoare, clopotniță parțial de lemn. Chiar e păcat că nu se investesc bani într-un proiect de restaurare. Mulțumesc pentru aprecieri.
Eu am fost la Cotmeana prin 1979 și dacă nu mă înșel, parcă am văzut și ceva din interior. Oficial a fost închisă, dar îmi amintesc vag și ceva din interiorul ei.
Numele, de la ce o fi? E luat de la apa curgătoare, dar sună ciudat cu ”man”-ul ăla la urmă.
Numai bine!
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecții.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
-
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@mihaelavoicu: În toate materialele de pe Internet se pomenește despre originea cumană a denumirii râului, și implicit a mănăstirii. În a doua jumătate a secolului al XI-lea aceștia au ajuns pe teritoriul dintre Nistru și Dunăre, în următoarele două secole o parte a populației cumane așezându-se și contopindu-se cu populația dintre Carpați și Dunăre (vezi aici harta cu mișcările populațiilor migratoare pe teritoriul românesc: turism.gov.ro/wp-content/ ... at-57x70-RO.pdf).
Mai multe cursuri de apă își au izvorul în Platforma Cotmeana și numele lor au legătură tot cu populația pecenego-cumană, ca de exemplu Teleormanul.
Primele documente care pomenesc mănăstirea, dar și letopisețele cronicarilor au consemnat această denumire sub forma „Codmeana”.
La sfârșitul secolului al XIX-lea în chiliile mănăstirii funcționa școala și primăria localității.
Mulțumesc pentru aprecieri.
@webmaster: Mulțumesc pentru acordarea celor două statute.
@tata123: Interesant! Neagu Djuvara se dădea drept urmaș al cumanilor.
Mulțumesc!
Djuvara era urmaș de aromâni (după tată) și al familiei boierești Grădișteanu (după mamă). Nu se dădea cuman. E greu să se dea cineva urmaș al cumanilor, deși probabil destui dintre români au și ceva sînge cuman în vene, pentru că nu ai cum să stabilești că ești urmaș cuman, nu mai sînt de multă vreme printre noi ca să știm că cutare sau cutare au fost cumani. Au fost asimilați cultural, ca multe alte popoare.
Cică în Ungaria s-ar mai fi vorbit cumană pînă acum vreo 300 de ani. Acolo încă sînt grupuri etnice care se consideră urmași sau rude ale cumanilor, în zona Kun și în Jasz (aceeași etimologie ca Iași).
La noi se avansau estimări de pînă la 10% din totalul hidronimelor (nume de ape) cum că ar fi de origine pecenego-cumană. (Probabil sînt ceva mai puține).
Pînă una - alta, recomand delectarea cu exoticele dansuri cumane (polovțiene) ale lui Borodin. Chiar dacă probabil habar n-avea cum o fi sunat de fapt muzica cumană (dacă cineva știe mai multe, îl rog să mă completeze).
@abancor: Mulțumesc pentru intervenție. Nu am nici în clin, nici în mânecă ceva cu istoria, dar îmi plac asemenea discuții cu oameni competenți, prin care înveți multe.
Interesantă chestia cu Iașul.
Mulțumesc încă odată și toate cele bune!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2014 Mănăstirea Cotmeana, un loc încărcat de istorie — scris în 18.06.14 de traian.leuca † din PLOIEșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2013 Complexul monahal de la Cotmeana — scris în 14.08.13 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2010 Manastirea Cotmeana - un loc mai diferit de celelalte manastiri — scris în 02.10.10 de fluturas1* din PITESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2010 “Acasa” la Parintele Ioasaf - Manastirea Cotmeana, un locas de cult din vremea Domnitorului Tarii Romanesti, Mircea cel Batran (sec. XIV) ! — scris în 31.08.10 de mirelutza din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Apr.2008 Mănăstirea Cotmeana, cea mai veche mănăstire din Muntenia — scris în 03.02.10 de Costi din PITEşTI - RECOMANDĂ