BUN
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Plimbare în Apold și împrejurimi - cetăți religioase și case săsești
Azi vorbim din nou despre biserici, da – despre biserici. Dar nu orice fel de biserici ci despre o serie de biserici fortificate din zona Transilvaniei, adevărate cetăți ridicate de populația săsească pentru întărirea sufletului și credinței, precum și pentru apărarea fizică a trupului în fața dușmanilor de tot felul. Sașii au reușit prin intermediul unor instituții ale comunității sătești să se dezvolte economic, social, cultural și religios conservându-și unitatea în toate domeniile. Vorbim aici de instituția vecinătăților și frățiile de tineri. Sistemul vecinătăților săsești se baza pe comunitatea frățească între mai multe familii care locuiau pe aceeași stradă sau pe mai multe străzi alăturate. Scopul acestei organizații era solidaritatea socio-economică: utilizarea la comun a uneltelor, ajutorul la muncile agricole, împrumut financiar, participare la evenimentele familiale importante, ajutor la construcția școlii, caselor sau a anexelor gospodărești. Într-un sat săsesc existau cel puțin câteva „vecinătăți” .
Acest mod de conviețuire socială a sașilor presupunea și efortul comun în direcția îngrijirii așezării în care locuiau – curățenie pe străzi, îngrijirea fântânilor, repararea podurilor și podețelor, săparea șanțurilor de scurgere a apelor pluviale etc. La toate acestea se adaugă și ajutorul consistent pentru ridicarea în centrul satului sau pe o înălțime din preajmă a bisericii comunității – punct de polarizare pentru toți locuitorii.
Și pentru că vremurile au fost tulburi timp de sute de ani sașii au plusat și nu s-au limitat la o simplă construcție cu rol religios ci au edificat adevărate cetăți religioase: ziduri și turnuri de apărare, turnuri de poartă, fântâni pentru asediu, curți fortificate pentru animale, încăperi pentru provizii și adăpost. Și aceasta nu e tot – în unele locuri chiar biserica reprezenta ultimul bastion de apărare în fața năvălitorilor, turla și galeria de sub acoperiș constituind adevărate elemente defensive.
Chiar dacă aceste fortificații ne duc cu gândul doar la război sau lupte răzlețe să nu uităm că „facilitățile” oferite de cetățile-biserică se utilizau cu succes și în timp de pace. Sunt celebre așa-numitele turnuri ale slăninii sau camere ale împăcării (destinate cuplurilor care aveau gânduri „rele” ). Oamenii au folosit încăperile din cetate drept cămară pentru conservarea alimentelor și pentru depozitarea cerealelor.
Biserica fortificată săsească reprezinta un organism viu prezent în permanență în viața oamenilor atât pe timp de război, cât și în vremuri de pace. Pe lângă alinarea sufletului și legătura cu divinitatea, cetatea religioasă avea și un rol practic lumesc. Astăzi bisericile fortificate transilvane au rămas simboluri ale altor vremuri, unele înfloritoare și bine puse în valoare, altele plângând și întorcându-se în pământul din care au fost ridicate. Comunitățile de sași s-au dizolvat, ici colo se mai adună câteva familii (mai ales în localitățile urbane).
Aproape că nu lipsește sat săsesc din care să nu răsară turla unei biserici înconjurate de ziduri. De fiecare dată când traversez o așezare transilvană care a fost locuită de sași caut cu privirea cetatea religioasă care a constituit centrul comunității locale. Unele sunt aproape de șoseaua principală, altele își arată doar turla bisericii sau turnurile de apărare. Patrimoniul istoric este imens, dar insuficient pus în valoare!
Popasul de câteva zile la Apold, o zonă deluroasă din Podișul Târnavelor, la Casa Trappold (vezi impresii) – Trappold reprezintă denumirea germană a satului, în apropierea Sighișoarei, ne-a oferit prilejul de a face câțiva pași prin bătrânul sat săsesc. Poveștile străvechi ne conduc într-o lume a uriașilor care trăiau pe aceste meleaguri. Un asemenea gigant se oprește lângă sat pentru a se odihni pe o surpătură de deal și își scutură cizmele de noroi, motiv pentru care au apărut cele trei movile atipice către localitatea Brădeni. Altă legendă ne poartă în lumea călăreților medievali, atunci când un asemenea personaj călărea un bidiviu numit „Old” ; calul năbădăios pornise la galop exact pe aceste pământuri, moment în care călărețul încearcă să îl potolească strigând „Trap, Old!” .
Legendele sunt istorisiri transmise din generație în generație și uneori au și un sâmbure de adevăr. Satul Apold probabil că își trage numele de la coloniștii veniți de pe meleaguri germane care dau inițial așezării numele de Apoldia sau, de ce nu, de la polderii veniți dinspre teritoriile olandeze și care au executat aici lucrări de desecare a mlaștinii care împânzea zona. Mister!
Am plecat la plimbare prin sat în prima parte a zilei, traversând cele două pâraie care străbat localitatea. Bineînțeles că punctul de atracție este biserica evanghelică fortificată situată pe un vârf de colină ce răsare chiar în mijlocul satului – poate o movilă de pământ de pe cizmele uriașului din vechime. Ziduri albe sprijinite de contraforți înconjoară dealul și apără o biserică al cărui nucleu romanic datează de pe la 1300 și ceva. Urcăm câteva trepte de piatră și descoperim ușa încuiată iar pe panoul de afișaj vedem doar urmele unei hârtii rupte care conținea probabil ceva informații. De altfel, asta e una din problemele acestor biserici fortificate – uși zăvorâte, lipsa unui administrator, accesul dificil. Ne vom mulțumi doar cu ceea ce am putut zări răsărind deasupra zidurilor, turnuri de apărare, acoperișul unui depozit de cereale, turnul cu ceas al bisericii, poarta de acces a carelor.
Topograful austriac Joseph Adalbert Krickel scria la 1828 despre biserica din Apold: ... domnul paroh Hierling m-a primit la fel ca aproape toți colegii săi, cu ospitalitate și prietenie. În biserica destul de mare, remarcabilă prin marea ei vechime, se află o orgă nouă, la care dascălul mi-a cântat. Fortificația din jurul bisericii le slujește acum locuitorilor la păstrarea roadelor câmpului și la ocrotirea lor de primejdia focului.
Ne continuăm plimbarea prin sat pe câteva ulițe fiind atrași de vechile construcții săsești. Uite colo o fântână stă ca o insulă în mijlocul uliței, dincolo porți monumentale ascund viața din interior, mai încolo fantastice acoperișuri din țiglă de zeci de metri pătrați acoperă grajduri solide. La un moment dat zărim o scară acoperită care urcă pe o colină spre o biserică albă. Este lăcașul de cult ortodox cu hramul „Sf. Gheorghe” construit la 1806, interesanta și fotogenica scară fiind o creație de la 1907.
De-a lungul șoselei județene 106, dinspre Sibiu spre Agnita și apoi Sighișoara, am traversat mai multe sate unde se află biserici fortificate. Am văzut de la distanță puternicele turnuri ale cetății religioase de la Hosman (vezi impresii) pe care am vizitat-o în 2012 (elemente interesante: hersa, portalul romanic). Străbatem orașul Agnita reușind să aruncăm o privire spre biserica-cetate situată peste apa Hârtibaciului (vezi impresii), dar nu ne mai oprim – am fost acolo în 2016.
Continuăm periplul auto pe DJ 106, drum aflat în plină reabilitare, și trecem pe lângă turnul de piatră al bisericii fortificate din Netuș, nava lăcașului de cult fiind „ascunsă” în spatele foișor de apărare vechi de secole. Oprim câteva clipe în satul următor, la Brădeni, pentru a fotografia altă cetate religioasă – biserica evanghelică „Sf. Andrei” . Biserica de pe la 1300 și ceva pare mai degrabă un monolit de piatră cu galerie de lemn, adevărat colos defensiv, chiar și turnurile de apărare par a fi mai mult niște case solide.
Aproape de Sighișoara ne-am oprit și am dat un ocol parțial bisericii neoclasice din Șaeș de fapt un lăcaș reconstruit la 1820 pe locul vechiului ansamblu romanic. Într-adevăr se observă că edificiul religios face parte din alt stil arhitectural, turnul cu acoperiș ascuțit și portalul de intrare sunt diferite; vedem o parte din ziduri, un turn de apărare, o clădire interioară, o fântână – alături de biserică toate se află în stare de degradare avansată. Bineînțeles că poarta de acces în incintă era încuiată.
În concluzie, zona este minunată, Natura a creat peisaje pitorești, Omul a realizat construcții durabile peste secole. Dar, normal că există un „dar...” , cetățile religioase se află în suferință, așteaptă consolidări și restaurări, promovări turistice și vizitatori interesați.
Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 14.10.20 16:41:03
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în SIGHIȘOARA [MS].
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Un frumos articol care ne îmbie la drum pentru a descoperi urmele civilizației săsești care, fără voia noastră, dar logic prin plecarea sașilor, dispar de la un an la altul. Din nefericire, cam toate explicațiile ghizilor profesioniști sau de ocazie, vor veni din partea unor români și nu a unor etnici germani. De pildă, când am vizitat eu Apoldul în vara acestui an, unul din obiectivele principale ale articolului, am reținut că cheia bisericii este la un german, din Germania (și nu un localnic) pe care nu am reușit să-l găsesc deși m-am dus la el acasă.
Zona prezentată de @tata123 și anume de la Agnita (Valea Hârtibaciului) până la Sighișoara este cumva mai puțin vizitată, fiind oarecum în afara rutelor turistice majore. De fapt se străbate o zonă rurală pe un drum secundar, modernizat, dar cu probleme. Tocmai această izolare relativă a zonei (cel puțin așa o percep eu) îi dă farmec și autenticitate. În perioada de glorie a sașilor, cred că numărul românilor în această zonă (Agnita - Sighișoara) era foarte redus. Acum îi numeri pe degete pe sașii rămași.
Aș vrea să fac o generalizare și o particularizare.
Generalizare. În toată zona prezentată (Agnita-Sighișoara) nu cred să existe sat care să nu aibă o biserică săsească fortificată. Recunoașterea turistică, a valorii istorice și spirituale, precum și a degradării sau din contra, a refacerii, diferă foarte mult de la o biserică la alta.
Particularizare. În Transilvania nu toate bisericile fortificate sunt săsești. În categoria celor” 7 biserici săsești fortificate” făcând parte din patrimoniul UNESCO intră și una secuiască și care n-a avut (mai) nimic de împărțit cu sașii. Este vorba de biserica de la Dârjiu, județul Harghita. De asemenea, și la Dârjiu există tradiția” săsească” a turnurilor cu slănină. Pe de altă parte, în Secuime există o mulțime (zeci le știu eu) de biserici mai mult sau mai puțin fortificate, cu ziduri groase, locașuri de tragere, ±drum de strajă. Un exemplu la îndemână este biserica catolică de la Cârța (de Harghita, a nu se confunda cu cea din Țara Făgărașului și prezentată de mine în acest videoclip: youtube
@Lucien: Corecte precizările! Când vedem bisericile fortificate din Transilvania avem tendința să le cuprindem sub aceeași umbrelă, ca fiind „săsești” . Într-adevăr există cetăți-biserici ridicate și de celelalte populații care trăiau pe meleaguri transilvane. Chiar mă gândeam la momentul redactării articolului, partea introductivă, la generalizarea utilizării termenului „săsesc” alături de multe locuri/evenimente/monumente etc.
Secuii au avut biserici fortificate, pornind de la cele „îngrădite” cu zid de mică înălțime, până la cele înconjurate cu sisteme de fortificare elaborate, chiar și biserica însăși constituind un puternic element defensiv. Un scurt material lămuritor găiți aici: eglises-fortifiees-sicule ... %20Secuiesc.pdf.
În Transilvania au ființat și biserici/mănăstiri ortodoxe, majoritatea fără a avea sisteme de fortificație (ex. Feleac, Toplița, Sâmbăta de Sus, Prislop, Șcheii Brașovului etc.).
Mulțumesc pentru ecou. Numai bine!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2024 Sighișoara medievală: o frumusețe! — scris în 28.08.24 de Carmen Ion din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2023 Domeniul Dracula Daneș — scris în 05.10.23 de nelu73 din AGNITA SIBIU - RECOMANDĂ
- Aug.2022 La pas prin Sighișoara — scris în 19.08.22 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Apr.2022 Herman Oberth, Concordia și coloratele case săsești — scris în 16.01.23 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Apr.2022 Biserica din Deal — scris în 04.05.22 de Mioritik din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jan.2021 Podisul Tarnavelor - un pic de branza, natura si un strop de vin — scris în 04.04.22 de mecut din PLOIEșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2020 Sighișoara – mereu atrăgătoare — scris în 13.11.20 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ