GRAD SATISFACȚIE
Expozitia Aviatia Romana in Razboiul de Reintregire a Romaniei – aeroportul Avram Iancu, Cluj
Plec catre o nunta la Medias, cu avionul de Cluj :), frumos, civilizat… zic eu!
Dupa o ora de resurscitare a avionului care ramanea fara curent dupa fiecare 10 secunde de sfortare… si dupa doua echipe de interventie sosite (si dupa rugaciunile noastre, ale celor din avion… sa nu-l cheme pe niciunul Dorel :)) … dupa mesajul pilotului, care spunea catre noi… ”it’s look like it’s repaired… I hope it’s working! ”… aterizez cu bine la Cluj.
Un sot al unei prietene de-a miresei, primeste de la sotia lui sarcina exacta, sa ma “culeaga” de la aeroport si sa ma duca la hotel in Medias.
Printr-o eroare de comunicare… omul, plecat din Medias, invoit de la serviciu pentru o ora si jumatate … ajunge la aeroportul din Sibiu… si ma cauta… eu cuminte la aeroport in Cluj… stau si il astept… Cand s-a prins ca dupa toata intarzierea avionului, eu tot nu sunt in Sibiu :) … a mai verificat inca odata cu sotia si mireasa si a realizat ca a gresit orasul, si ca trebuie sa conduca alti 170 km sa ma culeaga pe mine! Noroc ca era ardelean omul… si reactia lui a fost calma si asezata: “no… lasa… nu-i bai… s-a inteles gresit… maine e week-end… avem timp sa ne odihnim, numa’ sa nu va suparati pe mine… ca o sa intarzii oleac’ ” :) !
In timpul cat a durat drumul lui catre mine, eu am avut timp sa analizez aeroportul Avram Iancu. Un aeroport micut, nu foarte ofertant de obicei, dar care de data asta (parca stiind ca trebuie sa-mi omor 2 ore), mi-a dat material pentru doua review-uri, organizand expozitii de arta populara si de aviatie romana. Arta populara in alt review, aici ma voi ocupa de aviatie.
Expozitia se numeste “Aviatia Romana in Razboiul de Reintregire a Romaniei”, organizata cu ocazia centenarului, de catre Asociatia Romana pentru Istoria Aeronauticii si Aeroportul Avram Iancu, in care au expus Muzeul Militar National, Muzeul National al Aviatiei Romane si Muzeul National de Istorie al Transilvaniei.
In cadrul ei, pe placi mari de polistiren (ca de… trebuia si un sponsor :)), o gramada de informatie istorica si tehnica, super interesanta, si poze de mare insemnatate istorica pentru poporul nostru. Atarnate de tavan, o gramada de machete ale aparatelor de zbor, cu explicatiile de rigoare. Pacat ca lumea trecea in fuga pe langa ea, cautandu-si portile de imbarcare.
Am aflat cu ocazia asta de Smaranda Braescu (1897 – 1948), care a fost prima femeie parasutist din Romania, si care dupa ce a urmat cursurile de parasutism la Berlin, in 1931 a doborat recordul mondial feminin, sarind de 6000 m, fara masca de oxigen, iar un an mai tarziu, a doborat si recordul mondial, cu un salt de la 7400 m. Traseul vertical de 6000 m a fost parcurs de Smaranda in 21’25’’, iar aterizarea a fost efectuata cu success intr-un lan de porumb din Baragan :).
Pentru aceste doua performante a primit Crucea de Aur a ordinului Virtutea Aeronautica. Dupa asta a urmat si scoala de pilotaj si a facut “plimbari” cu avionul propriu si de cate 1100 km, iar in timpul celui de-al doilea razboi mondial, a activat in “Escadrila Alba” de avioane sanitare, pe Frontul de Rasarit si de Vest, fiind decorata in 1943 cu crucea “Regina Maria”. Din pacate, dupa o viata foarte activa, dupa ce a scapat intreaga din situatii periculoase, boala secolului (cancer mamar) o invinge inainte de a implini 51 de ani!
Despre Traian Vuia (1872 – 1950) am invatat in scoala, si stiam multe despre munca lui, dar ce nu am stiut pana acum ca a avut un doctorat in Stiinte Juridice, cu teza “Militarism si industrialism, regimul de status si contractus”. Proiectul lui de “aeroplan-automobil” a fost initial respins de catre Academia de Stiinte de la Paris, in 1903 (normal, doar toti inventatorii au intampinat scepticismul contemporanilor lor), pentru ca un aparat mai greu ca aerul nu are cum zbura… Nu a renuntat si dupa doi ani de munca grea, in care a proiectat si construit toate detaliile aparatului, inclusiv motorul acestuia, a reusit finalizarea lui Vuia I, poreclit Liliacul, care, cu o greutate de 250 kg, a reusit in martie 1906, un zbor pe o distanta de 12 m, la inaltimea de 1 m, cu care a daramat mitul!
Alta informatie de importanta istorica, pe care am aflat-o, este ca Romania a executat a doua misiune militara aeronautica din toata lumea, dupa Franta, in septembrie 1910, la Slatina :) !
Meritul aparitiei primului avion din lume de constructie complet metalica, numit VLAICU III, i-a apartinut tot unui roman, Aurel Vlaicu (1882 – 1913), construit si pilotat de catre prietenii sai, acesta pierzandu-si viata la doar 31 de ani cu aparatul VLAICU II, intr-o incercare de traversare a muntilor Carpati.
Henri Coanda (1886 - 1972) a fost alt inventator roman care a proiectat si construit primul avion cu propulsie prin reactie din lume, la varsta de doar 24 de ani, in anul 1910!!!
Si momentul Marii Uniri a fost marcat in aeronautica, cu ajutorul unui avion Farman F40 (unul dintre cele 55 avioane militare francize, cu care a fost inzestrata escadrila Corpului Aerian din Armata Romaniei), transportandu-se de la Bacau la Blaj, la 23 noiembrie 1918, documentele de importanta capitala care convocau Marea Adunare Nationala la Alba Iulia, pentru infaptuirea unirii Transilvaniei cu Romania.
Poate voi stiati asta, eu acum am aflat, si m-a impresionat adanc cand mi-am dat seama de faptul ca echipajul format din pilotul lt Vasile Niculescu si observatorul aerian cpt Victor Precup, era pregatit de sacrificiul suprem. Au zburat cu un avion de observare, proiectat cu carlinga deschisa, la o altitudine de 2600 m, timp de 2 ore si un sfert, la temperaturi de -40 grade C, fara parasute, fara sisteme de ghidare de la sol (era o misiune secreta), avand la dispozitie doar o harta militara si o busola. Inainte de intoarcerea echipajului catre Moldova, pe aripile de panza ale avionului, s-au iscalit sute de ardeleni care isi doreau unificarea nationala, si ale caror glasuri i-au insotit prin cantece patriotice decolarea.
M-am dus ani de zile la liceul meu, care era pe str General Berthlot, fara sa stiu ca datorita propunerii lui a fost infiintata in decembrie 1916, Directia aeronautica.
Stie toata lumea despre fabrica de avioane din Brasov, nu? IAR (Industria Aeronautica Romana) ! Dar stie si ca a construit un nr de 250 de avioane de tip POTEZ XXV, tipul de avion din care Smaranda Braescu a sarit in gol, depasind recordul mondial?
Ce mandrie sa depasesti un record mondial folosind si logistica si componenta umana exclusiv romanesti!!!
Expozitia si-a avut inaugurarea in 17 iulie, dar nu am vazut nicaieri pana cand va fi deschisa, dar presupun ca va fi cel putin pana la sfarsitul anului, asa ca daca treceti pe acolo, luati-va un pic de timp sa cititi si sa vedeti pozele si machetele expuse.
Trimis de vulpe mihaela in 08.10.18 14:41:21
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în CLUJ.
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (vulpe mihaela); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Festivaluri, alte evenimente temporare, CLUJ" (deja existentă pe sait) - rubrică OFFTOPIC sau DE INTERES TURISTIC RESTRÂNS!
@vulpe mihaela:
”Ce mandrie sa depasesti un record mondial folosind si logistica si componenta umana exclusiv romanesti!!!
= intr-adevar o mandrie. pe care, din pacate, copiii de azi n-o-nteleg!
Tot raus spre bine. daca ajungea persoana direct la cluj, nu mai vedeai si povesteai minuni de expozitii!
Eu cred ca n-a fost o pierdere de vreme!
@Zoazore: Nici nu am zis ca a fost o pierdere de vreme... clar ca toate sunt facute cu un scop... si daca nu intarzia, nu le vedeam...
Totusi, n-as fi vrut sa fiu in pielea sotiei lui cand a ajuns acasa!!! Desi, a doua zi la nunta era teafara si nevatamata, vesela si dantuitoare !
Mi-a plăcut ce ai scris, Mihaela!
Smaranda Brăescu era născută la Buciumeni, lângă Tecuci, orașul meu natal. În P04 este îmbrăcată în ie.
Aurel Vlaicu a căzut la Bănești, în apropiere de Câmpina, la doi pași de Bordeni.
Foarte frumos. Felicitări. Mi-a plăcut mult!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Nov.2019 Hai la joc, în Cluj-Napoca — scris în 09.12.19 de krisstinna din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Apr.2019 Concert Andre Rieu - un spectacol desăvârșit — scris în 08.04.19 de Alina Roxana din TIMISOARA
- Oct.2018 Muzeul Etnografic al Transilvaniei – o particica de arta in drumul spre avion — scris în 10.10.18 de vulpe mihaela din BUCURESTI
- May.2016 Motoare si... ROCK! — scris în 10.01.17 de Florin1963 din CLUJ-NAPOCA - RECOMANDĂ
- Aug.2013 23 august altfel... zilele culturale maghiare — scris în 24.08.13 de lorelei34 din RM. VALCEA - RECOMANDĂ