EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Transvâlcan – pe înălțimi
În timpul vacanței petrecute în zona Văii Jiului am parcurs într-una din zile un frumos drum alpin care face legătura între județele Hunedoara și Gorj traversând munții Vâlcan. Șoseaua județeană (DJ 664) pornește din localitatea hunedoreană Vulcan, urcă până la 1621 m altitudine în Pasul Vâlcan și coboară apoi spre meleagurile gorjene în satul Schela.
Cazați fiind la Casa Mia în Lupeni (vezi impresii) ne-a fost ușor să descoperim zona montană de deasupra orașului Vulcan. La ieșirea sudică a orașului minier, acolo unde se află un sens giratoriu, vedem indicatoarele rutiere către Pasul Vâlcan și telegondolă, drept urmare ne încadrăm pe șoseaua asfaltată cu câte o singură bandă de mers pe sens și începem ascensiunea, mai întâi ușor, apoi abrupt și în serpentine strânse.
La un moment dat lăsăm pe dreapta drumul ce duce spre Cabana Căprișoara (1300 m) asimilată cu celebrul Castel din Carpați, operă a nemuritorului Jules Verne. De altfel, iată un fragment din lucrare care ne descrie zona pasului Vâlcan: Castelul din Carpaţi ar fi meritat totuşi să fie vizitat de către turişti şi iubitori de antichităţi. Poziţia lui, pe creasta dealului Gorgan, e deosebit de frumoasă. De pe platforma superioară a donjonului priveliştea se întinde pînă la ultima limită a munţilor. În spate unduie lanţul înalt şi atît de capricios ramificat care alcătuieşte hotarul cu Valahia. În faţă se adînceşte sinuosul pas Vulcan, singurul drum practicabil între provinciile limitrofe. Dincolo de valea celor două Jiuri se ivesc tîrguşoarele Livezeni, Lonea, Petroşeni, Petrila, strînse la gura puţurilor slujind exploatării acestui bogat bazin carbonifer. Apoi, în ultimele planuri, o minunată răvăşeală de forme împădurite la bază, înverzite pe coaste, sterpe în vârf pe care le domină piscurile abrupte ale Retezatului şi Parîngului. În sfârşit, dincolo de valea Haţegului şi de albia Mureşului se ivesc îndepărtatele profiluri, înecate în neguri, ale Alpilor Transilvaniei centrale.
Ajungem rapid la telegondola din Pasul Vâlcan construită în 2011 pe o distanță de circa 3100 m cu o diferență de nivel de puțin peste 500 m. Cele 72 de cabine portocalii se plimbă pe cablu doar în weekend în timpul verii sau pentru grupuri organizate și anunțate. După ce străbatem o porțiune de pădure ajungem la punctul de debarcare al telegondolei, loc unde se află o pârtie de schi de 340 m lungime și un teleski. De asemenea, vedem câteva spații de cazare, cabane și pensiuni, în apropierea pârtiei de schi – așa-numita stațiune montană Pasul Vâlcan. Vedem din mersul autoturismului statuia ecvestră a lui Mihai Viteazul, monumentul inaugurat în 2013 amintind de drumul domnului Țării Românești către Viena.
După ce ieșim din pădure drumul se afișează în fața noastră, sinuos, urcând spre cer. Lipsa parapeților îți creează o impresie de neîngrădire, de libertate, vezi doar fâșia de asfalt care urcă și dispare brusc într-o curbă. Priveliștile se deschid pe ambele părți ale drumului, crestele muntoase se înșiră una după alta, stâncile sunt învelite într-un strat ierbos de vegetație. În câteva minute ajungem pe platou la granița județelor Hunedoara cu Gorj, loc unde se termină și covorul asfaltic.
Suntem în Pasul Vâlcan la circa 1600 m altitudine, trecătoare utilizată încă din vechime pentru trecerea Carpaților către meleagurile transilvane – romanii și-au croit drum către inima regatului dacic pe aici, Mihai Viteazul a traversat munții către Împărăție prin Pasul Vâlcan, lupte grele s-au dus în Primul Război Mondial pe aceste teritorii.
Pe platoul din Pasul Vâlcan se află un fel de Monument al Eroilor închinat celor care s-au jertfit în Primul Război Mondial. Ansamblul memorial e compus dintr-un crucifix de mari dimensiuni, un cenotaf de marmură neagră cu imagini din război și mai multe busturi (Regele ferdinand I și Regina Maria, sublocotenetn Ecaterina Teodoroiu, general Ion Dragalina, general Culcer Ion, locotenent Popovici Emil, colonel Cocorăscu Dumitru, locotenent Gheorghe Tătărescu).
Pentru aducere aminte, cu ocazia Centenarului, în zonă au fost amenajate câteva tranșee și s-au adus tunuri din Primul Război. În zona Straja-Pasul Vâlcan s-au desfășurat lupte crâncene, în perioada august-octombrie 1916 aici au căzut la datorie peste 1500 de ostași. Glorie Eroilor Neamului!
Ne-am plimbat puțin pe platou, am urcat într-un mic turn din lemn de belvedere, dar vântul tăios ne-a scurtat mult popasul. Am privit spre localitățile gorjene care se zăreau în depărtare și spre drumul forestier care continuă prin păduri și ne-am gândit ce frumos ar fi fost să putem merge pe acolo. Poate, cândva...
Recomand o plimbare auto pe Transvâlcan dacă ajungeți pe Valea Jiului, peisajele sunt încântătoare, încărcătura istorică a locurilor copleșitoare. E o experiență drăguță, un drum montan incitant, un loc frumos din România.
Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 22.09.21 11:22:28
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în PETROȘANI [HD].
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Pfoa! Pe când a inceput, s-a sfârșit...
Așteptam coborârea spre Gorj. Ce faci nenea? Ne stârnești și ne lași așa?
Mă interesa coborârea aceea. Starea drumului, indicatoare, practicabil, întortocheat?
Bun și atât. Hai, dtumuri bune!
@piti: ???? Aș fi vrut să continui spre Gorj dar pietrele colțuroase ce se vedeau pe drumul forestier nu erau prea încurajatoare pentru autoturism. Din ce am văzut pe filmări din ultimii 3-4 ani șoseaua nu e chiar de speriat dacă o parcurgi cu o mașină „zdravănă” , cel mai sigur 4x4.
Găsiți informații și filmări pe site-ul: transvilcan.ro.
Cea mai recentă filmare pentru porțiunea gorjeană, cea neasfaltată, datează din august și o găsiți aici: youtube. Se observă câteva pasaje mai dificile, ceva șleauri și prăvăliri de grohotiș, dar și marcaje cu stâlpi de lemn de culoare galbenă.
Numai bine!
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
Felicitari pentru aceasta frumoasa plimbare prin niste locuri atat de frumoase!
Pe Transvalcan am fost cu cativa ani in urma (se intampla in 1979), cand drumul era unul forestier, ca judetene nu prea erau pe vremea aceea. L-am parcurs cu un ARO 244, de la Petrosani, Vulcan, pasul Valcan, Schela, Tg Jiu, Petrosani. Tot in acei ani (1979 – 1981) am mai fost pe un alt drum care pleca din DN 66A, la iesirea din Valea de Brazi spre Campu lui Neag, pe langa cabana Valea de Pesti pe malul lacului cu acelasi nume, tot pe un drum forestier sau judetean si am iesit dincolo de munte in Cheile Sohodolului, de unde ne-am intors la Petrosani prin Tg. Jiu. Si tot de-acolo (valea de Pesti, de la cabana ICMM) am fost pe DN 66A la inceput asfaltat dar de la intrarea in parcul Retezat asfaltul era inlocuit de macadam, pe valea Cernei, pana la lacul de acumulare Valea lui Iovan. Un traseu exceptional de frumos si care ar merita sa fie asfaltat pentru a fi inclus in circuitul turistic. Cand am fost la Herculane am incercat o data sa conving pe cineva sa ne duca pana acolo dar nu am avut succes.
Despre muntii Retezat nu pot vorbi pentru ca nu prea (vorba olteanului) am ajuns pe-acolo.
Oricum zona este deosebita, iar colega noastra @mowgly ma poate completa si cu alte trasee din zona.
Numai bine si calatorii placute!
@liviu49: Amintiri frumoase! Mulțumim pentru gândurile așternute drept ecou! Din păcate cam toate drumurile enumerate au rămas aproape la același stadiu din anii ' 70-' 80 - neasfaltate, covor asfaltic deteriorat maxim, drum pietruit/forestier.
Frumusețile zonei sunt de necontestat, unele obiective sunt puțin cunoscute, nu te calci pe picioare cu nimeni ???? Centre de informare turistică au tot apărut ca ciupercile după ploaie, dar infrastructura (mai ales cea rutieră) lasă de dorit!
Speranțe? Cândva...
@tata123 ????: pai romanul se descurca. Pentru centrele de informare turistica s-au accesat simplu bani europeni.
Aproape ca banii aia ajungeau si pentru a se asfalta, dar na, era mai mult de munca si nici nu aveai cu cine face treaba, ca se plateste mai bine in afara si lumea e plecata.
@tata123 ????: Din cate imi aduc eu aminte, la DN 66A s-a inceput cu ceva timp in urma modernizarea, dar in urma actiunilor unor ONG-uri ecologiste, in instanta s-a dispus incetarea modernizarii. Acum e bine, e rau, mi-e greu sa ma pronunt. Locurile sunt deosebite si ar fi meritat sa fie vazute de mai multi turisti.
Turisti, nu pantofari!
Dar gandindu-ma la modernizarea altor drumuri (Transfagarasan, Transalpina, Transbucegi, etc) parca n-as regreta. Poate sunt rautacios eu, dar decat sa navaleasca atata puhoi de lume care nu are niciun respect fata de natura, prefer sa ramana natura asa cum e ea. Poate cei din generatia voastra vor reusi sa aiba macar minimul respect necesar fata de natura si sa nu o mai puna in pericol prin acces facil.
Numai bine si calatorii placute!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2024 Muzeul Satului din Petrila – din viața momârlanilor — scris în 25.11.24 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Jul.2024 Muzeul Mineritului din Petroșani – 3 expoziții, un muzeu — scris în 06.08.24 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Mar.2019 Proiectul Petrila – istorie contemporana — scris în 24.07.19 de Chloe din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2017 Dorel sau viata asa cum e - Muzeul Instalatorului Roman, Petrosani — scris în 09.06.17 de mishu din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2017 Mine, flori de mina si mineri - Muzeul mineritului, Petrosani — scris în 06.06.17 de mishu din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2017 O viata de om, viata unor generatii - Muzeul Momarlanului, Petrosani — scris în 19.05.17 de mishu din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2017 Un turn si trei chei — scris în 12.05.17 de mishu din BUCURESTI - RECOMANDĂ