GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Muzeul locomotivelor cu abur Reşiţa, cu drag
În copilăria şi adolescenţa mea, chiar şi mai târziu, singurul mijloc de deplasare era trenul. Mi-aduc aminte de locomotivele cu abur care intrau suflând din greu în Gara de Nord. Fumul alb si negru le acoperea cu totul uneori. În vagoane, pe pervazele ferestrelor era funingine pe care o purtai pe degete şi haine până acasă. Totuşi ne plăcea pentru că erau trenurile tinereţii noastre cu care mergeam la Constanţa sau Buşteni. Cu atât mai mult m-am bucurat vara asta când am făcut o excursie cu mocăniţa pe Valea Vaserului într-un tren cu locomotivă cu abur care era alimentată cu buşteni de lemn. v. aici. În august, cu ocazia excursiei pe care am făcut-o în vestul ţării, după ce am părăsit Timişoara şi ne îndreptam spre Herculane, am oprit în Reşiţa unde am vizitat Muzeul în aer liber al locomotivelor cu abur. Platforma de expoziţie se află în zona de Triaj a gării oraşului (N45.311892, E21.877458).
Muzeul a fost înfiinţat în 1972 la iniţiativa inginerului Mircea Popa, fost primar al oraşului, cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la fabricarea primei locomotive de abur româneşti la Uzinele şi Domeniile Reşiţa- UDR. Uzinele au fost fondate în 1771 de Maria Tereza. UDR a fost timp de aproape două secole cel mai important centru siderurgic european. La Reşiţa din 1872 până în 1964 când s-a încetat producţia acestui tip, trecându-se pe Diesel sau electrice au fost produse 1461 de locomotive pe abur. Muzeul este cel mai mare parc tehnic în aer liber din Europa. Este foarte îngrijit, lângă fiecare locomotivă existând un panou cu date explicative. Pentru a nu îngreuna textul cu detalii care nu pot fi reţinute, în general am pozat câte două fotografii pereche: locomotiva şi panoul explicativ.
Locomotiva cu abur este o locomotivă propulsată cu ajutorul forței aburului. În varianta clasică, prin arderea unui combustibil fosil este încălzită apa dintr-un cazan, fiind generat abur care împinge un piston, antrenând un dispozitiv bielă-manivelă conectat la roțile locomotive (Wikipedia)
Principalele exponate. Muzeul expune 16 locomotive din care 14 fabricate la Reşiţa. Acestea sunt, cu ecartament normal sau îngust pentru (CFR) Căile Ferate Române, (CFU) Căi Ferate Uzinale sau (CFF) Căi Ferate Forestiere. Numerele lor aparţin unor serii de identificare.
Locomotiva Resicza (Reşiţa) a fost prima locomotivă construită în estul Europei în 1872. A fost proiectată de Haswell, directorul fabricii de locomotive „St. E. G. " din Viena dar a fost executată la Reşiţa. A funcţionat între 1872 şi 1937 şi a fost recuperată în 1961 de la Câmpia Turzii unde era garată pe o linie secundară. Avea greutate de 9 t descărcată şi 11.5 t încărcată cu cărbune. Lungimea locomotivei era de 4.47 m iar diametrul roţilor antrenate 0.71m. A circulat pe ecartament normal de 948mm. Are numărul de inventar 2, primul fiind atribuit locomotivei Szekul construită la Viena şi adusă la Reşiţa în 1871, cu un an înaintea construirii locomotivei Resicza.
În anii 1872-1873 au fost construite încă două locomotive de acelaş tip Bogsan şi Hungaria. Ultima a fost prezentată la Expoziţia Universală de la Viena din 1873. Ea a fost transportată dus- întors pe Dunăre iar pe uscat cu care cu boi. Ambele locomotive fabricate în 1872-73 au fost casate tot în 1937.
O locomotivă intrată în Patrimoniul Naţional Cultural a fost comandată de regele Ferdinand în 1926. El a cerut ca vagoanele trenului să-i ofere întreg confortul regal. Trenul regal a fost finalizat după decesul regelui abia în 1936 dar cu el au călătorit regele Carol al II-lea, regele Mihai dar şi oficialităţi comuniste Gh. Gheorghiu- Dej, Nicolae Ceauşescu şi invitaţii lor. În ultimul an de producţie au fost executate 10 locomotive cu abur pentru ecartament normal destinate exportului.
Muzeul locomotivelor cu abur din Reşiţa a fost inclus în 2004 pe lista Monumentelor Istorice.
După privatizarea din 2003, UCM Reşiţa care fusese un parc industrial de 130 ha ce producea utilaje de mare complexitate unice în sud-estul Europei, s-a spart în multe companii private. Muzeul locomotivelor cu abur a ajuns în proprietatea Fundaţiei Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa. Această fundaţie a pierdut procesul cu Hydro- Engeenering din cauza unor documente false şi datorii neachitate. În 2016 Muzeul locomotivelor cu abur din Reşiţa a fost pus sub sechestru şi dacă nu va fi achitată datoria va fi supus vânzării de executorii judecătoreşti.
Mergeţi să-l vizitaţi cât mai există!
 
WEB, dacă se poate: youtube
Trimis de Michi in 12.11.18 21:23:19
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în REȘIȚA.
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Michi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- Coordonate GPS: 45.31184790 N, 21.87725500 E - CONFIRMATE
ECOURI la acest articol
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@Michi: Ar fi mare păcat ca asemenea obiectiv să dispară, indiferent de motivele care ar putea sta la baza unei astfel de decizii! Însă cum pe la noi totul este posibil, mda... nu mai zic nimic pe tema asta! Locomotivele de acolo sunt foarte frumoase, sunt sigur că juniorul meu ar fi încântat să le vadă la fața locului. Poate vara viitoare vom ajunge și noi în acea parte a țării.
Îmi amintesc acum de o locomotivă asemănătoare pe care am avut ocazia să o admirăm de aproape în Gara Feroviară de la Tulcea. Acea locomotivă cu abur a fost fabricată în anul 1930, la Uzinele Malaxa.
Consider că articolul de mai sus este foarte util, mulțumim pentru impresii!
Fără să știrbesc din meritele autorului mă văd nevoit să fac o completare. Nu să fac eu pe deșteptul dar se obține o imagine mai bună de ansamblu.
Acele locomotive pentru majoritatea vizitatorilor sunt o încântare. Dar pentru un ochi avizat sunt cam cum e o gură știrbă în comparație cu una cu dantura completă. Lipsesc foarte multe din componentele acelor locomotive. Lipsesc din pricina autorităților, din ignoranță din hoție. Cauzele sunt multiple. E păcat că nici nu mai e posibilitatea de a găsi acele piese lipsă și a le completa acolo unde e cazul. Au fost topite de mult, la fier vechi.
Bine că avem totuși posibilitatea de a le admira pe viu, așa cum au fost conservate și nu să le vedem doar în fotografii.
@piti: Ai spus foarte bine autorităţi- ignoranţă- hoţie. Nu ştiu cum şi dacă e păzit acest muzeu în aer liber, fără gard şi poartă de intrare, probabil doar cu un paznic pensionar care tremură iarna în ghereta lui. Nu am observat camere de supraveghere măcar. Sunt necăjită că dacă nu se vor găsi cumpărători care să fie interesaţi să menţină acest muzeu, locomotivele se vor vinde la bucată sau pur şi simplu se vor dezmembra.
@Crazy_Mouse: Locomotive cu abur s-au făcut la UDR condusă de Max Auschnitt şi la Bucureşti la Uzinele Malaxa conduse de industriaşul cu acelaş nume. Între cei doi era o mare rivalitate şi asta explică începerea fabricării locomotivelor cu abur şi la Buc. Este de notorietate că aceştia jucau poker cu regele Carol al II-lea în casa Elenei Lupescu şi, pentru liniştea lor, totdeauna pierdeau sume mari.
@Michi: Locomotivele cu aburi sunt excepționale, mai ales acolo unde încă sunt funcționale. Muzeul în aer liber de la Reșița este un obiectiv ingineresc de mare valoare, dovadă a capacității de fabricare și dezvoltare de produse ale tehnicii românești. Interesant este faptul că în colecția de locomotive peste 85% din exponate sunt locomotive fabricate la Reșița.
Numărul care apare pe tenderul locomotivelor cu abur are o semnificație, el reprezintă clasificarea locomotivei după numărul de osii, în cazul românesc - model preluat după cel englezesc (roți de direcție, roți motoare și roți de susținere).
Știați că cea mai rapidă locomotivă cu aburi este englezească și a atins 202 km/h în anul 1938 - locomotiva Mallard (science.hotnews.ro/stiri- ... -viteza-202.htm).
Sper ca Primăria Reșița, care are drept de preemțiune asupra parcului de locomotive, să reușească să intre în posesia colecției și să valorifice din punct de vedere turistic acest valoros obiectiv (în 2017 a reușit blocarea vânzării unei locomotive din colecție).
Mulțumim pentru prezentare.
Muzeul locomotivelor cu abur de la Reșița este unul deosebit și de o valoare inestimabilă, pentru că exponatele de acolo fac parte dintre puținele care se mai păstrează încă, nu numai în România ci și în Europa. Într-adevăr existența lui a fost pusă în pericol imediat după 1989, și din câte am auzit s-a dat o bătălie destul de mare pentru menținerea lui ca atare. Nu știu dacă această bătălie a fost finalizată, dar în mod sigur mulți doritori din afara țării stau cu ochii pe ele și sunt gata să profite în ori ce moment de ocaziile ce s-ar pute ivi pentru pune mâna pe ele. De asemenea și în administrația locală a orașului Reșița s-au găsit amatori de profituri din vânzarea lor.
Pentru mine locomotivele cu abur au însă o semnificație deosbită. Am copilărit printre ele și prin ele. Tatăl meu a fost mecanic de locomotivă, iar în frageda tinerețe am lucrat și eu la ele la depoul de cale îngustă din Tg. Mureș. Le cunosc până în străfundul măruntaielor lor și de aceea de fiecare dată când citesc ceva despre ele sau le mai văd câte una pe undeva așa cum este și cea expusă în Stația CFR Sinaia, încep să fiu răscolit de amintiri.
Am vizitat și eu acest muzeu, în urmă cu mai bine de cincisprezece ani în timp ce mă aflam într-o delegație la Combinatul Metalurgic Reșița împreună cu directorul comercial al firmei unde lucram și cu șeful serviciului transporturi, care avea o cameră de filmat și în fața ei și a lor, am ținut o adevărată ”prelegere” despre locomotivele cu abur. Deși mi-am propus mereu să ajung din nou acolo, nu am reușit până acum și regret asta.
@Ioan Raita: Mulţumesc Ioan Raită pentru completările de suflet.
@tata123: Am citit ecoul dvs. abia după ce l-am postat pe al meu așa că am realizat că sunteți un cunoscător al domeniului. Alătur speranțele mele celor ale dvs. în legătură cu menținerea acestui muzeu.
Observ ca a-i prins taman perioada in care erau se "renovau" locomotivele dar cu toate acestea arata foarte bine. Sper ca administratia publica/judeteana sa se implice ca este pacat ca un asemenea muzeu in aer liber sa dispara, sa nu uitam ca atrage mii de turisti anual cu toate ca nu e promovat la adevarata lui valoare iar daca vrei sa cumperi ceva suveniruri nu gasesti, efectiv nu gasesti nimic in zona muzeului.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2020 Glasul roților de tren la Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița — scris în 03.10.20 de Floryn81 din RâMNICU SăRAT - RECOMANDĂ
- Dec.2018 Muzeul de Locomotive cu Abur Resita – o bijuterie bine pastrata — scris în 21.12.18 de Dan&Ema din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2018 Muzeul de Locomotive Resita — scris în 05.09.18 de resita2009 din REșIțA - RECOMANDĂ
- Jul.2018 Trenurile noaaastre toate / Se vor întâlni vreodată? — scris în 26.09.18 de ioana5 din ORADEA - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Glasul rotilor de tren... rasuna imaginar la Resita, in Muzeul Locomotivelor cu abur — scris în 16.07.17 de izabiza din IAşI - RECOMANDĂ
- Oct.2010 Muzeul locomotivelor cu aburi Resita — scris în 07.11.10 de petrus95 din ARAD - RECOMANDĂ