BUN
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Codri nesfârșiți, haiduci și schituri boierești – la Zosin (Botoșani)
Județul Botoșani este cunoscut pentru pleiada de oameni de cultură și știință care a răsărit pe meleagurile sale. Din punct de vedere spiritual Botoșaniul nu se poate lăuda cu atât de multe mănăstiri ca de exemplu județul vecin, Suceava. Dar găsim câteva exemple valoroase: Mănăstirea Coșula (vezi impresii) –cunoscută prin culoarea aurie a picturii: „galben de Coșula” și locul unde s-a descoperit manuscrisul primei traduceri în limba română a unui text a lucrării intitulată „Istorii” , aparținând lui Herodot, Mănăstirea Popăuți, Mănăstirea Vorona (vezi impresii) sau micile biserici din lemn împrăștiate prin satele județului.
Arealul geografic cuprins între urbea botoșăneană spre malul Siretului în stânga, malul Prutului în dreapta și coborând până la orașul Hârlău este presărat cu mai multe trupuri de pădure, urme timide ale codrilor nesfârșiți de altădată: pădurile Tudorei și Voronei, pădurea Rediu, pădurea Guranda, pădurea Copălăului etc. Pădurile au constituit un loc ideal de adăpost pentru haiduci, relieful calcaros (grote, stâncării) și terenurile mlăștinoase ajutându-i să scape de poteră. În aceleașă păduri bătrâne, prin poieni largi și pe cărări croite cu greu se află câteva schituri boierești –Cozancea, Zosin, Oneaga, Balș.
Povestea. Întâmplările cu haiduci au devenit istorie, răzvrătiții sistemului politic fiind iubiți de pătura săracă a locuitorilor satelor și mahalalelor urbane. Haiducii ca Bujor, Codreanu, Jianu sau Miu au intrat în folclorul românesc, diferite forme de literatură prezentând lupta dintre bogați și săraci, dintre boieri și haiduci. Acțiunile haiducești au avut uneori și accente de banditism, haiducii fiind numiți chiar tâlhari.
În zona pe care am vizitat-o a acționat haiducul Gheorghe (Ghiță) Coroi, o „celebritate” în anii interbelici. Răzvrătirea lui ar fi pornit de la un episod de gelozie și hărțuire: jandarmul comunal a făcut ochi dulci nevestei sale. Urmează „corecția” aplicată organului de către Coroi, ceva zile de închisoare și formarea unor legături cu alți tâlhari. Întrucât acțiunile nelegale și imorale ale jandarmului continuaseră Ghiță Coroi îl pedepsește din nou, ia calea codrului și se reunește cu alți hoți și tâlhari din codrii Gurandei. Tradiția zice că prin inteligența sa Coroi se impune în fața prietenilor, preia conducerea bandei și impune un mod de comportare cu tentă socială: prădarea bogaților și răsplătirea săracilor (ideologie propagată de regimul comunist în cazul haiducilor).
Se pare că haiducul Ghiță Coroi a fost un bun strateg, un adevărat maestru al deghizărilor, un om inteligent care își organiza loviturile cu minuțiozitate. De multe ori haiducul a utilizat haine de preot sau călugăr, uniforme de jandarmi sau ofițeri, chiar și îmbrăcăminte femeiască. Folclorul popular îi difuzează încă faptele în lumea satului moldav;îmi aduc aminte când bunicul îmi povestea despre acțiunile istețe ale lui Coroi: îl anunță pe boier înainte că îl va deposeda de bani și bijuterii, se deghizează în jandarm și acționează, boierul fiind păcălit să stea întins pe pat și amenințat cu o așa-zisă grenadă așezată sub pernă, de fapt un cartof.
Prins în 1935 după ce o parte din bandă este lichidată, haiducul Coroi va fi judecat la sfârșitul anului 1936 în Bacău, procesul ținând prima pagină a ziarelor timp de multe zile, oamenii urmărind cu interes mersul anchetei și așteptând deznodământul –5 ani de detenție (detalii și fotografii de epocă găsiți aici: dragusanul.ro/category/haiducul-coroi). Coroi are freza la ţanc şi trenchcoat-ul, şmechereşte, în cârcă, scria ziarul „Adevărul” din 25 noiembrie 1936, aspect care se poate observa și în fotografii. Un haiduc „cochet” …
Schitul Zosin. Am vizitat la diferență de 10 ani (2008-2018) Mănăstirea Zosin, de fapt unul din schiturile întemeiate de mare familie boierească Balș/Bașotă pe teritoriul județului Botoșani. Ne trezim în fața unei realități extrem de vizibile: vechiul schit a rămas în pădure, iar la 300 m distanță de șosea a apărut o nouă și impunătoare vatră monahală.
Moșia a aparținut la un moment dat unui anume Ioan Zosin, fiul lui Pătrașco Zosin (Bașotă) căsătorit cu una din fiicele cronicarului Miron Costin –de aici provine numele schitului. Ctitorul de la 1779 al bisericuței din lemn este șătrarul Tudorache Bașotă (sătrar –rang boieresc, supraveghetor al corturilor unei tabere în vreme de război), proprietar al moșiei după boierii Zosin.
Zona deluroasă e pitorească, pădurea era mai întinsă în alte vremuri, schitul și așa sărăcăcios căzuse în paragină în prima jumătate a veacului al XX-lea, dar chiliile erau un adăpost perfect pentru ceata de haiduci ai lui Coroi.
În 2008 am ajuns cu autoturismul pe un drum de pământ și piatră, traversând o bucată de pădure, până la vechiul schit boieresc. Într-o poiană mărginită de stejari pe trei laturi am descoperit biserica inițială a schitului –o construcție țărănească din lemn și lut cu acoperiș de șindrilă. Deasupra ușii de lemn se află pisania cu litere chirilice din care reiese și hramul bisericii: „Adormirea Maicii Domnului” . Lăcașul secular de cult se afla în stare proastă de conservare, pereții erau crăpați și se vedeau nuielele acoperite de lut, găurile din draniță erau peticite cu bucăți de tablă. Aproape lipit de vechiul așezământ s-a ridicat între 1991-1993 o biserică nouă de zid, turn clopotniță, chilii (cu cerdac plin de flori colorate), stăreție și trapeză.
Noua Mănăstirea Zosin. În primăvara lui 2018 am străbătut din nou drumul E58 dinspre Botoșani spre Hârlău și am oprit câteva minute la noul ansamblu monahal Zosin care se înalță vizibil la 300 m de șosea. Alunecările de teren au fost motivul principal pentru care s-a căutat un teren stabil pentru mutarea obștii călugărești din vatra străveche.
Edificiul religios din mijlocul incintei e impresionant: măsoară 33 m lungime, 14 m lăţime la abside şi 33 m înălţime. Biserica are hramul istoric „Adormirea Maicii Domnului” la care s-a adăugat „Izvorul Tămăduirii” . Incinta mănăstirească mai cuprinde clopotnița monumentală (40 m înălțime, 17 clopote;construcția include un paraclis, un muzeu și pangar), altarul de vară având drept protectori pe „Sfinţii Martiri Brâncoveni” , un corp de chilii cu trapeză și bibliotecă.
Concluzii. Frumusețile plaiurilor botoșănene sunt prezente în ansamblul puzzle-ului românesc. Turistul e atras de obiective naturale, istorice, religioase sau culturale, pelerinul e interesat de latura spirituală a acestor locuri, dar tuturor ne plac poveștile și legendele care „îmbracă” și capacitează potențialul unui punct de atracție. Județul Botoșani deține în patrimoniu o mulțime de locuri interesante.
Să descoperim România, să descoperim locurile frumoase și obiectivele interesante din toate categoriile. Alegeri inspirate!
Trimis de tata123 🔱 in 04.05.20 15:01:06
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în BOTOȘANI.
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123 🔱); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@tata123: Cred ca avem multe locuri in tara despre care merita sa se povesteasca pentru ca in spatele locurilor sunt alte povesti.
Felicitari, votat cu mare drag.
Un articol minunat ca subiect, scriere și fotografii. Astfel de articole îmbunătățesc perspectiva turistică a acestui colț de țară.
M-a impresionat subiectul Coroi. Nu știam de modernul haiduc Coroi. Credeam că e doar legenda unui haiduc „antic”. Dat fiind că în zona Neamțului unde am copilărit, toponimul Coroi l-am întâlnit în mai multe locuri (cel mai renumit fiind Râpa lui Coroi din zona mănăstirilor Secu - Sihla) am vrut să văd dacă este vreo legătură. Se pare că nu este, toponimele fiind mult mai vechi.
Este senzațională povestea haiducului Coroi. Viața bate filmul. Ar fi murit în 1979 (!) la București, a doua perioadă a vieții sale fiind mai puțin cunoscută, dar posibil să fi lucrat în Securitate! Îmi aduc aminte cuvintele unui coleg în vârstă, acum mulți ani, care referindu-se la un alt coleg care s-a făcut inspector, a zis cam așa: din haiduc bun, iese poteră bună.
Acest haiduc Coroi a fost om mare: „Salvarea lui (la proces) au fost miile de martori veniți din toate colțurile Moldovei pentru a-l susține.”
Bisericuța de secol XVIII, făcută din lemn și lut, este superbă. Tare aș vrea să stau”singur” în ea câteva minute. Este de neînțeles cum a rezistat atâta amar de ani. Rugăciunile, fumul tămâiei și al lumânărilor...
@mishu: Întotdeauna poveștile și legendele care stau în spatele unui obiectiv turistic constituie un punct de atracție pentru cei care vin să viziteze locul respectiv. Aura împrăștiată de un personaj/loc „îmbracă” istoria fixă, cea cu date clare și seci într-o atrăgătoare mantie care îți stimulează imaginația și te poate fascina dacă domeniul de interes este compatibil cu ceea ce vezi/simți. Și după cum se știe orice legendă are un sâmbure de adevăr!
Istoricul Silviu Văcaru scria în prefața unei cărți dedicate aceastei categorii sociale: … pentru noi, haiducii vor rămâne un simbol al curajului, al dorinţei de dreptate şi mai ales... eroii inegalabili ai unor frumoase creaţii literare.
Mulțumesc pentru lectură și aprecieri. Numai bine!
@Lucien: Tema haiducilor, bandiților sau tâlharilor a început a prezenta interes pentru cercetători din toate domeniile în ultimele decenii, atunci când sursele de informare au crescut și ideologia s-a (mai) schimbat.
Acum câțiva ani a apărut o carte interesantă a lui Dieaconu Daniel având drept subiect tema haiduciei – sunt de fapt două cărți: una cu mai mulți autori (2013), una cu autor singular (2014). În volumul din 2013 se menționează și procesul răsunător al haiducului Gheorghe Coroi desfășurat la Bacău la sfârșitul anului 1936 (ar fi vorba de 12 dosare, în jur de 12.000 de pagini, 50 de acuzaţii, 40 de acuzaţi și 500 de martori). Autorii scriu că după ispășirea pedepsei de 2 ani închisoare Coroi s-ar fi stabilit într-o mahala a Bacăului unde și-a deschis o cârciumă alături de noua soție, Adela Ionescu („dulcineea capului de tâlhari” sau „Julietta lui Coroi”, cum o numea presa vremii).
În zona Neamțului a acționat la începutul veacului al XX-lea haiducul Pantelimon, închis și judecat la Botoșani în 1912. De altfel, Gheorghe Coroi e posibil să fi imitat modul de a acționa al precursorului său, Pantelimon (adevarul.ro/locale/piatra ... 06af/index.html) și chiar a fost închis la Botoșani în celula în care a stat haiducul nemțean cu câteva zeci de ani înainte.
Mulțumesc pentru cuvintele scrise și aprecieri, mă bucur că temele abordate prezintă interes.
@tata123:
Ca și la articolele despre mănăstirile Coșula și Vorona, lectura acectui review mi-a prilejuit o frumoasă aducere aminte despre locurile pe care și eu le-am vizitat prin 2012 și despre care am scris la rându-mi un articol dedicat (vezi mai jos).
Sunt tare încântată să aflu și mai ales să văd (din poze, firește), că lucrările de construcție și amenajare la Mănăstirea Zosin sunt deplin finalizate. La vremea vizitei mele clopotnița abia era în zidire, pictura interioară a bisericii încă nu era desăvârșită, mai erau schele în noas, nu exista zidul de incintă, nici aghiasmatarul cu hramul Sfinții Brâncoveni, nici aleile frumos pietruite de azi. Acum, văd că totul e în bună ordine, în pofida faptului că în mănăstire sunt puțini monahi viețuitori și totodată slujitori (vreo 10, potrivit Ghidului mănăstirilor din România).
Mi-ar plăcea să revăd mănăstirea, dar cred că o eventuală nouă vizită ar fi mai potrivită peste câțiva ani, când va crește deplin vegetația și aleile vor fi adumbrite de coroanele copacilor. Iar criza coronavirus va fi deja istorie, cu mila Domnului. Până atunci, mă mulțumesc cu frumoasa ta evocare despre mănăstire și despre haiduci
@mariana. olaru: Mulțumesc pentru cuvintele frumoase. Cu adevărat cei 13 monahi care viețuiesc la Zosin au reușit să administreze cele două vetre mănăstirești. Viața spirituală continuă, încercările așijderea.
În ceea ce privește haiducii - „încurcate sunt căile Domnului” zice o vorbă populară! În istoria haiduciei la români, dar și în folclorul popular, sunt cazuri în care acești oameni ai codrului au sprijinit bisericile mici din satele ascunse la poale de pădure ori schiturile izolate. Aici au găsit adăpost și loc de rugăciune. Se vorbește chiar despre preoți care au urmat calea haiduciei (liberinteleorman.ro/biser ... cilor-in-sutana) sau lăcașuri de cult întemeiate de haiduci (agerpres.ro/social/2015/0 ... -jianu-10-51-10 ori ziaruldecraiova.ro/haiduc ... -din-neglijenta). De fapt, nimic nu este întâmplător.
Sănătate și numai bine!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Apr.2018 Galbenul de Coșula – Mănăstirea Coșula scoasă la lumină — scris în 18.05.18 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2016 Mănăstirea Gorovei — scris în 18.01.17 de zlatna din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Jul.2013 Mănăstiri mai puțin cunoscute // Manastirea Gorovei (Gorovei,Botoșani) — scris în 31.07.13 de diana-camelia* din BACAU - RECOMANDĂ
- Jul.2012 Cinci mănăstiri din județul Botoșani: Coșula, Vorona, Sihăstria Voronei, Zosin și Popăuți — scris în 28.05.13 de mariana.olaru din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Sep.2008 Liniște, reculegere... Eminescu... Agafton — scris în 19.01.15 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2008 Pe plaiuri voronene... Peștera Cuviosului Onufrie — scris în 12.01.15 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ