ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 09.10.2018
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 30-40 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 24.06.10
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
SEP-2018
DURATA: 1 zile
prieteni
"ECHIPA" A INCLUS:
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
SERVICII:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
CAZARE [camere etc]:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
BUCĂTĂRIE ŞI MASĂ:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
CADRUL NATURAL:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat
DISTRACŢ. / RELAXARE:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ

NOTA MEDIE REZULTATĂ
95.00%
OBS: Spre deosebire de GRADUL de SATISFACŢIE (care se selectează de autor si se exprimă in procente, 0 - 100 %), MEDIA se calculeaza AUTOMAT, ca notă de la 1 (foarte slab) la 10 (excelent)

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut

Descoperă zona Băile Herculane

Herculane: Gara Imperială de ieri, Gara de azi

TIPĂREȘTE

În majoritatea topurilor întocmite de diverse publicații sau feluriți blogeri în domeniul feroviar, și anume al celor mai frumoase gări românești, se numără neapărat și Gara Herculane. Strâns legată de istoria stațiunii balneoclimaterice cu același nume începând din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, Gara Herculane constituie un exemplar constructiv deosebit în rândul arhitecturii feroviare de pe meleagurile românești. Din păcate, pe peronul romantic se mai plimbă azi doar „Istoria”.

Am mai trecut de câteva ori pe lângă ea în viteză, aruncându-i o privire rapidă. Luna trecută am decis să opresc 30 de minute pentru a admira această bijuterie arhitectonică desprinsă parcă dintr-un basm cu împărați și prințese. Astfel voi avea termen de comparație între vechi și nou fiindcă tot s-a scris prin presa anului 2018 despre iminenta restaurare a gării.

Poziționare. Componentă a Magistralei CFR 900 (București - Timișoara) stația de cale ferată Herculane se află poziționată lângă șoseaua E70, la circa 5 km distanță de centrul vechi al stațiunii și 300 m de confluența râului Cerna cu râul Bela Reca. În Gara Herculane încă mai opresc zilnic câteva garnituri feroviare care circulă pe ruta națională București – Timișoara și pe ruta locală Orșova – Caransebeș. Din gară și până în stațiune trebuie să luați un microbuz sau un taxi, dacă nu doriți să mergeți pe jos. Dacă sunteți cu autoturismul și vreți să vizitați gara, găsiți o parcare încăpătoare vis-a-vis.

Scurt istoric. Viitorul general al armatei prusace Helmuth von Moltke vizitează la 1835 băile Mehadiei (cum se numeau pe atunci) și ne lasă o descriere artistică a zonei: Cu cât înaintăm mai sus pe Valea Cernei, cu atât este mai frumoasă regiunea. Deasupra vărsării râului Bela-Reka, urmărind cursul Cernei, ajungem într-o vale umbrită de stânci maiestoase care se înalță către cer. Apa are o culoare verde-marin închisă, dantelată de spuma albă în eternă mișcare și zgomot în locurile unde cursul apei trece peste blocuri de stâncă; cărările pădurii care se ridică până spre culmi, cărări colorate de frunzișul galben, portocaliu și brun al toamnei. Stâncile negru-albăstrui, care se înalță vertical deasupra înălțimilor împădurite și a căror frunți sunt învelite în sensul strict al cuvântului în nori, toate acestea sunt într-adevăr priveliști maiestuoase. Dacă comparăm așezarea Băile Herculane (Mehadia, pe atunci – n. n.) cu Teplicz, Warmbun, Marienbad sau Karlsbad, sunt convins că în privința frumuseții naturale întâietatea o ocupă Băile Herculane.

În aceast areal geografic de o frumusețe tulburătoare romanii sunt cei care ridică primii numeroase terme și clădiri anexe profitând de existența izvoarelor naturale. Abia în secolul al XVIII-lea, sub stăpânirea austriacă, stațiunea reapare pe hartă, construindu-se masiv instalații balneare, case de oaspeți, cazarme, poduri etc. Călătorii străini vor scrie, mai ales în veacul al XIX-lea, despre noile construcții și beneficiile curative ale izvoarelor.

Dezvoltarea zonei din punct de vedere urban, militar și medical a condus la o îmbunătățire permanentă a căilor de comunicație. Astfel, între 1834-1846 se construiește drumul rutier între Caransebeș și Orșova (trasat din 1808), iar în 1879 se deschide tot tronsonul de cale ferată Timișoara – Orșova, având legături spre teritoriile românești și Budapesta. Savantul Nicolae Iorga scria în cartea dedicată „Neamului românesc din Ardeal și Țara Ungurească”, publicată în 1906: O linie de accelerat duce de-a lungul munților înalți ai hotarului la Orșova dunăreană, la Media sau Mehadia noastră și la locurile de trecere în România. Înainte de deschiderea drumului de fier călătorii veneau la băi cu căruțe și trăsuri. Orientalistul Julius Heinrich Petermann vine de la Orșova la Băile Mehadia cu doar vreo 25 ani înainte de apariția căii ferate, în 1852 utilizând următorul mijloc de transport: … ne-am închiriat una dintre trăsurile obișnuite pe aici, adică o căruță cu un coviltir ce consta din rogojini de paie. Tot în aceasta se aflau iarbă și trifoi și deasupra o pernă de piele, ce ne servea drept băncuță.

Originala gară din Herculane este inaugurată în primăvara anului 1878 o dată cu deschiderea porțiunii de cale ferată ce mergea până la Orșova.

Cum arată Gara Herculane în toamna anului 2018

După ce parcăm autovehicolul vis-a-vis, traversăm șoseaua foarte circulată și pătrundem direct pe peronul gării. Aveam să descoperim clădirea proiectată de inginerul feroviar Auguste De Serres – Wieczffinski, reprezentând un stil baroc vienez. Internetul ne informează că edificiul ar fi asemănător cu un castel de vânătoare din apropierea Vienei aparținând împărătesei Maria Tereza a Austriei – detaliu preluat de toate categoriile de site-uri. Această informație nu este însă confirmată documentar, ca de altfel și precizarea apărută pe ici-colo că ar fi vorba de un pavilion de vânătoare. Inginerul Serres a ajuns director de dezvoltare a liniilor ferate la celebra firmă austro-ungară StEG, pe proprietățile căreia s-a format ulterior complexul siderurgic de la Reșița.

Descoperim mai întâi peronul flancat de coloane în stil roman, acoperit de o pergolă încărcată de vegetație. În fața clădirii sunt amplasați mai mulți stâlpi ornamentați servind drept suport pentru flori. Fațada dinspre șine seamănă cu un mic palat, corpul placat cu cărămidă roșie alternând cu trei deschideri centrale în arc de cerc și două laterale, drepte (în camera din dreapta este biroul Șefului Gării – un personaj „cu greutate” în alte epoci). Ce alte elemente interesante observăm pe peron, în afara colonadelor: pe fațada gării este fixat un ceas Paul Garnier, comandat la Paris la firma care poartă numele celebrului ceasornicar francez (history-computer.com/Calc ... ts/Garnier.html). Caracteristic acestui tip de ceas feroviar este ilustrarea cifrei „4” prin patru liniuțe. Alt obiect interesant este termometrul produs de firma Kecskeméti din Timișoara, o afacere de familie întemeiată în 1821 care s-a ocupat până în 1949 de comercializarea articolelor optice și foto, radio, instrumente medicale și electrice etc. Termometrul este funcțional, indicând în mod real gradele Celsius din aer.

Pătrundem în interior unde un mic antreu este delimitat de sala circulară printr-o pereche de coloane de marmură care oferă un aspect solemn încăperii. Pe pereții din stânga și dreapta se află două mozaicuri monumentale realizate de artistul lugojean Diodor Dure în 1968. Este vorba despre o scenă care îl reprezintă scene de vânătoare și o compoziție cu elemente populare românești (două tinere îmbrăcate în costum popular, soarele, flori, păsări) Tot în antreu, pe perete se află alt orologiu Paul Garnier care este legat de ceasul exterior (nefuncționale).

Spațiul circular e luminos, înconjurat de ferestre mari care oferă suficientă lumină naturală, pe jos există un mozaic cu forme geometrice. Cupola găzduiește o frescă împărțită în mai multe registre de raze aurii, în fiecare compartiment fiind reprezentate ființe mitologice și o formă repetitivă. Personajul Hercule este cel mai deteriorat, tencuiala începând să cadă. Inscripția „Ad aquas Herculi sacras ad Mediam” („Apele sacre ale lui Hercule de la Mediam”) referitoare la b[ile Mehadia; i consemnată prin anul 153 este azi înscrisă pe cupolă. De asemenea anul pictării frescei: 1968, acțiune la care au participat artiștii: Diodor Dure, Leon Vreme și Romul Nuțiu.

De o „frumusețe interbelică” beneficiază și corpurile de iluminat: candelabrul central (12 abajururi mici și 1 mare) și 6 surse laterale – un fel de talgere de cântar. Mi-a plăcut și ghișeul de bilete cu micuța tejghea de lemn, lucioasă de la atingerile miilor de călători. Pe una din laturi există o mică sală de așteptare dedicată Clasei I (încuiată).

Elementele care nu își au locul în interiorul acestei gări seculare sunt scaunele de plastic (cunoscutele scaune roșii din gările românești) și automatul de cafea. Ele strică armonia arhitecturală a designului interior. Gara nu mai este utilizată efectiv, ea este deschisă doar pentru vizitatorii dornici să vadă un frumos monument istoric. Casa de bilete, poșta și personalul gării se află într-o clădire alăturată, construită în același stil, dar mult mai târziu (parțial dezafectată și aceasta). Între cele două clădiri se află cea de-a doua colonadă acoperită cu iederă.

Am admirat Gara Herculane și dinspre șosea, loc de unde observăm foarte bine sala circulară și cupola acoperită cu solzi colorați, aranjați geometric. Două scări de piatră facilitează accesul către platforma pe care e așezată bijuteria arhitecturală; un vas ceramic de mari dimensiuni e amplasat pe stâlpul central al platformei (se observă o asemănare a acestuia cu fântâna arteziană din salonul de cură balneară din interiorul Băilor Imperiale Austriece). Sticla ferestrele e personalizată cu imaginea lui Hercule. Păcat că această clădire emblematică e „înghesuită” de o serie de chioșcuri unde se vând produse alimentare și băuturi.

Concluzii. Frumoasa construcție feroviară, colorată, cu elemente arhitecturale deosebite încântă orice călător care iubește calea ferată și nu numai. Vizitatori de peste tot se opresc de multe ori câteva minute pentru a admira și fotografia Gara Herculane. Ea arată bine încă, dar la o examinare mai atentă se observă lipsa de îngrijire și nevoia unei reabilitări. În vara acestui an presa a scris despre o iminentă restaurare a gării (expressdebanat.ro/gara-mo ... de-caile-ferate), dar deja e toamnă și nu am observat nici o mișcare în acest sens. Totuși, vă invit să poposiți câteva clipe pe peronul de la Herculane, să admirați interiorul gării și frumoasele elemente decorative.

Alegeri inspirate!

selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

---
Trimis de tata123 in 09.10.18 11:47:19
Validat / Publicat: 09.10.18 14:01:05
VIZUALIZĂRI: 1260INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în HERCULANE.
SESIZEAZĂ
greșeală / conținut, limbaj
Adn. FAVORIT
7 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (tata123); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.

Puteți VOTA acest articol:

PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 46100 PMA (din 50 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

7 ecouri scrise, până acum

webmaster [09.10.18 14:50:16] »

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

Carmen Ion [09.10.18 16:23:49] »

@tata123: AmFostAcolo, la Herculane, în urmă cu doi ani, și bineînțeles nu am ratat gara. Am deplâns soarta ei, ca și a altor clădiri de mare valoare din stațiune, sperând că lucrurile se vor îndrepta cât de curând.

Slabă nădejde...

tata123 [10.10.18 14:22:11] »

@Carmen Ion: Speranțe ar mai fi... Totuși clădirea gării nu arată chiar dezastruos, aspectul de „neîngrijit” creează o impresie puternică de „catastrofă”, dar situația nu a ajuns (încă) în cel de-al doisprezecelea ceas... Niște investiții bine dirijate și o restaurare cu cap ar conduce la valorificarea maximă a acestui obiectiv turistic feroviar.

De promovare și publicitate nu duce neapărat lipsă, în fiecare an mass-media scriind/vorbind despre „peronul romantic” și „castelul de vânătoare imperial” de la Băile Herculane.

Mulțumesc pentru lectură și ecou.

@webmaster: Mulțumesc pentru desemnarea articolului drept MG.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150] [-1][0 voturi]
mihaelavoicu [10.10.18 20:34:59] »

Foarte interesant termometrul firmei din Timișoara. Am înțeles că este funcțional și este afară, adică în spațiul liber.

Acest exemplar ar trebui să stea la un muzeu.

Și Garnier-ul de afară, tot la un muzeu ar fi locul lui. Numai că lipsa sa ar duce la denaturarea întregului și gara nu ar mai avea farmec! .

Mulțumesc cu aprecierile de rigoare!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150] [-1][0 voturi]
tata123 [12.10.18 11:25:34] »

@mihaelavoicu: O bijuterie arhitecturală care rezistă încă în ciuda vicisitudinilor vremii și vremurilor. Termometrul produs de o veche firmă timișoreană era funcțional și e amplasat la exterior pe fațada dinspre peron a gării.

Ceasuri produse de firma Paul Garnier au existat în multe gări românești, unele au supraviețuit până în zilele noastre - vezi articolul dedicat gărilor regale de pe ruta spre Curtea de Argeș - imaginea P07 (vezi impresii). Ceasuri Garnier mai sunt în gările Jimbolia, Caracal, Giurgiu, Mărășești etc.

Și eu mulțumesc.

mihaelavoicu [12.10.18 14:56:31] »

@tata123: M-am sculat de la laptop și am căutat ceasul de buzunar al tatălui meu, care l-a purtat o viață la buzunarul mic de la reverendă. Este un Paul Garnier. În partea de jos a cadranului are un cadran mic, pentru minutar. Lanțul care îl susține, probabil un duble, este scurt. Știu că avea o cheiță la buzunar de care era prins.

Ceasul merge și acum. Mulțumesc pentru amintirea frumoasă!

ioana5 [14.10.18 22:00:39] »

Interesant că, deși am fost în gară de două ori, cu copiii, nu am dat atenție termometrului de afară. Adică l-am văzut, dar atât. Ceasul este o altă poveste: mai văzusem așa ceva în anii '04-'05-'06, când mergeam în Franța, în Vosges-Mulhouse până la Macon și am călătorit mult cu trenul (aveau oferte pentru turiști la 200 de Euro un traseu). Acum îmi pare rău că nu am acordat mai multă atenție acestor detalii.

Personal, cred că trebuie o echipă pasionată și extrem de pricepută ca să redea vechii gări splendoarea de altădată. Nu o muncă de mântuială. Am spus tot.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul articolului (review-ului) de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine linkul ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
ioana5, mihaelavoicu, tata123
Alte impresii din această RUBRICĂ:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

[C] Copyright 2008-2021 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
AmFostAcolo recomandă găzduirea la ROHOST.COM
pagină generată în 0.0854721069336 sec
ecranul dvs: 1 x 1