REZONABIL
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Hai-hui prin Vrancea. Mănăstirea Mera
Oameni buni, pe cuvânt că mi-e milă de voi, că trebuie, periodic, să suportați panseurile mele răsuflate despre viață, precum și faptul că am o părere despre orice! Vorba aia, am un răspuns, are cineva o întrebare?
Toate astea nu ar fi atât de grave dacă nu m-aș și manifesta cu mofturi intelectuale, profitând de faptul că @admin mă lasă să să scriu pe-aici tot felul de texte. Sunt conștient că toate astea nu au cum să continue la infinit, deși, sincer, aș vrea, ar însemna că trăiesc viață eternă, un fel de” tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte” . Da, știu, asta e o poveste.
Probabil că, într-o bună zi (pentru voi) o să vă săturați definitiv de ceea ce mâzgălesc eu și o să mă scoateți, în șuturi, de pe sait, cum probabil, merit! Dar, vă asigur, la un moment dat până și eu o să mă prind de faptul că sunt neavenit și voi proceda în consecință, conform așteptărilor de le aveți.
Astăzi, ca să dau la pace cu voi, voi posta un review cuminte, în care voi avea un limbaj absolut corect, fără glume sau miștocăreală.
Se referă la un obiectiv turistic ce poate fi văzut în Vrancea fără eforturi deosebite și de o oarecare importanță în istoria zonei. Vrancea a fost mereu o regiune de graniță, între cele trei regiuni istorice ale României: Moldova, Transilvania și Țara Românească, de aici a rezultat, cumva caracterul aparte al acestei zone: de aici, se poate ajunge ușor în Transilvania, fie prin Ojdula fie prin Pasul Brețcu, și, imediat după ce treceai Milcovul, în Țara Românească. Această apropiere a făcut ca aici să fie o activitate comercială și, de ce nu, culturală permanentă, pentru că aici se întretăiau influențele din toate regiunile țării.
Focșanii, chiar dacă împărțit în două, a beneficiat de o reală neutralitate, a fost constant locul unde domnitorii Țării Românești și ai Moldovei se întâlneau pentru a-și rezolva diferendumuri sau, ca și azi, în acte diplomatice de curtoazie. Astfel și-a câștigat o reală importanță în zonă.
Comercial, este simplu de înțeles, pe drumul Rm. Sărat- Focșani-Adjud-Brețcu se ajungea în zona Transilvaniei, pe drumul Focșani-Adjud-Bacău se mergea spre inima Moldovei. În sud, se ajungea, prin Rm. Sărat, spre București sau, prin sud-est, la Galați și spre Brăila, care chiar dacă era raia turcească, tot comerț însemna.
La dezvoltarea culturală o influență importantă a avut și Biserica. Faptul că, în principal, era aceeași credință a dus la unificarea obiceiurilor religioase. Nu trebuie să omitem faptul că, la acea vreme, ca și azi dealtfel, Biserica se implică în viața individului, prin serviciile religioase ce se fac la botez, cununie sau înmormântare. În același timp, preoții sunt cei care au și folosesc cărțile sfinte, știu să scrie și să citească, motiv pentru care, constant, ajung să facă parte din diferite comisii de hotărniciri, unde redactează documente și apoi ajung să urmărească respectarea lor. Preoțimea de vază ajunge să aibă puteri nu numai din punct de vedere religios, dar și administrativ și economic, gospodărindu-și averile, precum și pentru respectarea tradițiilor țării.
În perioada respectivă ctitorirea unor biserici, schituri sau mănăstiri era o activitate de mare fală și mândrie. Astfel, apar ctitoriile mănăstirilor domnești de la Focșani, Vizantea, Soveja și, mai târziu Mera, mai ales că zona cunoaște o dezvoltare economică puternică, ce permite extinderea lăcașelor de cult spre zona colinară și de munte a județului, unde avem ctitoria obștească a Mănăstirii Valea Neagră.
Beneficiind de această dezvoltare apar și ierarhi locali ce urcă în ierarhia bisericească: Mitropolitul Varlaam al Moldovei, născut la Cotești sau, după unii, la Soveja, mort la 1657, îngropat la Mănăstirea Secu, la Mănăstirea Vărzărești era Sf. Teodora de la Sihla, starețul Vasile, care a viețuit la Dălhăuți și Mănăstirea Poiana Mărului, iar la Mănăstirea Brazi din Panciu, Sf. Ierarh Teodosie al II-lea al Moldovei.
Importanța religiei în zonă a crescut odată cu semnul unificator al ortodoxismului slavo-romano -grec, sub domniile fanariote, perioadă în care crește circulația călugărilor greci și ruși și se construiesc așezăminte religioase ctitorite de obști sau de funcționari domnești mărunți.
Așa cum spuneam, Vrancea fiind la întretăierea drumurilor comerciale ce legau regiunile istorice ale țării, a luat în construcția lăcașelor de cult elemente de construcție specifice fiecărei regiuni, dar au fost ridicate cu tehnici de construcție locale, păstrându-se, însă, specificul și tradiția strict religioasă.
De aceea, mănăstirile din Vrancea trebuie vizitate și văzute și cu ochii celui care vrea să știe și din istoria locurilor și nu neapărat ecumenic.
Asta a fost introducerea în ceea ce urmează a vă spune mai jos. Sper c-am făcut dovada că pot să am un comportament adecvat și că, și din review-urile mele puteți afla lucruri interesante. De aceea, deocamdată, spun, mai îndurați-mă oareșce vreme, încă nu sunt scăpat de sub control, pastilele-și fac efectul. De-aia am și pus: https://www.youtube.com/watch?v=kqWdFGvRCOI
Altfel, o săptămână frumoasă să aveți, haidi, pa!
LOCAȚIE și ÎMPREJURIMI
Mănăstirea Mera, monumentul istoric cu acest nume, de fapt, se află în inima judțului Vrancea. De la Focșani se merge spre Odobești, pe DJ 205 C. Din Odobești se merge apoi, pe ruta Broșteni-Pitulușa-Arva-Roșioara-Mera, pe drumul 2M. Indiferent de cum se cheamă drumul și în administrarea cui ar fi el, să știți că este foarte bun, asfaltul e de calitate. Distanța Focșani-Mera e de vreo 20 de km, deci nu-mbătrâniți circulând.
Strict geografic, intrați în inima Vrancei urmând cursul râului Milcov, cel care a separat Țara Românească de Moldova, care a trecut printr-un mare pericol la 1859 când urma să fie secat dintr-o sorbire, povestea cântecului. Da, știu, am promis review fără miștocăreală. Promit!
Chiar la mijlocul comunei Mera veți părăsi apoi drumul asfaltat și veți urca, ușor, la dreapta față de drumul pe care-ați venit, cale de vreun km, apoi, pe partea dreaptă cum mergeți, veți vedea zidurile Fostei Mănăstiri Mera.
Cum v-am spus în lunga introducere, fiind zonă de graniță, aici s-au intrepătruns stilurile arhitectonice de construcție a clădirilor religioase. Ei, bine, aflați că Mănăstirea Mera este singura mănăstire fortificată din Vrancea. Seamănă cu fortificațiile de la mănăstirile din Transilvania: are ziduri din piatră și cărămidă, înalte de 3-4 metri, turnuri de pază și” calea strajei” , pe ziduri. Din loc în loc sunt amenajate locuri de tragere, acele ochiuri din perete.
Are o poveste interesantă, cel care a ctitorit un așezământ acolo a fost un boier local, Moțoc, cu nevasta lui, Ursa. Se presupune că acest” Moțoc” ar fi un strămoș al mai celebrului boier Moțoc, cel de pe vremea lui Lăpușneanu, căruia i s-a explicat puterea democrației prin celebrul” proști, dar mulți!” Și, nu, n-am făcut mișto, asta este esența democrației!
Acest Moțoc a construit o mică biserică din lemn, în jurul căreia se va dezvolta comunitatea locală a satului care astăzi se cheamă” Podul Mănăstirii” .
Se pare că, imediat după moartea lui Moțoc, soția sa, Ursa, cedează locașul către voievodul Constantin Cantemir, în anul 1685, spre a deveni mănăstire domnească. Acesta o dezvoltă oarecum și o închină Mănăstirii Vatoped, de pe Muntele Athos, în anul 1694.
După moartea lui Constantin, fiul său, Antioh termină lucrările la mănăstire, construiește o biserică din piatră, finalizează fortificațiile și turnurile de pază, astfel că, la 1706, Mănăstirea devine singura ctitorie a Cantemirilor.
Antioh aduce în anul 1707 osemnintele tatălui său de la Iași și le depune aici, intenționând că această mănăstire să devină necropolă domnească.
Mănăstirea a avut o istorie zbuciumată, căzînd pradă actelor de vanadalism ale turcilor sau austro-ungarilor. Aceștia au profanat, la 1717, mormântul lui Constantin și au distrus, parțial, zidurile și turnurile de pază. În plus, în decursul istoriei și fenomenele naturale au avut rolul lor în distrugerile aduse acestei clădiri, cutremurul din 1940 și cel din 1977 afectând-o serios.
Dar, până atunci, mai aflați că Mănăstirea a mai cunoscut și perioade înfloritoare: în 1736 au fost finalizate zidurile de fortificație, de către egumenul Mitrofan Callerghi, în 1801 a fost realizat izvorul cu agheasmatar de către egumenul Arsenie.
Între 1863-1864 a fost supusă secularizării averilor mănăstirești, instituită de Cuza, ca un semn al independenței față de Biserica grecească și Muntele Athos.
Chiar și comuniștii au ținut cont de importanța ei și s-au efectuat lucrări de restaurare de către Direcția Monumentelor Istorice din cadrul Ministerului Culturii, în periuoada 1974-1977.
După Revoluție, la 4 septembrie 1994 a fost resfințită biserica, rămasă însă tot ca biserica parohială și, până în 2014 s-au efectuat lucrări sporadice de restaurare.
Intrarea se face printr-un turn clopotniță, prevăzut cu o ușă masivă din lemn, întărită cu legături metalice. Ușa de acces obișnuit este una de mici dimensiuni, justificată prin aceea că, în caz de nevoie, să se poată asigura paza intrării în interior.
În curte vom găsi biserica cu Hramul Sfinților Constantin și Elena, dar, se pare că inițial biserica a avut hramul la Buna Vestire, conform unei picturi ivite după cutremurul de la 1977.
Lângă biserică, imediat în dreapta se află ruinele casei Domnești și ale Stăreției, precum și fundațiile vechilor chilii.
În partea dreaptă din spatele bisericii este Turnul de Informare Turstic, Cultural și Religios ce poartă numele Cantemirilor. La acest turn se ajunge pe o scară de lemn. Pe ziduri se văd gurile de tragere și calea străjii, deși sunt avariate bine de tot.
Chiar în spatele bisericii este poarta de ieșire din curte, spre cimitir, apoi, pe celelalte laturi, la fiecare colț, celelalte turnuri.
În mijlocul curții se află locul unde este izvorul din incintă.
Curtea are un aspect ușor ponosit, preotul cu care am discutat spunând că se încearcă obținerea de fonduri, prin proiecte europene, pentru refacerea acestui monument. Sper să reușească!
Ca un corolar, acest monument istoric merită vizitat, nu necesită cheltuieli deosebite, mă refer aici la cei ce locuiesc în județul Vrancea.
Multe din cele ce-am expus aici au fost aflate din discuția cu preotul paroh Ticu Gavrilă, care a avut răbdare cu mine preț de aproape o oră și mi-a povestit multe din legendele locului, toată stima!
Apoi, m-am documentat și eu pe net, încercând, pe cât posibil să vă pot oferi date de cât mai mare interes.
A rezultat, din punctul meu de vedere, un review lung și plictisitor. Păcat, pentru că Mănăstirea Mera merită toată răbdarea și bucuria de a veni aici.
despre DISTRACȚIE & RELAXARE
Drumul spre și dinspre Mera cu adevărat plăcut. Șoseaua este foarte bună, Poliția Rutieră este prezentă la tot pasul, nu poți șoșoni. Valea Milcovului este frumoasă, care știți locurile, în zona pârâului Pitulușa puteți găsi locuri tare frumoase.
În plus, sunteți la doar 8 km de Andreiașu de Jos unde se află celebrul Foc Viu, despre care am să scriu, mintenaș.
Trimis de Yersinia Pestis in 10.01.22 16:09:58
21 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Yersinia Pestis); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- Coordonate GPS: 45.76707346 N, 26.93206038 E - CONFIRMATE
ECOURI la acest articol
21 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
@Yersinia pestis: „Comercial, este simplu de înțeles, pe drumul Rm. Sărat- Focșani-Adjud-Brețcu se ajungea în zona Transilvaniei, pe drumul Focșani-Adjud-Bacău se mergea spre inima Moldovei. În sud, se ajungea, prin Rm. Sărat spre București sau, prin sud-est, la Galați și spre Brăila”
De Focșani - Tecuci - Bârlad - Iași sau de Adjud - Bârlad - Fălciu - Cetatea Albă / Chișinău n-ai spune și tu ceva, neam - să nu cumva să mă simt și eu fiu al unui oraș istoric... Uite, atunci: nici eu nu l-am pomenit pe al tău.
@adso: Mea culpa, omisăi partea aia de legătură cu Moldova. Doar că n-a fost din răutate, am uitat, uita-m-ar moartea!
Ca să nu te superi în exces, o să scriu și despre Bârlad, un oraș, altfel drag mie, pentru că chiar e aerisit și frumușel! Doar că acolo e patria hoților din buzunare, de trag pe trenurile ce vin spre Focșani sau, de la Focșani, spre Bârlad!
Chiar am fost în acest orășel de multe ori: cînd eram ciutan, Bîrladul avea două echipe de fotbal în Div. C: Rulmentul și FEPA, erau echipe bunicele, jucau fotbal! Apoi, am mai crescut și am ajuns cu tot felul de probleme pe-acolo. Orașul e frumușel, îmi place!
@Yersinia pestis: N-a ieșit deloc un review lung (lungi îs ale mele sau ale lui @nicole33) și nici măcar plictisitor! Mie mi-a plăcut, chiar dacă stilul te prinde mai puțin! A fost interesant, am aflat chestii noi; nici n-am știut de mânăstirea asta, nu știu cum mi-o fi scăpat! Musai să ajungem pe-acolo, mai ales că zici că nici natura nu se lasă mai prejos... Chiar căutam pe hartă deunăzi pe unde să mai hoinărim în week-end-uri, când o da firu' ierbii...
Fain! Scrie cum îți place, numa' scrie! Eu, una, n-o să mă plictisesc nicicând să te citesc! Toate cele bune!
@Yersinia pestis: 1. Când erai tu ciutan, FEPA era (mai des) în B. Asta să fie clar.
2. Retrag votul Foarte util/foarte bun, 300 p, de la ecoul tău precedent. Devine Util/bun, 150 p (așa cum am văzut că e corect să procedez, învăț de la alții zi de zi și evoluez continuu). Pentru fraza tăiată (ea nu exista când am votat inițial). Adică: frate, ori îți asumi ce spui, ori nu!
@adso: Of, țin la tine, dar trebuie să te contrazic: prin 1981 când am debutat eu în Divzia C, la fotbal, juniori, a doua deplasare, după meciul de la CSM Borzești a fost cu FEPA. Parcă-i spunea FEPA 74 Bârlad. Iar Rulmentul, la juniori , avea echipă mai bună.
În 1981 aveam 17 ani, 1,82 de cm înălțime și 62 de kile, visam s-ajung portar de fotbal, chiar și numai în Divizia C. Azi, s-au schimbat dramatic numerele și, mai ales, sensul lor. Bine, măcar, că n-am 182 de kg! Doar că am fost polițist!!!
Altfel, îmi asum orice virgulă din text, am tăiat fraza doar așa, de valoare simbolistică, gen,” e ceva ce vreau să-ți spun și să nu te superi ”.
Să nu te-atingi de puncte că strig :” huoții, bueăi !!!” Ca moldovean de te afli știi că ăsta e strigătul de luptă al triburilor de dincoace de Milcov. Și, să te ferească Dumnezeu de uniunea de spirit și forță fizică a moldovenilor , mai ales dacă nu tebuie să răspunză pentru urmări !
@crismis: Sărut mâna, ai fost, ești și vei rămâne Doamnă!
Am zis, referitor la stil, că s-o fi plictisit lumea de mine și să-ncerc s-arăt că știu și eu carte! Ai dreptate, nu-mi place așa, nu-s genul cu costum și papion, mai degrabă blue jeanși, cămașă și sacou!
Mănăstirea Mera merită mai mult decât o vizită pe fugă și citate din Wikipedia, vino și convinge-te! Plus că, așa cum am spus, mai ai multe de văzut în zonă! Just do it, vorba reclamei!
@Yersinia pestis: dap, ai dreptate: FEPA 74 a promovat prima data in B in vara lui 84, dupa un meci de pomina cu Aerostar Bacau (sau Aripile, nu mai tin minte exact). A fost 0-0 la Bacau, iar in retur a batut cu 1-0, gol prin minutul 100. A fost furt pe fata: cum se pune cand se fura moldovenii intre ei? Desi, arbitrul hot nu stiu daca era moldovean, si cred ca nici el - daca o mai trai - nu-si mai aminteste ce a fost atunci.
am rugămintea... „să nu părăsim, totuși, incinta” // = a mănăstirii
Cine intră aici, în acest articol, peste câteva zile sau peste câțiva ani - vine să citească impresii despre mănăstire - extrem de puțin probabil că va aprecia „mondenități” despre fotbal (din alt județ...) și alte „etc” -uri.
Ce stil doct și sobru! După ce te răsfeți bine ca o mâță care se tăvălește la picioarele omului! Ți-e clar că ești apreciat, ne mai amețești de cap.
Am și eu o biserică lângă Focșani și așa, nu-mi vine deloc s-o scriu deși, oricât aș aștepta, impresiile nu se schimbă.
O să mai citesc o dată despre Mera. Ai pus multă informații. Drept îi, la vremea aia, lăcașurile de cult aveau mai multe roluri. Ca și astăzi, dealtfel.
Câteva ecouri off-topic (scrise după avertisment) au fost eliminate
Frumos articolul, documentat și bine scris!
Cât despre stiluri,
„Oameni buni, pe cuvânt că mi-e milă de voi, că trebuie, periodic, să suportați panseurile mele răsuflate despre viață, precum și faptul că am o părere despre orice! Vorba aia, am un răspuns, are cineva o întrebare? "
îmi plac ambele și cel ironic, dar amuzant în limita bunului simț și cel serios, atât timp cât sunt inteligente și au ceva de transmis! ????
Suportam dacă ne place! ????
@elenaadina: Mulțumesc mult pentru că m-ai băgat în seamă!
Sincer, felul ăsta, așa zis doct, nu mă prinde. Îm veci nu voi sta să copii de pe Wikipedia ca să scriu despre un obiectiv. Adică, na, citesc să știu ce am de văzut dar nu ca să iau copy-paste și să pun pe review.
La Mănăstirea Mera am avut norocul de a mă întâlni cu preotul paroh care, auzind ce mă mânase pe mine-n luptă, a decis omul să-și piardă din viață vreo 45-60 de minute și mi-a povestit, de-a fir a păr despre ce și cum devine cu locul în cauză. Am scris asta-n articol.
Deci, spuneam că mie-mi place, mai mult, să” ne râdem” , nu ca bășcălie gratuită dar un zâmbet alungă depresia.
Sărut mâna!
@Mioritik????????: Da, trebuie să demonstrez și că am ceva-n nuca asta dintre urechi și că pot scrie și la modul serios!
Altfel, nu, nu m-alint, sunt deja suficient de caraghios și-așa, de capul meu, nu trebuie să mai joc și teatru!
Am decis să scriu despre ce e prin Vrancea pentru că, încă, nu m-am depărtat de județul de domiciliu, dar tocmai asta vreau pentru ca să demonstrez, nu ești văduvit prin asta!
Mai am multe despre care voi scrie, sper să vă conving că județul merită vizitat!
@adso: Dacă e să ne luăm după dreptatea divină, osemintele lui Constantin Cantemir au fost profanate, fiind aruncate, efectiv, în apa Milcovului, la 1717.
@Yersinia pestis: Dap, am citit în articolul tău. Tocmai de aia am pus linkul.
Bine, și pentru zicerea memorabilă din final; o știam, dar nu mai țineam minte de care domnitor e legată. Absolut genial! Iată genul de lucru care mă face invidios (că nu mi-a trecut mie prin cap, înainte de a-l afla din altă parte, adică).
L.E. Dimitrie Cantemir e înmormântat la Iași, la Trei Ierarhi. Osemintele sale au fost aduse aici din Rusia (unde a murit), după 200 de ani.
Iar Antioh Cantemir odihnește tot în Iași, la Mănăstirea Golia.
@Yersinia pestis:
”A rezultat, din punctul meu de vedere, un review lung și plictisitor. Păcat, pentru că Mănăstirea Mera merită toată răbdarea și bucuria de a veni aici.
Ah, răsucești cuțitul în rană... de când vreau să văd Mănăstirea Mera și nu îmi iese. Sunt interesante locurile astea vechi, înconjurate de ziduri care ascund tot felul de povești...
Îmi place varianta lui Melchisedec care scrie că numele Mera/Miera provine de la familia Cantemireștilor (Cante-Miru). Antioh Cantemir este cel care pune pe picioare ctitoria tatălui său și poruncește ridicarea zidurilor și a turnurilor de colț. Unii cercetători afirmă că e ultima fortificație construită în Moldova, chiar dacă e vorba de o mănăstire...
Sigur voi merge acolo. Numai bine!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2021 Mănăstirea Mera - ctitoria Cantemireștilor — scris în 31.05.21 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2016 În vizită la fosta mănăstire Mera, singura ctitorie monahală a familiei Cantemir — scris în 28.05.16 de Floryn81 din RâMNICU SăRAT - RECOMANDĂ