GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Am fost la Vatican
Circuit Italia/13 zile
20 mai 2017
Vizita mea la Vatican a debutat langa zidul cetatii de pe Viale Vaticano la ora 09:00. Intregul grup de turisti romani s-a asezat cuminte la coada enorma si cosmopolita. Usurel, la pas de melc, am ajuns aproape de intrare. Dupa doua ore si jumatate. In acest timp norii si-au facut de cap, insa ,,simpaticii” emigranti din Levant au sarit in ajutorul nostru cu umbrele la pret de 5 euro/bucata. N-am vazut vreun carabinier sa-i supere.
In sfarsit facem accesul, control antitero la sange, apoi urcam o scara pana la nivelul superior pentru a ne inregistra la un ghiseu. Ghidul nostru s-a intalnit aici cu omologul local si s-au ocupat de formalitati. Primim aparatele pentru traducere si cateva informatii despre programul de vizitare. Urma sa facem o incursiune prin Muzeele Vaticane, ma rog o mica parte din ele, continuand cu Capela Sixtina si, la final, Basilica San Pietro. Pentru asta am platit 20 euro. Inainte de a incepe programul am stat retrasi intr-un mic spatiu deoarece ghidul local, inarmat cu un catalog, ne-a prezentat pe indelete Capela Sixtina. ,,Cand ajungem acolo este interzisa orice discutie”, a spus aceasta.
Turul este deschis prin MUZEUL GREGORIAN ETRUSCAN. Fondat de Papa Grigore al XVI-lea in 1836 pentru a colecta lucrarile descoperite la inceputul secolului al XIX-lea in vechea Etrurie. Muzeul este amenajat in 22 de incaperi, dar noi am parcurs doar cateva dintre ele. Prin aceste spatii circulau grupuri mari de turisti incat era practic imposibil sa te opresti ca sa analizezi fiecare exponat in parte. Aglomeratia a fost principalul inamic al vizitei. Dar, sa continuam. A urmat MUSEO PIO CLEMENTINO care poarta denumirea celor doi suverani pontifi, Clement al XIV-lea si Pius al VI-lea, si gazduieste lucrari de sculptura greaca si romana. Cladirea desparte Cortila del Belvedere de Cortila della Pigna. Am trecut prin Galeria de Cruce Greceasca (Sala a Croce Greca) unde este expus sarcofagul din porfir al Sfintilor Imparati Constantin si Elena, apoi a urmat: Sala Rotonda in forma de Pantheon miniatural care contine mozaicuri antice si statui stravechi ce inconjoara perimetrul, inclusiv o statuie din bronz aurit a lui Hercule; Sala delle Muse/Sala Muzelor ce prezinta grupul statuar al zeului Apollo si cele noua muze descoperite langa Tivoli in 1774, precum si statui realizate de sculptori stravechi greci sau romani, la care se distinge, Torso Belvedere”; Sala degli Animali, cu statui ale animalelor antice.
Parasim aceste anexe si trecem prin Cortila Ottagonale tocmai cand norii s-au descatusat infiorator. Am strans din dinti si merg mai departe murat pana la piele. A urmat un periplu prin mai multe galerii si sali inainte de a accede catre Capela Sixtina.
GALERIA HARTILOR GEOGRAFICE (contine harti topografice ale intregii Peninsule Italice, realizate de Ignazio Danti di Perugia).
GALERIA DEI CANDELABRI (sunt expuse sculpturi grecesti si romane, picturi ale lui Ludwig Seitz)
GALERIA DEGLI ARAZZI/GALERIA TAPITERIILOR (prezinta tapiterii cu povestiri despre Evanghelie din secolul al XVI-lea, printre care ,,Adorarea pasarilor”, Isus in Templu”, ,,Sacrificarea nevinovatului”, ,,Masacrul celor nevinovati”, ,,Aparitia lui Isus catre Sfanta Maria Magdalena”, ,,Invierea lui Isus Hristos”, precum si tapiterii cu detalii din viata Papei Urban al VIII-lea, realizate in atelierele lui Francesco Barberini).
SALA SOBIESKI (numita dupa Ioan Sobieski al III-lea, regele polon, si prezinta victoria acestuia impotriva otomanilor la Viena din 1683, la care se adauga tapiteriile:, Sfintii Mucenici” de Gorcum, ,,Sfantul Petru Canisius si Ferdinand de Habsburg”).
SALA DELL IMMACOLATA (situata in Turnul Borgia, intre Galeria Hartilor Geografice si Apartamentul Papei Iulius al II-lea, pastreaza picturi fascinante si interesante pentru studiu:,, Intalnirea toelogilor in discutia despre Fecioara Maria”, ,,Proclamarea dogmei Conceptiei Imaculate”, ,,Infaptuirea imaginii Fecioarei Maria de catre Papa Pius al IX-lea”
CAMERELE LUI RAFAEL, patru incaperi care sunt denumite asa pentru ca prezinta fresce pictate de celebrul pictor si ucenicii sai si se intind de la vest la est dupa cum urmeaza: Stanza de la Signaturi (prezinta patru fresce pline de echilibru si armonie:, Scoala din Atena”, ,,Disputarea Sacramentului”, ,,Parnassus”, ,,Virtute si lege”, ,,Tribunianul dand Pandectiile lui Justinian”); Stanza di Eliodoro (infatiseaza patru decoratiuni care subliniaza protectia acordata de Dumnezeu Bisericii sale, precum:, Expulzarea lui Heliodor din Templu”, ,,Masa lui Bolsena”, ,,Eliberarea Sfantului Petru”, ,,Intalnirea lui Leon cel Mare cu Attila”); Stanza dell Incendio di Borgo (tema principala este de a inalta figura Papei Leon al X-lea prin povestiri luate din vietile Papilor Leon al III-lea si Leon al IV-lea, fiecare scena contine aluzii la actualul pontificat si numeroase citate clasice, in patru fresce:, Focul din Borgo”, ,,Batalia de la Ostia”, ,,Incoronarea lui Charlemagne”, ,,Juramantul lui Leon al III-lea”); Sala di Constantino (comandata de Papa Leon al X-lea in 1517, lucrarea fiind terminata de ucenicii lui Rafaelo; principala tema iconografica, povestirile lui Constantin cel Mare, vizeaza exaltarea Bisericii, victoria asupra paganismului si stabilirea ei la Roma, in patru fresce principale: ,,Viziunea Crucii”, ,,Batalia de la Pont Malvius dintre Constantin si Maxentius”, ,,Botezul lui Constantin”, ,,Donatia Romei”).
Prima parte din program a luat sfarsit dupa ce am parasit ultima incapere din Camerele lui Rafael. Pentru urmatoarea faza, cea mai scurta din program, Capela Sixtina, ghidul local ne-a avertizat sa nu vorbim si sa gesticulam in obiectiv deoarece riscam o amenda uriasa si evacuarea din Cetate. M-am rugat sa nu avem probleme deoarece erau in grup cinci persoane cu limbarita. Din fericire totul a decurs normal. Fotografiatul si filmatul sunt strict interzise asa ca am pus camera in borseta., Poate gasesc un moment propice si trag un cadru fulger”, am gandit in sinea mea. Impins de la spate de alti turisti patrund in capela incarcata de istorie. Era full, nu aveai loc sa arunci un ac.
, Silenzio! ”, ,,Silenzio! ”, ,,Silenzio! ”. Sunt singurele cuvinte auzite printre murmure in cele treizeci de minute cat a durat vizita. Totul a fost fantastic si cu greu poate fi redat in cuvinte.
CAPELA SIXTINA.
Capela Sistina sau Sacellum Sixtinum reprezinta capela Palatului Papal din Vatican, o mare creatie arhitectonica, construita in perioada 1473-1483, in timpul pontificatului Papei Sixtus al IV-lea. Capela se afla in dreapta Basilicii San Pietro si este locul unde se tin Conclavurile cardinalilor pentru alegerea unui nou papa. Omenirea o cunoaste enorm datorita picturilor murale ale lui Michelangelo. Are forma dreptunghiulara, 40,93 m lungime si 13,41 m latime, corespanzand - conform traditiei biblice - dimensiunilor Templului lui Solomon. In inaltime masoara 20,70 m, plafonul fiind in forma de bolta, peretii laterali cuprind 12 ferestre, iar pardoseala este pavata cu mozaic policrom de marmura.
Capela este compusa din doua parti: una mare impreuma cu altarul, rezervata ceremoniilor religioase, si alta mai mica pentru credinciosi. Planurile arhitectonice apartin lui Baccio Pontelli, iar lucrarile de constructie au fost executate sub supravegherea lui Giovannino de Dolci. La 9 august 1483 este celebrat primul serviciu religios in cinstea Inaltarii la Cer a Fecioarei Maria. Peretii laterali sunt impodobiti cu picturi realizate de mari artisti ai epocii respective: Pietro Perugino, Boticelli, Domenico Ghirlandaio, Cosimo Rosselli, Luca Signorelli si de ucenicii lor. Subiectele picturilor reprezinta teme de istorie religioasa, selectionate dupa criteriul medieval de impartire a istoriei lumii in trei epoci: prima de la Facerea Lumii la primirea Celor Zece Porunci; a doua de la Moise pana la nasterea Mantuitorului; a treia fiind Epoca Crestinismului.
Michelangelo Buonaroti primeste in 1508 din partea Papei Iulius al II-lea sarcina de a picta plafonul, care initial reprezenta un cer albastru cu stele aurii. Maestrul a lucrat patru ani, 1508-1512, efort istovitor, mai mult singur, stand ore in sir pe schele. Initial ar fi trebuit sa picteze figurile Celor 12 Apostoli, dar cand lucrarea a fost terminata cuprindea peste 3000 de figuri pe o suprafata de aproximativ 500 mp. Frescele au fost sfintite cu ocazia sarbatoririi Tuturor Sfintilor. Tavanul infatiseaza la mijloc urmatoarele noua scene din ,,Facerea Lumii (Geneza) ”, astfel: ,,Separarea luminii de intuneric”, ,,Crearea Soarelui si Lunii si a plantelor”, ,,Crearea lui Adam”, ,,Crearea Evei”, ,,Separarea pamantului de ape”, ,,Izgonirea din Rai”, ,,Jertfa lui Noe”, ,,Potopul”, ,,Betia lui Noe”. In douasprezece campuri dreptunghiulare, maestrul a pictat pe tavan chipurile a sapte profeti si cinci sibile, dupa cum urmeaza: Profeti (Daniel, Ezechiel, Isaia, Ieremia, Ioel, Iona, Zaharia); Sibile (Cumana, Delfica, Eritreeana, Libiana, Persiana). In paisprezece campuri semicirculare de pe tavan se gasesc fresce cu antecesorii lui Isus, sase pe peretele sudic si doua pe peretele opus, Judecatii de Apoi”. Peretele nordic (Naason, langa, Judecata de Apoi”; Jese-David-Salomon; Asa-Ioshaphat-Ioram; Ezechias-Manasses-Amon; Iosiah-Iechonias-Salathiel; Azor-Sadoch). Peretele sudic (Aminadab, langa ,,Judecata de Apoi”; Salmon-Baoz-Obeth; Raboam-Abias; Ozias-Ioatham-Achaz; Zorobabel-Abiud-Eliachim; Achim-Eliud). Peretele opus ,,Judecatii de Apoi” (Eleazar-Mathan; Iacob-Joseph).
Peretele nordic mai contine scene din viata lui Isus: ,,Botezul lui Isus” de Pietro Perugino, ,,Ispitirea lui Isus” de Sandro Boticelli, ,,Chemarea primilor ucenici” de Domenico Ghirlandaio, ,,Predica de pe Munte” de Cosimo Rosselli, ,,Isus preda cheile Imparatiei Cerurilor lui Petru” de Pietro Perugino, ,,Cina cea de Taina” de Cosimo Rosselli.
Peretele sudic mai contine scene din viata lui Moise: ,,Calatoria lui Moise prin Egipt” de Pietro Perugino, ,,Scene din viata lui Moise” de Sandro Boticelli, ,,Trecerea Marii Rosii” de Cosimo Rosselli, ,,Moise cu Tablele Legii” de Cosimo Rosselli, ,,Pedepsirea levitilor rebeli Core, ,,Datan si Abiram” de Sandro Boticelli, ,,Testamentul si moartea lui Moise” de Luca Signorelli.
In anul 1535, maestrul incepe pictarea peretelui de deasupra altarului la dispozitia Papei Paul al III-lea, cu tema, Judecata de Apoi”, pe care o finalizeaza dupa sase ani, in 1541. Tema capata dimensiuni uriase, fresca infatiseaza figuri si scene de groaza, reflectana propria reprezentare a maestrului, care traversa atunci o dureroasa criza de credinta. Inaugurarea picturii s-a realizat la 31 octombrie 1541 cand Papa Paul al III-lea dezveleste peretele, iar fetele bisericesti si alti participanti la eveniment raman stupefiate la vederea atator corpuri goale, fara nici o acoperire, in cel mai importanr edificiu al crestinatatii. Michelangelo este acuzat de imoralitate, obscenitate si blasfemie. Cardinalul Carafa initiaza asa-numita ,,Campanie a frunzelor de vita” pentru acoperirea organelor genitale, dar actiunea se va derula dupa moartea lui Michelangelo (1564), fiind executata de Daniele da Voltera, fost ucenic al maestrului, in anul 1565.
Cu ocazia lucrarilor de restaurare din anii ”90 ai secolului al XX-lea, aspectul original a fost refacut in cea mai mare parte.
La iesirea din Capela Sixtina se gaseste un mic magazin care ofera la vanzare suveniruri turistilor la preturi pe masura. Un catalog de cateva pagini cu cele vazute in capela avea un pret de 120 euro. Unii s-au inghesuit sa-l procure, eu in nici un caz. Am prins un moment proprice pentru a filma cateva instantanee la adapostul unui paravan despartitor. Din fericire nu s-a aflat nici un agent de paza in zona.
Parasim Capela Sixtina si trecem intr-o curte interioara in care zabovim pret de cateva minute. Unii se hidrateaza, altii trag abitir din tigari. De aici ne indreptam catre Basilica San Pietro unde avem voie sa facem fotografii/filme, iar vorbitul nu este interzis. Accesul se face in mod ordonat, iar turul pe un traseu bine delimitat, sub supravegherea agentilor de ordine.
BASILICA SAN PIETRO
In anul 64 dHr, Sfantul Apostol Petru asista ingrozit la persecutiile anticrestine ale imparatului Nero. Conform traditiei crestine, el a fost rastignit cu capul in jos nefiind demn de o moarte asemanatoare cu a Mantuitorului. Este ingropat in apropiere de Circus Maximus, mormantul fiind marcat de o stanca rosie. Primii crestini au inaltat aici un mic altat unde veneau sa se roage.
Dupa Edictul de la Mediolanum din anul 313 dHr, care a pus capat persecutiilor crestine, imparatul Constantin cel Mare a dispus construirea unei basilici pe locul altarului. Edificiul a fost realizat in perioada 318-329 dHr fiind de forma bazilicala in plan de cruce latina cu un naos lung si doua abside. Lacasul avea absida orientata catre apus, intrarea facandu-se de pe partea dinspre oras. De-a lungul timpului edificiul a capatat o mare importanta datorita pelerinajelor la mormantul Sfantului, dar si datorita faptului ca aceasta era biserica principala a papilor, succesorii lui Petru la conducerea Bisericii Crestine. Aici a fost incoronat la 25 decembrie 800 dHr, Carol Charlemagne, regele francilor, ca imparat al Sfantului Imperiu Roman de catre Papa Leon al III-lea. In anul 846 dHr basilica este jefuita si incendiata in urma unei incursiuni arabe asupra Romei. Lacasul este restaurat de catre Papa Leon al IV-lea.
In secolul al XV-lea, basilica era in paragina din cauze naturale, fiind neglijata de Papalitatea ce isi mutase sediul la Avignon, in Franta. Dupa reinstalarea papilor la Roma, Papa Nicolae al V-lea incepe lucrarile de restaurare, ordona demolarea Colosseumului si folosirea materialelor sale pentru recladirea basilicii. In anul 1506, Papa Iulius al II-lea (1503-1513) a luat decizia de a demola vechea basilica si sa construiasca in locul ei un nou edificiu monumental. Cei mai buni arhitecti, sculptori si pictori ai Renasterii, printre care Donato Bramante, Carlo Maderno, Michelangelo Buonaroti, Gian Lorenzo Bernini, Giacomo della Porta, Carlo Fontana, Antonio da Sangolo, au participat la constructia uriasei basilici. Lucrarile au durat 120 de ani, perioada in care au domnit douazeci de papi. In anul 1626 monumentala constructie este finalizata si sfintita de Papa Urban al VIII-lea, rezultand cel mai mare edificiu al crestinatatii care contine sute de opere de arta de o valoare inestimabila.
Basilica San Pietro este sediul principalelor manifestari ale cultului catolic si indeplineste o functie solemna cu ocazia celebrarii sarbatorilor de Paste si Craciun, ritualurilor din Saptamana Mare, proclamarii noilor papi si funeraliile celor defuncti.
Fatada in stil baric este dominata de statuile Mantuitorului, a Sfantului Ioan Botezatorul si a unsprezece Apostoli. In mijloc se afla loggia binecuvantarii papilor, de unde este impartita binecuvantarea festiva, urbi et orbi”. Deasupra intrarii principale se poate admira mozaicul ,,Navicella” de Giotto. Poarta centrala de bronz este o opera a sculptorului Filarete, care a fost conceputa in 1445 pentru vechea basilica. Poarta din dreapta se deschide numai cu ocazia, anilor sfinti”.
In interior, planul basilicii este in forma unei cruci latine cu trei nave. Intre stalpii navei centrale, de la transept la absida, se gasesc 39 de nise, fiecare cu statuia unui sfant intemeietor al unui ordin religios. Se por admira un mare numar de statui din marmura, travertin sau bronz, printre care monumentele funebre realizate de Bernini (mormantul Papei Alexandru al II-lea), Antonio del Pollaiolo (mormantul Papei Inocentiu al VIII-lea), Arnolfo di Cambio (statuia Sfantului Petru) si Antonio Canova (mormantul Papei Clement al XIII-lea). De o neasemuita frumusete este grupul sculptural ,,Pieta” al lui Michelangelo, realizat de acesta in tinerete.
In mijloc, sub cupola, se afla altarul principal al Papilor, dominat de un baldachin inalt de 29 m, realizat in bronz de Bernini. In cele patru coloane de sustinere a cupolei se afla nise ce contin patru statui monumentale ale Sfantului Andrei, Sfantului Longinus, Sfantei Elena si Sfantei Veronica. In absida se gaseste Scaunul episcopal al Sfantului Petru sustinut de statuile a patru sfinti invatatori ai Bisericii: Sfantul Ambrozie, Sfantul Augustin, Sfantul Atanasie si Sfantul Ioan Gura de Aur.
Din apropierea coloanelor de sustinere a cupolei se coboara in grota Vaticanului, care reprezinta cripta basilicii, unde sunt resturile cladirii initiale si ale unui vechi cimitir in care se zice ca ar fi fost inmormantat Sfantul Apostol Petru.
Din punct de vedere artistic, Basilica San Pietro reprezinta triumful barocului roman, intr-un moment al istoriei europene, in care Biserica Catolica si Statul Papal incerca sa se impuna cu prestigiu fata de cresterea puterii statelor nationale Franta si Spania.
Am iesit din Basilica langa Porta Cancello Petriano unde erau de paza doi strajeri din Garda Elvetiana. Dupa ce predam aparatele de traducere trecem pe o terasa si admiram Piazza San Pietro. La coborare suntem asaltati de alti emigranti levantini care incearca sa vanda suveniruri, insa sunt izgoniti de agenti imbracati la costume negre. Acesti oameni au o sarcina extrem de stresanta deoarece emigrantii sunt agresivi. Nu e bine sa intri in contact cu ei.
PIAZZA SAN PIETRO
O mare piata situata direct in fata Basilicii San Pietro. In centru se inalta un Obelisc egiptean adus de la Heliopolis in anul 1586. Arhitectul Gian Lorenzo Bernini a proiectat piata intre anii 1656-1667, la comanda Papei Alexandru al VII-lea. Celebrele Colonade/Coloane care o inconjoara constituie frontiera de stat dintre Vatican si Italia. O fantana de granit construita de Bernini in 1675 se potriveste cu o alta fantana din marmura proiectata de Carlo Maderno in 1613.
Fiecare dintre noi cunoastem ce rol indeplineste Piazza San Pietro pentru credinciosii de rit catolic. Nu are rost sa intru in amanunte.
Am poposit in piata tocmai cand ploaia a inceput sa atace din nou furibund. La adapostul unei umbrele de 5 euro, ud pana la piele, imi fac curaj pentru o fotografie langa Obelisc. Fluierul ghidului roman anunta regruparea. Parasim teritoriul Statului Vatican, ne luam la revedere de la ghidul local, dupa care plecam catre un restaurant din zona pentru a servi masa de pranz.
Aceasta a fost vizita mea la Vatican. Ma declar multumit de cele vazute desi stiu ca mai sunt multe de bifat. Ce sa mai spun! Vizitati Cetatea Sfanta astfel degeaba ati trecut prin Roma in scop turistic.
Numai bine va doresc!
Trimis de ovidiuyepi in 06.11.18 15:00:52
- A fost prima sa vizită/vacanță în ITALIA
7 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ovidiuyepi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
7 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@ovidiuyepi:
Documentat, ca de obicei. L-am citit pe bucăţele pe telefon, abia acum pot vota.
Am un singur cuvânt-Fabulos!
Foarte bine documentat, bine scris!
Voi vedea și pozele mai târziu!
Felicitări! ????
@maryka: Multumesc frumos pentru aprecieri. Imi place enorm sa imbin istoria cu farmecul turistic.
@elviramvio: Multumesc frumos pentru aprecieri!
@ovidiuyepi: un regal de artă pentru ochii mei matinali, e bine să retrăiesti locurile unde te-ai simțit fericit. Felicitări.
Multumesc pentru aprecieri. Sunt de acord cu opinia exprimata.
@ovidiuyepi: O vizită la Vatican, este o adevărată hrană sufletească”.
Dacă mai stai în Roma, mergi la Santa Maria in Trastevere și ”gustă ” din mozaicurile bizantine.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2022 În vizită la Vatican – o mare dorință împlinită — scris în 13.10.22 de ANILU din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- May.2022 Spiritualitate și istorie — scris în 18.05.22 de ux124904* din SUCEAVA - RECOMANDĂ
- Mar.2019 Museul Vatican pe cont propriu — scris în 22.06.19 de Ode19 din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Jan.2019 Vaticanul a fumegat si pentru noi odata! — scris în 27.04.20 de mijey din GALAţI - RECOMANDĂ
- Jun.2018 Ce nu-ți spune nimeni despre Muzeul Vatican — scris în 29.08.18 de RoxanaGRS din IAşI - nu recomandă
- Jan.2018 Catedrala San Pietro văzută altfel — scris în 25.01.18 de spirid72 din GALAţI - RECOMANDĂ
- Dec.2017 Cetatea Vaticanului (II) – Basilica San Pietro — scris în 20.01.18 de Dan&Ema din BUCURESTI - RECOMANDĂ