ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 11.09.2022
DE AZE
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Sibiu
ÎNSCRIS: 02.07.12
STATUS: AUGUSTUS
DATE SEJUR
JUL-2022
DURATA: 1 zile

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTA MEDIE REZULTATĂ
97.50%
OBS: Spre deosebire de GRADUL de SATISFACŢIE (care se selectează de autor si se exprimă in procente, 0 - 100 %), MEDIA se calculeaza AUTOMAT, ca notă de la 1 (foarte slab) la 10 (excelent)

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut

Cu mocănița pe Valea Vaserului

[fb]
NOU TIMP CITIRE: 12 MIN

Mocănița Vișeu — sau cum să-ți pui la încercare răbdarea

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE

Afându-se de mult pe lista de așteptări / dorințe în ziua mult așteptată Mocănița Maramureș mi-a pus răbdarea la încercare. Dar acesta este farmecul să te mai blochezi în timp și totul să vezi parcă în reluare. Mixul ar fi o zi de relaxare în natură în compania cuiva drag-poate fi și familia-o decontectare altfel. Plecarea a fost de la Vișeu de Sus.

După eccursie am făcut o plimbare și în centrul orașului pentru a observa diferite obietive turistice. Mai jos voi scrie atât despre mocăniță cât și despre ce am văzut în Vișeu.

Acces gara mocăniță

Gara dezvoltată pentru mai multe trenuri pentru a putea satisface pofta mare turistică în acest domeniu se află în Vișeu de Sus. Noi din Sibiu avem de parcurs aproximativ 345 km pe A1, A10, DN1N, DN1C, DN17, DN17D, DN17C, DN1B, DN18, dar de la locul de cazare din Borșa am avut 25 km de parcurs. Noi aici am stat: https://amfostacolo.ro/impresii9.php?iid=108330&d=pensiunea-eladi--borsa

Din Baia Mare se parcurg cca 106 km pe cel mai scurt drum iar din București via Brașov 535 km.

Accesul mai exact în oraș până la gara mocăniței ar fi din DN18 adică strada Eroilor în centru (în dreptul unui magazin Profi) se virează la stânga sau dreata în funcție de direcția din care venim pe strada Carpați și strada Cerbului. Gara este pe partea stângă. Parcarea se realizează intrând în incinta gării este foarte încăpătoare, liberă și păzită.

Despre Vișeu de Sus

Vișeu De Sus este un oraș de interes turistic în apropierea Munților Maramureșului. Coordinatele geografice ar fi 47°43′N 24°25′E și altitudinea deasupra mării este de 427 m. Orașul a fost de mult înființat anul atestării ar fi 1365. În 2011 a avut 15000 locuitori dar vara împreună cu turiștii numărul crește considerabil. Așezarea devine oraș și începe să se dezvolte atunci când în 1770 începe exploatarea forestieră și minieră în zonă. Orașul se află la confluența celor două râuri Vișeu și Vaser. O descriere mai bogată despre Vișeul de Sus se poate citi aici: ro.wikipedia.org/wiki/Vi%C8%99eu_de_Sus

Despre istoria mocăniței

Exploatarea forestieră a început cu mult înainte de construcția căii ferate. Neexistând drumuri lemnul a fost trasnportat până la gaterele din Vișeu pe calea apei Vaserului pe plute. Abia în 1932 s-a început construcția căii ferate cu ecartament îngust. Finalizarea întregului traseu s-a realizat în 1961. Lungimea totală a căii ferate principale care ajunge până aproape de granița cu Ucraina este de 46 km, dar existând și trasee secundare în diferite văi lungimea totală însumează aprope 80 km. Diferența de nivel de la Vișeu și până la stația finală Izvorul Boului este considerabilă de la 427 m la 650 m. Stația finală pentru traseul turistic se numește Paltinul aflat la 25 km de Vișeu.

În jurul anilor 2000 s-a început folosirea trenurilor în scop turistic iar concluzia finală a fost că turiștii aduc muuult mai mulți bani decât transportul lemnului. Astfel s-a dezvoltat o întreagă industrie și mașinile de făcut bani-turiștii J sînt transportați pe 6 trenuri la fiecare jumătatea de oră plecând câte unul.

Pe traseul turistic există doar 2 opriri. O pauză la km 15 și o pauză lungă la stația de unde ne întoarcem. Dar pe traseul turistic observăm următoarele halte: Fabrica 3, Valea Scradei, Novăț, Glâmboaca, Cozia, Novicior și Paltin.

Locomotivele trenurilor funcționale cca 7 sînt: Cozia 1, Cozia 2, Novicior, Krauss, Elveția, CFF, Măriuța dar am observat în depouri nenumărate exemplare care fie s-ar putea recondiționa fie s-ar putea lua piese de pe ele. Putem citi despre istoria căii ferate înguste și aici: ro.wikipedia.org/wiki/Cal ... %C8%99eu_de_Sus

Orar, rezervare și tarife

Se pleacă zilnic de la 1 mai până în 30 octombrie. În restul anului doar joi, vineri, sâmbătă, duminică. Iarna se curăță șinele de zăpadă indiferent de mărimea ei și se circulă. De asemenea fiecare locomotivă dispune și de plug de zăpadă demontabilă. De sărbători pot exista ceva modificări, acest lucru se poate afla pe site eventual.

Firma de unde se pot cumpăra biletele se numelte Saorsa Turism SRL strda Cerbului nr 5 Vișeu de Sus telefon 0372672480 mail office@mocanita. maramures.com

Plecările au loc începând cu ora 9.00. Pe urmă la fiecare jumătate de oră pleacă unul. 5 ore durează traseul dus-întors cu pauze cu tot.

Deci sînt 6 trenuri cu plecări 9.00/9.30/10.00/10.30/11.00/11.30. Sosirea aproximativă este 14.00/14.30/15.00/15.30/16.00/16.30. Noi am plecat la 10.00 și am ajuns la 15.00

Tarifele sînt diferite, astfel pentru adulți se plătesc 75 lei, student pensionar 65 lei, elevi 49 lei. Mocănița special care înseamnă bilet + mâncare și băutură la stația finală Paltinul este de 124/114/89 lei. Meniul constă în platou grill, patiserie, cafea și băutură fără alcool.

Plata se poate face online cu cardul, cu cardul la fața locului sau numerar. Personal recomand rezervarea și plata online. Este mai sigur având în vedere câți km facem până acolo și poate ne trezim că nu mai sînt locuri.

Excursia noastră

Ajuns cu mașina la gara mocăniței am parcat și am mers la biroul de vânzări bilete. A ajuns să comunic numărul rezervării și am primit biletele. Plecarea se realizează de la prima linie din fața gării. Vagoane sînt atât deschise cât și închise. Cele închise sînt adecvate iarna în fiecare vagon am văzut câte o sobiță pe lemne. Ferestrele se pot coborâ mult altfel experiența este aproape identic ca la un vagon deschis. Locomotiva cu aburi va trage un vagon depozit după el plin cu lemne după care vin turiștii. Vagoanele deschise sînt întotdeauna în spate pentru a nu ajunge fumigenul din coșul locomotivei pe turiști.

La dus garnitura este trasă la întors locomotiva ajunge să circule cu spatele (nu se poate întoarce pe traseu 180 de grade.) În sus trage cu greu viteza medie este de 3-5 km/h, în jos am măsurat cu un dispozitiv personal și mi-a dat și 15 km/h dar media în direcția spre Vișeu era cam 10 km/h. Calculul este simplu sînt 5 ore excursie din care 1 oră pauzele 2x20 km dus/întors 4 ore deci 10 km/h.

Toalete în vagoane nu există doar la opriri. Dar nici o problemă se coboară în mers se face treaba la un copac și se ajunge înapoi pe garnitură fără nici o problemă la viteza asta

La ora 10.00 fiind noi am urcat în trenul nr. 3. Numele locomotivei era Elveția. Cu ocazia excursiei am avut ocazia să le văd și pe celelalte locomotive. În cazul în care se defectează o locomotivă iar mecanicii nu reușesc să o pornească va veni o llocomotivă diesel dar tot istorică în ajutor. În timpul drumului am observat că se alocă mare atenție la întreținere. La fiecare oprire se efectuează ungeri fără milă asupra componentelor în mișcare.

Am stat cu familia într-un vagon închis cu ferestrele trase în compartimentul unde era și sobița (dar fără să fie pusă în funcțiune.) Băncile sînt din lemn. Semnal la telefon există doar vreo 2-3 km de la Vișeu pe urmă dispare complet. Dacă te plictisești poți face doar ceva offline sau să citești o carte să te pui pe băutură sau... să faci ceva mai util să observi peisagistica din valea Vaserului cu toată fauna și flora ei, să faci fotografii, filmări să observi toată garnitura într-o curbă, să respiri un pic și fumul din lemn de la locomotivă toate acestea au un farmec aparte și mai valoroase decât să faci ceva offline la telefonul mobil

Am avut și 2 opriri accidentale una era din cauza la o vacă care stătea pe șine pur și simplu acolo a găsit iarbă mai bună să mânânce și a doua când mecanicul a trebuit să dea o creangă căzută de pe șine.

Prima pauză este la km 15 mai mult de jumătate de drum. Este un platou amenajat cu bănci și mese un bufet de unde se pot cumpăra diferite snackuri, băuturi, toaletă. Se poate observa râul Vaser dar scăldatul scrie că este interzis. Oricum nu era prea curată pentru scăldat. Pe platou s-au plantat pomi dar încă nu au dezvoltat umbra necesară, era destul de caniculară vremea în ziua în care am fost.

A doua pauză mai lungă de aproximativ o oră s-a realizat în stația Paltinul cea finală pentru turiști și a durat aproximativ o oră. Spre deosebire de primul loc de oprire acesta este mult mai dezvoltată. Copacii au și umbră pe aici, există bufetul mare gen împinge tava aici vor ridica meniul cei care au plătit biletul Mocănița Special.

Există o scenă iar la sosire fiecărui tren cu turiști au loc spectacole folclorice. Ceva deosebit am mai văzut aici un minimuzeu despre istoria mocăniței și istoria zonei. Alimentarea cu energie electrică are loc cu ajutorul unui generator silențios și de mare putere iar meniurile comandate sînt aduse cu trenurile turistice (câte persoane au comandat de pe trenul respectiv atâtea menirui vor fi.)

Locuri unde se poate mânca am vâzut multe. Și pe de o parte a șinelor și pe celaltă parte la umbra pădurii. Magazine de souveniruri își mai așteaptă clienții cu diferite obiecte, îmbrăcăminte ori cărți.

Minimuzeul din stația Paltinul

Muzeul este amenajat într-o casă tradițională și are 2 încăperi. Putem citi despre istorie, descrieri obiective turistice și același lucru este prezentat pe un ecram imens (de fapt un tv de 2m diagonală) Astfel am aflat despre Piatra Șoimului, tunelele de pe valea Vaserului, despre râul Vaser, galeriile din al doilea război mondial, despre același război petrecut din această zonă, despre locomotive și principiul de funcționare al lor, despre flora și fauna de aici, trasee turistice. În muzeu există și mini machete de tren. Din spatele muzeului există un traseu turistic de 45 minute cu dificultate redusă probabil pentru a îți face o mică idee despre flora și fauna din zonă.

Meniul mocănița special

Am scris despre preț și conținut mai înainte.

Platoul grill este compus din ceafă de porc, mici, cârnăciori, cartofi, varză, sosuri, chiflă

Patiseria constă în gogașă sau plăcintă cu brânză

Băutura caldă este cafea, ceai sau ciocolată

Băutura răcoritoare este apă plată, minerală, suc sau bere fără alcool

În afară de meniurile preplătite se pot cumpăra și altele, altfel de mâncăruri, băuturi, inclusiv alcoolice, dulciuri, fructe. Astfel am văzut mămăligă țărănească cu jumări și cârnați, cârnați de casă cu cartofi la cuptor, tocăniță cu mămăligă, diferite preparate grill, platoul descris, meniu mici, preparate pentru vegetarieni (între 24-36 lei), afinată, vin fiert, vin de casă, bere, țuică, horincă. (între 8-10 lei cant. 40ml-spirtuoase/200 ml-vin/0,5l-berea.

Expoziția din gara Vișeu

Nu ne plictisim nici aici. Ca să ne dezmorțim picioarele și pe noi puțin am observat toate garniturile, locomotivele istorice expuse în gara Vișeu. După care am vizitat Satul Maramureșean la scară mică, expoziție decase în stil maramureșean cu porțile aferente. Tot în incintă se poate servi masa la Grădina de vară. În afară de acestă grădină de vară se mai poate mânca sau bea ceva lângă clădirea gării incinta est o casă tradițională transformată în Cafe Museum Bar. În timp ce savurezi cafeaua poți să te mai uiți la anumite exponate bineînțeles că tot din domeniul feroviar.

În Vișeul de Sus

După părăsirea gării ne-am căutat un loc de parcare în centrul Vișeului de Sus. Am făcut o plimbare utilă atât făcând ceva cumpărături cât și pentru a vizita anumite obiective turistice. Aici discutăm mai mult despre lăcașe de cult dar și altele

Una ar fi Biserica catolică Sfânta Ana. Se observă din drumul principal este construită în stil arhitectural neogotic și anul finalizării este 1907 de și construcția a început în secolul 19.

Muzeul de istorie și etnografie din Vișeu este deschis interesaților din 2003 și conține exponate istorice și etnografice. Muzeul se află pe strada Libertății nr 7 iar orarul de vizitare este de luni până vieri 09.00-16.00.

Biserica greco-catolică Maica Domnului se află tot în zona centrală și vizibilă din drumul principal care în această direcție este strada 22 Decembrie 1989.

Biserica ortodoxă Sfântul Nicolae este construită în 1937 stilul arhitectura cel folosit este bizantin.

Am văzut și primăria Vișeu de Sus o clădire istorică în stil arhitectural baroc. Ar mai fi de văzut câte ceva aici dar neavând locul de cazare în Vișeu doar astea le-am văzut.

 

WM rog acest video la început youtube

Citește și CONTINUAREA aici
selectat ca MiniGhid AmFostAcolo

[fb]
---
Trimis de AZE in 11.09.22 20:44:37
Validat / Publicat: 12.09.22 06:57:41
VIZUALIZĂRI: 400INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în VIŞEU.
SESIZEAZĂ
greșeală / conținut, limbaj
Adn. FAVORIT
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (AZE); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P20 Autoutilitară adaptată pentru șine
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.

Puteți VOTA acest articol:

PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 39800 PMA (din 43 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

6 ecouri scrise, până acum

webmasterscris / TELEFON [12.09.22 07:18:49] »

Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.

Nasshu [12.09.22 09:31:37] »

@AZE:

Deci sînt 6 trenuri cu plecări 9.00/9.30/10.00/10.30/11.00/11.30.

acest orar este in full sezon (vara). Odata cu venirea toamnei sufera modificari in sensul ca se anuleaza trenurile pentru care nu exista turisti (incarcatura integrala).

Eu am fost in septembrie (7) si initial erau doar trenurile de la 9 si 9:30. Fiind cerere au mai bagat si garnitura de la ora 10, apoi pauza.

Vagoane sînt atât deschise cât și închise.

Idem ca si orarul, valabil vara. Din septembrie - desi am prins vreme frumoasa - toate vagoanele erau inchise (unele cu banci de lemn, altele cu banci capitonate).

AZE [12.09.22 09:40:22] »

@Nasshu: Mulțumim pentru precizări. Nu este întotdeauna specificat aici mă refer la site.

Dar cred că dacă cineva ar dori să rezerve online la o oră care nu este posibilă în data respectivă nu poate (nu lasă sistemul să rezerve, așa am avut și eu, am dorit la 9.00 sau 9.30 și nu m-a lăsat-probabil era plin-pt ora 10.00 m-a lăsat.

Iar în privința vagoanelor deschise cred că este de înțeles că nu le trage iarna de și nu cred că n-ar fi câțiva amatori să dorească asta. În septembrie le putea lăsa.

mishu [12.09.22 13:19:43] »

@AZE: Am avut ocazia sa merg in Austria din Jenbach spre Achensee cu o mocanita, si pentru ca aveam deja termen de comparatie cu mocanita nostra me valea Vaserului, am spus clar ca nici nu se compara (fara nici un subiectivism). Este o plimbare minunata (desi am vazut si pareri negative), noi (asa cum am povestit aici pe site) am trecut prin toate emotiile cu aceasta calatorie. Nu mergea site-ul deci nu am putut face rezervare, vremea era urata si cand am ajuns acolo la mocanita clasica nu mai erau locuri, ci la urmatoarea, cu locomotiva electrica (ceea ce nu ma incanta), insa in timp ce noi eram la coada sa luam biletele (eram primii), apare unul dintre controlorii de la tren spunand ca se mai pot da vreo 20 de bilete pentru acea mocanita la care suspinam, iar noi eram 7 asa ca am avut noroc. Apoi mi-a parut putin rau pentru ca vagonul nostru avea folie la geamuri, am avut insa noroc la intoarcere deoarece ne-a prins o ploaie zdravana iar la noi in vagon nu intra apa.

Nu stiu ce nu ar putea sa iti placa cand vezi astfel de peisaje, cand esti departe de lumea dezlantuita si te bucuri de natura.

Felicitari, votat cu mare drag.

AZE [12.09.22 15:04:20] »

@mishu: Mulțumesc

Da, sînt foarte multe păreri proaste despre această mocăniță. Mai multe reviewuri negative decât pozitive.

Lumea în general dă ca minus plictiseala (dar trebuia să știe înainte cât durează nu?) spune că peisajul nu te dă pe spate (îmi pare rău pentru ei dar pe Transalpina nu se poate face cale ferată pentru mocăniță) că este fum de la locomotivă (păi... nu-i tren electric, doar știau) că mâncarea nu era așa bună (este o opțiune dacă mănânci sau nu) că nu este semnal la telefon și așa mai departe...

Mocănița are farmecul aparte și tocmai de asta mergi acolo să te întorci în timp sî circuli cu viteza melcului, să simți un pic fumul de la lemne să vezi peisajele și lumea din jur așa cum este.

Safta Radu CONS. ONORIFIC AFA / ROMÂNIA [12.09.22 20:16:42] »

Foarte bun și detaliat review-ul, foarte frumoase fotografiile, mi-am reamintit cu plăcere de călătoria noastră cu mocănița, și de vizitarea orașului Vișeu de Sus, din anul 2019.

Referitor la părerile bune sau proaste, nu suntem toți la fel, și asta e bine, fiecare scrie despre experienta lui cu mocănița, bună sau mai puțin bună, dar întreb și eu, nu dau cu parul, înainte de a te hotărî să faci acest lucru nu trebuie să te informezi temeinic cu privire la tot ceea ce înseamnă o călătorie cu mocănița pe Valea Vaserului, așa cum procedezi când cauți o cazare ? Doar așa poți ajunge la concluzia dacă merită sau nu o asemenea aventură turistică, frumoasă și de neuitat, părerea mea😉.

Gânduri bune!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul articolului (review-ului) de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine linkul ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
3 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
AZE, mishu, Safta Radu
Alte impresii din această RUBRICĂ:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

[C] Copyright 2008-2022 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
pagină generată în 0.0977821350098 sec
ecranul dvs: 1 x 1