ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 24.03.2014
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Frumuşani [CL]
ÎNSCRIS: 03.03.08
STATUS: AUGUSTUS
TIMP CITIRE: 5 MIN

O seară magică la Sala Radio

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE

Poate nu e locul la această rubrică, totuși eu consider că aici se potrivește cel mai bine. Pentru că, în opinia mea, un tonomat trebuie să „găzduiască” fel și fel de muzică - inclusiv pe cea așa-numită „cultă”.

Am auzit în mod repetat la radio (în mașină ascult cu precădere RRA) mai zilele trecute reclame pentru un concert aniversar (150 de ani de la nașterea muzicianului Richard Strauss) sub conducerea dirijorului Tiberiu Soare, iar pe scenă urma să fie și celebrul pianist Răzvan Dragnea, distins cu numeroase premii în competiții naționale și internaționale

Evenimentul programat pentru vineri, 21 martie, promitea să ofere publicului ocazia să asculte o partitură deosebită a artistului german: „Așa grăit-a Zarathustra”. Poemul simfonic este inspirat de tratatul filozofic cu același nume, al lui Friedrich Nietzsche, ce pune în discuție problema divinității într-un mod inedit, și care cuprinde și cunoscuta formulare „Dumnezeu a murit”.

De asemenea, din programul serii urmau a face parte și Uvertura „Carnavalul roman”, semnată de Hector Berlioz, compozitor francez romantic, și „Concertul pentru pian și orchestră”, al lui Franz Liszt.

Trebuie să recunosc, spre rușinea mea, că numele acestea nu-mi spuneau nimic (mă refer la dirijor și pianist), de aceea am și căutat ceva informații despre ei. Și am găsit, o grămadă. Am ales pentru voi doar un interviu din ciclul de emisiuni de la TVR „Generația cu cheia de gât”. Sper să fie edificator. Dacă nu, mai căutați și voi!

Iubi era dornică să revadă sala, cu ocazia unui concert de muzică bună, după ce o vizitasem împreună în premieră în ajunul Crăciunului pentru spectacolul maestrului Tudor Gheorghe, așa că a acceptat bucuroasă invitația la o seară de muzică bună.

Am reușit să ajungem la timp, chiar am găsit și un loc de parcare pe str. Temișana unde Fiesta a intrat exact la fix și iată-ne în sfârșit pe fotoliile noastre, așteptând începutul spectacolului...

Orchestra a apărut aproape imediat, în aplauzele publicului, și-a acordat instrumentele, apoi la un semnal al capelmaistrului s-au așezat în liniște și a intrat și dirijorul. Aplauzele s-au stins repede, a urmat clipa de tăcere despre care maestrul spune (citez):

Apoi, odată intrat pe scenă, mai există un moment, pe care eu îl consider superb. E momentul de după terminarea aplauzelor, de după intrarea dirijorului, momentul acela de linişte înainte de a începe muzica. Echivalează cu rama unui tablou. Ceea ce spaţial vorbind e rama unui tablou, temporal e acel moment. Se intră în alt spaţiu. Ei, momentul acela este unul extraordinar, pe care îl ador. Şi asta m-a făcut de multe ori să mă gândesc că muzica se supune unei forţe gravitaţionale, iar câmpul fundamental al acestei forţe ar fi liniştea. Pentru că orice muzică, oricât de tumultuoasă şi oricât de întinsă - gândeşte-te la cele mai întinse opere de Wagner, să spunem - toate pleacă din linişte şi se întorc în linişte. Nu sunt decât arcuiri, mai mari sau mai mici, mai tensionate sau mai relaxate, care pleacă din tăcere şi se întorc în tăcere. La urma urmei, ca şi vieţile noastre.

Și au început să curgă frumos acordurile muzicii lui Liszt, apoi după un ropot de aplauze, urmat de o scurtă pauză în care tehnicienii săli au adus pe scenă pianul necesar celei de-a doua bucăți din program, a urmat „Carnavalul din Roma” al lui Berlioz. Cele câteva măsuri care dau tema piesei, mi-au rămas definitiv în memoria simțurilor... Ce a putut pianistul acesta să ne facă pe toți, o sală arhiplină, să simțim nu este ușor de egalat, nici de descris în cuvinte. Mergeți să-l vedeți / ascultați și poate veți înțelege...

La terminarea uverturii, ropotele de aplauze nu l-au lăsat practic să părăsească scena, astfel că omul a revenit, s-a reașezat la clape și fără partitură, dirijor sau orchestră ne-a servit un „encore” de (cred) vreo zece minute în care în sală au răsunat doar acordurile pianului, când tumultuoase și iuți, când tandre și suave - din păcate cultura mea muzicală extrem de limitată nu vă poate spune ce era, nici cine a scris-o; am o bănuială că ar fi vorba despre Chopin, dar nimic sigur... :(

După o altă pauză (ceva mai lungă), în care iar a fost reconfigurată sala pentru noua orchestrație, după ce „rama” a fost gata, a început și „la piece de resistance” a serii - „Also sprach Zarathustra”, poemul simfonic al lui Strauss.

Poate n-ați auzit melodia, sau titlul nu vă spune nimic - dar oare câți știu că începutul poemului a fost ales de regizorul Stanley Kubrick să ilustreze ecranizarea celebrului roman SF „2001: a space odissey” de Arthur C. Clarke.

Eu știam filmul, am ascultat și muzica, dar s-o vezi și auzi în sală e cu totul altceva... Să simți vibrația gravă a orgii, să auzi nu doar notele, ci și susurul foalelor, sunetul arcușurilor ce ating instrumentul, al filelor partiturilor întoarse din timp în timp, sau să vezi dirijorul luptând cu o filă rebelă a partiturii sale ce nu vroia să rămână deschisă la pagina cu pricina... e (vorba reclamei) „priceless”. (aici trebuie să recunosc - la mine se pare că e o legătură greșită pe undeva, că urechea se leagă direct de glanda lacrimală, dar și de beregată - nu pot să ascult ceva care îmi încântă auzul fără să lăcrimez și să am un nod în gât... am zis c-o să mă caut)...

Mai e nevoie să spun că publicul aproape nu a vrut să părăsească sala, la terminarea spectacolului? norocul nostru că au plecat cei din orchestră...

Vă invit așadar, dragi prieteni, dacă veniți vreodată prin București și aveți vreme, să nu ocoliți Sala Radio și concertele pe care le organizează!

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de Dragoș_MD in 24.03.14 16:21:59
Validat / Publicat: 24.03.14 18:06:42

VIZUALIZĂRI: 1870 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Sala Radio - vedere dinspre str. Temișana; gata să-și primească spectatorii
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE?
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 2032 PMA (din 32 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

4 ecouri scrise, până acum

Dragoș_MDAUTOR REVIEW
[25.03.14 08:16:50]
»

PS o scurtă cronică a spectacolului am găsit aici; în rest - nimic. Parcă nici n-ar fi fost. Mi se pare nedrept, dar cine a zis oare că viața e dreaptă?!?

alinaro
[25.03.14 11:49:12]
»

@Dragos: Frumos, tare frumos.

aici trebuie să recunosc - la mine se pare că e o legătură greșită pe undeva, că urechea se leagă direct de glanda lacrimală, dar și de beregată - nu pot să ascult ceva care îmi încântă auzul fără să lăcrimez și să am un nod în gât... am zis c-o să mă caut)...

Ia uite, dom'ne, si eu am aceeasi legatura gresita inseamna. Sa ma caut si eu?

Eu ma duc sambata la Madrid la o cina cu spectacol de flamenco; de cand astept, a trebuit sa aman rezervarea de vreo trei ori pana acum. Cred ca glanda, beregata si gatul vor actiona pe cont propriu.

O zi frumoasa.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][0 vot]
Dragoș_MDAUTOR REVIEW
[25.03.14 11:56:36]
»

@alinaro: săru' mâna. Da, mergem împreună să ne căutăm dacă vrei...

Vizionare plăcută!

@all: PPS, că văd c-am omis în text iar la fișa tehnică nu apare - prețul biletului: 30 de lei de persoană. Sunt și bilete cu 20, iar pensionarii și studenții au reduceri substanțiale!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][0 vot]
Michi
[20.12.14 11:20:49]
»

SCUZAŢI-MĂ DE OFF! Apropo de generaţia cu ˝cheiţă la gât˝. Schimbasem multe femei şi la şase ani şi două luni în1974 mi-am dat copilul la şcoală. Două zile i-am arătat drumul şi apoi cu cheiţa la gât la ora 12 trebuia să vină acasă (dimineaţa îl ducea soră-sa care pleca apoi la liceu). Îl învăţasem să nu deschidă la nimeni, oricine ar fi fost. Într-o zi am scăpat cu două ore mai devreme şi am fugit acasă să spăl rufele. Ca să nu-l sperii am spus că sunt mama şi am deschis uşa. Aştepta în spatele ei cu cuţitul de bucătărie ridicat.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
2 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
alinaro, Michi
Alte articole din această RUBRICĂTonomat AFA:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.033200979232788 sec
    ecranul dvs: 1 x 1