REZONABIL
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Din București, pe E85, apoi pe DN15, am călătorit de multe ori spre Moldova - ținutul copilăriei mele. Întotdeauna o făceam în grabă pentru că eram nerăbdătoare să ajung la casa în care am crescut, acolo unde părinții mă așteptau întotdeauna cu drag. Când ajungeam la Buhuși știam că mai am doar un pas până acasă.
Micul orășel Buhuși se află în nordul județului Bacău, pe DN15, în depresiunea Cracău-Bistrița, chiar la hotarul dintre județele Bacău și Neamț (mai exact la 24 km distanță de Bacău și la 36 km distanță de Piatra Neamț). Cu alte cuvinte, Buhuși se află chiar pe drumul străbătut de noi de atâtea ori. Din goana mașinii, aproape că nu observi strada care se ramifică din drumul principal și urcă dealul din dreapta, spre centrul orașului. De astă dată, înainte de a trece hotarul județului, în Neamț, am decis să facem un popas la Buhuși. Aveam și de ce, micul orășel având o istorie pe cât de îndepărtată pe atât de bogată și - în plus - având ce arăta celor interesați de obiective turistice. În ce stare sunt ele și cum își primesc vizitatorii… asta este o altă poveste.
Despre oraș
Documentele vremii atestă existența așezării (numită pe atunci Bodești) încă din anul 1438. Istoria reține faptul că în 1457, la Orbic (în prezent un cartier al orașului), Ștefan cel Mare s-a luptat cu Petru Aron învingându-l. Numele actual - Buhuși - își are rădăcinile pe la 1800, derivând din Bodeștii lui Buhuș, Bodeștii Buhușoaiei, Buhușoaia, Buhuș, după numele familiei de boieri care stăpânea zona. În târgul boieresc, la începutul sec. XIX încep să apară primele ateliere meșteșugărești. În 1885, colonelul Eugen Alcaz a cumpărat utilajele și instalațiile unei fabrici înființată de Mihail Kogălniceanu în 1853 la Petricani (lângă Târgu Neamț) și le-a transferat la Buhuși. Înzestrată chiar de la început cu cele mai moderne instalații și utilaje, cu specialiști aduși din Germania, fabrica - la început doar cu puțini lucrători - producea în special postav pentru armată. Așa a apărut aici una dintre cele mai mari fabrici de țesături din Europa de Est, care a ajuns să numere înainte de 1990 nu mai puțin de 10.000 de angajați. Ce s-a întâmplat apoi, știm cu toții. Privatizată, a împărtășit soarta tuturor marilor întreprinderi industriale din țara noastră. Pe cele 100 ha de teren unde erau cândva halele sectiilor de productie, în prezent vezi doar schelete de beton și fier vechi.
Strada 9 Mai din Buhuși este însă mărturia vie a începuturilor fabricii de postav. Aici s-a construit - și încă poate fi văzută - colonia care a găzduit specialiștii germani acum un secol și jumătate. Casele nu sunt în stil moldovenesc, ci seamănă mai mult cu locuințele sașilor din Transilvania.
Prezentând istoria așezării, n-ar trebui să uit a menționa că Buhuși a fost declarat oraș în 1930.
Locuri de interes turistic
Este de la sine înțeles că micul orășel, căzut în sărăcie după ruinarea industriei, nu prea are fonduri pentru reabilitarea puținelor obiective pe care le are. Dacă mergeți la Buhuși în dorința de a vedea altceva decât istoria orașului lăsată în paragină, mai bine nu vă mai opriți din drum. Totuși, câteva locuri din oraș ar putea fi obiective turistice de importanță locală dacă nu chiar națională.
Ansamblul conacului „Theodor Buhuș”
Ansamblul conacului „Theodor Buhuș” (astăzi muzeu de istorie), cuprinde conacul și poarta (construite în 1800). Cum ajungem acolo?
Traversând orașul Buhuși pe DN 15, puțin înainte de ieșire, mai exact înainte de podul peste pârâul Orbic, pe lângă Sala Polivalentă - Buhuși, virăm dreapta și urmăm (cam 700 m) DJ 158H, drumul spre mănăstirile Ciolpani și Runc. Din nou la dreapta, o străduță ne conduce chiar la intrarea în curtea conacului familiei Buhuș. La mică distanță este Biserica “Sf. Înviere” , ctitorită de aceeași familie. Turlele bisericii pot fi un bun reper. Poarta de la intrarea în curtea conacului, considerată ea însăși un monument istoric, păstrează încă programul de activități dedicate Centenarului Unirii.
Construit la 1800 de aga (prefect de poliție în acea epocă) Theodor Buhuș și soția sa, Ana, fostul conac boieresc adăpostește astăzi Muzeul de Istorie a orașului. Nu am vizitat acest muzeu deoarece era închis la ora trecerii noastre pe acolo. Am dat ocol și am admirat atât cât se putea arhitectura vechii clădiri. Zona din jur, inundată de vegetație abundentă, este o paragină. Ziduri mâncate de vreme, acoperite pe alocuri de plantele crescute haotic, găuri în pământ mascate de verdeață, o intrare în beciul în care nu mai intră nimeni… Doar câțiva tinerei, dornici de o ieșire din cotidian, apreciau decorul sălbatic necontenind a-și face selfie-uri. Am aflat că acolo a existat cândva o grădină zoologică. Lipsa de fonduri necesare întreținerii ei și a spațiului din jurul Muzeului de Istorie este principalul vinovat al actualei stări de lucruri.
În 1991 expoziția de istorie a fost reorganizată, prin dezafectarea sălii de istorie contemporană. Colecția de exponate a fost îmbogățită cu utilaje ilustrând istoria industriei textile din Buhuși: darac de scărmănat lână, război de țesut, meliță, roți de tors, cataloage cu mostre de stofe… mai pe scurt, istoria apusă a industriei textile din oraș.
Pe una dintre ferestrele clădirii - monument istoric, astăzi muzeu, dincolo de grilajul metalic, este afișat programul de vizitare. Accesul publicului se face de Luni până Vineri în intervalul orar 8.00 - 16.00, iar taxele de vizitare sunt: 5 lei/pers. - adulți, 2 lei/pers. - elevi, studenți și 3 lei/pers în grup organizat. Taxă de ghidaj - 10 lei, taxă de fotografiere - 10 lei, taxă de filmare - 20 lei. Există și gratuități pentru anumite categorii de persoane.
Biserica „Sfânta Înviere”
De numele familiei Buhuș se leagă ctitorirea mai multor biserici între care și „Sfânta Înviere” , lăcaș situat în imediata apropiere a reședinței boierești din Buhuși. Construită în urmă cu aproape două sute de ani, biserica este ultimul edificiu moldav de acest tip. Cu pereți groși de 3 m, înconjurată de ziduri trainice, pare o cetate de tip medieval.
Dacă aveți răgazul de a o vizita și dacă priviți atent interiorul, veți descoperi la Biserica „Sfânta Înviere” din Buhuși câteva aspecte inedite. Una dintre picturile din stânga altarului, o icoană de mari dimensiuni, îi reprezintă pe Sf. Toader şi pe Sf. Ana. Se pare că alăturarea celor doi sfinți nu mai există în iconografia ortodoxă, Sf. Toader fiind un sfânt martir care a trăit la sfârşitul sec. III - începutul sec. IV, iar Sf. Ana fiind mama Maicii Domnului. În iconografie, Sf. Ana este reprezentată fie alături de Sf. Ioachim, cu Maica Domnului în braţe, fie singură. Și vestimentația Sf. Ana este una ieșită din tiparele ortodoxe. Se pare că pictorul (anonim) i-a reprezentat pe cei doi ctitori – Toader și Ana Buhuș.
De obicei, ctitorii sunt reprezentați la intrarea în sfântul lăcaș. La Biserica „Sfânta Înviere” din Buhuși ctitorii sunt înfățișați lângă altar. Catapeteasma prezintă și ea o particularitate. De regulă, icoana mare cu Iisus Hristos, care se află în centrul catapetesmei, este străjuită în iconografia ortodoxă de Sf. Arhangheli Mihail şi Gavril. La Biserica „Sfânta Înviere” din Buhuși, icoana mare cu Iisus Hristos este străjuită de Sf. Dumitru şi Sf. Gheorghe
Hanul de la Gura Orbicului
Se spune că înainte de căderea comunismului Hanul de la Gura Orbicului, cu ziduri fortificate, era unul dintre cele mai bine păstrate din Moldova. Cum spuneam, trecând în grabă spre casa părintească din Neamț, eu nu am văzut hanul în vremurile lui mai bune. Actul retrocedării a fost cel care l-a condus spre ruină, cele două familii în proprietatea cărora a intrat nefiind interesate în a-l conserva. Interesați doar de aspectul financiar, proprietarii au încercat negocieri cu primăria, însă… hanul este acum uitat de lume, în paragină, în așteptarea inevitabilului sfârșit.
Dar, cum ajungem să vedem ceea ce a mai rămas din el?
Pe DN15, părăsind Buhușiul, dincolo de podul peste pârâul Orbic, se desprinde la dreapta o ramificație - DJ 158, Strada Orbic. După intersecție, în stânga drumului, observăm clădirea dărăpănată a fostului han.
Construit în a doua jumătate a sec. XVIII, Hanul de la Gura Orbicului, un edificiu de tip rateș (han poștal, fortificat, construit la un drum principal, în afara localităților), a avut un rol important pe drumul comercial de pe Valea Bistriței. Aici poposeau carele încărcate cu mărfuri care veneau din Ardeal sau din Moldova. Naționalizat, în anii comunismului la vechiul han a funcționat o moară. Mărturie a tradiției negustorești din această parte de țară, pentru valoarea sa deosebită, clădirea ar putea fi readusă la viață contribuind măcar în parte la relansarea turistică a zonei.
Sinagoga din Buhuși
Apariția și dezvoltarea comunităților evreiești în Moldova a fost un proces complex la care am făcut câteva referiri atunci când am scris despre Sinagoga de lemn” Baal Șem Tov” - Piatra Neamț. La sfârșitul sec. XVIII și începutul sec. XIX, toate orașele importante ale Moldovei găzduiau mari comunități evreiești. Rareori evreii se stabileau la sat. Preferau târgurile și orașele mari unde mulți dintre ei își dezvoltau afaceri. La începutul sec. XIX, Buhușiul, un târg bine amplasat pe vechiul drum comercial al Văii Bistriței, în cel mai favorabil punct pentru efectuarea de schimburi de produse între zona de munte și cea subcarpatică, a favorizat și stabilirea aici a unei comunități de evrei. În perioada interbelică, în Buhuși locuiau peste 5000 de evrei. Strada 1 Mai din zilele noastre era locuită în trecut numai de evrei. Tot acolo își aveau și prăvăliile.
Sinagoga din Strada Alexandru Ioan Cuza, nr. 29, construită în 1858-1859 de rabinul Isac Fridman este astăzi un reper al istoriei comunității evreiești din Buhuși. În casele din fosta curte rabinică a funcționat o școală și o baie ritualică.
Începând cu anul 1970, culminând cu perioada de după revoluție, cei mai mulți evrei din Buhuși au emigrat. Cei rămași, îmbătrânind, s-au stins. Am aflat că în prezent, în oraș nu mai locuiește nici un evreu. Nostalgici, urmașii celor plecați au luat inițiativa revenirii în pelerinaj la Buhuși. În acest sens, în anul 2007 au renovat sinagoga.
Cu ajutorul localnicilor, am găsit Strada Alexandru Ioan Cuza unde, la nr. 29, într-o curte cu poartă încuiată, se poate vedea edificiul care adăpostește Sinagoga, un monument istoric. Bineînțeles, nu se poate vizita.
Concluzii
Buhuși nu este un oraș turistic, un oraș pe care să-l recomanzi iubitorilor de călătorii. Cu toate astea, cei care - în drum spre plaiurile pitorești ale Neamțului - pot face un popas la Buhuși, vor găsi dacă nu obiective strălucitoare, măcar câteva monumente arhitecturale de interes local marcate de patina timpului. În plus, la distanță de câțiva kilometri, într-un decor natural de excepție, pot vedea două edificii religioase istorice: în Ciolpani Biserica de lemn „Sfântul Nicolae” (datată 1729, refăcută în 1846) și în Runc Biserica „Sfinții Îngeri” (1787).
Trimis de iulianic in 26.07.20 10:49:41
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
9 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
În ciuda zestrei turistice mai modeste, articolul mi se pare deosebit prin integrarea localității în spațiul geografic și istoric. Deși se referea la cu totul altceva, îmi amintesc de o vorbă:” numai unde nu cauți, nu găsești nimic” .
În legătură cu lipsa evreilor în spațiul rural (moldovenesc), eu știu (poate greșesc) că acest lucru se datorează unei legi care le interzicea stabilirea lor în mediul sătesc.
Aș vrea să vă întreb dacă puteți face vreo legătură între vechiul nume al orașului Buhuși, respectiv Bodești, și comuna Bodești, situată în Valea Cracăului, la circa 15 km nord de Piatra Neamț spre Târgu Neamț.
@Lucien: Într-adevăr,” numai unde nu cauți, nu găsești nimic” . Este și cazul orășelului Buhuși situat pe un deal, la granița județelor Bacău și Neamț. Sunt convinsă că în orice oraș, oricât de mic, găsești ceva interesant, o părticică de istorie sau de viață contemporană. Ne trebuie doar timp să căutăm.
În legătură cu lipsa evreilor din spațiul rural moldovenesc eu nu știu nimic. Nu am citit nimic în acest sens. Nu știu nici dacă ar exista vreo legătură între vechiul nume al orașului Buhuși - Bodești - și satul Bodești din Neamț. Aveți vreo informație în acest sens?
@iulianic: Despre evrei și zona rurală:” Asezarea evreilor prin satele moldovenesti pe la 1764 a crea nemultumirea negustorilor si a țăranimii ortodocse locale. Din acest motiv, voevodul Grigore Ghica a interzis acestora sa locuiasca la sate si implicit sa dețina pamânt.”
Deoarece eu sunt foarte legat de Bodești, mi s-a părut teribil de interesantă concidența numelor celor două localități. Oricum, satul învecinat numit Oșlobeni, precum și Râul Cracău care curge prin Bodești și Oșlobeni, își au un corespondent în Secuime... nu știu cât de întâmplător.
... și toate acestea în condițiiile în care în ultimii ani am avut o mulțime de revelații privind istoria timpurie a Moldovei (de dinainte de descălecări), legată de Regatul Ungar, lucru pe care noi, românii, îl ocolim cu mare eleganță. Înclusiv Piatra Neamț, o voce oficială (primarul, Dragoș Chitic) nemenționând nimic despre trecutul unguresc al urbei:” Astăzi, 31 iulie 2020, se împlinesc 589 de ani de la prima atestare documentară a oraşului Piatra-Neamţ, prin care Alexandru cel Bun a dăruit Mănăstirii Bistriţa două prisăci şi o „casă a lui Crăciun de la Piatra” .
Totuşi, primele menţionări scrise despre oraşul Piatra-Neamţ se regăsesc în „Cronicii ruseşti″ (1387–1392) şi în documentul emis de regele Ungariei, Sigismund de Luxemburg, cu ocazia expediției acestuia în Moldova la sfârșitul lui ianuarie 1395, fiind înfrânt de oștirea moldoveană la începutul lui februarie, același an, atât la Cetatea Neamț, cât și la Hindău-Ghindăoani.
Târgul Piatra capătă o importanță deosebită datorită constituirii aici (1468-1475) a unei Curți Domnești (menționată ulterior în mai multe rânduri – 1552,1570,1594), de către Ștefan cel Mare. Spre sfârșitul secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea, orașul devine cel mai important centru urban și comercial al ținutului Neamț, iar treptat construcțiile încep să acopere și terasele mai joase ale Bistriței și Cuejdiului. De asemenea, la mijlocul secolului al XIX-lea sunt incluse în perimetrul orașului și satele Mărăței și Dărmănești.
Până în anul 1859, așezarea de la poalele Pietricicăi s-a numit „Piatra“, când se adaugă cuvântul „Neamț“, completarea fiind necesară, pentru a deosebi orașul de alte localități care purtau numele de „Piatra“. La mulți ani, orașului nostru drag, Piatra-Neamț!”
Încercați să traduceți cu Google Translate următoarea pagină: hu.wikipedia.org/wiki/Kar ... 3%A1csonk%C5%91
Sau, ca să nu par foarte tendențios, iau un mic paragraf din Wikipedia românească: ro.wikipedia.org/wiki/Piatra_Neam%C8%9B:
” Dreptul de târg este atestat din evul mediu, însă statutul de târg domnesc îl primește doar în anul 1453. Conform datelor strânse în CodexBandini (sec. alXVII-lea), Piatra (Neamț) a fost locuită în majoritate de maghiari și de sași.”
Vă pot oferi și alte argumente și date...
Oricum, Piatra Neamț nu e singura urbe moldavă populată cândva (majoritar) de maghiari și de sași ...
Wikipedia dixit despre Buhuşi: "așezarea datează din 1438, fiind consemnată așezarea cu numele de ''Bodești''. La 14 aprilie 1457, în localitatea ''Orbic'' (azi cartier al orașului), Ștefan cel Mare, înaintând spre Suceava, a reputat o victorie decisivă asupra lui Petru Aron. Începând cu anul 1800, așezarea capătă treptat numele actual, fiind numită mai întâi Bodeștii lui Buhuș, Bodeștii Buhușoaiei, Buhușoaia, Buhuș."
Bodeşti (Neamţ) s-a numit anterior Bodeştii Precistei.
Este probabil ca denumirile să provină de la numele proprii "Bode" sau "Bodea", care probabil erau atribuite unor boiernaşi local (e o opinie, nu o luaţi de bună). Pe de altă parte, "Bode" poate să fie o variantă de la "Bodo", care este diminutiv al maghiarului "Bodomér".
Cât despre toponime, ar fi interesant de citit ro.wikipedia.org/wiki/Top ... %C3%AEn_Moldova. BTW Lucien, ce legătură e între Buhuşi şi maghiari, înafară de numele Orbic (de din maghiarul "várbükk", "várbikk", în traducere "pădurea de fagi a cetății" , pentru că nu am priceput ?
Nu mă mai lasă să editez comentariul... Amuzant este că "Bodomér" are ca origine slavul "Bohumír" (Bohu + mír = Dumnezeu + pace).
Oricum, putem scrie până mâine de toponimie, dar subiectul nu este acesta.
P. S. Cu timpul, sunt convins că românii vor deveni mai relaxaţi în ce priveşte mixul referitor la originile lor. P.P.S. Ar fi interesant de privit distribuţiile astea: nume.ottomotor.ro/en?sear ... a&type=both şi nume.ottomotor.ro/en?sear ... e&type=both P.P.P.S. Iar interdicţii de locuire în spaţiul rural pentru evrei au apărut şi după detronarea lui Cuza, sau în deceniile 3-4 ale secolului XX.
@Qvadratvus: Interesant comentariul Dvs. Mulțumesc. Sunt de acord cu el. Foarte interesantă ideea substantivizării (ca nume comun) a cuvântului Bodești (a Precistei, a Buhușului). De asemenea, numele de Bodea ar cam avea rezonanță transilvană, posibil maghiară. Mi-am amintit brusc (fără a încerca însă vreo conexiune, deși Bucovina fost adminsitrată de austrieci între 1775-1918) de numele Bodea dat unui deal și unui cartier de Câmpulung Moldovenesc.
Nu am făcut nicio legătură între Buhuși și maghiari. Orbic poate să provină din várbükk, această de numire (Fagul Cetății) existând de exemplu și la Bălan (Harghita). Am amintit de similitudinile ciudate (?) dintre... și acum chiar spun clar despre ce este vorba, dintre Oșlobeni (Neamț) și Voșlobeni (Harghita) și dintre (râul) Cracău (Neamț, curge prin Bodești și Oșlobeni) și Caracău (localnicii însă pronunță chiar Cracău; cătun și haltă CF în zona Livezi-Ciuc, Harghita).
Mai amintesc de faptul că în Bodeștii de Jos ar fi existat în vremuri noastre o zonă cu maghiari care nu prea ar fi știut românește, iar tot în satul Bodeștii de Jos am întâlnit, absolut întâmplător, nume nu tocmai românești: Pantază, Cătană... or mai fi și altele.
@Qvadratvus: Acum comentez cel de-al doilea comentariu al Dvs. și anume cel cu” românii vor deveni mai relaxaţi în ce priveşte mixul referitor la originile lor” .
Din păcate așa se întâmplă. Istoria timpurie a Moldovei și Țării Românești este foarte mult legată de Regatul Ungar, dar, dintr-un naționalism prost înțeles, se trece foarte ușor peste aceste” amănunte” istorice. După părerea mea, nu este nimic rușinos în a recunoaște influența puternicului Regat Ungar la începutul mileniului II. Cum se numea Țara Românească în acele vremuri: Ungro-Vlahia. În Moldova, influența regatului Ungar a fost și mai importantă. Cumanii aveau regatul în sudul Moldovei, iar din spate lor (dinspre est) veneau amenințător tătarii. Ce a făcut Regatul Ungar? Și-a întărit granițele proaspăt atinse pe linia Carpaților, colonizând cu sași partea sudică (spre Carpații Meridonali), a adus temporar cavalerii teutoni în Țara Bărsei și a stabilizat secui înspre partea sudică a Carpaților Orientali. În același timp a înființat o serie de mărci, linie de apărare, pe cursul Siretului și a afluenților săi de dreapta (Moldova, Bistrița, Trotuș) cu populația cunoscută azi ca fiind ceangăii. În județele Bacău, Neamț dar și Iași sunt puzderie de sate (dar și comune mari) de origine maghiară (limbă și religie). În bună parte, urbanizarea Moldovei s-a făcut prin unguri.
Mă opresc cu comentariile aici deoarece risc să cad în extrema cealaltă și să creadă cititorii că aș contesta importanța autohtonilor, a românilor pe meleagurile României Mari. Statornicia” opincarilor” români este uimitoare prin unitatea de neam și de limbă pe care o regăsim acum, în ciuda dezbinării lor politice (e vorba de cele trei țări românești) de-a lungul veacurilor. Cu mulți ani în urmă, un coleg maghiar mi-a spus, foarte sigur pe el, despre originea românilor în Transilvania. O glumă bună, dacă nu ar fi sinistră și pe care o redau:” Românii au ajuns în Transilvania prin transhumanță, venind de la sud de Dunăre. Pentru-că beau mult lapte și mâncau multă brânză, erau mai prolifici decât ungurii, pe care i-au depășit ca număr”
Despre originea toponimului Oșlobeni găsiți date accesibile în linkul Wikipedia de mai sus, cel referitor la toponimia maghiară din Moldova.
Adaug : Voşlăbeni e nume recent, satul numindu-se anterior Vaslab (cu a-ul accentuat ascuțit - care nu-mi iese acum la tastatură), iar tranziția v --> o s-a făcut într-o vreme în care v din graiurile maghiare se pronuța bilabial. Și în plus, Oșlobeni e un nume de grup (provine dintr-un plural). NB: vezi și v-->o referitor la Orbic (relaționat cu discuția referitoare la Buhuși).
Apropo de viaduct: în maghiară se spune Karakó; apropo de Cracău se spune în maghiară Krakkó și în germană , în germană Krakau.
Iar referitor la urbanizare, au fost și ungurii și germanii și armenii + alți factori. Referitor la ceangăi, discuția e foarte complexă și date utile găsiți în articolul despre ceangi pe Wikipedia în limba română.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2020 Mănăstirea Runc — scris în 05.08.20 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2020 Mănăstirea Ciolpani — scris în 03.08.20 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jan.2019 Drama muzeelor mici - Muzeul din Buhuși — scris în 14.02.19 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2014 Pe Dealul Runc - Buhuși (Subcarpații Modovei) — scris în 01.11.14 de Qvadratvus din PIATRA NEAMț - RECOMANDĂ