EXCELENT
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Muzeul Bargello, Florența. Pe scurt, trecerea de la oribilitatea evului mediu la frumusețea Renașterii florentine (I)
A fi călător prin Florența, înseamnă și asumarea părților neplăcute din istoria orașului. Luptele de stradă, intrigile, conspirațiile, omorurile și violențele nu au fost străine florentinilor. Încă din sec. al XIII-lea a fost necesară o instituție care să restabilească ordinea, așa cum era ea percepută, în acele vremuri. Și pentru asta, a fost ridicată o solidă construcție în care a funcționat Magistratura orașului, sediu al Consiliului de Justiție (Podesta), mai târziu a fost tribunal, închisoare, loc de execuție, apoi sediu al Șefului de Poliție (bargello), de unde și numele muzeului.
Clădirea își păstrează și azi aspectul de fortăreață, cu ziduri puternice, mici ferestruici și inele metalice încastrate în zid pentru priponit caii și montat făclii. Se mai păstrează încă, ușa masivă din lemn, bine ghintuită și ferecată cu ivăre metalice. Dar după o amplă renovare din 1865, ia destinația de Muzeu de Artă și va reprezenta pentru sculptură, ceea ce sunt Galeriile Uffizi pentru pictură.
Muzeul se află pe Via del Proconsolo nr. 4, foarte aproape de Palazzo Vecchio și este unul din cele mai importante din Italia. Pentru un amator de frumos, nu trebuie rata.
După rezolvarea problemelor legate de statutul nostru de vizitator, pătrundem în curtea interioară, un spațiu pavat cu pietre, între patru pereți masivi, prevăzuți cu multe plăci ornamentale, un fel de sigle, despre care nu m-am lămurit ce pot fi. Aș face totuși o paralelă, cu Palazzo Camerlenghi din Veneția, sediu al magistraților, unde, potrivit tradiției, la plecarea din post, magistrul șef lăsa un tablou de valoare, din care s-a alimentat mai târziu Galeria Academiei de Artă. Curtea interioară a Muzeului Bargello a fost loc de execuție până în 1782, când a fost abolită pedeapsa capitală. Turnul acestei curți, precum o sentinelă, existent încă de la 1259, numai el știe ce atrocități au fost comise aici, în numele legii.
O logie se desfășoară pe trei din laturile sale, iar pe a patra sunt scările din piatră ce duc la etaj, scări proiectate de Giuliano da Sangalla în 1502. În mijlocul acestei curți se află nelipsita fântână, întâlnită în toată Italia, un rezervor pentru stocarea apelor pluviale. Logia prezintă diverse lucrări, cum ar fi un tun din bronz, turnat la 1632 și ornat cu chipul bărbos al Sf. Pavel și stema familiei Medici, lucrare ce reflectă înaltul nivel artistic al meșterilor toscani în decorarea arsenalului militar toscan. Mai vedem o frumoasă Madona cu Pruncul și doi sfinți din piatră, datată 1325, o Venus, un Hercule, statui romane și nelipsiții Lei Marzocco, simbol al Florenței în perioada medievală.
Cele două elemente din istoria oralului, „oribilitatea și frumusețea” sunt foarte bine reflectate în două spații aflate aici, la parterul clădirii, ambele cu intrare din curtea interioară. O încăpere găzduiește obiecte ce au aparținut deținuților și funcționarilor, puține, câte s-au găsite. Niște încălțări din piele, cioburi, lăzi pentru transport și depozitare etc. În schimb „frumusețea” este redată amplu în
Sala Michelangelo aflată la parter, unde sunt expuse patru din lucrările în original ale marelui sculptor.
Bacchus- pe care artistul l-a sculptat la vârsta de 22 ani, comandă primită de la un Cardinal, cumpărată apoi de familia Medici. Artistul nu l-a sculptat ca un semizeu, cu copite, așa cum au făcut-o clasicii greci, ci ca pe un tânăr ratat din cauza băuturii. Drept model i-a servit un nobil, bun prieten cu băutura, care nu putea asta fără pocalul lângă el, șansă pentru Michelangelo să-i surprindă starea de ebrietate, echilibrul precar, fața ușor buhăită și ținând sus, cupa cu vin. La picioarele sale stă un copil ce simbolizează vivacitatea și o piele de tigru ce simbolizează moartea. Sugestivă lucrare dacă o studiezi puțin, înainte de vizitarea muzeului!
Fecioara cu Pruncul- un delicat tondo în relief, comandă primită de la un foarte bogat negustor, Bartolomeo Pitti, de unde și numele de Tondo Pitti, cel care va cumpăra marele palat ce-i poartă numele. Lucrată între 1503-1505, opera este neterminată.
David-Apollo, comandă primită de la comisarul armatei pontificale, lucrare tot neterminată, are titulatura incertă. Ori David, cel cu piciorul pe capul lui Goliat ori Apollo după o tolbă sau o săgeată ce o poartă.
A patra lucrare în original, un bust Brutus, singurul de acest gen al artistului. Bustul a fost realizat în anul 1539 la comanda unui republican anti mediceo și îl prezintă pe un membru al familiei Medici, care, în urma unei crime era denumit Bruto toscano.
Am găsit tot aici lucrări ale altor artiști, cum ar fi un Bust Michelangelo- bronz de Volterra, comandat de nepotul artistului pentru cavoul familiei, o copie după Moise cel aflat în San Pietro in Vincoli din Roma și câteva din faimoasele bronzuri ale lui
Benvenito Cellini, cum ar fi
Perseu a cărei copie se află în Loggia dei Lanzi despre care am povestit (vezi impresii) și postamentul în original, din marmoră și bronz pe care era montat Perseu cu capul Meduzei lucrat la 1545 la comanda familiei Medici.
Un bust din bronz al Ducelui Cosimo I de Medici sau Ganimede în marmoră de Benvenito Cellini, lucrat între 1548-1550, piesă donată aceluiași Duce florentin.
În vasta încăpere de la parter oriunde te întorci, numai sculpturi în marmoră sau bronz, ale maeștrilor contemporani lui Michelangelo.
Leda și Lebăda o marmoră de Ammarannti, alt Ganimede, un bronz de același Ammarannti, un alt Bacchus, bronz de Giambologna lucrat la 1560 pentru familia Medici, intrat mai întâi în colecția Uffizi, apoi la Muzeul Bargello alături de Mercurio volante, tot bronz și tot de Giambologna, adus din grădina Vilei Medici din Roma.
Aș aminti un alt tondo-Madona con Bambino de o frumusețe aparte, o marmoră fin lucrată de Francesco Rustici la 1509, inspirat după tondo-ul lui Michelangelo, intrat în tradiția toscană de prezentare a Fecioarei în formă rotundă.
Nu puteau lipsi în moda timpului, Adam și Eva o marmoră de Baccio Bandinelli comandată la 1550 pentru Domul din Florența, care ulterior a fost îndepărtată pe motiv de nuditate, transferată la Uffizi apoi la Muzeul Bargello.
Și un ultim, frumos Alexandru pe moarte lucrat în porfir și alabastru prin sec. al XVII-lea.
După acest tur am ieșit iarăși în curtea interioară pentru odihna bietelor noastre picioare, după care am urcat la etaj.
Acolo valori...
despre DISTRACȚIE & RELAXARE
Relaxare prin frumos. Arta „spală” toată mizeria interioară a omului.
Trimis de mihaelavoicu in 07.05.21 10:50:15
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Diverse orașe
24 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (mihaelavoicu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
24 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mihaele voicu a scris
”Arta „spală” toată mizeria interioară a omului. ˝
Este mult adevăr care te extrage din vremurile pe care le trăim. Admir tenacitatea ei de a cunoaste în profunzime oraşele pe care le vizitează. Non multa sed multum.
Mihaela face parte din acea categorie de turişti culturali care poate informa (dacă vor) şi pe cei care-şi pun în palmares cât mai multe destinaţii.
Nu este o apreciere peiorativă a acestora pentru că şi noi, mânaţi de timp, am vizitat mult, de cele mai multe ori neinsistand pe detaliile unor capodopere.
@mihaelavoicu: Este muzeul meu florentin preferat și mă bucur că îi prezinți în detaliu exponatele. Felicitări!
@Michi: Mulțumesc pentru aprecere! Am vizitat orașe și muzee, atât „în fuga calului” , cât și stând „pe scăunel” .
Sănătate și toate bune!
@Carmen Ion: Așa este. Galeria Academiei, cea cu David nu face două parale pe lângă Bargello. Părerea mea.
Toate bune!
@Michi: Spuneti ca dna Voicu, daca ar vrea, ar putea informa pe cei asa, mai grabiti.
Nu mi se pare ca e vreun pericol ca domnia sa să nu vrea. Problema e sa nu munceasca degeaba. Ca cei grabiti in calatorii, de obicei sunt grabiti si in lectura.
Si nu e munca putina! Si e pacat de ea.
Oricum, e importanta sustinerea moralului!
@mihaelavoicu: cred ca exagerati...
Felicitari pentru articol!
Sunteti pastratoare de bijuterii! Le colectionati, le redati valoarea adevarata si le aratati celor dragi. Asa va simt. Va imbratisez!
@gpopa: Comparația între Galera Academiei și Bargello? Poate că, da.
@ilinca591: Merci, Ilinca! Dacă stau să mă gândesc și pozele sunt un bun personal. Unele chiar greu de făcut, prin cârdurile de turiști. Le expun pe Galeria AFA la care se adaogă un plus de valoare, prin documentare.
Toate bune!
@mihaelavoicu: La asta mă refeream. De la un punct încolo, e foarte riscant să compari între ele asemenea obiective.
Un muzeu poate fi salvat de o singură piesă. Sau de povestea colecției / a colecționarului. Sau de clădirea care îl găzduiește.
Iar, în acest caz concret, chiar este imposibil de spus care este mai impresionant. Eu, de exemplu, aș alege fix invers. Dar fără a fi convins că nu greșesc.
@Michi: Vă mulțumesc pentru acest prim vot pe care îl primesc de la dvs!
@gpopa: Toți greșim. Nu suntem nici măcar la degetul mic al unui acreditat în domeniu. Ne dăm cu părarea și atât (vorbesc de mine). Eu am văzut Galeria Academiei încă din prima călătorie la Florența și aș zice că nu am rămas cu mare lucru. Nu „m-a tras ața” să o mai văd. Bargello e mai complex, mai amplu, mai variat, chiar și mai vizitat. Galeria e mai mult pentru studiu, Bargello pentru studiere. Wow, mi s-a împleticit limba, scuze!
Toate ca toate, dar tare aș mai păși pe caldarâmul Florenței!
@gpopa: Pentru că suntem în Săptămâna Luminată simt nevoia să mă mărturisesc. Remarcasem că ai votat reviewul meu despre zona Moeciu şi după ce ai postat ecoul, am căutat şi am găsit că ţi-au plăcut şi cireşii înfloriţi Sakura din Japonia. Cine e Gpopa m-am întrebat? Am văzut că te-ai înscris în AFA în 2017, ai stat doi ani pe tuşă şi din 2020 te-ai lansat în reviewuri. Cum o fi scriind, ţinând seama de clasamentul din 2021 în care stă alături de monştrii sacri ai saitului?
Fiind atât de târziu n-am apucat decât să-mi arunc ochii fugitiv pe Cenacoli fiorentini III. Am rămas uluită de frază, detalii, precizie, stil, sistematizare, întâlnit numai la cei care au în spate ani de scris. Mâine pe cap limpede le citesc pe toate trei.
Nu pot să-ţi doresc decât să trăieşti bucuria de a împărtăşi şi altora ce ştii şi văzut şi deasemeni sentimentul omenesc de mândrie când eşti apreciat. Citind cum scrii, probabil vei face parte din a doua generaţie de aur a saitului, cum ni s-a întâmplat şi nouă celor mai vechi dintre care unii, din varii motive nu mai scriem.
Cei care am intrat acum 10-12 ani, am fost încurajaţi şi îndrumaţi de ceilalţi şi am pătruns mai uşor în elite. Voi care sunteţi new entry este mult mai greu să vă remarcaţi şi singurul criteriu de departajare este munca şi valoarea.
Trebuie să ştii că pe Mihaela Voicu eu am îndemnat-o insistent să intre în AFA cât şi pe Mishu- două stele pe firmamentul saitului. Eu la aproape 87 de ani am epuizat tot ce am văzut iar recompunerea unor destinaţii doar pe baza unor fotografii şi vagi amintiri este foarte obositoare pentru destinaţii văzute cu 15-20 de ani în urmă. Mi-e greu de multe ori şi să citesc ce se scrie.Vine un moment când toţi facem un pas în spate.
Mult succes!
@Michi: Vă mulțumesc pentru răspuns și pentru aprecieri.
Cred, însă, că simțul meu mai ciudat al umorului mi-a jucat feste. Și ați interpretat spusele mele în alt sens decât intenționam.
Uitați: habar n-aveam pe ce poziție sunt în clasament. Chiar m-am retras din acel concurs în momentul în care am început să postez.
Scopul meu nu e nidecum acela de a sta printre titani. De altfel, fiecare articol pe care îl încarc ar putea fi cu ușurunță spart în trei: s-ar citi mai ușor + ar aduce de trei ori mai multe voturi.
Dar nu mă interesează asta.
Nici ideea asta, vot contra vot, nu e una care să îmi placă. Eu am perioade lungi în care nu intru pe site. Pe aici, sunt vizitator de Paști și de Crăciun. Probabil îmi scapă destule articole bune, așa cum citesc o gramadă de chestii care nu mă încântă cu nimic. Dar... acesta îmi e programul.
@Michi: Și, dacă tot e deschisă această discuție: este firesc să aibă puțini cititori articolele de genul celor pe care le scriu. Dacă facem abstracție de ultimele două zile, când au apărut câteva impresii de călătorie interesante, de la Paști încoace am văzut doar Hurgada și pensiuni și restaurante; înseamnă că aceste probleme prezintă interes pentru cititorul standard.
Ce nu este firesc, e înecarea articolelor care aduc plusvaloare în această mare de recenzii. Nu e vorba de acel „interes editorial sporit” , acordat pe criterii care îmi scapă - nu mă interesează câte puncte aduce un articol.
Ar trebui, însă, găsită o metodă de a evidenția materialele care vor fi utile și peste mulți, mulți ani. Cele care înglobează muncă și putere de înțelegere din partea autorilor. Și pe care, efectiv, nu le poți găsi atunci când ai nevoie. Cum să citești 40 de pagini de review-uri la Florența, câte 15 intrări pe fiecare pagină?
Dar... aceasta nu este problema mea, ci a administratorilor site-lui. Din păcate, colaboratori valoroși s-au retras, unii din motive de tipul celor enunțate mai sus. A găsi echilibrul potrivit între ce se cere la un anumit moment și ce e important pe termen lung, a-i motiva pe cei care chiar au contribuții ieșite din comun - asta e o provocare la care, din fericire, nu eu trebuie să găsesc soluții.
@gpopa:
”Ar trebui, însă, găsită o metodă de a evidenția materialele care vor fi utile și peste mulți, mulți ani.
”Vor fi utile și peste mulți ani” e evident relativ ambiguu, ce e util pentru X poate să fie (mult) mai puțin util pentru Y...
Se poate însă studia „Lista (colecția) Minighiduri AFA” pentru destinația care te interesează — o facilitate implementată de peste 10 ani și care ți-a scăpat, pare-se, și asta — e posibil să găsești pe acolo ceea ce te interesează.
Pentru FLORENȚA, de exemplu, o găsești aici amfostacolo.ro/mini-ghidu ... ia&oid=1477
Linkul spre asemenea „colecții” e afișat în multe locuri, inclusiv sub fiecare review, la finalul llistei „impresii recente din această destinație” - vezi jos de tot (inclusiv) la acest review.
@webmaster: Nu mă subapreciați chiar așa.
Dar: jumătate din articolele din acea listă ar trebui eliminate. Măcar altele 5-6 ar trebui adăugate. Am studiat cazul chiar în acestă săptămână.
Aparent, primul articol cât de cât mai răsărit privind o anumită destinație a devenit minighid. Altul, mult mai reușit, venit la 2 luni după, nu mai are acestă onoare.
Dar mulțumesc pentru ecou. Spusele mele sunt bine intenționate. Îmi place ce ați reușit să faceți. Dar e loc de mai bine - cel puțin așa cred.
Am spus și alte chestii, pentru cine vrea să audă. Nu vă legați doar de problema minighidurilor.
@gpopa: „Ar merita, n-ar merita” (să fie incluse în acea listă)... Cum spuneam — percepțiile sunt subiective.
Dacă ai însă propuneri ref „adăugarea pe listă” - le poți face folosind linkul / butonul SESIZEAZĂ (e afișat sub fiecare review) -- „sesizarea” poate conține ceva de genul „Consider că acest review ar merita inclus pe lista MG AFA”
Propunerile vor fi analizate și, dacă se consideră că respectă criteriile (subiective, dinnou) AFA pentru selectarea ca” MG AFA” , review-urile respective vor fi adăugate pe lista MG din acea destinație.
@gpopa:
”Am spus și alte chestii, pentru cine vrea să audă
Nu pot citi/analiza, din fir-a-păr, absolut toate liniile de pe site.
Aș aprecia însă o centralizare, o sinteză a acelor „alte chestii” - trimisă din exemplu prin intermediul oricărui buton „SESIZEAZĂ” («stegulețul») din această pagină.
@gpopa:
” Am altă slujbă, nu vă supărați
Totuși — fără a fi considerat/ă „o altă slujbă” — dacă se întâmplă să citești un review despre care consideri că „ar merita” să fie selectat MG AFA — m-aș bucura să ne sesizezi.
Nu „consumă” mai mult de câteva secunde — și ar fi o contribuție constructivă reală înspre acel „mai bine”...
-
Dealtfel, considerați acest îndemn adresat tuturor cititorilor — cu singura excepție/recomandare: nu vă propuneți reviews-urile proprii.
@webmaster: După cum spuneam, eu sunt pe aici de Paști și de Crăciun. Săptămâna Luminată fiind gata, mă cam retrag.
Vă doresc succes în tot ce faceți. Și îmi pare rău că rămâne un gust neplăcut. Pentru că, repet, e o treabă bună cea care se face aici. Altfel, nu aș fi pierdut atâta timp pentru a încărca articole. Nu mă interesează recunoașterea altora, pur și simplu am dorit să ajut, cumva. Să întorc ceea ce am primit, pentru că deseori m-am documentat, și eu, de pe acest site.
Numai bine!
@gpopa: Foarte mulţi din userii acestui sait au alte slujbe, unele de răspundere şi importante. Avem printre noi medici, ingineri, profesori şi destui pesionari care încă mai călătoresc şi simt nevoia ca prin exprimare să-şi ordoneze impresiile.
Faţă de anii trecuţi când erau ca rubrici principale, impresiile de călătorie şi cazările, s-a mai înfiinţat şi rubrica unde mâncăm? Crede-mă că AFA şi-a depăşit condiţia de sait informativ de turism, deşi majoritatea celor înscrişi (peste 100000) sau vizitatori ocazionali, caută în primul rând locaţii bune şi ieftine, trasee, preţuri la benzină şi alimente, unde să mănânce sau pe ce plaje să se bronzeze. Nu e nimic reprobabil în asta.
Faptul că au fost atrasi o serie de oameni de cultură sau devoratori de ea este meritul lui Cornel care a ştiut să-i încurajeze, astfel încât printre publicaţiile virtuale de turism, AFA ocupă unul din cele mai respectate locuri. Pe unde am fost managerii hotelurilor au auzit de AFA dar şi simpli alţi cetăţeni care vor să se informeze înainte de o excursie.
Am făcut odată o propunere ca reviewurile de interes strict cultural- istoric- arheologic să aibă o rubrică separată dar există riscul să nu fie citită decât de cei aleşi şi astfel cei care postează s-ar demobiliza. Este evident interesul publicului pentru o expunere uşoară şi cu informaţii la zi.
În privinţa Mini Ghidurilor chiar dacă unul e mai puţin valoros dar e printre primele scrise în subiect, cum să-i retragi titulatura când apare mai târziu altul mai valoros? Omul s-ar putea simţi neîndreptăţit.
Ai spus mai sus că ai prefera reviewuri mai scurte, pentru că acestea se citesc mai uşor. Cred că nu te împiedică nimeni să faci un miniserial cu episoade de o lungime rezonabilă, nu cum fac unii : două propoziţii pentru câte 1000 puncte.
În privinţa faptului că nu te interesează clasamentul, încă nu eşti muşcat de morbul AFA sau faci parte din cele câteva procente de atipici şi după cum spui nu ai timp.Toată lumea mă cunoaşte, sunt Mama Michi, se stie că n-am făcut niciodată vreo bisericuţă în sensul vot contra vot sau să am nume de useri fantomă dar consider ideea competiţiei foarte stimulativă. Acum, la spartul târgului n-am niciun interes să adulez şeful dar ideea clasamentului este foarte stimulativă. Eu o singură dată am avut locul I anual şi crede-mă că a rămas o amintire frumoasă mai ales că depăşisem vârsta de 80 de ani. Subliniind că nu ai mult timp la dispoziţie chiar dacă ai valoare, îmi dau seama că nu poţi ţine pasul. Totuşi considerând acum momentul zero, nu ar strica să arunci un ochi la clasament şi să vezi că n-ai scris degeaba şi oamenii te-au apreciat. În timp, îţi vei da seama că suntem o familie, virtuală dar tot familie.
Mă scuzi că ţi-am scris atât de sincer dar - nu mi-o lua în nume de rău- am o experienţă de 11 ani în Afa, am luat şi plesne şi laude însă a fost hobbyul care mi-a umplut viaţa şi m-a susţinut în perioadele grele din urmă. Îţi doresc succes!
@mihaelavoicu: Exact! Am vazut ce nu puteti face: copy-paste.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2018 Galeriile Uffizi (VIII) ”Vinul cel bun”, lăsat la urmă! — scris în 30.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (VII). Felicitări, d-le Bonacozzi! — scris în 23.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (VI) — scris în 18.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi Florența (V) — scris în 16.12.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (IV). Simonetta în lumea lui Botticelli — scris în 22.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi (III). În lumea lui Botticelli — scris în 19.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Galeriile Uffizi, la a doua privire (II) — scris în 16.11.18 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ