BUN
GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Apropierea sfârșitului de an aducea cu sine posibilitatea deloc plăcută a pierderii valorii financiare din portofelul Blue Air, respectiv a creditului pentru un nou zbor în contul celui anulat către/de la Malaga exact la începutul pandemiei.
La vremea respectivă aveam toate detaliile puse la punct, de la închirierea mașinii până la rezervarea fiecărei cazări pentru cele 9 zile de sejur.
Adevărul complet e că aflându-mă în posesia certificatului verde dobândit ca urmare a rezistenței corpului în lupta cu virusul, mi-am zis că trebuie să îi dau utilitatea cuvenită, fiind portița de ieșire din țară în condițiile actuale.
Expun propunerea mea Adrianei care, mai cu jumătate de chef, o aprobă cu remarca” să fie undeva mai cald” . La ce oferă compania aviatică în materie de zboruri, asta însemna Andaluzia, Sicilia sau Cipru, expuse în ordinea atractivității pentru subsemnatul.
Rămâne așadar să aleg eu. Cum Andaluzia înseamnă mult mai mult decât oricare dintre toate, e clar că vom merge acolo.
Acest teritoriu mi-a rămas în minte de când am urmărit, la unguri, prezentarea Campionatului Mondial de fotbal din 1982, desfășurat în Spania. Imnul respectivei competiții, cu dansuri flamenco (nu știam eu la 10 ani nimic despre acel dans, sincer), soare, ocean și o stare de bunădispoziție ce mi-a rămas inoculată până în prezent. Iar acum mă declar mulțumit că am pășit pe acolo.
Comparativ cu primăvara anului trecut, toate le-am găsit mai scumpe, cu referire la cazări și servicii. Intrările la muzee sau castele au păstrat aceleași prețuri, în general.
Ca exemplu concret, pentru martie 2020 închiriatul autoturismului pentru 9 zile la Centauro, companie spaniolă, se cifra la 86 lei (da, e adevărat, pot prezenta rezervarea) în decembrie 2021 pentru 11 zile mi-au luat din cont 408 lei. Recunosc, e un preț super, însă e de 4,7 ori mai mult ca anul trecut.
De asemenea, cazările au luat-o în sus, cam cu 20%, comparație privind strict hotelurile la care am avut rezervări anul trecut. Cu o mențiunie specială privind Sevilla, acolo unde am ajuns în mijlocul unei festivități religioase care a majorat de aproape 4 ori prețul hotelurilor. Nu îmi venea să cred ce prețuri se practică în zilele în care itinerariul nostru ne ducea în capitala Andaluziei. Până când am ajuns acolo și am remarcat supraaglomerarea turistică și explicația tarifelor. Dar voi reveni când mă voi referi la Sevilla, unul dintre cele mai frumoase orașe europene în care am pășit.
Și uite așa, în ultima zi a lunii noiembrie plecăm spre Spania, vechea Hispanie a romanilor, denumire care pentru ei însemna” țara iepurilor” . Suntem transportați într-acolo cu cea mai nouă aeronavă a Blue Air, una, într-adevăr, arătând impecabil. Am impresia, fără a deborda de siguranță, că și la întoarcere am zburat cu același avion iar pilotul merită toată aprecierea noastră pentru modul extrem de lin în care ne-a așezat pe pista Aeroportului Otopeni. Parcă eram ouă într-un coș de Paști iar iepurașul – pilotul – ne-a pus cu măiastră îndemânare la sol.
Plecăm pe o vreme așa cum o știți și voi a fi în acea perioadă, adică ploaie, frig, zgribureală, umezeală, lume încruntată și ne pomenim, odată ajunși la Malaga, cu soare, cer complet azuriu, fără pată de nor, agitație, temperatură optimă pentru concediu și servicii contemporane. Adică, reprezentantul firmei de închirieri auto exact acolo unde ne transmisese în avans, cu un microbuz foarte curat. Cu deosebire spre al nostru conațional, care la revenire ne-a lăsat să așteptăm 16 minute până să ne aburce trupurile și bagajele în microbuzul lui avariat, rece și cu geamuri aburite, cu care ne va transporta la locul în care lăsasem Peugeot-ul nostru, în parcarea Hotelului Otopeni.
Îți vine să urli, dar într-un aeroport sunetul gutural al unui urlet de nemulțumire poate fi ușor acoperit de turația motoarelor gata de decolare spre lumi mai bune.
Dar să revenim la detaliile strict tehnice ale acestei escapade întinse de-a latul a 12 zile, porțiune de timp în care am încercat să includ cam tot ce reprezintă mai interesant minunea de Andaluzie.
Plecam de acasă cu o oarecare strângere de inimă pentru că nu știam dacă speranța noastră de a parcurge Caminito del Rey se va materializa ori ba. Începând cu data de 1 decembrie – nu musai că ar avea vreo legătură cu sărbătoarea românilor – urma să se schimbe administratorul acestui obiectiv turistic, aspect care presupunea o perioadă de timp de predare – primire a gestiunii.
Întrebasem în prealabil, prin mail, despre șansele noastre de a păși pe poteca suspendată, dar răspunsul” consultați site-ul” nu ne luminase. Am sperat până în antepenultima zi a sejurului că se va redeschide traseul, numai că în respectiva zi aveam să citesc pe site-ul oficial că rezervări se fac începând cu data de 21 decembrie a. c.
Astfel că am bifat o dezamăgire, deși creionasem traseul în sens invers celui inițial, de anul trecut, tocmai cu nădejdea de a apuca să ne preumblăm și pe acolo.
Că tot vorbesc de itinerar, am să vi-l fac cunoscut, unul creionat de o manieră mai alertă și completă despre care Daniel, născut în Sfântu Gheorghe și în prezent ghid în Granada și sudul Spaniei, îl catalogase drept” foarte fain, include cam tot ce e esențial în Andalucia” (cum zic spaniolii). Despre Daniel voi povesti aparte, în cadrul unui articol referitor la Granada.
Îmi era clar că pentru a ne mișca conform traseului creionat de mine aveam nevoie de mașină. Oricât de bune ar fi serviciile transportatorilor de călători, nu ai cum le sincroniza în așa fel încât să nu pierzi timp prețios. Dacă ai vrea să ajungi doar în orașele importante ale provinciei, ai putea folosi respectivele mijloace de transport, de acord.
Un mare cost al deplasării cu automobilul îl reprezintă parcările. Hotelurile din orașe nu au parcări gratuite, iar taxa pentru acestea trece, de obicei, de 15 euro. Dacă nu vrei să le achiți, poți lăsa autoturismul la o oarecare depărtare de centru pe drumurile ce au delimitări cu linie albă întreruptă, adică parcări fără plată. Așa am lăsat Fiat-ul 500 în Granada, la 1,4 kilometri de cazare.
Că tot vorbesc de transport, musai să îmi exprim satisfacția vis-a-vis de infrastructura rutieră, una cum eu nu am mai văzut și pe care nu am mai condus (nu am intrat și parcurs decât puțin în Germania, în rest am cam circulat prin mai toată Europa).
Ca să vă dați seama, de la Cadiz spre Malaga există Autopista (autostradă cu taxă), Autovia (autostradă fără plată) și drum național (evident, fără plată). Respectiva Autopista este singurul drum cu plată din întreaga Andaluzie, în rest nu se plătește nicio taxă, indiferent pe care dintre cele trei soiuri de drum circuli. O altă Autopista o regăsești de la Sevilla la Cadiz, dar în momentul trecerii noastre pe acolo nu aveai de achitat nimic.
În orașe există parcări pe termen lung și pe termen scurt. Despre cele pe termen lung pot a vă spune că am folosit în Cadiz și au tarife de 10 euro/24 h, mai ieftin decât să rezervi parcare contracost la hotel. Voi scrie la momentul respectiv puțin mai detaliat.
În Gibraltar nu e de intrat cu mașina, lăsați-o în La Linea de la Conception și de acolo dați-i drumul pe jos. E o mișcare destul de plăcută. Din documentările mele aflasem că Calle Gibraltar oferă locuri de parcare gratuită, asta însemnând linie albă discontinuă pentru banda dinspre bordură. Numai că în decembrie 2021 harnicii administratori locali au tras un albastru continuu peste acel alb, asta dându-ți obligația de a plăti de vrei să lenevească mașina ta acolo.
Ai la dispoziție parcările subterane, al căror cost e destul de piperat, cam 2,80 euro/oră. Sfatul meu e să te învărți cumva și să o lași la intrare în ultimul oraș spaniol înainte de graniță dacă tu consideri că ai chef să parcurgi mai mult de 2 kilometri până la frontiera hispano – britanică.
În satele albe poți lăsa mijlocul de transport la intrare, în parcări publice gratuite, pe marginea drumurilor cu aceeași linie albă întreruptă sau în parcări contracost.
Pentru 11 zile de închiriere a unui Fiat 500 Hybrid am achitat 408 lei la care s-a adăugat 208 euro asigurare completă. E prima dată când închei această asigurare în mod voit (m-au păcălit scoțienii la prima închiriere), nu am beneficiat de ea, dar la cât de zgâriate și îndoite erau majoritatea mașinilor din zonă cred că e mai bine să o încheiați.
Am străbătut 1.208 kilometri, cu un consum sub 5 l/kilometru și fără taxe de autostradă. Prețul benzinei variează de la 1,52 euro/litru la 1,32 euro/litru, la acesta din urmă cu unele probleme (adică se simte calitatea precară a combustibilului). Cele mai multe benzinării aparțin companiilor Cepsa sau Repsol, cu prețuri mai mari.
În privința cazării, am efectuat rezervări pentru primele nopți de acasă, iar ulterior din Spania. Am utilizat două platforme de rezervări, dar nu le menționez întrucât la ultimul articol în care am îndrăznit asta am fost atenționat de Webmaster că fac reclamă și mi-a cenzurat denumirea deși în cazul companiilor aviatice am observat că nu e aplicabilă aceeași practică.
Opinia mea e, că pentru a veni în sprijinul altor potențiali turiști, asemenea informații nu sunt de înlăturat, iar reclama nu se promovează prin aceste articole destinate unui grup restrâns de cititori interesați.
Am avut parte de hoteluri, de apartamente, de o splendoare de hacienda, am adăstat în locuințele spaniolilor, finlandezilor sau englezilor, prilej de a interacționa cu persoane de diferite vârste, culturi sau profesii, toate la un loc creionând o experiență de viață ce se adaugă precedentelor.
Te uiți înapoi și rămâi impresionat de oamenii cu care ai tăifăsuit, ți-au dat sfaturi sau au râs cu tine, cărora le-ai călcat pragul urmare a unei invitații nu neapărat interesată financiar, ci pur și simplu a unei deschideri umane spre cunoaștere. Și nu poți pleca de lângă ei fără a recunoaște că există și o altă viață decât în România, o viață mai calmă, mai tihnită, îndreptată spre liniștea și recunoașterea individului, a situării acestuia ca unul dintre subiecții principali ai vieții cotidiene.
Dacă îmi este permis a spune așa ceva,” am întors” traseul creionat pentru 2020, adică, acum, am pornit-o de la Malaga în sensul invers al acelor de ceasornic. Motivul inversării traiectului l-am prezentat anterior, respectiv speranța că vom ajunge pe Caminito del Rey. Dar nu am ajuns...
Cum nu am ajuns nici în Alcazar Real sau catedrala din Sevilla, o eroare de planificare, recunosc. Adevărul e că aș fi putut rezerva biletele pentru aceste intrări încă de acasă, erau disponibile, dar mi-am zis că itinerariul la fața locului poate suferi modificări. Nu a suferit, doar că aglomerarea turistică cauzată de sărbătoarea religioasă din Sevilla a atras enorm de multă lume, destul de mulți interesați și de cele două obiective turistice, astfel că mi-ai luat-o înainte și ne-au răpit posibilitatea de a vizita catedrala și palatul. Deși am stat două zile în zonă, tot nu am găsit bilete...
În ceea ce privește intrările la obiective turistice, în Andaluzia – ca și în întreaga Spanie, de altfel – mai totul se plătește. Sunt puține gratuite, iar câteva în anumite intervale orare ale unei zile, dar la mai toate muzeele sau catedralele trebuie să achiți taxă de acces.
În schimb te poți bucura gratuit de frumusețea și dărnicia naturii. Plaje, munți, drumuri șerpuite, minunatele sate albe, peșteri, canioane, nesfârșitele livezi de măslini dintre Granada și Cordoba, nenumărații portocali de pe străzile mai tuturor localităților, de ambianța tuturor așezărilor umane.
Cu o specificație aparte în perioada călătoriei noastre când se aprindeau luminile de Crăciun iar lumea începea să se dedea la obiceiurile acestei sărbători. În aproape toate orașele și satele străbătute era plin de crăciunițe roșii, în diverse aranjamente florale, cocoțate pe stâlpi, la nivelul solului înconjurate de un gazon perfect sau în ghivece ornamentale puse mai peste tot.
Ne-am bucurat să parcurgem ulițele în pantă, printre case albe ale Frigilianei, considerat cel mai frumos sat al regiunii, să vizităm Alhambra, cunoscutul palat al Granadei, să rătăcim pe străzile și în interiorul catedralei din Cordoba, să fim prinși în iureșul uman revărsat peste tot în Sevilla – oraș pe care îl așez în topul preferințelor mele -, să admirăm un apus superb la Cadiz, să pășim pe aleea betonată dintre Marea Mediterană și Oceanul Atlantic la Tarifa, cel mai sudic punct al Europei, să facem o scurtă incursiune în Marea Britanie (Gibraltar), să urcăm pe serpentine spre” pueblos blanco” splendide sau să admirăm măreția podului nou din Ronda.
Am avut parte de o excursie minunată, cu peisaje de vis, cu sate și orașe splendide, cu cetăți sau castele cocoțate pe înălțimi ce dominau peisajul din jur, cu vârfuri montane acoperite de nea și plaje de nisip alb, cu urme ale civilizației de acum mii de ani.
Toate acestea în Andaluzia, provincia spaniolă în care muzicalitatea sunetelor se regăsește în fiecare denumire de localitate, cartier, stradă, restaurant sau nume al persoanelor.
Acolo unde debitul verbal al locuitorilor aruncă în aer cele mai multe sunete pe unitate de timp și unde cea mai abruptă consoană se transformă într-o vocală melodioasă.
Andaluzia, teritoriul în care nu poți fi trist... În care totul pleacă, parcă, de la înălțimea vârfului literei A și se rostogolește melodios spre ultimul sunet, într-o mișcare fluentă, muzicală și pasională.
Trimis de Marius 72 in 19.12.21 19:07:33
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în SPANIA.
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Marius 72); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
Phuuu, ce fain! Abia aștept tot ce vei scrie. Pentru mine vacanța în Andaluzia a fost una dintre cele mai frumoase pe care le-am avut, iar Sevilla este permanent în gândurile mele. Sper să mai ajung o dată.
Păcat de Caminito. Așa cum te știu ți-ar fi plăcut maxim, dar poate mai există o dată viitoare pentru că mare păcat este și de Alcazar din Sevilla. Și eu am rămas cu regretul Alhambra pe care n-a fost chip să-l prind. De fapt erau bilete dar toate cumpărate de agenții și vândute de multe ori mai scump. În general nu mă uit la bani când vreau să văd ceva și obiectivul acela merită, dar cu Alhambra era, la data aceea, o speculă care întrecea orice bun simț și am zis nu.
Cu toate că am vrut să închiriem și noi mașină, până la urmă nu am făcut-o, pentru că pe unde aveam de ajuns ni s-a părut că e posibil foarte bine cu transportul în comun și așa a fost. Dar dacă mai ajung vom închiria măcar 2-3 zile ca să ne abatem pe la satele de pe/printre dealuri.
Foarte fain, abia aștept celelalte articole.
@Aurici: Mă consolez cu gândul că nu le putem avea pe toate. ???? Dacă ajungeam și pe pasarelă și în palatul regal la Sevilla, am fi avut chiar un concediu de vis.
Poate vom mai ajunge vreodată pe acolo, cine știe... Simt că, mai mult decât cele două obiective enumerate mai sus, mi-aș dori să umblu prin Sevilla fără a fi sufocată de turiști. Orașul acesta mi s-a părut superb! Ar fi cam la bătaie cu Edinburgh pentru întâietate într-un clasament al orașelor medii sau mari care m-au atras. Cele micuțe le lăsăm deoparte, au șarmul lor specific.
Cât privește biletele la Alhambra, îți voi dezvălui un sfat pe care l-am prins și eu din povestirile altei turiste. Și care e de mare folos. Dar, ca în seriale, îl vei afla doar urmărind episoadele viitoare ????.
@Aurici: Pana va spune @Marius 72 secretul despre Alhambra, va spun ce am "descoperit" eu: Granada Card, desigur
lovegranada.com/granada/city-card
Avantajul: nu necesita programare cu trei luni in avans. E mai scump, desigur, se justifica doar daca stai in oras doua-trei zile. Dar cum sa nu stai aici doua-trei zile?
Eu am ramas cu Alhambra. Dar sotia si acum imi scoate ochii pentru "plimbarea" pe Sacromonte.
@adso: Nu despre acel card e vorba... E și mai ieftin decât cardul, plătești exact biletul. Răbdare și doar citește! ????
@Marius 72: Excelentă alegere! Andaluzia e magică și merită să închiriezi mașină pentru a ajunge in colturile mai îndepărtate, inclusiv in pueblos blancos-noi am fost, de pildă, la Trevelez, renumit pentru jamon serrano.
In rest se pare că am bifat aceleași locuri ca tine: Malaga, Granada, Cordoba, Sevilla, Cadiz, Ronda, plus Baeza și Ubeda și stațiunile de pe Costa del Sol, unde nu am putut face baie in iunie; am făcut in schimb la Atlantic.
Păcat într-adevăr de Alcazar și catedrala din Sevilla, dar poate că va exista o altă dată.
Andaluzia e unul din locurile mele de suflet și aștept cu nerăbdare următoarele tale reviewuri.
Nu am fost în sudul Spanuei, numai în nord, dar ai expus la concret diferența între vestul și noi, cei din estul Europei. Și, mă refer strict la țara noastră care nici după 32 ani nu a scăpat de hidra comunistă. Se pere că... încă mai are niscaiva capete!
Sărbători cu bine!
@adso: Nu ai fost pe Sacromonte, în cartierul țiganilor... Are farmecul ei aparte o plimbare pe acolo, pe ulițele acelea înghesuite. Și, în după amiezele asemănătoare celor în care am fost noi, ai o priveliște de senzație cu Alhambra în dreapta spre apus și cu vârfurile Sierrei Nevada acoperite de zăpadă în stânga. Noi am surprins și un curcubeu magnific în fața munților.
@mihaelavoicu: Am optat pentru sud în mod evident, găsindu-l mai complet din punct de vedere al plimbăreților din noi.
Partea de nord visez să o parcurg cu bicicleta pe Camino del Norte și să îmi creionez un traseu de vreo 2 săptămâni cu opriri pe țărm și în localități, mai mari sau mai mici.
@Marius 72: Am pe fila mea de FB un amic francez care a străbătut cu bicicleta nu numai traseul de nord al Camino, ci toată Spania. Iar în 1992 (ehe... ani de atunci) a străbătut cu bicicleta distanța Paris- Nordul Moldovei. A pus bazele unui Club Ciclo-camping și a unor înfrățiri între localități Franța/ România, în felul ăsta a făcut ani la rând Turul Romaniei, bucată cu bucată.
Voi ăștia tineri, aveți toate posibilitățile de transport. Dar bicicleta, e lider!
Frumoase planuri! Încă odată, sărbători cu bine!!
@mihaelavoicu: Mersul pe bicicletă îmi place tare mult, mă deconectează de la tot, mai ales turele prin pădure.
Nici eu nu mai sunt chiar la grupa” ăstora tineri” ???? Dar nu mă las!!
Îmi doresc foarte mult un concediu pe bicicletă, dar nu rezistă Adriana. Probabil că vom face o” feciorească” , sens în care am și vorbit cu doi amici pentru Camino. La sfatul unuia dintre ei, vom începe cu o săptămână pe Via Transilvanica în primăvara anului viitor, când toți trei ne vom aniversa împlinirea unei jumătăți de veac de existență.
Până atunci, să aveți parte tu și cei dragi ție de sănătate și împliniri, bucurii și gânduri pozitive!
La mulți ani!
@Marius 72: De unde stiti ca nu am fost? Zilele trecute, intr-un ecou la acest articol, tocmai spuneam ca nevasta inca imi reproseaza, dupa cinci ani, acea plimbare
Am stat vreo patru zile in Granada si chiar am luat orasul la picior. Pe langa centrul vechi, am batut Albaicin, Sacromonte, malurile Darro si Genil, parcul unde se afla Muzeul de Stiinte.
Am ajuns la Huerta de San Vicente, casa in care a locuit si unde a fost ucis Frederico Garcia Lorca.
Regret: nu am reusit sa vedem Monasterio de la Cartuja, desi ne doream neaparat. Dar copilul a facut o indigestie in ultima zi petrecuta acolo si a trebuit sa refacem programul.
Urmaresc plimbarea dvs, tin seama povata pe care mi-ati dat-o: doar citesc, sa vad ce aflu! Imi aduc aminte de locuri care mi-au ramas in suflet.
@adso: Îmi cer scuze, am interpretat eu greșit! ????
Dar ce nu i-a plăcut de reproșurile sunt intr-atât de îndelungate?
@Marius 72: Ei, mai are și alte reproșuri, nu numai pe ăsta
I-a fost frică. Eram destul de singuri pe acel deal - singurii turiști, zic.
Ca în bancul ăla: nu trebuie să țipi dacă ești singur în întuneric. Trebuie să țipi dacă nu ești singur în întuneric. (Mă rog, în engleză sună mai bine.)
Împreună cu continuarea / continuările sale, articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinație.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2024 Duo Sevilla-Córdoba — scris în 25.02.24 de kemi27 din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jan.2024 Nouă zile de circuit andaluz, foarte frumos, dar prea scurt — scris în 19.03.24 de irinad din TâRGOVIșTE - RECOMANDĂ
- Jan.2023 Andaluzia în 10 zile, ce să vizitezi — scris în 08.02.23 de Marelte din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jan.2023 10 zile în Andaluzia, transportul și cazarea — scris în 08.02.23 de Marelte din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Dec.2021 Satele albe din Andaluzia (I) — scris în 04.04.22 de Marius 72 din MEDIAş [SB] - RECOMANDĂ
- Dec.2021 În Spania și Marea Britanie în aceeași zi — scris în 13.03.22 de Marius 72 din MEDIAş [SB] - RECOMANDĂ
- Dec.2021 Fortaleza de La Mota - granița dintre creștini și musulmani — scris în 13.01.22 de Marius 72 din MEDIAş [SB] - RECOMANDĂ