ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 02.04.2020
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 12.11.15
STATUS: PRETOR
DATE SEJUR
SEP-2013
DURATA: 1 zile
prieteni
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 11 MIN

Turnul Eiffel – Paris

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE

N-am mai scris de multă vreme un articol și mi-e dor s-o fac iarăși, chiar dacă anul acesta n-am mai plecat în vacanță în primele luni ale anului, ca în anii trecuți. Inamicul ăsta perfid, nevăzut și periculos ne provoacă fiori și ne țintuiește în case de câteva săptămâni. Ne vom mai putea bucura de vacanțe anul acesta?! :-?? Eu sper că „DA! ”, și-o vom face – în mod sigur - cu mai multă bucurie!

Am căutat în pozele mele din ultimii ani și am revăzut, cu plăcere, că am câteva din 2013, cu celebrul Tour Eiffel, simbolul Parisului. La vremea aceea nu eram membră AFA, așa că nu mi-am notat într-un carnețel – cum o fac acum, în mod cronologic - locurile pe unde am umblat. Am rămas, doar, cu pozele și cu amintirile acelui început de septembrie 2013. Am vizitat multe locuri în săptămâna aceea, împreună cu prietena mea cea mai bună: castelele de pe Valea Loirei, Versaille-ul, Lovre-ul, Parisul - văzut dintr-un autocar oferit de hotelul unde am fost cazate, dar și o parte a Parisului făcut „la pas”, timp de 9 ore, performanță de care sunt tare mândră acum! :))

„Povestea” turnului începe, bineînțeles, cu proiectarea lui, muncă extrem de laborioasă, care implică mii și mii de calcule și desene. Se știe că proiectul și execuția lui au fost făcute – împreună cu o echipă de arhitecți și constructori - de inginerul Gustave Eiffel, care s-a angajat să-l execute – în doar doi ani și două luni – cu ocazia Expoziției Universale din 1889, și pentru a celebra 100 de ani de la Revoluția Franceză.

Pentru cei care mai cred că oțelul folosit la construirea turnului a fost turnat la Reșița, îmi pare rău să-i dezamăgesc, dar n-am văzut niciun indiciu, o plăcuță sau ceva similar, care să ateste acest lucru. M-am uitat la toți cei patru piloni de la baza turnului din exterior, dar și în interior, și nu am văzut nimic în acest sens. Doar în exterior am văzut fixată, pe un element, o etichetă metalică care spune că oțelul a fost forjat și uzinat de „Pompey Fould – Dupont”, furnizorul metalului din care este făcut Turnul. Ajunsă acasă am făcut „săpături” pe net și, în pofida faptului că unele informații susțin că Reșița a fost furnizorul, altele dezmint acest lucru. Iată un exemplu:

Cercetătorul Dan Perianu, autorul cărţii “Istoria uzinei Reşiţa”, este unul din oamenii care a combătut de fiecare dată când a avut ocazia originea reşiţeană a turnului construit la Reşiţa. Perianu, care a cercetat documentele din arhiva uzinei, spune clar că nu există nicio legătură între celebrul monument şi oraşul de pe Bârzava şi arată care este singura conexiune pe care uzina din Reşiţa a avut-o cu Gustave Eiffel. “Din anul 1882, la Reşiţa a început construcţia de poduri rutiere şi este interesant să arătăm că primul pod rutier făcut de uzinele Reşiţa a fost cel de peste Tisa, la Seghedin, realizat după proiectele renumitului inginer francez Gustave Eiffel.

sau un altul:

Istoricul reşiţean Mircea Rusnac este şi el uimit de povestea reşiţeană a turnului parizian, însă susţine că nu există niciun document care să o confirme. “Este numai o legendă, deşi ar fi fost frumos să fie scris acolo numele Reşitei. Periodic, reapare chestiunea pe internet şi mereu se găsesc destui care să creadă şi chiar să se entuziasmeze. Reşita are multe alte realizări, de aceea nu înţeleg de ce se tot revine cu aşa-zisa construire aici a pieselor Turnului Eiffel. Nu există nici o mărturie istorică despre acest lucru, iar eu, ca istoric reşiţean, aş fi fost primul care să public aşa ceva dacă exista. Cu alte cuvinte, aş fi fost cel mai bucuros de o asemenea eventualitate. Însă, repet, din păcate, nu este nimic adevărat”.

Cred că ambii au dreptate, mai ales că nici eu n-am văzut, când „amfostacolo”, nimic scris despre Reșița.

O altă legendă care s-a răspândit la noi, încă din anii '70, spune că tehnologia de ridicare a turnului ar fi fost brevetată de un alt român, inginerul Gheorghe Pănculescu, care ar fi lucrat cu inginerul Eiffel, fapt neadevărat - dacă e să-i dăm crezare unui profesor de istorie din Vălenii de Munte, localitatea de baștină a lui Gheorghe Pănculescu. Acesta, din „patriotism local” s-ar fi ocupat cu descoperirea unor documente care să arate că Pănculescu a contribuit cu ceva la ridicarea turnului. În acest sens, tot de pe „google” am aflat că:

Profesorul Ion Bocioacă a adunat toate datele la care a avut acces şi a scris o carte “Gheorghe Pănculescu, legendă şi adevăr”, la baza căreia au stat şi foarte multe documente donate de către un urmaş a lui Pănculescu, pe nume Marian, care i-a pus profesorului la dispoziţie un geamantan cu scrisori şi acte ce au aparţinut inginerului român (… … …) Bocioacă susţine în cartea sa, că nici numele lui Pănculescu şi niciun alt detaliu despre metoda sa nu apar

în aceste documente.

Este vorba despre metoda de asamblare a mai multor subansambluri metalice confecționate la sol și asamblate progresiv, pe măsura înălțării construcției. Tot în sprijinul acestui fals am mai aflat că un alt profesor, Bocioacă Aurel Vasilescu, profesor la Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, deci un om cunoscător în domeniu, susţine teoria profesorului de istorie Ion Bocioacă, și

meţionează că a cercetat varianta contribuţiei lui Pănculescu la Turnul Eiffel şi nu este adevărată. “Eu m-am confruntat cu această dilemă: este adevărat sau sunt exagerări (…) Din păcate numele lui Pănculescu nu este menţionat în această lucrare şi ca urmare afirmaţia frapantă despre contribuţia românului nu a fost probată.

Este vorba de o lucrare aflată în arhivele Eiffel „Communication sur les travaux de la tour de 300 m”, unde nu apare nicio declarație a lui Eiffel precum că n-ar fi reușit să ridice turnul într-un timp așa de scurt, fără metoda lui Pănculescu. Din punctul meu de vedere și această teorie cade, dar, să revin la vizita turnului.

Cred că majoritatea dintre noi știm că Turnul este construit pe malul stâng al Senei, în partea de vest a centrului Parisului. Când am ajuns acolo – în orele de până la prânz – (se deschide la ora 9,00), am observat că accesul se poate face pe la toate cele patru picioare ale turnului, între care este un spațiu cu o deschidere largă, după aprecierea mea de peste 100m între diagonalele pilonilor principali. De aici, de sub turn se pot cumpăra bilete pentru accesul în turn cu liftul, sau pe scări. De la unul din pilonii turnului dinspre Sena se poate lua liftul, iar de la cele dinspre „Clamp-de-Mars” se poate urca pe scări, dar numai până la etajul 2, de aici ascensiunea făcându-se numai cu liftul. Înainte de-a ajunge la casa de bilete se face controlul de securitate, care seamănă cu cel de la aeroport, astfel că numai după acest control poți cumpăra bilete și să urci în turn. O treabă deșteaptă, spun eu, în acest mod bișnița cu vânzarea biletelor fiind anulată. Noi n-am stat mult la coadă, cam în 15 minute am obținut biletele și am așteptat să intrăm în lift. Trebuie să mai spun că turnul are trei nivele la care te poți opri: la nivelul 1 și 2 poți s-o faci pe scări sau cu liftul, de la 2 spre nivelul 3 poți numai cu liftul.

La vremea aceea prețurile pentru adulți, după câte îmi amintesc, erau cam așa:

- până la nivelul 2 pe scări – 5 euro;

- până la nivelul 2 cu liftul – 9 euro;

- până sus de tot, cu scări + lift – 11 euro;

- până sus cu liftul – 15 euro.

Noi am luat bilete până sus de tot. Nu știu care erau prețurile pentru copii, dar cred că erau ceva mai mici. Cabina liftului are însoțitor și încap în ea cam 20 de persoane.

După ieșirea la nivelul 2, uitându-te în sus - rămâi mut de admirație când descoperi sofisticata „împletitură de metal” care seamănă cu o imensă dantelă, al cărei model n-ai să-l poți învăța, dacă vei vrea, niciodată. Ne-am plimbat pe terasa nivelului 2, pe toată lungimea ei și am putut admira de la acest nivel toate clădirile din raza vizuală de 360⁰ (dimprejurul turnului). Un lucru bun este că sunt afișate, în dreptul celor patru puncte cardinale, tăblițe cu obiectivele principale văzute. La acest nivel era un mic bufet de unde puteai cumpăra de băut ceva răcoritoare, ronțănele sau dulciuri. Tot aici sunt și toaletele, dar, cel mai important este că de aici poți cumpăra bilete spre nivelul 3, în cazul că ai urcat pe scări până aici și vrei să ajungi în vârful turnului. După ce-am admirat de aici ce se vedea în jur, am urcat în liftul care ne-a dus sus de tot. Acum puteam spune că „aveam Parisul la picioare” și că-l puteam admira de la înălțimea de 276 m, la care se află terasa vizitabilă pentru belvedere, de la nivelul 3.

Ajunse aici nu ne mai săturam să admirăm imaginea panoramată a Parisului, până la linia orizontului, unde imaginea clară se pierdea, datorită depărtării. Cred că raza vizuală depășește zeci de Km, cu mult dincolo de linia de centură a Parisului. Am făcut și câteva poze, bineînțeles, înainte de a încerca să descoperim clădirile cele mai importante. Chiar în dreptul pilonilor principali de lângă Sena, se află „Pont d'Iena”, cu deschidere spre Avenue Gustave al V-lea al Suediei, în capătul căreia se află superba construcție a „Palais de Chaillot”. În fața lui se întinde, pe o suprafață apreciabilă, „Jardin du Trocadero”. Opus acestora, în dreptul pilonilor din S-E, se află „Parc du Champ-de-Mars” și, mai departe, pe aceeași linie clădirea „Ecole Militaire”. Acestea sunt primele observate pentru că sunt în imediata apropiere a turnului. Mai sunt zeci și zeci de clădiri celebre și de locuri pe care le poți distinge, printre care: Muzeul Luvru, Grădina Luxembourg, insula Ile de la Cité din mijlocul Senei, cu celebra-i catedrală Notre Damme, Palatul Regal, Halele, Place Vendôme, celebrul Arc de Triumf, de unde începe, spre S-E, Avenue des Champs Élysees, Universitatea Sorbona, Palais de la découverte (Discovery), etc, etc, etc… …... Sunt mult prea multe construcții pe care le vezi și te bucuri când le recunoști.

Chiar dacă nu am fotografiat tot ce-am văzut, cele câteva poze atașate sper să vă bucure când le veți vedea. Dar, înainte de asta, poate că n-ar fi rău să scriu și câteva date tehnice, aflate tot de pe net, pentru că acolo, la Turn, n-am găsit nicio broșură în acest sens:

- Turnul are o înălțime totală de 324 m;

- Masa construcției de oțel = 7.300 tone;

- Masa totală = 10.100 tone;

- Număr de ascensoare – 8; (cred că sunt câte două, sus/jos, pe fiecare pilon principal)

- Cotă nivel 1 = 57 m deasupra solului;

- Cotă nivel 2 = 125 m;

- Cotă nivel 3, terasă vizitabilă = 276 m;

Diferența de până la 324 m este ocupată cu antena Televiziunii, montată spre vârful lui.

Întreținerea turnului este făcută la fiecare 7 ani, iar pentru asta se folosesc aprox. 60 de tone de vopsea maro închis. La început nu s-a intenționat ca această construcție să rămână acolo pentru totdeauna, mai ales că au fost mulți cârcotași care spuneau că Parisului nu-i trebuie o construcție atât de hidoasă. :-?? (mie mi se pare chiar elegantă!) :)) Era programat pentru demolare în 1909, deci ar fi trebuit să existe numai 20 de ani, însă, datorită faptului că, în viitor, ar fi oferit o serie de beneficii în domeniul comunicațiilor la distanță, s-a renunțat la demontarea lui. În timpul Primului Război mondial turnul a fost închis, iar în anul 1921 aici s-a realizat, în direct, prima emisiune radio din Franţa. În 1925 de aici s-a făcut prima transmisiune a postului public de radio francez, iar în 1935 aici s-a instalat un studio de televiziune și, mai apoi, în vârful lui, s-a montat o puternică antenă, TV.

În perioada celui de-al doilea război mondial, lifturile au fost dezafectate pentru a nu putea fi folosite de trupele de ocupaţie, iar în august 1944, Hitler a dispus ca turnul sa fie distrus, însă generalul von Choltitz, cel care trebuia să execute ordinul, a refuzat să urmeze indicaţiile lui Hitler, salvând, astfel, frumusețe de monument.

Până în anul 1930 Turnul Eiffel a fost cea mai înaltă clădire din lume, când a fost „detronat” de Turnul Chrysler, din New York, care – la rândul lui – a fost „detronat”, după numai 11 luni, de celebra construcție Empyre State Building.

În 1964, Turnul Eiffel a fost înscris pe lista monumentelor istorice, iar din anul 1991 face parte din patrimoniul mondial al UNESCO. Și când te gândești că nebunul de Hitler vroia să-l distrugă :(, te-apucă râsu' =))


[fb]
---
Trimis de doinafil in 02.04.20 18:07:56
Validat / Publicat: 02.04.20 19:31:01
INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în FRANȚA
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 1166 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

12 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (doinafil); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P17 17. Parcul Champ-de-Mars, din partea de S-E, văzut de la nivelul 2.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 29000 PMA (din 30 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

12 ecouri scrise, până acum

adrianbogdan
[02.04.20 20:13:00]
»

Ce dama bine pe sub turn.

Carmen IonPHONE CONS. ONORIFIC AFA / FRANȚA
[02.04.20 21:50:41]
»

@doinafil: Simbolul indiscutabil al Parisului! Ce plăcere să-l revăd în pozele tale, după ce am avut ocazia să îl admir ziua, dar și noaptea, splendid luminat, în croaziere pe Sena!

Mulțumiri pentru aducerea aminte.

doinafilAUTOR REVIEW
[02.04.20 22:21:20]
»

@adrianbogdan:

Mulțumesc de compliment, Roxana! Eram mai tânără și mai slabă! Ehehe... au trecut anii Mulțumesc, desigur, și pentru ecou, dar și pentru vot!

doinafilAUTOR REVIEW
[02.04.20 22:56:47]
»

@Carmen Ion:

Este frumos Turnul! L-am admirat și eu de pe Sena, într-o plimbare cu vaporașul, care a durat până spre apusul soarelui. L-am admirat și noi luminat. Din păcate, în urmă cu ceva timp, am văzut - la TV - scris pe turn, pe o bandă luminoasă, îndemnul:

„- Restez che vous! ”, valabil peste tot acum. Cine știe pentru câtă vreme?!

Mulțumesc, Carmen, pentru ecou și vot!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
mihaelavoicu
[02.04.20 23:27:50]
»

Superbă prezentare! De câte ori am fost la Paris, niciodată nu am văzut Turnul de aproape. De fiecare dată, numai de pa Colina Chaillot.

Completez;

-18.030 pese de fier forjat,

-2,5 milioane nituri

-ascensorul până în vârf presupune escaladarea a 1.665 trepte

Acum l-am văzut de aproape. Mulțumesc!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
alinafulg
[03.04.20 00:14:15]
»

Mi-a făcut multă plăcere să citesc despre simbolul Parisului, trebuia să ajungem acolo in luna martie, nu a fost să fie.

Votat cu drag!

doinafilAUTOR REVIEW
[03.04.20 10:47:21]
»

@mihaelavoicu:

Mulțumesc pentru completare, ecou și vot, Mihaela! N-ai avut, probabil, timp și pentru vizitare lui. Dacă mai ajungi acolo, nu rata să ajungi până sus de tot. Panorama te lasă fără cuvinte, iar când descoperi și clădirile cunoscute, bucuria este cu atât mai mare!

Să ai numai zile bune!

doinafilAUTOR REVIEW
[03.04.20 10:54:20]
»

@alinafulg:

Îmi pare rău pentru voi că nu l-ați putut vizita în martie!

Daaaar, să fii optimistă, că „n-au intrat zilele în sac”, cum spune o vorbă consolatoare de pe la noi!

Când vei ajunge acolo să nu pregeți să-l vizitezi, sigur te va încânta! Dacă prinzi și iluminatul lui seara, bucuria voastră va fi deplină!

Mulțumesc frumos pentru ecou și vot!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
mishu
[03.04.20 20:06:30]
»

@doinafil: Eu am admirat Turnul Eiffel deoacamdata doar din poze si articole, poate o sa ii vina si lui randul vreodata, asa ca pana atunci felicitari, votat cu mare drag.

doinafilAUTOR REVIEW
[03.04.20 21:44:53]
»

@mishu:

Mulțumesc pentru ecou și vot, Mihaela! Sigur îi va veni și lui rândul în viitoarele tale programe de excursii! Nu trebuie ratat nici el și nici multe alte locuri de vizitat în Paris și împrejurimi! Îți doresc să ajungi cât mai curând să-l vezi!

Până atunci mulți și să dea Domnul să ne revedem cât mai curând, cu toții, sănătoși!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
webmaster13
[04.04.20 06:34:39]
»

Fondul sonor propus se poate şterge sau se poate schimba!

doinafilAUTOR REVIEW
[04.04.20 12:42:21]
»

@webmaster13

Mulțumesc frumos pentru fondul sonor propus! Este bine ales!

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
5 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
adrianbogdan, alinafulg, doinafil, mihaelavoicu, mishu
Alte impresii din această RUBRICĂTurnul Eiffel:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.057204008102417 sec
    ecranul dvs: 1 x 1