GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Ziua portilor deschise in Portul militar
Sambata trecuta a avut loc in Portul militar Constanta „Ziua portilor deschise” manifestare periodica in calendarul autoritatilor locale si a Fortelor Navale, aceasta actiune desfasurandu-se cu ocazia Zilei Marinei romane, care are loc in fiecare an pe 15 august de Sfanta Marie.
Anul acesta ni s-au promis evenimente speciale si spectaculoase despre care voi scrie si eu, insa daca aveti posibilitatea de a ajunge pe litoral, eu zic sa nu ratati specatcolul de pe faleza Cazinoului din Constanta care va incepe ca de fiecare data la ora 9 dimineata cu intonarea Imnului National si ridicarea marelui poavaz, in prezenta mai marilor tarii si ai armatei.
Evenimentele din acest an au debutat cu Ziua portilor deschise, de sambata 07 august, actiune desfasurata in portul militar din Constanta locul de dislocare a principalelor nave de lupta ale flotei noastre.
Am hotarat sa merg cu fetele mele, ele nu au vazut niciodata o nava militara romaneasca si curiozitatea le era pe masura entuziasmului. Eu am mai fost pe fragatele noastre, pe bricul Mircea de care ma leaga multe amintiri placute si pe submarinul Delfinul, cu alte asemenea ocazie, insa pot spune ca anul acesta a fost depasit numarul de vizitatori, poate si pentru mediatizarea intensa din presa locala, dar si datorita numarului mare de turisti aflati in acest week-end la mare.
De la intrarea in portul Constanta, Poarta 1, pana la dana militara (dana 0) sunt aproape 2 km de mers pe jos, insa au fost puse la dispozitia vizitatorilor doua autobuze care plecau pline. In port nu ai voie cu masina personala decat daca ai permis de intrare, altfel esti obligat sa lasi masina in parcarea de la intrarea in port care costa 2 lei/ora si apoi sa te urci in autobuzul pus la dispozitie. de Armata.
Intrarea in portul militar era flancata de militarii de la Politia militara care urmareau cu privirile orice posibil rucsac sau bagaj care parea dubios, cu toate cu fotografiatul este interzis, in acea zi nu existau restrictii nici macar pentru filmat. Deci o deschidere totala a Fortelor Navale, felicitari!
Usor usor ne-am facut loc printre multimea care admira navele expuse pentru vizitare si ne-am indreptat catre bricul Mircea, principalul obiectiv al vizitei noastre.
Nava acostata cu tribordul (dreapta) la cheu avea doua schele (scari acces) una langa cealalta pentru coborat si urcat flancate de doua superbe fete, cred ca erau studente ale Academiei Navale in uniforma alba.
Bricul Mircea construit in mai 1939 la santierele din Hamburg este una dintre cele mai longevive nave ale flotei noastre avand doua repartii capitale in 1966 la acelasi santier din Germania si ultima intre 1994 si 2002 la Santierul din Braila.
La bordul acestei nave scoala si-au desavarsit pregatirea practica majoritatea ofiterilor si maistrilor de marina, fiind considerata pe buna dreptate „Emblema flotei romanesti”
Principalele caracteristici ale navei sunt: deplasamentul (greutatea volumului de apa dislocat de o nava) este de 1844 tdw; lungimea navei este de 82 de metri, latimea este de 13 metri, viteza navei este de aproximativ 10 noduri (18,5 km/h), nava beneficiind si de un motor destul de fiabil de 1100 CP.
Bricul Mircea beneficiaza de 3 arbori (catarge) pe care sunt montate 23 de vele care pe timpul sezonului rece sunt demontate si depozitate in magazii speciale.
Inaltimea acestor arbori variaza intre 39 si 44 metri, arborele mare fiind cel mai inalt dintre toate.
La bord am aflat ca se pot caza 200 de marinari incluzand aici echipajul si studentii aflati in practica, pentru studenti viata este ceva mai dificila in sensul ca toata ziua trebuie sa stea catarati pe arbori si vele, ceea ce nu este usor mai ales pentru fete, dupa-amiaza studiaza noduri marinaresti sau spala puntea iar seara dorm in hamace in cazarmi sub punte.
Trebuie specificat ca seara hamacele se monteaza iar dimineata se strang, pentru ca acea cazarma are rol de dormitor de sala de mese dar si de sala de studiu, confortul este destul de redus, mai ales dormitul in hamac pe vreme rea, cand valurile trec de hublou si hamacul se leagana dintr-o parte in alta. Va spun eu, nu este deloc placut, el este dusmanul fiecarui student care a trecut macar o data in viata pe la bricul Mircea.
Sunt multe de povestit despre bric, despre istoriile mai mult sau mai putin stiute ale aventurilor pe marile lumii, o parte dintre acestea le cunosc si eu, cert este ca fetele mele au ramas impresionate de marimea navei, dar mai ales de inaltimea arborilor, de sus se vede lumea asa de mica, acolo doar cu pescarusii vorbesti, pentru ca este lumea lor.
Sotia mi-a destainuit ca nu s-ar urca niciodata pe un arbore, tocmai din acest punct de vedere apreciaza foarte mult fetele care devin marinari, dar si marinarii in general. Pentru ca au curaj si infrunta pericolele marii cu multa demnitate.
Ne-am luat la revedere de la Mircea, este o nava foarte frumoasa si asa va ramane intotdeuna, mai ales in inimile celor care o perioada mai mare sau mai mica din viata au fost legati sufleteste dar si prin prisma meseriei lor.
Urmatoarea nava vizitata a fost Fregata „Regina Maria” una dintre cele doua fregate englezesti pentru care s-au scris mii si mii dearticole prin mai toate ziarele.
Controversata, fregatele tip. 22 sunt unele dintre cele mai moderne nave care exista in flota noastra, procesul de modernizare pentru a se alinia la cerintele NATO este extrem de costisitor iar tara noastra se pare ca nu mai are elanul pe care l-a avut cand a achizitionat aceste fregate.
Fregata „Regina Maria” a intrat in compunerea fortelor navale in anul 2005 dupa sora sa „Regele Ferdinand” intrata in serviciul Flotei un an mai devreme.
A fost lansata la apa in 1984 fiind 15 ani in serviciul Royal Navy indeplinind misiuni pe mai toate teatrele de razboi unde erau implicate forte NATO. In anul 2000 au inceput demersurile pentru preluarea fregatei de catre Marina Romana.
Principalele caracteristici sunt:
Nava are un deplasament de 4900 tdw, lungimea navei este de 148 metri si latimea de aproape 15 metri. Poate atinge o viteza de 30 Nd (aprox. 55,5 km/h) propulsata de cele patru turbine Rolls Royce.
Dintre principalele echipamente aflate la bordul navei se disting instrumentele de bruiaj rapid, sistemele de lupta electronice cu cele 10 radare, exista un tun cu ochire laser de 76 mm amplasat in prova navei si instalatii de lansare torpile antisubmarin, toate comandate electronic.
Nava in general este destinata luptei contra submarinelor, dar poate executa si misiuni de aparare antiaeriana si misiuni artileristice pentru tinte de suprafata.
Echipajul este format din 200 de militari, fiecare raspunzand de cate ceva, pregatirea efectuandu-se in Anglia cu instructori englezi. Deci profesionalismul militarilor este pe cat de mare pe atat de apreciat. Cu introducerea fregatelor englezesti s-a schimbat si rolurile echipajelor pe nave, daca pana atunci oamenii trebuiau sa stie totul la o nava, dar in final nu stiau nimic, acum fiecare raspunde de un compartiment si numai acela trebuie sa-l stie. Excludem aici mijloacele de salvare si vitalitate care trebuie cunoscute de toata lumea ambarcata.
Nava este imensa, aerul conditionat functiona ireprosabil, exista mai multe punti, accesul se face destul de greoi, sunt tambuchiuri cu scari abrupte, fiind o nava militara nu s-a luat in calcul si vizitarea ei de catre civili mai ales femei si copii, sunt doua culoare pv-pp pe ambele borduri iar fiecare incapere are o eticheta de informare care ne spune unde ne aflam in permanenta pentru a nu te rataci. Sunt multe incaperi, un adevarat labirint, imediat te pierzi, pana si eu obisnuit cu navele am fost nevoit sa ma uit pe etichetele de directie.
Un maistru principal ne-a prezentat principalele sisteme de lupta, aparatura, principalele misiuni, ne-a povestit despre viata la bordul navei, despre conditiile de viata care aici sunt deosebite in comparatie cu alte nave civile sau militare, ne-a fost prezentat hangarul care adaposteste un elicopter Puma navalizat, care in acel moment se afla pe dana pentru a fi vizitat.
Ne-am luat apoi la revedere de la gazda noastra dupa ce am fost serviti cu cate un pahar cu apa rece, am coborat pe cheu admirand inca o data frumusetea acestei nave deosebite.
In acel moment pe dana trecea fanfara militara, cu majorete bine dispuse, ne-am oprit sa ascultam o melodie si sa admiram jocul vioi al majoretelor. Aplauze la scena deschisa, a urmat o grupa de mici karatisti de la Cercul Militar care ne-a incantat cu procedee de lupta executate in diferite stiluri.
Pe dana se puteau admira corturile Academiei Navale si ale Scolii de Maistrii de Marina, cu ofertele super generoase pentru acest an, incluzand aici si pe cei –25% pentru scolarizare. Se puteau achizitiona carti tematice, panouri cu noduri marinaresti, tricouri, sepci cu sigla Fortelor Navale, am vazut si cateva machete de nave, printre ele bricul Mircea si Fregata Marasesti.
Nava amiral a flotei romane, Fregata Marasesti era acostata vis a vis de Fregata Regina Maria, insa aici interesul era mult mai scazut, fiind o nava mai veche care in trecut a mai fost vizitata de foarte multa lume. Adica la coada pentru turul de onoare nu am stat decat 10 de minute.
A fost inaugurata in 1985 de Nicolae Ceausescu in Santierul din Mangalia, initial a fost mult mai lunga intrand in clasa crucisatoarelor. Prima denumire a fost Muntenia. Dupa Revolutie nava este reclasificata ca distrugator primind numele de „Marasesti”.
Odata cu semnarea contractului pentru cele doua fregate englezesti, in 2001 se naste Flotila de Fregate unde Marasestul este prima nava intrata, avand numarul de bordaj F111.
Dintre principalele caracteristici tehnice amintesc: Deplasamentul navei este de 5000 tdw, lungimea este de 145 m iar latimea de 15 m.
Poate atinge o viteza de 27 Nd (~ 50 km/h) fiind propulsata de 4 motoare rapide.
Are un echipaj de 230 de marinari, mult mai mare decat la fregatele englezesti, de altfel si nava este mai mare.
Nava are instalatii de artilerie cu tunuri de 76 mm, instalatii lansare antisubmarin si lansare torpile, instalatii antiaeriene cu tunuri de 30 mm.
Deci poate face fata atat luptei de suprafata si aeriene cat mai ales luptei impotriva submarinelor.
Ceea ce am remarcat atat aici cat si la Regina Maria, amaraciunea militarilor pentru conditiile din ce in ce mai proaste care le au, foarte multi s-au reorientat si au trecut in viata civila, sunt multe functii libere si din totalul de 200 de posturi, doar jumatate sunt incadrate cu militari. Cei ramasi sunt pusi sa invete si atributiile functiei preluata si in general cand faci mai multe lucruri odata este greu sa iasa bine.
Ne-am luat la revedere de la „nava amiral a Flotei” si ne-am indreptat atentia catre elicopterul Puma navalizat care se gaseste in compunerea celor trei fregate.
N-am urcat niciodata pana acum, este destul de stramt inauntru desi nu am zarit bancute, doar doua targi probabil pentru salvari de urgenta. Tot interiorul este capitonat iar panoul de comanda pare nou nout, cu monitoare si o sumedenie de butoane stralucitoare.
N-am zabovit foarte mult, coada aici era foarte mare, toti doreau sa urce si sa se fotografieze in cabina pilotilor, ne-am fotografiat si noi, apoi ne-am luat la revedere de la pilot care era pregatit sa ne raspunda la intrebari. Din pricina cozii n-am mai pus nici o intrebare, m-ar fi interesat anumite caracteristici tehnice, autonomie de zbor, misiuni, dar le voi afla alta data si poate intr-un alt context.
Catre iesirea din portul militar ne-am alaturat standurilor grupelor de scafandrii de lupta, de mare adancime, trupelor de elita, de comando. Aici am luat contact cu armamentul folosit in exercitii si in lupta, piese foarte interesante vazute pana acum doar in filme, in timp ce cercetam acele arme ni se explicau si principalele caracteristici si locurile unde se folosesc in general, principala caracteristica fiind rezistenta la apa si cadenta mare de tragere. Toate erau inzestrate cu dispozitive de vedere pe timp de noapte.
In concluzie oricat m-as fi straduit eu sa creez atmosfera de acolo, sunt convins ca nu am reusit, important este sa nu ratati o astfel de expozitie de tehnica navala, veti descoperii lucruri importante care pe langa utilitatea lor sunt si foarte interesante, mai ale pentru copii care sunt innebuniti dupa pusti, pistoale si tunuri.
Va las in compania fotografiilor facute in speranta ca nu v-am plictisit prea tare.
Vacante frumoase oriunde va veti afla!
Trimis de pepsi70ro in 09.08.10 16:41:28
16 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (pepsi70ro); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
16 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Un prim vot cu drag si de ciuda ca desi am zis ca ajungem la Ziua Portilor Deschise sa ne plimbi pe nava, nu am reusit. Poate la anu....
Foarte frumoase aceste impresii, cu detalii foarte utile! Eu inca nu am fost la un asemenea eveniment, dar din randurile tale deduc ca este interesant, iar sotul meu ar fi pur si simplu fascinat!
am citit pe nerasuflate aceste impresii care m-au atras in mod deosebit prin subiect si descriere, iar fotografiile sunt extraordinare.
felicitari pentru un superprofesionist al navelor.
Frumos! 400 din toata inima! Un reviews asa cum trebuie, cu multe detalii.
Stiti cumva, dupa festivitatile si demonstratiile ce vor avea loc, se mai poate intra in port, la dana militara sau a fost o singura zi cu portile deschise?
bravos naţiune... bine că ne spui... după!
oricum, din păcate n-aş fi putut fi şi la Braşov, şi la C-ţa... da' nici la munte n-a fost rău.
am totuşi două adăugiri/corecţii:
- prima e despre bricul Mircea şi anume (aşa cum am aflat şi eu de curând la Tulcea) că este de fapt al doilea cu acest nume (şi evident, funcţie). ambele având în jurnalul de bord furtuni de forţă maximă din care au reuşit să iasă cu avarii mari, dar fără pierderi de vieţi (din câte ştiu eu) şi... pe val, nu sub el!
- a doua, despre viteza pe mare: nodul (Knot) din câte ştiu eu, este echivalentul unei viteze de o milă marina (NM) pe oră. şi cum 1NM = 1852m, vitezele enunţate de tine la descrierea navelor trebuie revizuite cam cu 10% în plus. (click aici)
@Dragos, prima goeleta de care pomenesti cu aceeasi denumire Mircea a navigat intre 1882-1939 cand a fost trasa pe linie "moarta" la aparitia noului bric click aici.
Eu am vrut sa povestesc doar despre actualul bric caci doar pe acesta l-am vizitat.
In ceea ce priveste transformarile mile//km/h, iti multumesc, ai dreptate, sunt cu 10% mai mari, cred ca am fost prea grabit sau poate mai am de invatat. Nota 10 pentru observatie si pentru corectie.
Rog un webmaster sa modifice in text in loc de:
30 Nd = 55, 5 km/h
10 Nd = 18, 5 km/h
27 Nd = 50 km/h
De asemenea, daca se poate rog atasarea urmatorului filmulet, cateva aspecte filmate de mine sambata.
http://www.trilulilu.ro/pepsi70ro/62d9a46cb8e46e
Multumesc.
@urjanclaudiu cu siguranta de Ziua Marinei, navele vor fi aliniate in fata Cazinoului din Constanta, deci nu se vor putea vizita.
Interesant! Si la noi se organizeaza o data pe an ''Ziua portilor deschise'', la granita dintre Serbia, Romani si Ungaria-La Beba Veche-cea mai vestica localitate romaneasca, acolo unde ''canta cocosul in 3 tari''!
E frumos, te poti duce unde vrei in ziua aceea, adica in Ungaria si Serbia, sunt manifestari artistice si sportive interesante. Anul aceasta a fost raliu de masini, s-au lansat baloane, pe care toata lumea le urmarea, care incotro le duce vantul si in ce tara si care vor ramne la noi!
Deci-e o ocazie unica de ati pertece o astfel de zi!
Si noi am fost in port, a fost frumos dar foarte cald. Elicopterul a fost tare, noua ne-a placut.
Mai devreme m-am intors de la Ziua Marinei, probabil in zilele urmatoare voi scrie cateva impresii interesante.
Maestre al cuvintelor meşteşugite şi al review-urilor excelente.
Cred că aici te-ai simţit precum peştele-n apă, pardon... precum marinarul, pe navă. Felicitări pentru review, o astfel de manifestare trebuia să fie prezentă şi pe saitul nostru.
Multumesc mult pentru aprecieri, cand ai timp si treci prin Constanta promit sa-ti prezint live cateva dintre nave.
Maine 13.08.2011 intre orele 09.00-17.00 are loc o noua editie a "Portilor deschise" in Porturile Constanta, Mangalia, Braila si Tulcea, in care se vor putea vizita navele militare si cunoaste misiunile acestor nave, in functie de clasa navei.
Deci invit pe toti cei care sunt prezenti maine pe litoral, sa renunte la 2-3 ore de plaja si sa vina in Portul Militar Constanta din dana 0, pentru ca nu vor regreta.
In acelasi timp, la Muzeul Marinei Romane, intrarea este libera, pe toata perioada zilei.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Dec.2023 Cântecul adânc al Mării Negre – poveste de frumusețe și emoție — scris în 27.12.23 de Yersinia Pestis din MăRăşEşTI [VN] - RECOMANDĂ
- Aug.2021 Despre Marea Neagră cu bucurie și dor! — scris în 20.08.21 de Yersinia Pestis din MăRăşEşTI [VN] - RECOMANDĂ
- Mar.2021 O zi în Constanța - pustiul din extrasezon — scris în 22.03.21 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Aug.2019 Ovidiu – o localitate puțin cunoscută — scris în 12.09.19 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2018 Vacanta la mare in octombrie — scris în 11.10.18 de Nicu din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Aug.2018 Revenire pe Litoralul romanesc — scris în 23.08.18 de gcristian din TIMIşOARA - RECOMANDĂ
- Jun.2018 Marea Neagră. Review fără pretenții al unui om cu mofturi — scris în 09.07.18 de Yersinia Pestis din MăRăşEşTI [VN] - RECOMANDĂ