GRAD SATISFACȚIE
Expoziția „Caravaggio 2025” la Palazzo Barberini

Probabil - evenimentul nr. 1 al anului pentru iubitorii artelor plastice. Am reușit să o văd, și încă nu este târziu nici pentru alții, dacă chiar își doresc acest lucru.
Nu voi scrie prea mult de data asta, pentru că nu aș face altceva decât să preiau informații pe care, la rândul meu, le-am citit pe ici, pe colo. Site-ul oficial al expoziției (de unde se pot lua și bilete): caravaggio2025.barberinicorsini.org. Eu am întâmpinat probleme, nu am reușit să cumpăr la preț normal, ci doar din cele cu fals „skip the line” , sau tururi ghidate etc., de pe site-uri care promovau evenimentul. Poate a fost vina mea, dar mai curând cred că problema a fost VPN-ul de România. M-a ajutat cineva din Germania, care a făcut achiziția în două minute.
Expoziția este găzduită de frumosul Palat Barberini, cel care adăpostește Muzeul Național de Artă Veche – unde pot fi admirate, în mod normal, Narcis și Iudita decapitându-l pe Holofern, două dintre cele mai apreciate lucrări ale lui Caravaggio. A fost gândită ca parte a programului Anului Sfânt 2025 al Bisericii Catolice, „pictorul fiind ales atât pentru faima sa, dar și pentru că s-a aflat o mare parte a carierei sale în slujba unor înalți prelați din Roma acelor vremuri” . Artistul nu ar fi supraviețuit fără susținerea financiară și fără „pilele” pe care i le-au oferit cardinalii Francesco Maria Del Monte, Benedetto Giustiniani sau Scipione Borghese.
Sunt cunoscute 96 de lucrări ale lui Caravaggio en.wikipedia.org/wiki/Lis ... s_by_Caravaggio. Dintre acestea, vreo 10-15 sunt variante ale altor tablouri. Tot cam atâtea nu sunt 100% ale artistului, atribuirea lor nefiind unanim acceptată. Trei au fost distruse, altora li s-a pierdut urma prin colecții private. Iarăși, 10-15 pot fi văzute doar „la locul lor” , aflat în biserici din Roma, Napoli sau în Malta.
Ei bine, din ce rămâne, expoziția reunește 24 de pânze, ceea ce este absolut neobișnuit, evenimentele de acest fel fiind extrem de rare. Adunarea la un loc a aproape jumătate din lucrările împrăștiate prin toate muzeele lumii ale unui pictor de o asemenea statură este ceva fabulos. Asta – în condițiile în care Uffizi din Florența, Galleria Doria Pamphilj din Roma sau Muzeele Vaticanului nu au cedat nimic din ceea ce dețin, iar Galleria Borghese a dat doar patru dintre cele șapte pânze ale sale. Luvrul parizian, National Gallery din Londra, Prado din Madrid sau Kunsthistorisches Museum din Viena nu au contribuit, însă au făcut-o aproape toate muzeele de peste ocean care dețin Caravaggio.
[Să comparăm cu expoziția de la Timișoara de astă iarnă, „Luminile lui Caravaggio” , care a prezentat 1 (unu) tablou semnat de pictor. ]
Cele 24 de lucrări provin de la Galeria Borghese, Muzeele Capitoline, Galeriile Barberini și Corsini, Palatul Pitti din Florența, Colecțiile Regale britanice, Institutul Detroit, Muzeul Thyssen-Bornemisza Madrid, Muzeul Hartford, Met din New York, Muzeul Kimbell, Muzeul Nelson-Atkins și Galeria Națională din Dublin, precum și din câteva colecții particulare. Ele acoperă, practic, întreaga perioadă de creație a artistului, de la începuturile romane, până la ultima pânză (pe care vopseaua nu se uscase încă în momentul în care pictorul a murit).
Un articol lămuritor despre expoziție: exibart.com/arte-antica/caravaggio; e în italiană, eu l-am citit cu Google translate. De asemenea, în imaginile atașate articolului meu, fiecare tablou (cu o excepție) este urmat de fotografia explicațiilor de la fața locului (aceleași cu cele care se pot asculta pe audioguide). Doar câteva chestii, pe scurt:
♦️La intrare am fost întâmpinați de trei imagini ale unor femei, din trei lucrări diferite, semănând izbitor. Am aflat, intrând, că ele au avut același model, frumoasa curtezană Fillide Melandroni; Caravaggio a scandalizat, la acea vreme, opinia publică, alegând ca modele persoane cu origine umilă pentru a reprezenta sfinți sau sfinte.
♦️Expoziția este structurată pe patru săli tematice: Începuturile romane, Triumful clarobscurului, Sacrul și Tragicul între Roma și Napoli, Finalul. Poate că traducerile mele nu sunt cele mai fericite; în engleză, ar fi Making a name in Rome, Invigorating the dark shades The Sacred and the Tragic between Rome and Naples & Endgame. Am fotografiat panourile explicative, pentru cei curioși.
♦️În prima sală am descoperit o variantă a Ghicitoarei (P15-P18), alta decât cea pe care o știam de la Luvru. Se pare că aceasta este prima și mi-a plăcut mai mult, e mai subtilă, mai puțin didactică: „palmarea” inelului este insesizabilă, tenul ghicitoarei nu e așa de întunecat, tânărul nu pare excesiv de naiv și de neajutorat.
♦️Sala a doua atrage prin cele trei tablouri cu același model al personajului principal: Marta și Maria Magdalena, Iudita decapitându-l pe Holofern și Sfânta Ecaterina din Alexandria (prima lucrare a lui Garavaggio cu fundalul total întunecat). Dar, chiar la intrare, cumva neobservat, este expus un portret al lui Maffeo Barberini la vârsta de 30 de ani, viitorul papă Urban al VIII-lea. Lucrarea a fost considerată pierdută, fiind păstrată timp de secole în colecții particulare și a fost redescoperită abia în 1963. În prezent aparține tot unui colecționar (florentin), fiind prezentată publicului pentru prima dată chiar acum.
♦️O altă pânză despre care se credea de sute de ani că e pierdută (existând, însă, mărturii despre ea) este Ecce Homo; a fost redescoperită în mod miraculos, foarte recent (2021), la Madrid. Este expusă în cea de-a treia sală și fotografierea ei este interzisă. I-am făcut o poză de departe (și am fost observat și admonestat 😎). Tot în sala a treia se mai află o lucrare a cărei fotografiere este interzisă, adusă de la Dublin.
♦️Pe lângă cele 24 de tablouri de la Palazzo Barberini, biletul permite accesul la singura frescă cunoscută a lui Caravaggio. Pictura murală, descoperită în 1968, se afla în Casino di Villa Boncompagni (cunoscută drept Villa Aurora) și înfățișează o scenă alegorică în care apar Jupiter, Neptun și Pluto. Problema e că vizitarea acesteia se poate face doar în week-end-uri, cu programare online. Cum nu am citit despre expoziție prea multe înainte de a o vedea, am aflat de această oportunitate din scurt și... nu am găsit locuri, atunci când am încercat să fac rezervare. Rămân cu un regret. urban.ro/caravaggio-vila-aurora-roma
♦️Evenimentul a fost programat în perioada 7 martie - 6 iulie. Încă de la anunțare a suscitat un mare interes, erau vândute 60000 de bilete înainte de 1 ianuarie 2025. Se preconizau 300000 de vizitatori – au fost, până la urmă, 400000 în trei luni. Dată fiind cererea mare, „Caravaggio 2025” a fost prelungită până la 20 iulie.

AmFostAcolo fără reclame?
- Utilizatoriii LOGAȚI văd, până în 1.8.25, o versiune cu MULT mai puține reclame
- Ați dori o versiune COMPLET fără reclame? — va fi posibil, în viitor — pentru aprox 8-9 lei / lună
Trimis de adso in 12.07.25 14:40:38
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (adso); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
2 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@adso: Mă bucur tare mult pentru voi că ați ajuns la această expoziție.
Am avut privilegiul să văd una dintre capodoperele artistului -” Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul” pânză care se află pe un perete în Catedrala Sfântul Ioan din Valletta, Malta. Este singura lucrare a lui Caravaggio care poartă semnătura artistului, în culoarea roșie. Dar nu numai lucrarea este impresionantă ci și Catedrala - o bijuterie arhitecturală! Recomand din toată inima vizitarea acestui loc.
@k-lator: Și noi ne bucurăm pentru noi că am ajuns .
Și mă mai bucur că, uite, mă mai bagi și tu în seamă!
Mulțumesc pentru recomandare. Poate că acolo e singura lucrare semnată a lui Caravaggio, dar omul era inventiv: își „marca” picturile în diverse moduri. De exemplu, capul tăiat al lui Goliat dintr-o altă pânză are chipul său.
Nu am ajuns în Malta. Au fost niște planuri pentru primăvara asta, dar nu s-au materializat - nu pentru noi. Dar, sper, vor mai fi ocazii.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2018 Sa vorbim despre tenis la Roma — scris în 25.05.18 de voltainstel din BâRLAD [VS]