ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 21.08.2023
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: Bucuresti
ÎNSCRIS: 24.05.11
STATUS: APOLLO
DATE SEJUR
AUG-2023
DURATA: 1 zile

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
90.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 8 MIN

Pe Transfăgărășan, din nou

TIPĂREȘTE

În noiembrie anul trecut, scriind despre Transfăgărășan - așa cum l-am văzut eu cu numai o lună mai înainte, spuneam că "Îmi doream un Transfăgărășan făcut complet, adică pornind de la un capăt și ajungând la celălalt, indiferent de sens. " Mă rog, poate nu chiar complet știut fiind că Transfăgărășanul - DN7C, cu o lungime de 151 km - leagă localitățile Bascov (jud. Argeș) de Cârțișoara (jud. Sibiu). Partea dinspre sud, venind dispre Bascov, pe la Curtea de Argeș până la Barajul Vidraru cu punctul terminus Hotel Posada Vidraru, o mai făcusem de multe ori. Cu ocazia circuitului Povești din Țara Făgărașului, într-o excursie opțională, făcusem și o ascensiune parțial cu autocarul până la Cabana Bâlea Cascadă, continuată cu telecabina până la Bâlea Lac și finalizată pietonal, la cota maximă, dincolo de hotarul dintre județele Sibiu și Argeș, la ieșirea din Tunelul Capra-Bâlea. Pentru a putea spune că am văzut și eu Transfăgărășanul, al doilea drum ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina, îmi rămăsese de parcurs porțiunea dintre Tunelul Capra-Bâlea și Hotel Posada Vidraru de lângă Lacul de acumulare și Barajul Vidraru.

Tot cu ajutorul prietenei mele - "colega mea de călătorie" cum o mai numesc eu, am descoperit un mic circuit de două zile care îmi oferea nu doar prilejul parcurgerii în întregime a Transfăgărășanului, dar și prilejul de a revedea cea mai înaltă șosea din România - Transalpina - pe care nu o mai văzusem de 12 ani.

N-am să încep povestea cu plecarea matinală din București, ci voi intra direct în subiect. Așadar, primul obiectiv bifat pe Transfăgărășan a fost Lacul de acumulare cu Barajul Vidraru.

În momentul inaugurării, Barajul Vidraru se situa pe locul 5 în topul barajelor europene și pe locul 9 între barajele din întreaga lume. După cum spun specialiștii, barajul construit pe râul Argeș, în 1965, este primul baraj în arc cu dublă curbură construit în țara noastră. Se spune că noaptea, conturul luminat electric se vede frumos chiar și din avion. Înalt de 166,6 m, cu un coronament de 305 m lungime, 25 m grosime la bază și 6 m grosime în partea superioară, barajul stăvilește 465 milioane m³ de apă. Lacul de acumulare Vidraru are o lungime de 10,3 km și o lățime maximă de 2,2 km (în zona Valea Lupului - Călugărița), o suprafață totală de 870 ha și o adâncime maximă de 155 m.

Într-o veche broșură căpătată la un târg de turism am citit că "Se spune că așa cum Transfăgărășanul a fost construit din dorința lui Ceaușescu, Barajul Vidraru a fost construit ca un moft și un capriciu al liderului de atunci - Gheorghe Gheorghiu Dej, dar inginerii vremii spun că cel mai mare baraj de peste Argeș a fost construit pentru că era absolută nevoie de el. "

Am făcut primul popas pe Transfăgărășan chiar la Barajul Vidraru. Era o zi de weekend - aglomerație, mașini parcate unele lângă altele până sus, la Hotel Posada Vidraru, grupuri de motociclete, echipaje de poliție care se străduiau să mai fluidizeze cumva traficul...

În apropiere de baraj, sus, pe munte, trebuie semnalat Monumentul Electricității - Statuia lui Prometeu, lucrare realizată de sculptorul Constantin Popovici în 1965. Merită să urcați cele 375 de trepte ale scării ce duce la monument întrucât înălțimea oferă priveliști încântătoare cu întinderea verde-albăstruie a lacului și cu ingenioasa unduire de beton și fier a barajului. Deși ne aflam în plin sezon turistic, accesul la Monumentul Electricității (Omul de tinichea cum mai este denumit acest Prometeu autohton) este interzis din cauza unor lucrări de renovare. Oricum, noi, cei deciși să luăm cu asalt Transfăgărășanul, nu aveam timp să abordăm cele 375 de trepte.

Pe lângă Hotel Posada Vidraru înălțat pe locul vechiului Popas Casa Argeşeană, ne angajăm în urcuș, pe drumul din munte. Drum frumos, umbrit de vegetație abundentă și picantat ici și colo de urși tolăniți lângă parapet, așteptând ceva de mâncare. Am văzut trei, la oarecare distanță între ei. Aș putea spune că pe acest segment de drum prezența urșilor (văzuți de la fereastra autocarului) a fost cel mai atractiv moment. Pentru mine. Nu știu dacă și pentru ceilalți.

Cascada Capra - cunoscută și sub numele de Cascada Iezerului, situată între Cabana Capra și Lacul Bâlea, la altitudinea de 1690 m, a fost a doua oprire din traseul nostru de munte. Căzând din înaltul unei stânci de 40 m, la marginea drumului național DN7C - Transfăgărășan, într-un loc deosebit de pitoresc, Cascada Capra îi invită pe toți automobiliștii să poposească acolo pentru răcoarea divină a stropilor ei și pentru cadrul minunat pentru fotografie. Și aici aglomerație de oameni și mașini, tarabe cu tot felul de produse, shoping la margine de drum, la mare altitudine.

Apa cascadei provine din Lacul Capra situat mai sus, la 2241 m. Se spune că pentru că are un debit atât de generos, cascada nu îngheață iarna, oferind și pe timp geros aceeași imagine de poveste.

Lacul Bâlea - lacul glaciar situat la altitudinea de 2034 m în Munții Făgăraș, la obârșia Cârțișoarei, lângă Transfăgărășan, în 1932 a fost declarat rezervație naturală împreună cu toată zona înconjurătoare. Lacul, unul dintre cele mai frumoase și mai mari lacuri glaciare din România, are 360 m lungime, o suprafață de 46.508 m² și o adâncime de 11,35 m. În fiecare an (înțeleg că au fost totuși și niște excepții), iarna, în perioada ianuarie - martie, din blocurile de gheață colectate din Lacul Bâlea, se construiește lângă lac un hotel de gheață, primul - construit în 2006 - a fost și primul hotel de acest gen din Europa de Est. Avea forma unui iglu și oferea 16 locuri de cazare.

Pe platoul de la Bâlea Lac am făcut cel mai lung popas al zilei. Locul nu-mi era străin. Îl văzusem în octombrie anul trecut, dar acum, vara, mi s-a părut aproape neprimitor. Nu din cauza peisajului, a crestelor înalte și a turmelor de oi care pășteau parcă aninate la înălțime, ci din cauza aglomerației de mașini. Desigur, circulația era supravegheată și dirijată de polițiști și de oamenii parcării, dar numai pentru a ieși din tunel (veneam dinspre Argeș) a trebuit să așteptăm minute bune în coloană pentru a ni se găsi un loc în parcare.

Sus, pe platou, aproape de lac sunt trei cabane - Bâlea Lac (cea de pe peninsulă), Bâlea Lac (cea de-a doua clădire, aflată vis-à-vis) și Paltinul. Mai există și noua cabană a salvamontului, alături de o alta, mai veche. Popasul făcut pe platou ne-a prilejuit o nouă plimbare la mal de lac, explorarea tarabelor cu mici gustări și suveniruri din apropierea tunelului, acolo unde Transfăgărășanul atinge cota maximă - 2042 m. Tunelul Capra-Bâlea, care trece pe sub creasta muntelui, între vârfurile Iezerul Caprei (2414 m) și Paltinul (2398 m), este cel mai lung tunel rutier din România. Are lungimea de 887 m, lățimea de 6 m și înălțimea de 4,4 m. Un trotuar cu o lățime de 1 m (pe alocuri mai puțin), iluminatul electric și ventilația naturală facilitează și deplasarea pietonală prin tunel, hotarul dintre județele Sibiu și Argeș. De astă dată nu am mai fost atrasă de plimbarea pietonală prin tunel. Am preferat o plimbare în aer liber, în jurul lacului și la punctul de belvedere de lângă stația de telecabină și în cele din urmă degustarea unor papanași foarte lăudați, pe terasa de pe apă a Cabanei Bâlea Lac.

Plecarea spre Cârțișoara, de cealaltă parte a muntelui, pe șoseaua șerpuită care devenise parcare pentru multe mașini, a fost o nouă aventură. Cu chiu cu vai și mai ales cu multă răbdare din partea noastră și cu și mai multă atenție din partea șoferului, am depășit momentul. Dincolo de Cascada Bâlea și de Cabana Bâlea Cascadă, locul unde se află stația de telecabină, drumul pe șosea îmi era deja cunoscut. În Cârțișoara, localitate în care faimosul drum Transfăgărășan se sfârșește (sau începe, depinde de sensul de deplasare) nu am oprit. Din mers, am revăzut Muzeul Etnografic și Memorial Badea Cârțan celebrul ţăran român, călător și aprig luptător pentru drepturile românilor din Transilvania.

Valea Avrigului și Ferma de Cerbi de la Pensiunea Poiana Neamțului a fost ultimul obiectiv al zilei, mai înainte de a ne retrage la cazare, la Sibiu. Am avut ocazia să admirăm de aproape cerbi și ciute, să-i fotografiem și chiar să-i hrănim din palmă. Am aflat că Ferma de Cerbi de la Pensiunea Poiana Neamțului este prima fermă de acest gen din țară. Vizitele se fac doar însoțiți de personalul de acolo și se pot efectua fără programare, în fiecare zi de weekend, în perioada de vară (începând cu 01.06.2023) între orele 15.00-18.00. Taxa de acces este de 15 lei/persoană - adulți și 7 lei/persoană - copii (3-14 ani). Vizita durează cam 15-20 minute, timp în care cineva de la fermă vorbește despre fermă, despre animale și despre particularitățile lor de viață.

Sunt interzise atingerea animalelor, gălăgia și mișcările spontane în preajma animalelor pentru a nu le speria. Pentru evitarea oricăror surprize, trebuie păstrată o distantă de siguranță de 5 m față de animale. Vizitatorii nu pot hrăni animalele cu mâncare adusă din exterior, dar au ocazia să hrănească două ciute prietenoase cu boabe de porumb puse la dispoziție de fermieri. Am hrănit și eu o ciută și nu pot descrie senzația pe care o ai la atingerea delicată a buzelor animalului pe palma ta.

Nu trebuie să uit a menționa că în interiorul fermei este interzis accesul cu animale de companie. Este firesc dat fiind faptul că pentru protejarea de animalele sălbatice care ar da târcoale, zona fermei este păzită de câini de talie mare, prietenoși cu vizitatorii, dar nu prea bucuroși să vadă intruși pe teritoriul lor.

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de iulianic in 21.08.23 14:02:45
Validat / Publicat: 21.08.23 19:28:04
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în TRANSFĂGĂRAȘAN.

VIZUALIZĂRI: 1486 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

2 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (iulianic); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P12 Transfăgărășan - Lacul Bâlea și vizitatorii de weekend.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 22700 PMA (din 23 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

2 ecouri scrise, până acum

liviu49
[21.08.23 20:23:01]
»

Chiar nu ma asteptam sa te intorci pe Transfagarasan la mai putin de un an!

Doar eu in perioada 1977 - 1981 am fost mai des pe Transfagarasan, In acea perioada eram pe Transfagarasan de cel putin doua ori pe luna. Evident in perioada cat era deschis. Trebuie sa recunosc ca primul drum pe Transfagarasan l-am facut cu un unchi al meu din Pitesti, un impatimit al Transfagarasanului despre care a scris mai multe carti. Dupa 1981 am fost mai rar pe Transfagarasan, ultima oara, daca nu gresesc in 2012.

Despre prietenul meu, vestitul urs, am mai povestit de mai multe ori, asa ca nu reiau. Mai ales ca acum e o adevarata inflatie de ursi pe Transfagarasan, care nici nu mai sunt asa prietenosi.

Culmea ridichilor de luna este ca desi am fost de zeci de ori, niciodata nu am strabatut Transfagarasanul de la Curtea de Arges spre Balea.

Astept continuarea excursiei.

Numai bine si calatorii placute!

Nasshu
[21.08.23 20:51:21]
»

@iulianic:

al doilea drum ca altitudine în clasamentul șoselelor alpine din România, după Transalpina,

conform Dex

Drum = Cale de comunicație terestră, alcătuită dintr-o bandă îngustă și continuă de teren bătătorit, pietruit, pavat sau asfaltat.

Daca ne raportam la Dex/Wikipedia/alte surse credibile cele doua (drumuri) metionate sunt pe locul 2 si 3.

Avand in vedere multitudinea informatiilor copy/paste din review (in mod normal ar fi trebuit sa le marchezi/mentionezi corespunzator) cred poti afla si singura raspunsul la intrebarea '' CARE ESTE drumul cu cea mai mare altitudine din Romania' ' . (vad ca esti familiarizata/obisnuita cu ''search-ul'' pe google)

P. S.

Nu orice masina poate circula pe acolo (recomandat doar pentru masini cu garda inalta si de preferat 4x4, functie de vreme).

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
1 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
liviu49
Alte impresii din această RUBRICĂExcursie Transfăgărășan:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.076215982437134 sec
    ecranul dvs: 1 x 1