Cu mașina la Marea Mediterană - 23 de zile în Turcia
Cu mașina la Marea Mediterană - 23 de zile în Turcia
Anul trecut mi-am planificat foarte târziu concediul de „vară”, ajungând la jumătatea lunii septembrie, după începerea școlilor. Nu mai aveam răbdare, citeam impresiile celor care deja se întorseseră și număram disperată zilele rămase până la data plecării. Inițial stabilisem o vacanță de doar două săptămâni, rezervând încă de la jumătatea lunii ianuarie cele două hoteluri alese pentru a prinde reducerile maxime de early booking. Am stabilit și cazările intermediare, urmărind și prinzând pe cunoscutul site de rezervări oferte din ce în ce mai bune. Cu o lună și ceva înainte de plecare, ne-am hotărât să ne prelungim sejurul în Turcia cu încă o săptămână, decizie urmată de căutarea unui al treilea hotel. Ofertele erau mult mai scumpe ca în iarnă, eram gata să renunț, alegerile fiindu-mi mult limitate. La aceiași bani plătiți pentru celelalte două, acum nu găseam decât hoteluri mult mai slab cotate și eram conștientă că alegând unul sub nivelul celorlalte dezamăgirea ar fi fost maximă și greu de suportat. Cu multă perseverență și un strop de noroc am reușit să fac și a treia rezervare. Am anulat și rezervat din nou cazarea de la întoarcere, evident la un preț mai mare.
Pregătirea traseului a fost mai simplă ca niciodată. Eram la al șaptelea drum cu mașina în Turcia și la al treilea în Antalya. Orientativ, ne-am relistat hărțile cu traseul simulat cu Google Maps, în mare parte identic cu cel de anul trecut, mai puțin traversarea Bulgariei la întoarcere. Am luat coordonatele GPS de la hotelurile la care urma să ne cazăm și am studiat cu mare atenție harta Antalyei, oraș pe care urma să-l traversăm de patru ori și doream să o facem cât mai repede. Nu am reușit să actualizez hărțile GPS-ului, pe care, în dimineața plecării, am și decis să-l lăsăm acasă. Aveam în schimb programe de navigație instalate pe toate smartphone-urile pe care le puteam folosi la nevoie și le-am și folosit. Au fost unele discuții pe site referitoare la utilitatea extraordinară a unui GPS, pe care nu le-aș dori și aici. Noi nu suntem fani GPS. Deja „veterani” pe traseul spre Turcia și cu multe vacanțe în Bulgaria la activ, noi nu-i prea vedem utilitatea pe drumurile naționale și europene, autostrăzi și drumuri expres, dar pentru începători poate fi un instrument necesar.
Așa cum povesteam mai sus, am ales să parcurgem drumul cu câte o oprire de o noapte atât la dus, cât și la întors.
Ziua 1 - traseul a fost următorul:
București-Giurgiu-Ruse-Razgrad-Târgoviște-Omurtag-Kotel-Yambol-Elhovo-Lesovo-Hamzabeyli-Edirne-Istanbul-Adapazari-Osmaneli-Bilecik-Bozuyuk-Kutahya (1001 km).
Deoarece la jumătatea lui septembrie ziua este mult mai scurtă ca vara, nu ne-am grăbit să plecăm prea de dimineață, astfel că sâmbătă 14 septembrie am plecat din fața blocului la 05.30. Am făcut plinul de motorină la un preț de 6,16 lei/litru și ne-am îndreptat spre Giurgiu pe drumul binecunoscut de toți, liber la acea oră. O ploaie torențială ne-a însoțit până aproape de vamă. Între timp a început să se lumineze de ziuă. Am găsit doar câteva mașini la coadă pentru plata taxei de pod de aproximativ 27 de lei (echivalentul a 6 euro). Ne-au verificat și rovigneta pe care o cumpărasem cu o seară înainte. Podul „Prieteniei” era așa cum îl știam mai cu gropi pe partea românească și mai bun la vecini. Am remarcat că totuși mai cârpiseră și ai noștri din gropi față de traversarea precedentă.
Am trecut imediat în Bulgaria prezentând doar cărțile de identitate și, la cerere, certificatul de înmatriculare al mașinii. Constat că după ani de zile în care am trecut doar cu CI, au devenit mai vigilenți, verificând și actele mașinii. La fel am pățit de Paște când nu-mi venea să cred că vor să vadă și talonul.
În Ruse am oprit la o benzinărie OMV de unde am achiziționat vigneta obligatorie. În mod normal, aș fi cumpărat două vignete de câte șapte zile la prețul de 10 leva bucata care să cuprindă zilele de tranzitare a Bulgariei atât la dus, cât și la întors, pentru a nu mai pierde timpul încă o dată cu această problemă și a nu încuraja speculanții, dar o inspirație de moment m-a determinat să cumpăr una de 30 de zile, având astfel acoperită întreaga perioadă a sejurului, însă plătind 25 de leva pentru aceasta. Am luat în considerare și posibilitatea unei întoarceri în țară mai devreme decât era planificat, cum mi s-a întâmplat cu trei ani în urmă. Plata am făcut-o cu card bancar în lei. Am lipit-o pe parbriz în colțul din dreapta jos, dar cu scotch, deși ea are propriul adeziv, pentru a putea fi înlăturată cu ușurință. Codul de bare atașat vignetei trebuie păstrat pentru controlul de la vama bulgaro-turcă. Era ora 7.00, terminasem și cu vigneta, astfel că ne-am continuat drumul.
Am traversat Bulgaria în 3h35min, la fel ca și cu un an înainte.
Tronsonul Ruse-Razgrad a fost o surpriză plăcută. Lucrările de lărgire a acestuia în cea mai mare parte la trei benzi (în total), care de Paște erau în plină desfășurare, acum erau finalizate, astfel că și circulația era mai fluentă față de anii precedenți. Sistemul de marcare nu mi se pare însă cel mai eficient posibil. Banda creată suplimentar este alocată alternativ unuia sau altuia din sensurile de mers, depășirile făcându-se mult mai în siguranță ca înainte, însă acum este interzisă prin linie continuă depășirea altor vehicule cât timp se circulă pe o singură bandă, indiferent de trafic sau de vizibilitate, ceea ce crește timpul de parcurs. Încercând să depășim un autobuz de Varna care ne tot șicana am reușit să ratăm ieșirea spre Razgrad, astfel că am mai parcurs vreo 2-3 kilometri aiurea până când ne-am întors și am luat-o pe drumul care trebuia. A fost prima dată după nouă drumuri pe același traseu când am greșit.
Porțiunea Razgrad-Târgoviște a fost vălurită ca de obicei, cu ceva gropi în zona Trapiște până în intersecția cu un mare sens giratoriu. Dacă se reduce corespunzător viteza și se circulă cu atenție, nici nu se simte.
De la Kotel la Yambol drumul a fost foarte bun. Atenție la limitatoarele de viteză înalte și din beton din Kotel și din Ticha, de altfel bine semnalizate.
De la Yambol la Elhovo drumul a fost la fel de prost ca anii trecuți, mai ales înainte și imediat după Elhovo. Am traversat Elhovo prin oraș, drumul fiind mai scurt și mult mai bun decât pe centură care e praf. Nu este deloc complicat. Se ține doar direcția înainte, sunt câteva semafoare și câteva limitatoare de viteză, dar de bun simț, nu cum sunt cele din Ticha. La ieșire se virează dreapta spre Lesovo.
Am ajuns la Lesovo la ora 10.30 și am făcut iar plinul la Lukoil, 20 de litri la un preț de 2,66 leva/ litru, plata cu card.
Am trecut foarte repede prin vama bulgară prezentând doar cărțile de identitate și vigneta bulgărească.
Am oprit la duty free de unde ne-am cumpărat țigări (Marlboro roșu lung 23 euro/cartuș, față de 20 de euro anul trecut). Vama de la Hamzabeyli fiind destul de mică (nu se compară cu cea de la Kapitan Andreevo), vizibilitatea este perfectă, astfel că noi ne-am obișnuit să oprim la free shop doar la dus, deoarece la întoarcere dacă văd că nu ai oprit nu te mai controlează vameșii bulgari prin bagaje.
Prin vama turcă am trecut în vreo 10 minute, fiind și extrem de liber. Am oprit la fiecare ghișeu pentru control pașapoarte (ștampilă de intrare), carte verde, poze la mașină, talonul mașinii și înregistrarea acesteia în pașaportul copilotului (acesta fiind proprietarul mașinii), control vizual sumar al bagajelor (în fiecare an îi speriem cu portbagajul burdușit, dar nu comentează), declarăm scopul turistic al călătoriei, mai verifică o dată că avem toate ștampilele și am trecut. Controlul bagajelor se face după criterii numai de ei știute, prietenii noștri, familie cu copil, în iulie având surpriza neplăcută de a fi dați jos din mașină și de a li se scana mașina și bagajele, deși se aflau la a cincea vizită în Turcia cu același autoturism.
Ne-am continuat drumul pe D 535 până în apropiere de Edirne unde se intră pe autostradă. Am oprit mașina pe dreapta înaintea porților de taxare, am coborât și am traversat pe jos autostrada până la o clădire aflată pe sensul celălalt de mers pentru achiziționarea celebrului sticker HGS, care înlocuiește vechiul sistem de plată cu card KGS. Am prezentat pașaportul și talonul mașinii. M-a întrebat unde merg și i-am spus că în Antalya. S-a făcut că ar calcula câți bani mi-ar trebui să încarc. L-am întrerupt din socoteli, spunându-i foarte clar că nu plătesc decât 35 de lire, incluzând și contravaloarea sticker-ului, și i-am pus banii pe ghișeu. Mi-a eliberat chitanță pentru suma de 30+5 TL. Am întrebat cum pot transfera în noul sistem creditul rămas pe cardul KGS. Răspunsul lui a fost că nu se poate la PTT, ci trebuie să mă duc la bancă unde să cer să mi se restituie banii, cardul meu KGS fiind emis de Ziraat Bank. Pentru 3-4 TL cât mai aveam pe cardul KGS, am renunțat la alte demersuri nedorind să-mi pierd timpul. Recomand plata cu lire turcești, deoarece în cazul plății cu euro, schimbul valutar se face la un curs foarte dezavantajos pentru client. Un român a plătit în fața mea 17 euro pentru aceeași încărcare, deși mergea doar până la Didim. Am revenit la mașină, am lipit cu scotch sticker-ul pe parbriz sub oglinda retrovizoare și la 11.30 am pornit iar la drum. Timp total pierdut la această oprire: 10 minute, dar aveam sticker și nu ne va mai durea capul nici anul următor. La prima trecere prin dreptul porților culoarea semaforului a fost verde, semn că s-a făcut corect citirea.
Ne-am continuat drumul pe autostrada O-3 Edirne-Istanbul, drumul a fost foarte bun și liber în prima parte, aglomerându-se tot mai mult pe măsură ce ne apropiam de Istanbul. La ieșirea de pe autostradă am avut neplăcuta surpriză ca semaforul să rămână roșu și pe panou în loc să-mi afișeze costul tronsonului parcurs, mi-a afișat că amenda este de 79 și ceva de lire. Plătisem ca să fiu în regulă și să circul liniștită, oricum nu aveam nici cea mai mică intenție să plătesc vreo amendă neconsiderându-mă vinovată cu nimic, astfel că ne-am continuat drumul, înjurându-i cu sistemul lor.
Deoarece nu intenționam să oprim la Istanbul, am traversat din Europa în Asia pe podul din nord pe O-2, dar drumul a fost nu aglomerat, ci foarte aglomerat. Nu vreau să mă gândesc cum ar fi fost dacă alegeam traversarea Bosforului pe podul din sud care traversează zona centrală. La trecerea prin porțile pentru plata podului, istoria s-a repetat, adică semaforul a rămas pe culoarea roșie și am aflat că mai datorez vreo 40 și ceva de lire amendă. Eram la a treia traversare a Istanbulului, dar niciodată până acum nu am prins asemenea balamuc. Am pierdut mai bine de două ore și jumătate, de nervi nu mai vorbesc. Experiența de anul acesta mă face să reconsider drumul cu mașina spre Antalya, fiind posibil ca, pe viitor, dacă nu mă hotărăsc să merg cu avionul să încerc o altă variantă prin Canakkale la dus și prin Istanbul doar la întors. Chiar dacă distanța este mai mare, consumul de combustibil se compensează cu siguranță, iar solicitarea fizică și psihică a șoferului este mult redusă.
Am intrat apoi pe O-4 Istanbul-Ankara și am mers până la Adapazari/Sakarya. De această dată semafoarele au fost verzi atât la intrare, cât și la ieșire. Am mai alimentat cu 20 de litri de motorină la un Shell din Sakarya, prețul fiind de 4,59 TL/litru.
Ne-am continuat drumul pe D650 până la Kutahya (ora 17.20, distanța totală parcursă fiind de 1001 km) unde am oprit pentru o noapte la hotelul Grand Cinar 3* (30 euro/noapte camera dublă cu mic dejun).
Ziua 2 - traseul a fost următorul:
Kutahya-Afyon-Sandikli-Burdur-Antalya-Okurcalar (Alanya) – 461 km.
După micul dejun ne-am continuat drumul spre Antalya, alegând varianta prin Burdur și nu prin Isparta. Avantaj: drumul are mai puține serpentine și sunt mai puțini kilometri cu o singură bandă pe sens. Dezavantaj: se traversează Antalya prin oraș, care este destul de aglomerat între anumite ore, și sunt multe semafoare. Varianta prin Isparta ne-ar fi scos dincolo de Antalya pe șoseaua care duce spre stațiuni (Belek, Side, Alanya). Drumul a fost destul relativ liber, în marea sa majoritate a fost cu două benzi pe sens, însă au existat și câteva porțiuni unde se lucra și eram deviați pe celălalt sens de mers, depășirile fiind interzise în zonele cu dublu sens. Practic, am circulat ca pe autostradă, dar gratuit, fiind considerat doar drum expres (viteza maximă: 110 km/h). M-au deranjat, ca de obicei, serpentinele aflate pe ultimii 50 de kilometri înainte de intrarea în oraș.
Pe tronsonul Antalya (oraș) -Alanya (D 400) sunt foarte multe semafoare, mai mult ca sigur nesincronizate cu nimic, astfel că nu recomand depășirea vitezei legale, deoarece nu se câștigă nimic ca timp, veți avea doar un consum sporit de carburant. Am ajuns la hotelul Delphin DeLuxe 5* din Okurcalar-prima noastră destinație-la ora 11,50. Total kilometri parcurși la dus: 1472. Odihnă, relaxare, răsfăț: 7 nopți (zilele 2-9).
Ziua 9 - traseul a fost următorul:
Okurcalar (Alanya) – Antalya – Beldibi (Kemer) – 134 km.
La terminarea sejurului petrecut la Delphin DeLuxe 5* din Okurcalar, la ora 11.10 am plecat spre următorul hotel aflat în Beldibi (Kemer). Am mai alimentat 40 de litri de motorină la un preț de 4,48 TL/litru la un Shell din Okurcalar, surprinși că aceasta se ieftinise față de săptămâna precedentă. Mergeam pentru prima dată spre Kemer. Drumul mi-a plăcut mult de tot. Peisajul munte-mare este spectaculos. Am trecut prin două tuneluri și la ieșirea din cel de al doilea am virat stânga spre Beldibi. Am mers până aproape de mare, deși GPS-ul ne indica altceva (mai bine nu-l porneam la ieșirea din Antalya), am făcut apoi dreapta, mergând paralel cu marea și trecând în revistă hotelurile înșirate de-a lungul coastei, până când am ajuns la al nostru. Era prea mare ca să-l putem rata. Distanța de 134 de kilometri din Okurcalar până la Rixos Sungate 5* din Beldibi am parcurs-o într-o oră și 15 minute, deși a presupus o nouă traversare a Antalyei, însă pe alt traseu decât la venire, astfel că la 12,30 aveam deja check in-ul făcut. Odihnă, relaxare, răsfăț: 6 nopți (zilele 9-15).
Ziua 15 - traseul a fost următorul:
Beldibi (Kemer) – Antalya – Kadriye – Belek – 75 km.
La terminarea sejurului petrecut la Rixos Sungate 5* din Beldibi, la ora 11,40 am plecat spre următorul hotel aflat în Belek. De această dată am condus eu. Am traversat Antalya pe același drum ca la venirea spre Kemer și cum stăteam bine cu timpul m-am gândit că n-ar fi rău să vedem și noi orașul vechi. Până la un moment am urmărit indicatoarele, dar am ratat o intersecție unde nu m-am încadrat cum trebuia. Traficul se tot aglomera, astfel că am renunțat la ideea de plimbare și am revenit pe traseul spre Belek. Știam de cu un an înainte că pentru a ajunge la hotelurile din Belek, cea mai bună variantă este prin Kadriye, astfel că am virat dreapta spre acesta înainte de a intra în Serik. Cei care aleg un hotel aflat în zona Belek, dar în Bogazkent, trebuie să traverseze orașul Serik până aproape de capăt (și are mai mult de zece kilometri lungime) și apoi să vireze dreapta. La 12,45 intram pe poarta hotelului Royal Adam & Eve din Belek. Distanța parcursă: 75 km. Odihnă, relaxare, răsfăț: 7 nopți (zilele 15-22).
Ziua 22 - traseul a fost următorul:
Belek – Antalya – Burdur – Sandikli – Afyon – Kutahya – Bozuyuk – Bilecik - Izmit – 656 km.
La întoarcere ne-am propus, ca și în anii precedenți, să împărțim traseul aproximativ egal în cele două zile, astfel că am ales să înnoptăm la Izmit, cu circa 90 km înainte de Istanbul. Dacă acum trei ani am ales hotelul Pasha Palas 4* (90 euro/noapte camera dublă cu mic dejun-rezervare făcută pe booking), iar acum doi ani am ales hotelul Teona 3* (77 euro/noapte camera dublă cu mic dejun-rezervare făcută pe booking), de această dată am ales hotelul Seka Park 2* (55 euro/noapte camera dublă cu mic dejun-rezervat tot pe booking).
Am părăsit hotelul Royal Adam & Eve la ora 10,55, destul de în grabă, având 656 kilometri de parcurs în acea zi până la Izmit, unde doream să ajungem înainte de a se însera. La Sakarya în loc să intrăm pe O-4 ne-am continuat drumul pe D 100 până la Izmit. Am mai alimentat o singură dată pe teritoriul Turciei la un Shell din Kutahya 35 litri de motorină la un preț de 4,49 TL/litru, cantitate care să ne ajungă până la intrarea în Bulgaria, cu toată eventuala aglomerație din Istanbul. Am ajuns la hotelul Seka Park 2* din Izmit la ora 17,50 pe o ploaie torențială care ne-a însoțit pe ultimii 60 de kilometri. GPS-ul ne-a fost extrem de util în găsirea hotelului, acesta aflându-se într-o altă zonă a orașului decât cea pe care o cunoscusem și o parcursesem în plimbare în anii precedenți, aproape pe malul mării.
Ziua 23 - traseul a fost următorul:
Izmit – Istanbul – Edirne – Hamzabeyli – Lesovo – Elhovo – Yambol – Kotel – Omurtag – Târgoviște – Razgrad – Ruse – Giurgiu – București – 755 km.
Am plecat de la hotelul din Izmit la ora 08,30, imediat după micul dejun în timpul căruia eu mi-am amintit că mai aveam niște cumpărături de făcut. Soțul a comentat că nu este normal ca după trei săptămâni de sejur eu să mă trezesc în momentul plecării că vreau la cumpărături și am plecat spre Metro din Izmit, aflat la vreo 9 kilometri de hotel și, evident, în sens invers față de Istanbul. Așteptăm ora 9 să deschidă magazinul la un pahar de ceai turcesc, dovedim cumpărăturile în mare viteză și la 9,45 pornim în sfârșit la drum. În scurt timp am intrat de pe D 100 pe autostrada de Istanbul O-4. Am traversat Istanbul-ul tot pe podul din nord, ca și la dus, destul de liber la acea oră. Au fost câteva mici blocaje, dar nu am pierdut prea mult timp. Ne-am continuat drumul pe autostrada spre Edirne. Vama a fost liberă în ambele părți, turcii au verificat iar pașapoartele și actele mașinii, nu am oprit în duty free, iar bulgarii ne-au întrebat doar dacă avem alcool și țigări și ne-au crezut pe cuvânt, fără a mai controla mașina. La 12,45 treceam în Bulgaria fără a mai plăti taxă de dezinsecție (în sumă de 2 euro la care se adăuga 1 euro comisionul băncii) ca în anii precedenți.
Am alimentat la primul Lukoil întâlnit în Lesovo 20 litri de motorină la un preț de 2,59 leva/litru, plata cu card bancar, mai ieftin decât la dus, cantitate care ne-a ajuns până acasă și am mai avut și pentru a merge la serviciu în ziua următoare. După o pauză de cafea la Lukoil, ne-am continuat drumul fără grija vignetei pe care o cumpărasem la dus. Am mai făcut o pauză de vreo oră și jumătate pentru cumpărături la Ruse. La ora 17,30 intram în România, nu înainte de a plăti la bulgari taxa de pod în sumă de 2 euro. La Daia am furat un radar: amendă și 4 puncte de penalizare. Asta a fost.
Concluzie: un concediu superb. Am parcurs 3095 de kilometri, cu un consum mediu de 5,6.
Pentru evitarea oricăror neplăceri cu poliția atât în Turcia, cât mai ales în Bulgaria, recomand respectarea vitezei legale pe fiecare tronson de drum, chiar dacă va crește destul de mult durata călătoriei. Noi în Bulgaria am mers cum am vrut noi, iar în Turcia am mers cum mergeau și turcii, dar fiind foarte atenți la semnalizările celorlalți participanți la trafic.
De asemenea, recomand o documentare serioasă înainte de plecare, studierea posibilelor variante de traseu, familiarizarea prealabilă cu denumirea principalelor orașe prin/pe lângă care se trece, existența unor hărți în format hârtie, actualizarea hărților GPS-ului. În Turcia semnalizarea rutieră este excepțională, cine merge atent și citește indicatoarele rutiere, practic, nu are cum să greșească.
Trimis de nicole33 in 16.02.14 00:55:47
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în TURCIA.
31 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (nicole33); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
31 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Felicitari Nico, pentru vacanta si impresii! Astept de mult timp review ul tau!
Mai clar decat atat nu se poate. Super tare. Astept impresiile despre hoteluri, mai ales la A&E.
Apropo anul acesta, care sunt norocoasele?
@nicole33: bun review, vot pe masura.
O mica observatie insa:
”Deja „veterani” pe traseul spre Turcia și cu multe vacanțe în Bulgaria la activ, noi nu-i prea vedem utilitatea pe drumurile naționale și europene, autostrăzi și drumuri expres, dar pentru începători poate fi un instrument necesar.
Actualizat la zi, ofera o informatie utila: avertizarile pentru camerele fixe/ mobile, radare, masini de politie!
De multe ori i-am gasit cu radar sau masini de poilitie in locurile avertizate!
Ca sa nu mai spun ca prefer sa ma uit la peisaj si la drum, decat sa caut stilpii pe care pot fi montate camerele!
Articolul a "primit" o ilustraţie muzicală sau video-muzicală - vezi mai sus, imediat sub titlu.
Daca autorul preferă o altă melodie sau un alt videoclip, este rugat să ne scrie (aici, ca ecou, ori pe PM)
@danamandache:
Mulțumesc. Știu că le aștepți și pe celelalte așa cum ți-am promis
@Andox:
Mulțumesc frumos pentru aprecieri. Mi-ai amintit că am rămas datoare cu hotelurile de sejur din ultimii trei ani (7), despre care am tot amânat să povestesc.
La Adam & Eve mi-a plăcut foarte mult. Rămâne un hotel altfel, dar este singurul unde nu cred că aș mai reveni.
Anul acesta m-am orientat spre vest și mult mai spre vest, scoțând Turcia din schemă, dar, cum prima dragoste nu se uită prea ușor, tot n-am rezistat să nu planific o fugă chiar și extrasezon la Rixos Tekirova (aș fi vrut la Sungate, care mi-a plăcut cel mai mult dintre cele trei de anul trecut, dar prețul nu a mai fost același).
@webmaster13:
Ca de obicei, o alegere perfectă. Mulțumiri. Să știi că și pe drum tot muzică turcească ascultam în mașină.
@Nasshu:
” Actualizat la zi, ofera o informatie utila: avertizarile pentru camerele fixe/ mobile, radare, masini de politie!
De multe ori i-am gasit cu radar sau masini de poilitie in locurile avertizate!
Cam același lucru îl fac și detectoarele de radar. Am folosit un asemenea dispozitiv, foarte performant la vremea lui, deseori în Bulgaria și chiar și în Turcia (știu că sunt interzise și că amenzile sunt mari), dar numai când mergeam la Marea Egee și făceam drumul dintr-o bucată atât la dus, cât și la întors, travesând Bulgaria ziua și Turcia noaptea.
N-am stat niciodată cu ochii după stâlpi. Aș fi luat-o razna la un drum de 1500 de kilometri.
@nicole33: in Bulgaria, ca si in Romania sunt interzise
”În Bulgaria este interzisă folosirea aparatelor anti-radar.
adica a celor care bruiaza semnalul nu a celor care il detecteaza! . Eu l-am folosit si nu m-a oprit nici un politist pe teritoriul Bulgariei
In Turcia ca si in multe alte tari din Europa e
” utilizarea dispozitivelor de detectare a radarelor şi a aparatelor antiradar este interzisă şi este considerată contravenţie, fiind pedepsită cu amenzi substanţiale şi confiscarea aparatului.
Nu e mai putin adevarat ca e interzisa inclusiv acea avertizare pe care o ofera dispozitivul GPS. Dar e mai greu de dovedit...
@Nasshu:
Am precizat că era vorba despre detectoare de radar, camere fixe etc. și nu de aparate care bruiază semnalul. De ce crezi că am folosit în Turcia doar pe timp de noapte? În caz că ne oprea poliția, instantaneu îl smulgeam din geam și îl ascundeam.
” Nu e mai putin adevarat ca e interzisa inclusiv acea avertizare pe care o ofera dispozitivul GPS. Dar e mai greu de dovedit...
Teoretic, trebuie dezactivată tocmai acea funcție pentru a fi legale și atunci rămâi doar cu harta și cu Ioana.
O întrebare: Știți cum se face controlul asigurării RCA la intrarea în Turcia (electronic sau "fizic"?); în sensul ca am o poliță valabilă, inclusiv pentru Turcia, dar care este uzată (a fost ținută în portofel și are rupturi/rosături etc). Credeți că voi avea probleme la intrarea în Turcia?
@Mircea P: daca este uzata, insa descifrabila este ok. Daca insa este ilizibila atunci nu e ok.
Controlul este vizual, nu prin sistem electronic (online) .
Incearca la cel ce a emis-o sa iti dea un duplicat sau sa o retipareasca.
@Mircea P:
Eu cred că turcii verifică asigurarea RCA atât „fizic”, cât și electronic, în sensul că iau polița, o citesc și apoi butonează ceva la un calculator.
Cea mai bună soluție este să faci o vizită la broker-ul care ți-a emis-o și să soliciți un nou exemplar original. Eu am făcut acest lucru în cazul unei mașini noi, brokerul adăugându-mi chiar pe poliță numărul de înmatriculare al mașinii care nu fusese specificat la momentul emiterii cu o lună înainte. I-am dat polița veche și mi-a scos una nouă cu aceleași date, tot verde etc.
Important este ca aceasta să fie valabilă pe teritoriul Turciei.
@nicole33: Am vizitat broker-ul si mi-a retiparit polita (chitanta a ramas cea veche). Multumiri! Revin cu impresii din Asos/ Kusadasi/Marmaris. Toate cele bune!
@Mircea P:
Mă bucur că ai rezolvat problema și pleci la drum fără griji.
Vacanță plăcută!
Te așteptăm cu impresii la întoarcere.
La hotelul Grand Cinar ati facut rezervare din timp... sau acesta este pretul oferit in mod direct la receptie?
Salut, din cate am inteles, HGS-ul trebuie achitat in maximum 7 zile de la intrarea pe o autostrada turca. Stiti ceva in sensul asta? Pentru ca eu urmeaza sa plec pe acelasi drum si ma gandeam sa nu mai opresc pana in Kutahya si sa iau de acolo HGS-ul.
Multumesc.
@stroecristian83: Da, termenul de achizitie este de 7 zile, conditia fiind ca in acest interval sa treci prin portile de pe autostrada cu HGS-ul, moment in catre va fi incasata intreaga suma datorata (semafor verde, fara sirena, se afiseaza si suma).
@stroecristian83:
Eu as opri la intrarea pe autostrada si as cumpara de la ptt -ul respectiv. De fapt, eu doar voi realimenta contul. Castig timp deoarece acolo sunt maxim doua persoane la coada in timp ce la oficiile postale din orase cozile sunt foarte mari si nu doresc sa pierd o zi din concediu la coada la posta.
@biogirl:
Cu scuze pentru întârzierea răspunsului, abia azi l-am văzut, rezervarea a fost făcută pe booking cu multe luni înainte. Acesta a fost un preț de ofertă specială. Prețul normal era de 50 de euro camera dublă cu mic dejun inclus, dar au mai existat și oferte cu 40 de euro dubla.
Prețul afișat la recepție era mult mai mare. Există și riscul să nu mai găsești locuri. Noi, la a treia vizită, am găsit hotelul plin.
@Mircea P:
”Da, termenul de achizitie este de 7 zile, conditia fiind ca in acest interval sa treci prin portile de pe autostrada cu HGS-ul, moment in catre va fi incasata intreaga suma datorata
Într-adevăr, poți achiziționa HGS-ul în termen de șapte zile de la prima trecere prin porți.
Nu văd de ce ar fi obligatoriu să mai treci încă o dată prin porți în același interval de timp. În momentul achiziționării sticker-ului, se creează un cont în baza lor de date pe numele mașinii tale (numărul de înmatriculare), regularizându-se trecerea/trecerile anterioare achiziției, fără amenzi, fără probleme. Următoarele treceri prin porți cu HGS-ul lipit pot avea loc și mai târziu de șapte zile, eventual la terminarea sejurului.
@stroecristian83:
Și eu aș alege să opresc tot la intrarea pe autostradă pentru a evita aglomerația. Anul trecut în zece minute aveam HGS-ul cumpărat și lipit pe parbriz, astfel că mi-am continuat drumul liniștită fără să mai am grija lui. Anul viitor, dacă îmi ajunge creditul rămas pentru încă un drum până în Antalya doar dus, aș opri la Edirne abia la întoarcere pentru a reîncărca, la final de concediu chiar nu mai am nicio grabă și n-ar mai trebui nici să traversez pe jos autostrada până la PTT-ul aflat pe sensul de întoarcere în țară.
@nicole33: Nu știam că la achiziționarea cardului are loc și încasarea sumei respective. Dacă este așa, termenul de 7 zile curge de la intrarea pe autostradă până la cumpărarea HGS. În caz contrar, amenda este de 20 - 30 lire, adică de 10 ori valoarea taxei la trecerea/ poarta respectivă.
@nicole33: Am pierdut ore bune în Kusadasi, anul acesta, în mai, pentru a achiziționa HGS. Orice alternativă prin care îl poți procura mai rapid este de luat în calcul.
Am constatat si eu ca a durat mai putin drumul de la Edirne la Canakkale cu traversare ferry peste Dardanele decat trecerea prin Istanbul pe poduri. Eu am ales varianta asta ca sa vad ambele zone, am coborat pe la Troia pana la Kusadasi unde am oprit pentru Efes si Pamukkale si m/am intors prin Istanbul unde am stat cateva zile. Circuitul a inclus si un popas la Fethyie pe minunata Coasta de azur turceasca, am scris deja despre asta aici.
Constat ca si in 2013 au mai fost zone de sosea dubla cu un sens inchis si ambele sensuri pe un singur fir, care acum 5 ani mai jos de Izmir insumau vreo suta de km., am pierdut cam 2/3 ore incetinind pe drum. In rest soselele bune, dar cu viteza limitata prin localitati, asa ca prefer optiunea autostrada daca este deschisa.
Multumim pentru relatare si sfaturi, cand am fost eu in Turcia prima data nu citisem sfaturi pe AFA, acum sunt foarte utile.
@calatorul50 -
” Am constatat si eu ca a durat mai putin drumul de la Edirne la Canakkale cu traversare ferry peste Dardanele decat trecerea prin Istanbul pe poduri.
Distanțele sunt comparabile, în timp ce duratele sunt mult diferite, însă interesant ar fi fost de estimat durata totală a traseului spre Antalya prin Canakkale comparativ cu varianta care presupune traversarea Istanbulului.
Mă pregătesc acum pentru o nouă vacanță în Antalya și sunt tentată să iau în considerare și o altă variantă decât cea prin Istanbul pe care am descris-o mai sus și anume la dus să merg pe la Canakkale și la întoarcere tot prin Istanbul, dacă aș avea garanția că scot un timp mai bun așa.
@nicole33 - Eu am mai putine vacante in Turcia si deci mai putina experienta, iar cand am facut ultimul circuit nu am stat cu ochii pe ceas. Depinde si de ora traversarii Istanbulului, in care am intrat la pranz pe la 5/6 si am stat o ora doar pe pod, a durat traversarea vreo doua ore si ceva pana am ajuns din sud in nord la hotel.
Dar drumul de la Edirne la Canakkale si apoi in jos spre Izmir este uneori ingust si cu viteza limitata, iar apoi este si o portiune de autostrada inainte si dupa Izmir, iar apoi soseaua este pe 2 benzi cu sensuri separate, dar trece si prin localitati unde viteza trebuie redusa oricum. Totusi, pe autostrazile care ies din Istanbul se merge mult mai bine si mai repede. Eu am concluzionat dupa mai multe drumuri similare ca optiunea autostrada este totusi cea mai eficienta, comoda si sigura. Succes si vacante frumoase.
Review-l este foarte documentat (marca Nicole 33) și deosebit de util. Cred că nu vă supărați dacă îl voi copia cu ajutorul unei imprimante. Nu mă grabesc să fac asta, până nu văd reacția autorului. Mulțumesc mult Nicole 33 cât și soțului dv. care fără îndoială are aceleași merite. Cu stimă.
@Mihai18:
Multumesc.
. Am scris acest review tocmai cu scopul de a veni in ajutorul altor utilizatori interesati sa ajunga cu masina in Antalya.
Materialele postate pe site sunt publice. Nu trebuie sa-mi ceri acordul pentru a printa informatiile care te intereseaza, dar, recunosc, ma simt flatata de faptul ca le consideri utile.
Cu un an inainte am povestit despre acelasi drum facut in 2012 la care am atasat ca poze si niste harti ale traseului parcurs, mai explicite si mai utile decat textul articolului.
Marele merit al sotului meu este acela ca a condus atata amar de kilometri, in conditiile in care lui nu-i place sa conduca, dar a avut si un copilot de nadejde .
@nicole33 - Încep cu finalul review-lui tău (mi-am însușit sugestia ta sa comunicăm la persoana II-a) „Marele merit al soțului meu este acela că a condus atâta amar de kilometrii, în condițiile în care lui nu-i place să conducă” Așa este pentru că nu-i ușor. Eu îl înțeleg, pentru ca eu conduc autoturismul de 43 de ani, și am multe drumuri europene la volan. In continuare, mă adresez soțului dv. Buna seara. Apreciez capacitatea dv. de a conduce autoturismul mult și în siguranță cât si aptitudinile de navigator. Dar vă spun un lucru și nu ași vrea ca soția dv. să afle pentru că „îi cresc acțiunile” Sunteți norocos că aveți o soție puternică și conduceți cu rândul. Sărmanul de mine, eu nu mai am dublură la volan, deoarece soția mea „a pus mănușile în cui” de ceva ani. Ea era obișnuită cu Dacia și cu maxim 80/km. la ora. Acum nu mai vrea să conducă și a spus că mai bine se abține, decât să..... Vă mulțumesc doamnă pentru promptitudinea raspunsului cât și pentru acordul de a printa reviw-ul „Cu mașina la Marea mediterană” Am aflat că deja sunteți într-o excursie. Doresc, sincer, sa ajungeți cu bine acasa, pentru că amândoi mi-ați devenit dragi, și vă urez și alte drumuri europene reușite. Noapte bună.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Nov.2022 Traseul meu spre Antalya — scris în 27.11.22 de MIHAITZA2022 din BUCUREșTI
- Aug.2022 Drumul cu masina pana in Alanya, Turcia — scris în 05.09.22 de cristimicle din BUCUREșTI -
- Jun.2022 Drumul lung spre Antalya — scris în 17.08.22 de iancusabin din BUCUREşTI
- Oct.2021 Drumul cu maşina de la Side la Bucureşti — scris în 22.02.22 de Yoda din BUCURESTI
- Sep.2021 Drumul cu maşina de la Bucureşti la Side in septembrie 2021 — scris în 21.02.22 de Yoda din BUCURESTI
- Aug.2020 Chiar se poate merge în vacanta în Turcia — scris în 07.08.20 de Iuliana7 din PLOIESTI -
- Sep.2019 Drumul cu masina Bucuresti - Avsallar (Alanya) si retur — scris în 09.10.19 de Yoda din BUCURESTI -