ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 20.05.2010
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: 40-50 ani
DIN: Alexandria
ÎNSCRIS: 06.05.10
STATUS: PARTENER
DATE SEJUR
AUG-2005
DURATA: 2 zile
familie cu copii

GRAD SATISFACȚIE
PLAJA şi MAREA:
NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ MĂ PRONUNȚ
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
AFA RECOMANDĂ: Pentru transfer Aeroport - Hotel (Roma) și/sau tururi turistice ale Romei / Vaticanului - recomandăm ghidroma.eu
  • Informatii sau rezervări: pe sait sau tel. +39 324 981 3672
  • TIMP CITIRE: 7 MIN

    Domul din Milano - emblema si dantele in piatra

    Ilustrație video-muzicală
    TIPĂREȘTE

    "Arhitectura este voinţa unei epoci tradusă în spaţiu. " (Ludwig Mies van der Rohe)

    Am ajuns la Milano in august 2005 in cursul aceleiasi excursii despre care tot povestesc de vreo cateva postari incoace.

    Caldura mare, ora pranzului nefiind chiar propice pentru bifarea obiectivului turistic.

    Prima impresie a fost de uimire. A doua impresie a fost de extaz, a treia impresie a fost de nemarginit respect pentru cei ce-au fost in stare de asemenea constructie, iar ultima dar cea mai importanta impresie a fost ca Dumnezeu e mare, iar credinta celor ce au ridicat minunatul edificiu trebuie sa fi fost uriasa si foarte adevarata. Multimi de turisti misunau inauntru si afara, intrarea dupa cum s-a mai povestit se face dupa un riguros control la intrare, accesul este permis intr-o tinuta decenta, cu umerii si genunchii acoperiti. Asa era atunci, dar si peste doi ani cand am venit doar cu sotul meu, sortul adecvat temperaturii de afara a fost foarte nepermis ptr accesul in Dom.

    Odata intrat, nu stii incotro sa privesti mai intai: la cele cinci nave imense ale catedralei, nesfarsita parca in toate dimensiunile ei, la pavimentul asternandu-se in modele complicate si cromatica discreta, la vitraliile minutioase, delicate si in acelasi timp puternice in imaginea si mesajul lor, la sculpturile Madonei, pruncului Isus, Mantuitorului, numerosilor sfinti prezenti si in cultul catolic dar si in cel ortodox, la arcele gotice sfidand gravitatia si sustinand cupole ce finalizeaza glorios incrucisari ingeniose ale ogivelor.

    Stiam ca incununarea catedraleor in stil gotic sunt turnurile, dar la Domul din Milano am inteles ambitia nemasurata ca gloria acestor varfuri spre cer sa fie absoluta. Pentru a ajunge pe acoperisul cu terase succesive, strajuit de dantelaria in piatra a turnurilor si turnuletelor, ca o gradina incremenita, puteam opta pentru ascensor 6 euro sau per pedes apostolorum, 4 euro. Am optat ptr numararea la pas a celor 268 de trepte (posibil sa fi numarat gresit, cam greu sa urci, sa sufli si sa numeri) nestiind ce ne astepta. O scara ingusta de tot, rasucita din scurt la nesfasit, cu grupari de cate trei trepte ce impuneau o cadenta finala a respiratiei, si, am gandit eu atunci, un ritm al rugaciunilor soptite pana sus.

    Cei care sufera de claustrofobie ar face bine sa nu incerce experienta, ptr ca senzatia de sufocare, amplificata de blocajul intr-un sir lung de persoane inghesuite intr-un spatiu atat de ingust, atmosfera umeda de atatea respiratii si transpiratii, precum si vertijul generat de rotirea continua in melcul scarii nu sunt placute de loc.

    Dar odata ajuns sus si iesit la aer liber, o priveliste grandioasa, o panorama splendida si simtirea de inaltare efectiva catre cer rasplatesc efortul. Ne-am strecurat printre balustradele cioplite, turnuri ascutite si broderii incremenite. Am fotografiat, ne-am minunat si incercat sentimentul recunostintei laolalta cu ceilalti credinciosi. Am coborat, cu senzatia pierderii a "ceva" nenumit.

    La acel moment fatada principala era in renovare, plasele de protectie acopereau o mare parte din aceasta, asa ca mare lucru n-am putut sa vad, doar sa apreciez efortul facut pentru a reda in integralitate frumusetea lacasului.

    Cu recomandari sau fara, Domul din Milano se include in orice popas in acest oras, nu trebuie sa citesti, sa privesti fotografii sau sa asculti istorii. Trebuie sa fii acolo, sa intelegi si sa simti!

    O scurta prezentare a reperelor metrice, istorice si arhitectonice, cu indicarea sursei, satisface nevoia de informatii exacte ce precede orice periplu turistic.

    Atasez putinele fotografii facute, nu stiu de ce, dar lumina blitzului mi s-a parut o impietate, asa cum am simtit ca trebuie sa vorbesc in soapta pe tot parcursul sederii in Dom.

    Domul din Milano, în italiană Duomo di Santa Maria Nascente, este catedrala Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Milano.

    Cu o suprafaţă de 1200 mp, catedrala milaneză, una dintre imaginile emblematice ale Italiei şi ale Europei, este cel de-al treilea edificiu bisericesc romano-catolic ca mărime din lume, după Bazilica San Pietro din Roma şi catedrala din Sevilla. Podoabă cu totul unică a arhitecturii gotice, domul din Milano are o capacitate de peste 40. 000 de locuri şi o lungime de 157 m.

    Este una dintre catedralele occidentale a căror construcţie s-a întins pe durata a câtorva secole. Începută în 1386 şi incheiată în 1887, ea domină astăzi piaţa centrală din Milano, fiind un simbol al puterii economice pe care această capitală a Lombardiei, poartă de intrare a comertului ce traversa Alpii, l-a reprezentat timp de veacuri. Maiestuozitatea şi formele estetice ale catedralei sunt grăitoare: detaliile sculpturale ale celor 135 de turle, dintre care cea mai înaltă atinge 109 metri, şi cele peste 2000 de statui, sunt foarte atent executate, la fel şi marile ferestre ale clădirii, considerate a fi cele mai mari din lume.

    Constructia propriu-zisă a inceput in 1386 la iniţiativa arhiepiscopului Antonio de Saluzzo, într-un stil gotic târziu, cu specific mai degrabă francez decât italian. Munca a continuat timp de secole, turnul principal fiind împodobit in 1762 cu o statuie policromă a Fecioarei Maria, căreia i-a fost dedicat de la început domul milanez. Interiorul nu este mai puţin frapant. Cinci nave gigantice, separate de stâlpi de piatră artistic sculptaţi, sunt incadrate de ferestre cu vitralii executate cu mare măiestrie. Absida, partea cea mai veche a catedralei, include trei ferestre in formă de roză, realizate de Filippino de Modena, într-un mod ce ne dezvăluie complexitatea sculpturii din secolul al XlV-lea.

    Poetul romantic englez Percy Shelley, călător in Italia la începutul secolului al XVIII-lea, afirma că interiorul domului este cel mai bun loc pentru a citi "Divina Comedia". Dar, doar cu puţin timp înainte, domul fusese martorul unui eveniment cu totul opus explorării lumii celeste a lui Dante, mai exact catedrala fusese aleasă de Napoleon pentru a fi incoronat rege al Italiei. (sursa: Wikipedia)

    Este necunoscut numele autorului proiectului, dar cel mai probabil ca acesta apartine maestrilor italieni, fapt sugerat de caracteristicile planimetrice specifice traditiei italiene: planul in forma de cruce latina, zidurile perimtrale cu rol portant, absida semioctogonala lipsita de capelele radiale.

    Lucrarile au inceput cu fundatiile, zidurile perimetrale, absida si sacristia inainte de a se stabili aspectul final al elevatiei. Din acest motiv incepand cu 1391 au luat nastere primele discutii cu privire la posibilitatile de dezvoltare a edificiului; dintre propunerile matematicienilor si arhitectilor a fost aleasa schema bazata pe triunghiul egiptean ce a determinat obtinerea unor caracteristici straine goticului international: diferenta mica de inaltime intre nave, inclinarea scazuta a acoperisului si rolul secundar al arc-butantilor.

    Schema bazata pe triunghiul echilateral elaborata de matematicianul Gabriele Stornaloco. Schema "ad quadratum" ce apartine arhitectului german Heinrich Parler. Schema bazata pe triunghiul egiptean folosita in proiectarea elevatiei. In primii 50 de ani de constructie lucrarile au cam taraganat, insa odata cu venirea la conducere a dinastiei Sforza se inregistreaza o relansare puternica a lucrarilor, sustinuta in principal de angajarea in 1452 a inginerilor ducali Giovanni Solari si Filarete. Acest evenitment sta drept marturie a dorintei lui Francesco Sforza de a gasi o solutie tehnica pentru turnul-lanterna.

    Filarete a parasit insa santierul dupa doar doi ani, iar locul lui Giovanni Solari a fost luat de fiul sau Guiniforte, adevaratul autor al solutiei folosite pentru edificarea turnului. Principala sa contributie a fost aceea de a sugera construirea deasupra celor patru arce ogivale deja construite, insa insuficiente pentru a sustine turnul, a patru arce in plin cintru cu rol de sustinere, retrase fata de structurile inferioare in asa fel incat sa permita a fi mascate cu o imbracaminte de marmura de Candoglia.

    Guiniforte Solari a lucrat la turnul – lanterna neintrerupt din 1459 pana in 1481, anul mortii sale; pentru a termina munca inceputa de acesta au fost angajati Pietro Solari si l’Amadeo. Anumite cedari ale constructie au alarmat Consiliul santierului, care, in 1483, a inceput sa consulte diferiti specialisti, Luca Fancelli fiind chemat sa judece solutiile oferite de mai multi arhitecti, printre care germanul Giovanni Nexemperger, Leonardo si Bramante.

    Nici una dintre solutii nu a fost considerata satisfacatoare, astfel Consiliul, in 1490, i-a insarcinat pe l’Amadeo si Dolcebuono sa aleaga unul din modele prezentate si sa-l perfectioneze, demonstrand decizia lor finala pentru un plan octogonal. Detereminanta a fost prezenta la Milano in 1490 a li Francesco di Giorgio, care a elaborat un proiect ce a fost prezentat impreuna cu alte trei la o sedinta ce a avut loc la Castello in prezenta lui Ludovico il Moro. La aceasta intalnirea s-a stabilit ca l’Amadeo si Dolcebuono impreuna cu Francesco di Giorgio sa puna la punct un proiect nou.

    De asemenea s-au stabilit metodele constructive si dimensiunile turnului ce se aseamana celor din solutia pe care o propusese Guiniforte Solari cu douazeci de ani in urma. Putine biserici, in Italia, au avut o constructie atat de lenta si de complexa cum a avut Domul din Milano, constructie ce s-a prelungit de-a lungul a cinci secole, timp in care personalitati ale domeniului, chemate din toata Italia, s-au perindat prin santier oferind sfaturi si solutii constructive. (sursa referate. ro)


    [fb]
    ---
    Trimis de TORA INGRID in 20.05.10 12:55:24
    INFO ADIȚIONALE
    • Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA. A mai fost în/la: Florenta, Venetia, Bologna, Roma,
    NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

    VIZUALIZĂRI: 5011 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
    SESIZEAZĂ
    conținut, limbaj

    14 ecouri scrise, până acum, la acest articol

    NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (TORA INGRID); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
    Poze atașate (se deschid în pg nouă)
    P05 detaliu interior in Domul din Milano
    EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
    Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
    Puteți VOTA acest articol:
    PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 5400 PMA (din 9 voturi)
    NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

    ECOURI la acest articol

    14 ecouri scrise, până acum

    any*
    [20.05.10 13:09:58]
    »

    De data asta chiar am reusit sa fiu prima care iti acorda maximum de puncte pentru minunatele impresii postate de tine todeauna cu mult suflet si sensibilitate. Felicitarile mele si astept cu drag sa postezi si alte impresii.

    Cristian_h*
    [20.05.10 13:52:24]
    »

    Felicitari pentru tot ce ati scris pana acum, sunteti un real castig pentru acest site!

    biancuta
    [20.05.10 13:56:07]
    »

    Prima impresie a fost curiozitatea, a doua admiratia si a treia votarea, ca sa raspund in stilul tau! Felicitari! Un vot mare si din partea mea!

    Costi
    [20.05.10 14:09:22]
    »

    Ai fi putut să te opreşti la paragraful:

    Atasez putinele fotografii facute, nu stiu de ce, dar lumina blitzului mi s-a parut o impietate, asa cum am simtit ca trebuie sa vorbesc in soapta pe tot parcursul sederii in Dom.

    pentru că următoarele cinci sunt copy-paste de aici:

    click aici

    iar restul, până la sfârşit, de aici: click aici

    Şi un sfat: în biserici este bine să nu foloseşti blitz-ul, pentru că el luminează doar până la vreo doi metri, restul rămânând în întuneric total. Aparatele digitale permit şi fotografierea în semiobscuritate.

    TORA INGRIDAUTOR REVIEW
    [20.05.10 14:19:07]
    »

    Ca sa nu mai faci afirmatii nefondate de copy paste pun la dispozitie webmasterului pe mail originalul fotografiilor, cat despre sursa informatiilor , am precizat-o , citeste pana la capat : wikipedia si referate .ro, nu ca altii. Nu stiu de ce am banuit mai multa eleganta si buna crestere in spatele unui turist orgolios si lipsit de maniere !!

    Costi
    [20.05.10 14:26:25]
    »

    @TORA INGRID

    Nu m-am referit la fotografii, ele nu au fost încă validate, aşa că nu le-am văzut.

    Cât despre rest, oricine poate verifica dacă afirmaţiile mele sunt nefondate.

    Eu am citit review-ul tău până la capăt şi cu atenţie. Se pare însă că tu nu ai citit ecoul meu cu atenţie, ceea ce te-a făcut să te şi exprimi aşa cum ai făcut-o.

    webmasterXY*
    [20.05.10 14:26:42]
    »

    Nu stiu de ce am banuit mai multa eleganta si buna crestere in spatele unui turist orgolios si lipsit de maniere!!

    Nici eu nu stiu de ce am crezut ca doi useri de calibrul vostru vor ajunge aici...

    Este un ultim avertisment de a lasa la o parte discutiile de acest gen si sa va canalizati TOATE resursele pe scrierea impresiilor CONSTRUCTIVE!

    Punct!

    f. important: las la aprecierea colegului meu (care are in administrare aceasta sectiune) daca se impune si acordarea unor cartonase pe aici...

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    mariana.olaru
    [20.05.10 16:09:26]
    »

    Tora, eu am degustat ca de obicei reviewul cu multa placere si apreciez talentul tau descriptiv, care nici nu mai are nevoie de fotografii pentru a fi graitor. Fara a urmari fotografiile, lectura randurilor tale m-a purtat pe aripile imaginatiei si a amintirilor si recunosc ca nu as fi putut descrie mai bine somptuozitatea si maiestatea acestui edificiu, langa care ne simtim atat de mici si atat de impovarati de pacate.

    Mie mi se par utile si preluarile din alte surse, pe care evident le-ai indicat, pentru ca, vorbind din punctul meu de vedere, mi-e mai usor sa parcurg niste randuri in continuarea review-ului decat sa dau clic spre un alt link si sa caut pe-acolo alte informatii (nu sunt lenesa, dar sunt comoda, asa cum ti-am mai spus).

    Drept pentru care ai inca un vot din partea mea!

    webmaster13
    [20.05.10 16:15:09]
    »

    Regretabil faptul ca are loc un astfel de dialog aici intre doi membri AFA de calibru asa cum mentiona Webmaster99. Tora, asemenea atacuri la persoana se pedepsesc sever. Costi eu consider ca asa cum ai procedat nu se potriveste cu prestigiul si intreaga ta activitate pe AFA, cred ca in asemenea cazuri este mult mai elegant sa atentionezi unul dintre moderatorii si in care sa explici, observatiile, sesizarile tale etc. Nu voi lua masuri de data aceasta consider ca este de ajuns doar acest advertisment!

    pepsi70ro
    [20.05.10 17:31:03]
    »

    Regret enorm faptul ca anul trecut n-am reusit sa cuprind si Milano in calatoria mea, desi am trecut pe langa el. Mi-as fi dorit sa admir Domul, sa-l studiez si sa ma bucur de toate minunatiile care ni le dezvaluie. Din fericire am citit review-ul tau si pot spune ca l-am admirat cu ochii mintii datorita frumoaselor tale impresii +wiki+referate. ro

    Desi cred ca voi fi un pic off topic, tin foarte mult sa-mi exprim totala admiratie atat pentru @Costi cariua ii port un respect deosebit (desi el nu vrea sa stie) cat si pentru @TORA, imi doresc sa citesc din partea voastra impresii deosebite, asa cum ne-ati obisnuit, fara replici taioase si mai ales fara atacuri cu sau fara manusi.

    Daca se vor combate ideile toata lumea va avea de castigat.

    Scuze, daca am deranjat rog un wbm sa stearga acest ecou.

    RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
    Costi
    [20.05.10 17:53:54]
    »

    @pepsi70ro

    desi el nu vrea sa stie

    Dimpotrivă, vreau să ştiu şi chiar ştiu.

    De altfel, respectul este reciproc, pentru că eu îţi apreciez echilibrul de care dai mereu dovadă, dar şi postările totdeauna interesante.

    webmaster13
    [20.05.10 23:25:44]
    »

    TORA, melodia atasata poate fi schimbata daca consideri !

    cosminp
    [25.05.10 12:49:09]
    »

    Nici eu nu stiu de ce am crezut ca doi useri de calibrul vostru vor ajunge aici...

    nu vreau sa supar pe nimeni, dar eu n-as compara calibrul lui costi cu cel al TOREI.

    nu contest potentialul TOREI, dar dupa parerea mea, TORA mai are pana sa atinga experienta si nivelul lui Costi.

    webmasterX
    [20.11.17 15:03:25]
    »

    Mutat, la reorganizare, în rubrica «Domul din Milano» (nou-creată, între timp, pe sait)

    Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

    ROG REȚINEȚI:
    • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
    • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
    • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
      (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
    SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
    NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
    EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
    Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

    NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
    Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
    VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
    6 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
    any*, biancuta, cosminp, Costi, mariana.olaru, TORA INGRID
    Alte impresii din această RUBRICĂDomul din Milano:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.057965040206909 sec
    ecranul dvs: 1 x 1