GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Palatul regal de pe insula - Łazienki
Am avut norocul sa vizitam Palatul Łazienki gratis, fiind sarbatoare, insa intrarea era restrictionata, conditionata de numarul vizitatorilor, astfel ca, stand la rand, am citit despre istoria acestuia. Nobilul Stanisław Herakliusz Lubomirski, politician, scriitor si filozof, care detinea terenul si castelul Ujazdów, din apropiere, a hotarat sa construiasca intr-un parc, o baie baroca numita „Łazienka” , bogat decorata cu stucaturi, statui si picturi. Dupa aproape 100 de ani, regele Stanisław II August Poniatowski a cumparat mosia, transformand baia in resedinta de vara, prin extinderea sa, designul fiind influentat de cladirile neoclasice franceze timpurii. A fost distrus in 1944 si reconstruit total dupa razboi, fiind considerat un exemplu de neoclasicism remarcabil in Europa Centrala.
Porticul palatului de pe insula a fost construit in 1784, prin adaugarea la fatada baroc originala, a doua constructii, spatiul fiind umplut cu patru coloane corintiene. Deasupra usii de intrare sunt stucaturi cu tematica marina, dar si un mesaj in limba latina, care in traducere inseamna:„Acest om uraste, iubeste, lauda si doreste melancolie, pace, o baie si fapte bune.”
Am patruns in Vestibul, una dintre cele mai vechi parti ale Palatului, care aminteste de rolul pe care acesta l-a indeplinit inainte de a fi transformat in resedinta de vara, prin sculpturile ce reprezinta cochilii de scoici. Scoica o simbolizeaza pe Venus, zeita iubirii, care s-a nascut din spuma marii. Vestibulul are trei usi, care fac legatura cu palatul, in stanga si in drepta fiecarei usi fiind nise sculptate decorate cu busturi de femei si barbati, imparati romani. Usa principala este flancata de sculpturile lui Marte in repaus si personificarea Poloniei infloritoare, mesajul transmis vizitatorilor fiind ca sunt intampinati cu pace si fericire.
Intram apoi in Camera lui Bacchus, care indeplinea rolul de camera de odihna dupa baie, decorata cu placi albastre olandeze Delft. Isi datoreaza numele, picturii din tavan, „Bacchus, Ceres, Venus si Cupidon” , care a ars in incendiul din 1944. Cel mai important element decorativ al acestui interior este semineul monumental, deasupra caruia atarna un tablou de Jacob Jordaens cel Batran„, Flora, Silenus si Zephyr” . Pe vremea lui Stanisław August, interiorul a jucat rolul unei mici galerii de arta, picturile aratand membri ai curtii regale.
Baia avea doua cazi de marmura incastrate in podea, iar peretii salii, la fel ca si ai camerei lui Bacchus, sunt captusiti cu plăci ceramice. Decorul din stuc este foarte bogat, in stil baroc, cu motive ale dragostei, apei, basoreliefuri care infatiseaza figuri din Metamorfozele lui Ovidiu, dar si trei medalioane rotunde infatisandu-l pe Cupidon.
Sala de bal, cea mai spatioasa camera, este construita ca extindere, dupa transformarea in palat a Baii, un element indispensabil oricarui palat, unde oaspetii regelui petreceau. Peretii albi si auriti fac aluzie la Versailles-ul lui Ludovic al XVI-lea, iar decoratiile arhitecturale, sculpturile si picturile fac aluzie la modelele binecunoscute ale epocii antice si renascentiste.
Doua porticuri ionice din marmura alba formeaza decorul pentru doua semineuri, aflate de o parte si de alta a incaperii, deasupra carora, in nise sunt incorporate sculpturi. Una dintre ele il reprezinta pe Hercule odihnindu-se dupa o lupta, iar in stanga si in dreapta semineului sunt personajele mitice Chiron, ranit mortal la genunchi si Cerberus, cainele cu trei capete, inlantuit. In capatul opus, se afla statuia lui Apollo Belvedere, sustinut de sculpturile regelui Midas cu urechi de magar si de cea a satirului Marsyas legat.
Rotonda ocupa partea centrala a palatului, avand legatura cu Baia, Sala lui Solomon si Sala de mese. Este o camera rotunda, decorata cu marmura galbena si alba, cu sculpturi ale regilor polonezi, incununata cu o cupola pe unde patrunde lumina.
Initial aici exista o pestera artificiala cu o fantana in mijloc, insa regele a transformat-o intr-un templu in onoarea celor mai importanti regi polonezi si a celor mai distinsi imparati romani: Sigismund I cel Batran, Stefan Báthory si Ioan al III-lea Sobieski, Titus, Traian si Marcus Aurelius. In cupola sunt reprezentarile virtutilor, iar„Invidia” era infatisata pe podea, ca masca a Gorgonei, insa a fost distrusa, luandu-i locul o stea. Pe friza este o inscriptie ce explica semnificatia simbolica a Rotondei: „Dat ca exemplu slujind lumea” .
Sala lui Solomon s-a folosit ca salon, unde regele primea invitatii, aici purtandu-se conversatii si jucandu-se Whist pe doua mese. A fost decorata cu o serie de picturi care descriu povestea regelui Solomon, inclusiv plafonul acestei camere a fost decorat cu reprezentarea Visului lui Solomon, insa acestea au fost distruse deliberat si complet de catre nemti in 1944. In prezent, Sala lui Salomon functioneaza ca o galerie de picturi.
De o parte si de alta a Salii lui Solomon se gasesc Galeria picturilor si Camera portretelor, care seamana, avand peretii captusiti cu matase verde, in armonie cu ramele aurite ale tablourilor expuse.
In Galeria picturilor au fost expuse cele mai pretioase opere de arta, chiar si sase tablouri ale lui Rembrandt, camera fiind folosita si ca sala de biliard. Fiind obiecte valoroase prezentate aici, inainte de a intra, exista un sistem de control si detectare a obiectelor de metal, pentru a preintampina evenimente neplacute. Pe semineul din marmura neagra se afla un ceas clasicist iar deasupra oglinzii care impodobeste semineul este un medalion rotund din stuc, ce reprezinta bustul lui Antoninus, incadrat cu grifoni auriti. Langa semineu stau monumente din colectia regelui: Venus de Medici si Faun with Kid.
Camera portretelor este cea de-a doua incapere destinata expunerii colectiilor de pictura ale regelui. Masa cu trei picioare are un blat de birou decorat cu un mozaic reprezentand un taur, stema familiei Poniatowski. Sfesnitele ii infatiseaza pe Zefir cu Flora, precum si pe Cupidon cu Psyche.
Camera Portretelor a fost incendiata in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, singurul obiect care a supravietuit incendiului fiind semineul de marmura, decorat cu basorelieful Ledei, cu capete de gorgoni.
Antecamera este un hol spatios, dreptunghiular, simplist decorat cu statui reprezentand-o pe Afrodita iesind din apa, pe Venus, dar si figuri din bronz ale lui Voltaire și Rousseau.
Capela are un interior mic inalt de doua etaje, captusit cu stuc galben si gri, cu ferestre semicirculare si o cupola de sticla prin care patrunde lumina.
Ultima sala de la parter este Sala de mese, care a apartinut Baii Lubomirski, dupa care i s-a dat o noua functie, cea de dormitor regal, iar mai tarziu a devenit sufrageria in care se servea cina, pentru care au fost aduse mese din cladirea bucatariei. Decorul, desi modest, e foarte elegant datorita peretilor marmorati in culoarea rosie si a coloanelor din stuc in aceeasi culoare. Importanta acestei sali este legata de faptul ca aici, in fiecare zi de joi, aveau loc discutii academice intre rege si personalitati ale vremurilor, numite „cine inteligente” , acesta fiind punctul de plecare pentru numeroase decizii, care, de cele mai multe ori, urmau sa devina legi.
Etajul Palatului este mult mai modest, acesta avand strict rol rezidential, fiind alcatuit din apartamentele regale si ale majordomului regelui. In 1944, intregul etaj a ars, forma sa actuala fiind rezultatul unei reconstructii.
Holul duce la camerele private ale lui Stanisław Augustus, prima dintre ele fiind Mica galerie, unde sunt expuse numeroase picturi, in special portrete. Aici exista si statueta lui Chronos, ce poarta globul pe spate, care are si rol de ceas, lama coasei pe care eroul o tine in mana, indicand ora. Dispozitivul orginal care pune in miscare mecanismul ascuns in interior a fost folosit si la statueta lui Chronos si ceasul din Castelul Regal.
Camera cu balcon e o camera mica ce face legatura cu Mica galerie, avand acces la balconul sudic, cu peretii decorati cu portrete ale personalitatilor acelor vremuri.
Biroul regelui este incaperea in care acesta si-a petrecut cea mai mare parte din timp citind, raspunzand corespondentei, studiind, asezat la un birou rococo amplasat in dreptul ferestrelor care ofera priveliste asupra amfiteatrului, iazului si gradinii.
In Dressing avea loc ritualul zilnic al regelui de imbracare si pieptanare. Original este ceasul in forma de colivie cu pasare artificiala in interior, realizat din bronz aurit in Elvetia.
Dormitorul pastreaza foarte putine opere din mobilierul original, printre care portretele parintilor regelui Stanisław August, suspendate deasupra usii. Un tablou interesant este Portretul lui Stanisław August imbracat in halat albastru, tinuta lejera, fara insemnele puterii. In secolul al XVIII-lea, desi era o tinuta casnica, halatul era la moda pentru munca, studiu si primirea oaspetilor.
Biblioteca a fost un loc foarte important pentru monarhul polonez, din cele 13 mii de volume pe care le numara colectia regelui, aici existau 2 mii, care insa au ars la mijlocul secolului al XIX-lea. Biblioteca Regala Łazienki cuprindea carti care prezentau teme ușoare, relaxante: biografii, jurnale de calatorie, romane de dragoste, lucrari legate de arta, ca pentru o resedinta de vacanta. In spatele bibliotecii, se afla „Camera Bibliotecarului” , de unde cei doi bibliotecari ii citeau cu voce tare regelui texte in franceza, engleza si germana, chiar si pana la opt ore pe zi.
Ultimele incaperi vizitate sunt apartamentele lui Franciszek Ryx, majordomul regal si omul de incredere al lui Stanisław August. Acestea cuprind 3 incaperi mici, cea din mijloc avand rol de hol ce duce la celelalte doua, in care erau dormitorul si biroul.
Nu am insistat prea mult cu descrierea incaperilor de la etaj, deoarece nu erau spectaculoase comparativ cu restul salilor din palat, cu atat mai mult cu cat acestea au fost reconstruite, nemaipastrand nimic original.
In concluzie, atunci cand ajungeti in Varsovia, nu va limitati doar la Centrul vechi, ci vizitati si Palatul regal de pe insula Łazienki, care merita, nu doar pentru ca a fost resedinta de vara a ultimului rege al Poloniei, Stanislaw August, ci si pentru modul inedit de a-l amenaja pe locul unei foste bai, pastrand foarte multe dintre elementele care simbolizeaza elementul naturii apa.
Trimis de geani anto in 03.12.22 19:30:43
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în POLONIA.
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (geani anto); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2022 Prin muzeele Varșoviei – partea a II a, Muzeul Curie și Muzeul Chopin — scris în 17.03.24 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Sep.2022 Prin muzeele Varșoviei – partea I, Muzeul Revoltei — scris în 14.03.24 de mprofeanu din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Aug.2022 O scurta plimbare prin parcul Palatului Łazienki — scris în 01.12.22 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Aug.2022 Centrul orasului Varsovia (II) — scris în 27.11.22 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Aug.2022 Centrul orasului Varsovia, cartierul Mariensztat — scris în 27.11.22 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Aug.2022 Varsovia, intre orasul vechi si cel nou — scris în 18.11.22 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Varsovia — logistica: cum, cand, mai ales de ce — scris în 01.07.19 de roth din BUCUREșTI - RECOMANDĂ