GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Giethoorn - splendoarea rurală a Olandei
Cu vreo două decade de ani în urmă aşteptam cu nerăbdare o emisiune săptămânală, anume “Spectacolul lumii văzut de Ioan Grigorescu” , cea care mi-a inspirat – aveam să îmi dau seama peste câţiva ani – dorinţa de a călători şi explora lumea.
Că n-am călătorit până în prezent decât în Europa, o infimă parte din Asia şi o fărâmitură din Africa, este o altă poveste. Dar cutezăm a explora în continuare, atât cât vom fi sănătoşi şi la pungă… cu posibilităţi.
Ei bine, din tot ce am vizionat la acea emisiune de-a lungul episoadelor, am rămas cu două locaţii care mi-au luat piuitul: o staţiune din Canada şi un sat olandez.
Dacă spre regretul meu – deşi ani de zile mi-am stors creierii de nu ştiu cât mă vor mai ţine! - nu îmi aduc aminte numele staţiunii nord americane în care nu se intra cu autoturismul (am considerat ceva ieşit din comun la sfârşitul mileniului trecut, am compensat oarecum vizitând Elveţia, acolo unde am descoperit două staţiuni identice din punct de vedere al respectivei interdicţii: Wengen şi Murren.
În ce priveşte aşezarea rurală olandeză vizionată, am ştiut că acolo trebuie să ajung odată şi odată.
Iar acel infinit al timpului s-a împlinit acum doi ani, când am luat decizia să vizităm Ţările de Jos, cum îi spune mai nou Olandei. Iar din itinerariu nu avea cum lipsi Giethoorn, satul ce mă impresionase.
“Mica Veneţie a Olandei” a fost la origine un sat de mineri veniţi aici din toate colţurile ţării pentru a exploata zăcămintele de turbă. Pentru ca acestea să fie uşor transportate s-au construit canale, iar pe insulele formate minerii şi-au construit case în care să poată locui. Podeţele ce traversează canalele au fost proiectate pentru ca localnicii să poată comunica între ei.
Se spune că primii oameni care au venit aici au găsit o întindere imensă de coarne de capră, probabil rămase după potopul din anul 1170; de la ele şi numele de Geytenhorn - coarne de capră în olandeză - care s-a transformat, în timp, în Giethoorn.
Conform planificării, s-a nimerit să plecăm din Utrecht către minunea rurală într-o zi de sâmbătă. Şi, ieşit din tiparele planificării, trenul ce avea să ne ducă din Utrecht către Zwolle s-a defectat pe şine, fapt ce a condus la pierderea legăturii către Steenwijk.
Nu aveam de unde ştii că situaţia devenea inconfortabilă decât în momentul în care vom ieşi în faţa gării din Steenwijk pentru a lua autobuzul spre Giethoorn.
Cu trenurile nu e problemă în Olanda – permiteţi-mi să folosesc în continuare această denumire – întrucât, aidoma Elveţiei, sistemul lor e atât de bine pus la punct încât din orice gară către orice altă gară din ţară ai tren din jumătate în jumătate de oră.
Doar că noi, întârziind în staţia de schimb, am avut un alt tren, însă autobuzul ce pleca din Steenwijk către Giethoorn demarase cu 25 de minute mai devreme, sincronizat cu trenul anterior. Avea să fie ultimul din ziua respective întrucât sâmbăta autobuzele au program redus, astfel încât nu ne-a rămas decât să ne îndreptăm spre staţia de taxiuri.
Ca mai peste tot, când ai un troler, ai pierdut autobuzul şi trebuie să ajungi în altă localitate, tarifele enunţate de şoferi sunt ameţitoare. Ceva de genul unei nopţi de cazare pentru un drum de 10 km.
Doar atât e până la cazare? Ce reprezintă, totuşi, această distanţă? Nicidecum un impediment pentru noi (poate pentru mine, Adriana avea să ajungă destul de frântă de la trasul trolerului…). Însă hotărârea o luasem de comun acord.
Adevărul e că pista pentru biciclete şi pietoni ce însoţea şoseaua se prezenta “curea” , în jur plin de verdeaţă, copaci şi câmpuri verzi pe care berzele îşi făcuseră apariţia la început de martie.
Fără bagaj, plimbarea poate fi considerată chiar reconfortantă. Cale de câţiva kilometrii treci pe lângă mici iazuri în a căror apă par plantate diverse soiuri de copaci ce formează un décor magic iar odată cu apropierea de sat apar case de lemn, viu colorate, cu un singur etaj având curţi impecabil tunse.
Gardurile vii şi aranjamentele florale sporesc frumuseţea imobilelor.
Dar le măresc exponential şi valoarea! Aveam să aflăm că Gieethorn este cel mai scump sat olandez, pretul unei case pornind de la 400.000 euro. De necrezut pentru cine nu le-a văzut cum arată!
Iar pentru cei care le privesc la faţa locului devin un vis pe care şi l-ar dori împlinit măcar pentru o săptămână (acela de a locui în ele).
Pe vremuri satul fusese construit astfel încât fiecare stradă însemna un canal navigabil iar trecerile de pietoni înlocuite cu podeţe de lemn arcuite, pentru a permite circulaţia mijloacelor de transport, adică bărcile.
Ulterior s-a extins, au apărut şi drumurile dar, autorităţile demne de laudă, au ţinut în afară şoseaua principală, în sat ajungându-se pe o stradă îngustă, de o singură bandă, flancată de două mici canale astfel încât să păstreze autenticitatea locului.
Pe aceasta au acces doar localnicii, pentru turiştii sosiţi cu maşini sau autocare fiind amenajată o imensă parcare în preajma supermarketului Plus.
Mă credeţi sau nu, îmi este extrem de greu a descrie ce simţăminte încercasem acolo. Devenise cert un lucru: nu mai voiam să plec, să revin în cotidianul stradal contemporan, în hărmălaia auto sau în cea a vecinilor ce dau volumul pieselor la maxim dintr-o “pornire altruistă” , pentru a asculta toată strada gratuit muzica lor.
Atâta tihnă nu îţi vine a crede că e posibilă! Un aşa stil de viaţă pare o utopie.
Ne-am plimbat în susul şi josul canalelor, am trecut zeci de poduleţe şi am admirat de câteva ori mai multe grădini într-o sarabandă de oftaturi. Unele de entuziasm iar altele de regret. Că se poate şi altcumva decât suntem noi învăţaţi.
Imaginaţi-vă un localnic întins pe un şezlong într-o duminică dimineaţa citind dintr-o carte şi sorbindu-şi cafeaua în timp ce prin faţa proprietăţii lui trece lin câte o barcă.
Sau un altul ce se întoarce de la supermarket, îşi lasă ambarcaţiunea la ponton şi cară plasele pe peluza demnă de revistă, întâmpinat de ţopăiala tonică a labradorului ce speră că va primi şi el ceva bunătăţuri.
Giethoorn e satul în care nu am văzut delimitări ale proprietăţilor decât prin gard viu şi o sumedenie de hortensii într-o infinită paletă cromatică. Am nerăbdarea să ajung în Insulele Azore pentru a mă convinge că, într-adevăr, acolo e paradisul acestor flori. Până atunci, ce am văzut aici e ceva de vis! Pentru cei care s-au ofticat deja, fac mențiunea că le-am văzut în articolele de documentare 😀 Când am fost noi acolo, la putere erau brândușele și magnoliile.
Sălcii plângătoare aflate pe malul canalelor ce-şi varsă lacrimile (crengile) până pe luciul apei, frunze imense şi zvelte de brusturi care încearcă să ofere o minima intimitate unor porţiuni din curţile caselor de cărămidă roşie acoperite cu stuf fac din această localitate un paradis imobiliar.
Alături de Grădinile Keukenhof, Giethoorn reprezintă un obiectiv turistic de neratat odată ajuns pe meleagurile aflate sub nivelul mării. În a mea subiectivă opinie, vara e mai atrăgător decât Veneţia. Mult mai curat, mai verde şi plin de flori, infinit mai liniştit, cu toate că numărul turiştilor creşte şi aici de la an la an, ca mai peste tot.
Satul canalelor mie mi se pare mai elegant şi frumos decât Oraşul lagunelor.
Ne-am desprins cu o oarecare greutate din vraja minunată a locului. L-am părăsit totuşi nehotărâţi pe de-a-ntregul în privinţa celei mai arătoase case, a celei mai spectaculoase curţi sau a celui mai elegant poduleţ.
Dar cu bucuria de a ne fi plimbat prin unul din cele mai frumoase sate în care am călcat vreodată şi cea de a-mi fi împlinit un vis născut în adolescenţă.
Trimis de Marius 72 in 08.10.24 14:43:51
- Alte destinații turistice prin care a fost: Federaţia Rusă, Austria, Belgia, Franţa, Croaţia, Estonia, Ucraina, Moldova, Spania, Germania, Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, Serbia, Irlanda, Irlanda de Nord, Turcia, Grecia, Malta, Iordania, Portugalia, Bulgaria, Albania, Macedonia de Nord, Anglia, Scoția, Țara Galilor, Olanda, Slovenia, Vietnam
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Marius 72); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@Marius 72: Acum ceva ani circula o glumă despre olandezi. Cum că la ei, în parcuri sunt înfipte în gazon plăcuțe pe care scrie” Nu călcați pe iarbă! Fumați-o!” . Reticența mea în a vizita Olanda și Belgia pleacă de la cu totul alte considerente dar pe măsură ce trec anii parcă devin mai flexibil și cine știe, poate la un moment dat voi ceda.
La flexibilitatea despre care vorbeam mai sus contribuie și un articol ca cel prezent. Într-adevăr, totul arată într-un mare fel. Iar faptul că fotografiile au fost făcute în momente în care nu erau multe persoane în peisaj, nu face decât să contribuie la sedimentarea ideii de serenitate, liniște, calm.
Mă bucur pentru tine pentru că ți-ai împlinit un vis din adolescență. Mă număr și eu printre cei care și-au organizat vacanțele sau și le vor organiza în funcție de niște visuri de pe la 14 ani. Așa că știu sentimentul după ce-ți iese una ca asta. Și mai știu la fel de bine că felicitări merită și soția ta. Pentru că ți-a înțeles chestia asta cu visele din adolescență și pentru că e alături de tine.
@Marius 72: M-ai atins la coarda sensibilă: filmele și cărțile lui Ioan Grigorescu au fost și pentru mine o sursă de încântare si de inspirație. Asa cum au fost și romanele lui Peter Mayle, care m-au făcut să îmi doresc să ajung în Provence, sau serialul Don Matteo, căruia îi datorez vizitele la Gubbio și Spoletto, altfel filmul fiind slăbuț, ca să nu zic ușor infantil... Asta ca să mă limitez doar la câteva exemple.
Mici Veneții există cu nemiluita în Europa: Aveiro în Portugalia, Ghent și Bruges în Belgia, Colmar în Franța, dar Gieethorn este, din câte am văzut și citit, mai special (dacă se poate spune așa) decât originalul italian, care traversează acum o perioadă mai puțin fastă.
Bărci, flori, case frumoase, grădini îngrijite, ce mai, o splendoare.
Poate voi reuși și eu cândva să ajung acolo, dar deocamdată mă bucur pentru tine că ți-ai îndeplinit un vis vechi.
Felicitări!
@Pușcașu Marin: Având în vedere că te ştiu declarat ceva de genul "mai sedentar", Olanda chiar poate reprezenta o variantă de călătorie datorită excelentei reţele feroviare care te transportă confortabil oriunde pe cuprinsul acesteia.
Iar odată ajuns în gară o iei la pas către canalele ce se află în mai toate oraşele, flancate de clădiri cu acea arhitectură ce şe ţuguie spre vârf.
Oamenii sunt foarte veseli, amabili şi comunicativi, total opusul a ceea ştiam noi despre nordici.
La finalul sejurului, una dintre concluzii a fost aceea că Olanda reprezintă ţara în care mi-aş dori să locuiesc de voi pleca din România. Simt că mi se potriveşte cel mai bine.
Mai ales că au nişte piste pentru biciclete...
E adevărat că soţia îmi rabdă şi împlineşte "toanele turistice" - drept pentru care o apreciez - însă şi eu ader la doleanţele ei. Iar Vietnamul a reprezentat un vis de-al Adrianei de ani de zile.
Sper să nu bombăne prea mult după ce ne întoarcem din concediul ce debutează peste două săptămâni, că e mult de zburat!
@Carmen Ion: Îţi doresc să ajungi, iar cum am menţionat şi în răspunsul către @Pușcașu Marin ideea unui concediu în Olanda nu trebuie să dea fiori de organizare. Ba chiar e foarte comodă, zic eu.
Ne-am "croit" concedii după ce am citit cărţi - vreo 4 până acum iar al cincilea stă să înceapă -, am vizionat filme, reportaje sau documentare.
Curios sau nu, mai mult mi-am dorit să ajung aici decât în Veneţia (pe care am vizitat-o cu ocazia unui tur mai lung), obiectiv turistic în care m-am simţit de-a dreptul sufocat.
Deşi canalele erau mai largi şi străjuite de impunătoare case ale marilor familii ridicate odinioară, prefer această "serenitate" pomenită de colegul nostru.
Sincer, decât Veneţia mi-au plăcut mai mult Colmar, Gent (pomenite de tine) dar şi Bruges, Amsterdam sau Aalesund. După cum se vede cam toate dinspre nordul continentului...
Foarte frumos acest sat olandez!
Mă întreb dacă toate acele case dintre canale sunt construite cu fundație solidă, pentru că distanța de la apă până la bucata de pământ este mică, apreciez că are până în 50 cm, iar ea se sprijină pe niște chituci de lemn (sau beton? )
Nu cred că mi-ar plăcea să locuiesc acolo permanent, e prea multă liniște, oamenii parcă stau ascunși în case. Mie-mi place orașul cu forfoteala lui continuă, însă, pentru o vacanță de relaxare, mi-ar plăcea să fiu găzduită într-una din ele.
Înțeleg că voi ați fost nevoiți s-o luați la pas spre hotelul unde urma să fiți cazați, așa - doar - ați reușiți să admirați aceste locuri frumoase și liniștite!
Felicitări pentru articol, poze și...
@doinafil: Fii sigură că au fundație solidă acele case!
Iar inundații nu se produc pe canale, există stăvilare în afara satului.
Poate nu m-am exprimat eu prea bine, însă imaginile cu podețe, case și ape sunt din satul vechi, pe care l-am vizitat într-o duminică dimineață.
Drumul de la gară a fost cel de sâmbătă după-amiază, parcurs preponderent pe pista de biciclete și apoi pe șoseaua cu o singură bandă până la hotel.
Și pe acest drum erau curți și locuințe splendide.
@Marius 72:
”Olanda chiar poate reprezenta o variantă de călătorie datorită excelentei reţele feroviare care te transportă confortabil oriunde pe cuprinsul acesteia.
Zi-i si de preturi! E drept, nu sunt chiar ca in Elvetia, dar cel mai ieftin bilet e 20 de euro.
”Sper să nu bombăne prea mult după ce ne întoarcem din concediul ce debutează peste două săptămâni, că e mult de zburat!
Va doresc sa aveti parte de o vacanta minunata! Pe care sa o povestesti aici, desigur.
@adso: Preţurile cu siguranţă au crescut puţin în cei 2 ani şi jumătate scurşi de la vacanţa noastră.
Ţin minte că am fost surprins să constat că viaţa era mai scumpă, raportată la alte ţări europene prin care trecuserăm anterior.
Poate ceva sub Norvegia unde ajunsesem înainte şi, clar, inferioare Elveţiei vizitate ulterior.
Nu ştiu la ce te referi când pomeneşti de cei 20 euro. Probabil costul biletului de tren pe o distanţă anume. Sau la cea parcursă din Utrecht pentru a ajunge la Giethoorn.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2017 Apetitul pentru Veneția olandeză — scris în 29.10.18 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Aug.2017 Tragedia insulei dispărute Schokland - primul monument Unesco olandez — scris în 11.12.17 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Dwarsgracht, un Giethoorn în miniatură — nostalgie pentru micile bucurii ale vieții — scris în 19.12.17 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- May.2017 Giethoorn - sau viața la țară, în Olanda — scris în 24.05.17 de BOGDAN DSN din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2016 Sint Jansklooster, sat olandez sub vraja unui milion de dalii, aproape de Giethoorn — scris în 09.04.17 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Aug.2016 Belt-Schutsloot, un Mini-Giethoorn autentic, o nouă Veneție verde - sat olandez pe ape cu gondole — scris în 19.12.16 de mireille din RâMNICU VâLCEA - RECOMANDĂ
- Jul.2016 Giethoorn, așa cum l-am văzut — scris în 31.07.16 de makuy* din BUCURESTI - RECOMANDĂ