ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 06.10.2017
--- F ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: jud. Ilfov
ÎNSCRIS: 11.06.14
STATUS: AUGUSTUS
DATE SEJUR
JUL-2017
DURATA: 1 zile
single
1 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
95.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 17 MIN

Între vămile credințelor, Aya Sophia, Istanbul

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE URM de aici

Un loc ce a servit drept biserică de rit creștin ortodox timp de 916 ani, considerată încă de la începuturile ei o adevărată minune a arhitecturii și artei, a fost apoi 482 de ani moscheie principală în care s-au rugat sultanii otomani și 82 de ani muzeu liber, este un loc unde nu poți intra doar să vezi niște ziduri și ce o mai fi pe acolo. Îți trebuiesc ceva cunoștințe. Am încercat și eu să aflu cât mai multe date, deși unele scrise chiar pe pagini autorizate se bat cap în cap dar atunci când acum aproape trei luni am pășit spre intrare în Aya Sofia din Istanbul, în mare știam la ce să mă opresc și să privesc mai mult. Ei bine, ajunsă acolo am uitat ce-mi propusesem să privesc mai atent, uimirea a fost atât de mare. Noroc cu Selma care ne-a povestit atât de mult că unele informații au rămas acolo, prinse între razele de lumină ce se încrucișau pe deasupra noastră. Totuși am rămas cu destule informații, mai ales că mă și documentasem temeinic, pornind de la cele trei articole excelente scrise deja aici pe site.

După ce Selma ne-a dat fiecăruia biletul, am trecut cu bine tot grupul de filtrul de securitate, am ajuns în curte, am ascultat ce ne-a mai povestit ea dar admirând zidurile vechi și resturile de construcții de la primele biserici ridicate aici.

Afară aflu că biserica nu s-a construit cu schele ci au folosit o metodă egipteană, adică pe măsură ce zidurile se înălțau, se ridica lipită de ele o movilă de pământ pe care se putea sta în voie. Când a fost ridicată toată construcția și cupola terminată, pământul se îndepărta treptat, pe măsură ce se finisa exteriorul, de sus în jos. Zidurile groase de piatră te fac să te gândești cu uimire cum rezistă de atât amar de vreme, comparând-o cu multe din clădirile zilelor noastre ce arată jalnic încă din primii ani. Dar și grosimea zidurilor are o poveste: pentru că lucrarea inițială s-a făcut în mare viteză, împăratul era bătrân și o dorea cât mai repede gata, mortarul n-a fost lăsat suficient să se usuce și atunci zidurile se înclinau sub greutatea cupolei, așa au trebuit stabilizate prin adăugare de alte materiale. Culorile de cărămiziu și crem sunt cele pe care le-a căpătat biserica la renovarea fraților Fossati în sec. XIX. Prin curte n-am avut timp să stăm mult, când mergi cu grupul trebuie să te ții de programul impus, așa că n-am vizitat mormintele și nici toate pietrele antice. Am văzut doar câteva resturi de piatră din vechile biserici, un loc cu fundație veche decopertată dar Selma ne spunea că tainele sunt sub biserică iar acolo nu se va săpa de teamă de a nu-i afecta rezistența.

Am intrat cu ceva emoție în lăcaș. Prima dată nici n-am observat porțile mari de aramă, îmi dorisem atât de mult să văd interiorul despre care citisem descrieri, istorii, legende, Selma ne povestise deja câte ceva, așa că după ce m-am dezmeticit m-am întors la uși în exterior să văd crucile. Nu mai sunt, au dispărut de mult dar nu de tot, mărturia a rămas sub forma unor bare verticale căci otomanii au distrus doar brațele laterale ale crucilor. Dar mărturia credinței există dacă știi unde să o cauți. Deasupra intrării este fresca Fecioarei cu Pruncul, flancată de împăratul Constantin cu macheta cetății Constantinopol în mâini și de cealaltă parte Iustinian cu biserica Sf. Sofia. Fresca aceasta când intri o ai în față, doar să-ți ridici privirea spre ea. Când ieși din Sf. Sofia nu poți s-o observi, rămâne cumva în spate dar organizatorii muzeului au găsit soluția, o oglindă deasupra porților așezată astfel încât fresca apare în toată măreția ei. Puteți vedea în filmul atașat. Datată sec. X ea a fost descoperită și restaurată de Fossati în 1848. Calea acesta de trecere destul de micuță, cu tavanul boltit și pictat floral, s-a numit “vestibulul războinicilor”. Aflăm de la ghid că în vechime biserica a avut mult mai multe intrări, fiecare cu rolul ei, toate impresionante. La hotel seara am căutat pe net și am găsit câteva filmulețe cu reconstituiri pe calculator a bisericii imperiale Sf. Sofia.

Odată ajuns în ceea ce cândva era naosul bisericii, te simți copleșit de imensitatea lui dar fără nici un pic de teamă, nu am avut sentimentul pe care-l am în alte clădiri vechi uriașe. Parcă o știi de ieri, de aievea. Este împărțită în trei nave, una mare pe mijloc și două laterale, deasupra acestora fiind balcoanele sau galeria care în timpul bizantinilor era rezervată femeilor, Ginaeceum sau Matronaeum. Pe una din galerii, o piatră verde indică locul unde stătea împărăteasa și suita ei. Nava centrală era doar pentru împărat și suita lui iar navele laterale pentru bărbații de rând. După ce mă obișnuiesc cu spațiul și lumina plăcută, după ce ascultăm iar poveștile Selmei, mă îndrept spre locul unde cândva era altarul creștin, azi este oarecum pe aceeași poziție Mihrabul. Sincer, n-am simțit nici adorație dar nici mânie, a fost doar acel panta rhei fără de care evoluția n-ar fi existat.

Cupola este cea care atrage ca un loc magic. De fapt este marea cupolă centrală, înconjurată de două semicupole și alte șase cupole mici. Cupola centrală a bisericii, cu un diametru de aprox. 31 m, nu este cea originală. Aceea s-a prăbușit la câțiva ani de la construcție, în timpul unui cutremur. Cea pe care o vedem acum este din anul 989 când s-a găsit modul de a o face rezistentă, curbând-o și înălțând-o cu 7m zic unele documente, altele doar cu 2.5 m față de cea veche, plus că materialul din care a fost refăcută este din insula Rhodos, cărămizi din material poros și foarte ușor dar rezistent. Atunci au apărut acele 40 de ferestre, număr ales cu grijă căci sunt cele 40 de zile de post ale lui Isus pe muntele Carantaniei (quarantana, patruzeci). Se spune în cronici că atunci când era biserică, în interior totul era din aur masiv, argint și din marmură albă sau în culori luminoase iar lămpile și lumânările care ardeau tot timpul, luminau prin ferestre până departe pe mare, astfel că marinarii o foloseau drept far.

Mimar Sinan a avut și el de lucru aici, a adăugat minarete și elemente de susținere în plus și pe exterior a înconjurat cupola cu un alt zid de susținere. Dar nici calculele celui mai mare arhitect n-au putut face reparațiile perfecte, dacă vă uitați atent la cupolă, observați că jumătățile nu se îmbină perfect, diametrele ei sunt diferite căci cercul nu este perfect, diferența este cam de 1 m. E drept că dacă nu ne spunea Selma, nu aveam de unde ști, n-am întâlnit această informație în nici un material citit și cred că la abundența de imagini și trăiri pe care le ai în acest lăcaș, chiar n-am fi observat nici unul din grup.

Cupola astăzi are un text din Coran, “Alah este lumina Raiului și Pământului” iar în cele 4 colțuri sunt serafimii, cei mai apropiați îngeri de Dumnezeu, cei care au trei perechi de aripi, doi sunt lucrați în mozaic și doi refăcuți în frescă. Cât timp lăcașul a funcționat ca moschee, serafimii aveau fețele acoperite cu câte o stea de metal, aceasta s-a scos la renovarea din 2009. Ce este mai important pentru noi creștinii, fresca cupolei cu Isus Pantocrator înconjurat de sfinți și îngeri, se află sub textul coranic și nu sunt șanse să fie recuperată decât dacă lăcașul ar reveni cultului inițial, ceea ce e doar un vis irealizabil.

Din vârful cupolei, în perioada ei de maximă bogăție, atârna o cruce mare de aur masiv prinsă cu un fir subțire metalic care, în anumite momente ale zilei, după cum veneau razele de lumină, nu se vedea, astfel că se crea iluzia plutirii crucii.

Mihrabul pe care l-am văzut este lucrat în sec. XIX, în timpul renovării conduse de frații Fossati, este din marmură cu decorații de frunze de acant aurite și străjuit de două sfeșnice mari de bronz aduse ca pradă de război de Suleiman Magnificul după bătălia de la Mohacs, Ungaria, din castelul regelui maghiar. Biserica în vremea bizantinilor, a avut multe decoruri valoroase aduse din temple foarte vechi sau din palatele regilor de pe tot cuprinsul imperiului, multe din acestea sunt acum în biserici catolice la Veneția. Dacă vreți mai multe date de construcție, ani sau locuri de unde au provenit materialele, Wikipedia are un articol excelent.

Minbarul, echivalentul amvonului lăcașurilor creștine, este în stânga și pot spune că l-am admirat. O frumoasă lucrare de marmură albă din sec. XVI care a fost restaurată minunat.

Locul muezinilor este și el lucrat elegant și destul de mare, semn că aici, când era moscheie, numărul cântăreților a fost și el mare.

Omphalion, "buricul" pe grecește, este locul unde stăteau la încoronare împărații bizantini. Este un cerc mare înconjurat de altele mai mici și divers colorate, toate încadrate într-un pătrat marcat pe marmura podelei. Ca poziție este în fața zonei centrale unde altă dată era altarul.

Loja sultanului, așa cum este astăzi, a fost proiectată în sec. XIX de frații Fossati, o “cușcă” hexagonală de marmură albă pe alocuri aurită, lucrată în grilaj, cu elemente de lemn scump și care-i permitea sultanului să se roage fără a fi văzut, deși legile islamice spun că toți oamenii sunt egali în templul lor.

Discurile mari de 7.5 m diametru ce atârnă din loc în loc în naos, au pe ele nume importante caligrafiate în aur, numele lui Alah, Mohamed, cei patru califi ai islamului și cei doi nepoți ai lui Mohamed. Ele sunt din sec. XIX de la restaurare și sunt scrise de cel mai bun caligraf turc al vremii. Alte caligrafii specifice, pe panouri dreptunghiulare sau pătrate, redau semnăturile sultanilor și sure din Coran - dacă ați văzut vizita papei Francisc, i se explica o astfel de semnătură/tuğra, specifică sultanilor otomani și care are în liniile ei o grămadă de informații despre acesta.

Deisis / Rugăciunea este una din cele mai frumoase fresce ale lăcașului. Îl reprezintă pe Isus ca pe dreptul judecător, așa cum scria pe o pagină românească, de fapt cuvintele părintelui Bartolomeu Anania:... ochii lui Isus sunt aceia ai Judecătorului. Nu au nici asprime în ei, nici blândețe, ci doar lucirea oțelului care n-a devenit încă secure. Dacă pătruns de ei vei fi înfiorat de teamă, nu ei ți-o inspiră ci propria ta goliciune lăuntrică. Gura în schimb exprimă o imensă tristețe. E o tristețe amară, dureroasă, ca o aripă de vultur căzută-n furtună…. mâna: o mână care binecuvântează iertând. Gestul plutește într-un văzduh adiat de milă. E mila ce se revarsă de alături, din făptura Maicii Domnului. ” Aceste cuvinte sublime exprimă însăși chintesența icoanei. Cei care ați văzut-o, înțelegeți ce spun. Părintele Anania explica ce înseamnă “deisis”, rugăciune în limbajul bisericesc grec dar nu orice rugăciune, doar aceea pe care cineva o face pentru altul și aici Maica Domnului se roagă Fiului, simbol că Rugăciunea puternică poate schimba chiar planurile lui Dumnezeu!! Fresca aceasta de o cromatică excepțională, a fost salvată de la distrugere în ultimii ani când un paznic a fost prins desfăcând plăcuțele de aur pentru a le vinde vizitatorilor. Aparținând se pare sec. XIII, este considerată de experți ca printre cele mai reușite mozaicuri ale Renașterii bizantine, chipul lui Isus, al Mamei și al lui Ioan Botezătorul sunt realizate după toate canoanele artei bisericești. A fost realizat acest mozaic după revenirea bisericii la cultul ortodox, adică după retragerea cruciaților care au făcut aici biserica lor în cultul romano-catolic. Deisis sunt multe icoane răspândite prin lume, toate cu același simbol, judecătorul Isus ce se înduplecă la rugămințile Mamei și-l ia ca martor al iertării pe Ioan Botezătorul. Se spune că acestea sunt icoanele celor ce plecau la război și călătorii primejdioase, pentru că rugăciunea curată îi apăra pe confrați de rele.

Fresca Fecioarei șezând pe tronul decorat cu pietre prețioase și arătând credincioșilor pe fiul său Isus este apreciată chiar de muzeografii turci la modul excepțional. Ea se află pe o absidă, în partea centrală a cupolei, deasupra locului unde altă dată era altarul și unde documentele spun că inițial era o mare cruce. Este o frescă impresionantă prin compoziția ei și prin materialele din care a fost lucrată. Atât Isus cât și fondul sunt de foiță de aur, ceea ce dă impresia de multă lumină, de pace divină. Asupra creatorului acestei fresce, cât și a momentului când a fost lucrată, circulă multe povești dintre care nu știi ce să alegi, nici chiar specialiștii nu au căzut de acord asupra unei perioade anume, între sfârșit de sec. IX și sec. XII. Fresca, înainte de deteriorare, avea arhanghelii de o parte și alta a Fecioarei.

Poarta Împăratului este cea mai mare ușă a clădirii - 7 m - și pe aici nu intra decât împăratul și suita sa. Este lucrată din lemn de stejar și acoperită cu plăci de bronz și este una din cele mai vechi, sec. VI. Legenda spune că a fost făcută din lemnul Arcei lui Noe și cronicile amintesc de un împărat bizantin ce a plecat să caute arca prin munții Turciei, (pe la sfârșit de sec. XX, o echipă multinațională de specialiști, a declarat că epava găsită în munții Urartru, biblicii Ararat din estul Turciei, este Arca lui Noe, precizia fiind de 99,9 %!). Deasupra acestei uși este mozaicul Isus Pantokrator ce ține în mână o carte pe care este scris “Pace vouă, eu sunt lumina lumii”, este flancat de Fecioară și arhanghelul Gabriel iar la picioare este un împărat ce-și cere iertare pentru viața lui păcătoasă.

Ușa frumoasă, este cea care delimitează pronaosul și face legătura cu exteriorul. Are frumoase lucrături în bronz și a fost datată de specialiști ca aparținând sec. II, ea a fost adusă dintr-un vechi templu păgân din Tars. Ușa de marmură de pe latura sudică a galeriei, “Poarta Paradisului și Infernului” delimitează spațiul ce era rezervat consiliilor, Sf. Sofia fiind de la început biserică imperială și sediul Patriarhiei Constantinopolului. În spatele ei era o cameră unde împăratul avea hainele de ceremonie pentru slujbe și unde se schimba. Tot aici s-au ținut sinoadele. Ornamentele de pe zidul de marmură sunt de fapt copii parțiale ale hotărârilor luate de clerici și care se puneau pe zidurile exterioare ale bisericii.

Galeriile în potcoavă se pot aborda urcând pe un coridor în pantă, destul de abrupt, pietruit și puțin luminat. De acolo însă, privind în nava mare a bisericii, ai un mic șoc, vezi furnicile umane de jos! Plus că de-a lungul galeriilor mai sunt câteva lucruri interesante, nu multe dar atât expun turcii, printre ele coloana cu amprenta palmei Fecioarei sau a lui Iustinian, scrierea unui soldat viking se pare, “Halvdan a fost aici”, alte variante ale vaselor imense din marmură aduse din Pergam și care azi sunt vase de ablațiune, apoi piatra de mormânt a comandantului cruciaților Henrico Dandolo, dogele Veneției și cel care a ordonat jefuirea groaznică a bisericii, mort în 1205 la vârsta de 70 ani, nu în ultimul rând Dilek Sütunu sau Coloana Umedă, acel loc unde turiștii mai fac coadă pentru a introduce degetul gros al mâinii și al roti într-o gaură umedă ce se spune are proprietăți curative! Sau pur și simplu au o dorință de îndeplinit! N-am încercat dar cei ce n-au rezistat ispitei din grupul cu care am fost, au speranțe mari! Legenda pornește de la Iustinian, primul “vindecat” oficial apoi mai sunt și alte povești.

Pe locul unde s-a ridicat prima biserică de lemn, Megalo Ekklesia în sec. IV, a fost un templu al zeiței Artemis. Constantin cel Mare a ridicat această primă biserică de lemn care a ars în întregime după 54 de ani. Teodosie al II-lea ridică imediat alta, mai mare și ceva mai solidă, și aceasta este distrusă însă de rebelii Nika în 532. În același an împăratul Iustinian începe lucrările la noua biserică, cea de azi și în mai puțin de șase ani ridică această construcție uriașă pe care o numește Aya Sophia, Sfânta Înțelepciune, unul din atributele Sfintei Treimi. Părintele Calciu Dumitreasa, într-o omilie spune că Dumnezeu a atribuit Sfintei Treimi Sophia/Înțelepciunea divină, Irini/Pacea divină și Dynamis/Puterea divină. După Iustinian, biserica aceasta creștină, de o măreție și bogăție exagerată, cu obiecte grele de marmură de toate culorile și nuanțele - unii zic cam 60 nuanțe- metale rare și pietre prețioase, provenite din cele mai îndepărtate colțuri ale imperiului, a cunoscut perioadele grele ale iconoclasmului când icoanele au fost distruse, bisericilor le era interzisă reprezentarea unui chip uman. Apoi s-a revenit dar biserica avea să fie jefuită și pângărită de cruciații sec. XII -XIII care au cărat în Italia iconostasul de argint, aurul frescelor, icoanelor și obiectelor liturgice, hainele de slujbă bogat împodobite cu pietre prețioase și fir de aur, aproape tot ce se putea lua de acolo iar în altar se spune că au adus prostituate care au băut din potirul sfânt, asta deși cruciații venețieni și franci numiseră Sf. Sofia biserica lor. Scurta revenire la ortodocși după ce a scăpat din mâinile cruciaților catolici, nu a fost de ajuns pentru a i se reda strălucirea, Constantinopolul sărăcise mult. Și ultima lovitură, ocuparea ei de soldații sultanului Mohammed al II-lea Cuceritorul în 1453, urmată de câteva sute de ani când aici se oficiau doar slujbe islamice. Cum știți, M. K. Atatürk o declară muzeu în anul 1934 cerând ca frescele să fie scoase la lumină, să devină un loc care să dovedească toleranța religioasă. Însă de puțin timp “muzeul” Sf. Sofia are un imam și surele Coranului se aud cu diferite ocazii, la fel și cântecul muezinului în minaret.

Se spune că împăratul Constantin al XI-lea a fost ucis atunci când s-a dat ultima bătălie, cea în care turcii au cucerit orașul, o variantă. El a luptat luni de zile cu puținii lui oșteni împotriva puhoiului otoman de 15 ori mai numeros. Au ținut piept otomanilor până când aceștia au descoperit un zid mai distrus din perioadele când cetatea a fost atacată de creștinii cruciați și aici, în dimineața zilei de marți 29 mai 1453, pe o ceață densă au pătruns în oraș ienicerii și apoi la porțile bisericii unde se ținea liturghia (sunt nenumărate legende legate de fenomenele meteo prevestitoare). Împăratul a luptat alături de ostașii lui până a fost omorât, spun cronicile. Legenda spune însă că el s-a retras în biserică atunci când a fost rănit. Aici au intrat și turcii și miracolul s-a produs, cei doi preoți au luat Potirul cu Sângele Mântuitorului și tava cu anafură, zidul de răsărit s-a deschis și un înger i-a tras acolo împreună cu împăratul, transformându-i în statui de piatră. Apoi în biserică și în cetate a fost prăpădul soldaților cărora sultanul le asigura, după legea otomană, trei zile de jaf, violuri, distrugeri apoi cetatea se liniștea sub noii stăpânitori și noi legi. Oamenii locului sperau să-i scape cineva de turci, să pună la loc crucea pe cupola bisericii și ei să se roage pentru a se deschide zidurile și a le ieși preoții și împăratul. Visul lor nu s-a împlinit nici azi și nici nu se întrevede ceva. Dar! Mereu este ceva care ne face să ne minunăm, să ne gândim unde este adevărul, să căutăm explicații. Legenda veche spune că un creștin a descoperit o cameră în biserică unde erau statui de piatră ale preoților și împăratului Constantin dar a ținut secretă descoperirea sperând în împlinirea legendei. Frații Fossati s-au apucat de renovat biserica în 1847 la cererea sultanului Abdül Medjid.

Gaspare Fossati scria unui prieten de acasă că în timpul lucrărilor a găsit o cameră secretă unde și-a încropit un birou al lui iar la plecare a sigilat la loc camera fără să spună nimănui nimic. N-a descris conținutul camerei, n-a spus dacă a fost surprins de ea sau nu, scrisoarea există însă. Dacă însemnările secrete ale lui Fossati spun mai mult despre acea cameră misterioasă, public nu s-a aflat. Dar în 2005 directoarea muzeului a descoperit această cameră secretă despre care nu s-au dat informații publice. S-a spus doar despre șirul de coridoare subterane interminabile, despre o fântână subterană, morminte ciudate și chiar despre faptul că acolo a fost și o mică închisoare. În 2009 s-au făcut de arheologii locali și alte descoperiri interesante, intrări în tuneluri chiar din interiorul bisericii și despre care nimeni nu știa până atunci.

De-a lungul articolului am tot pomenit numele Fossati, poate vă întrebați cei care nu știți, ce-i leagă de biserica Sf. Sofia. Ei bine, frații Gaspare și Giuseppe Fossati, arhitecți elvețieni de origine italiană, provenind dintr-o familie cu această ocupație încă de prin sec. XVI, au lucrat destul de mult în Turcia sec. XIX. Gaspare Fossati a lucrat la Sankt Petersburg, acolo unde era o mare și apreciată comunitate de artiști italieni. Devine arhitectul curții și rușii îl trimit la Istanbul să ridice clădirea ambasadei ruse. În 1857 sultanul Abdül Medjid îi angajează pentru repararea moscheii Sf. Sofia. Timp de doi ani ei au lucrat aici cu 800 de muncitori italieni și turci, au renovat cupola șubrezită, au pus un nou brâu de fier, au întărit zidurile, au descoperit și refăcut fresce date cu var, le-au curățat, le-au copiat și le-au acoperit la loc. La cererea sultanului, cupola mare a primit acea ornamentație arabă cu text dar înainte de asta Fossati au făcut o copie identică a mozaicului Isus Pantokrator apoi a acoperit originalul. Au copiat multe din frescele și mozaicurile azi ascunse de mortar sau texte islamice ce nu pot fi îndepărtate, lucrările lor se găsesc la Londra. Ei au creat acele cercuri mari cu nume arabe, au mutat și creat noua lojă a sultanului într-o superbă lucrare de marmură parțial aurită, au refăcut mihrabul și multe altele. Sunt autorii unui mozaic, tuğra/semnătura sultanului care i-a angajat și care este expusă în pronaos. Caietele lor cu însemnări arată că nu toate tainele Sf. Sofia se cunosc public. Au multe construcții proiectate și ridicate de ei în Istanbul, au fost fascinați de acest oraș. Deși își doreau să rămână aici, și-au construit chiar și locul de veci, evenimentele politice i-au obligat să plece în Elveția însă dragostea de cultura otomană a rămas, ei și-au construit acolo case în stilul acestei culturi.

Sf. Sofia se vizitează ca muzeu în toate zilele săptămânii, mai puțin în prima zi a Ramadanului și alte sărbători. Cât a costat sincer nu-mi mai amintesc căci am dat banii Selmei pentru mai multe obiective iar pe bilet nu scrie. Cred că a fost spre 10 euro, plătiți obligatoriu în lire turcești dar nu sunt sigură dacă n-am avut cumva reducere fiind grup. Fotografiatul a fost inclus în prețul biletului

Din păcate pentru turiști dar din fericire pentru clădire, este un lung proces de renovare așa că sunt multe schele, panouri, perdele de protecție, materiale în naos, ceea ce știrbește din farmec și te încurcă cumva în vizitare. Am făcut poze puține, timpul de vizitare a fost scurt plus că încercam să prind tot ce spunea Selma și în zumzetul generat de turiști, trebuia multă atenție.

Ceea ce azi este Ayasofya Müzesi, adică Muzeul Sfintei Sofia, este considerat de mulți drept spațiul care a deservit poate predestinat, cele două religii mari, creștinismul și islamismul. A dovedit că atunci când există cultură și înțelegere pentru aceasta, se poate trece peste cutume străvechi, a dovedit că fiecare din cele două religii a folosit pe rând și chiar în prezent se folosește de acest loc pentru interese proprii. Dacă cruciații catolici au distrus aproape această măreață biserică, turcii au înălțat-o la cel mai înalt rang până la construirea Moscheii Albastre, azi au o cameră pentru rugăciune aici, zic ei necesară celor ce doresc să se roage la orele sacre când vizitează deși împrejurimile abundă de moschei, vocea muezinului a început de ceva timp să se audă din minaret și nu doar așa de “spectacol” și sunt tot mai multe cereri ca ea să fie deschisă din nou ca lăcaș de cult islamic, cu dublu program, dimineața muzeu și după amiaza și seara moschee. Se spune că dacă nu erau interese europene, acest muzeu devenea de câțiva ani iarăși doar moschee. Și dacă devine moscheie va avea iarăși un covor uriaș peste frumoasa marmură.

M-aș bucura dacă acest articol v-ar fi de folos la o vizită prin acest imens muzeu, fost lăcaș de cult creștin, fost și viitor lăcaș de cult musulman. Poate că dacă atunci când sultanul Mehmet le-a propus să cedeze orașul Constantinopol de bună voie ar fi acceptat, acestă biserică, sediul Patriarhiei Constantinopolului timp de 1000 de ani, ar fi și acum creștină. Legile islamice ale războiului în vremea expansiunii otomane spuneau clar că dacă te supui poți să-ți păstrezi lăcașele de cult și soldații nu au voie să jefuiască. Dacă însă refuzi și alegi împotrivirea, odată cucerită cetatea, soldații otomani au libertatea de a jefui, ucide și viola timp de trei zile, apoi totul devine proprietate a statului. Oricum aici la Sf. Sofia legenda spune că sultanul, când a văzut cum arată pe interior, deși lipsită de gloria furată de cruciații catolici, și-a turnat țărână pe cap în semn de respect și umilință, l-a omorât pe ienicerul care distrugea un mozaic și a ordonat încetarea jafului după doar o zi și păzirea ei. Care este adevărul istoric e greu de aflat.

A intra în această minunată clădire, a arunca o privire și a o bifa pe liste de must see nu ajunge. Ea are atâtea de văzut, de apreciat și mai ales de înțeles, gândiți-vă că acolo este lucrarea omului indiferent de credința lui și este istorie, artă, voință, pentru aproape întreaga perioadă a erei noastre și nu numai. Este un monument creștin totuși, gloria ei a depășit templul lui Solomon dacă ne gândim la cuvintele împăratului Iustinian și tot Aya Sophia a fost inspirația pentru moschei celebre, Sultanahmet fiind prima și cea mai mare. Eu n-am povestit decât parțial despre Sf. Sofia, internetul abundă în date și filme documentare, oamenii tuturor timpurilor de la construcția ei până azi au fost fascinați de lăcaș (rușii au trecut la ortodoxism după ce delegația rusă ce căuta informații pentru o posibilă religie de stat a vizitat biserica și a asistat la slujbă. Citiți legenda, e și veselă căci veți afla de ce nu au ales islamul care interzicea o bucurie, “bucuria lor”, a rușilor). Dacă ar fi bine ca acest lăcaș să redevină biserică ortodoxă sau moschee e greu de spus, cutumele ancestrale ale acestor religii, înainte de a deveni culte oficiale în slujba statului și conducătorilor, nu permit asta. Poate era bine să rămână doar un muzeu plin de învățăminte. Mi-a fost greu să aleg un filmuleț care să nu aibă ca fond sonor muzică veche bizantină sau otomană și să cuprindă în același timp și imagini esențiale. Sper să vă placă cel ales. Și sper să iertați creștinește lungimea unui articol care spune prea puțin totuși.

Webmaster, dacă se poate, youtube. Mulțumesc.

Citește și CONTINUAREA aici

[fb]
---
Trimis de elviramvio in 06.10.17 09:59:23
Validat / Publicat: 06.10.17 11:27:17
INFO ADIȚIONALE
  • A fost prima sa vizită/vacanță în TURCIA

VIZUALIZĂRI: 4496 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

30 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (elviramvio); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P02 Ziduri vechi și parțial refăcute.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 40251 PMA (din 44 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

30 ecouri scrise, până acum

webmaster39
[06.10.17 11:26:12]
»

Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).

elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 11:38:07]
»

@webmaster39:

Mulțumesc. O zi bună!

adrianbogdan
[06.10.17 12:06:43]
»

Buna!

Superba constructia, dar istoria ei zbuciumata te lasa masca.

Am vazut si am mai citit ulterior vizitei noastre la Sf. Sofia care de fapt ar avea aici sensul de intelepciune, multe povesti despre cum s-a ajuns din punct de vedere tehnic la varianta arhitecturala pe care o vedem azi.

Acum trei saptamnai eram acolo si am facut dis de dimineata o sedinta foto, chiar nu m-am putut abtine si l-am iritat pe Bogdan cu pozele mele.

Taxa de intrare este 40 de lire turcesti ceea ce inseamna in momentul de fata 10 euro asa ca ai scris corect in review.

Elvira chiar te rog sa mai scri despre Istanbul, o faci asa de frumos.

elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 13:20:43]
»

@adrianbogdan:

Mulțumesc, ești tare darnică cu laudele, vezi că-mi iau nasul la purtare! ????

Articolul l-am scris aproape 85 % de mai mult timp dar cum tot mai scormonesc după informații, nu l-am urcat aici până azi. Inițial avea mai multe date dar am mai tăiat din el, celelalte trei articole de aici sunt foarte documentate, chiar le-am recitit și în autocar în drum spre turci. Sincer, chiar sunt surprinsă de câte s-au scris despre acest lăcaș și este uneori greu să alegi între adevărat și fals.

Aștept și un articol scris de tine, mă interesează și părerile altora iar tu ai colindat ceva Turcia, eu, cum am scris, nu. Când l-am convins și pe "sultanul" de-l am în dotare să meargă, totul era aranjat, s-a ivit ceva ce m-a împiedicat luna trecută să mai văd o dată Sf. Sofia. Dar speranța e-n toate religiile, nu?

O zi bună să ai!

Și da, mai urmează două articole despre Stambul!

nrs †
[06.10.17 13:45:27]
»

desi nu pot spune ca sunt un credincios fervent cand am intrat prima data in Biserica Sfanta Sofia (nu prea stiu cum ar trebui sa ii spun), m-am simtit mic si coplesit. din fericire am avut ca ghid un om pasionat de istorie si ne-a spus multe lucruri. de atunci am mai fost in vizita de doua sau trei ori si de fiecare data am avut un sentiment tare ciudat, greu de descris in cuvinte. din pacate sunt aproape 20 de ani de cand nu am mai ajuns sa vizitez locurile, cine stie poate trebuie sa treaca aceasta cifra (20) pentru a ajunge iar acolo (s-a intamplat recent cu Pamukkale acest lucru, o revedere ca in Dumas "dupa 20 de ani")

adrianbogdan
[06.10.17 13:46:42]
»

@elviramvio: Multumesc Elvira pentru invitatia de a scrie un articol despre Istanbul - probabil.

Sti tu ca la mine se nasc greu review-urile, cu multe intreruperi, sti ca nu sunt o scriitoare asta imi cauzeaza rau la exprimare.

Si da, este o placere sa citesc articolele tale tocmai ca ai acesta placere de a scrie si lucrul asta se vede "citeste".

Trebuie sa iti convingi sultanul si chiar printul in scopul vizitarii Istanbulului.

Eu am vizitat interiorul Sofiei acum 13 ani fara prea multe informatii la bord, fara ghid si tragand dupa mine un copil de 5 ani, asa ca in timp a trebuit sa-mi formez si o parere despre Hagia Sofia culegand cum spui si tu multe informatii. Luna trecuta am alocat putinul timp petrecut la Istanbul pentru vizitarea unor obiective care imi scapasera in timp.

Astept continuarea!!!... repede!!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 13:57:14]
»

@adrianbogdan:

, Nțeles, să trăiți! ????

elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 14:05:39]
»

@nrs:

Nu cred că trebuie să fie cineva credincios pentru a aprecia astfel de clădiri. Acum, ce n-am scris în articolul despre catedrala Sf. Dimitrie din Salonic, acolo era un grup de musulmani, îmbrăcați după toate regulile lor și care făceau poze la greu și comentau foarte corect, sincer pentru mine a fost prima dată când am văzut așa ceva într-o biserică creștină. Eu merg și în moschee și în sinagogă cu aceeași plăcere dacă lăcașul este ceva deosebit arhitectural și istoric.

Referitor la timpul când ni se îndeplinește o dorință, fie ea și turistică, aici nu știu care zeu e vinovat dar sigur există unul!!

Ghid bun am avut și noi, Selma, o turcoaică din Dobrogea, stabilită de mulți ani la Istanbul, am povestit despre ea în articolul de acum două luni.

Vă doresc să ajungeți iar acolo, cred că a doua oară este și mai interesant.

O zi bună azi!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
teosav
[06.10.17 16:55:34]
»

@elviramvio: Am văzut Sf. Sofia acum 10 ani. De atunci îmi doresc sa o revăd. Voi ajunge cândva si atunci voi reciti cu mare plăcere articolul dumneavoastră deosebit. Multumesc, am revăzut acum Sf. Sofia.

mishu
[06.10.17 16:58:04]
»

@elviramvio: Uite cum ma bag si eu in discutie alaturi de persoane care au fost acolo si care stiu despre ce este vorba, dar eu ma bag din prisma celui care doar citeste si vede pozele.

Vazand mai intai pozele aveam sentimentul de ceva deosebit, sentiment care pe masura ce citeam mai apoi textul se accentua si mi-am dat seama ca acest loc este bine de vazut cu cineva pasionat si care il cunoaste, si dupa ce ai citit si tu cate ceva.

Si atunci ceea ce simti este cu atat mai impresionant.

Felicitari pentru articol, este deosebit, votat cu mare drag.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Carmen Ion
[06.10.17 17:28:45]
»

@elviramvio: Felicitări pentru un articol excelent, pe măsura subiectului! Și mulțumesc pentru multitudinea de informații noi pentru mine!

Eu una aș prefera ca Aya Sophia să rămână muzeu - un statut ”neutru” ar feri-o probabil de interferențe religioase nepotrivite și mai ales de provocări. Într-o perioadă de recrudescență a islamismului, inclusiv în Turcia, transformarea ei în moschee ar putea avea consecințe negative asupra coexistenței dintre musulmani și creștini. Nici nu vreau să mă gândesc!

Zoazore
[06.10.17 18:32:44]
»

@elviramvio: Am citit și mi s-a zbâârlit pielea! Atâta istorie crââncenă între zidurile alea, atâta zbucium și-așa puțină pace și liniște!

Așa o bijuterie făcută de niște oameni simpli, fără atâta știință de carte, dar care rezistă veacurilor...

Oooaauu! Mulțumesc, Elvira!

mariana.olaru
[06.10.17 18:43:40]
»

Excelent review și nici nu se putea altfel, doar e marca ”elviramvio”!

Mă număr și eu printre cei care, citind, au aflat lucruri noi despre Biserica Sfânta Sofia și nu numai. Mergând pe firul legendelor, dar și al istoriei oficiale, poate ar mai fi de adăugat că ctitorul bisericii, Împăratul Iustinian, avea origini dacice. Pentru cei interesați de această istorie, vă recomand un articol foarte interesant și mai ales incitant, publicat în revista Formula AS:formula-as.ro/2014/1128/s ... antinopol-18071

Mulțumesc pentru deosebit de plăcuta reîntâlnire cu Hagia Sofia!

krisstinna
[06.10.17 19:08:06]
»

@elviramvio: Doamne, ce tânără eram când am vizitat-o pe "Sofia"

Am stat la o coadă uriașă la bilete, copilul era mic și-mi spunea să-i dau banii de pe bilet, el stă afară și ne așteaptă, vrea adidași de banii ăia.

Iar eu i-am răspuns: "nu, uite, au venit japonezii să vadă această minunăție, o vei vedea și tu"

Mulțumesc, am citit și privit cu plăcere, indiferent de religie această frumusete trebuie văzută, părerea mea.

elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 19:25:27]
»

@teosav:

Mulțumesc mult. Mă bucur dacă am ajutat cu ceva pentru a vă reaminti un loc plăcut sau pentru informații noi. Și eu am avut ca bază articolele bune de aici de pe AFA pe care le-am completat scormonind pe net. Este deosebit de plăcut să cunoaștem istoria locurilor pe care le vizităm, cu atât mai mult pe cele care fac parte din patrimoniul umanității precum Sf. Sofia.

O seară plăcută!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 19:30:52]
»

@mishu:

Este foarte deosebită din toate punctele de vedere, este, pe lângă un întreg complex de arte și științe exacte, o lecție vie de istorie. Vizitele papilor le-am urmărit la tv, dau mult de gândit. Sper să ajungi curând să o vezi, vreau să mă întorc și eu acolo, știi bine dar să am timp mai mult între zidurile ei.

Să aud doar de bine de la tine!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 19:37:22]
»

@Carmen Ion:

Se pare că zarurile au fost aruncate acum doi ani dacă nu greșesc, așa că viitorul ei, cel puțin pentru speranța noastră de viață - a mea și a ta ca tinere călătoare???? - este deja fixat. Era cel mai bine să rămână un muzeu neutru cum spui, care să scoată la lumină tot ce era important, fie din islam, din ortodoxism sau catolicism atât cât a fost. Dar știi cum se spune, istoria e o roată și omul a rămas tot o ființă războinică.

Numai bine vă doresc la amândoi!

elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 19:43:37]
»

@Zoazore:

Nu te zbârli la piele, aseară eram gata să dau drumul unui articol de cam 35000 de caractere. M-am speriat și eu așa că m-am oprit și dimineață am tăiat pe ici pe colo dar nu prin părțile esențiale!

Este un loc care impresionează și istoric și arhitectural, nu știu dacă în viitor nu intrăm desculți și cu broboada pe cap, dacă mai intrăm acolo!

O seară plăcută!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 19:50:50]
»

@mariana. olaru:

Mă bucur că ți-am prilejuit o reîntâlnire cu un loc drag, deosebit. Sper ca articolul să ajute și celor ce merg prima dată acolo și nu au timp să adune informații.

Cât despre originea dacă a împăratului, știam, am pe undeva salvată o listă cu toți cei dovediți sau bănuiți de a fi purtători de astfel de gene. De altfel, se zice că și Constantin cel Mare este vinovat de a fi dac sau traco-dac, faptele lui la începutul domniei merg spre această afirmație (sunt voci care-l acuză de distrugerea "De bello dacico", însemnările lui Traian. Dacă e așa sau nu, cine știe!)

O seara buna sa ai !

elviramvioAUTOR REVIEW
[06.10.17 20:00:23]
»

@krisstinna:

Draga mea bătrânică, ce să zic, eu tinerica n-am stat la coadă la bilete că le-a luat Selma pentru toți dar oricum coada de anul acesta din iulie, vârf de sezon, era anemică rău, asta spune multe. Iar bietul tău copil de atunci, domnul de azi, doar de așa ceva nu era atras, doar adidașii luau ochii prietenilor!

Ai dreptate, trebuiesc văzute și înțelese.

O seară liniștită să ai!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
crismis
[06.10.17 22:28:56]
»

@elviramvio: Ajung și eu, în sfârșit, să citesc acest articol despre care aveam cunoștință încă de dimineață! Am vizitat Agia Sofia acum câțiva ani, cu o prietenă bună, nu mai țin minte decât senzația de "copleșitor". Sper s-o revăd într-o zi așa cum îmi place mie, pe îndelete...

Mai nou fascinată de Albania și de cultura ei, am cumpărat tot ce am găsit (deocamdată) semnat de Ismail Kadare. Chiar zilele trecute citeam o nuvelă a sa, numită chiar "Biserica Sfânta Sofia", inclusă în volumul "Firmanul Orb". Recomand.

elviramvioAUTOR REVIEW
[07.10.17 09:07:19]
»

@crismis:

Îmi amintesc ca mi-ai spus de vizita scurta la Istanbul și că dorești să revii acolo. Și eu, aranjasem pentru septembrie dar am fost nevoită să contramandez iar iarna nu mă încântă să merg, n-aș putea savura orașul pe vreme rea, la vară însă am locația iar pe listă.

De Kadare n-am citit decât "Firida rușinii" din păcate, nici nu știam că a scris de Sf. Sofia. Mi-ai dat o idee bună să-i caut și eu cărțile și să-mi fac timp.

Un weekend după dorințele tale să aveți!

Dan&Ema
[07.10.17 09:28:15]
»

@elviramvio:

Aya Sofia este un loc foarte drag mie chiar daca aglomerat. Are ceva special Aya Sofia.

Felicitari pentru articol!

doinafil
[07.10.17 14:55:13]
»

@elviramvio: În sfârșit, am un strop de timp să scriu și eu câteva cuvinte despre minunatul tău articol! L-am citit și votat de ieri, însă filmulețul l-am văzut abia azi. Am urmărit și alte filmulețe pe „youtube”, cu aceeași temă, incitată de cel pe care l-ai ales tu.

Ce să spun?! Spre regretul meu (actual, dar cu speranța că voi vedea Agia Sophia în viitor), când am fost la Istambul eram „chitită” să văd Palatul Dolmabahce, la care am stat la coadă la bilete vreo oră și jumătate, și am plătit cam 20 euro. Pe vremea aceea nu eram membră AFA. Poate voi scrie în viitor ceva și despre Dolmabahce.

Sfânta Sophia este, într-adevăr, un pilon al creștinătății!

Mi-ar părea rău să redevină numai moschee. O soluție de compromis ar fi, totuși, să rămână și muzeu.

Chiar dacă „compromisul”, ca sintagmă, stă mai mereu la baza conviețuirii noastre, ca oameni cu păreri și obiceiuri diferite - („nu mă iau de religia ta, dar nici tu nu te lua de a mea! ”) - ar fi păcat să se recurgă la el, când este vorba de un așa monument!

Nu știu de ce țin musulmanii să se roage ȘI aici. Au ei în Istambul, Slavă Domnului, zeci de moschei unde să se roage! Parcă și-au pierdut din abilitățile de-a face bani din orice! Păi, dacă ar scoate bani din vizitarea ei întreaga zi (nu numai dimineața, ca muzeu), la numărul turiștilor doritori să o vadă, turismul și, implicit, bugetul lor n-ar avea decât de câștigat. La câte sute de vizitatori trec zilnic pe acolo, înmulțit cu 10 euro/pers., înmulțit cu cu nr. zile... etc, etc.....

Sper că pănă voi ajunge și eu acolo să o văd să nu fie doar moschee!

Felicitări pentru efortul făcut pentru documentare și întocmire a review-ului! Îmi va fi de folos pentru când voi ajunge acolo!

Aștept și celelalte impresii!

elviramvioAUTOR REVIEW
[08.10.17 09:06:46]
»

@doinafil:

Mulțumesc Doina pentru frumosul tău ecou.

Cred că este mai mult un simbol sau poate o readucere în memoria colectivă faptul că ei au fost cuceritorii și spaima creștinismului- aduți aminte că și-au dorit cucerirea Romei.

Era o cutumă la ei, nu cedezi de bună voie, te desființez eu. Și nu uita că atunci când au ocupat Constantinopol, nu toate bisericile creștine au fost distruse sau transformate, chiar patriarhia a fost mutata în alta biserica sub firmanul sultanului și instalat patriarh de catre acesta.

Pe de altă parte, normele vechi ale ambelor culte, nu permit ca acestea sa redevină lăcașe în care să se mai țină slujbe. Dar cum religia este politică de stat, regulile se schimbă după voia și puterea conducătorilor.

La Dolmabahce n-am ajuns, nu era în programul excursiei și nici timp necesar să ajung singură nu a fost. Am înțeles de la ghidă că sunt și unele săli închise, nu știu, așa că aștept articolul tău.

O zi bună vă doresc la amândoi!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Dana2008
[08.10.17 16:36:11]
»

Foarte frumos articolul și fotografiile la fel! FELICITĂRI!!!

roth
[08.10.17 20:55:36]
»

Ce frumos ai povestit, asa am reusit si eu sa "vad" aceasta minunatie. Atunci cand am fost, timpul nu a ajuns si pentru ea... era prima data... vroiam sa vad si sa aflu multe si balanta a inclinat spre viata strazi si bazaruri.

O sa ajung candva cu siguranta si atunci o voi vizita pe indelete cu pliantul Elvira cel mai detaliat pliant al obiectivului... unde pui ca e si in limba romana!

Un talent desavarsit la povestit si o placere de documentare si cercetare rar intalnita. Cauta omul informatii dar tu sapi precum arheologii dupa ele, e drept ca noi cititorii beneficiem de rezultatul minunat al muncii tale.

Felicitari!

elviramvioAUTOR REVIEW
[09.10.17 12:13:10]
»

@roth:

Mulțumesc mult Camelia dar lasă mai ușor laudele că îmi crește nasul!

Îmi place să caut informații, asta e, uneori este obositoare această pasiune dar în ziua de azi găsești mult mai ușor doar că îți trebuie timp mult și ochi buni.

Să știi că îmi doresc să revin acolo, sunt destule locuri din catedrală pe lângă care am trecut în fugă. E drept că și ghida a fost foarte bună, ceva informații de la ea n-am găsit pe net.

Călătorii frumoase să ai în 2018!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
elviramvioAUTOR REVIEW
[09.10.17 12:16:29]
»

@Dana2008:

Mulțumesc Dana. Sper să ajungi curând acolo și să scrii despre ea.

O zi frumoasă!

elviramvioAUTOR REVIEW
[09.10.17 12:18:45]
»

@Dan&Ema:

Mulțumesc Dan.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
11 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
adrianbogdan, crismis, Dan&Ema, doinafil, elviramvio, mariana.olaru, mishu, nrs, roth, teosav, Zoazore
Alte impresii din această RUBRICĂCatedrala Sfânta Sofia (Hagia Sofia):

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 1.0943281650543 sec
    ecranul dvs: 1 x 1