GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Cina cea de taina - cea mai trista opera de arta din lume
Dintre toate locurile vizitate in Milano, pot spune cu mana pe inima: cel mai mult m-a impresionat Domul! Poate datorita maretiei sale, dintotdeauna firea umana a fost atrasa spre lucruri marete, care la prima vedere par imposibil de realizat. Insa, pentru ca intotdeauna mai exista un “dar”, un sentiment aparte, unic, poate aproape imposibil de transpus in cuvinte l-am avut atunci cand, pe o bancuta, intr-o incapere semiobscura, m-am aflat fata in fata cu celebra, cunoscuta in lumea intreaga Cina cea de taina, pictata de catre Geniul Renasterii – Leonardo Da Vinci!
Ii multumesc din inima userului Lumi (vezi impresii Cina cea de Taina) care m-a indrumat cum sa procur rezervarile. Pictura nu se poate vizita fara o programare. Eu am facut-o pe acest site: vivaticket.it/?op=cenacoloVinciano.
A costat 8 euro de persoana. Nu primesti rezervarea imediat, ci trebuie sa astepti cateva zile pana vei primi voucherele pe mail. Mie intr-o saptamanan nu mi-a venit nimic, le-am scris un mail si in max 10 min le-am primit! Cu voucherele veti merge la intrarea in Museo Cenacolo Vinciano- locul care adaposteste capodopera, si veti primi biletele de acces. Plata se face in momentul rezervarii, online, la ghiseu nu veti mai plati nimic. Noi am ajuns acolo cu aprox 20 de minute inainte de ora stabilita, am asteptat pe o bancuta din fata muzeului, ne-am stins setea de la o tasnitoare cu cap de leu din apropiere. Deja simteam fluturasi la stomac gandindu-ma la intalnirea cu… Da Vinci, nu?? Emotiile si nerabdarea mi-au fost rasplatite pe deplin.
Cina cea de Taina, pictata intre 1495-1497 pe peretele reflectoriului unei manastiri dominicane Santa Maria della Grazie, a fost inca de la inceput un punct de referinta pentru pictura renasterii, sursa de inspiratie pentru alti pictori inca din timpul vietii maestrului.
Cateva cuvinte despre biserica
Biserica Santa Maria della Grazie este impunatoare, superba, fiind de-a lungul secolelor adulata dar si repudiata. A fost construita intre 1465 si 1482 la comanda ducelui de Milano Francesco Sforza, in stilul gotic lombard, din care acum se mai pastreaza doar naosul. Incepand cu 1490 Ludovico Il Moro a impus transformari arhitecturale ample si a decis ca locasul sa fie mausoleul familiei sale. In acest sens, Il Moro a adunat la curtea sa pe cei mai de seama artisti ai vremii – Da Vinci, Bramante, sculptorul Cristoforo Solari. Leonardo a pictat La Ultima Cena, la comanda ducelui Ludovico Sforza, patronul Castelului Sforzesco. Ludovico si sotia sa Beatrice sunt inmormantati in biserica.
La sfarsitul secolului 18, Napoleon a suprimat congregatia religioasa, fratii au parasit manastirea si locul a fost transformat in depozit militar si baraci. Armatele lui Napoleon au folosit peretele pe post de tinta pentru exercitii de tras cu pusca! A fost declinul bazilicii. Abia in 1905, ea a fost din nou repopulata. În timpul celui de-al doilea război mondial, în noptile de 13 si 16 august 1943, atacurile englezilor si ale americanilor au distrus complet zidul de est si acoperisul cladirii care adaposteste pictura, peretele cu pictura ramand intact, dar prada intemperiilor timp de 3 ani! In zilele noastre in biserica au loc slujbe religioase, ea este deschisa vizitatorilor si credinciosilor, accesul fiind gratuit. Din pacate, la ora la care am fost noi programati pentru muzeu, era inchisa. Am putut sa o admiram doar pe dinafara si sa citim placutele informative aferente.
Cea mai trista opera de arta din lume
Pictura, supranumita “ cea mai trista opera de arta din lume” m-a impresionat enorm, mai presus de cuvinte. Surprinde momentul in care Iisus s-a adresat apostolilor: “ Adevar, adevar va spun ca unul dintre voi Ma va vinde. ”. Intre cei aflati la masa se isca rumoare. Gestica si mimica lor intrebatoare, uluita a fost imortalizata de Da Vinci. Toti apostolii sunt desi asezati la masa, surprinsi in miscare nedumerita, unul singur, Iuda, tradatorul, sta impasibil, putin retras inspre interiorul sau.
Asezata pe peretele de nord al cladirii, fresca este astfel realizata, incat peretii incaperii din pictura par a fi o continuare a peretilor salii in care intra vizitatorii. Chipul lui Iisus, aflat in centru imi pare expresie a dramatismului. De obicei, in picturile medievale, figurile divine apar inconjurate de o aureola…Da Vinci, a renuntat la aceasta aureola tipica, nimbul lui Iisus fiind insusi cerul! Fata de masa, paharele si tacamurile sunt similare cu cele folosite de calugari, lasand astfel impresia ca Iisus s-ar afla de fiecare data cu ei la masa. Desupra frescei este pictat blazonul familiei Sforza.
Imi amintesc cum, in urma cu cativa ani, citind "Codul lui Da Vinci" scris de D. Brown am alergat repede in bucatarie, unde aveam o “ Cina” incercand sa regasesc figura apostolui Ioan, despre care Da Vinci insusi ar fi spus ca este Maria Magdalena. Din pacate, eu nu aveam o reproducere dupa Da Vinci. Primul aspect pe care l-am privit a fost acesta, sa vad daca apostolul are fata de barbat sau de femeie…
Pe peretele de sud, opus Cinei, se afla fresca "Crucificarea” a lui Montofarno, pictata in 1495. Este imaginea durerii absolute, Iisus rastignit.
In reflectoriul bazilicii Santa Maria della Grazzie, se afla imortalizate inceputul si sfarsitul patimilor Mantuitorului.
Un lucru frapeaza si m-a dus cu gandul la firea ghidusa a lui Leonardo Da Vinci. Dupa ce "Crucificarea" a fost terminata, Leonardo a mai adaugat in partea dreapta jos doua siluete, cel al ducelui Ludovico – care apare ca un “ bambino” la picioarele impozantei sale sotii Beatrice.
Fresca a fost supranumita “ cea mai trista opera de arta din lume” atat datorita dramatismului momentului imortalizat, cat si datorita faptului ca a inceput sa se deterioreze inca inainte de a fi terminata. Leonardo a renuntat la stilul clasic de realizare al unei fresce si anume aplicarea culorii pe peretele umed, preferand sa aplica vopseau de ulei pe ghipsul semiumed.Din pacate acesta tehnica s-a dovedit putin rezistenta. In secolele 18,19 au avut loc o serie de retusuri prost executate. Ultima restaurare, cea din zilele noastre, a durat 21 de ani, redand culorile si detaliile originale. La iesire, pentru nevazatori este un basorelief care reproduce fidel detaliile capodoperei!
Cele 20 de minute pe care le-am petrecut pe o bancuta, in sala semiobscura, avand in fata ochilor imensa si trista pictura nu le voi putea uita vreodata! Sunt unice!
Trimis de sunflower in 21.03.12 13:33:16
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ITALIA.
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (sunflower); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
15 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Felicitari, ai reusit sa povestesti cu precizie si patos despre aceste picturi incat am zburat cu mintea in sala muzeului alaturi de minunatele opere de arta.
Milano, o destinatie destul de accesibila daca o pregatesti din timp, care are se pare cateva atractii "grele".
@roth: Multumesc pentru aprecieri! Eu am incercat sa descriu cateva aspecte "grele" dupa parerea mea, care nu erau mediatizate pe site. Si, da, Milano are puncte de atractie foarte accesibile, le poti vedea strabatand o parte din oras " la pas" . Cat despre accesibilitatea costurilor, mai ales in zonele intens vizitate, preturile sunt prohibite pentru niste oameni cu venituri normale. De ex., o fusta la Prada era 3700 euro, o poseta L.Vuiton 2900 euro..si nici nu aveau cine stie ce aspect...
@Webmaster13, melodia atasata e foarte potrivita, multumesc mult!
@sunflower: poate 370e fusta dao incolo fusta ce are pentru 3700?
@sunflower: In acelasi timp cu superbonusul, primeste si felicitarile mele pentru modul in care ai descris vizita la cea mai trista opera de arta din lume, Cina cea de taina.
Am fost de doua ori in Milano in circuite organizate. Am vazut statuia lui Leonardo, Opera Scala (inclusiv interior), Galeriile V. Emanuele si bineinteles Domul (inclusiv pe acoperis), dar niciodata nu am fost condusi la capadopera descrisa de tine. Probabil e vorba de comoditatea agentiilor care nu se preocupa de rezervari. Concluzionez ca cel mai bine este de mers aici pe cont propriu.
@iulianic
Depinde de agentie si probabil si de durata sejurului in Milano!
Noi am fost anul trecut in Italia (iunie 20011), in excursie circuit, am stat la Milano doua zile si agentia a fost cea care s-a ocupat de rezervarile pentru acest obiectiv!
Este un pic dificil de organizat si cred ca acesta este motivul pentru care nu este trecut in program. Desi ai rezervare pentru o anumita ora, trebuie sa ajungi acolo cu 45 min. inainte si sa-ti anunti sosirea.
Grupurile cred ca sunt de maxim 20 persoane. In interior treci prin 3 incinte de sticla (camere). Capacitaea lor este mica de unde si nr. redus de persoane! Numai dupa inchidea usi de intrare a primei camere se dechide usa de trecere spre incinta urmatoare si tot asa pana ajungi la celebra pictura.
Rolul lor este acela de a ceea o aclimatizare a vizitatorului de la temperatura exterioara mai ridicata, mai ales vara, la temp. din interior mai scazuta si de a incerca mentinerea temp. interioare cat mai constata din motive de conservare.
In interior esti insotit de un ghid autorizat din partea muzeului si de comun acord se alege dintre limbile engleza, franceza, germana, italiana etc. pe cea in care se vor primi informatiile (explicatiile). Nu cunosti limba in care se face prezentarea, ai incurcat-o. Te multumesti cu explicatiile primite din partea ghidului roman inainte sau dupa vizita!
Nu ai voie sa vorbesti decat in soapta si cat mai putin ca sa nu spun deloc, nu fotografiezi, nu filmezi! Nu stai in interior decat 15 min. Toata aceste masuri sunt luate in scopul protejerii picturii de cresterea gradului de umiditate din atmosfera, umiditate care i-ar spori degradarea.
Pictura a fost realizata printr-o tehnica experimentala pe baza de apa si de aceea este atat de sensibila la variatiile mediului.
Nu stiu sa spun cat este realitate si cat este spectacol biletul fiind destul de piperat iar fresca vizibil degradata.
Ce pot spune cu certitudine este: Categoric merita! O fresca unica!
Iti doresc sa ai ocazia s-o vezi! Este la 10 min de mers pe jos de Castelul Sforzesco.
@sunflower
Ultimul paragraf al rw. este concluzia perfecta a unei vizite la Cenacolo!
Vazusem si eu ca pe site nu era nimic scris despre acest obiectiv. Ma bucur ca tu ai reusit sa surprinzi atat de bine atmosfera locului si ai adus in prim plan o vizita aici.
Felicitari!
@mecut: Multumesc pentru toate detaliile pe care ni le-ai furnizat cu atata darnicie!
Intr-adevar, o asemenea capodopera trebuie conservata si trebuie luate unele masuri de protectie (atat de climatizare, cat si de paza). Chiar daca pare cam scump, cred ca tariful merita pentru ca nu vedem asa ceva in fiecare zi.
Ceea ce ma mira este ca noua nici macar nu ni s-a pomenit de existenta acestei capodopere, aflata la doi pasi.
Iulianic si Mecut, va multumesc pentru cuvintele voastre frumoase! Este intr-adevar un obiectiv demn de vizitat.
Mecut, trebuie sa fii acolo doar cu 20 de minute inainte de ora programata. Pe noi ne-a introdus in prima camera de sticla, doar cu 5 minute inainte. Ghid in sala cu pictura nu am avut. Erau insa trei supraveghetori care stateau langa usa de intrare. Cine dorea platea ghidaj audio. Peste tot erau camere, de aceea nu am indraznit sa scot nici macar o clipa aparatul. In sala de asteptare, multi turisti isi pregatisera aparatul, dar nu am observat ca vreunul sa-l foloseasca.
Sunt insa in sala cu fresca cateva panouri informative, alte cateva fiind in holul de la intrare. Sunt scrise doar in engleza si italiana. De aici am si eu informatiile pe care vi le-am prezentat.
In ceea ce priveste tehnica de executare a tabloului, pe un panou informativ scria ca Leonardo Da Vinci a renuntat la tehnica aplicarii culorii peste ipsosul umed, preferand sa aplice vopseaua de ulei pe gipsul semiumed. Fresca a inceput sa se deterioreze inainte de a fi terminata.
M-a mirat ca nu au fost nicun fel de masuri de securitate, la Muzeul Picasso din Malaga de ex., am fost trecuti prin-un filtru asemanator celui din aeroport, iar gebtile ni s-au retinut, dar aici, absolut nimic, nici macar un control al bagajului, nimic...
Noi am facut excursia pe cont propriu, despre fresca vorbindu-ne un prieten fan Roma si Milano!
Mie una nu mi s-a parut asa de degradata, e foarte luminoasa, intr-adevar nu sunt culori vii, ci mai sterse, dar contururile si detaliile se vad bine. Fotografiile sunt mult mai putin darnice in detalii, asta am obs si eu.
@sunflower cu cat timp inainte ai luat biletele? eu cat 2 pt ultima vineri din mai si nu mai sunt la preturi normale (
@bianca2bu:
Cred ca cu aproximativ o luna.
Incearca pe acest site: vivaticket.it/?op=cenacoloVinciano.
@sunflower: multumesc de raspuns. am intra pe acel site, mai au bilete in iulie. am cautat si pe alte site uri, dar imi este tare greu sa dau 50 de euro pt 2 bilete cand ele defapt costa 12 euro
@bianca2bu:
Imi pare rau, bianca, e mult 50 de euro!
Cred ca in sezonul de vara e mai multa lume dornica si de aceea pe alte siteuri preturile sunt aproape prohibite.
Oricum, distractie placuta la Milano si poate Cina... pe alta data!
@sunflower: multumesc mult. in cazul asta, "cina" o sa ramana sigur pe alta data.
oricum multumesc pt articol. daca ma gandeam sa citesc mai devreme (prin ianuarie) poate reuseam ceva. asta e! soarta . poate o sa ma duc de dim acolo si gasesc anulari . oricum, avem ce sa vedem in milano, mai ales ca nu stam mult. avem vineri si duminica dimineata pt vizitat Milano, deoarece sambata vreau sa mergem la Lacul Como.
Mutat, la reorganizare, în rubrica «(Alte) Biserici / mănăstiri de văzut în Milano» (nou-creată, între timp, pe sait)
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Feb.2024 Leonardo da Vinci și a sa celebră pictură: „Cina cea de Taină” — scris în 02.04.24 de tata123 🔱 din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Călătorie la Milano (I) — scris în 29.08.21 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Oct.2017 Biserica San Ambrogio, Milano — scris în 20.11.17 de mihaelavoicu din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Mănăstirea dominicană Santa Maria delle Grazie - Cina cea de taina — scris în 13.07.17 de papi1954 din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Nov.2014 Milano şi Cina Cea de Taină — scris în 26.11.14 de andreea_c din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Nov.2013 'Cina cea de taina', la un pas de ratare — scris în 22.11.13 de mlucian din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2012 Catedrala Santa Maria Nascente — scris în 31.01.15 de robert din BUCURESTI - RECOMANDĂ