GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Deep Purple in Ciprul de Nord 24 Mai 2014
Aseara am fost la un concert Deep Purple.
Probabil ca AFA, nu e cel mai bun loc pentru a povesti despre concerte – dar evenimentul a fost important pentru Cipru de Nord si cred ca merita cateva cuvinte. Pe langa cuvinte mai am ceva poze... care vreau sa le incarc si am pus si ceva pe youtube. :)
Auzisem cu cateva luni in urma ca Deep Purple vine in Ciprul Turcesc sa cante la cea de-a 25-a aniversare a Universitatii Yakin Dogu (Near East University)... dar mi-am zis atunci: -Bullshit (scuzati limbajul). Probabil e doar o strategie de marketing. Nu vine nici bau bau.
Au mai fost cazuri cand la deschiderea unor hoteluri a fost anuntata venirea unor staruri, ca pana la urma sa pice totul. De obicei intra grecii ciprioti pe fir... si pun presiune pe staruri ca vin intr-o tara nerecunoscuta, embargo, Turkish invasion etc. Toata chestia devine “politica” si ‘starurile’ nu-si mai bat capul. Un caz mai cunoscut a fost acela al anularii venirii lui Jenifer Lopez la deschiderea unui hotel de 5 stele.
Apoi... numele mari, parca nici nu prea au motive sa treaca pe lista Ciprul. E prea mic ca sa aiba forta sa adune “a big crowd”.
Am uitat de toata problema Deep Purple, pana ieri; cand citind stirile pe internet, vad ca baietii de la Deep Purple, au aterizat pe Ercan, cu un charter British Airways. Astia chiar au venit!
De prin anii 60, nu a mai fost vreun avion British Airways prin aceasta parte a Ciprului. E o intreaga sarada si cu zborurile internationale.
Am intrat si pe pagina universitatii... sa vad unde organizeaza concertul si aflu printre altele ca intrarea e gratuita. Auzi, vine Deep Purple si e free entry …pai mai stai acasa?
Nu eram totusi pe deplin satisfacut. Ma gandeam ca probabil e ceva putred la mijloc. Probabil nu mai exista nimeni din formula originala si tot ce a mai ramas din trupa e numele.
Prima data cand am auzit de Deep Purple, a fost de la tata... care mi-a pus o caseta cu Sweet Child in Time in masina. Pot spune ca condusul…si melodia asta impreuna, pot dauna grav sanatatii …;) La prima auditie am fost destul de surprins de ce asculta ‘batranul’ si nici nu pot spune ca m-am dat in vant. Te ia prin surprindere, nu?
Anyway... intru in prea multe detalii. Stiam cateva melodii: Sweet Child in Time, Smoke on the water, Soldier of fortune, When a blind man cries si cam atat. Nu am stat niciodata sa le studiez istoria, sa vad cine e cine... si care e treaba cu ei. Am auzit numele lui Ritchie Blackmore de mai multe ori (tot de la tata) …dar niciodata nu m-am documentat.
Acum, dupa ce i-am vazut si daca tot m-am apucat sa scriu un "review" am fost obligat sa fac putin research. Sa citesc despre Ian Gillan si conflictele lui cu Blackmore, despre plecarea unuia sau altuia; plecari reveniri, destramari etc… moartea lui Jon Lord s. a. m. d.
Sa spun drept nu stiam nici macar despre ce e vorba in cantecul Smoke on the Water. Pe scurt, e o poveste adevarata, cand trupa a fost in Elvetia sa inregistreze un album. Inchiriasera de la Rolling Stones – un fel de studio de inregistrari mobil – ceva sculamente performante. Vroiau sa inregistreze live …Sala unde urma sa faca inregistrarile, a ars in urma unui concert al lui Frank Zappa – unul dintre spectatori a venit cu un pistol de avertizare (de tipul celor care se gasesc pe vapoare) si a tras in acoperis. Totul a ars …si toate astea se regasesc si-n cantec; iar Deep Purple a ramas fara sala unde sa faca inregistrarea. Titlul Smoke on the Water ---cica i-a venit in vis basistului, si e legat de fumul care plutea pe lacul din Elvetia, in urma incendiului. Au inchiriat un hotel si acolo au inregistrat albumul, cu politia la usa – chemata din cauza zgomotului. Nu au deschis pana nu au terminat de inregistrat.
Cine sunt membrii actuali ai trupei?
Ian Gillan – voce, muzicuta, conga (1969–1973,1984–1989,1992–prezent)
Steve Morse – chitara (1994–prezent)
Roger Glover – bas (1969–1973,1984–prezent)
Ian Paice – tobe, percutie (1968–1975,1984–prezent)
Don Airey – clape, orga (2001–prezent)
Un foarte bun istoric al trupei gasiti si aici rockfm.ro/monstersday/537 ... la-Rock-FM.html. Toate drepturie asupra textului sunt ale autorilor. Sper sa nu se supere ca redau aici:
”Deep Purple, asemeni tuturor monstrilor clasici ai rock-ului, nu accepta, de fapt, incadrarea intr-un singur gen muzical. Heavy metal, hard-rock modern, muzica clasica, blues-rock, pop, progressive-rock sunt toate elemente ce fac parte din amalgamul unic al acestei incredibile trupe din Hertford, Marea Britanie.
In 1967, fostul tobar de la Searchers, Chris Curtis, se straduia sa gaseasca muzicieni pentru trupa sa, pe care intentiona sa o numeasca Roundabout. Dupa cum arata titulatura, urma ca muzicienii sa se “urce” si sa “coboare” din trupa, la propriu. Dupa cum isi aminteste Jon Lord, Chris Curtis era un om tipic anilor ’60, cu multe idei “psihedelice”. Experienta sa ca muzician si ideile novatoare i-au inspirat pe business-man-ii Tony Edwards si John Coletta sa accepte sa finanteze si sa managerieze ineditul grup.
Astfel, primul recrutat in acest neobisnuit proiect a fost organistul Jon Lord, care, prin Hammond-ul lui, avea sa imprime un sunet inconfundabil trupei. Lord studiase pianul clasic, dar renuntase la el pentru a continua cu o cariera in teatru. La Londra, unde studia dramaturgia, ia contact cu universul jazz-ului si cunoaste pentru prima data ce inseamna succesul – bucata de pian de pe “You Really Got Me”, uriasul hit al celor de la The Kinks, ii apartine. De asemenea, muzicianul mai cantase in diferite formule, cea mai cunoscuta fiind The Artwoods (formatie a carui lider era Art Woods, fratele mai-cunoscutului, astazi, Ronnie Wood).
Urmatorul sosit in Roundabout este chitaristul Rirchie Blackmore; astfel, in formula Lord la clape, fratii Chris si Dave Curtis la voce, Blackmore la chitara, Nick Simper la bas si Bobby Woodman la tobe, parea ca totul avea sa prinda contur. Insa, chiar cand Curtis ii molipsise pe toti cu ideea lui psihedelica, se hotaraste sa plece din formatia care nici nu-si incepuse bine existenta. Cu toate acestea, odata ce chimia incredibila dintre orga lui Lord si chitara lui Blackmore a fost simtita, Tony Edwards si John Coletta nu au avut niciun dubiu ca trebuia sa continue sa investeasca bani si timp in formatie. Grupul este rapid completat cu vocalul si tobarul de la The Maze – Rod Evans si Ian Paice. Pentru postul de vocal a venit la auditie si Rod Stewart, care, dupa spusele lui Simper, “canta ingrozitor”. Insa despre Evans, basistul afirma ca “era magic”, desi nu avea o experienta impresionanta la cei 21 de ani ai sai.
Regruparea era incheiata in 1968, martie, iar in aprilie, baietii deja mergeau in turneul de debut, purtand acum numele de Deep Purple, la dorinta lui Blackmore. Nu toti membrii trupei erau convinsi ca acest titlu al vechii piese Nino Tempo / April Stevens era cea mai buna alegere, dar Blackmore avea sa se impuna, nu pentru ultima oara. O luna mai tarziu, in decursul unui singur weekend, Deep Purple inregistrau si primul album din istoria trupei. “Shades of Deep Purple” este lansat in iulie 1968 si ii ajuta sa mearga in turneul de adio al formatiei Cream, ca trupa de deschidere. La acest moment, succesul de care incepusera sa se bucure poate fi simtit din plin. Este cunoscut faptul ca, intr-o seara de concert, Cream sunt huiduiti cand se urca pe scena de catre publicul ce scanda numai “Purple”.
In aceasta prima formula, muzicienii care alcatuiau atunci Deep Purple mai lanseaza inca doua albume de studio si continua sa lucreze la un sound ce avea sa ii faca singulari in istoria muzicii rock. Insa, formatia devenea exploziva cu adevarat abia odata ce ajungea pe scena, iar Blackmore, in scurt timp, se transforma in starul show-ului. Una dintre marcile lui adorate de public era modul in care isi tinea chitara foarte aproape de amplificator, astfel incat se crea acel sunet de distors, pe atunci deloc des intalnit. Insa acest succes moderat nu era suficient pentru Blackmore si colgeii sai, care priveau de acum catre celelalte trupe britanice – Led Zeppelin si Black Sabbath – si isi doreau sa implineasca si ei la maxim potentialul muzical al trupei lor. Schimbarile ulterioare le-au si adus succesul mult-visat. Urmatorul line-up este, probabil, cel mai cunoscut si cel mai apreciat, insa nu trebuie ignorata importanta acestei prime formule, care a definitivat un stil inconfundabil. Asadar, dupa ce compania americana de inregistrari Tetragrammaton, prin intermediul careia Deep Purple lansase deja trei albume de studio, da faliment, muzicienii sunt nevoiti sa se intoarca in Anglia natala si sa se gandeasca la o noua directie. Evans si Simper sunt concediati, iar in loc sunt adusi vocalul Ian Gillan, de la Episode Six, si basistul Roger Glover. Pentru postul de vocalist a fost luat in considerare si Terry Reid, care numai cu un an inainte refuzase oferta de a fi solist la Led Zeppelin. Reid le transmite baietilor ca este foarte flatat de oferta, dar ca nu poate accepta, intrucat are un contract de exlusivitate cu producatorul sau si ca, oricum, este interesat mai mult de o cariera solo…
Gillan, in schimb, isi amintea in 1971 cat de incantat a fost sa primeasca oferta si cum nicio muzica nu il miscase atat de mult precum cea a trupei Deep Purple. In acelasi an, vocalul explica si filosofia lor in ceea ce priveste muzica – “Nu planuim nimic”, ceea ce insemna, dupa detaliile date de acelasi Ian Gillan, ca, in cazul in care Blackmore vroia sa execute un solo extrem de lung, nimeni nu avea de gand sa il opreasca, tocmai pentru ca nu exista o organizare initiala a concertului.
Roger Glover a fost si el la un pas de a nu mai activa in formatie, intrucat a refuzat postul de basist. Din fericire, s-a razgandit in scurt timp. Glover, care il insotise la auditie pe Gillan, si dadusera proba impreuna, exact cum procedasera cu putin timp inainte si Paice si Evans, a povestit cat de jenanta a fost situatia de la inceput, cand abia se instalase in trupa, deoarece era mereu nevoit sa dea autografe pe copertele care aveau figura fostului basist pe ele. In toata aceasta perioada, cand Purple repetau deja cu Gillan si cu Glover, Rod Evans si Nick Simper continuau sa apara in concertele live, inconstienti de ceea ce se hotarase in absenta lor. Intr-un final, prin increngatura de barfe, vor afla si ei ca au fost, de fapt, inlocuiti. Mai departe, Evans formeaza trupa Captain Beyond, alaturi de fosti membri din Iron Butterfly, iar Simper creeaza Warhorse, formatie ce a incercat, fara succes, sa urmeze traseul Deep Purple.
In aceasta formula imbunatatita, Purple inregistreaza o serie de produse care aveau sa constituie nucleul dur al ceea ce reprezinta aceasta trupa. “Concerto For Group and Orchestra” a fost inregistrat live la Royal Albert Hall in septembrie 1969 si lansat in America trei luni mai tarziu. Insa succesul colosal l-au obtinut odata cu “Deep Purple in Rock”, album ce nu doar i-a propulsat intr-o cu totul alta liga, ci le-a si stabilit esenta sunetului caracteristic Purple. Si urmatorul disc pe lista, “Fireball” a avut succes de ambele parti ale Atlanticului.
Povestea celui mai de succes produs Purple – albumul “Machine Head” – totodata si a unuia dintre cele mai de succes produse ale muzicii rock, reprezinta o serie de coincidente ce aveau sa inspire scrierea mega-hitului “Smoke on the Water”. Muzicienii de Purple hotarasera ca pentru inregistrarea acestui disc sa apeleze la studioul mobil al baietilor de la Rolling Stones, tocmai pentru a mima acel dinamism specific Stones. Astfel, trupa merge la Casino, in Montreux, Elvetia, unde urma sa fie inregistrat discul, insa chiar cu o zi inainte, in timpul concertului sustinut de Frank Zappa And The Mothers Of Invention, izbucneste un incediu ce devasteaza intreaga cladire. Astfel, ca ultima solutie, Deep Purple ajung sa inregistreze in Grand Hotel. In timp ce politia le bubuia in forta la usa (cativa vecini reclamasera la politie zgomotul), baietii incercau sa scoata o piesa din riff-ul lui Blackmore. Pana ce nu au pus piesa pe roate si pana ce Gillan nu si-a terminat versurile (astazi, bine-cunoscutele versuri ce incep astfel: “We all went down to Montreux…”), Purple refuza sa deschida usa politistilor.
“Machine Head”, lansat in martie 1972, va ramane apogeul Purple, de ne-egal atat din punct de vedere commercial, cat si al aprecierii publicului si al criticilor de specialitate. Dupa “Who Do We Think We Are” (titlu inspirat de intrebarea pe care si-o puneau vecinii lor din Roma, exasperate de zgomotul urias pe care il faceau baietii la inregistrari – “Who do they think they are?! ”) si live-ul ultra-apreciat “Made in Japan”, Gillan si Glover isi anunta retragerea din trupa, motivati fiind de toanele lui Blackmore si de programul infernal de turneu.
Acum este momentul intrarii in scena al basistului Glen Hughes, care, pentru scurt timp, a fost luat in considerare si ca vocal, si al solistului necunoscut, pe atunci, David Coverdale. Conform propriilor spuse, Hughes a fost convins sa se alature trupei prin promisiunea ca va fi adus Paul Rodgers, de la Free, alaturi de care urma sa imparta partiturile vocale, insa Rodgers pornise deja pe un alt drum, infiintand Bad Company. Cei doi noi colegi aduc elemente inovatoare sound-ului Purple, imprimand si o tenta de funk, blues si soul. Directia funk inspre care se indrepta trupa il nemultumeste profound pe Blackmore, care, dupa cum a recunoscut mult mai tarziu, incepe sa pastreze cele mai bune piese compuse pentru viitorul sau proiect solo. Rainbow se va numi acesta; iar Purple va ramane, astfel, fara figura cea mai cunoscuta a trupei. Neinlocuibilul Blackmore este inlocuit cu tanarul chitarist extrem de talentat, Tommy Bolin. Povestea acestuia este, de asemenea, foarte interesanta si ar merita explorata mai indeaproape.
Inainte de moartea lui Bolin, iminentul sfarsit al Deep Purple era evident. Destramarea trupei este anuntata oficial in iulie 1976.
Coincidentele si intamplarile bizarre ce au marcat existenta formatiei inca de la formare, i-au insotit si pe fostii membri Purple in activitatile lor ulterioare.
Intre 1984 si 1994 au loc o serie de resucitari ale trupei, urmate mereu de despartiri. Odata reunit in line-up-ul anilor ’70, Blackmore, Gillan, Glover, Lord si Paice au dat produse cu succes urias, precum “Perfect Strangers”, “The Battle Rages On” si turnee colosale. Muzicieni de o calitate incontestabila si de un talent uluitor au trecut prin trupa: povestea lui Joe Lynn Turner, a lui Joe Satriani sau a lui Steve Morse ar merita a fi spusa la fel de amanuntit precum a celorlalti membri, insa spatiul limitat alocat acestei super trupe ne impinge sa incheiem prezentarea prin mentiunea ca, alaturi de Steve Morse (chitaristul care il inlocuieste cu succes pana astazi pe Ritchie Blackmore), Deep Purple cunosc, pentru a cata oara? , o noua era a reinventarii.
E bine ca avem youtube si putem studia :) Pe internet vad ca inca se mai discuta …ca Steve Morse nu poate sa-I ia locul lui Blackmore si altele asemenea. :)
Ce sa povestesc de la fata locului? In cadrul aceluiasi tur, anul asta Deep Purple au fost si-n Bucuresti la Sala Polivalenta si probabil stiti toate detaliile.
Pentru Ciprul de Nord, a fost un lucru foarte important ca o trupa de asemenea calibru sa ajunga aici. A fost ceva similar cu concertele dn anii 90 de la noi. Turcii ciprioti sunt de foarte mult timp sub embargou... si parca au reintrat in lume. Felicitari trupei, ca au avut curajul sa vina. Ian Gillan chiar a publicat o scrisoare, dupa ce au inceput presiunile. Mi s-a parut de bun simt:
"DF 54 - Cyprus
March 2014
Dear Friends
There's a bit of a hoo-ha going on about our forthcoming show in Cyprus, so here are some thoughts on the issue.
As it says in the Caramba disclaimer, my views are not necessarily those of the rest of the guys in Deep Purple. So, please take this as a personal opinion; IMHO as I used to say.
We - DP - have never been on one side or the other when it comes to performing music. I remember - during the cold war - hearing about visits to London by the Bolshoi Ballet and the top football teams from Moscow, also the Cossack dancers, and many other cultural exchanges between The West and The Soviet Union. The diplomatic and cultural side door was always open for art, entertainment and sport, no matter how frightening and confrontational all the rest of it was.
Amongst many of the countries we have visited in our peripatetic jaunts are Israel, Lebanon, Russia, Georgia, Ukraine, Greece, Turkey, Armenia, USA, Venezuela, Argentina, UK, China and Japan; all of which have a conflict with somebody or another, and all with behaviour and traditions that someone else doesn't like.
And I love them all.
The underground contact in the Seventies between Soviet youth and Western music (forbidden by the authorities) has resulted in an enduring social bond and mutual respect that is a significant element in the game of survival and domination being played out before our eyes; it was ever thus.
The nearest I ever came to banning myself from performing in a country for political reasons was very close to home. And so I was involved, had a stance, took a side. Tony Blair's illegal and murderous adventure in Iraq made me angry, and ashamed enough to think about excommunicating Britain; sounds silly but I was very angry. However, it went against our historical position, which is: To perform anywhere we are invited, regardless of local difficulties/conflict, wars, earthquakes, riots, typhoons, strikes, rebellions, gun-fire and so on. Therefore we continued to perform in the UK.
And so it should be with Cyprus, across the divide. And may I add that our many previous visits to Turkey and Greece have been fabulous; I personally have friends in both countries.
That is my position.
May peace be in your hearts,
Cheers, "
In program era scris ca incep la 21:30 …si desi nu ma asteptam sa se tina de program au inceput la ora stabilita. Se vedea ca au un program foarte bine stabilit si totul a mers ca pe roate. Erau foarte relaxati stiau ce aveau de facut si impresia generala e ca au cantat cu placere. Sunt prea tabaciti de atatia ani de cantat ca sa mai aiba cine stie ce ego-conflicts.
Fiecare a avut loc de solo... si nici unul nu a incercat sa fure toate luminile reflectoarele si nici nu cantau de parca aveau ceva de dovedit. Gillan, s-a retras de mai multe ori de pe scena, lasandu-l pe chitarist, pe pianist pe basist... etc. Toti au avut momentul lor. :)
Un moment distractiv a fost cand basistul a trebuit sa paraseasca scena. Nu stiu ce patise …poate a trebuit sa fuga pana la baie (nah moshulica)... si s-a simtit ca a fost un moment mai aparte; care nu era in program. Au improvizat cantand un cantec de gradinita...) Nu stiu cati din spectator si-au dat seama.
In general au incercat sa promoveze melodii inregistrate pe albumele recente si au lasat pe final arhicunoscutele.
Au avut un moment si-n memoria claparului Jon Lord, care a murit in 2012 de cancer la 71 de ani.
Per total, un grup bine inchegat, muzicieni de mare clasa…relaxati... dar departe de nebunia anilor de inceput. E important ca-i poate cunoaste si generatia tanara. Bravo lor ca au reusit sa se mentina si inca mai canta.
Chiar si dupa atatia ani, inca le place muzica. Asta se poate vedea. Nu e usor sa-ti tii capul pe umeri atata timp. Respect.
Trimis de TraianS in 25.05.14 15:14:21
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în CIPRU.
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (TraianS); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Rog fara PMA.
Am un video la incarcat pe youtube youtu.be/PuCiRheuoS0. Va rog sa-l atasati la review. Multumesc.
Am retras PMA Standard la dorința autorului.
--
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu)
Trupa a marcat istoria muzicii de gen si bine ai facut ca te-ai dus la concert, sa ai ce povesti nepotilor ! Eu am cam imbatranit si nu-mi place deloc ce asculta ai mei copii !
Si prinde la turci rockul de moda veche?
@nickro:
Ciprioti turci merg in special pe reggae - ma refer la cei moderni; dar cred ca astia cu reggae sunt in majoritate. Aerul jamaican, da bine la turiste .
Cred ca influenta reggae a fost transmisa si prin undegroundul Londonez, unde jamaicanii si cipriotii erau printre cele mai puternice grupuri de imigranti acum cateva decenii - pe timpurile mortii imperiului.
Ma uitam la un documentar despre muzica din Istanbul cu ceva timp in urma si vorbeau despre trupa Athena (en.wikipedia.org/wiki/Athena_%28band%29), care au inceput cu metal si au ajuns la ska punk. Cred ca tatal unuia din formatie... a aparut in documentar. La prima vedere - turc tipic; mustacioara, imbracat simplu etc - de gandeai ca asculta doar Tatlıses si se "gileteaza" pe trilurile lui Tata Müslüm. Si incepe asta sa zica... Ehh... copii din ziua de azi... ia uite ce muzica asculta. Pe vremea noastra ascultam Jimi Hendrix, Led Zeppelin, Deep Purple, Pink Floyd... etc. Hopa... ia uite ce asculta asta.
Fiecare generatie cu eroii ei.
Rockul e inca in forta. De multe ori in locuri unde nu te astepti.
@Traian: Uite că acum m-am trezit și eu cu scurte adnotări, deși l-am citit anterior. Mi se pare a fi un interesant tip de musical-tourism, care își poate găsi ecou pe sait pentru cei interesați (și nu-s puțini) să meargă la concerte ale greilor muzicii de ieri și de azi prin străinătățuri.
Mi-a plăcut scrisoarea lui Gillan mult și expunerea ta "in genere". Like!
@TraianS:
Unui "batran" rocker cum imi place sa ma autointitulez, i-au dat lacrimile citind acest rw. "The House of Blue Light" (1987) este ceea ce imi vine in minte asociind doi "monstri sacri" pentru mine, pe care din pacate nu i-am vazut: Cipru si Deep Purple. Bravo!
@zuftim: Multumesc de ecou.
Am bagat la ascultat albumul - nu-l stiam.
L-am gasit aici youtube.
Nu inteleg insa asocierea
Mi-ar place daca mi-ai explica. Imi plac discutiile de acest gen.
Mersi.
@TraianS:
Luind strict numele, cred ca o posibila descriere pentru Cipru ar putea suna asa: ,,Casa luminii albastre''
@zuftim: Am inteles acum.
Sa stii ca i se potriveste.
Cu permisiunea ta, am sa folosesc aceasta figura de stil in viitor.
@TraianS: Bineinteles, cu placere! Si totodata astept vesti noi si interesante de la tine despre Cipru
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Dec.2018 Decembrie, vacanță la soare — scris în 15.12.18 de Cristina ank din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Jan.2018 Ciprul - surpriză în toiul iernii — scris în 18.02.18 de eklor din CONSTANTA - RECOMANDĂ
- Dec.2016 Peninsula Karpaz - un alt loc inedit din nordul Ciprului — scris în 16.01.17 de adrianaglogo din PITEșTI - RECOMANDĂ
- Dec.2016 O excursie care ne-a surprins — scris în 10.12.16 de adrianaglogo din PITEșTI - RECOMANDĂ
- Jan.2007 Varosha, oraşul fantomă — scris în 26.09.20 de Michi din BUCURESTI - RECOMANDĂ