GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Casa Amatller din Barcelona, o perlă arhitectonică ascunsă la vedere
Pentru călătorul sosit întâia oară în Barcelona o vizită la Casa Batlló este de cele mai multe ori un fapt obişnuit. Geniul lui Gaudí, controversele legate de modul în care a înțeles el să construiască, atrage inevitabil turiştii. Dar mai puțini ştiu că la câțiva paşi de locul unde se formează cozi lungi de aşteptare pentru vizitarea Casei Batlló se găseşte ascunsă o altă perlă a arhitecturii catalane, dar o perlă ascunsă la vedere.
Odată ajuns în Passeig de Gràcia trebui să priveşti mai cu atenție la ceea ce localnicii au denumit "Mançana de la Discòrdia ", ceea ce s-ar traduce prin "mărul discordiei" sau "blocul discordiei". Desigur copacii înalți obturează parțial priveliştea, dar este simplu de observat că nu este vorba de nici o dispută între locatari, ci doar o disonanță stilistică între modurile de exprimare artistică ale arhitecților.
Mai precis cele trei case lipite una de alta în cel mai amsterdamez mod cu putință, Casa Batlló, proiectată de Gaudí, Casa Amatller de Puig i Cadafalch şi Casa Lleó Morera de Domènech i Montaner, reprezintă trei modalități de ilustrare a modernismul catalan. Din păcate marea masa a turiştilor nu are ochi decât pentru Casa Batlló, reclama din jurul acesteia şi a lui Gaudí fiind imensă.
Casa Amatller a fost construită inițial de Antoni Robert în 1875. Înghesuită între alte două clădiri se bucura de vedere la o arteră principală, dar nu ieşea cu nimic în evidență, nu impresiona prin originalitate. Proprietatea cu o suprafață de peste 1400 mp, cuprinzând patru etaje şi o gradină, a fost cumparată în martie 1898 de producătorul de ciocolată Antoni Amatller i Costa. Ea a intrat într-un proces de schimbare care a durat până în 1900. Responsabil cu acest proiect a fost Josep Puig i Cadafalch, arhitect, istoric de arta şi politician. El a creat în spiritul curentului modernist, atât de în vogă în acei ani în Europa, dar a integrat elemente germanice şi detalii gotice.
Privind fațada asimetrică vom descoperi frontonul în trepte, mai puțin catalan, dar foarte comun în Ţările de Jos şi în Germania. Deosebirea constă în faptul că la Casa Amatller sobrietatea calvinistă lipseşte, apărând în schimb vesele motive moderniste atât de specifice perioadei. Privind de aproape vom găsi la ferestre şi balcoane adevărate dantelarii gotice, croşetate cu migală în piatră. Sunt dragoni, îngeri, iar sculptorul Eusebi Arnau a adus în prim-plan pe St. Jordi (Sf. Gheorghe), patronul Cataluniei. Iar modernismul este prezent prin vitraliile amplasate la partea superioară a geamurilor. Apropiind şi mai mult privirea vom realiza că modelul care acoperă precum un tapet întreaga fațadă este de fapt realizat prin decuparea tencuielii, dovedind rezistența materialelor şi mare precizie în execuție.
În prezent în Casa Amatller îşi află sediul Institutul de artă spaniolă Amatller, parterul rămâne destinat Cafenelei Faborit, iar primul etaj este păstrat precum acum o sută de ani şi deschis vizitării. Am pătruns în lobby-ul maiestos, desprins parcă dintr-un romantic palat al regilor spanioli, cu coloane răsucite cioplite în piatră şi pereți placați cu azulejos. Intrarea în spațiul care se vizitează este în dreapta, la capătul unei scări interioare, marginită de o balustradă fantezistă şi împodobită cu făpturi înaripate. La ferestrele interioare, vitraliile simple contrastează cu zăbrelele alambicate din fier forjat. Şi tot un vitraliu, de mari dimensiuni acoperă această scară, beția de culori ducându-mă cu gândul la îmbrăcămintea multicoloră din epoca flower-power.
Prima sală în care intrăm are dimensiuni generoase, aşa încât nu pare aglomerată, în ciuda multor piese de mobilier din lemn sculptat. Sunt câteva scaune şi o masă masivă, iar centrul atenției stă un şemineu, în interiorul căruia văd apărătoarea metalică artistic decorată, dar şi doua banchete mici, lucru mai puțin întâlnit. Este materializarea expresiei "la gura sobei" în varianta Art-nouveau. Piatra, marmura, lemnul şi azulejos-urile se contopesc alcătuind versiunea modernă a unui castel medieval. Deasupra mesei un candelabru sofisticat din fier vopsit în negru şi sticla policromă ne readuce în anii curentului electric.
Limitarea față de camera următoare se face cu coloane torsionate unite prin bolți desenate cu arce multiple, care îți readuc aminte de Alhambra maură. Nu există un peretele propriu-zis, el fiind înlocuit parțial de draperii de culoarea vinului rubiniu, care lasă să se vadă un interior simplu şi discret mobilat, unde în culori calde se îmbină lemnul, piatra, pânza şi sticla.
De-a lungul şirurilor de holuri întunecoase sunt icoane vechi, dovedind gustul, dar mai ales puterea financiară de care se bucura proprietarul. Intrăm să vedem şi încăperile alăturate, însoțitorul nostru indicându-ne ce trebuie tastat la audioghid. Primul dormitor, auster, este aproape monoton cromatic datorită unui crem neutru prezent în mai multe nuanțe. Aproape că nici nu distingi delicatele decorațiuni care împodobesc piesele de mobilier. Al doilea are un mobilier greoi, însă sculptat cu măiestrie. Un pat cu baldachin şi jilțuri de diferite mărimi ocupă spațiul destul de restrâns. Tapetul de un roşu închis păstrează atmosfera apăsătoare. Un living mic, dar cochet, ne readuce prin simplitate în vremurile începutului de secol XX. Oglinzile mari, cumpărate de la Veneția, crează o senzație de spațiu.
Ieşim din nou într-un hol larg în care Art-Nouveau-ul se împleteşte cu barocul. Este locul în care Antoni Amatller a vrut să-şi arate altă față, să se desprindă de imaginea negustorului de ciocolată şi să o arate pe cea a baronului, a filantropului, a colecționarului. Rafinamentul arhitectului care combină coloane spiralate cu draperii şi vitralii se întâlneşte cu cel al proprietarului care şi-a expus colecția de obiecte din sticlă şi porțelan aduse din călătoriile sale.
Am trecut şi prin bucătăria, modernă acum un secol, şi am încheiat turul în magazinul ciocolateriei Faborit, printre rafturi cu diferite sortimente de produse Amatller. Evident, ne-a fost absolut imposibil să plecăm fără ciocolată de aici.
Casa Amatller nu este la fel de faimoasă precum Casa Batllo şi la porțile ei nu aşteapta şiruri lungi de vizitatori. În schimb ea este mai întâi o locuință şi apoi o operă de artă. Ţelul arhitectului ei a fost crearea unui spațiu destinat coabitarii în cadrul unei familii, nu de a-şi exprima viziunea asupra modului de a construi. Dacă vreți să vedeți Barcelona de la începutul anilor 1900 vizitați Casa Amatller.
Să aveți un drum frumos în față.
Trimis de Radu Tudoran in 14.07.17 13:54:47
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în SPANIA.
14 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Radu Tudoran); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
14 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Muzeele Barcelonei, BARCELONA" (deja existentă pe sait)
Minunat articol. Nu am stiut ca se poate vizita. Multumesc.
@Radu Tudoran: În Barcelona am studiat și eu cu atenție așa-zisa Mançana de la Discòrdia, remarcând diferențele arhitectonice dintre cele trei clădiri. De vizitat, n-am vizitat decât Casei Batlló, și citindu-și reviewul și privind fotografiile, acum regret.
Felicitări!
@Carmen Ion: Da, si eu regret. Stiu de aceasta casa, si despre "rivalitatea" dintre arhitectii de pe Passeig de Gracia. Am stat mult sa fotografiez, inclusiv balcoanele cladirilor, felinarele. Vis a vis erau marile magazine, Chanel, Corte Fiel, etc, unde nu ti-e jena sa intri, fiindca esti tras de maneca, ca in Romania: "Ce doriti? Va putem ajuta cu ceva?". As da oricand, afara, asemenea vanzatoare.
@cristina47: Multumesc pentru aprecieri. Esti amabila ca intotdeauna.
Daca nu stiai ca se viziteaza inseamna ca trebuie sa-mi citesti regulat review-urile Incerc sa scriu doar despre ce nu s-a scris. Probabil cineva n-a observat
Vacante frumoase in continuare.
@Carmen Ion: Un adevarat turist observa frumusetea in diferite variante. Chiar daca nu sta la 5 stele
Despre Barcelona s-a scris mult asa ca trebuie sa vii cu ceva nou sau cu talent sau cu prieteni. Variantele 2 si 3 nu ma caracterizeaza
Vacante frumoase in continuare.
@Radu Tudoran: Multumesc. Este o placere te citesc.
Vacante minunate si tie.
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut” (interes crescut din pdv al politicii saitului!)
— e fie (1) dintr-o destinaţie apreciată ca „inedită”, fie (2) despre un obiectiv/destinație la care, la momentul publicării, nu existau impresii recente.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
@webmaster: Sa trag concluzia ca despre Eindhoven si Chester existau recenzii recente?
@Radu Tudoran:
”Sa trag concluzia ca despre Eindhoven...
Da, există recenzii recente ! vezi impresii
”si Chester...
Nu, dar nu scrie nicăieri că este obligatorie selecția și nici nu se specifică un termen de X ore/zile pentru selecție.
Acest proces de selecție presupune consultări între moderatori și unori poate dura mai mult!
Suntem și noi oameni, avem familii unii din noi mai pleacă și prin concediu etc!
Deci, răbdare și tutun! Sau ce vrei tu nefiind fumător!
@webmaster26: Relativ la Eindhoven nu exista review. Altfel nu ma apucam de scris. Exista doar unul mic despre un muzeu. Pe care tot eu l-am scris la una din trecerile mele prin oras
Rabdare am ca sunt la munca
@Radu Tudoran: Superbă clădire și frumoase interioare; reușite fotografii de interior. Mulțumim pentru prezentarea acestor locuri inedite, unele mai puțin cunoscute, obiective despre care s-a scris puțin (sau deloc) pe AmFostAcolo. Descoperirea de atracții turistice inedite și prezentarea lor pe site e o adevărată provocare. Felicitări!
@tata123: In cazul Barcelonei este si nu este o provocare, caci desi s-a scris mult, orasul mai are locuri mai putin umblate sau cunoscute. Nu mai vorbesc de carciumi
Sa ne citim sanatosi.
Încercând să scriu câteva vorbe despre Manzana de la Discordia și scormonind prin Inernet ceva documentare, am găsit această ”perlă” care m-a descumpănit. Aș continua și nu. Dar pentru frumusețea sa, chiar cu vorbele-mi sărace, Casa Amatller merită o reiterare. Atunci, în iulie 2017, nu eram pe AFA. Acum, ușor, în timp, vă voi lua pe rând rev-urile.
Urmarea: mi-am propus încă un low cost spre Barcelona și nr. 1 va fi interiorul Casei Amatller. Mulțumesc!
Să fim sănătoși!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2017 Barcelona muzeelor — scris în 09.09.17 de lluci din IAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Casa de la Seda din Barcelona sau foşnetul suav al mătăsii — scris în 03.08.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Palau de la Música Catalana din Barcelona, căminul sunetului catalan — scris în 31.07.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Torre Bellesguard din Barcelona, capodopera uitată a lui Gaudi — scris în 17.07.17 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- May.2017 Barcelona și grămada ei de muzee cu vizitare gratuită — scris în 03.07.17 de fra din PAşCANI [IS], HANNOVER (îNCEPâND CU AUG2020) - RECOMANDĂ
- Apr.2017 Gaudi - precursorul imaginilor 3 D // Museu Diocesa - Gaudi Exibition Center — scris în 13.05.17 de neilsimon din FOCşANI - RECOMANDĂ
- Apr.2017 Fascinantul Picasso — scris în 10.05.17 de neilsimon din FOCşANI - RECOMANDĂ