Neseriosi si neprofesionisti, ca sa nu spun AVARI si TEPARI
Experiența din noaptea 16-17 august 2014 mi-a schimbat profund modul de a privi ospitalitatea intreprinzatorilor din turismul romanesc.
De 11 ani, o data sau de cateva ori pe an mergem in pelerinaj la manastirile din Moldova si Bucovina. Intotdeauna ne cazam la Putna la pensiunea Elena (proprietarii ne-au devenit o a doua familie) si o noapte sau doua le petrecem in zona Targu-Neamt - Agapia.
Nu vreau sa comentez ospitalitatea si bunul simt al gazdelor ce le-am avut, nici cum cei de la pensiunea Elena ne asteapta sa ajungem si la ora 1 noaptea, ca adevarati parinti, ci experienta de acum cateva zile de la Pensiunea Varatec.
Anul acesta, in minivacanta de Sf. Maria din Bucovina și Moldova ne-au insotit doua familii de prieteni. Am fost 6 adulti si 2 copii de 4 si 5 ani. Joi noapte am ajuns la Putna, vineri am mers la manastirile noastre de suflet: Putna și Sihastria Putnei, urmand ca sambata, in drum spre Varatec (de doua saptamani aveam rezervare la Pensiunea Varatec) sa vizitam manastirile: Sucevita, Humor, Voronet, Neamt, Sihastria Parintelui Cleopa, iar de acolo, prin munte, spre Agapia, sa ne oprim la Sihla Sfintei Teodora.
Conform conventiei avute cu cei de la pensiunea Varatec, sambata la ora 13.30 am sunat pentru a confirma rezervarea a trei camere duble din acea seara. Am precizat ca vom ajunge dupa ora 20.30, deoarece suntem in zona Radauti-Marginea, ca ne-am propus un traseu lung, ca vom intra la manastiri, in munte si nu vom avea semnal la telefoane. Am intrebat care este ora de inchidere a restaurantului, in ideea ca copiii trebuie hraniti. Receptionerul mi-a spus ca receptia este non-stop, dar ca ar fi o problema: in acea seara restaurantul este rezervat pentru o nunta, dar pe noi nu ne va deranja zgomotul, deoarece camerele sunt pozitionate undeva in spatele pensiunii. A spus si ca, in limita posibilitatii, vom putea lua masa de seara. Ne-a urat: „calatorie placuta si sa ne vedem cu bine! ”
Si ne-am vazut... La ora 21.40, cu copii si bagaje, glumind pe seama volumului muzicii, zambetul ne-a intepenit pe buze cand DOMNII de la Receptie ne-au anuntat ca au dat camerele noastre altora, deoarece nu am fost in pensiune la ora 20. Dar nicaieri pe site-ul acestei pensiuni nu este trecuta o limita de ora ci doar ora de la care incepe cazarea. Mai mult: receptionerul a recunoscut ca a discutat cu mine ca vom veni tarziu, dar ne-a sunat pentru inca o confirmare, insa aveam telefonul inchis. Normal ca da, doar eu ii spusesem ca vom fi intr-o zona fara acoperire. Sincer, tinand cont ca pe telefonul meu nu aparea nici un apel ratat, putea sa fi dat doar un beep scurt...
Initial am crezut ca e o gluma: mai patisem ceva similar cu ani in urma in Gheorghieni, cand ni s-au cerut bani mai multi pentru o noapte de cazare: camera dubla rezervata fusese ocupata de altcineva, iar noua ni s-a propus un apartament.
Dar gluma nu era gluma, spiritele s-au aprins, am ridicat tonul, iar ei din umeri. In vacarmul creat, a aparut patronul care si-a inceput discursul prin a ne preciza ca este bolnav (si fiica-mea facuse febra mare cu o ora in urma), ca a investit foarte multi bani in pensiune si ca are 200 de angajati. Si??? Care este relevanta? Este important ce si cine suntem, ce firme avem, cate zerouri au conturile din banca, ori cati angajati „pastorim”, sau faptul ca suntem doar Oameni, Turisti care au rezervat ceva ce vinde dumnelui prin intermediul angajatilor: servicii turistice?
A incercat sa ne „rezolve” problema, propunandu-ne camera matrimoniala a mirilor, pe motiv ca acestia sunt localnici si inteleg (cum sa incapa 8 persoane?). Amenintat cu „Protectia Consumatorului”, si-a pus angajatii sa sune la pensiunile din zona pentru a gasi o alternativa, o cazare platita chiar de dumnealui (de parca noi nu am avea bani!!!), dar bineinteles ca acestia nu au gasit nimic: doar dadusera camerele rezervate de noi altor turisti care pana aici nu gasisera cazare.
Si iata-ne, obositi, umiliti, cu tensiunea ridicata si cu copii mici, cu febra, in creierii noptii, cautand cazare. La acea ora, la telefoanele pensiunilor mici nu raspundea nimeni, iar la pensiunile mari, ori nu erau camere libere, ori receptionerii erau atat de plictisiti, ca nu s-ar mai fi incurcat cu niste intarziati.
Am mers pana la Bicaz, din poarta in poarta. Hotelurile erau ocupate- nuntasi, turisti veniti ca si noi sau pentru Ziua Marinei serbata pe lac, iar pensiunile rezervate pentru nunti.
Am avut noroc cu parintii finului nostru, care ne-au gazduit in casa lor la Bicaz, Dumnezeu sa le dea sanatate!
In concluzie: nu aveti incredere in orice receptioner. Cereti sa vorbiti direct cu patronul. Nu doar confirmati ca ajungeti dar, foarte important: inregistrati-va convorbirile atunci cand o faceti. De acum incolo, eu asa voi proceda.
Ultima zi a minivacantei s-a facut praf: in loc sa vizitam: Agapia, Varatec- cu tot ce presupun aceste locase de rugaciuni, sa ne rugam si sa ne reincarcam bateriile, in loc sa vedem Cetatea Neamțului si casa lui Creanga, am plecat spre casa, cu tot cu durerea de cap si cu un gust amar.
Domnilor patroni de pensiuni: nu va mai vaitati ca turismul merge prost in tara si ca lumea merge in alte locuri, in loc sa vina la voi! Turism inseamna seriozitate si ospitalitate, nu a da teapa si a te bucura de un castig mic, pe termen foarte scurt („a da un mic tun”). Inseamna ca angajatii sa fie profesionisti, nu amatori. Un turist multumit iti va face o buna reclama, si vei castiga pe termen mediu si lung.
Daca ar fi sa dau o nota serviciilor turistice prestate in Pensiunea Varatec, aceasta ar fi ZERO, dar, tinand cont de faptul ca patronul s-a implicat, macar formal, in a ne oferi o alta alternativa de cazare, voi da doar punctul din oficiu.
Domnilor de la Pensiunea Varatec: RUSINE!!! Nu ati promovat!!! Mai aveti de invatat!!!
Trimis de Ionita Amalia in 22.08.14 21:07:18
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol
5 ecouri scrise, până acum, la acest articol
După cum ţi s-a spus la articolul anterior, textul de mai sus nu a fost acceptat spre publicare. A fost mutat, în schimb, ca ecou la un articol anterior scris din aceeași destinație - aici
AmFostAcolo nu recomandă rezervările "verbale" și nu (mai) sprijină plângerile referitoare la nerespectarea unor astfel de rezervări.
Copia de față a fost marcată pentru ștergerea din baza de date.
Am citit întâmplător pe aici şi deşi de obicei nu "intru peste" deciziile moderatorilor, voi face azi o excepţie - vom publica totuşi articolul, în secţiunea "Filozofări Turistice"
@Ionita Amalia: Până la urmă, care este pensiunea cu pricina din Văratec? Cum se numeşte? Să ştim şi noi. Se numeşte chiar Pensiunea Văratec?
Ghinionul vostru a fost că s-a întâmplat să fie tocmai weekend-ul cu Sf. Maria, atunci când, beneficiind de o zi liberă în plus, tot omu' pleacă de acasă.
”Am avut noroc cu parintii finului nostru, care ne-au gazduit in casa lor la Bicaz, Dumnezeu sa le dea sanatate!
În urmă cu câţiva ani, tot de Sf. Maria, am plecat şi noi - două persoane - în Bucovina. Pe atunci nu ştiam de AFA, de necesitatea unei rezervări prealabile, dar parcă nici lumea nu pleca de acasă chiar aşa, în exod. În prima noapte - vineri - abia am găsit cazare (frumos, dar cu baie pe hol), dar în a doua - sâmbătă - la Durău, nu am găsit nimic. Nici scump, nici ieftin, nici cu baie pe hol, nici cu wc în fundul curţii.
Revin la fraza subliniată din textul tău şi spun şi eu: Am avut noroc cu sora mea care era venită cu familia la casa părintească din Neamţ. Menţionez că acea casă este nelocuită, iar eu nu deţin nici o cheie. Sora mea ne-a primit, ne-a hrănit şi ne-a ajutat să ne uităm necazul. Dumnezeu să-i dea sănătate!
Din acel an n-am mai plecat niciodată de acasă de Sf. Maria.
Imi pare rau pentru intamplarea voastra, dar asta ar trebui sa fie o lectie pentru multi: rezervarea este sigura doar daca platiti avans. Daca nu, deoarece pe deoparte sunt unii care fac rezervare si nu apar sau carora nu le plac conditiile si pleaca, pe de alta parte datorita neprofesionalismului unor angajati sau patroni ai unora dintre unitatile de cazare riscati sa patiti asta. Chiar daca faceati inregistrari pe telefon insemna fix 0. Deci daca vrei cazare platiti avans. E mai sigur (desi nici asa nu e 100%, dar e muuuult mai sigur si in plus puteti face reclamatie la ANPC).
@benescu75, ai perfectă dreptate. Eu întotdeauna achit un avans chiar dacă sau mai ales dacă este vorba de o singură noapte. Aşa, evit/micşorez riscul ca proprietarul să se răzgândească şi să ofere camera/camerele în condiţii mai avantajoase pentru el. Şi, nu în ultimul rând, şi gazda are siguranţa că se poate baza pe rezervarea respectivă. Este cel mai cinstit aşa.
@iulianic, există şi zone mai puţin căutate unde şansele să găseşti cazare sunt mai mari. Eu am petrecut o noapte la Bazna exact de Sfânta Marie, am rezervat ultimele camere cu doar câteva zile înainte.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2024 Al 800-lea review, retrospectivă — scris în 03.03.24 de Michi din BUCURESTI
- Nov.2023 'Bostaniada', turismul si viitorul — scris în 19.11.23 de dorgo din TâRGU MUREș
- Sep.2023 Departe de casă — scris în 28.09.23 de AZE din SIBIU
- Jul.2023 [Nume-Agenție], tepari de profesie!!! — scris în 04.08.23 de ux130143 din PITEşTI
- Jun.2023 1. File din istoria României oglindite în excursii — scris în 23.06.23 de Michi din BUCURESTI
- Jun.2023 Info utile despre zborurile charter — ar trebui să figureze în cultura turistică minimală, dar nu sunt, în (prea) multe cazuri — scris în 15.06.23 de tm67bru din TIMIșOARA
- Jun.2023 Suflet de călător — scris în 10.06.23 de robert din BUCURESTI