ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 21.02.2025
DE AZE
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Sibiu
ÎNSCRIS: 02.07.12
STATUS: TITAN
TIMP CITIRE: 8 MIN

Dresda și Berlin sau primul contact cu vestul

Ilustrație video-muzicală
TIPĂREȘTE

După ce am scris 2 articole de epocă — vezi impresii, vezi impresii — am prins curaj și o să mai scriu, neavând în acestă perioadă nici un fel de vizită nicăieri și implicit nici teme actuale despre care să scriu.

Îmi aduc aminte de o perioadă a covidului când eram închiși cu toții și fie scriam despre vizite din trecut fie căutam teme despre orice. N-am să uit articolul lui tata123 când scria despre natura din imediata proximitate a locuinței vezi impresii. Cred că nu se supără menționând acest articol :)

Așa și eu acuma caut teme de scris despre orice.

În articolul prezent este vorba despre prima călătorie în zona vestică a Europei după mulți ani de restricție turistică. Primul meu contact cu vestul era totuși cu o fostă țară din blocul comunist DDR (Republica Democrată Germană) proaspăt reunificată cu RFG (Republica Federală Germană) în 3 octombrie 1990. Vizita mea avea loc la 7 luni după acel eveniment istoric în luna mai 1991.

În articolul prezent voi scrie predominant despre Dresda și Berlin deoarece de acolo am primele impresii.

Despre călătoria mea din 1991

Deoarece doream foarte mult încă din 1990 să văd mai multe țări decât cele din imediata vecinătate a României a trebuit să pregătesc călătoria. Aveam nevoie de viză care am și obținut-o la consulatul german din Sibiu. Aveam nevoie de bani pentru călătorie și pentru a schimba în mărci germane. Nu știu cum circulau pe atunci autocarele între est și vest deoarece la sfatul cuiva am optat pentru călătoria cu trenul. Biletul tip circuit l-am cumpărat de la agenția CFR din Sibiu situată pe strada Nicolae Bălcescu. Și acum îmi aduc aminte de bilete, erau 2 cartonașe ștampilate pe care erau scrise cu pixul toate orașele prin care am trecut. Era un bilet dus și un bilet întors. Din neglijența angajatei de la agenția CFR era să primesc o amendă usturătoare din Germania. A uitat să treacă itinerariul complet (mai exact la biletul de dus era trecut penultimul oraș ca și destinația finală și la biletul de întors începea cu acel oraș) Degeaba am tot explicat la nașul de Germania că este vorba de un circuit european compus din cele 2 bilete. Până la urmă greu dar tot a înțeles că a greșit cea de la agenție, a zâmbit și m-a lăsat în pace.

Ca și idee biletele respective de tren erau echivalente cu 11 salarii ale mele de atunci, deci aproape munca unui an, dar de vină poate fi și inflația care atunci a început s-o ia razna :

În circuitul respectiv am traversat următoarele țări/orașe: Ungaria, Cehoslovacia, DDR (proaspăta Germanie unificată cu RFG), fosta RFG și retur prin Cehoslovacia. La toate granițele între țări a avut loc controlul pașaportului și bagajelor, destul de meticulos, mai exact scos tot din valize.

Pe tot drumul din Sibiu până în Dresda (oraș din fosta DDR) nu m-am dat jos in tren. Am ajuns într-o dimineață și prima impresie a fost că am ajuns în vest. În gara centrală m-a întâmpinat o firmă luminoasă AEG mare și roșie (de la firma de electrocasnice) cât toată fațada gării doar că era amplasată în interior. Ever în viața mea de până atunci nu am mai văzut așa ceva. Destul de dificil am reușit să procur bilete pentru mijloace de transport în comun, tramvaie în cazul meu, și am ajuns la locul de întâlnire la un seminar pe teme muzicale organizată pe plan internațional. Acolo m-am întâlnit cu o fostă cunoștință din Sibiu, pianistă care mi-a facilitat această vizită, bineînțeles pe considerentul că eu pe vremea aceea stăpâneam destul de bine pianul... Seminarul a ținut cca 5 zile, suficient pentru a rămâne timp liber pentru vizite turistice. Cazarea și masa au fost gratuite mai exact s-a dormit într-un internat școlar și s-a mâncat într-o cantină. Dar pentru mine la acea vreme cazarea a fost ca într-un hotel iar mâncarea pur și simplu delicioasă. Seminarul a constat din întâlniri pe teme muzicale cu profesori universitari sau cu artiști. Consider că toate au fost constructive și în unele cazuri interactive. Am putut participa și la câteva concerte simfonice printre care cel mai memorabil concert a fost între ruinele Frauenkirche.

După finalul seminarului m-am îndreptat tot cu trenul spre Berlin proaspăt unificat și cu zidul căzut. Dacă pentru Dresda am avut cca 4 zile libere pentru vizită, pentru Berlin am avut doar una singură dar asta de zori până la lăsarea serii. În următoarele voi povesti ce am văzut în Dresda și Berlin în luna mai al anului 1991.

Dresda

Dresda capitala Landului Saxonia are 550000 locuitori. Trecutul muzical datează încă din secolul XIX, dar Dresda era și centrul literaturii germane. Dresda era unul din cele mai bogate orașe ale Germaniei. Din păcate în 1945 în timpul celui de-al doilea război mondial Dresda a fost bombardată masiv de către forțele aeriene aliate anglo-americane. Au murit destui dar ceea ce m-a mișcat pe mine personal și n-am să uit niciodată în primăvara anului 1991 majoritatea ruinelor erau lăsate în paragină, înconjurate doar de garduri și inscripționate ca la muzeu. Probabil în prezent majoritatea sînt reconstruite.

Voi scrie câteva cuvinte despre obiectivele vizitate atunci și despre ce îmi mai aduc aminte acum.

Zwinger

Îmi aduc aminte de Palatul Zwinger. Construit în stil baroc începând cu 1711 în apropierea râului Elba găzduiește multe opere de artă. Bombardată în 1945 a fost reclădită/renovată. Renovări au avut loc și în mileniul nostru. Eu acum îmi aduc aminte de fațadă și de curtea interioară cu fântânile arteziene.

Frauenkirche

Cea mai vie amintire este despre această biserică barocă evanghelică-luterană. A fost cea mai atipică vizită din viața mea. Biserica construită în 1726 a fost bombardată aproape până la temelie în 1945 de către forțele aliate anglo-americane. Au rămas mai exact 2 fațade înguste și înalte plus un morman de ruine cu o înălțime considerabilă. Autoritățile din DDR au lăsat ruinele fix așa cum au fost bombardate, au crescut arbuști, copaci pe ruine acolo.

Așa am găsit și eu ruinele dar în timpul vizitei a fost organizat un eveniment muzical deosebit între ruine un concert. Într-un spațiu interior liber de moloz au fost amplasate scaune pentru spectatori și în locul unde a fost cândva altarul au stat artiștii și au cântat la instrumente.

Totul a avut loc sub cerul liber, acest concert m-a marcat toată viața și acum mi se face pielea găinii când mă gândesc... aveam în cap numai ororile războiului și mă uitam în sus dacă nu cumva vine vreun avion să ne bombardeze...

Din fericire încă din acel an s-a început îndepărtarea molozului și reconstrucția, iar în prezent putem observa cea mai faină biserică din Dresda și din acest land.

Biserica se află în apropierea râului Elba. Îmi aduc aminte de zona de promenadă din apropierea râului.

Semperoper Dresden

Nu departe de palatul Zwinger și râul Elba se află opera de stat. Clădirea renascentistă s-a construit între 1871-1878 și probabil ați ghicit în 1945 a fost bombardată până la temelie. Această clădire a fost reconstruită între 1977-1985 astfel am putut-o admira personal.

Cazarea a avut loc pe malul opus al râului Elba, astfel în fiecare zi de vizită spre centrul istoric am folosit tramvaiele și traversat unul din podurile de peste acest râu.

Palatul Pilnitz și croazieră pe Elba

Una din cele mai frumoase vizite a fost o croazieră cu o ambarcațiune specifică locală pe râul Elba. Traseul a fost unul standard între un port turistic din Dresda și Palatul Pilnitz. Palatul o fostă reședință de vară a fost construită între 1720-1826. Nu a fost bombardată dar în 1818 a ars complet și a trebuit reclădită. De pe ambarcațiune am putut admira peisajele din împrejurimile Dresdei.

De vizitat am vizitat mult mai multe dar cam atât îmi aduc aminte acum, precum și sutele de șantiere deschise chiar în acel an, începutul reclădirii Germaniei estice.

Berlin, sau ce am văzut în 1991

Așa cum am povestit mai sus am avut o zi întreagă pentru vizite. Am vizitat ce era mai important, simbolurile Berlinului. La fel ca și în Dresda am văzut mai multe dar doar de câteva îmi aduc aminte acum și voi scrie câteva cuvinte despre ele. Ajuns în Berlin precum Robinson Crusoe am dorit să urc în cel mai înalt punct al orașului. Asta ca să pot observa ce mai este de vizitat pe jos. S-a putut contra cost și cu ajutorul unui lift.

Turnul de televiziune din Berlin

Turnul Alex care a primit porecla de la piața de sub el Alexanderplatz a fost construit între 1965-1969. Are 368 m înălțime. Puntea de observație unde m-a urcat liftul se află la 204 m. Nu îmi mai aduc aminte câți DM am dat pentru acces dar vederea de sus și prima experiență cu liftul rapid a meritat toți banii. De sus am putut să văd ce obiective vizitabile pentru mine s-ar afla în apropiere plus că fostul zid care despărțea cele 2 Germanii încă în mare parte era acolo. Astfel am putut observa și zidul care despărțea cele două Germanii.

Poarta Brandenburg

Poarta triumfală clasicistă a fost construită între anii 1734-35. Pe acea vreme în jurul Berlinului a existat un zid (nu are nimic de a face cu zidul construit în 1962 și demolat în 1989) Acel zid nu era de apărare, avea rol vamal și existau mai multe porți inclusiv poarta Brandenburg. Ulterior s-a demolat și s-a reclădit între 1789-1793 așa cum o vedem în prezent.

Reichstag

Parlamentul german (Reichstag) a funcționat la început în Palatul Prusac (începând cu anul 1867) Ulterior a fost nevoie de o clădire mai mare. Reichstagul de astăzi s-a construit între 1884-1894 în stil renascentist. În 1933 a ars, în 1945 din nou. Acum se numește Bundestag și ultima renovare a avut loc între 1994-1999. Eu am văzut clădirea înaintea acestei perioade, încă îmi aduc aminte.

Potsdam

Nu se află chiar în Berlin dar am dorit să ajung acolo cu trenul, erau doar 35 km de călătorit. Potsdam este capitala landului Brandenburg. Acolo am vizitat Palatul Sanssouci construit în stil rococo și parcul aferent imens. Castelul a fost construit la ordinul lui Frederic al II-lea al Prusiei.

Seara am urcat în tren și am continuat călătoria mea spre Hanovra. Poate voi povesti o dată și despre partea a doua a călătoriei mele.


[fb]
---
Trimis de AZE in 21.02.25 20:51:57
Validat / Publicat: 21.02.25 23:16:32

VIZUALIZĂRI: 238 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj
Adn. FAVORIT

7 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P13 Palatul Sansoucci din Potsdam
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE? [doar simbolic; articolul NU are PMA std]
PUNCTAJ CRT: 0 PMA (std) PLUS 20 PMA (din 20 voturi)
NOTĂ: Acest articol nu beneficiază de punctajul standard acordat automat.

ECOURI la acest articol

7 ecouri scrise, până acum

Michi
[22.02.25 10:37:59]
»

@AZE: Am citit cu plăcere reviewul tău şi mai pe oblic pe cele două anterioare. Ele conţin informaţii care sunt perene pentru că nu-mi închipui că palatul Sanssouci din Potsdam, poarta Brandenburg nu vor fi de actualitate şi peste câteva sute de ani. Nu am înţeles de ce le-ai încadrat la ˝filozofări de suflet˝, numai prin faptul că au trecut f. mulţi ani de când le-ai văzut. Ele oferă o mai mare bogăţie de informaţii decât alte reviewuri scrise la zi. Este adevărat că programul permite ca ultimă dată, postări începând de după 2015. Aici ar fi bine ca şefu´ să-şi dea cu părerea.

Sunt mulţi useri care din diverse motive (sanătate, recuperare după operaţii, situaţii familiale, bani) nu mai fac excursii dar au un mare bagaj informaţional din trecut. Înafară de asta, cel interesat de o anumită destinaţie pe care ar vrea s-o viziteze, nu prea se uită la ˝filozofări˝.

Cât mă priveste pe mine care în 850 reviewuri am epuizat tot ce am văzut în 15 ani de când sunt în AFA şi am putut reconstitui şi câteva excursii f. speciale din cele câteva zeci facute în perioada 1990-2010, cred că voi contribui prin ecouri la reviewurile din destinaţiile vizitate.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][4 voturi]
Mitica49
[22.02.25 15:02:08]
»

Articolul mi-a adus aminte de prima noastră ieșire din țară într-o excursie, nu în vest ci în afara granițelor României. A fost în 1990, mijloc de transport auto, noi cu o bijuterie de mașinică DACIA 1100, prietenii noștri cu o Dacia 1300. Cazări: noi în cort, prietenii noștri în rulotă, mâncare de la pachet. A fost poate cea mai faină excursie, nu neapărat că a fost prima ieșire, ci pentru că ne-a oferit o libertate de mișcare nebănuită, văzând lucruri care atunci ni se păreau deosebite.

Dacă-mi voi aduce aminte, sunt totuși 35 de ani de atunci, poate voi așterne o filozofare turistică într-un review.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][3 voturi]
Yersinia Pestis
[22.02.25 18:28:57]
»

Da, culmea este că, pentru mine, prima ieșire din țară a fost în 2006, la Hamburg, unde am stat 6 zile și am plecat înainte cu o zi de începerea CM de fotbal. Hamburg, vorba vine, că am bântuit prin Wolfsburg, Rostock, Buxtehude și... exact, Dresda. Căutam mașină pe care -am luat-o, până la urmă, din Rostock, un Opel Astra N-Joy, an 2002, pe care-am dat 5200 de euro, km puțini, dar era atinsă pe pasajul roții din stg spate, adică avea aripa ușor înfundată. Mi-a fost tare dragă mașina aia, am ținut-o 3 ani, am băgat o Grecia cu ea, bașca o Serbia și Croația, toate-n 2007 și am vândut-o apoi, în 2008, cu 7500 de euro, samsar, deh!

Dresda m-a impresionat teribil, știam din cărți de faptul că-n WW2 a fost rasă de pe fața pământului, dar, cât am bântuit pe-acolo aveam ochii cât farfuriuțele de dulceață...

Sanchi, habar n-am ce-am văzut, umblam după autohauss-uri, dar, tot am fost impresionat!

Îmi mai amintesc și de faptul că, venind acasă cu mașina, am traversat Cehia, de la Debice până mai jos de Brno, Doamne, ce frumos mi s-a părut orașul ăla!!! Și, apoi, Bratislava, alt oraș frumos... și-mi mai amintesc cum m-am rătăcit , noaptea, în Budapesta, oraș din care m-au scos două fete, liber profesioniste, eufemistic spus, care mi-au desenat pe hartă cum să ies de-acolo, am și astăzi harta aia. Pe-atunci GPS-ul nu era complet, trebuia să-i încarci hărți ca să te-ajute, eu cumpărasem unul de la hoți, ulterior, la hoți s-a dus , că mi-au spart mașina... Budapesta, noaptea, era iluminată a giorno, mie-mi jucau ochii-n cap ca la sloturi ...podurile peste Dunăre păreau desenate... pe un pod am găsit și fetele alea , doar că eram rupt de oboseală , ele s-au lămurit rapid că chiar eram pierdut, chiar dacă aveam numere de Zoll , nu eram o țintă...

Hei, uite ce mi-ai făcut, am devenit melancolic!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][4 voturi]
AZEAUTOR REVIEW
[22.02.25 22:44:23]
»

@Michi: Sărut mâna. Mulțumesc pentru ecou. Amintiri avem destule, asta este clar. De ce le încadrez la filosofări turistice și nu la articole dedicate? De și ne aducem aminte aproape perfect de călătoriile noastre se pot strecura greșeli și articolul poate deveni mai puțin util pentru eventualii vizitatori. De exemplu în legătura cu articolul prezent scris de mine mai sus: am vizitat mult mai multe obiective dar în mod precis doar de acestea descrise îmi aduc aminte.

Și până la urmă saitul AFA este făcut pentru a fi util altor utilizatori și viitori vizitatori ale anumitor obiective turistice, chiar dacă acelea există, condițiile de vizitare, prețurile în 35 de ani s-au schimbat enorm de mult. De asta am avut rețineri pentru simplul fapt să le descriu după atâția ani. Poate ne face Cornel un cadou, o secțiune intitulată de ex. vizite de epocă, punctabile, și atunci putem descrie și acelea vizitate înainte 89

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][3 voturi]
AZEAUTOR REVIEW
[22.02.25 22:56:50]
»

@Mitica49: Ar fi o idee bună să scrieți aici despre acea excursie din 1990. Era primul an în care noi românii aveam libertate de mișcare, puteam merge oriunde dorește inimioara noastră

Cu cortul sau rulota ori autorulota nu este idee rea nici astăzi. Doi colegi de servici aproape de pensionare au declarat deja că din banii adunați din pilonul II de pensii și-ar cumpăra o autorulotă și implicit să viziteze pe urmă Europa țară cu țară

Pe urmă altcineva din familie a declarat că concediul de vară din 2025 îl va petrece cu cortul într-un circuit Italia și se va caza la pensiune/hotel doar dacă condițiile meteorologice le impune.

Deci cortul, rulota, autorulota este la modă acum și dacă am probleme cu banii mi-am dat seama că cu o saltea potrivită și dedicată pt anumite mărci auto (se găsește inclusiv pe Temu) pot transforma partea din spate a Dusterului într-un dormitor cât de cât ok

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][1 vot]
AZEAUTOR REVIEW
[22.02.25 23:04:56]
»

@Yersinia Pestis: Salutare, și m-a amuzat ecoul tău (la fel ca toate articolele tale, mă distrez copios când le citesc, dna AZE nu știe de ce râd singur

În fine prin ceea ce ai trecut tu în 2002 căutând un autoturism mai bun, am trecut și eu în 1993. Eu am avut parte de un Opel Ascona C cu 2 uși 1,6 cumpărată acolo cu 1400DM (să zicem echivalent și estimat la 700eur) folosită 13 ani și vândută cu 300 eur. Proprietarul ulterior l-a folosit încă 8 ani (asta știu că eu am radiat-o din circulație personal în 2014) deci a murit la o venerabilă vârstă de 32 de ani, un record nu-i așa în zilele nostre?

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][1 vot]
MichiPHONE
[22.02.25 23:05:10]
»

@AZE: Subscriu la ce i- ai sugerat lui Cornel care citeste tot ce se scrie. Chiar daca nu mai poti pomeni de preturile care s- au schimbat intre timp sau conditiile de cazare sau de mancare care pot fi fluctuante, exista multe alte aspecte relevante care pot lipsi din reviewurile privind aceeasi destinatie.Cred ca asa s- ar activa si unii useri cărora le e jenă sa mai scrie despre vechituri.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
hlli, Michi, Mitica49, Yersinia Pestis
Alte articole din această RUBRICĂFilozofări... turistice:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2025 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.046998023986816 sec
    ecranul dvs: 1 x 1