ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 24.11.2010
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Târgu Mureș
ÎNSCRIS: 28.03.10
STATUS: AUGUSTUS
DATE SEJUR
AUG-2009
DURATA: 1 zile
cuplu fara copii
2 ADULȚI

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții
DISTRACŢ. / RELAXARE:
90.00%
Mulțumit, mici obiecții

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
90.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 6 MIN

“Soseaua rusinii” si cea a “mandriei nationale”

TIPĂREȘTE

Un week-end de august al anului 2009. Banal ca oricare altul. Printre aburii cafelei de dimineata, urmaresc stirile TV. Inclusiv cele meteo. Vad intreaga harta a tarii acoperita cu cerculete galbene! Soare! Azi va fi soare in toata tara! “Hai, sus, pe cai! ”, ii zic eu Danei. Azi e-o zi tocmai buna de facut “Transfagarasanul”!

Pornim pe ruta Targu-Mures-Rupea-Hoghiz-Sercaia-Fagaras-Cartisoara-Balea Lac. Undeva auzisem ca cei de la “meteo” ghicesc prognoza doar in proportie de 40% si ca ar fi bine mai bine s-o zica invers, ar avea astfel mai multe sanse de reusita. Sper ca ziua de azi sa fie o insa exceptie si la Balea sa nu ajungem cu “capu-n nori”. Depasim silueta fantomatica a cetatii din Rupea pe DN1 si intram pe “scurtatura “Hoghiz-Sercaia” pe drumeagul DJ 104, bucurosi c-o sa castigam o ora, ocolind Brasovul.

Dar stupoare! …La intrarea in localiatea Fantana, nu departea de fabrica de ciment “Lafarge”, ne intampina cateva panouri politice. Drumul spre Transfagarasan, aceasta sosea a “mandriei nationale”, capodopera a unui neam de “constructori” prin venele caruia curge tenacitatea legendarului Sisif, trece…din pacate, mai intai, prin “drumul rusinii", o sosea de calvar, poate cea mai proasta sosea pe care am circulat vreodata. Nu sunt decat 28 de kilometri de la Hoghiz la Sercaia dar ai nevoie de mai mult de-o ora si jumatate ca sa strabati interminabila inlantuire de cratere si crevase ce strabat uneori intreaga suprafata a soselei. Satenii din satul Fantana, unde soseaua arata ca dupa al III-lea Razboi Mondial, dau vina pe guvernanti, dar firma “Lafarge”, o caracatita multinationala ce si-a intins tentaculele-i gri-cimentii pe intreg mapamondul, cred ca are si ea partea ei de vina. Un week-end doar, atat i-ar trebui acestui mamut industrial ca s-astupe cu materialul produs chiar de ei aceste cratere selenare de pe pamantul romanesc, produse zilnic de camioanele grele ce transporta fara incetare cimentul necesar construirii unei lumi ce-alearga numai si numai dupa profit! Fara sa vreau imi vine in minte cazul unei firme din Santana de Mures, care, inca inainte de a incepe productia, a reparat soseaua de acces spre intreprindere!

Ajung in fine fara rulmenti blocati, bucse rupte, telescoape schioape sau pivoti indoiti, la Sercaia, unde, o soseaua impecabila ma poarta spre Cartisoara lui “badea Cartan”, si unde nu ramanem prea mult, pentru ca in departare se vad nori alburii ce se-aduna deasupra crestelor Fagarasilor. O scurta oprire la “Balea-Cascada” pentru flori de mina si geode, placerea Danei. Incepem urcusul, motorul masinii mele, care a facut deja ocolul pamantului de vreo 6 ori, gafaie din greu dar e de-nteles, ii gasesc chiar si o scuza si il iert caci stiu ca motoarele lui Herr Rudolf Diesel, au nevoie si de oxigen. Daca pe Everest la 8 km deasupra nivelului marii, concentratia acestui gaz scade la jumatate, aici pe Transfagarasan, la 2000 de metri, batranul meu motor ametit, primeste doar trei sferturi din aerul necesar respiratiei sale. Dar ce mai conteaza un motor batran cand peisajul ce-l inconjoara e fascinant si vesnic tanar! Englezii del la “Top Cars”, care-si intrec nebunaticii bolizi Lamborghini sau Ferrari pe cele mai pretentioase, prapastioase si periculoase sosele, au exclanmat pe Transfagarasan: “It’s marvelious here, look my friend, it’s amazing, it’s really a very beauty country! ” exclamatii dupa care turistii straini au invadat Transfagarasanul. Publicitate gratuita! Poate asa ar trebui s-o facem si noi, s-o punem pe Nadia sa salte pe computer din Maramures si pana-n Delta, ca pe-o imensa saltea de gimnastica sau pe Hagi sa suteze o minge de fotbal ce scutura zapada de pe toate piscurile de granit ale tarii, nu cu cantece de leagan gen “Come in Romania”… “Ah! , de ce nu sunt eu ministrul turismului, macar pentru o saptamana? ”

Transfagarasanul imi pare asemenea unui gigantic "anaconda" de beton ce hiberneaza, sarpe care mai are din loc in loc si cate-o aripioara, o terasa unde poti sa-ti tragi pe dreapta masina si apoi sufletul si sa admiri tot ce-ai “lasat in urma” caci privirea ta de sofer nu-ti permite decat sa privesti soseaua. Pana si telecabina trece pe deasupra acestui monstru incremenit, in liniste, fiindu-i parca teama sa nu-l trezeasca din somnu-i de peste patru decenii. Aici, peisajul se schimba repede, daca am pornit din vale din “Tara verde”, ajungem repede in “Tara de stanca”, apoi in “Tara lui Sfarma-Piatra”, plina de grohotis iar in final in “Tara minunilor”, alcatuita dintr-un lac glaciar, o cabana ce parca pluteste pe acest lac si multi, multi pitici in jurul ei. Caci ce poate fi omul in comparatie cu muntele…un pitic! O furnica la picioarele piramidei lui Keops. O broscuta in fata unui Archeopterix preistoric. Maretia peisajului te copleseste, de-abia aici vezi cat de mic e omul dar ce marete lucruri poate realiza el! Surprind un tinar motociclist, care, vazand inlantuirea de serpentine, exclama entuziasmat: “Adrenalina curata, bre! ”. Urcusul mi se pare o eterna piesa de teatru intrerupta, fiecare curba e acoperita, asa precum cortina acopera scena, de un colt de stanca, iar, odata ajuns in viraj, cortina se da la o parte si spectacolul continua, mereu sub o alta infatisare. Nici o serpentina nu seamana cu cealalta!

Nu e usor de condus pe Transfagarasan, chiar si vara, atentie! , cad pietre, atentie! , drum ingust si stanca la stanga, prapastie la dreapta, atentie! , un sofer de raliu ambaleaza si te depaseste, nu iesi din coloana! Pe acest traseu montan, de cele mai multe ori, in vale e un anume anotimp iar sus la Balea, e altul. Pleci vara si-ajungi toamna sau pleci toamna si-ajungi iarna. La un moment dat simti nevoia sa tragi pe dreapta langa un deal plin cu grahotis sau langa o cascada si sa te-asezi pe-o piatra ca sa simti maretia muntelui si pulsul naturii. E imposibil ca aici sa nu te copleseasca mii de ganduri. Cine suntem? De unde venim? Incotro ne indreptam? .

Suntem in imparatia stancilor, a cascadelor, a marmotei, a vulturilor, a caprei negre si…a respiratiei taiate de-atata frumusete si salbaticie. Suntem printre serpentine “ametitoare” si “amenintatoare”. Suntem deasupra norilor, acolo unde doar acvila de stanca, vulturul plesuv si uliul se-avanta, suntem in inima tarii, in locul cel mai inalt al ei, loc de unde putem trimite un gand bun frumoaselor noastre plaiuri bucovinene sau maramuresene sau ale Campiei de Vest. Sau poate celor ale Severinului sau Dunarii albastre, litoralului insorit sau Marii Negre. Sau poate culmilor montane invecinate…

Aici, sus, ne simtim puternici si pentru o clipa, suntem parca deasupra tuturor grijilor si necazurilor vietii …

Ajungem la Balea Lac, in imparatia norilor, suntem cam pe-acolo pe unde a ajuns Jack dupa ce-a escaladat vrejul de fasole…Cand la Balea nu sunt nori e de obicei ceata, e-o ceata in care se simte un puternic dialect londonez, parca o parte din capitala Marii Britanii s-a saturat de smogul din vale si-a emigrat aici pe-acest platou plin cu ozon.

Lacul Balea e asemenea unei caldari plina cu zapada topita. Iarna, apa din lac ingheata, spre bucuria patronului vestitului “Hotel de gheata”, care a avut ideea sa construiasca aici un edificiu inedit in care poti dormi pentru 80 de Euro pe-un pat de gheata, la 2-3 grade Celsius si-apoi esti liber sa te lauzi la toata lumea ca ai dormit ca un eschimos. De la barul de gheata din acest “Ice Hotel”, poti servi bauturi, nu racoritoare ci “rascolitoare”, diverse cocteiluri cu aditivi de rom, gin, votca, cognac sau Martini (ce intra in pretul camerei) si care-ti pun sangele in miscare si te pregatesc pentru noaptea rece pe care trebuie s-o suporti chiar si dardaind, caci pentru asta ai dat o gramada de bani, nu-i asa? Clientii nu lipsesc, afacerea merge struna, chiar si SANEPID-ul da mai rar pe-aici, caci microbi nu prea gasesti nici pe la bucatarie si nici prin camere, caci au si ei, precum ursul, program de hibernare. si…sejur gratuit.

Ajunsi in varf, pe platoul Balea, dictonul “Vidi Napoli e poi morir” se transforma in “Vidi Balea e poi revenir”.

Suntem sus, pe “acoperisul lumii noastre romanesti” si-n timp ce Dana se duce sa caute ceva de mancare, eu ma asez pe-un colt de stanca si incep sa studiez o perdea de picaturi de apa ce se scurge de pe un versant. Picaturi ce curg mereu numai de sus in jos, precum firele de nisip din clepsidra vietii si, coplesit de maretia naturii, nu pot sa nu-mi pun banala intrebare, pe care si-o pune din cand in cand, fiecare dintre noi:

“Oare-n clepsidra mea, cate fire de nisip au mai ramas? ”

Dorgo


[fb]
---
Trimis de dorgo in 24.11.10 19:01:05
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în TRANSFĂGĂRAȘAN. A mai fost în/la: cam peste tot
NOTĂ: Articol ARHIVAT (nu intră în calculul mediei acestei destinaţii)

VIZUALIZĂRI: 2701 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

11 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (dorgo); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P01 Ne abatem de la DN1 si intram pe "drumul rusinii"
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA simbolic articolul - VĂ PLACE? [doar simbolic; articolul NU are PMA std]
PUNCTAJ CRT: 0 PMA (std) PLUS 6001 PMA (din 11 voturi)
NOTĂ: Acest articol nu beneficiază de punctajul standard acordat automat.
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

11 ecouri scrise, până acum

ilincutei c*
[24.11.10 20:04:58]
»

felicitari pentru pozele foarte reusite! cat despre "soseaua rusinii" cum ai numit-o tu, asta e crudul adevar al infrastructurii romanesti. dar se pare ca s-a meritat efortul.

ninaa
[24.11.10 20:55:02]
»

Multe, infinite fire de nisip sper sa fi ramas in clepsidra ta, sa ne incanti cu rw si foto frumoase.

dorgoAUTOR REVIEW
[24.11.10 21:12:31]
»

@ ninaa, multumesc pentru frumoasele tale cuvinte... asa precum am promis in vara, voi scrie inca mult si bine (sper)

geosler
[24.11.10 21:23:16]
»

Frumos stilul tau de a descrie frumusetile naturii intalnite pe Transfagarasan, ca de altfel in toate impresiile postate de tine care au un stil inconfundabil.

Totusi cu un singur lucru nu pot fi de acord, cel referitor la drumul dintre Hoghiz si Sercaia (drum in care intalnesti si 2 comune cu un nume celebru al unei localitati din Italia si anume Venetia).

Nu toate camioanele care cara de la Lafarge apartin lor si chiar de ar fi asa ei platesc taxe de drum destul de mari pentru ca folosesc acel drum.

Vina este a celor care administreaza drumul pentru ca ei trebuie sa-l asfalteze.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][1 vot]
valimi
[24.11.10 22:54:11]
»

Am sa incerc eu sa-ti raspund la una din intrebarile retorice din acest review care nu m-a pus pe ganduri, ci m-a readus la gandurile pamantesti despre realitatea romaneasca cinica: de ce nu poti fi tu ministrul turismului pentru o zi:

Pai, in primul rand, pentru ca ai ocoli fara remuscari obiectivele "strategice" ce fac parte din viziunea de dezvoltare turistica nationala a unor ctitori orbiti de puterea Sfantului Comision.

In al doilea rand, pentru ca te banuiesc de initiativa de a reinvia statiunile balneo cu potential curativ incontestabil, dar care nu sunt in "raza de actiune" a celor care trebuie sa dirijeze banii de la buget si atentia investitorilor in niste zone sterpe din punct de vedere al imbogatirii rapide si fara prea multa bataie de cap.

Si sigur pentru ca nu ai inima pentru a putea ignora adevaratele solutii pentru a face ceva folositor cu resursele naturale legate de aceasta ramura a economiei tarii.

De-aia...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][2 voturi]
dorgoAUTOR REVIEW
[25.11.10 06:31:57]
»

@geosler

am fost la Venetia de Sus si-ale ei 7 izvoare (dac-ar fi avut 7 coline, aveam si Roma prin judet dar satul "Roma"... exista "pe bune" undeva prin Moldova)... cineva a concesionat acolo locul, in 2002, si a incercat sa repuna vechile bai pe picioare... dar cred ca n-a iesit nimic... locul e prea ascuns... localnicii pronunta "Vinetia", probabil de la apa vinetie la culoare ce se scurge din unele izvoare.

Cat despre soseaua cu pricina, sunt convins ca Primariile sau Consiliul judetean ar trebui sa le repare, Consortiul Lafarge ar putea doar sa faca intr-un week-end, un gest de generozitate, de "fair-play" (neobligatoriu) si sa repare soseaua, doar atat, altfel va pierde bani prin reparatia autocamioanelor ce transporta cimentul...

Numa' bine!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][0 vot]
dorgoAUTOR REVIEW
[25.11.10 06:37:39]
»

@ valimi... adevar graiesti in scrierile tale... nici o sansa sa devin politician sau ministru... asadar raman la scrierile mele despre minunata noastra tara... si-astfel, batand mereu cai umblate sau neumblate, am o sansa in plus sa nu ajung niciodata acolo unde a ajuns @ ninaa...

celeste
[25.11.10 08:28:51]
»

Un SB pentru un review care mi-a placut si nu in ultimul rand pentru poze...

georgiana
[25.11.10 13:32:56]
»

Ai un talent inascut de a alege titlurile reviews-urilor! Mai demult scriai ceva despre Bucovina, in ''Autostrada Pojorata''! Abia cand am ajuns acolo am inteels cu adevarat sensul sugerat!

Michi
[27.11.10 13:57:48]
»

Tare frumos scris, tare frumoase pozele. Poate fi o exprimare mai banala decat asta? Citind review-ul, te felicit pentru punerea in cuvinte a unor senzatii pe care le incearca oricine traverseaza transfagarasanul dar nu stie sa le exprime. Cat despre soseaua rusinii, optimistul spune ca in 2011 va fi ca in palma, omul cu experienta, nu numaidecat pesimist zice ca probabil in zece-douazeci de ani va fi asfatata, ca acum avem datorii, ca nu e prioritate, asa ca mai incet cu clepsidra, ca vrem sa scrii un review despre cum ai strabatut-o cu viteza unui bolid.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [1][0 vot]
Michi
[27.11.10 14:40:30]
»

M-am luat cu vorba si uitasem sa votez.

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
7 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
celeste, dorgo, georgiana, geosler, ilincutei c*, Michi, valimi
Alte impresii din această RUBRICĂExcursie Transfăgărășan:


    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.053326845169067 sec
    ecranul dvs: 1 x 1