GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Concediul de anul acesta l-am petrecut în Croația, la Zadar. După ce am stabilit locația, am studiat cu ajutorul google maps, traseele din Rm. Vâlcea spre Zadar. Google îmi dădea două trasee, unul prin Serbia și unul prin Ungaria. L-am ales pe cel prin Ungaria, pentru că doream să facem o oprire intermediară pe malul lacului Balaton.
O dată traseul stabilit, am cumpărat harțiile țărilor tranzitate (avem GPS, dar dacă cedează), ne-am interesat de vineteta pentru Ungaria și taxele de autostradă din Croația.
A sosit ziua plecării, ne-am trezit la ora 5 și pe la 6 plecăm spre concediul mult așteptat. Așadar am pornit din Rm. Vâlcea spre Sibiu pe Valea Oltului, fiind destul de devreme drumul a fost destul de liber, iar carosabilul bun. La Sibiu am intrat pe autostradă și am condus până la ieșirea de la Deva. Apoi am continuat drumul pe DN 7 până la intrsecția cu DN 68 A, în apropiere de Ilia. Aici aveam de ales, să continui pe DN 7 până la Arad sau să mergem pe DN 68. Am ales varianta pe DN 68 până langă localitatea Margina. Drumul este destul de bun, dar dacă prinzi în față un tir, nu prea ai pe unde depășii. Fiind duminică și devreme nu am prins nici o mașină grea în față așa că am mers întins până la intrarea pe autostradă de la Margina. O veste bună e că se lucrează la loturile 3 și 4 ale autostrăzii care fac legătura dintre Deva și Margina.
La Margina am intrat iarăși pe A1 și am continuat până la Arad, unde am ieșit intenționat de pe autostradă pentru a alimenta la un peco aflat pe DN 7. Am ales să fac plinul în România pentru că la noi e cea mai ieftină motorină. După ce am alimentat am intrat iarăși pe autostradă și am mers până la Nădlac. Era ora 11:30 când am ajuns la punctul de trecere a frontierei. Am făcut 5:30 pe 460 km, a fost destul de bine (am avut noroc că era duminică și drumul liber).
La frontieră am stat vreo 5-10 minute, am prezentat cărțiile de identitate vameșilor, (român și magiar) aceștia s-au uitat la fața noastră, apoi ne-au urat drum bun. La atât s-a rezumat controlul vamal.
Am intrat în Ungaria direct pe autostrada M43. Vineta pentru Ungaria am cumpărat-o de la un peco Mol din Rm. Vâlcea, a costat 49 lei. Dacă nu aveți vineta cumpărată de acasă o puteți cumpăra până în graniță de la un chioșc. În apropiere de Seged am ieșit de pe M43 și am întrat pe M 5 care duce spre Budapesta. La ora 13:30 (ora României) eram la marginea Budapestei, aici am părăsit M5 și am întrat pe M 0, centura capitalei Ungare, centură cu trei benzi pe sens. Mai e mult până când o să avem și noi așa ceva.
De pe centura Budapestei am intrat pe autostrada M 7 spre granița cu Croația. O mare parte din drum, autostrada este paralelă cu lacul Balaton. Noi am făcut pauză în localitatea Keszthely, pe malul lacului Balaton, unde am stat la hotelul Bacchus (vezi articol).
A doua zi pe la 9 am pornit spre Croația, nu înainte de a face plinul cu motorină din Ungaria, am alimentat cam 20 litri motorină pentru care am plătit 7200 forinți. Am continuat drumul nostru pe M7 până la granița cu Croația. La punctul de trecere a frontierei am stat maxim 5 minute. Am prezentat cărțile de identitate vameșului magiar, apoi celui croat și am întrat în Croația.
În Croația nu se plătește vinetă pentru drumurile naționale ci doar taxa de autostradă pe diferite sectoare. Așadar am pornit de la graniță spre Zadar. După doar câțiva kilometri am ajuns la primul punct de taxare din localitatea Gorican. Am luat un tichet, ni s-a deschis bariera și am pornit mai departe. Peisajul începe să se schimbe, apar munții și tunelele pe autostradă. Calitatea carosabilului este foarte bună. Am parcurs pe A4,76 de kilometri până la punctul de taxare. La punctul de taxare am prezentat taxatorului (omul care îți ia banii) tichetul, acesta a luat tichetul l-a introdus într-un aparat, apoi pe o tabelă electronică aflată în fața noastră a apărut prețul în kuna și în euro. Noi am avut kuna la noi așa că am plătit în moneda locală 47 kuna (aprox. 29 lei). La un calcul simplu prețul /100 km este de 62 kuna/100 km, puțin peste 8 euro/100 km.
A urmat o porțiune de 55 kilometri care a inclus și centura Zagrebului pentru care nu se percepe nici o taxă. La ieșirea din Zagreb am trecut iarăși printr-un punct de taxare denumit Zagreb-Lucko. Aceiași procedură, am apăsat pe buton, am primit tichetul, s-a deschis bariera și la drum. Peisajul a devenit din ce în ce mai spectaculos, cu viaducte peste văi adânci, cu tunele, cu treceri printre munți stâncoși. Pe traseul până la Zadar am trecut pe sub două tunele lungi de aproximativ 6 kilometri fiecare, primul portă numele Marea Kapelă iar al doi-lea Sv. Rock. Ambele sunt complect luminate iar ventilatoare mari asigură aerisirea lor. După ce am trecut de tunelul Sv. Rock, circulația a fost puțin întreruptă deoarece în zonă erau încă active încedii de pădure, iar fumul gros încurca circulația. După vreo 10 minute am pornit la drum, în zare a apărut și marea Adriatică, semn că ne apropiem de Zadar.
Am ieșit de pe autostradă prin punctul Zadar 1, am parcurs pe autostrada A1,254 kilometri, pentru care am plătit taxatorului 134 kuna (84 lei). Facem iarăși calculul și rezultă 53 kuna/100 km sau 7 euro/100 km, diferit de cealaltă porțiune de autostradă cu plată.
După ce am plătit am continuat încă vreo 25 kilometri pe drumul național până în Zadar, unde ne-am cazat la Delmare Apartment (vezi articol).
În concluzie am parcurs de la Rm. Vâlcea la Zadar – 1275 kilometri, am făcut o oprire intermediară în Ungaria, la Keszthely. Am făcut un plin de motorină la Vâlcea, 240 lei, la Arad am mai pus 24 de litri de 110 lei și în Keszthely încă vreo 22 de litri de 7200 forinți. Total vreo 94 litri motorină, cam de 100 euro din care am rămas cu vreo 25 de litri în Zadar.
Trimis de zlatna in 31.08.17 09:42:49
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în CROAȚIA.
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (zlatna); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
11 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Descrierea traseului mi-a amintit de vremurile cand faceam acest traseu aproape lunar, de zeci de ori. Cu ani in urma, nu-mi mai aduc aminte exact in ce an, probabil 2004, am mers la Zadar la o companie producatoare de bauturi alcoolice (Maraska - ati incercat palinka lor de prune maraska?). In martie, de la Karlovac spre Spli am mers pe drumul national pentru ca nu era inca autostrada. In august am facut acelasi traseu, mergand mai departe spre Troghir si Split, spre surprinderea mea, pe o autostrada care in cateva luni aparuse "ca ciuperca dupa ploaie". Mi s-a parut extraordinar, mai ales ca, spre deosebire de noi, Croatia are doar 4.5 milioane de locuitori, deci probabil colecteaza taxe doar de la max 3 milioane de contribuabili. Si totusi fac autostrazi! Autostrazi grele, cu tunele si traversari de zone muntoase. De la Zadar imi aduc aminte cu drag de un restaurant pescaresc unde am mancat probabil cea mai buna paine de casa, cu ulei de masline si busuioc si, de asemenea, de cei douazaci de kilometri de care vorbeati pana la Zadar in care aveam senzatia ca sunt pe Luna din cauza haldelor de pamant rosiatic care formau un peisaj straniu. Poate intr-o zi voi mai face si eu inca o data acel traseu!
@arcrom: Din păcate nu am gustat din pălinca lor, poate altădată. Am văzut clădirea firmei în Zadar.
Autostrăzile în Croația sunt foarte bune. Doar o parte sunt făcute cu banii contribuabililor (cele pe care nu se percepe taxă). Cele cu taxă sunt făcute de firme private (printre care și Bechtel) iar din taxa de autostradă își recuperează investiția, din această cauză și diferă prețul/100 km.
Și noi am mâncat o pâine bună în Zadar.
Toate cele bune.
@arcrom:
Adevărul este că autostrăzile nu au apărut în Croația chiar ca „ciupercile după ploaie”. Asta pentru că, în fosta Iugoslavie, interesul pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere data încă din anii '60. De altfel, din anii '70 datează și autostrada Slavonski Brod-Zagreb-Karlovac (parte a autostrăzilor A1 și A3 și parte din E70).
Și actuala autostradă ce vine dinspre Salonic și străbate Macedonia și Serbia (drumul european E75) datează, în bună parte, tot de atunci.
Asta pentru că, spre deosebire de Ceaușescu, a cărui poftă de construcții s-a orientat rapid spre cele megalomanice, în țările vecine lucrurile au fost luate mult mai în serios.
Chiar și Bulgaria demarase un program național de construcție de autostrăzi, de pe vremea lui Jivkov datând și autostrada Plovdiv-Sofia (parte din A1), și bucățile din A2 (Sofia-Iablanița și Șumen-Varna), precum și centurile mai multor orașe (cu excepția celei a Sofiei).
Doar la noi efortul construirii noului centru al Bucureștiului a înghițit toate capacitățile de construcție și a lăsat România într-o încremenire care mai durează, din păcate și azi!
Efortul și ambiția asta nu au asemănare decât în construcțiile megalomane germane din perioada lui Hitler (dar măcar, tot atunci, nemții au construit și autostrăzile) și cele chineze și nord-coreene din perioada „revoluției culturale”.
Subliniez asta pentru că unii, uitându-se doar la noi, spun că totuși „cele mai cele” construcții pot fi făcute doar în timpul unor regimuri autoritare, capabile să concentreze banii și cele necesare unor astfel de construcții.
Și o ultimă precizare: o bună parte din autostrăzile croate au fost construite, de cine credeți? De Bechtel! Și nu cu bani publici. Compania, pentru că a construit autostrada, a căpătat dreptul de exploatare a acesteia timp de 25 de ani, după care aceasta intră în proprietatea statului. Ăsta e și motivul pentru care taxele de autostradă în Croația sunt destul de mari.
@zlatna:
Mă bucur să mai citesc articole la această rubrică, în care am scris și eu unul din primele articole, după concediul petrecut în 2010 la Poreč. Pe vremea aia, Croația nu era în UE și autostrada A1 nu ajungea încă până la Dubrovnik. Iar în Istria, abia se construiau câteva segmente.
Nu am înțeles dacă întoarcerea a fost pe același traseu.
De altfel, nu înțeleg nici de ce ai ales traseul prin Budapesta, mai lung cu peste 150 km decât cel prin Belgrad.
În 2010 eu pe acolo am mers și, cu această ocazie, m-am oprit și la Zagreb, la dus și la Belgrad, la întors.
@Costi:
Si motivul pentru care inca se accepta plata in euro. Daca nu trec la euro pana expira contractul si autostrazile vor fi ale statului, se va plati doar in moneda locala, kuna.
@Costi: Când mi-am făcut temele pentru traseul spre Zadar am citit cu mare atenție articolul dv. despre traseul spre Croația.
Întoarcerea a fost pe același traseu, numai că oprirea intermediară am făcut-o la Timișoara.
Știam că traseul prin Ungaria e mai lung cu 150 km, dar doream să vedem Balatonul, e și mai ieftin cu vreo 150 lei.
Toate cele bune.
@zlatna: salut! Spune-mi te rog, de pe centura Budapestei si pana la granita cu Croatia, cam cat ai facut facut, ca timp, scazand perioada de oprire intermediara? Multumesc anticipat!
@dan16: Salut!
Noi ne-am oprit si la Siofok si am vizitat lacul Balaton, apoi am stat o zi in Keszthely, deci e forte greu sa spun cat am facut noi de pe centura Budapestei pana la granita cu Croatia.
Dar pot sa-ti spun ca sunt cam 200 de kilometri de pana la granita cu Croatia si sunt numai pe autostrada, daca mergi cu viteza legala de 130 km/h intr-o ora jumatate cred eu ca ajungi la granita.
Oricum de la Margina (langa Lugoj) pana in Croatia mergi numai pe autostrada.
Daca mai doresti alte informatii, sunt pe aici!!!
Drum bun.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2023 Minivacanta relaxanta 2023 — scris în 13.07.23 de ux129720 din LUPENI - RECOMANDĂ
- May.2023 Calatorie spre Dubrovnik — scris în 12.05.23 de gaby s.* din BACAU - RECOMANDĂ
- Jul.2020 Croatia 2020 covid — scris în 26.07.20 de machetrei din BRAILA - RECOMANDĂ
- Jul.2018 Cu mașina către Split, Croația — scris în 23.07.18 de madydus din PLOIEşTI - RECOMANDĂ
- May.2018 Drumul (și nu numai) până în Croația — scris în 21.07.18 de Aurici din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Mar.2018 Drum Croatia — scris în 16.03.18 de Maxcavalerea din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2017 Ce mică-i vacanța mare! — scris în 03.06.17 de elviramvio din JUD. ILFOV - RECOMANDĂ