GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Dupa aproape patru ore de la plecarea din Paracas, autobuzul Cruz del Sur a ajuns la Nasca, aproape de ora 21.
Hotelul unde am rezervat o noapte de cazare se afla peste drum de locul unde ne-a lasat autobuzul, asa ca in zece minute eram deja cazati.
Cand am rezervat camera la hotel am primit imediat un mesaj de confirmare si m-au intrebat cu ce companie din cele 14 care efectueaza zboruri peste liniile Nasca vreau sa zbor. N-au mai asteptat raspunsul meu si mi-au propus sa zbor cu Alas Peruanas, atat hotelul cat si compania aeriana avand aceiasi proprietari. Mi-au oferit si un discount de zece procente si mi-au raspuns afirmativ atunci cand am solicitat zbor la prima ora a diminetii. Citisem ca e mai bine cat mai de dimineata, deoarece soarele este jos, bate piezis pe desene si acestea se observa mai bine.
Ca sa fie tacamul complet, pentru ca am platit cash in dolari mi-au oferit si transferul hotel-aeroport-hotel gratuit.
Ne-au sfatuit sa nu mancam nimic dimineata daca avem rau de avion. Cum nu zburasem niciodata cu avioane de mici dimensiuni si dupa multe impresii ale altor turisti am plecat de la premisa ca exista sanse mari sa avem rau de avion si n-am mancat nimic dimineata.
Problema a aparut la cantarire. Eu sunt un tip … mai bine hranit, ca sa ma exprim elegant :) si exista posibilitatea sa nu apara 2 persoane mai anorexice, astfel incat sa nu se depaseasca greutatea totala de 400 de kg la patru persoane. In cazul acesta ar fi trebuit sa platesc doua bilete si avionul sa zboare doar cu trei persoane.
M-am infuriat putin, le-am spus ca nu accept asa ceva, sotia mea incerca sa ma pondereze spunandu-mi ca doar n-am venit pana acolo ca sa stau pe margine, in fine am zis c-om vedea ce va fi a doua zi.
A doua zi, la ora 7.30 ne-a preluat masina, in 15 minute eram la aeroport si acolo ne-au spus ca nu trebuie sa mai platesc nimic.
Eu ma uitam prin aeroprt sa-i ghicesc pe cei doi chinezi mici :), cu care urma sa zburam, apoi ne-am uitat vreo 30 de minute la un film de prezentare despre munca Mariei Reiche, cea care si-a dedicat intreaga viata cercetarii misterioaselor linii.
Cand ne-au chemat la imbarcare am avut surpriza sa constat ca urma sa zburam doar trei persoane fara sa mai platesc in plus. Jos palaria!
Zborul se efectueaza cu un avion Cesna 206 cu 2 piloti si 4 pasageri si dureaza aproximativ 30 de minute.
In acest timp ai ocazia sa vezi 14 geoglife, ordinea fiind urmatoarea: balena, trapezoidele, astronautul, cainele, maimuta, colibri, paianjenul, condorul, frigate bird (nu prea seamana cu o fregata pasarea asta, dar cam asta ar fi traducerea pentru frigate), flamingo, papagalul, mainile, copacul si baby condorul. M-am lamurit repede de ce apare si raul de avion. Pasagerii, cei patru, stau doi pe-o parte si doi pe-o parte, fiecare cu acces la geamul lui.
Dupa cel de-al treilea geoglif, lucrurile se aglomereaza, figurile apar mai des, iar pilotii fac manevre cu avionul astfel incat sa poata fi vazute de toti cei patru pasageri. Iar manevrele astea… sunt cam din scurt cu diferente de altitudine si ca bonus mai primesti si niste goluri de aer pe care le simti ca pe un pumnal infipt in stomac. De vazut am vazut toate figurile insa starea mea de spirit a fost diferita pe timpul zborului.
Pana la a sasea figura n-am avut nimic, insa apoi, de la a saptea, cu un ochi eram pe geam si cu celalalt cautam celebra punga pe care o gasesti in orice avion. Iar la ultimele patru n-am mai avut puterea nici sa fotografiez. N-am folosit pana la urma punga, insa nici n-am fost prea departe. Sotia mea era in schimb foarte voioasa si foarte exuberanta.
Lucrurile s-au schimbat insa dupa aterizare. Eu mi-am revenit instant, iar pe ea a apucat-o o stare de greata generalizata, cu ameteli si stari de voma.
Am postat cateva fotografii cu geoglifele, insa vreau sa stiti ca sunt editate. Cu toate ca din avion le-am vazut foarte bine, cand m-am uitat sa vad ce-am pozat am vazut ca trebuie putin contrast pentru a fi mai vizibile. Asa ca am apelat la prietenul Photoshop si acum parca se vad mult mai bine.
Ne-am intors la hotel, am mancat ceva si parca ne-am revenit complet. Am eliberat camera, oamenii de-acolo au fost foarte amabili si ne-au permis sa lasam bagajele in hotel pana seara cand urma sa plecam spre Arequipa si sa utilizam facilitatile comune ale hotelului. Dar mai erau peste zece ore si mi-am urmat planul facut de-acasa. Asa ca am oprit un taxi, am negociat un pret si am plecat sa vedem turnul metalic de pe autostrada panamericana, de unde se pot vedea doua geoglife, apoi Los Paredones si Apeductele Cantalloc.
Turnul metalic se afla la vreo 35 de km de Nasca, are vreo 12 metri inaltime si de-aici poti vedea de la mica distanta doua geoglife: copacul si mainile. Ai ocazia sa vezi de-aproape santurile sapate in solul arid si cred ca este o ocazie buna pentru cei care au rau sau frica de avion sa poata vedea macar doua geoglife. N-ai ce face prea mult timp aici. Urci in turn, faci cateva poze si te intorci la Nasca.
Am fost apoi sa vizitam Los Paredones, un sit arheologic nu prea vizitat. A fost descoperit intamplator in urma unor sapaturi accidentale in zona si au fost descoperite cateva constructii folosite ca locuinte. Arheologii au stabilit ca sunt constructii inca, facute la ceva timp dupa ce incasii au cucerit teritoriile Nasca. Exista diferente intre modul de construire din timpul culturii Nasca si intre constructiile facute de incasi.
Am fost doar noi doi acolo, fara ghid, fara explicatii prea multe gasite in interiorul sitului, asa ca a trebuit sa citesc putin ca sa pot intelege ce-am vazut. Foarte interesanta insa vizita care a urmat. Am fost sa vedem Apeductele de la Cantalloc, la marginea orasului Nasca. Biletul pentru Apeducte si Los Predones este comun (asa am si aflat de altfel despre Los Paredones), iar distanta intre cele doua situri este de cinci minute de mers cu masina.
Aceste Apeducte au fost construite acum aproximativ 1500 de ani, in timpul culturii Nasca si sunt folosite si in ziua de astazi pentru a aduce apa de la vreo 60 de km, din muntii ce marginesc zona desertica in care se afla Nasca.
Nasca se afla intr-una dintre cele mai aride zone din lume, cantitatea de precipitatii fiind de numai 4 mm anual, adica vreo 20 de minute de ploaie. Locuitorii orasului Nasca au participat cu ceva ani in urma la un referendum local prin care si-au exprimat acordul sa le fie furnizata apa doar trei ore pe zi, asta pentru ca turistii sa poata avea in hoteluri apa non-stop.
Asa cum va spuneam, apeductele sunt functionale si in ziua de astazi, fiind singura sursa de apa a orasului. Mie personal mi-e greu sa inteleg cum s-au construit aceste apeducte acum 1500 de ani pe o distanta asa mare si mai ales subteran. Cum au calculat panta, de unde au avut atata piatra intr-o zona desertica si mai ales cat timp le-o fi trebuit sa sape si sa astupe atatea zeci de kilometri de santuri. Eu le-am fotografiat de la nivelul solului, insa se pot vedea pe internet in ansamblul lor fotografiate de sus, imaginile fiind mult mai spectaculoase.
Soferul care ne-a insotit in acest mic periplu prin Nasca ne-a lasat in Plaza de Armas — cum altfel sa se numeasca, ca doar suntem in Peru :) — si am mai avut la dispozitie inca cateva ore sa mancam si sa vizitam centrul orasului, sa cumparam cativa magneti si sa facem cateva fotografii.
Pe la ora 20.30 ne-am intors la hotel, am folosit un calculator din lobby-ul hotelului pentru cateva mesaje catre familie si ne-am indreptat catre autobuz care urma sa plece la ora 22.00 inspre Arequipa. Urma o calatorie de aproape zece ore spre prima locatie aflata de-acum la altitudine.
Am ramas cu multe intrebari de la Nasca. Cine si mai ales de ce a realizat acele linii? Localnicii refuza cu obstinatie teoriile privind alte civilizatii care au participat — macar cu logistica :) — la realizarea acestor linii. Au fost sau nu supravegheate din aer lucrarile?
Probabil n-o sa aflu prea curand raspunsurile la aceste intrebari. Teoria cea mai acceptata este ca figurile reprezentate in aceasta zona desertica reprezinta de fapt un zodiac (maimuta, colibri, cainele, balena, etc), in timp ce liniile si trapezoidele dadeau indicatii locuitorilor care cautau drumul catre Pacific.
Tot ce pot sa spun este ca daca vizitati Peru, Nasca trebuie sa fie neaparat pe lista.
Trimis de Pușcașu Marin in 31.10.17 21:46:43
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în AMERICA de SUD.
18 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Pușcașu Marin); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
18 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Descoperă Peru, #Excursii PERU" (deja existentă pe sait)
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecție.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
Asa... care va sa zica te-au cintarit. de cu seara? ca asta n-am inteles, de ce a zis doamna ca lasa, ca vedeti miine dimineata ce o fi. Ca pina dimineata mai puteai scapa de un kil-doua cu niste corcoduse combinate cu lapte de alpaca sau ce bivolite lactative or avea aia pe acolo.
Din pozele alea n-am inteles mai nimic... Papagalul seamana cu o cheie franceza... miinile aveau 4 deste intr=o poza... lasa ca o sa le vaz si io cu ochii mei, odata si odata!
@ghisor: Un articol care a primit binemeritatul statut de „interes editorial inedit”. Felicitări! Experiența personală a unui călător la Nasca este binevenită pe site, mai ales că se cunoaște misterul care plutește în jurul acestui areal geografic. Chiar eram curios cum percepe cineva geoglifele, mai ales când le vede „live” de la înălțime. Am citit atât de multe texte despre „desenele” de la Nasca - „Adevărul e dincolo de noi! ”
@ghisor: Măi! Ce aventură! Acum înțeleg de ce îmi tot spune domnul meu că nu va zbura niciodată cu un avion mic
Deci ești pufos, e bine, ai investit în tine , așa spune o vorbă.
Super tare, nu înțelegeam nimic până nu am văzut pozele
Eu cred că e mână de extraterestru, altfel nu aveau cum. Zic și eu, nu mă pricep.
În lobby era gratis netul?
Foarte interesant, mulțumesc
@ghisor: Hai ca de-abia asteptam sa ajung la calculator sa citesc pe indelete.
Ce minunatii ati vazut!
O nelamurire am: aproape 100 de vizualizari si doar 27 de voturi? Nu putem sa dam cate doua?!
Felicitari, astept continuarea.
La final ne spui si cam cat a costat vacanta asta? Poate cine stie, castig la loterie (nici macar nu joc) si plec si eu acolo.
@adrianaglogo: vizualizarile se numara de cite ori se deschide articolul chiar si de catre autor sau de catre noi, cei care urmarim ecourile. sper sa nu ma insel...
@adri-nico: Da, ne-au cantarit, cu tot cu ce urma sa avem pe noi a doua zi (borsete, camere, etc). Sunt reglementari stricte in domeniu. Avioanele de tipul asta, in afara de piloti mai pot "cara" maximum 400 de kg.
Cat priveste figurile... ma indoiesc ca atunci cand vei ajunge tu sa le vezi (pentru ca vei ajunge sigur) papagalul va semana cu altceva, tot cu o cheie franceza va semana.
Despre mana m-am documentat si se pare ca in acele timpuri aveau doar patru degete. Al cincilea deget, cel mijlociu, a aparut tarziu incoace, din dorinta unor participanti la trafic de a ura altor participanti la trafic multa sanatate, fericire si implinirea dorintelor
@tata123: Multumesc frumos pentru ecou. Acum la rece, incerc sa rememorez momentele acelea live de care pomenesti. Practic ai... 15 secunde cred, sa vezi o figura. Din astea vreo 10 le folosesti ca s-o vezi cu ochiul tau (eu cel putin asta imi doresc) si restul o vezi prin obiectivul camerei.
Te ajuta foarte mult partea rosie din capatul aripii avionului. Pilotul ne-a spus ca atunci cand se ajunge la un geoglif, inclina avionul astfel incat zona rosie de pe aripa este aproape de figura, asa incat o gasesti relativ repede.
Citatul tau cu adevarul e foarte tare. Eu credeam, la plecare ca voi gasi ceva raspunsuri la intrebarile mele, insa am plecat vitel si m-am intors si cu poarta noua-n spinare . Pentru mine e un deja vu. La fel am patit si in Egipt.
@krisstinna: Mie-mi place sa zbor (cu orice fel de avion) la fel de mult cum ii place magarului fuga. Insa la Nasca, chiar merita.
Da, recunosc, sunt pufos. In schimb tu... am luat o poza de-a ta din review-ul cu Malta si mi-am pus-o background pe telefon. Ghinionul meu, a vazut-o stapana si de-atunci dorm cu catelul in cotet si mananc paine data pe sub usa.
Accesul la internet a fost gratuit peste tot, atat in camere cat si in spatiile publice.
@adrianaglogo: Multumesc pentru ecou.
Lasa voturile, nu conteaza. Cel putin pentru mine conteaza doar in masura in care percep un vot ca pe un semn ca persoanei care voteaza i-a placut locul/destinatia sau considera utile informatiile. Treaba cu clasamentele si cu rangurile astea colorate nu ma intereseaza in nici un fel.
Important, din punctul meu de vedere este sa impartasim ce-am vazut prin tara asta si prin lumea larga. Sa calatorim, macar virtual in locuri in care nu putem ajunge si sa ne ajutam unii pe altii cu informatii utile.
@ghisor: Nu m-am putut abtine sa citesc articolele la rand pentru ca prea eram in urma asa ca am trecut si la acesta. Cand eram adolescenta astfel de miste pe care le citeam prin carti ma fascinau si ca sa fim sinceri era un lucru aparte pe vremea lui Ceao si asa puteam sa ne dam frau liber imaginatiei fara nici o constrangere.
Cat despre raul de avion, mie mi s-a facut in momentul in care ai inceput sa povestesti cum facea pilotul manevrele.
In rest ce pot sa spun, cred ca cel mai bine ar fi sa fac trimitere la ecoul de la articolul anterior, minunat povestit, poze excelente, felicitari, votat cu mare drag.
@mishu: Multumesc pentru cuvintele frumoase. Cum i-am spus si Krisstinnei, nu-mi place sa zbor, dar zborul asta l-as repeta fara ezitare.
@ghisor:
Chiar pot spune că te invidiez, este o cultură care m-a fascinat de copil. Și încă mă atrage dar rămân cu atât căci un zbor până acolo ar însemna doar dus și... marele spirit!
Felicitări pentru rezistența în fața pungilor din avion ????!
Poate vei merge și-n China să vezi suratele liniilor din Nasca, la cât de pasionat ești de documentare, sigur voi citi cu pasiune ce vei scrie.
@elviramvio: Multumesc.
Mama-mama ce-as mai merge in China. Ma trage rau inapoi bariera de limba. N-as vrea sa merg cu agentie de turism.
Om trai si-om vedea. Dar as vrea intai sa termin cu civilizatiile din Americi. Acum m-am apucat de azteci. As vrea sa-i salut in 2021. Sanatosi sa fim, in rest le-om face pe toate.
Sa ne vedem cu bine la Alba Iulia.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2017 Jurnal de calatorie: America de Sud – Episodul 9 — scris în 19.11.17 de Pușcașu Marin din UM01065 - RECOMANDĂ
- Oct.2016 Aventuri incredibile în jungla amazoniană – ZILELE 3 si 4 — scris în 31.01.17 de buterfly* din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2016 Aventuri incredibile în jungla amazoniană – ZIUA 2 — scris în 26.01.17 de buterfly* din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2016 Aventuri incredibile în jungla amazoniană – ziua 1 — scris în 24.01.17 de buterfly* din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2016 PUKARA – Toritos si arheologie — scris în 15.12.16 de buterfly* din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2016 Misterioasele linii de la Nasca si Palpa — scris în 30.11.16 de buterfly* din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Oct.2016 Desertul Ica si oaza Huacachina – Sporturi extreme printre dune — scris în 28.11.16 de buterfly* din BUCUREșTI - RECOMANDĂ