ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 21.12.2024
DE msnd
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: > 60 ani
DIN: București
ÎNSCRIS: 05.07.13
STATUS: CONSUL
DATE SEJUR
JUL-2024
DURATA: 1 zile
Cuplu

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
100.00%
Încântat, fără reproș
DISTRACŢ. / RELAXARE:
100.00%
Încântat, fără reproș

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
100.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 11 MIN

Santa Maria del Mar – cea mai impresionantă (pentru mine) biserică din Barcelona

TIPĂREȘTE URM de aici

După o dimineață petrecută în autobusul turistic, o vizită la Arcul de Triumf și parcul din vecinătate, aveam în program Bazilica Santa Maria del Mar. Cumpărasem biletele de acces (12 euro de persoană) încă din luna mai, odată cu biletele la celelalte obiective. Alesesem o vizită cu ghid, pentru că era singura ce avea inclus accesul pe acoperiș. Aceasta este amplasată în Plaça de Santa Maria, 1, în centrul districtului Ribera.

Pentru circuitul cu autobuzul turistic rezervasem 4 ore, gândind că vom coborî undeva pe traseu pentru o vizită intermediară. Nu ne-a apărut nimic interesant și circuitul a durat numai 2 ore. Ca urmare, cu toată ora pierdută undeva la o bere și o oranjadă, am ajuns la punctul de întâlnire cu ghidul ceva mai devreme. Așa că am timp să inspectez biserica pe exterior.

Prima surpriză, remarcată de departe, este că intrarea în biserică este prin absida altarului, unde este și locul de întâlnire cu ghidul. Las deocamdată intrarea și mă îndrept spre fațada principală. Nu am idee dacă în biserica catolică este obligatoriu ca altarul să fie orientat spre est. Dar principalele biserici din Barcelona vizitate de mine, Catedrala Barcelona sau Santa Maria del Mar, au altarul orientat spre nord – est, iar Sagrada Familia, spre sud – est. Eu, totuși, voi considera fațada principală drept fațada vestică.

Următoarea remarcă se referă la faptul că biserica este extrem de înghesuită de construcțiile din jur. Piațeta din fața fațadei vestice, care se întinde pe toată lungimea acesteia, are o lățime nu mai mare de 20 m. Ca urmare, îmi este imposibil să o prind în totalitate într-o fotografie. Reușesc să fotografiez înălțimea totală a turlelor numai dacă mă duc mult în lateral. Fațada nordică este și mai înghesuită. O străduță de numai câțiva metri lățime o desparte de un șir de blocuri cam de aceiași înălțime. În capătul estic, o construcție, puțin aspectuoasă este, practic, lipită de biserică.

Mult mai interesantă este fațada sudică. Străduța de aici este cam de aceiași lățime, dar, pe la mijloc are o piațetă de circa 40 x 25 m. Aceasta îmi oferă posibilitatea să admir mai bine respectiva fațadă, și rămân impresionat. Este masivă, este impunătoare și se vede că este foarte veche. Este simplă, fără ornamente, doar un șir de ferestre, vitraliile bisericii. Contraforții și zidăria de piatră îi dau aerul unei cetăți medievale. Pe perete, în vecinătatea porții sudice, „Poarta Sfânta Maria” , este o placă de marmură care se vede că are o vechime remarcabilă, cu o inscripție indescifrabilă pentru mine. Acasă aveam să aflu că aceasta precizează, în latină și catalană, că „piatra de fundație a fost pusă de regele Alfonso al VI-lea de Aragon, la 25  martie 1329” . Parcă ar fi o pisanie de pe la noi. Încerc să îl cred pe Google, deși eu, în textul respectiv nu am identificat nici un cuvânt și nici o cifră.

La mijlocul piațetei este un monument simplu. De pe o inscripție ce se întinde pe toți cei 40 de metri nu descifrez decât „Șanțul” (El Fossar), „martiri” și „1714” . Mai târziu, tot acasă, aveam să aflu că piațeta este realizată peste cimitirul unde au fost înmormântați cei căzuți în luptele pentru păstrarea independenței Cataloniei din acel an.

Revenind la locul de întâlnire cu ghidul, remarc în dreapta intrării, aceeași clădire lipită de absida altarului, pe care o văzusem și la fațada nordică. O inscripție foarte vizibilă ne informează că este „Capela Sfintelor Taine” (cred că este cea mai aproape de realitate traducere pentru „Sacrament” ). Nu am aflat mare lucru despre ea, decât că a fost construită la începutul anilor 1600. Se pare că accesul este din interiorul bisericii, dar nu ni s-a spus nimic despre el.

La început, am avut impresie că această intrare a fost practicată recent, pentru uzul turiștilor, în scopul de a  degreva intrarea principală. Dar nu, si aceasta are o arhitectură gotică, pe care s-a așternut patina timpului. În plus, deasupra, în colțul din dreapta, identific o dată: 1629.

Fix la ora stabilită, apare și ghidul. Este un bărbat tânăr, am aflat ulterior că este, de profesie, actor. Ba chiar ne-a spus că a fost și în București și a jucat o piesă pe scena Teatrului Național. Face munca de ghid în timpul liber. Ghidul vine la timp, grupul de turiști, nu! :(Totuși, așteptăm. Ultimii sosesc chiar la câteva minute după ora planificată de începere a vizitei.

Într-un final, intrăm în biserică, ghidul ne așază frumos în bănci și începe să ne explice.

Construcția bisericii a început în 1329 și s-a terminat foarte repede pentru acea perioadă, în numai 54 ani, în 1383. A fost sfințită pe 15 august 1384. A fost gândită de la început ca o „biserică a oamenilor simpli” și, de aceea, este cunoscută și sub numele de „Catedrala Poporului” . Este construită ca fiind o „bazilică” , având o formă dreptunghiulară, fără abside laterale, spațiul interior fiind împărțit în 3 nave, despărțite de șiruri de coloane. Stilul arhitectural este „gotic catalan” . Principala caracteristică a acestuia este faptul că diferența de înălțime între nava centrală și navele laterale este mult mai mică, spre deosebite de goticul clasic, unde navele laterale au jumătate din înălțimea navei centrale.

În decursul veacurilor, bazilica a suferit numeroase vicisitudini. Acestea au început cu cutremurul din 1428, care a provocat mai multe victime și a distrus o serie de vitralii, inclusiv rozeta de deasupra intrării vestice, și s-au încheiat cu incendiul pus în timpul Războiului Civil, în 1936. În 11 zile de foc pus de un grup de anarhiști au dispărut cea mai mare parte din altarul baroc, unele din vitralii, numeroase piese de mobilier și o parte importantă din arhive. Renovările în urma acestui incendiu au început în 1938 și au durat până prin anii ’60. Ultimele piese înlocuite au fost vitraliile. Fondurile au fost asigurate, în cea mai mare parte, din sponsorizări. Unul din principalii sponsori a fost echipa F. C. Barcelona. În semn de mulțumire, unul din vitraliile din stânga altarului, pe mijloc, jos, are inserat logoul clubului de fotbal.

Între timp, eu arunc o privire prin interiorul bazilicii. Rămân impresionat de dimensiunile navei centrale. Îmi pare foarte înaltă și foarte lungă în raport cu lățimea. Acasă, am căutat niște dimensiuni ale bazilicii. Găsesc niște valori oarecum simpatice, exprimate în „picioare medievale” (1 picior = 0,33 m). Conform acestora, adâncimea capelelor de pe contur este de 10 picioare, lățimea culoarelor din fața capelelor, respectiv  navele laterale, este de 20 picioare, iar lățimea navei centrale este de 40 picioare. Rezultă că lățimea totală a bazilicii este de 100 picioare, și este egală cu înălțimea. Mu am găsit nici o dată privind lungimea bazilicii. O schiță de pe internet îmi spune că aceasta ar fi cam de două ori și jumătate lățimea, deci, undeva în jurul a 250 picioare.

Pornim, apoi, să vizităm bazilica. Pentru început, ni se atrage atenția asupra rozetei de deasupra intrării vestice. Refăcută în anul 1459 și cu sticla montată un an mai târziu, arată foarte bine. Culorile sunt foarte vii. Ni se spune că în mijlocul imaginii este Sfânta Maria.  

Ne deplasăm în lungul navei centrale spre capătul estic. Eu arunc o privire spre nava laterală nordică. Ca și la Catedrala Barcelonei, aceasta este însoțită de un șir continuu de capele. Dar acestea sunt mult mai simple, mai puțin mobilate. O icoană, sau un crucifix, eventual una sau două statui, însoțite de flori și mai multe candele aprinse sunt componentele acestora. În plus capelele de aici sunt deschise, nu sunt prevăzute cu grilaje. Ceva mai târziu aveam  să observ în nava laterală sudică și câteva capele protejate cu grilaje.

Oprim câteva momente în fața altarului. Acesta este cu câteva trepte mai sus decât pardoseala bazilicii. Masa pare a fi un bloc compact de piatră, sculptată pentru a se obține forma specifică. Pe ea nu sunt decât câteva sfeșnice. Ce mă impresionează, însă, este statuia de deasupra mesei, reprezentând-o pe Sfânta Maria cu Pruncul în brațe. Ce atrage atenția asupra ei este faptul că este extrem de vizibilă trecerea timpului peste ea.  

Ne este arătat apoi vitraliul ce are inserat logoul echipei de fotbal. Acesta este destul de mic și nu îl remarc decât după ce mi se spune că este în partea de jos, la mijlocul vitraliului. Mă gândesc dacă nu cumva este prea mic în comparație cu ceea ce au făcut, dar, probabil, însăși faptul că este prezent într-o biserică este un lucru de mare mândrie pentru echipă.

Coborâm, apoi, în criptă. Aceasta este sub cota pardoselii, în mijlocul navei centrale, în dreptul altarului. Sunt două scări de o parte și de alta, pe lateralele navei centrale. Jos nu este nimic deosebit. Sunt două încăperi, una, gen anticameră, relativ goală, iar a doua, cu câteva scaune aliniate, îmi creează impresia unei săli de ședințe.

Pe o scară din vecinătatea accesului în bazilică urcăm la un „balcon” aflat exact deasupra altarului. M-am gândit mai târziu că aici este posibil să fi fost locul corului. Aici sunt 3 „încăperi” care adăpostesc câteva obiecte salvate din incendiul criminal din 1936. Sunt două vitralii vizibil foarte vechi și câteva piese de tezaur păstrate într-o vitrină. Impresionant este un rest de icoană, parțial carbonizată. Dar cel mai mult mă impresionează imaginea altarului baroc pierdut cu acea ocazie. Alăturat, un panou, în mai multe limbi, prezintă câteva date despre acesta.

În deceniul anului 1630 se lucra, în Santa Maria del Mar, la construirea unui altar major de mari dimensiuni.  Acel monumental altar baroc a fost realizat din lemn aurit și stătea pe o platformă de marmură roșie.  Platforma a fost decorată cu douăzeci de suporturi cu capiteluri în formă unor busturi de  îngeri, realizate în marmură albă.

Altarul baroc a fost demontat în 1771 în vederea remodelării prezbiteriului. Lucrările au făcut posibilă construirea unui nou cor, altar și tabernacol, protejate sub un baldachin colosal.

În timpul incidentelor Războiului Civil Spaniol, în iulie 1936, un mare incendiu a consumat aproape tot patrimoniul mobil al bazilicii.  Baldachinul din secolul al XVIII-lea a supraviețuit, în stare de ruină, până când a fost demontat definitiv odată cu restaurarea bazilicii, în anii 1960. Aceste piese sunt, așadar, ultimele vestigii ale uneia dintre cele mai remarcabile lucrări ale arhitecturii baroce din Barcelona.

Doi dintre îngerașii menționați mai sus, recuperați, sunt prezenți printre exponatele de acolo.

Coborând de la „balcon” , ne îndreptăm spre capătul vestic al bazilicii.  În colțul nord – vestic pătrundem pe o scară în spirală. Doina rămâne din nou să mă aștepte pe o bancă. Scara este în interiorul turnului de pe fațada principală din colțul respectiv. Cu părere de rău, de data asta nu am numărat treptele. Facem și aici o oprire intermediară, pe un balcon al fațadei principale de la nivelul rozetei de deasupra intrării. Ratez o fotografie a Plaça de Santa Maria, în schimb, încerc o fotografie a rozetei. Din păcate, balconul este foarte îngust și nu reușesc decât o fotografie din lateral, destul de puțin reușită.

Revenim în turn și continuăm urcușul până la nivelul acoperișului peste nava laterală. Aici descopăr o altă rozetă, pe peretele lateral al navei centrale, mult mai mică și, parcă, mai puțin spectaculoasă. Din exterior, nu este vizibil modelul sau culorile vitraliului. Sub niște conuri, pare-se dintr-un plastic negru, pe care ghidul le-a dat deoparte, ne descoperă un „sistem medieval de ventilație naturală” . Practic, este o conductă ce străbate planșeul acoperișului.

Dacă la Catedrala Barcelonei a trebuit să urc 33 se trepte pentru a ajunge pe acoperișul navei centrale, aici sunt mai puțin de jumătate, iar treptele sunt din lemn. Aici, pe acoperișul navei centrale nu mai există o podină în lungul bazilicii. Există numai o podină din lemn, transversală navei. Totuși, avem loc cu toții pe această pasarelă. Ghidul ne îndreaptă privirile spre Dealul Montjuic, precizând că acesta a fost sursa pietrei pentru construcția bazilicii. Piatra a fost adusă pe mare, în acea perioadă, țărmul fiind  mult mai aproape. Dovadă este recenta descoperire a epavei unei nave, cu ocazia săpăturilor pentru fundația unei clădiri, la mică distanță de bazilică.

Apoi, ghidul ne părăsește, grăbindu-se să preia un alt grup. După ce mai fac câteva fotografii, cobor și eu. Jos, în nava laterală sudică, descopăr o mică expoziție cu panouri ce prezintă o serie de date despre bazilică. Din nefericire, toate explicațiile sunt în limba catalană. În consecință, nu mă opresc prea mult aici, o recuperez pe Doina și mai fac câteva fotografii prin interior.

Înainte de a părăsi bazilica facem o scurtă oprire și la... grupul sanitar. Accesul este pe o ușă din absida altarului, în partea opusă față de intrare. Acesta este în afara incintei bazilicii, undeva la subsol. Cred că este la subsolul Capelei Sfintelor Taine. Arată binișor, nu strălucește, dar nu este nici la nivelul celui din piață.

Și, totuși, ce m-a impresionat atât de tare la această bazilică? Mai multe:˃             vechimea; ˃             aspectul de castel medieval; ˃             faptul că a supraviețuit după 11 zile de incendiu; ˃             este singura biserică pe care o știu și care găzduiește stema unui club de fotbal; ˃             mie, ahtiat de a urca undeva sus, mi-a permis accesul pe acoperiș.

Sunteți de acord cu mine?


[fb]
---
Trimis de msnd in 21.12.24 12:46:17
Validat / Publicat: 21.12.24 14:11:00
INFO ADIȚIONALE
  • Nu a fost singura vizită/vacanţă în SPANIA.
  • Alte destinații turistice prin care a fost: Egipt, Irak, Bulgaria, Turcia, Grecia, Spania, Ungaria, Polonia, Suedia, Norvegia, Danemarca, Germania, Cehia, Franța, Italia, Macedonia. Marea Britanie

VIZUALIZĂRI: 109 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

3 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (msnd); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P16 16. În centrul acesteia este imaginea Sfintei Maria.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 7200 PMA (din 8 voturi)

ECOURI la acest articol

3 ecouri scrise, până acum

adso
[21.12.24 14:48:07]
»

@msnd: Da, eu sunt întru totul de acord cu dvs .

Înainte de a pleca spre Barcelona, am citit un roman de Ildefonso Falcones, numit „Catedrala Mării” raobooks.com/product/catedrala-marii. Este vorba exact despre construcția acestei biserici, care, la acea vreme, era mult mai aproape de mal; între timp, uscatul a înaintat. Cartea este foarte frumoasă, m-a impresionat (între timp a fost și ecranizată netflix.com/ro/title/80150507). Mi-am dorit, cu atât mai mult, să o vizitez.

M-a impresionat și prin faptul că este aproape goală, parcă ești într-o biserică protestantă, nu în una catolică. De asemenea, faptul că pereții interiori sunt întunecați. Se pare că totul a fost lăsat așa pentru a aminti de incendierea din 1936.

Din câte m-am documentat, mai fusese vandalizată o dată, puțin după 1900. Barcelonezii au avut, acum un veac - un veac și jumătate, o relație destul de complicată cu biserica.

De exemplu, vestitul bulevard Les Rambles (Las Ramblas, în spaniolă) este tăiat prin oraș pe locul unor biserici și mănăstiri care au fost special demolate. El este format din cinci segmente, și are aspect de zig-zag, dacă vă uitați pe hartă. Citez de pe Wiki:

The street is successively called:

Rambla de Canaletes – the site of the Font de Canaletes fountain

Rambla dels Estudis – the site of the former Jesuit University, whose only remainder is the Church of Bethlehem

Rambla de Sant Josep (or de les Flors) – the site of an open-air flower market (tot o fostă mănăstire, n. m.)

Rambla dels Caputxins – the site of a former Capuchin monastery, now dominated by the Liceu opera-house

Rambla de Santa Mònica – an arts center named after the convent of St. Monica.

msndAUTOR REVIEW
[21.12.24 16:51:07]
»

@adso:

Interesant pontul cu serialul. Mi-ar fi plăcut să îl văd. Din nefericire, pe netflix-ul meu nu mai apare, nici cu titlul în română, nici în spaniolă. Ciudat, pentru că nu este foarte vechi (2017). Și mai ciudat, pentru că găsesc pe alte saituri că se pregătește și sezonul 2. Mai fac ceva săpături prin torente.

Nu am găsit nicăieri, nici ghidul nu ne-a spus nimic, despre o vandalizare a bisericii pe la 1900. Dar, este posibil, Dar nu cred că poporul Barcelonei ar fi autorul. Cred că oriunde și în orice perioadă, au existat diverse specimene de „suveraniști”

Cunoștințele mele despre Barcelona se limitează la ceea ce am scris până acum. Așa că nu știu ce să spun despre Las Ramblas Porțiunea parcursă de noi părea perfect rectilinie. Privind în orice plan, devierile de la o linie dreaptă sunt destul de greu vizibile. Cred că acestea, cu excepția ultimului tronson, nu depășesc câțiva metri. Așa că, îmi este greu să cred că au ales un asemenea traseu numai ca să dărâme niște biserici.

Mulțumesc pentru vizită, vot și ecou! Să ai un week-end așa cum ți-l dorești!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
adso
[21.12.24 17:32:40]
»

@msnd: În această imagine de vede destul de bine traseul sinuos al bulevardului vezi foto.

Mănăstirile respective aveau curțile mărginite de zidurile cetății, dincolo de care curgea un pârâu ce izvora din munții Collserola (cei pe care stă Tibidabo) și se vărsa în mare. În a doua jumătate a sec. XIX, majoritarea orașelor europene și-au dărmat fortificațiile. De-a lungul fostelor ziduri ale Vienei merge Ring-ul, pe cele ale Parisului - Bd. Périphérique etc. Până și Sibiul sau Brașovul și-au demolat o parte dintre ziduri - din fericire, nu pe toate.

În Barcelona, istoria a fost mai încâlcită. Ea a fost ocupată de forțele regale în 1720 (a susținut pe Habsburgi împotriva Boubonilor câștigători - de altfel, cam mereu s-au poziționat greșit, de partea celor care aveau să fie învinși, inclusiv în Războiul Civil). Zidurile au fost parțial demolate, dar nu cu totul: a rămas un perimetru mărginit de actuala Via Laietana la nord și actuala Rambla la sud. Dincolo de Laietana, unde azi este parcul Ciutadella, era chiar o citadelă a forțelor regale, construită pentru a controla orașul. O a doua citadelă era la sud, pe Montjuïc.

Barcelona și-a redobândit, parțial, libertatea la finalul sec. XIX, când Spania a decăzut și și-a pierdut ultimele resturi ale Imperiului colonial. A devenit principalul port spaniol, controlând comerțul pe Mediterana, dar și pe cel cu fostele colonii, mai ales cu Cuba. A devenit, astfel, centrul economic al Spaniei. Atunci au demolat total zidurile, citadela nordică au ras-o (pe cea sudică au păstrat-o ca pușcărie) și au construit ceea ce vedem acum.

Mai mult, au „învechit” centrul: Catedrala actuală e, în mare măsură, un fake de sec. XIX (au restaurat ceea ce exista în stil neogotic, adăugând nave suplimentare și fațada pe care o admirăm). Bari Gotic are clădiri de 150 de ani, puține din ele sunt mai vechi.

Și, din păcate, au distrus o grămadă de biserici. Le asociau cu puterea de la Madrid, sentimentele anticlericale aveau explicații în nou dobânditul sentiment național catalan.

Știți, de exemplu, că limba catalană nu se mai vorbea aproape deloc la 1850? Ea a fost, practic, recreată, plecând de la texte scrise și de la locuitorii satelor izolate, unde puterea regală intervenise mai puțin.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
  • Niciun abonat la acest review, încă...
  • Alte impresii din această RUBRICĂDescoperă Barcelona:


      SOCIALs
    Alătură-te comunității noastre

    AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
    SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

     
    [C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
    AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.059251070022583 sec
    ecranul dvs: 1 x 1