GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Cu trenul la Istanbul
In aceasta perioada, septembrie 2022, cand foarte multe curse aeriene se anuleaza, pentru a avea certitudinea ca nu ne stricam vacanta, am ales calatoria cu trenul la Istanbul.
In anii trecuti am mers cu autocarul sau masina proprie. Cu autocarul am avut evenimente foarte neplacute, fiind singurii turisti din autocar, restul bisnitari obisnuiti, pesti cu femeile aferente si traficanti dubiosi. In autocar se fuma, se bea si se dansau manele pe intervalul dintre scaune. Ghidul insotitor ne-a confiscat pasapoartele ca sa cumpere tigari si alcool din duty free pe numele nostru, au vrut sa ne introduca pachete suspecte in bagajele noastre, ne-au cerut bani pentru vamesi si pentru ca am refuzat, ne-au fost ravasite bagajele, numai ale noastre.
Cu masina personala e obositor pentru sofer, costa benzina + taxe pod + vigneta Bulgaria + taxe autostrada Turcia + parcare in Istanbul.
Trenul, desi petreci in tren un timp dublu, parea o optiune buna ca si confort, la vagon cuseta, si ca pret. Costul este de 38 eur +14 eur patul in cuseta de 4 paturi, in total 52 eur de persoana pe sens. Trenul a circulat numai vara in 2022.
Primul impediment a fost ca la Agentia CFR Unirii, desi scrie la ghiseu ca se vand bilete la trenuri internationale, nu se vand, deoarece personalul a fost detasat in Gara de Nord de la inceprea razboiului din Ucraina. In Gara de nord am putut cumpara bilete numai pentru dus, deoarece ni s-a spus ca pe cele de intors sa le cumparam din Istanbul, din gara Sirkeci, cu lire turcesti, caci nu se poate plati acolo cu cardul.
Am intrat pe site-ul CFR si am cumparat totusi bilete pentru intors dupa ce am facut cont pe site-ul CFR, dar a trebuit sa le ridicam in format fizic de la Gara de nord, pe baza codului de pe internet primit.
Drumul la dus a fost acceptabil, trenul a stationat in cateva gari cu orele, si am ajuns cu o intarziere de doar 3 ore, in total 21 ore. Insotitorul de tren ne-a oferit cate un pahar din carton cu apa fierbinte si un plic de ceai sau ness, la pretul de 1 eur.
Am ajuns in gara Halkali, la 27,63 km de centrul Istanbului, nu in gara Sirkeci din centru unde ajungea trenul de obicei. Ca sa ajungi la gara Sirkeci trebuie sa iei trenul Marmaray, 13 statii. Acest tren arata ca un metrou si trece pe sub Bosfor din partea europeana in partea asiatica. Pentru a cumpara bilet la acest tren, trebuie sa cumperi de la automate, la care scrie doar in turca, un card de calatorie IstanbulCard, valabil pentru acest tren, metrou, tramvaie, autobuze, funicular si vaporase, care costa 50 lire, nerambursabil. Automatul nu primeste plata cu card, nici eur, doar lire, si nu da restul. Pe acest card trebuie sa incarci bani, in plus fata de cei 50 lire. Costul unei calatorii cu Marmaray este de 15,33 lire. Daca mergi pana la o anumita statie, gara Sirkeci, in cazul nostru, inregistrezi cardul si la iesire, la altfel de aparate, si primesti o mica difrrenta de bani inapoi pe card, respectiv vreo 2 lire. Costul unui bilet de tramvai cu acest card este de 7,67 lire. Preturile sunt valabile in luna septembrie 2022, altfel ele sunt in continua crestere, datorita devalorizarii lirelor turcesti.
La sfarsitul calatoriei am ramas cu cardul IstanbulCard care a costat 50 lire si inca o suma de aproape 10 lire, pentru ca nu poti alimenta decat cu bancnote de 5,10, etc., peste ce ai nevoie pentru tariful de calatorie, iar automatele nu returneaza banii de pe card si nici nu dau rest, dupa cum am mai scris. A trebuit sa cumparam ceva, ca sa schimbam in bancnote mai mici pentru alimentarea cardului.
Drumul cu Marmaray intre gara Halkali si gara Sirkeci a durat cam 45 minute si trenul a fost foarte aglomerat. Trenurile Maramaray se succed la un interval de 15 minute.
Drumul de intoarcere cu trenul international de la Istanbul la Bucuresti a fost cu peripetii. Am ajuns in gara Halkali cam cu o ora inainte de plecarea trenului. Am intrebat de la ce peron va pleca. Nimeni din personalul garii nu vorbeste in alta limba decat turca. Nu ni s-a acceptat accesul pe peron, unde sa asteptam stand pe o banca. Am fost indrumati prin semne catre o mica sala de asteptare, unde ne-am inghesuit vreo cateva zeci de persoane, cu bagaje.
Cand trenul a fost tras la peron, au venit si ne-au luat pe toti din sala de asteptare si ne-am asezat la o coada unde se scanau bagajele si se verificau biletele. Ne-am urcat in tren si am avut bucuria de a sta doar eu si sotul in cuseta unde aveam locurile. Cand ne-am urcat, am gasit locurile ocupate de persoane care nu aveau bilete acolo, dar au plecat in alta cuseta.
Trenul avea in compunere vagonul pentru Bucuresti si cateva vagoane pentru Sofia. La vama, si la dus si la intors, ne-am dat jos noaptea, fara bagaje, si am stat la coada la un ghiseu pentru control pasapoarte si aplicat vize. Intre timp vamesii controlau trenul.
Despre wc-urile din tren, trebuie sa va asteptati sa fie la un capat de vagon un wc turcesc, de stat pe vine, destul de mizerabil, pentru ca se revarsa continutul la clatinarea trenului. La celalat capat al vagonului e wc obisnuit. Totusi au hartie igienica, sapun, chiuveta si robinet la nivelul solului pentru spalat partile intime, conform obiceiului turcesc.
Surpriza cea mai neplacuta a intervenit la Ruse, cand dupa o asteptare de circa o ora in gara, am fost coborati din tren in mare graba si urcati in trenul Ruse-Bucuresti N, vagoane de clasa a 2a, fara locuri rezervate si foarte aglomerat. Am ajuns cu intarziere doar de 2 ore, in total drumul a durat 22 ore. Nu ni s-a spus la procurarea biletelelor ca vom face o calatorie cu transbordare, la un tren inferior ca viteza si confort.
Dupa cate stiti, de mai mult timp, trenul intre Bucuresti - Giurgiu nu mai merge pe calea ferata construita in 1869, pe unde trenul parcurgea distanta de 60 km intr-o ora, deoarece pe aceasta linie din 2005 pana in prezent nu s-a putut reabilita sau inlocui un pod daramat, ci prin ocolire prin Videle, pe o distanta dubla, de 115 km, care se parcurg in 3 ore plus intarzieri.
Trimis de dianamea in 22.09.22 16:43:13
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în TURCIA.
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (dianamea); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Cu maşina, autocarul trenul spre Istanbul, ISTANBUL" (deja existentă pe sait)
Review-ul a primit „Punctaj Adițional Actualizare RUBRICĂ”
— (1) la momentul publicării, în rubrica curentă nu existau impresii din anul curent sau anul trecut ;
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ al descrierii.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
Salut! Ma gândeam și eu sa merg în Istanbul cu trenul având în vedere ca vestitul tren Orient Express trecea odinioară și prin București și Istanbul, insa citind review ul postat de tine nu este o idee buna.
Îți recomand sa mergi cu autocarul cu o agenție de turism cu cazare inclusa pentru 3 sau 4 nopti din mai multe motive: destinatia călătorilor este pentru turism și nu neapărat comerț, hotelurile alese de agenții sunt în zona turistica aproape de Piata Sultanahmet, ești lăsat și preluat de la hotel și raportul calitate pret este foarte bun, nu încearcă nimeni sa te oblice sa fii "caraus" pentru veniturile altora, șoferii respecta programul de condus-odihna și este mai sigur transportul, beneficiezi de ghid și ai și program de vizitare obiective inclus.
Recent am văzut la o agenție preturi de 99 eur in perioada următoare.
Felicitări pentru articol și transparenta cu care ai oferit detalii.
@Mirinda:
”Ma gândeam și eu sa merg în Istanbul cu trenul având în vedere ca vestitul tren Orient Express trecea odinioară și prin București și Istanbul, insa citind review ul postat de tine nu este o idee buna.
Durata infernal de mare a călătoriei de 21-22 ore şi diversele probleme de organizare mă determină şi pe mine să exclud varianta trenului.
”Îți recomand sa mergi cu autocarul cu o agenție de turism cu cazare inclusa pentru 3 sau 4 nopti din mai multe motive: destinatia călătorilor este pentru turism și nu neapărat comerț, hotelurile alese de agenții sunt în zona turistica aproape de Piata Sultanahmet, ești lăsat și preluat de la hotel și raportul calitate pret este foarte bun
Recomandarea ta este bună pentru cei care nu au probleme să călătorească sute de kilometri cu autocarul şi pentru cei care doresc să viziteze marea metropolă în scop turistic.
Autoarea articolului nu şi-a dorit neapărat o minivacanţă la Istanbul, ci a ajuns acolo pentru a se îmbarca pe un vas de croazieră, acesta fiind principalul scop al drumului.
@nicole33: Buna! Ma gândesc ca o persoana care decide sa meargă cu trenul sau autocarul știe deja ce implica ca și efort și reprezinta o opțiune mai ales în contextul în care costurile cu biletele de avion se vor scumpi și având în vedere provocările care pot apare în viitor, prezent prin alegerea transportului cu avionul (schimbare zboruri, anulare zboruri, scumpire bilete etc). In final este alegerea fiecărei persoane ce alege și care sunt riscurile, neplăcerile, costurile care vin la pachet.
Legat de articol, nu am înțeles ca autoarea pleca către alta destinație.
@Mirinda: Asa este, trebuia sa ajung la Istanbul pentru a ma imbarca pe un vas de croaziera. La inceput am scris ca nu as fi vrut sa risc sa se anuleze zborul si sa imi stric vacanta, dar nu aveati de unde sa stiti, decat daca citeati si celalalt review postat in acelasi timp, privind croaziera cu Costa Venetia. Nu am pomenit asta in articol, deoarece ma refeream doar la mersul cu trenul.
Am vizitat de mai multe ori principalele obiective turistice din Istanbul si acum am facut doar o revizitare pentru readucere aminte. Aveti dreptate ca excursia de 5 zile la Istanbul merita pretul de 99 eur. M-am interesat si despre aceasta excursie, in sensul ca sa merg cu autocarul turistic, nu cu cel de bisnitari, sa stau o zi sau doua la hotelul din excursie, dar sa nu ma intorc cu acest grup organizat, pentru ca intoarcerea ar fi fost dupa mai multe zile.
Stiam despre aceasta excursie si m-am interesat sa o fac partial, fara retur, merita banii pentru un drum si o cazare sau doua, fara retur, insa nu se potrivea data de plecare cu data cand trebuia sa fiu acolo. Niste prieteni au fost in primavara cu 99 eur. La intoarcere au stat 8 ore in vama turco-bulgara, in timp ce mai multe autocare bulgaresti treceau vama pe langa autocarul lor. Acum insa nu costa doar 99 eur, ci 199 eur. De altfel, daca va uitati la acea agentie, toate plecarile pana la sfarsitul anului, saptamanal, costa cel putin 179 eur, nu 99 eur, reclama e probabil ocazionala, pentru o data la care au mai ramas doar cateva locuri.
Am enumerat avantaje si dezavantaje, astfel incat fiecare sa poata decide in cunostinta de cauza. Cu trenul mergi mai mult, dar la vagon de dormit poti dormi intins, nu cu picioarele atarnand si cu gatul stramb, iar la wc in tren poti merge oricand, nu doar din 3 in 3 ore cand opreste autocarul.
Am mers mult cu trenul prin Europa: Ungaria, Austria, Germania, Italia, Bulgaria, Grecia, dar in conditii mai bune decat spre Turcia si as merge in continuare cu trenul cu vagon de dormit in loc de autocar sau avion. In trenurile spre destinatiile enumerate mai sus, am avut mic dejun in tren inclus in pret, uneori si dusuri cu apa calda.
In gari existau cutii pentru bagaje, astfel incat ajungeai dimineata odihnit, lasai bagajele la cutie toata ziua, vizitai orasul si seara porneai din nou la drum cu vagon de dormit. Recomand calatoriile cu trenul in Europa.
@Mirinda: Orient Express a trecut si in acest an pe la Bucuresti, venind de la Paris si mergand spre Istanbul si retur. Calatoria dureaza 6 zile. Este un tren de lux si costa foarte mult.
"Trenul a plecat pe 26 august de la Paris și a intrat în România pe 28 august, pe la Curtici, la ora 17.29. A staționat peste trei ore la Teiuș (23.10-2.55), cum face an de an, și a ajuns după ora 10 la Sinaia. Călătorii au vizitat castelul Peleș, iar trenul a plecat spre București la 13.45 din Sinaia, ajungând înainte de ora 16 în Capitală.
Trenul a străbătut zona de șantiere de pe coridorul IV, între Arad și Deva, parcurgând cei 150 km în trei ore.
A revenit pe 3 septembrie în România, în drumul său de întoarcere Istanbul - Paris. Pe 3 septembrie a intrat pe la Giurgiu, iar pe data de 4 septembrie a ieșit prin vestul țării. "
Post scriptum. Am facut reclamatie la CFR pentru ca am fost transbordati in alt tren fara rezervare de loc. Am primit despagubiri 15 lei de persoana reprezentand contravaloarea rezervarii de loc.
Pentru intarzierea de mai mult de 2 ore nu am primit despagubire, deoarece despagubirea se acorda pe teritoriul Uniunii Europene si Turcia nu face parte.
Anul acesta, 2023, am calatorit cu trenuri internationale pe teritoriul Uniunii Europene si am primit de la OBB (caile ferate austriece), pentru o intarziere de o ora si ceva pe traseul Genova Viena, despagubire 25% din contravaloarea biletelor, suma ce mi-a fost virata automat in cont, in aceeasi zi dupa ajungerea la destinatie. De altfel, am fost informata prin email inainte de plecarea trenului, de catre OBB, ca trenul va avea intarziere peste o ora.
Apoi am calatorit cu trenul Dacia al CFR, pe ruta Viena Bucuresti, care a avut o intarziere de mai mult de 2 ore. Pentru aceasta intarziere, am facut cerere de despagubire si am primit 50% din contravaloarea biletelor, suma ce mi-a fost virata in cont dupa o luna si jumatate de la depunerea cererii de despagubire.
Pentru intarzieri pe teritoriul Romaniei nu se acorda despagubiri, doar la trenuri internationale pe teritoriul Uniunii Europene.
Acum vreo 4 ani, am calatorit pe teritoriul Italiei, intre Genova si Milano, si trenul a avut intarziere, din cauza unor alunecari de teren si inundatii. Nu ne-au dat despagubire, fiind cauza de forta majora, dar ne-au dat un pachet de "curtoazie" cu mancare si bauturi racoritoare. S-au interesat daca cineva a pierdut legatura cu alt tren din cauza intarzierii, sa gaseasca solutii pentru ei.
Este bine ca cei care calatoresc cu trenuri internationale sa isi cunoasca drepturile.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Sep.2023 Pentru prima data in Istanbul [transport cu autocarul] — scris în 06.10.23 de nelik_l din SLOBOZIA (IL) - RECOMANDĂ
- Jun.2019 Impresiile unui calator de-a latul Turciei... partea 1 — scris în 05.07.19 de dragosh2* din TâRGU JIU - RECOMANDĂ
- May.2019 Drumul cu mașina până la Istanbul — scris în 08.05.19 de sebigeanina din PăTâRLAGELE [BZ] - RECOMANDĂ
- Oct.2018 O placere sa conduci din Bucuresti pana la Istanbul. Nu si in Istanbul :) — scris în 01.11.18 de black_mamba din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Apr.2018 Cu autocarul la Istanbul — scris în 04.05.18 de angela_tudose din TULCEA - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Cum am ajuns cu mașina la Istanbul — scris în 17.07.17 de deeahalap din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Jul.2015 Lucruri de știut la drum — scris în 17.07.15 de cloverina din TâRGOVIşTE - RECOMANDĂ