Noi, oamenii, nu suntem la fel. Suntem diferiți. Gândim diferit, acționăm și ne manifestăm diferit, vorbim și scriem diferit. Și asta e bine! Fiecare privește în felul său o lucrare artistică, un sculptor, un pictor, un autor de carte, sau un muzeu. Sunt persoane care se opresc în fața unei lucrări, altele trec nepăsătoare. Și asta nu e bine!
”Burghezii din Calais”, lucrarea lui Auguste Rodin, am văzut-o cu ceva ani în urmă într-un anume muzeu și nu i-am dat importanța cuvenită, am trecut tangențial pe lângă ea, sunându-mi numai la ureche, ceva de Calais! ”Calaie... Calaie... ăsta e orașul de legătură cu Anglia”, zic în gând și trec mai departe. Ce prostie!
La Muzeul Rodin din Paris, o văd iar. Atunci am deschis ochii, m-am informat și rezultatul a fost altul. Și după ce m-am informat și mai bine, știți că m-am dus, după ani, la muzeul unde o tratasem cu indiferență? Eram curioasă, dacă e la fel, dacă poziționarea personajelor, e la fel. Și da, era la fel!
Când o amică a mea a plecat în Anglia cu autocarul și trecea prin Calais, având cazare acolo, i-am dat sarcină să facă poză la grupul cu același nume din spatele Gării Maritime. Da, era aidoma, identică și la fel. Măi, să fie...
Auguste Rodin, autorul celebrei lucrări, a primit comanda de la primarul orașului Calais, pentru o lucrare care să reflecte spiritul de sacrificiu al locuitorilor, manifestat demult, demult, cu ani în urmă.
Momentul istoric ce-l reprezintă Rodin, în lucrarea ”Burghezii din Calais”.
În 1328, ultimul fiu al regelui Franței Filip cel Frumos, Carol al IV-lea, a murit fără a lăsa un succesor. S-au ivit însă imediat doi candidați la tron: Eduard al III-lea, regele Angliei, nepot de soră al regelui decedat și Filip de Valois, văr primar cu regele decedat. Baronii Franței l-au preferat pe Filip, care a devenit Filip al VI-lea. În 1337, el confiscă ducatul Guyenne, feuda regelui Angliei.
Ca ripostă, Eduard al III-lea a revendicat coroana Franței și a declarat război lui Filip. Este începutul Războiului de 100 de ani (1337-1453), considerat și astăzi ca cel mai lung război din istorie. În 1346, armata franceză este înfrântă la Crécy, în prima mare bătălie a acestui război.
De aici urmează povestea emoționantă a „Burghezilor din Calais”.
Orașul Calais, a cunoscut dealungul timpului o prosperitate economică importantă, grație comerțului pe mare. Orașul, care nu s-a predat și care prezenta importanță economică pentru englezi este supus unui lung asediu, timp de aproape un an. A rezistat din 29 august 1346 până la 3 august 1347. Datorită asediului, populația ajunsese să sufere cumplit de sete și de foame. Au fost atunci, mâncați toți șobolanii din oraș.
Eduard al III-lea a somat locuitorii să-i trimită cheile prin câțiva cetățeni bogați ai orașului, îmbrăcați în haine de penitenți și cu ștreangul la gât, spre a fi spânzurați, ca pedeapsă pentru rezistența lor îndârjită. În caz contrar, amenința să radă orașul de pe fața pământului. Spre uimirea regelui, șase orășeni i s-au înfățișat, gata să-și sacrifice viața pentru salvarea concetățenilor lor.
Cei șase au fost: Eustache de Saint-Pierre, Jean d’Aire, frații Jacques și Pierre de Wiessant, Jean de Fiennes și Andrieus d’Andres.
În final, locuitorii Calais-ului au fost cruțați datorită spiritului de sacrificiu al celor șase, dar și ei, cei șase ofertanți au fost cruțați și asta numai în urma intervenției soției lui Eduard al III-lea. Orașul va fi golit însă treptat de francezi și populat de englezi, care-l vor stăpâni până în 1558.
Deși, cel mai pregnant personaj al grupului este Eustache de Saint Pierre, fiind cel mai în vârstă dintre ei, dar și cel mai bogat din oraș, Rodin îi prezintă pe toți în cadrul aceluiași statut de egalitate. Artistul îi surprinde în momentul în care ei, părăsesc orașul. Unul ține cheile în mână. O luptă internă sfâșietoare se vede pe figura sa. Toți sunt slabi, cocârjați, au privirile disperate și totuși, demni. Fiecare își acceptă soarta, oferindu-și viața pentru salvarea concetățenilor lor.
Eustache de Saint-Pierre, era cel mai bogat, mai bătrân și mai proeminent membru al grupului; este primul care s-a oferit ca voluntar.
Jean d’Aire, este al doilea burghez care s-a oferit ca voluntar, aflat în primul rând al grupului statuar, ține în mână cheile orașului. Figura îi este răvășită.
Jacques de Wiessant, al treilea voluntar, are mâinile ridicate și stă în spatele lui Eustache de Saint- Pierre.
Pierre de Wiessant, fratele mai mic al lui Jacques, și al patrulea voluntar, se întoarce către Jean de Fiennes, ține o mână ridicată și are gura deschisă.
Jean de Fiennes, cel mai tânăr dinte ei, ține mâinile depărtate și gura deschisă.
Andrieus d’Andres își ține capul în mâini. Mâinile sale enorme îi ascund fața.
Acest grup statuar, este inaugurat în 1895, în orașul Calais, în prezența lui Rodin.
În timp ce grupul original se află la Calais, alte versiuni au apărut pe glob: la Universitatea Stanford din California, în grădina Muzeului „Hirshhorn” din Washington D. C., la Muzeul „Rodin” din Philadelphia, la Muzeul „Israel” din Ierusalim, la Gliptoteca din Copenhaga și la Victoria Tower Gardens de lângă Parlamentul din Londra. O replică a monumentului se găsește și în curtea Muzeului „Rodin” din Paris. Alte versiuni se află la Canberra (Australia), Tokyo (Japonia), la Basel (Elveția), etc. Exemplarul care se află la Muzeul Metropolitan al Artelor din New York datează din 1989.
După care, m-am lămurit. Originalul la Calais, restul sunt replici! Grupul statuar este foarte apreciat în lume datorită forței de exprimare a sentimentelor omenești, vis-a-vis de faptul că noi, oamenii, nu suntem la fel, dar și un exemplu de patriotism și dăruire, care la noi, oamenii, este diferit.
Mulțumesc!
Trimis de mihaelavoicu in 03.08.18 16:55:46
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol
12 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@mihaelavoicu:
Interesant. N-am văzut dar ştiam puţin, foarte puţin despre lucrare. Îmi amintesc că prima dată am auzit de ea în clasa XII, la cursul opţional de Istoria Artei. Am fost probabil ultimele generaţii care făceam în şcoală cursuri de acest gen şi care ne-au prins foarte bine în viaţă.
O zi bună!
@elviramvio: Mulțumesc, Elvira!
Dirigintele nostru din liceu, la orele de dirigenție asta făcea cu noi. Benevol și cu de la el putere. Prin anii 60.
@mihaelavoicu: Am fost de două ori la Londra, în apropierea Parlamentului englez daaaar, din păcate, nu știam de acest grup statuar aflat în apropiere.
Mulțumesc că mi-ai dat această informație și, în mod sigur, voi merge să-l văd, dacă voi mai ajunge la Londra!
Știam câte ceva despre lucrare, nu prea multe, însă atunci când am fost și la Paris, timpul - bată-l vina! - nu ne-a ajuns să mergem și la Muzeul Rodin!
Să ai drumuri line și frumoase!
@doinafil:
Să ai drumuri line și frumoase!
Merci!
Nu știu dacă să mai continui sau nu, cu astfel de comentarii asupra unor lucrări artistice. Mă gândesc, poate sunt alții mai în măsură să o facă, mai de specialitate, mai documentați. Sau poate pe unii, nici nu-i interesează!
@mihaelavoicu:Nu poti cere oamenilor sa aprecieze la fel un review. Pe unii ii intereseaza cazari, restaurante si preturi- ceeace e perfect pentru un sait de turism- dar este si o minoritate care apreciaza informatiile de cultura Exista un grup pe AFA din care faci parte si tu, adevarati devoratori de cultura si combinatia celor doua preferinte tin saitul in topul celor dedicate turismului
@mihaelavoicu: N-ai de ce să renunți! Nici unul dintre noi, AFA-iștii nu suntem avizați în a comenta lucrări de artă! (sau sunt și nu știu eu!).
Asta nu înseamnă că nu trebuie să ne spunem părerea, că doar de-aia batem drumurile până la ele, ca să putem spune și altora că „amfostacolo” și să spunem „dacă” și „ce” ne-a plăcut, să-i stârnim și pe alții să meargă să le vadă! Asta-i părerea mea!
Un motiv că ai făcut bine că ai comentat „Burghezii din Calais” este că am aflat de aici, din articolul tău că la Londra am ratat vizitarea lor!
Scrie cum și ce simți, despre tot ce ai văzut și urmează să vezi!
@Michi:
Bună, mama Michi!
Știu bine că nu interesează pe mulți partea artistică a unei plimbări. Așa cum am zis într-un rev. anterior, oamenii sunt diferiți și asta e bine. Dar dacă intri în esența lucrurilor, nu e bine.
Nu e bine, pentru că hrana spirituală este mai eficientă decât cea materială.
Nu mai comentez și vă îmbrățișez!
@mihaelavoicu: Foarte educativ acest review pentru mine. Am fost în Basel vara trecută și în curtea interioară a muzeului de artă în traducere Kunstmuseum Basel se află grupul statuar prezentat de tine. Am crezut că este original, nici nu m-am gândit atunci prea mult la acest lucru...
Te rog frumos să-mi dai voie și să pun 2 poze la acest review. Nu știu dacă voi mai avea timp deși mi-aș dori să scriu despre Basel...
Cu mulțumiri și aprecieri!
@mprofeanu: Chiar te rog. La grupul statuar din Copenhaga nu am putut face poze. Era întunecată sala și nu a ieșit nimic.
Mulțumesc!
@mprofeanu: Mulțumesc! Am văzut poza. E super!
@mihaelavoicu: Impresionantă sculptură și emoționantă povestea ei. Recunosc că nu știam nimic despre ea.
Și eu te rog să continui să scrii despre opere de artă și despre muzee. Eu fac parte din categoria celor care pentru asta intră pe AFA - pentru obiective turistice. Chiar constatam cu regret că informația legată de obiective turistice se diluează pe AFA în favoarea celor din categoria hoteluri, restaurante, catering, adică ceea ce sugestiv se numește HO-RE-CA. E păcat, nivelul "intelectual" al site-ului scade, în favoarea celui "comercial", dar dacă asta interesează pe cei mai mulți...
Chiar n-am înțeles de ce articolul tău e trecut la discuții off-topic și "de interes turistic TEMPORAR ori restrâns". Știu că nu e treaba mea să categorisesc articolele, dar mie nu mi se pare drept.
Oricum felicitări pentru articol!
@RoxanaGRS: Mulțumesc Roxana pentru ecou!
Eu, din start, am intrat pe off-topics. Așa am considerat. Numai dacă aș fi tratat întreg muzeul Rodin, aș fi mers pe un review de călătorie.
Acum bag seama că în 5 zile a realizat 280 de vizualizări,
sharuit de 30 ori și votat de 31 colegi.
A fost o idee, o inițiativă de a ”citi” o operă artistică. Nu un comentariu de specialitate, ci numai informații culese din varii albume de artă.
Mie una, îmi place când merg într-un muzeu, să înțeleg ceva din el, deși nu totdeauna reușesc. Graba, graba...
Mă bucur pentru aprecierile și vorbele primite.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2023 … celor ce poartă în pântec, IUBIRE — scris în 07.05.23 de Alex_Macedo din BUCUREşTI-ORADEA
- Oct.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a VII-a: de la bordel la hamburger nu-i totuși o cale prea lungă... — scris în 22.06.20 de Costi din PITEşTI
- May.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a VI-a: muzică și tehnologie — scris în 13.05.20 de Costi din PITEşTI
- Apr.2020 Amintiri din trecut, din viitor… Paște în Orheiul Vechi — scris în 12.04.20 de iulianic din BUCURESTI
- Apr.2020 Flori și animale în spațiul citadin — scris în 12.04.20 de tata123 🔱 din BUCUREșTI
- Apr.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a V-a: alt subiect de sezon — scris în 11.04.20 de Costi din PITEşTI
- Apr.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a IV-a: subiect de sezon — scris în 07.04.20 de Costi din PITEşTI