In 1970 ne-am cumparat prima noastra masina, Dacia 1100. Asteptasem doi ani venirea ei si iata, o aveam, albastra, frumoasa si cu motor frantuzesc. La o asemenea masina albastra musai era sa-mi fac o rochie de aceeasi culoare cu jupon pe sarma si sa-mi iau carnet de conducere auto.
Examenul la sala n-a constituit nicio problema dar la traseu, desi l-am luat din prima, am avut mari emotii. La slalom imi tremura atat de tare piciorul pe ambreiaj parca as fi avut parkinson, - Doamne fereste! - incat am luat mana de pe volan si mi-am tinut genunchiul fix sa nu se zbata. “Tovarasico, nu umbla cu talente, masina se conduce cu amandoua mainile pe volan” mi-a zis militianul cu ochi de peste mort. Apasasem atat de tare pe genunchi incat mi-a aparut si un carcel. La traseu a mers cum a mers, gararea buna cu spatele dar parcarea, desi am incercat-o de doua ori n-am reusit sa asez masina decat oblic. “Mai exerseaza, to’asa, mai exerseaza”. Am crezut ca ma picase pentru ca nu ma mai apela tovarasico ci to’asa dar nici vorba, am trecut.
Cum am luat carnetul am intrat in mana lui barbatu’miu: “semnalizeaza dreapta, tine banda, mai repede baga-te, mai usurel ca nu esti la raliu”. Am ajuns la concluzia ca cu el n-am sa fiu niciodata conducator auto independent asa ca intr-o dupaamiaza de duminica cu sot (in care avea voie sa circule masina noastra), pe cand el dormea, am luat cheile si tule-o Doamne!
Am ajuns intr-un cartier necunoscut, cred ca in Balta Alba, nu stiam in ce sens s-o iau, salvarea a venit de la un troleibuz pe a carui placuta erau scrise cele doua capete de linie. M-am tinut dupa el, am stat zece minute la capat si apoi retur, pana pe strazi cunoscute.
Usor, usor mi-am dat drumul si iata-ma ca in fiecare dimineata culegeam patru colege de pe traseu si le duceam la serviciu. La intoarcere faceam praf piata Amzei si in maximum o ora portbagajul se umplea varf. Ne raspandeam la cinci cozi: una la oua, alta la pui - fratii Petreus-, alta la ulei, a patra la branza de 28, ultima la hartie igienica. Cand ii venea uneia randul, celelalte patru navaleau peste ea si asa ne umpleam sacosele. Pot sa spun ca eram in castig: fetele imi dadeau cate 5 lei/zi de fiecare iar eu puneam la bataie amortizarea masinii, benzina si arta condusului.
Pe timpul ala, anii 70-80 putine femei conduceau si eram foarte mandra cand intram pe poarta institutului zornaind cheile cu zgomot, sa se auda.
A doua masina a fost o Lada, masina ruseasca solida, puternica. Numai ca era tare inalta. Am crezut ca trebuie sa prelungesc pedalele dar m-am adaptat desi cred ca prin parbriz nici nu ma vedeam de mica ce eram. Cam cum se intampla azi cu un 4x4 condus de cine nu trebuie.
A treia masina a fost o Dacie 1300 castigata la un carnet CEC de 5000 lei; castigul a fost o adevarata mana cereasca pentru ca eram plini de rate si datorii ca sa nu mai spun de meditatiile pentru medicina ale fie-mii.
Implinisem aproape 20 de ani de condus cand m-am pensionat. Am inceput sa scot masina din garaj mai rar, benzina se scumpea mereu dar in principal dupa zeci de ani de strabatut tara in lung si in lat venise vremea sa vedem lumea.
O singura data am condus pe o autostrada, peste 100 km intre Frankfurt si Karlsruhe. Tineam banda doi, in stanga mea vajaiau bolizi, in dreapta camioane si TIR-uri cu coada, eu aveam ochii fixi scosi din orbite “La prima derivatie trage pe dreapta” mi-a zis sotul.
Am schimbat Dacia cu un Fiat Uno dar desi imi placuse enorm sa conduc, de la o vreme nu ma mai interesa. Am mai condus acasa odata, de doua ori, apoi soselele au inceput sa fie invadate de lupi tineri si curajosi, pentru mine trecuse vremea.
Astazi masina e o necesitate desi pentru multi a ramas si o placere. Sa fii stapan pe fiara, sa te uiti de pe carosabil la pietonii care traverseaza sfiosi, sa comprimi timpul, sa te poti rupe saptamanal de monotonia unui oras care te macina si anihileaza, sunt satisfactii la care azi nimeni nu ar renunta.
In timpurile de acum nu poti sa-ti deschizi un drum in viata fara sa stii engleza, conducerea masinii si lucrul la calculator. Aceste trei conditii fiind indeplinite, cu tenacitate dar si ceva noroc poti reusi, asta o spun eu teoretic, rupta de realitate, caci practic voi stiti daca e asa sau nu sau mai sunt necesare si alte ingrediente..
Trimis de Michi in 02.09.10 21:19:39
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol
13 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Poate si pentru ca am sarit binisor de 50, adica felia de viata de "dinainte" e una suficient de groasa pentru a fi avut cam aceleasi trairi... poate si pentru ca in randurile ( si gandurile ) tale regasesc o buna parte din trairile proprii, dar mai ales pentru ca simt ca tot ce scrii izvoraste direct din suflet, iti spun ca a fost o adevarata bucurie sa "te citesc". Bravo!!
Excelent! Desi am prins mai putin ani din vremurile acelea romantice, inclusiv in ale condusului, am revazut cu ochii mintii tot ce-ai povestit, pentru ca am avut parte si eu de cozile la paine si la cate altele. Dar trebuie sa recunosti ca si traficul de-atunci era mai incurajator pentru cei care se incumetau sa faca scoala; am revazut de curand un film cu Radu Beligan care colinda Bucuresti-ul cu un taxi (Toma Caragiu in rol de taximetrist), asa fain se vedeau bulevardele bucurestene, largi, pe 3 benzi, cu doar 2-3 masini si un troleu circuland...
Copil fiind, prima masina in care am urcat a fost Dacia 1100 a unui unchi de-al meu, ce-l mai asteptam sa vina pe la noi si sa plecam la o plimbare! Mai apoi a schimbat-o cu un Moskvici 1500, asta era o adevarata limuzina pe langa Daciutza aia mititica..
Mi-a placut teribil chestia cu cheile zornaind pe degete la intrarea in institut!
Frumoase impresii, nu le-am trait direct fiind prea mici sau prea saraci, dar povestea seamana mult cu cea a unuui unchi al meu, medic, care la fel au pornit cu o vasilica (1100) alba dupa care scurt timp au avut un moskvici si apoi au castigat o Maricica (1300) la carnet de Cec, apoi inca una, si in final au avut un Cielo in anii mai apropiati.
La noi povestea a fost altfel. Mie mi-era foarte frica de bestie si de volanul ei si mi-am pus nevasta sa-si ia carnet si promitandu-i masina in momentul dobandirii actului. Numa' ca am ajuns sa avem masina in fata blocului si carnetul nu mai aparea, decat la a 4 incercare a reusit saraca cu mari emotii, traseul era de vina mereu. A fost o dacie 1310, berlina, second hand cu accident urat in trecut, vopsita bleu nedefinit care ne-a ajutat 5 ani, aproape dupa care in drum spre Predeal exact la paralelea 45 i-a cedat cutia de viteze si n-am mai avut tractiune.
Am reparat-o dar atunci, in 2000 am vazut campionatul european de fotbal prin service-uri auto. Din acest motiv am vandut-o si am luat alta mult mai noua, mare ghinion ca ne-a furat-o un bezmetic dupa un an. Motiv sa facem rate la o supernova, supermasina, cam ploua in ea dar in rest mult superioara. In scurt timp gasim si masina furata si o vindem ca sa acoperim imprumuturile pantru avansul supernovei. In final dupa ce si supernova s-a apucat de prostii la ambreiaj am luat un Logan Mcv care ne omoara si azi cu zile dar merge saracutul pe toate insulele si pe toate stradutele inghesuite pe unde il bagam.
Uitasem de soferul din mine: am luat carnetul la un an dupa nevasta, in 96, din prima si de atunci si pana acum sper ca am depasit 400.000 de km, si din cauza meseriei (am lucrat 4 ani la un dealer auto) si din cauza vacantelor si a excursiilor prea multe, zic unele guri rele.
Ionescunic, toti idealizam amintirile din trecut chiar daca la momentul respectiv ne-au umplut de nervi. Uite eu, am facut prostia sa nu notez ce am vazut pe unde am fost, ma ajuta pozele si pliantele la reconstituire dar ce a fost iesit din comun retin pas cu pas: cum m-am pierdut in Pompei, cum am innoptat la refugiul Grindu, cum ne-a repezit o sasoaica, cum ne-a dat teapa cu cazarea un sicilian, cum mi s-a facut rau de caldura pe Acropole, cum iesisera serpii la soare si eu eram sa-i calc pe Cerna..
Nici sotul meu nu mai este ahtiat dupa condus desi pe vremuri il frigeau mainile sa tina volanul. Mai merge cand si cand si eu nu fac prostia sa-l fortez sau sa-l complexez.
Stimată doamnă Michi,
Review-ul e delicios, mai ales pentru cei din aceeaşi generaţie cu tine, care-şi amintesc cel mai bine şi retrăiesc cu ochii minţii acele vremuri pe care le descrii cu mare talent scriitoricesc, când cu umor, când cu nostalgie, dar pe care sunt sigură că nu ai vrea să le retrăieşti. Meriţi cele 400 PMA şi ţi le dăruiesc din toată inima.
Cum însă acest site l-am descoperit a fi un site de promovare a turismului, iar review-ul tău pare a fi mai degrabă un editorial, poate ar fi bine să-ţi deschizi un blog, să ni-l faci cunoscut şi nouă, sigură fiind că sunt mulţi care vor citi cu plăcere cele scrise de tine. Printre aceştia m-aş număra cu siguranţă şi eu, fiindca apreciez şi gust cu mare plăcere lectura rândurilor tale.
Sper să nu primeşti sugestia mea ca pe o răutate, pentru că nu aceasta a fost intenţia.
Cu cele mai bune gânduri, Mariana Olaru
Din obisnuinta, nu din lipsa de respect, am folosit o adresare mai familiara, netinand cont de grupele de varsta la care "jucam". Cu speranta ca nu am deranjat (foarte tare), imi cer acum scuzele de rigoare.
Cu prietenie, bessondm.
N-am condus niciodata si desigur, nici nu o voi face acum cand am depasit deja prefixul 5.
Prin 1990, cand am putut sa-mi achit apartamentul detinut cu chirie la stat, am retras banii de la CEC (depusi pentru achizitionarea unei Dacii). Oricum pretul masinilor crescuse destul de mult, preferand sa investesc diferenta de suma in acoperirea costului locuintei.
Faza tare a fost un an mai tarziu, cand am primit invitatie de la "Udriste" ca mi-a venit randul, conform inscrierii anterioare, sa fac fac scoala de soferi.
Si acum regret ca am ratat "trenul" acela pentru ca, desigur, mi-ar fi folosit si m-ar fi ajutat in viata.
Mai ales in ce priveste calatoriile, mai lesne de facut cu auto personal, oricand doresti, ai timp si bani, fara sa depinzi de altcineva.
Nici acum, cand masina familiei este condusa de fiul meu, nu ma simt intru totul confortabil, pentru ca destinatiile de vacanta trebuiesc alese sa fie si pe placul "generatiei tinere".
Mi-a placut mult "filozofarea" cu care am rezonat pe de-a-ntregul, dar mai ales ideea exprimata spre final: "sa te poti rupe saptamanal de monotonia unui oras care te macina si anihileaza", in concordanta cu propriile-mi pareri.
Mariana si Olaru sa stii ca am avut un blog pe un alt sait la care postez de mai multi ani. A fost urmarit cu interes de forumiste- in general femei- pentru ca mi-am povestit viata cu bune si rele, cred eu cu obiectivitate, cu inaltari si caderi, pana in 89. Cum relatarile mele despre excursii se vor termina in curand si probabil nu voi mai face altele, am sa vorbesc cu mentorul meu, "guru" ii zic, daca la anul, cand practic nu voi mai avea ce scrie sa deschid acest blog si aici, intr-o sectiune separata. Doamne Ajuta! .
Mulţumesc pentru răspuns şi sincer, aştept invitaţia la lectura noului tău blog, oriunde ar fi el postat. Cum spui şi tu, Doamne ajută! şi să ne... scriem cu bine!
Eu am luat carnetul a cincea oara!
De patru ori am dat cu acelasi politist. Frumos baiat! Dar, nu stiu ce avea cu femeile? Toti barbatii luau iar femeile nici una! O doamna, dupa ce a primt dosarul a plecat spunand ca "de omul prost si de politist sa te feresti ca de... " Atunci "domnul politist" a dezlegat misterul spunand catre singurul barbat din masina " ca are el o proasta-n bloc care-si parcheaza masina pe locul lui"
A cincea oara am avut bafta de am picat la altcineva si-am luat carnetul.
Primul meu drum l-am facut la Ploiesti. Ploua de rupea, dupa ce am trecut de Banesti mi-a aparut o caruta in cale (atunci nu era decat un sens de dus si altul de intors) si-am mers in spatele ei pana la Baicoi, cand a intrat in oras.
Acasa, i-am povestit sotului si la sfarsit... "daca mergea pana la Ploiesti, tu nu o depaseai? " Raspunsul meu: NU!
Altadata, ma intorceam de la Ploiesti si dupa ce am trecut de km 6, am intrat in depasirea unui TIR, atunci am observat ca mai era unul, apoi inca unul si asa am ajuns in apropierea trecerii la nivel cu calea ferata. Din sens invers venea o masina (tot doua sensuri avea DN1). Primul lucru care mi-a trecut prin cap a fost sa opresc masina in mijlocul drumului si sa fug. Masina care venea din sens in vers a tras dreapta mult, al treilea tir m-a lasat in fata lui si totul s-a terminat cu bine.
Altadata eram cu tata si baietii in masina. La iesirea din Valea Calugareasca am accelerat iar la un moment dat vad o masina si o motocicleta de politie incadrandu-ma. Drumul si podul erau in reparatie, nu aveam unde opri pana la Albesti. Tata era rosu la fata, baietii fericiti ca se tine politia dupa noi. Am oprit si-am fost rugata sa merg la masina lor, acolo m-au intrebat daca recunosc masina din poza si viteza. Am recunoscut, am platit amenda, dar greul acum incepea... cu tata.
Am votat cu mare placere, aducandu-mi aminte de prima si singura amenda ca sofer (pana acum).
@Michi
Desi nu sunt ''iubitor'' al filozofarilor turistice, trebuie sa recunosc ca m-a ''prins'' povestioara ta, probabil datorita calitatilor tale de narator si a placerii mele imense pentru condus.
Bravo si la mai multi km!
Perfect de acord cu @mariana. olaru:
”acest site l-am descoperit a fi un site de promovare a turismului
si, de aceea, cred ca review-uri ca "Sofer amator", "Spuneti bogdaproste", "Albumul cu fotografii" nu isi gasesc locul aici.
Eventual pentru asemenea review-uri as infiinta o sectiune separata pe care as numi-o "Amintiri din Epoca de Aur" (fac aceasta propunere fara nici un pic de rautate).
Sectiunea ar fi utila din doua puncte de vedere: cei care vor sa citeasca despre "epoca de aur" vor gasi usor subiectul, in timp ce cei care nu vor sa mai auda despre asa ceva, vor reusi, la fel de usor, sa-l evite.
Observ la @Michi o mare tristete in ceea ce face si in ceea ce spune:
”pentru mine trecuse vremea
”Cum relatarile mele despre excursii se vor termina in curand si probabil nu voi mai face altele
si imi da senzatia ca traieste cu fata la trecut, pare prizoniera amintirilor ei.
@Michi, te rog sa te gandesti cata dreptate are Michael Bolton cand spune: "Tomorrow Is The First Day of the Rest of My Life!"
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2023 … celor ce poartă în pântec, IUBIRE — scris în 07.05.23 de Alex_Macedo din BUCUREşTI-ORADEA
- Oct.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a VII-a: de la bordel la hamburger nu-i totuși o cale prea lungă... — scris în 22.06.20 de Costi din PITEşTI
- May.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a VI-a: muzică și tehnologie — scris în 13.05.20 de Costi din PITEşTI
- Apr.2020 Amintiri din trecut, din viitor… Paște în Orheiul Vechi — scris în 12.04.20 de iulianic din BUCURESTI
- Apr.2020 Flori și animale în spațiul citadin — scris în 12.04.20 de tata123 🔱 din BUCUREșTI
- Apr.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a V-a: alt subiect de sezon — scris în 11.04.20 de Costi din PITEşTI
- Apr.2020 Povești cu și despre cuvinte - partea a IV-a: subiect de sezon — scris în 07.04.20 de Costi din PITEşTI