GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Metroul din New York City - CEL MAI... Partea întâia
Nu, să nu vă așteptați să scriu sau, eventual, să citiți: ”Metroul din New York City cel mai mare din lume!”. Nu, el este doar printre cele mai vechi și mai mari sisteme de transport public din lume.
Deși transportă anual mai puțini pasageri decât metrourile din Tokio, Moscova și Seul, este al șaptelea dintre cele mai aglomerate din lume, după cel din Tokio, Moscova, Beijing, Shanghai, Seul și Guangzhou.
Pe plan local, ca să zicem așa, metroul din NY transportă mai mulți călători decât toate metrourile asemănătoare din SUA, LA UN LOC. Este cel mai rapid și cel mai mare de pe continentul american! Funcționează timp de 24 de ore, 7 zile pe săptămână, 365 de zile pe an
Are, în prezent 468 de stații, dispuse pe cele 28 de linii, a căror lungime, puse cap la cap, atinge 1.355 km (de la New York până la Chicago sunt cca 1.000 km!). Linia cu cea mai mare adâncime se află la 55 m față de suprafața solului.
Peste 1,6 miliarde de călători circulă anual cu acest mijloc de transport, cu o medie de 5,3 milioane de călători în zilele de lucru (record înregistrat în anul 2005), 2,9 milioane sâmbăta și 2,2 milioane duminica. Metroul este propietatea orașului New York, încadrat în Metropolitan Transportation Authority MTA si este adiministrat și operat de New York City Transit Authority NYCTA.
Stațiile metroului sunt situate în cartierele Manhattan, Brooklyn, Queens și Bronx. Trei linii fac exepție și nu trec prin Manhattan:Franklyn Avenue Shuttle în Brooklyn, Rockaway Park Shuttle în Oueens și Brooklyn-Queens Crosstown Local care face legătura între cele 2 cartiere.
O să mă întrebați de ce un newyorkez, dacă are mașină (și cine nu are aici?!) să prefere metroul?! Sau de ce să nu prefere autobuzul?! Am văzut autobuze-hibrid - cu un motor electric și unul pe motorină, mai rentabile în exploatare, mai silențioase și mai puțin poluante!
Nu am să vă țin o pledoarie în acest sens, ci e de ajuns sî vă amintesc că New Yorkul posedă un mediu foarte urbanizat, drumul prin oraș cu mașina te costă banii dați pe benzină (2,32$ gallonul de 3,78 l)), te costă nervi în ambuteiaje (destul de frecvente chiar și pe autostrăzile care străbat cartierele), te costă timp (viteza de deplasare este destul de redusă - tot timpul ”prinzi” stopuri), iar de timpul necesar pentru a găsi un loc unde să parchezi mașina, să nici nu mai vorbim! Uneori trebuie să dai 4-5 ture ca să găsești un loc pe o stradă, cât de cât, mai aproape de locul care te interesează. Desigur mai există soluția parcărilor subterane, dacă ai norocul să dai peste vreuna prin preajmă, dar costă (6-12$ pe oră!).
Tot legat de transportul de suprafață - autobuze și trolee - vara te coci de căldură prin stații, așteptându-le, toamna sub ploi și iarna, în bătaia vântului tăios care suflă dinspre ocean, pe ninsoare, pe viscol, în ger, etc, putem adăuga că, în timpul căderilor masive de zăpadă, acesta ”cade” și atunci ce ne rămâne?! Ei da, METROUL!
În el nu te ninge, nu te plouă, vara e relativ răcoare, iarna e călduț, de mers merge (indiferent de ce vreme e afară), fără ambuteiaje, te costă mai puțin decât benzina și uzura mașinii, intervalul de așteptare a garniturilor e rezonabil, s. a. m. d.
Prin stații, dintre care unele au cîte 3 sau 4 benzi de circulație, circulă trenuri locale și exprese (care opresc numai în anumite stații mari, care sunt și centre de transfer către alte linii).
Cea mai lungă linie: ”A” 8th Av. Express Trans are 50 km(!), pornește din nordul Manhattanului și se termină la periferiile Queens-ului.
60% din totalul lungimii liniilor se află sub pământ, iar 40% la suprafață pe structuri din oțel sau fontă, viaducte de beton și terasamente, complet separate de străzi sau artere pietonale, iar intersecțiile de linii sunt separate, în plan verical, de poduri. Accesul în stațiile care deservesc aceste linii de suprafață se face pe scări sau escalatoare.
Cea mai aglomerată stație subterană este cea de la Times Square - 43th. street cu 65 milioane călători pe an. Din totalul de 468 de stații, avem 9 stații-fantomă care sunt abandonate.
ISTORIC: Cel mai vechi metrou din lume este cel din Londra. În SUA, la Boston, prima linie de metrou a fost inaugurată în 1863. După căderile masive de zăpadă din anul 1888, edilii orașului New York au ajuns la concluzia că un transport de persoane subteran nu poate fi decât benefic, avându-se în vedere că exista un precedent: linia de 95 m construită sub Broadway în Manhattan, de către Alfred Ely Beach. Deși funcțional, sistemul nu a fost extins din motive financiare și politice.
Ezitările au durat apoi până în anul 1900 când s-au început, cu adevărat, lucrările la construcția metroului newyorkez. Ele s-au realizat prin metoda ”șanțurilor” sub străzi, blocând total circulația pe ele, după executarea tunelurilor din fontă sau beton, acestea fiind acoperite. Pentru liniile aflate în sol dur (granit) sau la mare adâncime s-a folosit metoda galeriilor miniere.
Așa că la 35 de ani de la inaugurarea primei linii de transport la suprafață din New York City, în 27 octombrie 1904 ora 19.00 primarul orasului New York,George McClellan, a apăsat pe maneta care comanda punerea în mișcare a primei garnituri de metrou, O călătorie costa un cent(!), așa că în zilele următoare peste 100.000 de locuitori au folosit metroul, unii măcar din curiozitare.
Inițial metroul newyorkez avea 15 linii și 26 de stații, apoi s-au început extinderile spre Bronx, Brooklyn și în 1915 spre Queens.
Sunt 21 de magistrale cu 24 de rute, inclusiv 3 linii de navetă rapidă. Fiecare rută are o culoare reprezentând itinerariul principal din Manhattan și este etichetată ca fiind locală sau expres. În afară de acesta, fiecare linie portă un nume sau o literă.
Deși trenurile opresc în toate stațiile, în timpul nopții unele rute nu funcționează. Un sistem de lămpi globulare amplasate la intrarea din stradă te înștiințează, prin lumina verde sau roșie, dacă stația este funcțională sau nu (de ieșit poți ieși, dar nu poți intra). Pe lângă aceasta, deoarece metroul funcționează 24 de ore din 24, operațiile de întreținere și mentenanță se fac în stațiile terminale.
Harta metroului, pe care e bine s-o cumpărați cât mai repede de la chioșcurile din stații, a fost tipărită, prima oară, în 1979, actualizată în 2010 și este foarte folositoare turiștilor ca mine, deoarece străzile importante sunt indicate pe lângă stațiile de metrou pe care le deservesc și te scutește de bâjbâială.
Multe stații au mezanine care permit călătorilor să treacă de pe un peron pe altul sau la stațiile cu mai multe intrări, să poți intra prin cea care ti-e mai la îndemână și apoi, prin aceste mezanine, să poți ajunge pe peronul care te interesează.
Noi - eu și cu fiica mea, ghidul meu prin oraș - am pătruns, de obicei, în metrou prin intrarea din str. Nassau din Brooklyn. Accesul se face pe scări spre holul unde sunt instalate chioșcurile și automatele unde poți achita costul călătoriei.
Ei și am ajuns și la tarife! De la 1 cent/călătorie, prețul înițial în 1904 (Doamne ce mare și tare era dolarul atunci!), s-a trecut la 5 cenți, preț menținut până în 1948(!), când s-a majorat la 15 centi. În 1953 prețul unei călătorii a crescut la 30 cenți (apar și fisele care se schimbau periodic pe măsura schimbării tarifelor și care au fost retrase din circulație în 2003) și de atunci a crescut, cum era și normal, continuu, ajungându-se astăzi la 2,50 $ / călătorie.
În 1994 s-a introdus Metro Cardul, care din 1997 permite călătorului să plătească o singură dată pentru metrou și autobuz (în condițiile în care călătoria cu autobuzul începe în mai puțin de două ore). Inițial au fost puse în circulație carduri pentru călătorii nelimitate în 7 și 30 de zile, apoi pentru o zi sau 14 zile. Unele carduri permit transferurile între liniile de metrou diferite.
Prețul unui card pentru 7 zile - din care mi-am cumpărat și eu - este de 28$ (din 2010) și 29$ pentru călătorii nelimitate. Cel valabil pentru 30 de zile, cu titlu informativ, costă 90$ pentru 90 de călătorii și 104$ nelimitat. Mă opresc aici cu partea întâia a relatării pentru că am obosit scriind.
- va urma -
Trimis de ioan marinescu in 09.12.17 13:06:42
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în AMERICA DE NORD. A mai fost în/la: New York și Long Island
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (ioan marinescu); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
10 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Descoperă New York-ul, NEW YORK CITY" (deja existentă pe sait)
@ioan marinescu: Interesant acest review! Nu m-am gândit să scriu despre metrou, poate și din lipsă de mult timp.
Citind impresiile tale mi-am dat seama că am vizitat și am folosit 4 din cele 7 metrouri mari ale lumii: Tokyo, Seul, Beijing și Shanghai. Mulțumesc pentru aducere aminte!
Foarte frumos maieste! Am avut marea șansă să văd și eu metroul din New York și m-am dat și eu cu el. Regret că atunci nu am avut aparat de fotografiat. De fapt încă nici nu apăruseră DSLR-eurile. Cîțiva din grupul cu care am fost acolo aveau aparate foto color, dar fiecare făcea fotografii pentru el. Eu am avut în schimb o videocameră de 8 mm, cu care am făcut circa cinci ore de film. Video cameră am avut numai eu asta cel puțin în prima săptămână că după aceea și-au cumpărat acolo și alții. Din acest film am mai scos niște secvențe pe care aș putea să le postez. Dar sânt sigur că dacă mă vei vedea în poze nu mă vei recunoaște.
Aștept și alte relatări. Ex. despre statuia Libertății. Mă gândesc că poate mi-o fi transmis vreun mesaj că mu am mai văzut-o demult.
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut”
— (1) la momentul publicării, nu existau impresii recente în rubrica curentă SAU (1A) ar fi meritat rubrică nouă, dar crearea ei nu a fost considerată oportună (în acel moment);
— (2) depășește pragul minim calitativ & cantitativ impus unei astfel de selecție.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
===
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@ioan marinescu: Mulțumim pentru acest articol.
Să știți că de fiecare dată cănd postați un articol despre New York este citit cu mare interes de mine, mai ales că prin intermediul articolelor am aflat că fata dvs locuiește acolo, iar acest lucru înseamnă implicit mai multe vizite acolo și împrejurimi o mai bună cunoaștere ale obiectivelor turistice, a stilului de viață și cam tot ce înseamnă NYC.
Poate ați observat deja că sînt un fan al acestui oraș-metropolă, de mic am fost fascinat (mai ales de clădirile înalte) de acest loc, iar atracția a culminat prin obținerea vizei și o vizită scurtă de 6 zile. În fine mai am 8 ani de viză valabilă, deocamdată nu am posibilitate dar în 8 ani cred că voi reuși să mai fac o vizită măcar în care neapărat va trebui să mai văd și alte locuri din SUA.
Vizita de 6 zile în NYC au însemnat pe AFA 23 de articole scrise de mine despre diferite obiective. Era cât pe ce să scriu un articol despre metroul din această metropolă, chiar dacă în sejurul de 6 zile am circulat în proporție de 99% pe jos în Manhattan și Brooklyn o singură dată am folosit și metroul între Midtown și Downtown, mai mult pentru a cunoaște această lume de sub pământ. În rest am dorit să experimentez cât mai multe deasupra pământului iar gălăgia trenurilor să aud doar prin grilajele de fier de pe trotuare.
Grand Central Terminal a fost cea mai faină experiență privind o gară-obiectiv turistic, dar coborând în subteran la una din cele două platforme aflate la nivele diferite am observat că nu găsim altceva decât niște galerii obișnuite de metrou. Nu contest vechimea metroului din NYC dimpotrivă o apreciez.
@mprofeanu: Mă bucură și mulțumesc pentru aprecierea rewiew-ului. Din cele enumerate m-am plimbat numai cu metroul din Seul.
@AZE: Mulțumesc pentru aprecieri și pentru vot. Amândoi copii locuiesc acolo. Fata în Brooklyn și băiatul în Long Island NY. Noi am ”consumat” o viză pe 10 ani și acum o ”dumicăm” pe a doua, cât ne va permite sănătatea și va vrea bunul Dumnezeu. Nelipsesc foarte mult zborurile directe, fără escală, cu compania Delta de la București sau de la Budapesta. Zborurile spre Nw York, ”din bucați”, sunt obositoare (mai ales așteptările și transbordările între terminale) și pline de peripeții. Nu cred că o să pot să scriu 23 de rewiew-uru despre New York, dar vreo 10 tot o să-mi iasă. Grand Central Terminal mi-a plăcut și mie, e frumoasă și utilă.
@Ioan Raita: Mulțumesc pentru vot și pentru apreciere. Nici eu nu am postat prea multe fotografii, Cannon-ul meu îmi permite să stochez 1000 de fotografii în memoria lui sau 25 de minte de film. Am să explic în partea doua a relatării mele de ce am realizat așa de puține în metrou. La Statuie, de data asta, n-am fost, mai ales că Atlanticul era cam zbârlit. Caut, alături de colegii din AFA, să completez tabloul New York-ului văzut de turiștii români, cu elemente care nu au fost relatate sau postate parțial.
@ioan marinescu: O calatorie fascinanta si care te face sa te gandesti oare la noi cand va mai fi macar 1 km de metrou pus in functiune?
Felicitari, votat cu mare drag si mai astept povesti din NY.
@mishu: Mulțumesc și cred că voi reveni cu drag cu alte relatări pentru cei dragi și nu numai pentru ei, ci pentru toți fin frăția AFA!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Apr.2023 New York - the City — scris în 06.06.24 de scubi din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Apr.2023 New York City sau… the city that never sleeps — scris în 05.07.23 de Dănuț.Albu din GALAţI - RECOMANDĂ
- Feb.2023 New York în Februarie — scris în 05.11.23 de icata24 din RUGBY - RECOMANDĂ
- Mar.2020 Sfârșitul visului — scris în 13.06.20 de robert din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Feb.2020 Spectacolul străzii — scris în 16.03.20 de robert din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2019 New York - O vacanta care merita facuta toamna! — scris în 30.12.22 de sempreturist din RM VALCEA - RECOMANDĂ
- Aug.2019 Vacanta in America — scris în 11.08.19 de Marius.Marda din DRăGăşANI [VL] - RECOMANDĂ