GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Stuttgart, orașul muzeelor de mașini și mai mult decât atât
Am ales Stuttgart ca una dintre destinațiile din excursia noastră în Germania de anul acesta, datorită celor două mari muzee de mașini pe care acesta le găzduiește – Muzeul Porsche și Muzeul Mercedes. Deși nu suntem ahtiați după mașini, am vrut totuși să vedem aceste două muzee, pentru că ne-am întrebat: „Ce știu nemții să facă cel mai bine? ”; răspuns: „Bere și mașini”. Dacă, în ceea ce privește berea, aprecierea ei se poate face la orice terasă (Biergarten), pentru mașini am ales să le admirăm nu doar pe stradă, ci și în muzee, și să vedem un pic de istorie a lor, să vedem cum au ajuns nemții de-a lungul timpului să construiască asemenea „bijuterii” pe patru roţi.
Comparând cele două muzee, recomand vizitarea lor în ordinea în care le-am menționat mai sus, întâi Porsche și apoi Mercedes, altfel riscați să fiți dezamăgiți. Muzeul Porsche este, evident, doar despre mașini sport. La Mercedes abordarea este alta, prezentarea este mult mai atrăgătoare pentru oricine, nu doar pentru pasionați. Evoluția Mercedes este prezentată în contextul evenimentelor sociale și politice care aveau loc în fiecare etapă, şi atmosfera generală este de lux și confort.
Oricare ar fi însă ordinea în care alegeți să le vizitați, dacă le vizitați pe amâdouă, la al doilea aveți 25% reducere din valoarea biletelor. Deci păstrați biletele de la primul muzeu vizitat și întrebați la al doilea despre această ofertă, pentru că personalul nu te întreabă dacă ai vizitat cumva și celălalt muzeu. Nu este necesar ca cele două muzee să fie vizitate în aceeași zi. Nici nu recomand așa ceva, pentru că veți avea o mare „varză” în cap la sfârșit. De asemenea, recomand să aveți spațiu pe cardurile de memorie de la camera foto sau pe telefon pentru că se fac cu sutele de poze. Exponatele sunt pur și simplu atât de frumoase, încât tentația de a fotografia mașină cu mașină, eventual din mai multe unghiuri, e foarte mare.
De asemenea, în afară de muzeele propriu-zise, vă recomand să vizitați și showroom-urile de prezentare, unde veți putea admira, dispuse pe câteva etaje, modele actuale ale mărcilor respective. La Porsche showroom-ul este peste drum de muzeu, la Mercedes este lipit de muzeu, cumva într-o aripă laterală.
Muzeul Porsche
Se află la stația de S-Bahn Neuwirtshaus/Porscheplatz, pe magistrala S6. Stația de S-Bahn este chiar lângă muzeu. Muzeul este deschis de marți până duminică între 9:00 și 18:00, iar lunea este închis. Prețul unui bilet este de 8 euro. Audioguide-ul este inclus în preț, dar pentru un nepasionat ca mine audioguide-ul nu mi s-a părut foarte interesant. Interesant mi s-a părut în schimb faptul că la unele mașini erau la vedere blocul motor și turbina.
Clădirea muzeului arată super-futurist, atât pe interior cât și pe exterior. În fața muzeului tronează trei „țepuse” în care sunt înfipte trei mașini (am să atașez poze). Înăuntru întâlnești mașini pe sus, pe jos, pe pereți, care se învârt etc.
Foarte important: la Porsche se poate vizita și fabrica Porsche, dar pentru asta trebuie făcută rezervare din timp. Pentru rezervare trebuie să trimiteți email la adresa factorytours@porsche.de . Puteți să scrieți în engleză. În email precizați în ce date puteți participa la o astfel de vizită, nu menționați doar o singură zi. Se fac tururi ghidate, de luni până vineri, inclusiv în engleză, dar se acceptă doar 15 persoane la un tur. Un tur durează mai bine de două ore și nu se merge în paralel, adică abia după ce se termină turul curent, pleacă următorul. Deci sunt foarte puține locuri. Prețul unui asemenea tur este de 6 euro, ceea ce mi s-a părut foarte ieftin. Eu le-am scris cu o lună înainte și deși am stat 3 zile la Stuttgart n-am mai prins locuri în nici una din zile. Deci trebuie trimis email din timp; ei răspund cam în 2-3 zile.
La Muzeul Porsche se poate face și drive test, contra cost – evident. Nu e ieftin, dar cine vrea să conducă un Porsche… De asemenea, în cadrul muzeului există două mașini în care te poți urca, ca să vezi cum e într-un Porsche. Am încercat și noi. Impresia generală este că te urci greu și te dai jos și mai greu. Urcarea și coborârea sunt extrem de incomode, din cauză că mașina este atât de joasă. În rest, are o armată de butoane pe volan, probabil îți trebuie permis special ca să conduci așa ceva .
Muzeul Mercedes
Pentru a ajunge la acest muzeu trebuie să coborâți la stația de S-Bahn Neckar Park de pe magistrala S1. De la stația de S-Bahn urmați indicatoarele către Mercedes Museum. Sunt foarte clare, nu vă puteți rătăci. Muzeul este deschis de marți până duminică între 9:00 și 18:00, iar lunea este închis. Prețul unui bilet este de 10 euro. Clădirea arată tot futurist, dar parcă ceva mai pământeană decât cea de la Porsche. Se urcă întâi cu liftul la etajul opt și de acolo cobori în spirală până la parter. La ultimul etaj sunt cele mai vechi mașini, la parter ultimele invenții, inclusiv o mașină autonomă fără volan și pedale și care te salută când te apropii de ea.
Audioguide-ul este inclus în preț. Spre deosebire de Porsche, aici audioguide-ul mi s-a părut foarte bine organizat, iar informațiile erau interesante chiar şi pentru un neinițiat într-ale mașinilor ca mine. Audioguide-ul funcționează printr-un sistem Wi-Fi, în sensul că îl îndrepți către un simbol de hotspot afișat lângă câte o mașină și el începe să vorbească. Și spune o grămadă de lucruri interesante.
Am aflat astfel povestea numelui mărcii. Până la a vizita acest muzeu, eu credeam că Mercedes este numele fiicei domnului Benz. De fapt este numele fiicei unui negustor de mașini. În vremea de început a mașinilor se organizau curse de mașini. Era sub demnitatea oamenilor bogați să participe la aceste curse, de aceea mulți participau sub un pseudonim: unul era monsieur Pascal, altul monsieur Basil și unul… monsieur Mercedes. Monsieur Mercedes avea într-adevăr o fiică numită Mercedes, de la care și-a luat acest pseudonim. El era ceea ce astăzi s-ar numi dealer de mașini, adică achiziționa mașini de la domnul Benz și le revindea cu un profit frumușel. Multe mașini fiind folosite la astfel de curse de mașini, el a fost cel care l-a impulsionat pe Benz să facă mașini din ce în ce mai rapide, dar în același timp din ce în ce mai sigure. Culmea este că fiica lui, cea care a dat până la urmă denumirea mărcii, nu a condus niciodată o mașină și nici măcar nu-i plăceau mașinile. A murit de tânără și, în memoria ei, mașinile au început să fie comercializate sub acest nume.
O altă legendă este cea a stelei care este emblema Mercedes. Cele trei raze reprezintă de fapt cele trei domenii pe care Benz a încercat să le cucerească: pământ, aer și apă, întrucât fabrica Mercedes a făcut motoare atât pentru mașini, cât și pentru avioane și bărci cu motor. Chiar este expusă o barcă cu motor care i-a aparținut lui Bismark, dotată cu motor Mercedes.
Rămâi uimit cât de inventivi erau, mai ales în perioada de pionierat. Au inventat tot soiul de lucruri: un tramvai, care mergea pe șină, dar cu motor termic, o mașină de pompieri, o locomotivă cu motor termic care mergea pe o șină cu ecartament mic, cam ca la mocăniță (existau locomotive la vremea respectivă, dar erau cu aburi). O mare invenție a fost camionul, la care primii și cei mai interesați clienți au fost berarii, care își puteau astfel transporta mai ușor și mai repede butoaiele cu bere. În acea epocă de început, Ferdinand Porsche a fost mai întâi angajatul lui Benz și multe dintre invențiile legate de motoarele din acea epocă îi aparțin de fapt lui Porsche. Ulterior acesta s-a separat și și-a făcut propria uzină, axată pe mașini sport.
Pe măsură ce se coboară se ajunge la mașini din ce în ce mai moderne. Pe palierele în spirală ce coboară de la un etaj la altul sunt expuse panouri cu fotografii și texte care povestesc ce se întâmpla în Germania și în lume în perioadele respective, astfel încât povestea Mercedes este spusă în contextul istoric al evenimentelor. O relatare pe scurt a evenimentelor este spusă și în audioguide pe perioada dintre etaje. Iluminatul în muzeu este foarte interesant realizat, astfel încât să pună în valoare cât mai mult exponatele. Spre deosebire de Muzeul Porsche, unde unele exponate erau zgâriate, cu tapițeria deteriorată (așa cum au fost probabil achiziționate de către muzeu, fără o recondiționare minuţioasă, sau aşa cum au ajuns după participarea la evenimente sau competiţii), la Mercedes toate exponatele sclipeau și erau extrem de bine recondiționate.
Mi-au plăcut în mod deosebit mașinile din perioada interbelică, deosebit de luxoase. În audioguide spuneau că o astfel de mașină costa în jur de 40000 de mărci în anul 1938, ceea ce la vremea respectivă era o sumă exorbitantă. După război au început însă să fabrice mașini care să se adreseze și oamenilor obișnuiți, nu doar celor mai bogați. Fiecare mașină are o poveste, la una se spune de exemplu că era mașina preferată a împăratului Japoniei, Hirohito, alta era mașina cu care mergea Adenauer la întâlnirile oficiale etc.
După vizitarea muzeului, am trecut în showroom-ul Mercedes, unde pe trei etaje sunt expuse modele comercializate în prezent. La etajul superior am găsit autoturismele AMG și Maybach. La unele modele este afișat prețul, la altele nu, și se menționează că pentru detalii trebuie să contactezi staff-ul tehnic.
Altceva în afară de maşini
Dar Stuttgart nu este doar orașul muzeelor de mașini. Are un centru drăguț, cu o stradă pietonală care pornește chiar de la gară, plină de magazine și terase. La capătul acesteia, într-o piață de dimensiuni generoase, se pot admira Palatul Nou și Palatul Vechi.
În apropiere de Stuttgart, la Ludwigsburg, se poate vizita palatul cu același nume. Palatul în sine este enorm, are peste 400 de camere. Dintre acestea se vizitează doar câteva zeci, în cadrul unui tur ghidat. Palatul Ludwigsburg este considerat un fel de Versailles al Germaniei. Comparația se datorează, cred, și grădinilor deosebit de frumoase amenajate în stil baroc. În afară de palatul propriu-zis și grădini, în același complex se mai află Muzeul Ceramicii și Muzeul Modei. Nu există bilet combinat palat+grădini, ci doar un bilet care include tot, adică palatul, cele două muzee amintite și grădinile. Biletul doar pentru palat costă 8 euro, biletul pentru grădini 9 euro, adică mai mult decât palatul. Mi s-a părut enorm, în condițiile în care prin Austria astfel de grădini se vizitează gratuit (cum ar fi la Palatul Schonbrunn sau la Palatul Belvedere din Viena). Se pare însă că nemții au obiceiul de a lăsa cam vraiște grădinile frumoaselor lor palate, iar atunci când se îngrijesc de ele, li se pare ceva extraordinar și cer un preț pe măsură. Drept urmare, n-am vizitat grădinile baroce (Blühendes Barock), ci ne-am mulțumit cu o privire aruncată din palat asupra grădinilor. Pentru a ajunge din Stuttgart la Ludwigsburg se folosește S-Bahn pe linia S5 sau S4. Atenție, că vă trebuie bilet pentru două zone de transport (voi detalia mai jos). De la gară la palat se poate merge pe jos (cam 20 de minute) sau se poate lua autobuzul 421,427,430,443 sau 444. Tururile ghidate în limba engleză au loc la 1:15 p. m. sau 3:15 p. m., de luni până vineri. Sâmbăta și duminica mai există în plus un tur ghidat în engleză la 11:15 a. m.
Orășelul Ludwigsburg este frumușel și cochet, merită o plimbare pe străduțele sale și o bere la terasele din centru.
În încheiere, aș vrea să povestesc câte ceva despre transportul public în Stuttgart. Transportul e organizat, ca și în alte orașe din Germania, pe zone. Începând din 01.04.2019 au o nouă hartă a zonelor de transport, adică au doar 4 zone. Înainte aveau vreo 80, de îți trebuia 3 facultăți ca să știi ce fel de bilet și pe câte zone trebuie să-ți cumperi. Le-a dat Dumnezeu gândul cel bun în cele din urmă :) . La Stuttgart, mai mult ca oriunde, merită biletele de o zi (Tagesticket) pe toate mijloacele de transport, deoarece prețul a două bilete simple, este cât un astfel de Tagesticket. Măcar două călătorii tot faci într-o zi. Un bilet de o zi costă 5,2 euro pentru o zonă și 6 euro pentru 2 zone. În principiu, pentru a circula în Stuttgart îți trebuie bilet pentru o singură zonă, însă pentru a merge la Ludwigsburg se ia bilet pentru două zone. Au și o aplicație pe care dacă o instalezi poți lua bilet direct de pe telefonul mobil. Noi n-am folosit-o, am luat bilete de la automatele din gară. Mai multe informații despre transportul public găsiți la adresa http://en.vvs.de/ . Ca idee, S-Bahn-urile lor mi s-au părut foarte aglomerate la orele de vârf, ceea ce n-am văzut prin alte orașe germane, nici măcar în Berlin (excepție – situația în care s-au stricat două tramvaie în drum și s-au înghesuit călătorii din 3 tramvaie într-unul singur).
În concluzie, deși nu este atât de asaltat de turiști, Stuttgart merită o vizită și nu doar dacă sunteți foarte pasionați de mașinile germane.
Trimis de RoxanaGRS in 16.09.19 11:36:17
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în GERMANIA.
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (RoxanaGRS); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
6 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@RoxanaGRS: Superb! Modelul din fotografia nr.36 este preferatul meu, dar nu aș refuza niciun model de Porche, fie nou fie de epocă. Îmi plac foarte mult. Dacă eram acolo trebuia să mă dea ei afară din muzeu pentru că eu nu aș fi ieșit. Îmi plac foarte mult mașinile chiar dacă nu sunt bărbat.
Felicitări pentru articol și fotografiile suprbe!
Călătorii plăcute!
Numai bine!
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
Stuttgart e orașul meu preferat dintre orașele mari ale Germaniei. Are, zic eu, cea mai frumoasă amplasare, între dealuri cu vii și păduri, înconjurat de multe zone verzi, un oraș în care mi-ar plăcea să locuiesc.
Îmi place că ai remarcat valoarea culturală a muzeului Mercedes. E într-adevăr mai mult decît un muzeu auto, foarte bine gîndit și pus în operă. Are și avantajul că e destul de recent construit, în 2006 sau 2007. Eu l-am văzut curînd după deschidere, în 2007, din păcate destul de pe fugă, pentru că nu aveam timp, și eram însoțit și de persoane mai puțin interesate de subiect, cum ar fi fie-mea de 4 ani atunci, pe care nu am vrut să o plictisesc prea tare. Deși pînă atunci mai fusesem în Stuttgart de cîteva ori, și văzusem muzeul vechi (care era mai dergabă o simplă expoziție auto, dar era situat în interiorul uzinei, deci vedeai și, pe dinafară, o parte din uzină), de atunci nu am mai ajuns acolo, dar la următoarea vizită în oraș muzeul Mercedes e primul pe listă. Și Porsche al doilea. Pînă atunci, mai răsfoiesc cărțulia cumpărată de la muzeu, albumul-ghid.
M-am uitat la poze curios dacă ai surprins modelul 500K. Și mie mi se pare cel mai elegant și frumos automobil Mercedes. Văd că și ție, e cel din poza 49. Cred că e greu de trecut cu vederea, e probabil printre cele mai fotografiate modele din muzeu.
Pentru că te-a interesat istoria numelui Mercedes, vreau să aduc niște corecturi, ca să fie lucrurile mai clare.
Firma, de azi, Mercedes-Benz (de fapt Daimler AG), s-a format în 1926 prin fuziunea a 2 firme rivale pînă atunci, ambele producătoare de automobile, oarecum din aceeași zonă: Daimler din Stuttgart și Benz din Mannheim. Benz e creditat ca fabricantul primului autoturism din istorie, iar Daimler a primei motociclete, dar și el a construit o „căruță cu motor” cam în același timp cu Benz. Daimler era asociat cu alt inginer, ce a devenit și el un mare nume al industriei auto: Maybach.
Deci, cele două jumătăți au fuzionat în 1926: Daimler și Benz, formînd firma Daimler-Benz (azi numele lui Benz nu mai apare, se cheamă Daimler AG). Au unit și emblemele. Benz producea autovehicule sub numele Benz, iar Daimler era cel care producea mașini sub numele Mercedes. Ca urmare, automobilele firmei Daimler-Benz se numesc, pînă în ziua de astăzi, Mercedes-Benz. În rest, istoria e valabilă, Mercedes era fiica lui Emil Jelinek, care vindea mașinile lui Daimler în Austro-Ungaria. Pentru că vindea bine, a comandat mașini cu numele fiicei sale, ca „brand” personal, iar acestea, odată devenite cunoscute inclusiv în competiții auto, au impus de la sine folosirea numelui pentru toate produsele Daimler. Lumea cunoștea numele Mercedes mai bine decît numele Daimler. Cel mai bun model fabricat de Daimler fusese Mercedes-ul comandat de Jelinek, așa că au păstrat numele.
Interesant e că Benz și Daimler nu s-au cunoscut în persoană, nu s-au întîlnit, nu au discutat niciodată. Oricum, și Daimler, și Jelinek au murit cu mult înainte de fuziunea companiilor, numai Benz a prins-o.
@Dana2008: Mulțumesc, mă bucur că ți-a plăcut. Și noi ne-am dat greu scoși de acolo, din ambele muzee, dar mai ales de la cel de la Mercedes. Îți doresc să ajungi să admiri aceste muzee în realitate.
Noi am vizitat și muzeul BMW de la Munchen, și acela mi-a plăcut, dar despre asta urmează să povestesc în alt articol.
@abancor: Mulțumesc pentru completări. Foarte binevenite.
Și mie mi-a plăcut Stuttgart, atât cât am apucat să vedem din el. Mi s-a părut foarte civilizat, aerisit și mai puțin aglomerat decât alte orașe germane.
Mercedesul roșu din poza 49 e într-adevăr preferatul meu din tot muzeul, am scris și la comentariul la fotografia respectivă. Mi s-a părut pur și simplu superb.
Cum am spus și mai sus, am vizitat și Muzeul BMW de la Munchen (și acela destul de bine realizat), dar din toate cele 3 muzee de mașini, cel de la Mercedes mi s-a părut cel mai bun. Conduce detașat.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Apr.2018 Stuttgart - cateva ponturi pentru 1 zi — scris în 11.05.18 de MrCod din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2017 Sigmaringen şi castelul său... — scris în 21.01.18 de Cristian_h* din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- Jul.2016 Slalom prin muzeele Stuttgart-ului — scris în 19.10.16 de Radu Tudoran din CăLăRAşI - RECOMANDĂ
- Jul.2016 Shopping la Metzingen — scris în 25.07.16 de giuliani din [DE] - RECOMANDĂ
- Jul.2016 Fernsehturm Stuttgart - Turnul televiziunii — scris în 17.07.16 de Dan&Ema din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2016 Sunete ceresti pentru suflet - orgile bisericii Stiftskirche din Stuttgart — scris în 22.05.16 de Dan&Ema din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- May.2016 Stuttgart, al 2-lea cel mai scump oras al Germaniei — scris în 15.05.16 de Dan&Ema din BUCURESTI - RECOMANDĂ