GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Zece măsuri de frumuseţe a dat Dumnezeu lumii; nouă Ierusalimului, restului lumii numai una. Zece măsuri de suferinţă a dat Dumnezeu lumii; nouă Ierusalimului, restului lumii numai una.
Talmudul
Mărul discordiei
Oraș sacru pentru cele trei mari religii monoteiste și considerat cândva centrul lumii, Ierusalim (Yerushalayim în ebraică, Al-Quds în arabă) fascinează prin bogăția de vestigii, lăcașuri de cult și monumente și întristează totodată: istoria sa multimilenară este un șir interminabil parcă de conflicte între romani și evrei, între cruciați și musulmani, între coloniștii israelieni și localnicii palestinieni.
Ierusalimul adăposteşte trei dintre cele mai venerate locuri de pe Pământ: Biserica Sfântului Mormânt, centrul credinţei creştine, locul răstignirii lui Iisus; Zidul Plângerii, singura porţiune rămasă din Al Doilea Templu, cea mai sfântă relicvă pentru comunitatea evreiască; şi Domul Stâncii – al treilea mare loc sfânt în tradiţia musulmană, de unde Profetul Mohamed şi-a început călătoria la ceruri.
Aici Dumnezeu l-a încercat pe Avraam, cerându-i să-şi sacrifice fiul, iar o mie de ani mai târziu locuitorii oraşului au fost cei care l-au întâmpinat pe Iisus, aşternându-i ramuri de salcie în cale, apoi l-au însoţit pe Drumul Crucii până la locul răstignirii. Ierusalimul a fost capitala regilor David şi Solomon, adăpostind cele două temple antice, şi rămâne pentru evrei un memorial național.
Încărcătura spirituală, religioasă și politică a Ierusalimului nu poate fi pusă la îndoială și nu este probabil de mirare că orașul a inspirat și continuă să inspire atâtea speranțe, atâta devoţiune, dragoste şi nebunie...
Miza este într-adevăr uriașă, atât pentru evrei, cât și pentru palestinieni, iar marile puteri au și ele interese în zonă... Aflat în centrul conflictului israeliano-palestinian, Ierusalimul este aprig contestat şi profund divizat: un singur oraş, două ţări. În 1980 Israelul a declarat Ierusalimul drept unica şi indivizibila capitală a statului şi oraşul este centrul său administrativ, despărţit însă de Malul de Vest de către Zidul de Securitate; pe de altă parte, şi pentru palestinieni Ierusalimul reprezintă capitala şi sufletul culturii şi aspiraţiilor lor iar cele două comunităţi convieţuiesc dificil, cu evreii controlând de facto întreg orașul, inclusiv partea estică.
Ierusalimul are peste 800.000 de locuitori, din care 61% sunt evrei, 35% musulmani şi restul alte etnii.
Cât privește comunitatea internațională, majoritatea statelor nu aprobă ocuparea Ierusalimului de Est de către israelieni ca urmare a Războiului de 6 Zile din 1967 și nici declarația din 1980, declarată nulă de ONU prin rezoluția 478. Mulți membri ONU consideră că Ierusalimul ar trebui să aibă statut internațional. ONU, Curtea Internațională de Justiție și Autoritatea Națională Palestiniană privesc Ierusalimul de Est drept „teritoriu palestinian aflat sub ocupațieˮ și condamnă înființarea de noi așezări evreiești în Ierusalimul de Est și pe Malul de Vest.
Problema pare pe moment insolvabilă și perspectiva proclamării Ierusalimului drept capitală atât a Israelului cât și a viitorului stat palestinian destul de îndepărtată.
Ierusalimul dintr-o privire
Așezarea geografică, pe Dealurile Iudeei, mărginite spre vest de terenurile cultivate cu măslini, cereale și viță de vie de pe coasta Mediteranei iar la est de deșertul arid al Văii Iordanului, reprezintă unul dintre atuurile incontestabile ale orașului, căci de pe culmi se deschid panorame fantastice. Cele mai frumoase fotografii le veți obține de pe Muntele Măslinilor, de vizavi de Hotelul 7 Arches, de unde întreg Ierusalimul vi se așterne la picioare.
În același timp, delușoarele pe care este amplasat Orașul Vechi înseamnă că inevitabil veți fi nevoiți să urcați și să coborâți pentru a ajunge la Biserica Sfântului Mormânt sau la Zidul Plângerii pante, ce-i drept ușoare, dar suficient de solicitante încât să vă obosească și să vă pună la încercare inima și picioarele.
Monotonia cromatică, respectiv predominanța evidentă a albului-gălbui atât la clădirile laice, cât și la cele religioase, se datorează pietrei de calcar excavată din împrejurimile Ierusalimului, folosită în construcțiile din oraș încă din antichitate. În 1916, guvernatorul britanic Ronald Storrs a instituit obligativitatea utilizării acesteia, cu scopul de a păstra „caracterul istoric și estetic unicˮ al orașului, iar regula a rămas în vigoare și astăzi, constituind un impediment în calea investițiilor pentru că nu pot fi ridicate construcții care diferă de cele din jur. În consecință, pentru a diversifica economia orașului, bazată până de curând aproape exclusiv pe turism (peste 3,5 milioane de vizitatori anual), companiile de IT, care au creat în ultimii ani câteva mii de locuri de muncă în Ierusalim, au fost nevoite să-și amplaseze sediile la nord de oraș, în Har Hotzvim, un fel de localitate-satelit.
Arhitectura banală este unul din aspectele care m-a surprins cel mai mult în Ierusalim. Clădirile au fost concepute în parametri eminamente funcționali, cu ferestre mici (care împiedică pătrunderea aerului cald) și lipsite în general de decorațiuni. Combinată cu monocromatica, absența preocupării pentru înfrumusețarea habitatului, vădita neglijență cu care e tratată această chestiune creează impresia unui oraș tern și fără personalitate. În plus, spațiile verzi sunt ca și inexistente în Orașul Vechi și prea puține, după părerea mea, în Ierusalimul de Vest (cu excepția zonei periferice unde sunt amplasate Knessetul și alte sedii ale administrației centrale). Am dus și dorul scuarurilor largi, mărginite de terase umbroase, cu mese scoase pe trotuar.
Noroc cu luminițele de Ramadan, care mai înveseleau un pic atmosfera în zona Porții Damascului, unde am locuit. Originile acestui obicei se regăsesc în Egipt și datează din timpul califatului fatimid: conform tradiției, califul Al-Mu'izz li-Din Allah ar fi fost întâmpinat de către egipteni cu lămpi, pentru a sărbători sosirea sa în Cairo în timpul lunii sfinte a Ramadanului
E momentul să adaug o observație personală și cu caracter general care vi se va părea probabil cel puțin deplasată unora dintre voi: în general, nu arhitectura este cea care impresionează la clădirile care fac faima Ierusalimului. Biserica Sfântului Mormânt nu atrage privirile prin cine știe ce detalii ornamentale, prin eleganță sau proporții bine gândite, iar faptul că se află „înghesuităˮ între un minaret și un bazar nu îi conferă strălucire. Nu exteriorul e important, ci semnificația copleșitoare pe care mormântul Mântuitorului o are pentru creștini.
Prin urmare, dacă vă așteptați să vă delectați cu realizări arhitectonice de excepție sau cu tezaure de artă neamaivăzute, veți fi dezamăgiți. Pe Muntele Măslinilor sunt câteva biserici relativ noi cu elemente decorative (mozaicuri, turle) interesante, dar care nu se compară ca anvergură și reușită inginerească și arhitecturală cu catedralele vechi ale Europei de la Sevilla, Paris, Milano ori Praga, ca să dau doar câteva exemple, și nici cu inovativa și îndrăzneața operă modernă a lui Gaudí din Barcelona. Singura clădire care într-adevăr frapează cu magnifica sa cupolă aurită și superbele plăci de ceramică pictată este Domul Stâncii de pe Haram esh-Sharif (Muntele Templului), sanctuarul musulman care adăpostește Piatra Sfântă. El este obiectivul cel mai vânat de fotografii profesioniști sau amatori – poate în chip ironic, dacă stau să mă gândesc...
Traficul este, așa cum m-am așteptat de altfel, infernal în Ierusalim. Puzderia de autobuze, microbuze sherut, autoturisme personale (căci în Orient dacă nu ai mașină se cheamă că nu exiști), taxiuri și autocare cu turiști îngreunează deplasarea dar, fapt surprinzător pentru mine, totul se desfășoară în relativă ordine și cu respectarea regulilor de circulație. Nu numai că pietonii traversează în general pe zebre iar șoferii respectă culoarea roșie a semafoarelor, dar te și așteaptă să treci de cealaltă parte a străzii fără a claxona sau a da alte semne de nerăbdare. Mai mult, de cum te văd la marginea trotuarului, opresc și te invită să traversezi: cum sunt o „căscatăˮ de felul meu, adică am obiceiul să mă întrerup din mers oriunde îmi vine pentru a mă holba la cine știe ce chestii, nu de puține ori mi s-a întâmplat ca să cauzez astfel de gâtuiri în trafic, nedându-mă dusă din loc decât de ghionturile (amicale) ale soțului...
Numeroasele autobuze acoperă toată suprafața orașului, asigurând deplasări destul de rapide, deși la prețuri mari – 5,90 ILS/biletul, care se cumpără de la șofer, cu excepția tramvaiului.
Și dacă tot am pomenit de tramvai (sau metroul uşor - L1), unica linie de până acum a fost dată în funcţiune în anul 2010 iar podul său futurist de lângă autogara centrală israeliană Egged a devenit deja o emblemă a oraşului, cu coloanele sale de susţinere înalte şi elegante. Tramvaiul circulă din vest până în est, străbătând Jaffa Road, una dintre arterele pricipale ale orașului. Palestinienii s-au opus proiectului, pe motiv că tramvaiul a fost destinat să asigure legătura cu coloniile Pisgat Zeev și Neve Yaakov din est. În timp ce autobuzele dispun și ele de aer condiționat, tramvaiul este singurul mijloc de transport în comun din Ierusalim cu afișaj electronic în stații și în interior și cu o hartă a stațiilor. Noi l-am folosit des, hostelul nostru aflându-se la mai puțin de 100 m de stația Poarta Damascului, pentru a ajunge la plimbare și cumpărături pe Jaffa Road, precum și la Muzeul Israel din Ierusalimul de Vest.
Una din dificultățile majore cu care ne-am confruntat a fost aceea a descoperirii traseelor mijloacelor de transport. Asta pentru că în stații nu există panouri cu hărți, denumirile stațiilor sunt numai în ivrit și/sau arabă și nu am reușit nici pe net să descopăr prea multe amănunte. În plus, în afara autogării centrale (israeliene) - Jerusalem Central Bus Station -, situată în Ierusalimul de Vest pe Jaffa Road, există o stație arăbească la ieșirea din Poarta Damascului, urcând puțin în dreapta, de unde noi am luat autobuzul 275 spre Muntele Măslinilor, precum și două autogări arăbești, ambele în apropiere de Poarta Damascului și de hostelul nostru: una pe Sultan Suleyman Street, de unde am luat autobuzul 231 spre Bethlehem, și a doua pe Nablus Road. Pentru detalii, accesați: cicts.org/default.asp?id=439. Rețineți că autobuzele arăbești au A/C și sunt la fel de confortabile ca cele israeliene.
Repet că în Ierusalim circulă și foarte multe taxiuri (albe cele israeliene, galbene cele palestiniene). Atenție însă să nu vă lăsați păcăliți!
Oamenii
Unul dintre aspectele care frapează cel mai mult în Ierusalim (pe lângă prezența masivă a poliției, armatei sau a unor cetățeni civili înarmați – poate un fel de gărzi patriotice?) este marea concentrare de evrei religioși și ultrareligioși. Conform statisticilor oficiale, aceștia reprezintă 52% din locuitorii evrei ai orașului și sunt concentrați în cartierul Mea Shearim - „o sută de porțiˮ, aluzie la însutirea roadelor pământului culese de patriarhul Isaac (Facerea 26:12). Întemeiat în 1875 la nord de Jaffa Road și centrul comercial al Ierusalimului, cartierul este ocolit de obicei de turiști din cauza atitudinii uneori ostile a rezidenților.
Evreii Haredi, cum sunt numiți aceștia, sunt ușor de recunoscut pe stradă: bărbații poartă un fel de pardesie lungi până în pământ, pălării cu boruri late și se îmbracă numai în negru. Își lasă perciuni lungi și cârlionțați. În afara respectării scrupuloase a tuturor dogmelor şi ritualurilor mozaice, evreii Haredi studiază zilnic Tora. Unii Haredim nu recunosc statul Israel, considerându-l, până la venirea lui Mesia, un stat profan. Ba chiar au negociat cu Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei acceptarea lor drept comunitate evreiască antisionistă… Mulţi dintre ei refuză să lucreze şi să-şi satisfacă stagiul militar, dedicându-se studiului în yeshiva, școli talmudice subvenţionate de contribuabili.
Haredim se opun vânzării de mâncare nekosher, filmelor „indecente” şi magazinelor deschise de Sabat. Toate acestea au provocat resentimente şi chiar ostilitate din partea populaţiei laice, însă Haredim se consideră apărători ai religiei. Fără stricteţea lor, afirmă ei, iudaismul ar dispărea.
La fel ca musulmancele, femeile Haredi se acoperă din cap până în picioare şi îşi ascund părul sub baticuri sau peruci. Rabinii Haredi au interzis lectura cărţilor laice şi a ziarelor, televiziunea şi au încercat același lucru și cu internetul (deşi în final au fost nevoiţi să-şi construiască o pagină de web din motive de afaceri). Alte tehnologii sunt însă în general permise – de exemplu, Haredim au voie să şofeze şi să utilizeze produsele electrocasnice, însă numai după examinarea lor atentă, pentru a nu intra în contradicţie cu practica religioasă.
Evreii Haredi dau multe bătăi de cap autorităților, opunându-se oricăror inovații și „modernismeˮ. De pildă, în iunie 2009,30.000 de evrei ortodocși au participat la lupte de stradă împotriva poliției pentru a împiedica construirea unei parcări.
Impresionantă pentru mine a fost vederea unor băieți Haredi foarte tineri – 10-14 ani – ieșiți de la școală în recreație în cartierul evreiesc din Orașul Vechi și a altora, cărora abia le mijise mustața și care participaseră la o înmormântare la cimitirul de la poalele Muntelui Măslinilor. Ei sunt viitorii rabini!
Keffyia, baticul înnodat pe frunte, un simbol al rezistenţei palestiniene, s-a demodat și nu l-am întâlnit decât rareori, dar mai des în Bethlehem. În schimb, kippa (sau yarmulka în idiş), un acoperământ de cap evreiesc de dată relativ recentă, mai precis din secolul al XIX-lea (până atunci, evreii se rugau acasă sau în sinagogi cu capetele descoperite), este în continuare popular și în Ierusalim îl poartă foarte mulți bărbați. Cele din catifea neagră sunt în general apanajul sectei Haredi, în timp ce bonetele mai mici, tricotate şi prinse în păr cu agrafe, indică de obicei preferinţa pentru dreapta politică. Evreii mai puţin credincioşi păstrează acasă o kippa din bumbac sau nylon pentru a o folosi numai cu ocazia sărbătorilor religioase.
Cum în Ierusalim trăiesc multe grupuri etnice și religioase, pe stradă veți întâlni în egală măsură femei musulmane acoperite de văluri sau preoți îmbrăcați după canoanele ramurilor creștine din care fac parte, dar toți purtând la gât crucea.
Sentimentul că te afli într-un oraș profund religios și conservator este amplificat și de vestimentația arborată de laici, foarte modestă și în general în culori închise. Rareori am zărit pe stradă altceva decât obișnuita „uniformăˮ - fuste lungi la femei sau blugi și tricou negru la fete, pantaloni negri și cămașă albă cu mâneci lungi la bărbați, lucru valabil inclusiv în Ierusalimul de Vest!
Sindromul Ierusalim
Deținător al celor mai multe locuri sacre de pe Pământ, considerat de mulţi centrul spiritual al lumii, orașul a dat naștere unei boli mentale din categoria schizofreniilor numită „sindromul Ierusalimˮ. Specialiștii susțin că simptomele apar de obicei după o zi de la sosire. Acestea încep cu anxietate şi izolare, urmată de o obsesie pentru ritualurile de purificare.
Psihiatrii descriu fenomenul care îi afectează pe unii oameni care vizitează Ierusalimul și sunt atât de copleşiţi de trăirile lor spirituale, încât încep să manifeste fantezii și să creadă că au un rol mesianic de îndeplinit Acest lucru se poate întâmpla câteodată şi oamenilor care nu au avut niciun fel de tulburare mintală înainte.
Probabil că unul dintre exemplele cel mai des citate în acest sens este acela al actorului britanic Robert Powell, care l-a întruchipat pe Mântuitor în celebra peliculă „Iisus din Nazaretˮ regizată de Franco Zefirelli în 1977. Se pare că rolul l-a marcat profund pe Powell, ateu declarat, care a avut nevoie de ajutor de specialitate pentru a depăși stările de surescitare și stres emoțional din perioada filmărilor, când apropiații susțin că ar fi avut unele ieșiri „profeticeˮ.
Cartierele
Împărțit în două, Ierusalimul se prezintă diferit în partea sa de vest comparativ cu estul și cu Orașul Vechi.
Orașul Vechi - Old City, vatra Ierusalimului, singurul teritoriu locuit până în anii 1860 și parte a Patrimoniului Mondial UNESCO din 1981, este pentru turiști zona cea mai interesantă, cea mai bogată în obiective. Este în totalitate înconjurat de ziduri de 5-12 m înălțime care formează un poligon neregulat cu suprafața totală de circa 4,5 kmp, construite între 1535-1542 de sultanul turc Suleiman Magnificul aproximativ pe locul unor mai vechi ziduri cruciate. Accesul se face prin șapte porți, din care una - Poarta Nouă - a fost adăugată în 1887, în timp ce Poarta de Aur, cea mai veche din ele, prin care, conform tradiției, Iisus a pătruns triumfal în Cetatea Sfântă, a fost închisă de musulmani în 1530 pentru a împiedica a doua venire a lui Hristos, pentru ei aceasta reprezentând Poarta Judecății Universale.
În cadrul Orașului Vechi există patru cartiere: musulman, evreiesc, creștin și armenesc, care s-au dezvoltat ca atare după cucerirea Ierusalimului de către sultanul Saladin, în 1187. Evreii s-au mutat în zona din jurul Zidului Plângerii, musulmanii în apropierea Domului Stâncii iar creştinii în împrejurimile Bisericii Sfântului Mormânt, în timp ce comunitatea armenească s-a stabilit în colţul sud-vestic al oraşului, lângă Catedrala Sf. Iacob. Împărţirea în cartiere nu a fost și nu este nici acum foarte rigidă: sunt evrei care locuiesc în cartierul armenesc, musulmani stabiliți în cel creștin ș. a. m. d. Biserici, sinagogi și moschei se găsesc amestecate în toate cartierele, reflectând o comunitate extrem de tolerantă până la începutul secolului al XX-lea, odata cu apariția coloniștilor europeni.
Mai toate străzile din Orașul Vechi sunt înguste și în pante ușoare și multe din ele adăpostesc bazaruri - souq - mărginite de mici prăvălii cu de toate, de la îmbrăcăminte la suvenire cu caracter religios și de la lenjerii de pat la tarabe cu fructe, sucuri și dulciuri, fapt care conferă întregii zone un caracter oriental marcant. Este un talmeș-balmeș în care cu greu descoperi plăcuțele care marchează opririle Crucii sau indicatoarele către Biserica Sfântului Mormânt (Church of the Holy Sepulchre), Zidul Plângerii (Wailing Wall) ori Domul Stâncii (Dome of the Rock). Practic, pentru a ajunge la un obiectiv anume nu prea poți să o faci decât străbătând bazarurile acoperite cu prelate care fac aerul să pară sufocant. Puține sunt spațiile deschise unde să te poți odihni și răcori cu o bere sau o limonadă la o terasă. Prăvăliile sunt ținute, în cea mai mare parte, de negustori arabi care te ademenesc să le treci pargul, dar într-o manieră care mie cel puțin mi s-a părut mai puțin agresivă decât cea întâlnită la Istanbul.
Cartierul armenesc, aflat în partea de sud-vest, între Poarta Iafo și Poarta Sionului, este o porțiune mai liniștită a Orașului vechi și principala sa atracție o constituie Citadela sau Turnul lui David, datând din secolul al II-lea î. Hr., extinsă de bizantini, cruciați, mameluci și otomani.
Cartierul creștin, situat în partea de nord-est a Orașului Vechi, atrage milioane de pelerini, veniți din toată lumea pentru a străbate, pornind de la Poarta Leilor, Via Dolorosa – Drumul Crucii, cu cele 14 opriri ale sale, ultimele cinci aflate în interiorul Bisericii Sfântului Mormânt. Pe traseu se întâlnesc și alte lăcașuri religioase, de dimensiuni mai mici, iar la ieșire veți da de Biserica Luterană și Biserica Sf. Ioan Botezătoru.
Cartierul musulman ocupă vestul Orașului Vechi și cuprinde Souq ak-Zeit, cel mai mare bazar din Ierusalim, câteva madrasa (școli coranice), dar mai ales Templul Muntelui, cu Domul Stâncii și moscheea Al-Aqsa.
Cartierul evreiesc este despărțit ce Templul Muntelui prin Zidul Plângerii, dar atracțiile turistice nu se opresc aici, ci includ și situl arheologic Cardo Maximus, precum și sinagoga Hurva și cele patru sinagogi sefarde.
Ierusalimul de Est, zona palestiniană și pronunțat orientală a orașului, atrage vizitatorii cu Muzeul Rockefeller, dar mai ales cu Muntele Măslinilor, dealul abrupt care se înalță la est de Orașul Vechi, venerat de creștini ca loc al trădării lui Iisus și mai apoi al Înălțării Lui la cer. Aici, mai multe biserici comemorează ultima săptămână de viață a Mântuitorului iar de pe culme se deschid cele mai frumoase panorame ale Ierusalimului.
Ierusalimul de Vest, orașul nou, israelit, diferă considerabil de cartierele vechi și de Ierusalimul de Est. Aici se concentrează cele mai multe magazine, restaurante și baruri. Arhitecții s-au străduit să-i dea un aer cât mai occidental prin construirea de blocuri înalte și amenajarea de spații verzi, dar după părerea mea n-au dat dovadă de prea multă imaginație urbanistică, astfel încât, cu unele excepții, zona seamănă cu oricare cartier de blocuri bucureștean, fără a trezi cine știe ce interes. Totuși, o vizită la Muzeul Israel și o plimbare pe Jaffa Road sau pe strada pietonală Ben Yehuda sunt de natură să completeze imaginea Ierusalimului, un oraș ușor „prăfuitˮ în aparență, provincial și deloc opulent, dar care în ultimii ani s-a deschis tot mai mult spre modernism și – să sperăm – normalitate.
Webmaster, rog atașați următoarea ilustrație: youtube.
Trimis de Carmen Ion in 21.06.17 18:49:00
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în ORIENTUL MIJLOCIU.
34 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Carmen Ion); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
34 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Ilustrația muzicală sau video-muzicală indicată a fost atașată articolului (vezi sus, imediat sub titlu).
Articol selectat ca fiind „de interes editorial crescut” (interes crescut din pdv al politicii saitului!)
— e fie (1) dintr-o destinaţie apreciată ca „inedită”, fie (2) despre un obiectiv/destinație la care, la momentul publicării, nu existau impresii recente.
Voturile FB/FU, B/U sunt de valori semnificativ mai mari.
(Eventualele voturi exprimate anterior selecţiei au fost «convertite» în unele de 1300 PMA, respectiv 600 PMA)
--
Articolul ( împreună cu eventualele continuări) a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@Carmen Ion:
Un adevarat ghid pentru cineva care va merge prima data acolo, felicitari Carmen!
@Carmen Ion: Foarte frumos povestit și cu multe detalii prezentate, folositoare în mod cert celor care planifică o vizită pe acele meleaguri! Articolele (acesta şi precedentul) merită din plin titulatura de Minighid AFA! Bravo!
Referitor la destinaţie, aş spune că face parte din acele locuri pentru care merită să faci un efort măcar "o dată-n viaţă"!
@Crazy_Mouse: Mulțumesc mult pentru aprecieri, ecou și vot.
SUPERB. Am rămas fără cuvinte. Mii de felicitări din partea mea. Un articol bine gândit și povestit pentru cei care doresc sa viziteze Orașul Sfânt. Sper că am s-o fac intr-un viitor apropiat. Ghidul dumneavoastră va fi mai mult decât util. Încă odată va felicit și să aveți parte numai de vacante frumoase.
@ovidiuyepi: Mulțumesc din inimă pentru vorbele frumoase și sper să ajungi cât de curând în Țara Sfântă.
@Carmen Ion:Felicitări pentru articol. Un adevărat mini ghid pentru această destinaţie. Am aflat multe lucruri din articol, m-a impresionat partea cu sindromul Ierusalim, nu credeam că există aşa ceva.
Nu am fost pe aceste meleaguri dar am vrea să ajungem o dată pe acolo.
Un oraş plin de istorie, un mare centru religios.
Toate cele bune.
@Carmen Ion: Ca de obicei, un articol foarte bine documentat si foarte util, celor ce au în plan o vizită în Orașul Sfânt.
Clar e o destinație pe care fiecare crestin în parte ar trebui să o aibă, ca "must see" într-o viață.
Strict din punctul meu de vedere eu aș lăsa-o pentru perioada pensionării, pentru momentul in care oamenii se apropie mai mult de cele sfinte!
Felicitări și așteptăm cu interes continuările!
@zlatna: Mulțumesc pentru apecieri și vot.
Sindromul Ierusalim există dar nu este foarte frecvent.
O manifestare similară despre care am citit este Sindromul Stendhal, care îi afectează pe vizitatorii Florenței copleșiți de magnificele opere de artă ale orașului. Poartă acest nume deoarece a fost descris pentru prima oară de scriitorul francez în lucrarea Napoli si Florenta: O calatorie de la Milano spre Reggio. Exista si Sindromul Paris, identificat pentru prima data in 1986 și care pare să îi lovească mai ales pe japonezi...
@robert: Mersi frumos, Robert!
Zici că perioada optimă pentru o vizită la Ierusalim este cea a pensionării, când oamenii se apropie de cele sfinte, cu alte cuvinte de... ?!!
Vai ce drăguț din partea ta să-mi amintești ce vârstă am
@Carmen Ion: Hai măi dragă Carmen ca nu esti mult mai mare decât mine!
Referitor la perioada când e optim de vizitat Ierusalim e doar o opinie personală și se referă strict la persoana mea.
Dacă te-am supărat involuntar iti cer mii de scuze!
@robert: Stai liniștit, n-ai de ce să-ți ceri scuze, remarca ta m-a amuzat!
@Carmen Ion: Citit cu mare plăcere, apreciat stilul, informaţiile, un adevărat regal. Cât despre vârstă, noi am văzut Israelul după 70 de ani şi nici prin gând nu mi-a trecut că mă apropiu de cele sfinte şi să mă pun bine cu Doamne, Doamne. Nu ai dreptate Robert. După pensionare ai un chef nebun să călătoreşti, să te bucuri de tot ce ai ratat cât erai activ şi aveai obligaţii dar din nefericire în cele mai multe cazuri putinţa nu se suprapune cu voinţa (iniţial am vrut să scriu dorinţa dar suna ca dreaku).
Carmen, articolele tale despre Israel, în afara faptului că sunt excelente, mi-au " dezlegat" multe enigme în legătură cu această țară. Mai aflasem câte ceva de la nişte buni prieteni care au vizitat Țara Sfântă în urmă cu câțiva ani buni, însă informațiile tale depăsesc cu mult orice ştiam dinainte. In primul rand, am fost plăcut surprinsă de faptul că, dacă vrei, poți merge în vacanță în Israel fără a apela neapărat la agentii.
Felicitări şi aştept cuminte articolele viitoare!
@Carmen Ion: Pff, ce pot spune?
Totul e interesant, excelent povestit, am citit și recitit anumite paragrafe. O lume pestriță, cu interese care mai de care mai ascunse.
Oare Haredimii ăia care refuză să lucreze nu sunt doar niște Leneși? De unde au bani? Ce are religia cu munca? Mai bine freci țiparul? Dar sa mănânci nu e o povară? Dacă nu ar mai munci nimeni, așa cum fac ei, unde am ajunge? Că rugăciunile hrănesc sufletul, ajută psihicul, nu țin de foame. Bine că au rabinii net și adresă de email , am un drag de ei...
Nu am auzit de acest sindrom, uite ca voi v-ați întors zdraveni.
Felicitări și pentru Ilustrație, bine aleasă.
Poza 10 e imaginea reprezentativa a acestui oraș turistic, e una dintre cele "nouă măsuri de suferință", poate cea mai grăitoare.
Felicitări, tare mi-a plăcut!
@Michi: Mulțumesc mult, Michi, pentru aprecieri. Venite din partea ta, ele contează enorm pentru mine.
Și nu fi supărată pe Robert; sunt sigură că nu s-a gândit la...
@irinad: Mulțumesc, Irina, pentru ecou și vot.
Da, se poate vizita Israelul și pe cont propriu, și dacă te vei hotărâ cândva pentru această soluție, m-aș bucura dacă informațiile mele îți vor fi utile.
@Carmen Ion: M-ai văzut vreodată supărată? Păcat că înţelepciunea asta vine cam târziu.
@krisstinna: Iar mă provoci
Poate că unii colegi de pe AFA au fost un pic surprinși de faptul că nu m-am extaziat povestind (deocamdată doar pe scurt) despre locurile sfinte vizitate. Sunt o fire destul de simțitoare dar prefer să-mi păstrez trăirile și emoțiile pentru mine.
În egală măsură am încercat să mențin un ton echilibrat în relatări, să nu judec pe nimeni și să prezint cât mai obiectiv cu putință experiențele mele în Israel. Multe lucruri m-au deranjat sau nedumerit, pe altele nu le-am înțeles, dar în privința religiei cred că e clar că pentru evrei aceasta reprezintă un element ESENȚIAL (scriu cu majuscule ca să subliniez ideea, nu mă răstesc la tine) al identității naționale. Situația statului Israel, înconjurat de țări musulmane, reclamă, în opinia evreilor Haredim, un răspuns pe măsură, adică respectarea întocmai a dogmelor așa cum au fost ele stipulate în Tora și Talmud, fără de care iudaismul, și implicit poporul evreu, ar dispărea.
Mă abțin să comentez asupra posibilei lenevii de care ar suferi evreii ultraortodocși. Ce știu este că școlile talmudice sunt subvenționate de stat, că învățătura religioasă este încurajată și sprijinită financiar de autorități dar și de comunitățile locale. Faptul că unii Haredim refuză să-și satisfacă serviciul militar și/sau să-și ia serviciu este înțeles astfel: ei LUCREAZĂ și munca lor e importantă - cea mai importantă - pentru comunitate pentru că păstrează vie credința milenară a poporului evreu.
Aprobarea sau dezaprobarea de către evreii mai puțin religioși, ca să nu mai amintesc de creștini, musulmani etc., nu are nicio importanță pentru acești oameni - ei consideră că au o misiune de îndeplinit în viață.
Mai e ceva: diversele grupări de evrei ultraortodocși au propriile partide, care de multe ori înclină balanța puterii atunci când partidele mari obțin scoruri apropiate în alegeri...
@Michi: Nu, nu te-am văzut niciodată supărată, și nici n-am presupus că te-ai supărat pe Robert. A fost o glumă, evident, la fel ca și răspunsul pe care l-am dat direct „împricinatului”
@Carmen Ion: Excelent ecou, echilibrat și el, ca toate impresiile.
Eu mă abțin enorm, dar tot spun una, altfel nu pot să dorm
Finanțați de stat, nu? Ca aleșii neamului nostru? Ăia sunt altfel aleși, cred ei. Interesantă meserie: plimbi vorbe și răsfoiești hârtii, statul te plătește (și din banii turiștilor), te plimbi și arzi gazul, faci umbră că soare nu ai cum
Sectanți, asta sunt pentru mine.
Sunt curioasă ce ne mai povestești, îmi place totul, e foarte interesant.
Am avut o prietenă evreică, colegă de birou. A plecat acolo, super harnică și muncitoare. Acum, bănuiesc eu, cotizează pentru cei ce se plimbă ca să nu înțepenească.
Mai am una în Elveția, are 66 de ani, profesoara de pian, muncește și acum, e o super femeie.
Despre asta vorbesc. Accept toate religiile, e loc pentru toți sub soare, dar pune osul la muncă, nu-ți plimba părul aiurea in târg.
Mulțumesc, Carmen!
De excepţie, D-nă Carmen, acest articol! M-a lăsat cu gura căscată, pot să spun. Mi-a desluşit lucruri despre care aveam informaţii "în ceaţă". În zecile de e_mail-uri pe care le-am primit ani de-a rândul despre Israel, nu mi-am făcut o părere clară ca după citirea acestui articol.
În afara faptului că el este un mini ghid foarte util celor care vor să viziteze Ţara Sfântă (cum suntem şi noi), are şi informaţii despre care nu ştiam. Nu ştiam despre "poarta de aur", cea mai veche, prin care Isus a intrat în Ierusalim şi pe care musulmanii au închis-o pentru a împiedica a doua venire a Lui. Eu credeam că evreii ultraortodocşi, aceşti evrei Haredi (nu ştiam că aşa li se spune) aşteaptă venirea lui Mesia.
Deasemenea, aflu informaţii despre aceşti Haredi pe care nu le-am avut (că sunt finanţaţi de stat şi că se cred aleşii neamurilor, că numai ei, prin Talmud şi Tora, pot aduce adevărata învăţătură spirituală).
Aflu că oraşul vechi este împărţit în patru cartiere, că locuitorii lui au, uneori, casele "amestecate", şi că trăiesc fără resentimente vecini fiind de etnii diferite.
Aceste lucruri, spre ruşinea mea, nu le ştiam şi nici nu am avut prieteni sau cunoştinţe printre evrei care să-mi limpezească ce ştiam "în ceaţă", cum am mai spus.
Vă mulţumesc pentru că m-aţi ajutat să înţeleg mai bine ce se petrece în zona aceea.
După citirea lui, pe care am făcut-o cu mare interes şi atenţie, am votat cu convingere şi cu tot dragul!
Felicitări!!!... şi... jos pălăria!
P. S. Poate n-am înţeles eu bine, sau poate că este o greşeală făcută din graba scrisului, nu ştiu, de aceea vă întreb: aţi scris că "Haredim se opun vânzării de mâncare nekosher, filmelor „indecente”. Este bine aşa sau trebuia scris "firmelor"?!
@doinafil: Mulțumesc pentru aprecieri și pentru ecoul care dovedește că și pe tine (insist să ne tutuim!) te preocupă istoria Israelului.
Poarta de Aur este aceea prin care, potrivit tradiției, Iisus a intrat în Ierusalim în duminica Floriilor. Musulmanii cred că prin această poartă, pe care o numesc a Veșniciei, vor pătrunde sufletele morților în Ziua Judecății, trecând prin Valea Chedronului, motiv pentru care țin să fie îngropați cât mai aproape de ea.
Toți evreii - nu numai cei ultraortodocși - așteaptă într-adevăr venirea lui Mesia. Conform tradiției iudaice (așa cum apare în profeții), apariția lui Mesia trebuie sa fie însoțită de o serie de evenimente precum instaurarea păcii globale, recunoașterea universală a lui Dumnezeu, reîntoarcerea tuturor evreilor in Israel. Aceste profeții nu s-au îndeplinit odată cu apariția lui Iisus, motiv pentru care evreii nu Îl recunosc ca Mesia.
PS E vorba de filme, nu firme „indecente”. Ghilimelele le-am pus pentru că opiniiile evreilor Haredi sunt mult mai rigide comparativ cu accepțiunea dată în general acestui termen.
@Carmen Ion: Foarte interesant, multe informaţii scrise cu obiectivitate. Foarte bine structurat şi uşor de lecturat (cel puţin pentru mine)
Felicitări şi pentru acest minighid.
Nu ţi-a fost frică în tramvaiul 1, acel metrou uşor, care arată foarte bine, când ai făcut poza acelui civil cu arma la piept?
Probabil că acolo este ceva normal, ţinând cont de conflictele care sunt în zonă.
Nu-mi pot imagina scena... m-am gândit imediat, cum ar fi în tramvaiul 41 (cu care circul zilnic)...
Aştept continuarea.
O zi răcoroasă (se anunţă caniculă).
@ANILU: Mulțumesc pentru aprecieri, Anilu.
Pozele din tramvai și multe altele care înfățișează soldați, femei musulmane sau Haredim le-am făcut pe furiș cu telefonul.
Mulţumesc că mi-aţi făcut această precizare.
Vă mărturisesc că nici termenul de "kosher" nu-mi era prea limpede. De aceea Mihai a intrat pe sait-ul "kosher" şi am văzut ce este. Aşa se explică termenul pe care l-aţi (scuze, "l-Ai", dacă tot mi-ai făcut invitaţia să ne tutuim) folosit de "filme indecente" cărora ei se opun să le fie vândute.
Am să printez articolul înainte de a pleca spre Israel, să-mi fie ghid preţios acolo! (sper să se întâmple anul viitor).
Până atunci, vă urez, ţie şi soţului Adrian, să vă fie bine, pe toate planurile!!!
@doinafil: Mulțumesc de urări și-ți doresc să ajungi cât mai curând în Țara Sfântă.
@Carmen Ion: Un articol deosebit pe care l-am citit destul de atent, adica l-am citit cu foarte mare atentie, insa informatia oferita este atat de complexa incat merita citit inca o data.
Am sa comentez putin cele spuse de tine
”E momentul să adaug o observație personală și cu caracter general care vi se va părea probabil cel puțin deplasată unora dintre voi: în general, nu arhitectura este cea care impresionează la clădirile care fac faima Ierusalimului..... Nu exteriorul e important, ci semnificația copleșitoare pe care mormântul Mântuitorului o are pentru creștini
Cred ca totusi acesta este scopul pentru care majoritatea turistilor ajung aici.
Un articol minunat documentat, frumos ilustrat atat cu poze cat si cu filmuletul atasat.
Felicitari, votat cu mare drag.
@mishu: Ai dreptate, majoritatea pelerinilor creștini vin în Ierusalim pentru a vedea mormântul lui Iisus.
Am vrut să subliniez că, pe lângă acesta, ei nu ar trebui să se aștepte ȘI la biserici cu exterioare opulente, bogat ornamentate și adăpostind opere de artă remarcabile, pentru că ar fi dezamăgiți.
Pentru așa ceva ar trebui să meargă în Europa, și Italia ar fi probabil cea mai potrivită alegere.
În plus, recunosc că m-au surprins dimensiunile relativ modeste ale Bisericii Sfântului Mormânt și ale curții: chiar nu-mi pot imagina cum încape acolo atâta puhoi de lume de Paști.
Am citit cu nesat articolul si va multumesc pentru atat de multe informatii concentrate. Am retrait clipele petrecute, ce-i drept intr-o continua alergatura, in oarasul sfant si pot spune ca acum am reusit sa-mi sistematizez cat de cat locurile vazute.
Ca intotdeauna, un articol bine documentat, plin de informatii si deosebit de captivant.
Vacante frumoase!
@DOINITA: Mulțumesc mult pentru ecou, aprecieri și vot.
Pentru a oferi colegilor despre AFA informații cât mai complete, voi reveni cu reviewuri detaliate despre locurile vizitate în Ierusalim prin toamnă sau iarnă, când voi fi probabil ceva mai liberă.
Deocamdată sunt ”prinsă” cu alte vacanțe.
O vară frumoasă și plină de călătorii îți doresc!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- May.2023 Zidul Plangerii si Muntele Sion — scris în 08.10.23 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- May.2023 Biserica Sfantului Mormant din Ierusalim si ultimele cinci popasuri ale Drumului Crucii — scris în 17.09.23 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- May.2023 Locul preferat al mantuitorului, Muntele Maslinilor — scris în 03.09.23 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Dec.2019 Ierusalim, pentru prima dată! — scris în 05.01.20 de Costi din PITEşTI - RECOMANDĂ
- Dec.2019 Pelerin la Ierusalim și Betleem — scris în 22.12.19 de rudy din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Mar.2019 O altă cetate medievală în mijlocul Ierusalimului – Mănăstirea Sfintei Cruci — scris în 07.08.19 de msnd din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Mar.2019 „Și a fost întuneric, și a fost lumină. Și a fost ziua doua!” — scris în 25.05.19 de msnd din BUCUREșTI - RECOMANDĂ