Cand eram mica, ma intrebau frecvent prieteni de-ai parintilor ce vreau sa ma fac cand voi fi mare. Raspundeam, invariabil “musafir”.
N-am mai filozofat de ceva vreme. Mi s-a cam facut dor sa comentam un subiect cunoscut multora dintre noi, asa ca si cum am fi cu totii stransi la un pahar de vin fiert intr-o cabana la munte pe langa soba cu lemne trosnind.
Multe povesti despre pensiuni si turisti nemultumiti de serviciile din pensiuni am citit saptamanile acestea. Povestirile aveau titlul de la “Vai mama mea” la…... “Vacanta de vis”. Tare departe …. mama mea… de vacanta de vis.
Tata avea o vorba: ”intre alb si negru sunt sute de nuante de gri”.
Asa ca am deschis subiectul povestii din jurul sobei avand ca unic motiv dorinta de a gasi impreuna macar cateva... din aceste nuante.
Subiect : PENSIUNILE SI TURISTII
M-am si documentat un pic. Atat cat sa pot povesti in fata focului, care ar fi, intai si intai diferenta intre pensiuni dupa ultimele reglementari si apoi cate ceva despre oamenii care sub o forma sau alta”sfintesc locul”. Sau in limbaj de specialitate, prestatorii de servicii turistice.
PENSIUNILE TURISTICE sunt cele care pot avea stele sau flori/margarete.
“Sunt structuri de primire turistice, având o capacitate de cazare de pâna la 15 camere, totalizând maximum 60 locuri, functionand în locuintele cetatenilor sau în cladiri independente, care asigura în spatii special amenajate cazarea turistilor si conditii de pregatire si de servire a mesei. ”
PENSIUNILE AGROTURISTICE sunt cele care au doar flori/margarete.
“Sunt structuri de primire turistice, având o capacitate de cazare de pâna la 8 camere, functionand în locuintele cetatenilor sau în cladiri independente, care asigura în spatii special amenajate cazarea turistilor si conditiile de pregatire si servire a mesei, precum si posibilitatea participarii la activitati gospodaresti sau mestesugaresti.
Serviciile agroturistice sunt integrate in ferma si gospodarie, ele se intrepatrund cu activitatea obisnuita a agricultorului si a familiei sale. Alimentatia este bazata pe bucataria traditionala a locului si preparata cu produse provenind din gospodaria proprie, si altele din zona;
Serviciile aici sunt oferite de familia agricultorului, astfel ca exista o relatie directa intre cel ce ofera serviciile (agricultorul si familia sa) si cel ce le solicita (turistul) ;"
Adica …daca mergem la o pensiune agroturistica, tanti Ioana (de exemplu) ne va gati dupa retetele proprii cu morcovii si ceapa din gradina si ne va face supa din cocosul care sarise pe noi mai devreme cand mergeam catre toaleta din curte. Si ne va pune pe masa o carafa cu apa din fantana din curte sau cu vin din strugurii proprii.
Observati diferenta dintre ele, dupa cum reiese din cele doua definitii. Cele turistice sunt mai mari, au mai multe camere iar cele agroturistice sunt mai mici si dau posibilitatea turistilor sa participe la activitatile din gospodarie.
Cam atat zic acum sa nu va plictisesc. Mai am cate ceva despre povestit despre gazda. Important …el fiind “omul care sfinteste locul”.
GAZDA
Omul acesta este “Administratorul de pensiune”cu diploma, pe care trebuie sa o obtina pentru a primi acreditarea pensiunii sale, in urma absolvirii unui curs cu durata de aproximativ 5 luni.
Descrierea suna cam asa:
“Administratorul de Pensiune Turistica se ocupa in principal cu organizarea activitatii in cadrul pensiunii turistice, verificarea gestionarii financiare, promovarea imaginii pensiunii precum si promovarea directa a produselor turistice, incheierea contractelor cu clientii, efectuarea operatiilor specifice de cazare si alimentatie, asigurarea unui climat favorabil turistilor, oferirea serviciilor pensiunii catre client, organizarea programelor. ”
Oare tanti Ioana din povestea noastra o fi fost sa faca cursurile de administrator? Sau au fost fiul sau nora ei care acum sunt plecati in Italia iar ea saraca cu varsta destul de inaintata a ramas sa "duca" totul si isi primeste oaspetii asa cum a invatat de la parintii ei la tara acum 50 de ani?
Se pare ca majoritatea turistilor cu care am vorbit si despre care am citit, indiferent ca au fost tineri sau de varste inaintate si indiferent de nationalitate, au ajuns la concluzia ca romanii sunt ospitalieri si prietenosi.
Dar ajunge asta oare? Se pare ca pe langa acest aspect, o gazda buna ar trebui sa indeplineasca urmatoarele conditii:
... Sa fie capabil sa asculte cerintele turistilor si sa se adapteze la acestea;
... Sa fie capabil sa vorbeasca despre viata satului, a regiunii in general si despre activitatea proprie in mod special;
... Sa gateasca bine si cu placere;
... Sa fie disponibil sa se implice personal in toate activitatile;
... Sa fie un bun animator al meselor si activitatilor pe care le organizeaza;
... Sa fie capabil sa-si organizeze munca in functie de momentele pe care trebuie sa le petreaca cu turistii;
… Sa fie prezenta doar cat este nevoie;
…Sa supravegheze curatenia casei;
Tanti Ioana o fi stiind criteriile astea? Sau sotul ei care sta si la receptie la primirea turistilor dar care intre timp mai duce si combustibil la centrala termica si merge si la animale sa le hraneasca…
Pai da …cred ca un bun animator era si o doamna administrator de pensiune care ne-a stricat Revelionul strigand la noi ca lumanarile de pe masa erau doar de decor, ca suportul de lumanari este dintr-un metal special si ca ceara care curgea dupa ce le-am aprins noi il pateaza.
Sau doamna administrator care i-a descaltat pe prietenii mei la intrarea in pensiune cum ca “nu-mi rup eu spatele cu aspiratorul ca sa curat noroiul dupa voi”, veghea corect, dupa definitie la curatenia casei.
Sau doamna administrator care le-a spus unor prieteni la cazarea in pensiune “doar n-ati venit aici sa faceti prostioare... nu? ”, dorea poate sa se implice personal in toate activitatile.
Dar cei de la bucataria unei pensiuni care au confundat snitelul parizian cu cel vienez, sau cei care au pus pe farfurie pentru Revelion un carnat alaturi de o lingura de cartofi … gateau bine si din placere cu siguranta.
Sau domnul care i-a cazat pe turisti in dormitorul propriu (pentru ca facuse overbooking) si apoi i-a banuit ca i-au umblat prin lucruri si i-a mai si acuzat ca si-au insusit cate ceva isi demonstra capabilitatea de a se adapta la cerintele turistilor …
Poate ca, acum ca am mai aflat un minim de date despre pensiuni si oamenii lor stim ceva mai bine ce anume ofera de fapt o pensiune si stim cat de cat cum sa ne dozam asteptarile.
Poate ca vom intreba mai multe la telefon inainte sa facem rezervarea, vom ruga daca se poate sa ni se trimita lista cu mancarea ce va fi servita de Craciun si de Revelion (de exemplu) pentru ca, avand aceste date clare sa putem oricand sa comparam cu ceea ce ne-a fost servit de fapt. Si apoi sa ne recuperam contravaloarea sejurului sau doar a serviciilor prestate neconform facand sesizare la un organ abilitat avand dovezi clare.
Poate ne vom interesa la o perioada de timp de la rezervare cate grupuri si cam de ce categorie de varsta mai sunt cazati cu noi in aceeasi perioada si daca sunt sau nu copii mici.
Poate vom cere facturi si chitante pentru avansul trimis cu buna stiinta unor oameni necunoscuti chiar daca au numerele de telefon puse pe un site al unei pensiuni si vom cere aceleasi documente si la sfarsitul sejurului.
Poate ne vom interesa din timp daca masina noastra poate urca iarna pe drumul abrupt si ingust catre pensiune, iar daca nu, sa ne gandim ca de fapt am ales-o tocmai pentru ca nu este “la drumul mare “si vom gasi acolo cu siguranta linistea cautata.
Poate ca vom avea aparatul foto cu noi sa facem o poza termometrului din camera sau din hol sa dovedim ca acolo chiar a fost frig (acolo ar trebui sa existe un termometru).
Poate vom putea intelege ca de multe ori pensiunile nu au suficient personal pentru ca nu se justifica in cursul saptamanii sau anului si nu poate fi platit dar ar fi neaparat necesar in wekend sau la sfarsit de an de sarbatori.
Poate vom putea intelege ca un curs de 5 luni de “Administrator de pensiune” este… ceva pentru multi dintre ei, este prea putin pentru altii si este inutil pentru putinii care au poate studii superioare in turism sau management. Ceea ce inseamna ca vom fi tratati in mare parte tot asa cum au invatat o viata de la parinti sau din proprie experienta sa-si primeasca oaspetii.
Poate vom intelege ca munca lor nu este usoara, ca domeniul serviciilor turistice este vast si nu foarte complet reglementat legal.
Am aici un exemplu trist dar real, o cunostinta administrator de pensiune turistica din zona care a facut infarct la 48 de ani si a plecat dintre noi, incercand sa-i multumeasca intotdeauna pe toti oaspetii pensiunii. In mare parte a reusit, pensiunea sa ramasa acum copiiilor este foarte cautata…dar cu ce pret?
Imi amintesc ca acum ceva vreme cand fiul meu avea cam 4- 5 ani, aveam in vizita un colaborator englez pe care l-am dus in Poiana Brasov la un restaurant vestit cu mancare traditionala romaneasca. Restaurant scump de altfel unde nu ne puteam permite sa mergem decat la ocazii speciale. Nu am avut cu cine sa-l lasam pe cel mic acasa asa ca a trebuit sa-l luam cu noi.
Cand a venit ospatarul sa ia comanda, l-a intrebat pe cel mic zambind si incercand sa-l trateze ca pe un adult ce anume doreste sa comande. El, profund cuprins de importanta momentului a spus foarte serios fixandu-l cu niste ochi negri migdalati uimiti pe ospatar ” doresc ciorbita de loboda din cea buna de care face buni ."
Am incercat sa ajung cu aceasta ultima amintire la o concluzie. Sau …doar la una din sutele de nuante de gri.
Nicaieri nu exista ciorbita de loboda mai buna decat cea de acasa.
Pentru ca gusturile, mirosurile, senzatiile asociate se afla in mare parte si in mintea fiecaruia dintre noi. Si nici cel mai bun administrator de pensiune, de hotel sau bucatar din lume nu poate face “ceva” asa cum fac mama, bunica …sau noi insine.
…. S-a racit si vinul in cana. Ii rog pe baieti sa inteteasca focul si sa mai puna niste scortisoara in ibricul cu vin de pe foc. Si sa continuam. Va astept cu drag la o cana de vin fiert ,am pus si "Mandra floare trandafir " cu Tinu Veresezan. Eu am obosit de atata dat cu parerea.
Randurile dintre ghilimele sunt inspirate de aici.
Trimis de TEOANCA in 13.01.12 20:38:57
34 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol
34 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Buna seara wm.
Va rog sa atasati muzica de aici: http://www.youtube.com/watch? v=7aRnF2FGAm8
Va multumesc si va astept la vin fiert cu scortisoara.
Am adaugat clipul solicitat (interesanta alegere!), vizionare placuta.
@TEOANCA: Ce multe impresii/pareri s-ar auzi la o mare adunare la cabana, la gura sobei, asa cum ai imaginat!
In ultimele zile am citit atat de multe plangeri de sarbatori ratate, platite cu bani multi... Poate mai multe ca oricand. Oare asta e turismul in Romania?
Este un adevar incontestabil ca noi ne facem cea mai buna mancare (pentru ca o facem pe gustul nostru, adica exact asa cum ne place noua). Am fost tentata - citind atatea impresii negative - sa spun: "stati acasa de sarbatori!". M-am abtinut pentru ca nu asta e solutia. Trebuie sa se miste ceva si in turismul romanesc si se va misca! Dar, oare cand?
@teoanca,
pe linga faptul ca ai spus despre o pensiune (poate imaginara) la care, daca avem ocazia, vom merge, apreciez definitiile facute. Cred ca multi din cei ce viziteaza sau 'primesc oaspeti' ar trebui sa citeasca rindurile tale pentru a sti ce sa doreasca si, respectiv, ce sa ofere. Poate ca, doar cu putine completari, ar putea fi un mini-ghid pentru orice destinatie. Multi ar avea beneficii daca ar citi si ar aplica aceste definitii.
Felicitari pentru aceste ginduri scrise.
Ai mare dreptate, Anca. Ai generalizat bine, însă nu cred în ruptul capului că un individ colţos care ajunge, într-o împrejurare sau alta, proprietar sau administrator de pensiune, poate fi altfel decît e în viaţa cea de toate zilele. Aici e ca pe şosele. Un idiot de pe stradă va fi idiot şi la volan. Aşa că nu cred în cursurile de manager de pensiune nici cît negru sub unghie. Departe, însă, de mine gîndul că sînt inutile... Uneori, vîrsta înaintată şi năravurile nu permit să se mai spere că individul se mai poate schimba sub o formă sau alta. Extrapolînd, doar necazuri, ori bucurii mari mai pot schimba firea cuiva. Nu pot să-mi amintesc fără să rîd cum, la o pensiune din Rîşnov, ni s-a atras atenţia de către nenea ăla care băga lemne în centrala termincă să facem ceva să nu mai vorbim, întrucît "doarme doamna". Inutil să mai adaug că era ora 11, mama mă-sii de treabă! Imediat mi-am adus aminte de camera unde fusesem găzduit care avea fereastra spre şoseaua care duce spre Poiana Braşov... Ce să te odihneşti, frate, că aveai senzaţia că dormi la gura de metrou... Ale dracului fonduri UE, au fost insuficiente pentru o fereastră care să izoleze fonic. Drept pentru care, ştiind cum stă treaba pe la noi, am solicitat să plătesc cazarea şi să mi se elibereze factura că vreau să plec cu o zi mai devreme. Am plusat ştiind că doamna cu ştampila făcea nani. Mi s-a aprins bine beculeţul, hehehe! În cele din urmă, o mutră obosită, antipatică şi amabilă ca de ţigancă grasă care vinde hîrtie igienică la toaletele publice, a răsărit de după un colţ de clădire. Ei, după o serie interminabilă de "amabilităţi" am primit factura, însă mai mare decît era stabilit iniţial, sumă echivalentă cu procentul acela ce reprezintă TVA-ul. Crezi că m-aş mai întoarce acolo vreodată, dragă Anca? Nevăr! Anul acesta, de Crăciun, am stabilit să plecăm pe lîngă Păltiniş. Le spun amicilor: "Băi, aveţi grijă că proprietarii stau cu noi în pensiune, căscaţi ochii bine să nu ne rupem căpăţînile aiurea! " Ce crezi că am făcut? Pînă să plătim avansul, am trimis un sol în recunoaştere, să amuşineze locul şi firea proprietarilor. A ieşit perfect în cele din urmă, însă nu pot să nu fac o paralelă între cele două cazuri de care am pomenit mai sus. Hai că am luat-o razna. Am şi o concluzie la ce ai scris tu: sîntem un popor ospitalier, însă ospitalitatea trece deseori prin buzunar. Pariu?
@iulianic
Nu, nu este o solutie. Nici n-ar avea cum sa fie pentru noi stiind ca aici pe site intra doar cei care... nu vor sa stea acasa. Aveam noi o vorba, la cateva luni de la intoarcere dintr-o vacanta cat de mica ar fi fost, incepe sa "arda"scaunul de la birou
Ce am scris mai sus nu s-a dorit a fi o pledoarie pentru stat acasa ci mai degraba o invitatie la informare si la renuntarea la comparatia cu "ce avem sau ce facem acasa". Pentru a putea masura cat de cat un serviciu este corect sa compari ce ti s-a spus (de preferinta scris) cu ce ti s-a oferit de fapt.
De multe ori insa, cand nu suntem mari mesteri in cuvinte, nu iese exact ce ne dorim.
Iti multumesc ca ai venit alaturi de noi la vinul fiert, suntem pe aproape.
@andrei44
Iti multumesc de asemenea ca ai venit la cabana alaturi de noi cat si pentru cuvintele frumoase.
Plina de modestie iti voi spune acum ca n-am facut decat sa iau niste definitii din Legea turismului si sa ma dau cu parerea in speranta ca voi fi de folos.
Suntem pe aproape.
@santana
Dumneavoastra va raspund mai tarziu. Acum merg sa mai pun vin fiert pentru colegii de mai sus. Nu stati pe laptop
@Teoanca, ti-am dat superbonusul dar stiu ca nu asta urmareai. Frumoasa istorisirea ta si pentru ca sunt ardeleanca si stii si tu ca ardelenii nu sunt asa mari filozofi, ei spun mai ,,direct'' ce au pe suflet fara sa ,,o ia pe aratura '', caci asa sunt ei... am sa iti spun si eu in cateva randuri parerile mele legate de subiectul dezbatut de tine. Este un subiect f. vast, sunt f. f. multe de spus, se poate scrie si o carte despre asta. De aceea este greu sa aduci argumentari. Parerea mea este ca romanul este tot roman peste tot pe unde merge, chiar daca e gazda sau musafir la acea pensiune. Romanul (turist dar si gazda) este un om inventiv, ii place sa se distreze si daca nu i se ofera conditii si le creeaza chiar el. Din orice. Am avut ocazia, si in tara dar si in strainatate sa observ daca am langa mine un roman. Lumea stie de ce. Pentru ca cei mai multi dintre noi, musafiri sau turisti -nu vorbesc de gazde acum- vrem sa facem cam ce ne taie pe noi capul acolo unde mergem, vrem ca pe gazde sa le consideram niste slugi, care sunt la cheremul nostru si daca putem sa dam muzica la maxim, sa facem gratar in miez de noapte, sa devastam pe cat posibil camera, sa ducem acasa daca putem si cateva ,,mici amintiri '' din camera noastra draga, etc. Inclin sa cred ca mai multi romani sunt de acest gen, mai putini romani inclina balanta spre cealalta parte. Caci asa suntem noi. Daca mergem la mare ne place sa ne stingem tigara pe nisip, sa aruncam cojile de seminte pe jos si alte mizerii, pampersi de la copii, pungi, si in apa marii daca se poate, sa ascultam manele la maxim, etc, in general sa aratam tuturor ca suntem romani. Si aspectul cel mai important: sa cautam destinatii de vacanta cu conditii de lux daca se poate, dar sa fie aproape gratis, caci asa este romanul. Se duc in nu stiu ce statiune pentru care platesc o suma modica, infima, si apoi incep sa arunce cu noroi in stanga si dreapta, in oricine, sa se planga de conditiile mizerabile. Pai la banii dati-100 E pe saptamana, de exemplu, la ce ar fi trebuit sa va asteptati? Nu este criza peste tot? Sau pentru aceia nu ar trebui sa fie criza?
Aceste aspecte le-am intalnit nu doar la noi in tara.
Am vazut si romani care fac asa si in alte tari. Ca sa arate tuturor ca ei sunt romani. Se cearta cu hotelierii ca ei nu au primit camera corespunzatoare, mituiesc pe la receptie si ne mai spun si noua, si au parte de cazare pentru care cei mai multi nici nu si-au dat osteneala inainte sa vada: unde este situat hotelul, ce camere ofera, cum e mancarea acolo, are plaja, cat e de mers pana la plaja, sunt magazine, ce posibilitati de distractie ai avea daca mergi acolo, etc, etc. etc. De vina sunt ceilalti, gazdele, in mare parte, care s-au ocupat de cazarea lor, binenteles, caci cine isi recunoaste vina intr-un final? Si de aici pana la scandal nu e drum lung. Ideea este ca raman parerile in urma, impresiile proaste pe care nu le poti scoate din mintea si inima romanului, caci daca a fost undeva si a fost groaznic acolo, altu' acolo nu mai calca. Sau mai calca, dar numai sa vada schimbarile.
In general parerea mea este ca gazdele celor mai multe pensiuni de la noi isi dau toata osteneala ca cei cazati acolo sa se simta bine, cat mai ,,ca acasa''. De aceea chiar daca multi turisti au scris urat si au aruncat cu noroi in gazde, ele, gazdele au avut uneori un drept la replica si ori si-au cerut scuze in public, ori au negat existenta acelei cazari. Caci hai sa recunoastem ca multi scriu povesti si, concurenta fiind, nu argumenteaza nici cu poze care sa dovedeasca ca au fost intr-adevar cazati acolo, si scriu atat de urat de un loc in care altii, mult mai multi, s-au simtit totusi bine. Caci, asa este romanul, dupa cum spuneam. Si ar mai fi multe de spus, dar am obosit si poate vorbesc degeaba pe aici.
Dar gazdele cum sunt ele oare? Spuneti ca nu se misca nimic in tara noastra? Eu va spun ca incet, incet se misca ceva, caci avem multe pensiuni si multe gazde primitoare, care te primesc cu bratele deschise. Daca unii dintre noi avem pretentia, asa cum ma amuzam zilele trecute, sa fim imbratisati si pupati la sosire, asta e alta treaba. Eu nu am asteptat niciodata sa ma pupe cei de la receptie.
M-am bucurat enorm cand am fost condusi spre camere si ni s-a deschis usa camerei, in semn de buna primire. Dar asta nu la noi, prietenii stiu de ce vorbesc eu acum. Este mare lucru, mai mare decat acea imbratisare intamplatoare si, de ce nu-falsa. Binenteles ca exista si gazde care umbla numai dupa a pacali pe cei sositi acolo. Cate impresii negative am citit si eu, of, si cu cat regret citeam ca s-au inselat si altii ca si mine. Asta pentru ca tot romanul spune de cele mai multe ori: ei, lasa ca poate noi ne vom simti bine, nu ne luam dupa altii, nu facem ca ei. Ati fost acolo, v-ati fript si voi, asta e.
Niciodata la nicio pensiune, parerea mea este ca nu veti manca ca si acasa, chiar daca, de ce nu, asta ne-o dorim fiecare. Caci fiecare mananca intr-un fel anume, unii mai condimentat, altii invers, niciodata ciorba nu e mai buna ca si cea de acasa. Dar, trebuie sa mai iesim si noi, sa mai vedem lumea, caci o viata avem, nu?
Exista o alta categorie de romani care scriu pe AFA doar sa faca concurenta negativa unei anumite pensiuni.Niciodata acestia nu vor putea argumenta cu poze, caci daca nu au fost acolo, cum sa o faca? Si incep sa scrie atat de urat despre un loc in care multi altii s-au simtit destul de bine.Eu personal ma bucur si apreciez dreptul la replica al gazdelor, care de cele mai multe ori isi cer scuze in public sau neaga cazarea acestora la pensiune.Si bine fac, caci altfel se da loc la alte interpretari.Dar , asa cum spuneam, romanul e inventiv si vrea sa faca ce vrea el, indiferent de conditiile care le are.
Ce as mai putea sa spun acum ? mai nimic, caci deja am obosit si simt ca tot vorbesc degeaba pe aici si e si week-end, asa ca ma opresc.
Teoanca, mă simt tare bine în compania ta, vorbele au fost meșteșugite, așa că mă așez frumos, pe jos, și sper să-mi dai și mie o ceașcă din vinul ăla fiert, aburitoor... Ce ai zis e adevărat, realitatea e în ochii privitorului, așteptările pe care le avem fiecare sunt toate detalii ale unui întreg pe care nu-l vom surprinde, niciodată, obiectiv. Și santana are dreptate, firea omului nu se va schimba, mai ales după o vârstă, dar nu asta e adevărata problemă, ci noi, plătitorii de servicii. De multe ori, chiar și soțul îmi zice că nu sunt deloc diplomată când mergem pe undeva. Dacă nu-mi convine ceva, o zic imediat, la început frumos, apoi mai apăsat, iar câteodată devin de groază. De multe ori reușesc să-mi fac viața ușoară, alteori cedez, dacă vinul fiert e chiar bun. Și, mereu, îi spun soțului că avem dreptul să solicităm ce am plătit, să ne spunem răspicat punctul de vedere, să refuzăm să plătim sau să negociem servicii proaste oferite deja. Da, sunt un turist, dificil, dar dacă cu toții am avea o reacție, am scrie pe site, nu ne-am mai duce în locuri care au deja o reputație proastă, poate atunci să se întâmple minunea... Eu îmi păstrez optimismul, să știți!
Uite ca mai adusei un brat de lemne, vinu' cela-i gata?
@TEOANCA
Frumos si foarte obiectiv scris, ma bucur ca ai revenit la filosofari, grozava idee, atat ca subiect cat si ca ambianta
Eu nu sunt "turist de profesie", nu stiu cum e cu stelele, nu ma uit dupa pliculetele de sampon de la baie sau dupa panze de paianjen prin camera, insa apreciez "gazdele" calde si receptive (aici inteleg asigurarea de minime conditii decente de trai). Evident imi asum intreaga responsabilitate, pt calitatea sejurului, pentru ca am facut o documentare inainte.
La randul meu, sunt un om cu bun-simt si ii respect pe cei ce muncesc (cu cap), de aici a rezultat, in majoritatea cazurilor, o combinatie buna, si m-am simtit bine in vacante.
Concluzia este... nu sunt doi oameni la fel, nici gazde nici turisti.
@adryana
M-ai amuzat (asta pe langa faptul ca pari sa scri mai mult decat mine )).
Subiectul din prima parte a ecoului
tau, despre comportamentul turistului roman, ma intristeaza si pe mine. Din acest motiv am simtit fiori reci pe sira spinarii, in Creta, cand am realizat ca tot avionul plin de romanasi, mergea majoritar la acelasi hotel cu mine dar drumurile noastre nu prea s-au incrucisat, eu fiind mult mai plimbareata decat ei. Putinele impresii, despre hotel, pe care le-am schimbat, erau extrem de variate, si... nu foarte civilizat exprimate.
In alta ordine de idei, eu stiu ce trafic (pe sosele si in locatii) este in perioadele in care cai mai multi au "liber", norocul nostru este ca reusim sa ne organizam, cam de fiecare data, sa fim macar putin decalati, si nu ne afecteaza mai deloc. Asa m-am simtit f bine la mare, mergand de miercuri pana sambata, si pe traseul Valcea-Brasov (Cetatea Fagarasului, Castel Bran) -Buc parcurgandu-l pe 28-29 dec, cand "cozile" care incercau sa acceda BV-ul incepeau sa fie inspaimantatoare
Documentarea este primul pas, apoi asumarea unor pareri obiective si civilizat exprimate.
Mai am pe foc si-o ciorbita de loboda pt muzicant, revin cu dansa mai tarziu
@AndreeaG, ma bucur ca te-am amuzat cu randurile mele, mai tare m-as fi bucurat sa imi spui ca randurile mele te-au pus serios pe ganduri. Pe tine si pe noi toti. Am scris mult, recunosc, si numai ardeleanca care scrie clar si la obiect nu am mai aratat ca sunt, asa cum ma laudam, eu la inceput. Dar recunosc ca subiectul este f. vast, sunt multe de spus si ma opresc aici caci... se raceste ciorbita aia.
@santana, adevarat grait-ai. Nu mai pun pariu cu tine caci stiu ca pierd, caci la noi asa e cu ospitalitatea, e important buzunarul, mai important decat orice.
Sa spun drept, uneori ma apuca si pe mine dorul de stat cateva zile la tara. Asa cum imi amintesc eu ” tara „ de cand traiau bunicii mei. Dar cred ca de teama sa nu am parte de intamplari ca cele povestite de tine, renunt.
Renunt pentru ca nu vreau sa imi strice nimeni impresia buna lasata de bunicii mei, la care 18 ani, vara de vara am tot facut agroturism. Si nu doar eu si familia mea. Toti unchii si matusile mele, isi duceau prietenii la tara, la bunicii mei. Erau bine primiti, bine hraniti si lasati sa se odihneasca. Nu exista sa poftesti ceva si bunica sa nu gateasca imediat, taind repede o gaina din curte si culegand din gradina tot ce ii trebuia. Nu exista sa iti fie pofta de o tuca si bunicul sa iti puna pe masa, ceva cumparat.
Renunt pentru ca sunt convinsa (inca nu a reusit nimeni sa imi schimbe parerea) ca oamenii de la tara, daca nu au bunul simt, din educatie si din nastere... nu au cum sa fie niste gazde bune. Ca doar nu au fost ei la studii de specialitate in turism, sa stie nici ce inseamna clasificare, nici care e diferenta intre trei sau patru margarete, nici care le sunt obligatiile, nici drepturile...
Dar cum nevoia ii face pe multi sa ” faca ceva... ca nu se mai poate trai ” – expresie pe care am auzit-o de multe ori, unii cred ca daca ” si-au pus casa la bataie ”... este suficient.
Ma intreb cum as reactiona, sa imi spuna ” o tanti Ioana ”, ca nu isi rupe spatele pentru mine dand cu aspiratorul? Oare i-as propune sa incerece cu matura, sau as scuti-o de efort si as pleca in secunda doi, fara sa ma mai obosesc sa ii dau o explicatie. Ca doar m-am dus in vacanta sa ma relaxez, nu sa ii fac eu educatie.
Sau oare cum as recationa sa imi spuna cineva chestia cu prostioarele? Daca m-ar prinde in toane bune, ma gandesc ca as asigura-o ca eu nu injur si nu scuip pe jos, nu rup gardul si nu chinui pisica. Dar la fel de bine s-ar putea sa ii spun ca... Doamne cate as putea sa ii spun, daca as fi morocanoasa.
Nu stiu cine si in ce conditii da aprobarile pentru astfel de pensiuni. Dar corect ar fi, ca inaintre sa le dea aprobarile, cei abilitati, sa le dea viitorilor afaceristi, sa invete lista cu obligatiile si drepturile, sa ii asculte ca pe copii la scoala, si pana nu isi insusesc toate acele lucruri, sa nu se apuce de treaba.
Ca doar sa isi puna anunt la poarta, si sa ceara bani pe mancare si pe cazare, nu este suficient.
Degeaba cioarba ar fi buna, daca nea Ion (sotul Ioanei), se plimba pe langa tine cand esti la masa, cu cizmele murdare din grajd.
Sau degeaba este cald si bine in camera, daca ei se cearta la cinci dimineata, si tipa cat ii tine gura prin curte, cand tu, ai vrea sa dormi pana la ora 10.
Degeaba ai vrea tu sa dai o mana de ajutor, culegand rosii si castraveti din gradina, daca ei ti-ar spune ca dau fuga la magazin sa cumpere ceva.
Degeaba ai vrea tu la micul dejun o omleta din oua de la gainile pe care le vezi prin curte, daca ei ti-ar pune pe masa niste parizer.
Degeaba iai vrea tu un pahar de vin de casa, daca ei te-ar servi cu o bere.
@adryana:
pe ganduri sunt deja, serioasa nu prea ce rost ar fi avut sa insir pe 10 randuri faptul ca sunt deacord cu tot ce ai scris? te asigur ca degeaba nu ai vorbit (scris), iti inteleg tristetea pt situatiile expuse, chiar mai bine decat crezi, numai ca incerc sa nu ma cramponez de exemplele negative.
Ma amuz si eu de ce pot, asa mi-e firea, incerc sa vad parea plina, sa mai educ pe unde pot, sa propovadui exeplul personal, sperand ca vor invata si altii.
Asta cu exemplul personal mi se pare cea mai tare metoda, bate multe alte metode de convingere. Daca tu esti intr-un fel (documentat, responsabil, civilizat) si ti-e bine, cei care au ochi sa vada si minte sa priceapa, vor invata si ei ceva din atitudinea asta. Poate sunt mult prea naiva dar inca nu vreau sa cred ca “cei buni” sunt mai putini decat “cei rai”, poate ca nu sunt atat de usor remarcati pt ca stau civilizati, in banca lor, dar nu vreau sa cred ca “uscaturile” au acaparat deja toata padurea.
A … si reclama dezinteresata pt lucrurile bune (locatii, oameni), ceea ce merita recomandat. Incet, incet se vor cerne, cei ce nu ofera servicii de calitate vor disparea, deja mi se pare ca suntem mult mai informati, “tunurile” nu mai tin ca in trecut, asta pt prestatorii de servicii. Pt turistii nesimtiti … inca nu stiu care ar fi rezolvarea, sunt foarte dificil de “educat”.
Deci … acum sper ca ai inteles ca am inteles “amuzatul” era asa … un fel de rasu-plansu si cu remarca la scrisul mult, era de bine, te asigur.
Hai ca-ti mai dau o portie de ciorbita calda
Peace!
@ Anca: sa "incep cu inceputul", mai off topic. Mie cel mai genial raspuns la intrebarea "ce vrei sa te faci cand esti mare? " mi s-a parut cel dat de un copil de la celebra emisiune de pe Prima: MACARA .
””intre alb si negru sunt sute de nuante de gri”.
Asta e purul adevar, asteptarile fiecaruia dintre noi sunt diferite si, pana la urma, totul porneste de la educatie, aspect valabil atat in cazul gazdelor pensiunii, cat si in cel al turistilor. Asa cum ai accentuat si tu, de cele mai multe ori, lipsa unei informari prealabile, alaturi de o responsabilitate asumata, inca din momentul in care incepi sa cauti anumite unitati de cazare - in cazul turistilor, sau, inca din momentul in care concepi strategia de marketing a pensiunii si politica de promovare - in cazul proprietarilor (multi dintre acestia ignorand faptul ca publicitatea de tipul "word of mouth", sau din gura in gura, este nu doar metoda cea mai ieftina, ci, uneori, si cea mai eficienta), au consecinte dintre cele enumerate mai sus de toti care au scris aici si au povestit intamplari mai putin placute.
Parerea mea e ca aceste 3 elemente esentiale, aplicate de ambele parti: educatie, informare, responsabilitate (ordinea poate sa fie alta, intervenind aceleasi nuante de gri), pot conduce la indeplinirea scopului propus: profit si publicitate pozitiva pentru proprietarii de pensiuni (uneori chiar fidelizarea clientilor) si satisfactie, sub toate aspectele (servicii, raport calitate-pret etc) pentru turisti.
Mersi de vin, foarte bun!
@gheisa:
Si ciorbita nu ti-o placut draga mea?
Ai cuprins, pe scurt si foarte corect, intregul context, si doleantele noastre, ai vot maxim de la mine
Hai ca facem gasca mare, aici langa foc, doar jupaneasa a dat bir cu fugitii
Sunt aici doamne si domni, am lipsit doar cat sa mai fac o placinta cu mere care cred ca ar merge bine cu vinul fiert, poate mai ajung si altii la cabana noastra.
M-am tot gandit cate ar mai fi de zis, ati scris atatea despre si la subiect incat mi-e tare greu sa le iau pe fiecare in parte si sa mai gasesc vreun raspuns.
Am sa-i spun totusi colegului santana ca am ocolit cu intentie subiectul cu buzunarele si cu fondurile europene tocmai din dorinta de a asculta parerile voastre legate de asta (bine... mi-a fost teama ca incep sa dau in stanga si-n dreapta si nu asta era scopul).
Pentru ca, daca incepem sa vorbim de bani, de buzunare si profituri in conditiile economiei instabile de astazi, a climatului legislativ tot de astazi am impresia ca tot ce am scris mai sus isi pierde substanta.
Adica ramanem doar doua tabere incrancenate VANZATORI si CUMPARATORI, intolerante una fata de cealalta... culmea, chiar daca uneori componentii taberelor se schimba intre ei. Adica un client al pensiunii poate deveni proprietar de pensiune si invers. (Am vazut si persoane proprietari de pensiuni care erau clienti la o alta pensiune... au fost cei mai pretentiosi clienti pe care i-am vazut...)
Uneori, am impresia ca cineva, undeva lucreaza dupa dictonul" dezbina si stapaneste". Adica, problemele la modul general vorbind apar nu din cauza noastra, a celor doua "tabere", ci din cauze mult mai profunde care nu sunt rezolvate (taxe, impozite, salarii si stiti voi cate si mai cate). Daca am lua si asta in calcul ca posibilitate poate ne-am privi cu alti ochi si ne-am intelege... mai usor. Incrancenarea nu cred ca duce la nimic bun.
Ei, gata ca se raceste placinta.
E cald aici si ma simt tare bine alaturi de voi.
@ teoanca
melodia de muzica populara din clip - super! mi-a placut mult... si nu mie rusine sa marturisesc ca mi sau udat nitel ochiii.
Probabil muzica te-a atras la noi in cabana @Michaell. Iti multumesc ca ai venit, intra te rog si stai cu noi la o vorba sa-ti spun de ce am ales tocmai melodia asta.
Intai pentru ca si mie imi place tare mult. Apoi pentru ca se apropie -mi se pare mie- de tema noastra. Musafiri... suntem chiar si in viata asta. Si tocmai de asta, pentru ca venim si plecam intr-un timp atat de scurt, cand suntem musafiri la semenii nostri oriunde in lume poate incercam sa vedem mai bine "the big picture", sa nu mai cautam amanunte care sa ne distruga incet incet sanatatea.
Asa cum spunea @gheisa mai sus, educatie, informare si responsabilitate. Toleranta incercand sa intram si in "pantofii " celuilat si intoleranta deopotriva pentru abuzuri evidente si rea intentie.
Le avem pe toate la indemana, trebuie doar sa le gasim in noi. Si apoi, dupa timpul scurt petrecut ca musafir intr-un loc sau altul, tot acasa ne intoarcem.
@ teoanca
mare dreptate ai.
din pacate, din mai multe motive, aceste melodii imi erau si imi sunt necunoscute. cea ce-mi pare foarte rau...
in romania am trait doar vremurile ,,ceausiste ,,si nu stiu daca ele (melodiile/versurile) existau pe atunci. acele vremuri erau incarcate doar de patos so laude la adresa familiei iubite. bineinteles ca si etnia din care provin, in acest punct si-a spus foarte tare cuvintul. in satul din care provine mama si unde mi-am petrecut copilaria, nu exista alta etnie decit cea germana/sasesca si asa ca, pina la intrarea in scoala, contactul cu cultura romana a fost limitata. in adolescenta si mai tirziu am avut alte ,,interese,,. erau vremurile ,,flower-pover,,. hendrix, morrison, elvis... iei erau ,,eroii,,vremii.
in schimb cu timpul, romantele romanesti, in parte si muzica populara, dar si cea usoara de pe vremea pe cand traim in romania, mi-au placut tot mai mult. totul ce are deaface cu romania, a fost si este o parte din viata mea si va ramine pentru intodeauna asa. in romania am trait si momente foarte urite si triste. tentative de treceri de frontiere, condamnari, etc. ele au trecut si au ramas doar momentele frumoase, precum ar fi... sejururile pe litoral, dar mai ales sinaia mea iubita.
traiesc aici de multi ani si imi merge foarte bine. probabil oasele imi vor ramine aici, in pamintul stramosilor mei, dar inima inca n-am reuist so aduc aici cu totul. nu stiu daca voi reusi pina la urma. poate nici nu vreau...
o seara buna tuturor.
Haideti mai copii, trezirea!
Apai nu-i treaba dinaia cu "trei zile si trei nopti"?
Daca ar fi zapada v-as scoate la bulgareala dar asa...
Tare buna o fost placinta aceia ne mutam la "vitrine" (vezi impresii) ?
Intrebare on-topic:
am vazut la somaj (mda, sunt somera mai nou) cursuri de 3 sau 6 luni, pt manager de pensiune turistica, sau ceva de genul, dar pot face eu un curs de genul asta si apoi sa-mi ofer serviciile unei pensiuni sau mai intai trebuie sa-mi fac o pensiune (deci sa fie a mea) si acolo sa "profesez"?
Nu prea am tangenta cu domeniul, intrebarile sunt pur teoretice, ca mi-am amintit legat de subiect.
@ AndreeaG
buna,
la intrebarea ta, din pacate nu am raspuns concret...
in schimb poate imi dai voie sa-mi expun parerea, respectiv sa-ti spun cum vad eu treaba cu asemenea cursuri in general: le cunosc, se fac si aici, in toate domeniile. am fost si sunt de parere ca in mare parte pina la urma nu-si ating scopul. este ceva de genul bla, bla, bla. eu zic ca nu ar fi nevoie de asaceva daca fiecare propietar de pensiune sau hotel si-ar pune doar o singura intrebare: CUM MI-AS DORI EU SI FAMILIA MEA SA FIM TRATATI CA CLIENTI. dupa aceasta premisa ar trebui sa actionez zi de zi... si rezultatul imi va arata ca am dreptate. fara nici un curs sau scolarizare.
sa fie curat in camera, sa nu existe probleme cu parcarea, sa fiu primit cu zimbetul pe buze, sa se scurga apa la dus (in canal si nu in interiorul baii) etc. hai sa fim sinceri... pentru asta trebuie cursuri si scoala?
parerea mea.
@Qvadratvus iti multumesc ca ai ajuns pana la noi pe zapada asta. Si daca te-ai si simtit bine si v-ati simtit bine cu totii si v-au placut vinul si muzica, atunci... misiune indeplinita.
@Andreea G, trista veste mi-ai dat. Nu e un capat de lume. Uneori lucrurile se aranjeaza atat de bine incat peste ceva timp iti vei da seama ca asta era solutia cea mai buna de fapt. Vei gasi ceva mai bun care chiar merita.
La noi la cabana e zapada sa stii si vin mai avem destul.
Acum stand pe jos langa wm 15, Iulianic, Andrei44, Larissa, Adryana, Diaura, Gheisa, Santana, Qvadratvus si Michaell ma pun din nou pe dat cu parerea despre cursurile de care ai intrebat.
O sa te rog sa cauti in Legea turismului restul de amanunte legate de subiect. Nu am studiat cu atentie daca doar proprietarul sau administratorul firmei care are pensiunea trebuie sa faca aceste cursuri sau o persoana angajata. Poate ne ajuta cineva care chiar are pensiune si stie mai bine.
Cat despre cursuri si ce se invata in cel 3 sau 5 sau 6 luni, informatia este importanta zic eu, cred ca sunt reguli de baza de igiena si cred ca se mai predau si ceva notiuni de legislatie in domeniu, intocmirea unui contract si apoi chestii de genul"cum sa te porti cu turistul". Asa cum spuneam si cum spuneati si voi toti, depinde de cunostintele acumulate anterior si de educatia fiecaruia. Pentru unii inseamna ceva, pentru altii inseamna foarte mult, pentru altii poate mai nimic.
Ganditi-va la tanti Ioana din povestirea noastra care nu avea de unde sa stie cum sa intocmeste contractul cu turistul - de exemplu-si nici ce drepturi sau ce obligatii are ca administrator de pensiune.
Michaell ne spune frumos si de bun simt " ce tie nu-ti place altuia nu-i face". Cred ca este neaparat necesar dar nu si suficient. Mai si invatam un pic...
Daca acest curs poate fi facut si de catre un angajat al unei pensiuni, parerea mea este ca merita sa il faci. Poate fi important pentru un administrator de firma care a facut o pensiune si are nevoie de aceasta diploma pentru acreditare.
@santana: Buna treaba cu solul trimis in recunoastere sa amusineze... Aceia dintre noi care nu ne permitem soli proprii putem sa ne folosim cu succes de experientele pe care ni le impartasim unii altora, sau chiar sa ne solicitam/impartasim "expertiza" unii altora cand pornim in amusinari proprii... Acest site este un ajutor ideal atat in acest scop cat si in trezirea interesului pentru anumite locuri si experiente. Mai ales atunci cand ne cunoastem unii altora gusturile si interesele, precum si gradul de "obiectivitate subiectiva"...
Doru, păi nu e vorba, dragul meu, că ne-am permis ori ba, dacă te referi la partea financiară. Nu vroiam sub nici o formă să ratăm o petrecere pe care o aveam programată de mult timp. Aşa că ne-am luat doar măsuri fireşti de prevedere. În afară de asta, l-am atenţionat şi pe proprietar că nu sîntem la odihnă, dimpotrivă. Şi ţine cont de faptul că am fost 28. Şi mai ţine cont de ceva: noi, cei mai de la sudul ţării sîntem mai turbaţi niţel, cel puţin eu unul recunosc că mă încadrez în categoria asta. Păi în prima zi, am zărit nişte tipi care mergeau cu capra. Fireşte că m-am alăturat lor şi am colindat juma de zi din casă în casă, de mai aveau prietenii mei să sune la 112 că nu mă găseau pe nicăieri. Sînt în viaţă lucruri care se fac şi lucruri pe care, dacă nu le faci, ai senzaţia că a trecut viaţa pe lîngă tine. Restul e can-can... Mersi de atenţie.
@Michaell
Parerea ta este foarte pertinenta si in mare parte sunt deacord, dar consider ca trebuie si cel putin niste cursuri minime in domeniu, pe langa toate calitatile (de OM) pe care le-ai insirat tu. Seriozitatea cursurilor stiu ca poate fi indoielnica, asta e cu totul alta discutie, in mod normal ar trebui sa fie o centralizare a unor informatii din domeniul respectiv, eu le-as vedea ca un punct de plecare, sa le faci inainte de a te hotara daca poti/vrei sa “profesezi” in domeniul respectiv.
@TEOANCA
Multumesc pentru incurajari dar nu ai de ce sa fi trista pt mine, viata mea e foarte plina si roz
M-am inscris la cursul de bucatari )
Apropo de cursuri...
Nu spune nimeni ca nu e bine sa "mergi la scoala" insa aici conteaza mai mult cei sapte ani de acasa si o anume scoala a vietii, a vietii adevarate de la tara, cu bun simt si deschidere la parerile celorlalti, mai ales ale celor care iti trec pragul. Ar fi de dorit ca proprietarii si administratorii de pensiuni sa comunice unii cu altii, sa se adune si sa discute si mai ales sa se viziteze unii pe altii si sa se "critice" la modul cat mai obiectiv unii pe altii, sa "guste" din ospitalitatea celorlalti, pentru ca numai traind experienta cu propriile simturi pot dobandi maximum de rezultate din excursiile tematice pe care le-ar face.
Nu militez pentru uniformizare, dar e bine sa stie ce si cum fac altii, astfel vor fi mai in masura sa aprecieze mai obiectiv ograda si serviciile proprii. Daca unui maramuresean nu-i lipseste horinca de pe masa e ceva normal, dar un "pensionar" de la malul marii nu se cade sa ofere asta, poate mai degraba un umbrar si o racoritoare, iar un muntean sau un moldovean, un vin bun si curat, de casa... si asta nu-i decat o idee.
Poate nu ar strica sa avem printre noi mai des, ca cititori activi, mai multi proprietari si administratori de pensiuni, iar acestia sa ofere celor mai activi si mai obiectivi calatori care posteaza aici, sejururi gratuite sau oferte tentante, in schimbul carora sa primeasca analize cat mai obiective ale obiectivelor si serviciilor lor. Aceste analize se pot materializa atat in pareri si discutii cu acestia, propuneri si idei de imbunatatire sau sau chiar revieuw-uri postate pe site, de preferat numai atunci cand sunt "de bine", fara ca prin asta sa devina partinitoare/partizane, doar ca rasplata pentru gratuitatea oferita. Atunci insa cand vizitatorii constata nereguli, sa le semnaleze in primul rand proprietarilor, iar daca acestia nu iau masuri in timp util, sa le posteze pe site la rubrica "asa NU".
Chiar daca e criza si fiecare isi strange cureaua, cred ca e mai eficienta o analiza de piata de acest fel, combinata cu reclama "din gura'n gura" decat comandarea de studii de piata si cursuri teoretice sau reclame audio/video.
Avem aici o sumedenie de exemple de persoane care pot oferi in 2-3 zile de vizita, adevarate "cursuri" si o publicitate mult mai tintita si mai eficienta decat un clip video de la televiziunea locala, platit cu bani grei sau fluturasi/reviste etc...
In multe locuri acestea se pot realiza mai ales in extrasezon, iar in celelalte, in perioadele mai putin aglomerate, in care atat gazdele cat si oaspetii pot sa "respire" mult si sa "transpire" putin, ajutandu-se unii pe altii. Eu personal as presta asemenea "servicii", chiar daca nu am multa "vechime si autoritate" pe site.
Iti multumesc @Andreea G ca ai amintit aici despre o alta poveste de a mea ceva mai veche "Vitrina cu suveniruri".
Aproape o uitasem. Si atunci am avut multe de povestit cu colegii AFA despre suvenirurile aduse de noi din locurile vizitate.
Si vorbind despre suveniruri si despre reclama in context, mi-am amintit ca am si acum in bucatarie niste vase din ceramica primite ca suvenir de la o pensiune din Busteni unde am petrecut un revelion.
Au pictate pe ele imaginea pensiunii, datele de contact si anul cand am stat la ei. Le am si acum si de cate ori dau cu ochii de ele ma gandesc oare ce mai fac oamenii aceia. Chiar am si revenit acolo de cateva ori sa servim masa.
Deci ar putea sa intre si asta la capitolul -fidelizare clienti-
Si cate n-ar mai fi...
@TEOANCA: As veni si eu la tanti Ioana... Mi-a placut mult descrierea a ceea ce ne-am dori cu totii in plimbarile noastre prin tara. Plecam mereu de acasa cu speranta ca va fi 'ca la tanti Ioana' si doar citeodata avem norocul ca dorintele noastre sa fie indeplinite.
Dupa saptamini si luni de munca avem citeodata multumirea ca am fost inspirati si am nimerit la 'tanti Ioana'.
Frumoasa descriere!
@Dorutim,
Orice proprietar de pensiune in concediu devine turist si "gusta" din osptalitatea celorlalti proprietari.
Unii proprietari incearca sa invete din experienta celorlalti iar altii nu.
@Dorutim, Florinsta, orange, bine ati venit la cabana langa soba alaturi de noi. Noi... tot cu parerea despre pensiuni si turisti. Si inca mai este vin fiert.
@Dorutim, dupa ce ai scris ultimul ecou m-am documentat un pic, atat cat am putut sa plec de langa oaspetii mei de la cabana.
Stiam dar acum am si gasit date despre ANTREC care se pare ca ar fi cea mai cunoscuta asociatie: Asociatia Nationala de Turism Rural Ecologic si Cultural. Sigur mai sunt inca multe altele. Cel putin trei am mai gasit eu pe net. Majoritatea au ca scop principal exact ce spuneai, schimburile de experienta si promovarea pensiunilor care sunt inscrise in respectiva asociatie.
Am vazut plecari in Italia, Spania, Germania tocmai in acest scop. Sa vada, sa inteleaga, sa invete. Au programe intregi de promovare a zonelor turistice rurale si inca multe altele.
Si imi mai amintesc ceva. Intr-unul din rev. mele mai vechi a intervenit un ziarist. Care a scris in ziarul respectiv intr-un anume context ca AFA este un "site de reclamatii in turism". Webmaster 0 a intervenit atunci (ii multumesc din nou) si l-a rugat sa schimbe cuvantul "reclamatii" in "informatii". AFA este un site de INFORMATII in turism. E o confuzie facuta destul de des si de multi dintre noi.
Si atunci, aici pe AFA suntem de toate felurile. Pentru ca toti suntem turisti astazi dar putem fi, daca ramanem someri intr-o zi sau doar vrem sa ne schimbam locul de munca, angajat sau proprietar al unei pensiuni, al unei agentii de turism sau al unui hotel. Nu stii ce-ti aduce ziua de maine.
Revenind la scopul acestui site, aici suntem si turisti si proprietari sau administratori sau angajati ai unor pensiuni, hoteluri sau agentii de turism.
Pentru ca toti... ne informam. Avem acelasi drept, la informatie. Toti avem cate ceva de invatat.
Profesorul meu de limba romana ne spunea ca atunci cand credem ca nu mai avem nimic de invatat... ca stim tot, inseamna ca de fapt n-am invatat nimic.
Eu sunt convinsa ca multi dintre noi intra si citesc sau scriu aici din dorinta de face ceva mai bine, de a afla dorintele, greselile, problemele celorlati si a incerca sa nu le repete si sa faca ceva sa fie mai bine.
Dar, asa cum spunea si @orange, firesc nu ne reuseste tuturor, nu ne reuseste din prima sau nu ne reuseste deloc din diverse motive.
Dar nu ne putem opri din a incerca.
Wm0 te rog sa ma corectezi daca am batut campii cumva legat de AFA.
Pentru asta te asteptam la un pahar de vin fiert alaturi de noi.
@TEOANCA: Eram sigur ca nu inventez eu roata...
Nu am citit tot ce au scris ceilalti pe site de la deschiderea lui pana in prezent, dar atata timp cat comunicam idei nu poate decat sa apara si ceva nou din asta, chiar daca asta inseamna doar o virgula mutata astfel incat fraza respectiva sa capete alte conotatii sau daca un novice afla ceva nou.
Nu ma refeream aici la ANTREC sau la alte asemenea organizatii sau programe ci la simpla comunicare "face to face" a unor particulari interesati sa comunice direct si personal cu altii din domeniu, care au preocupari si interese similare.
Ma bucur sa ma asez cu voi la un pahar de vin fiert.
Hai noroc!
Anca, esti o comoara!
Ai fost atat de inspirata incat eu... pur si simplu m-am tinut de maus ca sa nu cad pe jos de ras. Eu te stiu de pe vremea cand mai postam si eu pe-aici cate o baliverna de-a mea. Trebuie sa recunosc ca ceea ce ai facut tu aici este o opera de arta ce ar trebui cunoscuta de noi, cei ce suntem mari amatori de turism rural, dar si de cei ce sunt "apropritari" de pensiuni de tot felul. Eu m-am dus cu gandul la cel ce mi-a devenit si bun prieten intre timp. Gazda mea de pe Valea Simonului. Paradoxul in viata branenilor este ca ei er vrea sa castige banul fara sa dea mare lucru. Ceea ce nu se poate! Si aici incepe lupta intre turistul cu stofa si taranul hapsan -nu-ti spun nici un banc edificator... ca le stii si tu, n-am vreun dubiu!
Sunt multe de spus... dar nu pot decat sa te felicit pentru "indreptarul" pe care ni l-ai pus la dispozitie cu atata generozitate! Ti pup! Cu mare patos, Radu!
Inca una si ma duc.
Imi place cum discutiile se dezvolta dintr-un subiect bine ales, cum sperantele steptarile, poate si solutiile apar.
Concluzia este: sa incercam sa facem ceva, atat cat tine de noi. O vorba mestesugita si bine aleasa, un sol trimis ca avangarda, orice.
Faina intalnire se pare ca ati avut.
C
Interesanta tema pusa in discutie, acum am dat si eu peste dansa cu interes. CAm asa este si, patit fiind, cred ca are dreptate lumea cand spune ca e si o chestie de talent, daca nu il ai nu poti fi primitor. Iar eu unul, intre timp, am trecut de la dorinta de musafir la cea de calator, cat ma mai tin picioarele, as umbla cat as putea. Vacante frumoase.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Mar.2024 Al 800-lea review, retrospectivă — scris în 03.03.24 de Michi din BUCURESTI
- Nov.2023 'Bostaniada', turismul si viitorul — scris în 19.11.23 de dorgo din TâRGU MUREș
- Sep.2023 Departe de casă — scris în 28.09.23 de AZE din SIBIU
- Jul.2023 [Nume-Agenție], tepari de profesie!!! — scris în 04.08.23 de ux130143 din PITEşTI
- Jun.2023 1. File din istoria României oglindite în excursii — scris în 23.06.23 de Michi din BUCURESTI
- Jun.2023 Info utile despre zborurile charter — ar trebui să figureze în cultura turistică minimală, dar nu sunt, în (prea) multe cazuri — scris în 15.06.23 de tm67bru din TIMIșOARA
- Jun.2023 Suflet de călător — scris în 10.06.23 de robert din BUCURESTI