GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Serpentine, canioane, sate și lacuri, vămi și oameni, taxe și costuri, adică drumul până-n Budva și-napoi
Muntenegru a izbutit să mă impresioneze, asta-mi e clar. Dar nu numai el ci și drumul până acolo, altfel nu încercam să încropesc povestea drumului, nefiind pasionată de astfel de scrieri sau de date tehnice.
București, orașul meu iubit, a fost punctul de plecare, nu ne grăbea nimeni, n-am circulat noaptea în această vacanță. Drumul până la destinația finală face și el parte din vacanță, oferă ceva inedit de fiecare dată, plăcute sau neplăcute, aventurile pot deveni ulterior reale amintiri amuzante sau nu :)
Am urmat calea spre Alexandria, apoi spre Calafat, taxa de pod a fost de 27 lei, cât am stat în vamă, preț de câteva minute am achitat taxa de drum pentru Bulgaria, on line, 10 leva, am trecut vămile repejor, la bulgari drumul era sătesc, nimic de speriat, plombat, la sârbi în vamă deja eram aruncată-n trecut, vama goală, deprimantă, un vameș ne-a scanat cărțile de identitate și cam asta a fost tot, ne-am îndreptat către Negotin, o cazare rezervată pe ultima sută de metri, la nimereală - vezi impresii
Șapte ore am făcut până în Negotin, cu pauze de cafele (că altfel sughițăm), cu pauze de pp sau alimentări cu combustibil.
A urmat Negotin – Zajekar – Krusevac – Cacak – Zlatibor, eu m-am ghidat după maps. me, „unii” după Waze care se deconectează și amețește dacă te oprești din drum sau dacă te abați un pic de la traseu. 28 de secunde de conectare la net l-a costat pe omuleț doar 50 euro și închiderea datelor mobile din partea firmei. Asta e, mergem mai departe, știam că motorina e mai scumpă la sârbi, nu am alimentat, era 160 dinari/l, adică 6,5 lei/l cu aprox. Până la intrarea în Pecin am făcut stânga, pe autostradă, am luat tichet, limita era de 130 km/oră. Am mers în direcția Nis, după 12 km am stat ieșit înspre Krusevac, am stat la coadă să plătim 1 euro, se putea plăti și cu cardul. Spre Kraljevo ne-a condus gps-ul, apoi Cacak și ultima porțiune de drum din ziua aceea, traseul către Zlatibor, foarte frumos și liniștitor.
Traseul nostru a continuat în următoarea zi prin Nova Varos, o stațiune montană din munții Zlatar ai Alpilor Dinarici, am mers către Gostun, tot în Serbia, și Bijelo Polje – MNE, către punctul de frontieră dintre cele două țări.
Menționez că în toate aceste trei țări: Serbia, MNE și Bosnia nu am avut nevoie de pașaport, se poate trece doar cu C.I.
O graniță ciudată, de la verificarea documentelor la sârbi am mai mers câțiva km până la granița muntenegrenilor, inițial am crezut că am intrat într-un șantier cu basculante și remorci dintr-o carieră de piatră, niște barăci metalice adăposteau vameșii sârbi. La fel și la cealaltă vamă.
Oamenii au fost amabili, nimic deosebit, am primit în vama MNE un pliant cu o ofertă turistică pentru cartelele cu date mobile existente în MNE, 5 euro 500 GB sau 10 euro 1000 GB. Voi ce credeți? De care a cumpărat domnul în primul magazin de profil întâlnit?
Peisajul montan s-a schimbat în MNE, din Zlatibor până în Budva (destinația finală) am parcurs 300 de km în 6 ore, formele de relief îți taie efectiv respirația, canionul Moraca este spectaculos, șoseaua șerpuiește de-a lungul său, tunelurile nu sunt iluminate, văile sunt adânci și verzi, serpentinele crează emoții iar imaginile nu prea au termen de comparație, cuvintele pălesc în fața sculpturilor pe care le-a creat natura.
Mergem spre Podgorica, un oraș neimpresinant, am trecut prin tunelul Sozina și la ieșire am achitat 2,5 euro/mașină, urmăm drumul spre Virpazar, o simpatică localitate de pe marginea lacului Skadar, un loc plăcut de unde bărcuțele pleacă în excursii pe lac și unde restaurantele pescărești oferă bucate proaspete și gustoase. A urmat Petrovac, apoi Becici, drum de coastă, spectaculos, ajungem cu bine în Budva, perla Rivierei muntenegrenilor.
La întoarcerea spre casă, am pornit spre Zabljak, în direcția Tivat – Lepetani – cu ferry am traversat în zece minute Adriatica la un preț de 4,5 euro/mașină normală. Nu aveți nevoie de rezervări online, ferry circulă precum furnicile, nici nu pleacă unul că și ajunge altul la malul celălalt, la un moment dat îmi era teamă să nu se ciocnească, așa era de aglomerat traficul pe apă. Am coborât după ferry la Josice, am urmat drumul către Lipci – Dragalj – Niksic – Savnik – Zabljak, drum foarte frumos, cu sate montane și peisaje cu floricele, în regiunea Niksic drumul era în lucru, am stat la semafor uman, la „palete”, se lucrează la lărgirea șoselei.
Am poposit un pic la înălțime, la spectaculosul lac Slansko, imaginile m-au lăsat mută, apoi am băut o cafea de 1 euro la restaurantul Vidikovac, cocoțat și frumușel și-ăsta, iar de la Gradac la Savnik efectiv m-am minunat, serpentinele strâmte și dese au fost un adevărat deliciu pentru ochi, întregul drum în ziua respectivă l-am parcurs în 4 ore.
În Zabljak am poposit o noapte, apoi am mers căre Canionul Tara, ne-am uțupit un pic pe-acolo, am ascultat gps-ul și am trecut vama din MNE către sârbi pe la Pljevlja, către Krnjaca (Serbia), apoi în Ustibar am avut vamă către Bosnia-Herțegovina, după 30 km am trecut din nou vama în Serbia pe la Donje Vardiste, la sârbi am intrat direct în Parcul Național Tara, taxa 2 euro/mașină, pentru mediu, după 15 minute eram în Mokra Gora, în cârciuma din gară, normal.
Vămi liniștie, fără incidente, doar cu anumite curiozități vamale de genul: „v-ați rătăcit? Ce căutați pe-aici? Unde vreți să ajungeți? ”
De la Mokra Gora am plecat către Uzice unde un localnic simpatic ne-a recomandat o super cazare, în următoarea zi am plecat spre România, spre Lapovo, am mai plătit o taxă de doi euro pentru trecerea pe autostrada sârbilor și-am continuat drumul până la Porțile de Fier 1, o vamă nu foarte aglomerată în momentul respectiv, unde n-am fost controlați deloc la bagaje, am ajuns cu bine în țară, cu un popas la Cazanele Dunării.
Motorina în MNE 1.20 euro/l, moneda lor e euro. Am împărțit drumul în multe bucățele, timp aveam berechet și MNE nu are autostrăzi, e o țară muntoasă. Am vrut să văd ambele Canioane, Tara și Moraca, de-aia m-am tot plimbărit pe diferite trasee. Polițiști n-am văzut, pistoale-radar nici atât, am respectat limitele de viteză și n-am avut probleme.
Cost drum dus-întors, 2400 km: 600 lei plus 3 euro autostrada în Serbia, plus 2 euro taxa pentru Parcul Național Tara, am mers cu o mașină ieftină care are consum mic, o Skodă care „ține cu casa”, o bijuterie pe patru roți. La banii ăștia adaug și taxa de pod Calafat – Vidin, vinieta bulgarilor și taxa tunel Sozina.
Am pus accent pe principalele puncte prin care ne-a purtat maps. me, poate așa e mai util cuiva, mai ușor de citit.
Pff... am terminat? Nu știu dacă voi mai descrie vreodată vreun traseu, a fost îngrozitor de plictisitor de scris, de obositor, de complicat datorită denumirilor sârbești ale localităților, la un moment dat mă încurcasem în consoane și-mi ieșea altă denumire, e cumplit „j„”-ul lor, dar și acel „c” cu fes, de fapt totul mi se pare abramburit. Sper că n-am încurcat localitățile celor trei țări, m-aș bate singură :)
Poate vor fi de folos cuiva, vreodată, detaliile acestui circuit, altfel nu mă complicam cu literele lor încâlcite, eu am muncit mult pentru a-mi crea un traseu în care să includ ceea ce-mi doream să văd. Un singur regret am: „Orașul Diavolului” din Serbia nu am avut cum să-l includ în traseu, mă abăteam prea mult de la drum.
Vacanțe frumoase vă doresc, drumuri bune, spectaculoase și costuri cât mai mici.
Trimis de krisstinna in 21.07.19 08:19:45
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (krisstinna); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
8 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@krisstinna:
Frumoasă călătorie, mai ales că a fost făcută „la pas”, fără grabă, așa cum e bine să faci, mai ales pe drumurile solicitante din Muntenegru.
Totuși, nu am înțeles de ce ați făcut unele lucruri, sau poate le-ați făcut îndemnați de waze.
De exemplu, nu am înțeles rostul trecerii prin Bulgaria, când ați fi putut trece, ca la întoarcere, pe la Porțile de Fier II. Doar ca să plătiți 6 € taxa de pod și 10 leva vinieta? Pentru doar 30 km parcurși în Bulgaria?
Apoi, la fel, nu am înțeles rostul trecerii în Bosnia la întoarcere, cu o graniță în plus, când drumul direct, mai scurt, spre Užice era prin Nova Varos, cu o oră mai scurt!
Am fost și eu pe acest traseu în septembrie anul trecut, dar nu-mi închipuiam că cineva ar alege acest traseu. Știu, vei spune că nu tu, „alții” l-au ales!
La fel, la plecarea din Budva spre Niksic, ați ales un traseu ciudat, ocolind golful Kotor pe la vest, când normal era să o faceți pe partea de est, cu trecere prin Kotor și Perast. Dacă o făceați, cu siguranță ați fi rămas încă o noapte prin acea zonă, este mult mai spectaculoasă decât cea pe unde ați mers. Poate doar dorința de a folosi feribotul să fie un motiv...
În sfârșit, nu înțeleg de ce foarte multă lume (ca și voi) folosește aplicații de navigație gratuite, de gen waze sau maps.me, care, gratuite fiind, au multe limitări, de diverse feluri. Waze e, de altfel, varză!
Cu 50 €, se poate cumpăra un navigator GPS dedicat, care este de o mie de ori mai bun decât aplicațiile gratuite, exact cât v-a costat internetul pentru waze timp de 28 de secunde, cum ai menționat! Sau, în locul unui navigator dedicat, se pot folosi aplicații contra-cost pe telefon, dintre care una excelentă este Navigon, de la Garmin.
Dar, știu, îmi vei spune același lucru... „alții”!
Oricum, e bine că v-ați plimbat, v-ați simțit bine și ați avut o vacanță cum v-ați dorit. Una peste alta, asta e tot ce contează!
P. S. Chiar dacă nu ți-a plăcut să scrii, să știi că ce ai scris este de folos multora care merg pentru prima dată în acea zonă, așa că să nu-ți pară rău de timpul pierdut, el a fost cu siguranță de folos cuiva...
În altă ordine de idei, dacă, la ducere ați fi mers, cum era normal, nu prin Zlatibor, ci prin Novi Pazar, ar fi fost foarte ușor să faceți o scurtă abatere de la traseu și să ajungeți și la Đavolja Varoš.
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@Costi: In vacanța trebuia sa plecam pe 1 Iulie dar din plictiseala am ales sa plecam cu o zi mai devreme. Unde era sa mergem? Am ales repede Negotin și bine am făcut.
Din Zabljak era obligatoriu sa mergem la Mokra Gora, la mocăniță, astfel am scurtat traseul cu 70 de km, prin Bosnia, am avut de trecut câteva vămi dar am trecut extrem de repede, plus ca afara ploua torențial, deci am ajuns mult mai repede la Mocănița, unul dintre obiectivele mele principale din acest circuit. Mocănița e lângă granița cu Bosnia.
In Kotor și Perast am fost in excursie de o zi, din Budva, ce rost avea sa urmez același traseu?
Avem destule “navigatoare”, eu mă descurc mai bine cu Sygic dar a avut năbădăi și nu m-am înțeles cu el, astfel încât am folosit maps. me super bine.
Mie nu îmi alege nimeni traseul, nu pot învinovăți domnul pentru așa ceva. El doar întreabă: unde? Dar ce e acolo? Dar ce facem acolo? Câți km sunt? In ce țara mergem acum?
Își setează ce dorește el, eu merg cu ce știu eu, nu mă combin cu “waze” sau altceva.
De ex, eu folosesc google Maps, e preferatul meu
Îți mulțumesc frumos pentru ecou, știu sigur ca ai citit cu atenție, altfel nu se putea
In Uzice nu aveam ce face, doar am mâncat, dormit și cafelit. Cum pot sa dau eu Mocănița și satul lui Kusturica pentru Uzice? Nici nu suporta comparație
Era obligatoriu sa văd Zlatibor, m-am cazat acolo o noapte, nu mă fugărea nimeni, de ce sa mă grăbesc spre vamă?
La întoarce mai aveam trei zile de vacanță pe care le-am petrecut la Cazanele Dunării, acesta e motivul Porților de Fier 2.
Trebuia sa aloc și țării mele câteva zile, altfel nu se putea numi vacanță. Culmea, a fost ceva excepțional, doar la Reghin am mai întâlnit așa ceva.
Nu alții sunt de vina pentru traseul ales, ci doar eu, la diavol nu am ajuns pentru ca trebuia sa mă abat 100 de km și aveam drum greu in fată: Canionul Moraca iar Budva mă aștepta
Superba povestea vacantei voastre prin unele parti ale fostei Jugoslavii. Traseul a fost mai mult decat indraznet mai ales prin Muntenegru si Bosnia si total neuzual ceea ce a sporit si mai mult neprevazutul deplasarii. Din ce am vazut in poze ati facut o mica confuzie intre Portile de Fier 1 si Portile de Fier 2. Felicitari pentru articol!!
@krisstinna:
”In Uzice nu aveam ce face, doar am mâncat, dormit și cafelit.
Așa e, nu ai ce face, noi nici măcar nu am oprit acolo, ci în Zlatibor, care este în drum, înainte cu 25 de km de Užice. Noi acolo am mers direct, iar la Mokra Gora am fost într-o escapadă, plecând din Zlatibor.
La Zlatibor, am mâncat foarte bine și ieftin într-o cârciumă recomandată de gazdă, Zlatiborski Pastuv.
În canionul Tara v-ați plimbat cu zip line?
Eu unul aș fi vrut, dar eram singurul din patru, câți eram, ceilalți au fost prea fricoși, așa că am renunțat.
În schimb, am cumpărat de acolo un set de 6 sticle cu șliboviță, cu diferite arome de fructe... senzații tari!
@livdan: Corect tot ceea ce ai zis, mulțumesc.
Pot spune cu mâna pe inima ca tot ce am văzut a fost spectaculos dar așa cum bine ai menționat și tu, porțiunea aia de MNE-Serbia-Bosnia-Serbia e foarte puțin circulată iar peisajele au fost peste tot ceea ce am văzut in cele doua canioane, nu glumesc, pozele cu munții ăia ascunși in nori (Serbia) spun mai mult decât cuvintele mele, plus serpentinele foarte strânse (pe porțiunea aia de drum) din MNE.
Iar cu ferry chiar a fost frumos, erau doar localnici, turiștii folosesc doar ruta auto.
Inițial am vrut sa ies pe la Porțile 2 și, venind de la Golubac a fost mai lejer pe la 1. Dacă mai descoperi greșeli nu ezita sa scrii, tare greu mi-a fost sa scriu despre traseu
Mulțumesc
@Costi: Ce zip? Uiți cu cine am de-a face? Mi-am luat bombaneli zilnic, pentru fiecare scara, plaja, piatra, peștera, golf, zid, oamenii “normali” nu fac mișcare și efort in vacanță
Eu sunt anormala, recunosc
Șlibovita am băut zilnic, am și cumpărat, am și primit
Sa vezi, când eram la Kusturica, doi tipi, prieteni, mergeau către Tara, pentru rafting, domnul C. a zis ca sunt bolnavi
Ehe, câte mi-au auzit urechile in vacanța asta, n-ai vrea sa știi.
Am mâncat in Zlatibor, primul obiectiv turistic a fost cârciuma, altfel nu pupam vizitarea orășelului. Despre gazda mea din Zlatibor nici nu vreau sa-mi amintesc, mă apuca iar nervii, urmează sa scriu.
Vă pup pe amândoi
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jul.2024 Drumul spre Ulcinj [din Craiova] (2) — scris în 01.08.24 de hmc din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- Jul.2023 Drumul spre Ulcinj [din Craiova] — scris în 05.08.23 de hmc din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- Sep.2018 Drumul spre Muntenegru Septembrie 2018 - informații traseu și ponturi — scris în 18.09.18 de Rox.Patrik din ARAD - RECOMANDĂ
- Aug.2018 Drumul spre Becici — scris în 22.08.18 de cipimuresan din TIMISOARA - RECOMANDĂ
- Aug.2017 Vacanta in Muntenegru - Budva — scris în 05.09.17 de janina_olt din BUCUREşTI - RECOMANDĂ
- Jul.2017 Drum SB-MNE: impresii — scris în 12.07.17 de userbusy din SIBIU - RECOMANDĂ
- Jun.2017 Impresii despre drumul Bucuresti - Craiova - Calafat - Vidin - Serbia - Muntenegru — scris în 02.06.17 de Costas1 din BUCURESTI - RECOMANDĂ