GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Grossglockner Hochalpenstrasse: cea mai frumoasă șosea din Austria
În ultima zi a vacanței noastre în Carinthia ne-am propus să vizităm unul dintre cele mai frumoase și mai vizitate obiective turistice din Austria, Grossglockner Hochnalpenstrasse (Șoseaua Alpină Înaltă Grossglockner) aflată la aproximativ 100 de km de lacul Millstatt. Și cum în drumul nostru treceam prin stațiunea turistică Flattach, și aveam intrare gratis cu Karntern Card, ne-am hotărît să facem o oprire aici și să vizităm cheile mult lăudate și apreciate de turiști, Raggaschlucht.
Numai că ”socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg”! :( Matinali, ca de obicei, am ajuns prea devreme la poarta de intrare în chei (orele 7:30), iar accesul era permis de la orele 9:30. În consecință, ne-am continuat drumul pe Valea Moll spre principalul obiectiv turistic al zilei, Grossglockner Hochnalpenstrasse. După aproximativ 50 de km parcurși pe o șosea impecabilă, străjuită de pajiști verzi și păduri de brad, am ajuns la punctul de taxare aflat în stațiunea montană Heiligenblut.
În această stațiune montană se află poarta de intrare dinspre landul Carinthia. Mai este una, cu intrare dinspre landul Salzburg, în stațiunea Ferleiten. Am observat că cei mai mulți turiști preferă să urce șoseaua transalpină pe la cea din urmă. Chiar și colegii de site, care au scris reviewuri despre Grossglockner Hohenalpenstrasse, au intrat pe la punctul de taxare Ferleiten. Noi, fiind cazați în Carinthia, am intrat din celălalt sens și am să descriu traseul de la Heiligenblut la Ferleiten.
Taxa de intrare pe șoseaua transalpină era în 2015 35 €. Cu cardul Carinthia am plătit 30,5 €, o reducere de aproximativ 12%. Dacă aveți minimum două nopți de cazare în Heiligenblut, în unitățile de cazare incluse în programul ”Naționalpark Kärnten Card”, accesul este gratis sau vi se returnează suma plătită. La prima vedere prețurile par cam mari, însă facilitățile ce ți se oferă de-a lungul traseului, acces gratuit la muzee, parcuri tematice, toalete, parcari te fac în final să crezi că nu ai dat un ban degeaba.
De la Heiligenblut am urcat pe o șosea fără prea multe curbe, am trecut de Glocknerhaus, un han construit la sfârșitul secolului al XIX-lea și vizitat de Franz Joseph și soția sa Elisabeta (Sissi), și am ajuns la un sens giratoriu unde drumurile se bifurcă. În dreapta drumul continuă spre landul Salzburg, iar în stânga un alt drum asfaltat conduce spre un punct de belvedere magnific, Kaizer Franz Josepf Hohe. Am urmat drumul din stânga, o porțiune de șosea destul de ușoară, curbele sunt largi și rampa de urcare sub 7 %.
Am oprit la Schoneck, un punct de belvedere panoramic asupra văii Heiligenblut, am mai avut câteva opriri pentru a admira numeroasele cascade aflate chiar în apropierea părții carosabile și într-un final am ajuns în parcarea stradală din fața restaurantului Panorama. În dreapta se mai află o parcare etajată, cu acces free, și o toaletă modernă, iar în față un magazin cu suveniruri.
Din această parcare avem o imagine panoramică superbă asupra vârfului Grossglockner, cel mai înalt din Austria (3798 m), și asupra ghețarului Pasterze. Ghețarul se poate vizita cu ajutorul unui funicular, aflat în partea stângă a parcării, sau cu piciorul. Ca mai toți ghețarii din lume și acesta a scăzut foarte mult ca urmare a încălzirii globale. Pentru cei care mă citesc și vor să ajungă în acest punct al șoselei transalpine vreau să le dau un pont, pe care l-am aflat și eu de la un coleg ”austriac” al site-ului.
Am observat că majoritatea celor care ajung în Kaizer Franz Josepf Hohe coboară din mijloacele de transport cu care au venit, admiră priveliștea din jur, fac poze, merg la magazinul de suveniruri sau la turnul de observare de la restaurantul panoramic, apoi se retrag și își continuă traseul. Ei bine, în partea dreaptă a parcării stradale, pe lângă toaletă, există un traseu mai puțin cunoscut. Acesta străbate 6 tuneluri săpate în muntele de piatră pe distanța de aproximativ 1.2 km și este accesibil tuturor categoriilor de turiști.
La capătul fiecărui tunel există un punct de belvedere, care ne apropie din ce mai mult de vârful Grossglockner și ghețarul Pasterze. La ieșirea din ultimul tunel traseul continuă pe o cărare săpată în munte ce te duce cât mai aproape de baza ghețarului. Aici se întâlnesc marmote blânde care cerșesc mâncare și dacă vreți să le priviți și să le pozați de aproape. e bine să aveți o bucată de pâine în rucsac. Noi am cărat pâinea cu noi degeaba pentru că nu le-am întâlnit, deși am parcurs o bună porțiune din cărarea muntelui. :( :) :( :)
Ne-am întors la sensul giratoriu, am luat-o la dreapta în direcția Feirleten și de aici a început proba de rezistență atât a mașinii cât și a șoferului. Pe o distanță de aproximativ 8 km sunt numeroase curbe în ac de păr, se urcă greu, motorul gâfâie, atenția la volan este una maximă. Până în vârf nu există nici un loc de parcare, nimeni nu depășește, singurii care se strecoară pe lângă noi sunt grupurile de motocicliști îmbrăcați în nelipsitele geci din piele.
După o urcare până la nori am ajuns la cel mai înalt punct al șoselei transalpine, Hochtor Pass, aflat la o altitudine de 2504 m. Aici am oprit, am coborât din mașină, ne-am uitat pe unde am urcat și am rămas muți de uimire în fața unui spectacol natural de excepție. La o asemenea altitudine ne așteptam ca temperatura aerului să fie scăzută, nori, vânt sau ceață, dar nu a fost așa. La 2504 metri am avut o temperatură de 11,9 grade C (P10), nici o adiere de vânt și un cer fără pic de nori. În aceste condiții peisajele observate de la această înălțime păreau de vis.
De aici am continuat traseul prin tunelul Hochtor (311 m lungime), renumit pentru faptul că pe mijlocul lui este trasată granița dintre landul Carinthia și landul Salzburg. Printre frumoase pajiști alpine am coborât un pic (sub 2300 de metri altitudine), am trecut apoi pe lângă Fuscher Lacke și pe lângă un muzeu al constructorilor acestui drum Fuscher Torl, am urcat din nou și după o curbă am ajuns la o intersecție de drumuri. În stânga se coboară spre Ferleiten, iar în dreapta un drum secundar pe marginea căruia se află o parcare mare și o o clădire cu un restaurant,Dr.Franz Rehrl.
Un pic mai sus de această clădire începe un drum de piatră cubică în lungime de 2 km ce duce la cea mai înaltă cotă de pe drumul alpin Grossgloclner. Am urcat acest drum, cu numeroase curbe în ac de păr și o înclinație de 14-15 %, și la capătul lui am ajuns în parcarea din Edelweissspitze (Vârful Floare de Colț) aflată la 2571 metri altitudine. În zona parcării este amenajat un mic muzeu cu poze ale unor personalități care au parcurs cu motocicleta această șosea alpină la inaugurare (1935). Deasupra muzeului se află o platformă ce oferă imagini panoramice de jur împrejur.
De pe această platformă se poate urca într-un turn de observație care oferă o panoramă de 360 de grade a acestei zone, cu imagini superbe asupra pasului Hochtor sau a lacului Fuscher, iar în depărtare siluetele a peste 30 de vârfuri de peste 3000 de metri ale munților Alpi.
Senzația este una nemaipomenită, sentimentele și trăirile sunt amestecate; pe de o parte te simți în mijlocul unei mări formată din munți, unde puterea și dimensiunea muntelui te fac să te simți mic și neînsemnat, iar pe de altă parte ești fascinat de aceste frumuseți și bucuros că ai avut prilejul să ajungi într-un asemenea loc.
De la Edelweissspitze am coborât spre Ferleiten fără nici un fel de oprire, iar întoarcerea în Carinthia am făcut -o pe DN 108 Mittersil-Lienz, o șosea oarecum paralelă cu Grossglockner Hochnalpenstrasse. Este o șosea impecabilă ce măsoară aproximativ 56 de km, urcă câțiva km de la Mittersil, trece prin tunelul Felbertauern (cost 10 €), apoi coboară aproape în linie dreaptă până la Lienz.
Ca o concluzie, dacă vizitați Austria în zona landurilor Carinthia și Salzburg, nu ratați Grossglockner Hochalpenstrasse, este un loc (printre multe altele ) din care nu-ți vine să mai pleci!
Vacanțe cât mai frumoase! .
Trimis de traian.leuca † in 28.01.16 11:02:07
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în AUSTRIA.
14 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (traian.leuca †); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
- Coordonate GPS: 47.12041613 N, 12.82825470 E - neconfirmate încă
ECOURI la acest articol
14 ecouri scrise, până acum, la acest articol
@traian. leuca -
”este un loc magnific din care nu-ți vine să mai pleci!
Da' de unde îți mai vine să pleci fiind în Austria? Că mie de pe nicăieri.
@Aurici -
” Da' de unde îți mai vine să pleci fiind în Austria?
Așa este. Austria este o țară superbă, are atât de multe locuri de unde nu îți vine să mai pleci.
Mulțumesc pentru vizită!
Nu cred ca eventualele comentarii s-ar apropia cat de cat de aceste locuri minunate. Ce sa spun, de vis, si-mi doresc sa ajung si in aceste locuri in care frumusetea naturii este putin ajustata de civilizatie, astfel incat sa intregeasca imaginea. Pozele sunt de asemenea minunate, vot acordat cu o placere deosebita.
@traian. leuca - Dupa ce am citit, dupa ce am vazut pozele, ce sa mai zic? Ca am fost in Austria, o tara cam cat o treime din Romania, am stat 7 zile acolo si citind pe AFA impresii de acolo parca incep sa ma intreb daca am fost si eu pe-acolo. Dar uitandu-ma la pozele mele din iunie 2014 ma conving ca intr-adevar AM FOST ACOLO! Imi pare rau, ca, din cauza vremii (ploaie si oarecum ceata), la intoarcerea spre tara, nu am putut merge la Grossglockner si ne-am continuat drumul spre Croatia, unde am innoptat. Locul este formidabil si merita efortul de a urca pana sus la ghetar. Dar, din pacate, timpul totdeauna ne-a presat si in plus a trebuit sa tinem cont si de programul nepotului, de somn, de mancare, de joaca, asa ca am incercat sa impacam si capra si varza si lupul. Dupa ce am citit articolele din ultimul timp despre Austria am ajuns la concluzia ca ar fi nevoie de un concediu de parlamentar pentru a putea vizita ce merita a fi vazut. Cum nu am de gand sa devin parlamentar ma multumesc cu gandul ca o data, pana nu va fi prea tarziu, sa conving unul din baietii mei sa ma ia cu ei in masina si sa mai vad Austria.
Am studiat cu multa atentie pozele cu soselele din munte si, chiar daca unii se vor supara pe mine, cred ca Transfagarasanul (ca frumusete) este cu cateva clase mai frumos. Cel putin la capitolul acesta suntem inaintea austriecilor!
Numai bine si calatorii placute!
@mishu - Mulțumesc pentru vizită și vă doresc să ajungeți cât mai curând în aceste locuri!
@liviu 49 -Mulțumesc pentru vizită! Într-adevăr Austria este o destinație destul de scumpă, însă are atât de multe locuri frumoase și merită să faci aici o vacanță.
”Transfagarasanul (ca frumusete) este cu cateva clase mai frumos.
Eu unul nu m-aș hazarda să spun care din cele două șosele este mai frumoasă, depinde de gustul fiecăruia.
Însă pot afirma cu certitudine că, din punct de vedere al infrastructurii și a amenajărilor turistice făcute aici de mâna omului, Grossglockner Hochalpenstrasse este net superioară.
Măcar pentru asta nu te mai invidiez, că am fost și eu acolo și tare m-aș mai duce! Păcat că nu ai avut o claritate mai bună a aerului...
O mică remarcă, totuși, dacă-mi permiți: Edelweißhütte despre care ne spui că ar fi în poza P 16, nu e aia din vale, ci chiar cabana de pe vârf (adică asta de-i făcui io o poză acu' vreo trei ani). Cea din vale se cheamă (cred) „clădirea Dr. Franz Rehrl (Restaurant Fuschertörl)” (descrierea #4 de aici).
===
@liviu 49 -
”Transfagarasanul (ca frumusete) este cu cateva clase mai frumos.
Nu mă supăr pentru opinia ta, dar am mari rezerve asupra gradului de dreptate pe care îl exprimă: am fost (la noi) doar pe Transalpina și mi s-a spus că ar fi mai frumoasă decât Transfăgărășeanul, ca peisaje. Dar în mod cert e sub șoseaua austriacă din punctul acesta de vedere. Să mai spun și că „la ei” ai locuri de parcare încăpătoare, suficiente și drumul este doar pentru circulație, nu o mare parcare + promenadă? Sau că „la ei” nu ești bombardat de tot felul de tarabe? etc.
@Dragos - Mulțumesc pentru vizită și completare!
” Păcat că nu ai avut o claritate mai bună a aerului...
Și mai mare păcat a fost că nu am avut un aparat foto la mine și am făcut poze cu ”săpunul”.
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@Dragos - Este posibil ca aprecierea mea sa para subiectiva, mai ales ca am zeci de drumuri pe Transfagarasan si cu toate acestea nu as refuza niciodata un drum acolo. Eu cand am facut aprecierea m-am referit strict si in exclusivitate la frumusetea traseului si a peisajului. Mai ales portiunea din caldarea Balei, in special portiunea cuprinsa intre poarta genistilor si lacul Balea, pentru mine este exceptionala. Ca pe unele portiuni asfaltul nu este in cea mai buna stare, ca parcarile sunt la fel de rare ca cele din Bucuresti, ca se poate circula pe Transfagarasan numai cateva luni este altceva si dupa mine nu pot altera din frumusetea traseului.
Am mai spus-o si o repet ca daca peisajele din Austria ni se par mai frumoase lucrul acesta se datoreaza in primul rand (dupa parerea mea) respectului deosebit pe care austriecii il au pentru pastrarea naturii. Imi pare, poate, rau sa o recunosc, dar asa este.
Pana cand vom reusi si noi sa respectam la fel ca ei natura, numai bine si calatorii placute!
@traian. leuca -
Facand un calcul simplu, din momentul in care la ora 11 (mi-a soptit o vrabiuta) era gata parcursa in totalitate strada alpina Großglockner, asta inseamna ca la ora 10 aveai intalnire cu marmotele . Draga Traian si ele au nevoie de somn , de aceea nu au venit la intalnire.
Lasand gluma la o parte, de admirat turul de forta si mai ales harnicia de care ati dat dovada in aceasta saptamana petrecuta in Alpi. Ai putea detalia: km. parcursi, numar obiective&cazari si un cost aproximativ, ar putea iesi ceva interesant!
Am aici o lista ar celor mai renumite strazi (pasuri) alpine sunt peste 30, am parcurs si eu vreo 20 dintre ele.
Cel mai mult mi-a placut :Großglockner, Silvretta-Montafon si Timelsjoch ordinea este alfabetica.
@claudiu 71 -
”de admirat turul de forta...
Într-adevăr am făcut un tur de forță în vizita din Carinthia, dar am avut și satisfacții; am vizitat cât am putut de mult din obiectivele turistice cu acces gratuit prevazute în Karntern Card (și ceva în plus cu plată).
Din cei 4500 de km, parcurși în sejurul din Carinthia, 1200 i-am parcurs în landul Carinthia.
Am avut 6 nopți de cazare în trei locații diferite și am vizitat 10 stațiuni turistice, 6 lacuri, 7 muzee, pe 3 lacuri ne-am plimbat cu vaporașul, am urcat în munți cu mijloacele de transport prin cablu de 6 ori (telescaun, telecabină, funicular, mocăniță), am urcat pe 4 șosele alpine panoramice și am trecut prin 3 pasuri alpine.
Total costuri, inclusiv combustibilul, numai în landul Carinthia =470 € (din care 255 € cazarea).
M-ai dat gata cu link-ul spre pasurile din Alpi. De două ore mă chinui și fac calcule cum să mai vizitez măcar unul din ele.
Cred că în vară o să fac un efort și o să dau o ”fugă” din Mayrhofen (unde am rezervat 6 zile de cazare în august) și să ajung în Italia prin pasul Timmelsjoch.
Sunt 160 de km dus prin Insbruck și 150 km întors din San Leonardo in Passiria. Rămâne să mă interesez cât de grea este porțiunea de șosea dintre San Leonardo și Vipiteno/Sterzing până ies în autostradă.
Hallo Traian,
Ich will auch dort oben in den Bergen. Vreau si eu sa ajung sa spun AmFostAcolo pe soseaua transalpina si la Grossglockner. Superb de la inceput la sfarsit de la cuvinte la poze!
Felicitari, campionule!
@traian. leuca - Frumos review. Si vremea a fost de partea ta, noi am prins pe Großglockner ceata si ploaie, ne-am promis ca vom reveni candva, dar pana acum nu s-a ivit ocazia. Ca tot a venit comparatia cu Transfagarasanul, personal mi-a placut cel mai mult din tot ce-am vazut, ca spectaculozitate si ca placere de condus. Nu discutam despre calitatea drumului, gradul de amenajare al belvederilor si balciul din varf, ci strict despre peisaje. Apoi Stelvio, apoi Großglockner. Dar, sigur, in cazul celor doua vremea nu a tinut cu noi, in timp ce Transfagarasanul l-am facut in toate conditiile. Asa ca s-ar putea sa ma razgandesc cu timpul
Felicitari inca o data pt vacanta, pentru articol si pentru poze!
@Dan&Ema - Sie können! Mulțumesc pentru vizită și apreciere!
@Camelia 19- Într-adevăr am avut o vreme excelentă pe toată perioada sejurului petrecut în Carinthia. Sunt un norocos în această privință. În toate sejururile mele din ultimii cinci ani (cam de când am început să umblu hai-hui prin lume) am avut ploaie o zi în Elveția și una în Slovacia.
Mulțumesc pentru vizită și apreciere!
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2023 Cascada Krimml si drumul alpin Grossglockner, doua minunatii ale Austriei — scris în 15.04.24 de geani anto din GALAţI - RECOMANDĂ
- Sep.2022 Grossglockner High Alpine Road sau Șoseaua Alpină austriacă — scris în 25.01.23 de k-lator din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Printre vârfuri inzăpezite, ghețari și marmote pe Soseaua Alpină Grossglockner — scris în 13.03.22 de Mika din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Aug.2015 Grossglocknerstrasse - drumul spre acoperișul Austriei — scris în 07.10.15 de spiros din DEJ - RECOMANDĂ
- Jul.2013 E suficient o singura data — scris în 04.08.13 de valentyna din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2012 Cine m-a pus?!? — scris în 17.10.12 de Dragoș_MD din FRUMUşANI [CL] - RECOMANDĂ
- Jun.2011 A doua oara pe Grossglockner Hochalpenstrasse — scris în 27.10.11 de Alina Morar din CLUJ-NAPOCA - RECOMANDĂ