GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Întrucât pe perioada planificării și, ulterior, a excursiei de anul acesta în Germania m-am lovit de o serie de impedimente care au fost destul de dificil de lămurit, m-am hotărât să scriu acest articol, în speranța că va fi de ajutor altor cititori.
În cazul în care călătoriți cu mașina proprie în Germania, pentru a intra în centrul anumitor orașe vă trebuie această Umwelt Plakette. Aceasta este un fel de timbru de mediu care atestă cât de poluantă este mașina. Poate ați văzut că multe mașini aduse din Germania au pe parbriz în dreapta jos un abțibild rotund cu diametrul cam de 10 cm. Aceea este. În funcție de norma de poluare a mașinii și de combustibilul folosit, abțibildul are diverse culori, roșu, galben, verde, albastru sau alb. Roșu e cel mai poluant, alb cel mai puțin puțin poluant (pentru mașini full electric). În afară de codul de culori, abțibildul mai are și o cifră, care la roșu e 2, la galben 3, la verde 4, la albastru 5.
Nu vă gândiți că restricția se aplică doar la centrul istoric. Ea cuprinde o zonă destul de întinsă în jurul centrului orașelor. De asemenea, nu vă gândiți că se aplică doar la orașele mari. Există orășele mai mici, care au astfel de Umwelt Zone, unde, pentru a intra, trebuie să ai timbrul de o anumită culoare. Există de asemenea și orașe destul de mari (de ex. Nurnberg), unde n-am văzut să existe, cel puțin deocamdată, Umwelt Zone. Totul depinde de cheful și dorința primăriei din respectiva localitate.
Evident, înainte de a planifica această călătorie, habar n-aveam că există o asemenea plachetă de mediu în Germania. Mai fusesem cu maşina în Germania în 2017, dar atunci am fost mai mult prin localități mici și probabil am avut noroc că nu ne-am întâlnit cu astfel de zone protejate. Am aflat întâmplător de pe AFA, dintr-un răspuns la un CMR legat de cu totul altă problemă (era un fel de mențiune la diverse, de genul, „vezi că îți trebuie și asta”). Imediat mi s-a aprins un beculeț: „păi și eu merg în Germania, înseamnă că îmi trebuie și mie”. Mi-am sunat imediat prietenii care au mai fost prin Germania cu maşina și i-am întrebat și mi-au zis: „Aaaa, nuuu, nu-ți trebuie, aia e pentru localnici, pentru străini nu trebuie. Dar stai să sun totuși în Germania, să întreb un neamț. ” A sunat, răspunsul a fost evident: „ba trebuie, pentru toate mașinile”.
Problema a fost până am găsit o sursă de informaţii germană, care să spună în fiecare localitate de unde până unde se întinde această Umwelt Zone. Un site care pare „oficial” e acesta: umwelt-plakette.de/en/inf ... nes.html#c33975.
În lipsă de altceva ne-am bazat pe el, dar nu știu cât de exactă este informația. De asemenea, nu știu dacă aici apar toate localitățile care au astfel de Umwelt Zone. Mai sunt și alte site-uri legate de aceeași problemă. Pe un astfel de site am citit de exemplu că în Stuttgart nu pot circula mașinile Diesel cu normă de poluare mai mică de Euro 5. Nu știu dacă era adevărat sau nu, noi avem mașină Diesel Euro 4, așa că n-am intrat în Stuttgart cu mașina deloc. Se pare că nemții au un mare dinte împotriva mașinilor Diesel. La mașinile cu benzină n-au nici o problemă, chiar dacă ai euro 2. Ciudat!
De unde se procură Umwelt Plakette? Se poate procura de la orice centru TUV din Germania. NU se pot procura de la benzinării. Aceste centre TUV sunt un fel de stații ITP de la ei. Lista cu stațiile TUV din sudul Germaniei o găsiți aici tuev-sued.de/hauptuntersu ... -service-center
Nu costă mult, doar 6 euro. Se poate comanda și online, caz în care plătiți și expediția, în total vreo 15 euro, dar nu ştiu în cât timp sosește. Dacă o comandați online trebuie să le trimiteți scanate actele mașinii (certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a vehiculului). Noi n-am avut încredere să trimitem prin email actele mașinii scanate, plus că nu știam în cât timp îmi vine bulina prin poștă, așa că am preferat să mergem personal la un astfel de centru.
Am intrat în Germania venind dinspre Cehia și mergând spre Dresda. Așa că înainte de a ajunge la Dresda, ne-am dat jos de pe autostradă într-un orășel numit Pirna, unde era un centru TUV. Am dat peste un nene neamț foarte cumsecade, care vorbea o germană fonfăită, încât eu nu înțelegeam mai nimic. I-am dat talonul mașinii, i-am spus ce vrem, a băgat seria de șasiu în calculator și ne-a dat bulină verde. Uraaa! Aveam bulină. Nu a făcut nici un test, nu a pus mașina pe stand de probe, doar se uită la maşină, pe talon şi în computer.
Cât este valabilă? Nici asta n-am găsit scris pe nici un site. Am întrebat expres și l-am bătut la cap pe neamț și l-am pus să repete până am priceput foarte clar. Umwelt Plakette este valabilă pe toată durata de viață a mașinii. O pierdeți doar dacă se vinde mașina și se înmatriculează pe un alt număr (pentru că pe bulină scrie numărul mașinii) sau dacă se sparge parbrizul și trebuie înlocuit.
În cazul în care luați mașină închiriată, probabil are deja bulină, dar verificați totuși, ca să fiți siguri.
Ele există într-adevăr, doar că sunt puține, cel puțin pe unde am mers noi. Cam trebuie să prinzi condiții ideale ca să mergi astfel. Am prins într-o duminică (nu erau TIR-uri) de la Berlin până aproape de Nurnberg o astfel de situație, când pe banda 1 se mergea cu 100-120 km/h, pe banda 2 cu 140-150 km/h, iar pe banda 3 cu cât te ținea mașina și priceperea la volan. Noi eram pe banda 2 și cei de pe banda 3 treceau pe lângă noi de parcă stăteam pe loc. Dar sunt rare astfel de situații, cel puţin pe unde am umblat noi.
Există multe porțiuni unde sunt șantiere și se merge pe kilometri întregi cu restricție serioasă de viteză. Iar neamțul chiar respectă restricția. 80 km/h scrie, cu atât merge, nu cu 90, nu cu 100. Am văzut de asemenea foarte multe ambuteiaje. Foarte multe față de ceea ce am văzut prin Italia sau Franța de exemplu. Un lucru bun e faptul că ambuteiajele sunt în general presemnalizate. În momentul în care vedeți indicator cu „Stau Gefahr” (pericol de ambuteiaj), în 90% din cazuri într-un kilometru-doi vă întâlniți cu ambuteiajul. Per total, într-o zi normală, în care sunt și TIR-uri nu poți scoate cine știe ce medie de viteză. Deci atenție dacă doriți să vă programați etape foarte lungi (de genul 850-1000 de km/zi sau peste).
În Germania pe autostradă am identificat o specie aparte: fufa blondă, cu SUV și ochelari de soare. Nemții nu preferă SUV-urile, ci mașina gen limuzină sau mașina sport, gen Porsche. La ei nu prea vezi mașina-tanc, gen Audi Q8 sau BMW X7. Cred și eu, e incomod să mergi cu SUV-ul cu 200 km / oră pe autostradă. Nici prin showroom-urile de prezentare nu prea vezi SUV-uri. Când vedeți un SUV pe autostradă, sunt 90% șanse ca la volan să fie o fufă blondă care încurcă circulația, conduce îngrozitor, nu-și dă seama de gabaritul mașinii etc., deci atenție la ele.
Prețul la combustibil a fost o surpriză plăcută. Știam că în Germania taxa de drum e inclusă în combustibil, așa că mă așteptam la niște prețuri gen Italia, în jur de 1,5 euro/litrul de motorină. În schimb am reușit să alimentăm cu 1,23 – 1,26 euro/litru, evident nu pe autostradă. În plus, stațiile de combustibil sunt cât se poate de normale, ca la noi: alimentezi singurel, apoi te duci la casă și plătești. N-am găsit stații cu autotaxare ca în Italia și nici n-a trebuit să plătesc înainte ca prin Spania.
În Germania sunt enorm de multe piste de bicicliști. De suficient de multe ori, acestea sunt pe carosabil, pe partea dreaptă, ca o așa-zisă „banda 0”. În cazul în care virați la dreapta, atenție să nu vină vreun biciclist pe pistă, care merge spre înainte. Dacă există un biciclist care merge înainte, trebuie să-i dați prioritate. E ca și cum ați vira la dreapta de pe banda 2 și trebuie să-i dați prioritate celui de pe banda 1. Spun asta pentru că noi nu suntem obișnuiți când virăm la dreapta de pe banda 1 să ne uităm în oglinda retrovizoare de pe dreapta. Deci, mare atenție!
Trimis de RoxanaGRS in 29.07.19 12:25:28
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în GERMANIA.
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (RoxanaGRS); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
4 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "Cu maşina în Germania, diverse #" (deja existentă pe sait)
@RoxanaGRS:
Un astfel de review este întotdeauna binevenit și foarte util celor care merg pe acolo.
”Evident, înainte de a planifica această călătorie, habar n-aveam că există o asemenea plachetă de mediu în Germania.
Asta pentru că nu ai citit înainte review-ul meu, din 2012 ...
Era ușor de găsit, chiar în rubrica „Cu maşina în Germania”.
”Se pare că nemții au un mare dinte împotriva mașinilor Diesel.
E și normal. Așa cum a comunicat oficial OMS, conform mai multor studii, s-a dovedit că gazele rezultate la arderea motorinei sunt cancerigene, așa că nemții au înțeles, nu ca la noi, unde este încă această nepăsare crasă de a lăsa în trafic tot felul de „cazane”, la care, evident, a fost scos filtrul de particule... Dacă stai în spatele lor, se vede la cea mai mică accelerare.
Cât privește umwelt-plakette.de, acesta este saitul oficial, deci informațiile de acolo sunt cât se poate de credibile.
La eliberarea vinietei de mediu germane, nu este nevoie de cartea de identitate a mașinii, deoarece aceasta se eliberează în funcție de marcă, nu de mașina în sine. Când am luat eu vinieta de mediu, aveam mașina lăsată la vreo 100 de m, iar tipul s-a uitat doar la talon și a verificat în datele lui dacă marca mașinii corespunde standardului respectiv. Asta pentru că nemții consideră că dacă mașina are inspecția tehnică făcută, atunci ea se încadrează în standarde (de aceea, vinieta este valabilă cât ține mașina, dacă ea nu e reînmatriculată); nici nu-și imaginează că ștampila aceea ITP, de pe talon, se poate obține și contra unei spăgi, în țări bananiere, precum România. Sau poate știu, dar nu-și bat capul, sunt prea puține mașini înmatriculate în România care circulă prin Germania.
”În Germania pe autostradă am identificat o specie aparte: fufa blondă, cu SUV și ochelari de soare.
Dar pe românașul jmeker nu l-ai întâlnit? Eu, da!
”E ca și cum ați vira la dreapta de pe banda 2
Ei, nu chiar, pentru că o astfel de manevră nu e permisă. Ca să faci dreapta, mai întâi trebuie să să te încadrezi pe prima bandă și apoi poți vira la dreapta. Direct de pe banda 2, poți vira la dreapta doar în cazul când ea este marcată corespunzător (săgeată dreapta, eventual înainte și la dreapta). Regula e valabilă și la virarea la stânga.
E drept, la noi întâlnești destui bizoni în trafic ce virează la stânga sau la dreapta de pe banda centrală, tăind cu nonșalanță calea celor de pe benzile adiacente...
Dar, ai dreptate, prezența benzilor de biciclete necesită o atenție suplimentară. Totuși, în Germania asta se întâlnește mai rar. Să vezi în Olanda cum e!
Mă opresc aici, dar repet: review-ul tău este foarte util celor care pleacă prin acele locuri, măcar de l-ar citi cât mai mulți...
P. S. Mie-mi plac stațiile de combustibil cu autoservire din Italia. Mai ales că, atunci când folosești serviciul respectiv, combustibilul este mai ieftin, cum este cazul aproape al tuturor stațiilor italiene în week-end.
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru această destinaţie.
@Costi: Mulțumesc pentru completări și pentru ecoul consistent. Dacă îmi aduc eu bine aminte, cred că tot de la tine am aflat de Umwelt Plakette din CMR-ul despre care aminteam în articol. Deci mulțumesc din suflet. Oricum am avut noroc că am aflat. În 2017, când am fost la castelele lui Ludwig al II-lea în Bavaria, am mers ca prin brânză. Noroc că nu ne-am întâlnit cu astfel de zone. Chiar dacă vedeam indicatorul nu pricepeam ce înseamnă.
Și prietenii mei mi-au mulțumit că le-am spus, că nici ei habar n-aveau.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Jun.2018 Munchen - Rust si retur cu masina — scris în 08.06.18 de cata_mincu din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Sep.2014 Bucuresti - Munchen — scris în 09.01.15 de Sindrom din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jul.2012 Drumul spre, prin şi dinspre Germania — scris în 03.08.12 de Costi din PITEşTI - RECOMANDĂ