GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Prima mea croaziera, prima amintire din copilarie a periplului pe Marea Neagra
Sa incep cu anul si luna acestei croaziere. 1983 luna mai, aveam 10 ani impliniti, asa ca sunt scuzabile unele lacune in derularea acestei descrieri. Din pacate softul site-ului nu permite alegerea unui an mai mic decat 1991.
Am plecat impreuna cu tata si sora mea de 7 ani la Constanta cu trenul. unde ne-am imbarcat pe un vas de croaziera rusesc numit Uzbekistan. Probabil in prezent este la fier vechi, atunci avand mai mult de 15-20 ani vechime.
Am urcat la bord cu un sentiment ciudat, un amestec de teama si curiozitate, normala pentru un copil in clasa a-3-a. Cabina era undeva pe al treilea nivel deci sub punte, dar pe hublou se vedeau valurile. Era amenajata spartan cu paturi supraetajate, o baie minuscula cu dus si toaleta. Vasul era imens, asta poate era si datorita faptului ca eram un copil, avea piscina, magazine de suveniruri, sali de jocuri mecanice, biliard, sali de mese si de protocol si o armata de angajati, care nu stiau decat ruseste. Noroc cu tata care stia bine aceasta limba imposibila. Eu am invatat 2- 3 cuvinte: spasiba, haraso si cam atat. Pe vapor am vazut primul televizor color, care de fapt avea 3 butoane de reglare a culorilor primare. Si acum vad in fata ochilor, verde, rosu si albastru de la cele 3 potentiometre.
Vaporul a facut mai multe escale in diferite porturi: Odessa, Batumi, Suhumi, Soci si in ultima zi am debarcat la Constanta.
Am vizitat muzee in Odessa, Yalta (am vazut masa unde a stat Roosvelt cu Stalin si Churchill) piete, unde am gustat prima data rodii, am vandut blugi si am cumparat electronice.
Aveam si securisti la bord, dar eram prea mic sa-mi dau seama care erau oamenii cu ochi albastrii.
Referitor la mancare era la discretie, eu ramanand cu imaginea unui tort flambat si a celor douazeci si ceva de feluri de mancare de la cina festiva. La noi deja in galantare nu gaseai decat salam de soia si creveti, incepuse marea goana pentru plata datoriei externe.
Si acum mai am ruble si kopeici din aceasta croaziera.
Am ramas impresionat de sala motoarelor, barcile de salvare, palmierii din Batumi, medicul vasului care ne tot amagea ca o sa ne lase sa facem baie in piscina de pe punte cand apa ajunge la 18 grade, dar si furtuna de grad 4 care ne-a facut sa dam la pesti (la propriu) toate bunatatile servite la cina festiva.
La debarcare, controlul de la vama vroia sa ne confiste un pick-up cu radio, noroc ca era pick-up-ul deasupra si vamesii nu au vazut ca are si radio, fiind interzisa doar importarea radio-urilor.
Una peste alta este una din amintirile care nu se pot sterge din memorie, poate si pentru ca la 10 ani orice excursie este traita cu aceiasi fervoare si cu care Creanga a scris Amintiri din Copilarie.
O sa revin si cu unele instantanee in masura in care o sa reusesc sa scanez fotografiile.
18 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (relu17*); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
ECOURI la acest articol
18 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Relu, datorita vechimii si a lipsei de informatii de valoare (actuala), se retrag PMA standard ale acestor impresii.
Din pacate aceste curse au fost scoase din circuitul turistic, cica din lipsa turistilor.
S-a incercat mai nou un circuit Constanta-Varna-Istanbul-Constanta prin sud si Constanta-Odessa-Sevastopol -Constanta prin nord, dar si acestea au fost eliminate de pe harta atractiilor litoralului nostru, din cauze mai mult sau mai putin obiective.
adaugat la pretul sejurului 7000 lei vechi pentru a nu se intelege altceva.
Interesante amintiri de la marea Neagra, acum cred ca s-au inventat niste excursii numite: Turul Marii Negre cu autocarul, in mai putine zile parca.
Normal ca mai interesant e cu vaporul, pe mare dar momentan asta avem.
Cred, ca s-au scos aceste curse sau croaziere pe marea Neagra pentru ca sa fim realisti foarte putini oameni sunt interesati de fostele republici, eu personal vad situatia in felul urmator; poa' sa fie aur pe jos si masini goale acolo ca tot nu ma duc pe bani sau gratis. Persoane ca mama de exemplu ar fi interesate de asa ceva insa eu vreau sa cunosc partea a Europei unde oamenii s-au dezvoltat natural, fara restrictii, dupa puterile lor.
Cursa de Istanbul era interesanta insa mi s-a parut cam scumputa totusi, avand in vedere ca o excursie cu autocarul si 3 nopti de cazare ne duc acum la un minim de 100 de euro de persoana.
Pentru a avea succes asemenea cursa trebuie mers cu un vas foarte rapid, la un pret acceptabil si facuta reclama puternic!
Mai treceam din cand in cand pe langa nsite vapoare vechi si ruginte. Am dus si un vapor in India, la taiat. Dar cel mai mult ma impresionau vapoarele de pasageri abandonate. La intrarea in Limassol intre anii ' 94-98 era unu vapor de pasageri care luase foc, nu in integime, doar puntea superioara si ultimul deck. Ulterior am aflat ca fusese un vapor de tip "Casino'', cipriotii neavand voie in insula cu astfel de stabilimente. Makarios, presedintele de atunci care era de fapt un Popa de biserica a dat aceasta lege.
Cu fiecare an trecut era si mai ruginit. Mereu ieseam si nu numai eu, doar sa ne uitam la el.
Mai era un alt vapor de pasageri dar acesta era abandonat in apele Portugaliei pe langa intrarea din Libsabona, prin 99-2001.
Fiecare nava de pasageri are o poveste, lumini stralucitoare si candelabre atarnand in restaurante, chelneri cu manusi albe, orchestra in Lounge si baletul cu fetitze zambitoare, cafeaua bauta pe open deck, pasageri adunati de prin lumea toata pentru 4-5 zile. Dupa cativa ani de folosinta si lux, le vezi ruginite si abandonate, goale si fara echipaj.
Acum ai venit si ne-ai spus povestea ta din ' 83.
Oare cate povesti au si vor avea vapoarele pe unde am fost si noi...
Felicitari
@ laurentiu > atunci, privind lucrurile din acest punct de vedere, parca "Titanicul" nu mai este chiar o asa mare tragedie: a avut 'fericirea' sa piara in plina glorie!
Am scris aceasta poveste pentru ca am vazut ca nu sunt prea multe descrieri din croaziere. Din pacate nu mai este de actualitate, dar ar putea reveni daca se gaseste o firma interesata sa promoveze un tur al Marii Negre, inclusiv Istambul si alte orase din Turcia.
Asa cum spune cineva mai sus s-a renuntat la aceste croaziere din motive mai mult subiective. Probabil multi investitori doresc o imbogatire peste noapte sa dea un tun si apoi sa se retraga. Din pacate pentru ei si pentru noi , in turism asa ceva este mai greu realizabil.
Frumoasa descriere, din pacate la noi nu am fost in croaziera. Ai si votul meu.
@dragos,
Ai dreptate
@relu17,
Croazierele in ziua de azi sunt foarte scumpe. Cati dintre noi isi permit sa cumpere o croaziera, un bilet doar pentru o persoana? Costurile pentru o nava sunt foarte mari, si nu ii scoti cu Constanta sau Varna. Sunt persoane care au bani si castiga foarte mult, pleaca in fiecare luna cate o saptamana sau doua prin diferite tari, dar nici acestia nu cred ca vor cumpara mereu croazierele catre Turcia sau Odessa.
In jurul Marii Negre ce ar fi de vazut? doar in Istambul, unde ajungi in 2 ore cu avionul, cu vaporul faci o zi, in restul tarilor ce sa vezi?
La Constanta daca iesi din port dai de baietii lui Saceanu si nu stii cum sa pleci mai repede de prin piata veche. Infrastructura pentru un asa tip de turism nu avem. Au ajuns cateva nave si la noi, Costa parca au venit odata cu un vapor. Cand au venit autocarele sa preia pasagerii nu aveau loc sa intoarca si sa mai iasa din port, aleea de unde se preluau pasagerii se umpluse de tzigani cu tricouri Adidas si Nike pe umeri si in mani, parca erau pomul de craciun, aveau putin si intrau direct in vapor sa vanda. La Constanta taxa portuara este la fel de scumpa ca si in Monte Carlo, pentru astfel de nave.
Trebuie sa fi inconstient sa aduci o atfel de nava in portul Constanta si sa platesti o taxa atat de mare, pentru ce? Nu cred ca te poti imbogati nici in timp cu un astfel de turism in Romania. Romanul de rand nu intelege mai nimic din plimbarea pe mare. Cei cu bani vor merge din fitza poate si atat.
Ca stim noi ca avem in tzara noastra obiective turistice sunt de acord, dar un vapor sta maxim un overnight in Constanta. Unde sa fie dusi pasagerii si ce sa vada in jurul Constantei? pentru sute de euro dati la o croaziera.
Din Limassol de exemplu pentru 230-250 euro de caciula ai 3 zile de plimbare cu vaporul, mancare gratis pe vapor, excursie in Egipt la Piramide, excursie in Israel la locurile sfinte.
La noi ce sa vada, Adamclisi si cateva castre romane, se compara pretul pe care il cerem cu ce obiective turistice oferim in comparatie cu cei care au traditie in acest fel turism?
Cat ar vrea unul cu bani sa dea tun in astfel de turism nu ar avea cum, nu gaseste atat de multi pasageri de la noi din tzara pentru astfel de destinatii. Varna-Istambul- Odessa si in general in porturile din Marea Neagra.
Asta este parerea mea despre un astfel de turism, noi romanii nu avem aceea predilectie catre croaziere si nu avem nici banii necesari pentru a ne plimba in jurul Marii Negre.
Cu acesta ocazie am sa fac un articol despre Port Said. Un oras care nu este nici pe departe cum este Constanta noastra, dar Egiptul are ce sa ofere ca un obiectiv turistic, piramdele sunt la aproape 300 de km de Port Said si sunt obiective turistice ieftine pentru 80% dintre europeni.
”La Constanta taxa portuara este la fel de scumpa ca si in Monte Carlo, pentru astfel de nave.
...chiar mai scump decat acolo. I-a pus pe toti la zid cu aceste taxe "nesimtite" ca este la moda termenul.
@pepsi,
Multumesc pentru confirmare, eu stiam ceva din 2007, intre timp au mai crescut. Si inca ceva, mai tii tu minte ca pana prin anii '99 sau 2001 salupele Politiei de Frontiera, comunicau cu cei din port prin stegulete? Au venit cei din fortele Nato si intrebau ce face ala din botul salupei cu steguletele acelea rosii, iar in 2010 avem cele mai mari taxe portuare, ce mai vorbim de a aduce un vapor sa putem facem croaziera. Ideea este buna si la cativa prinde, dar cu ce tip de nava sa o facem pentru a reduce costul de intretinere al navei si de a platii taxele portuare nesimtite? cu barca poate, si la cei cu barci te taxeaza nesimtit de mult Capitania si Politia de Frontiera.
toate aceste discutii mi-au reamintit cum am vazut eu anul trecut, in portul Nessebar (la peninsula) ditamai liner-u' ca mi se parea mai mare decat dealul langa care era ancorat!!! din pacate era o dupa-amiaza urata, de toamna, si nu mi-a ars sa ma apropii, sa vad ce nava si de la ce companie era. aveam o poza, nu stiu daca nu cumva am pus-o si aici; daca nu, o s-o caut si o adaug la impresiile astea.
edit: am gasit-o, este la "Descopera Nessebar-ul" > click aici
In 1985 , impreuna cu parintii , am facut si eu o astfel de croaziera plecand din Odesa. Si acum dupa atatia ani, recunosc ca a fost una din cele mai reusite vacante. Vaporul era imens, piscine, restaurante, sali de specatcol si locuri de lenevit si de privit marea . Noaptea calatoream, si ziua acostam in orasele-port. Acolo ori scoteam masina noastra si mergeam in oras, ori cu autocarul. A fost de vis. si acum cand ma uit la fotografiile vechi, alb-negru , ma cuprinde nostalgia.
Aceea Dragos este o nava de pasageri pentru fluviu, in majoritatea cazurilor cu fund plat. De multe ori se organizeaza excursii pe Dunare din Austria cu iesire la Marea Neagra in porturile din apropierea coastei.
@ pepsi > tu esti expertul (sic!) in materie pe aici; te cred pe cuvant. da' tot era maaaareee!!!
@dragos, @pepsi,
Daca tot nu sunt atasate niste imagini la acest review am sa descarc cand ajung acasa cateva cadre de prin dry docuri.
2 nave diferite si cu niste funduri... ascutite si plate, numai daca vreti sa le vedeti fundurile... la nave.
Am ramas impresionat de numarul mare de vase de croaziera care erau in Kusadasi, care este un portulet fata de Constanta. Din pacate nu stim sa promovam turismul romanesc, ar trebui sa fim mandri de Marea Neagra si sa atragem cat mai multe nave de croaziera in Constanta. Dar cu mentalitati comunistoide e mai greu, poate cand generatia Adidas Torsion va ajunge la maturitate sau dupa inca 20 de ani vorba profetului din Damaroaia, aka Brucan.
Se pot atasa si poze cu vase de croaziera, vechi sau noi, poate mai deschidem apetitul catorva concetateni la astfel de excursii.
Cele mai plăcute sunt amintirile copilăriei. În urmă cu ceva ani am avut ocazia să fac nişte călătorii de la Constanţa prin Dobrogea. Cu acea ocazie am cunoscut frumuseţile Dobrogei. Nu voi uita niciodată Muzeul şi Monumentul Adamclisi, drumurile "interminabile" de la o localitate la alta. Depinde doar cu ce ochi priveşti câmpia.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)