Introducere.
Scriu acest review cu caracter informal pentru că vă este folositor când sunteți pietoni. Este vorba despre traversarea străzii pe marcajul de trecere pietoni.
Aproape zilnic se trabsmit știri pe canalele TV despre evenimente rutiere de genul
- o mașină a spulberat un om pe marcajul de trecere pentru pietoni
- un șofer a pierdut controlul volanului și a lovit „n” persoane care erau într-o stație pentru transportul în comun
- un șofer a pierdut controlul volanului și a intrat într-un magazin și exemple sunt multe.
Toți știți că legea vă asigură prioritate la traversarea străzii prin locurile marcate în acest sens, dar nu totdeauna legea vă apără dacă suferiți o vătămare corporală și mai mult de cât atât, mai faceți și cheltuieli pentru asistența medicală și tratament.
Cred că acestea din urmă nu le cunosc toți și de aceea scriu acest review. Sunt multe și o să le aflați dacă aveți răbdarea să citiți până la capăt.
Dragi colegi, conduc autoturism de peste 40 de ani (anterior și motocicletă), atât în România cît și în Europa de la Strâmtoarea Bosfor până la Marea Nordului (știți din unele reviewuri pe care le-am scris) și nu am lovit nici o persoană, nu am călcat nici măcar o găină, pentru că conduc preventiv și recunosc că am mai avut și noroc.
Starea de fapt, pe scurt.
La cca. 300 m de domiciliul meu este str. Grigore Cantacuzino, o arteră intens circulată, cu două benzi pe sens de mers. Urma să traversez această stradă pe la locul marcat cu table indicatoare și marcaj pietonal. Se circula în coloană și eu așteptam pe bordura trotuarului. Nu mă grăbeam și așteptam să se termine coloana. Pe banda unu șoferul unui microbuz a oprit și mi-a făcut semn cu mâna să trec. Am intrat în traversare, în pas grăbit pentru că eu, ca șofer nu suport pietonii leneși. Când am făcut unu-doi pași pe banda doi, am făcut greșeala să nu mă asigur, bazându-mă pe dreptul de prioritate. Un autoturism mi-a apărut spontan din stânga și am reușit să mă opresc înainte de a ajunge în fața lui, dar am fost lovit în zona toracică de oglinda exterioară. Forța loviturii m-a trântit pe asfalt și m-am rostogolit de de câteva ori. M-am ridicat repede să nu fiu lovit de altă mașină și am mers pe trotuar. Eu nu eram confuz dar șoferul era evident tulburat. Nu l-am înjurat, l-am încurajat cu expresia „Și eu conduc mașina și este bine să zicem Doamne ferește, că se poate întâmpla oricui” Eu simțeam un sentiment de jenă.
Erau magazine în zonă și cineva mi-a adus un scaun și un pahar cu apă. Mașina care mă lovise a rămas în mijlocul drumului și se cam blocase circulația. Eu cu șoferul am rămas acolo, așteptând poliția. După 5-6 minute a venit o mașină a salvării, care nu găsea rănitul. Din mulțimea adunată, am ridicat mâna și i-am chemat. Mi-au făcut o examinare sumară a reflexelor, mi-au luat capul în mâini și prin păr au pipăit scalpul, nu erau semne de violentă și mi-au cerut să mă urc în mașină. Le-am spus că nu cred că este cazul, că nu am nimic. Mi-au răspuns că nu sunt obligat dar un glas din mulțime m-a sfătuit să merg și bine a făcut.
Și acum să vă spun cum este în mașina salvării (să vă ferească Dumnezeu să ajungeți).
Eu m-am așezat pe un scaun, asistenta medicală mi-a zis să mă întind pe targă, cu fața în sus. M-a prins cu o centură să nu mă rostogolesc la viraje. Tot ce mi-a făcut, mă aviza în prealabil.
- o perfuzie
- o electrocardiogramă
Știți ce mi-a fost cel mai greu. Sirena stridentă, cu mulți decibeli. Ajunși la spital, m-au predat cu punga de perfuzie în mână. Un brancardier a venit cu un scaun cu rotile și m-am așezat, deși puteam merge bine pe jos. La primiri urgențe era aglomerație, des apăreau tărgi cu oameni răniți, oricum mult mai rău ca la mine. Acolo nu se intră în ordinea sosirii, ci în ordinea urgenței. Am stat cca. o oră și mă durea mâna ridicată în care țineam sus punga cu soluția pentru perfuzie. O femeie care spăla pe jos cu mopul m-a sfătuit să pun punga pe cap că îmi va fi mai ușor.
În fine, îmi vine și mie rândul și tot atunci a venit și un ofițer de la Poliția rutieră. După ce m-a identificat m-a spus testului alcoolscop. Nu aveam capacitatea respiratorie suficientă și după câteva încercări nereușite, mi-au recoltat sânge. Nu am realizat atunci că după aceea voi băga și mâna în buzunar. Medicul a sesizat că am probleme respiratorii și m-au dus la o radiografie toracică. Diagnosticul. Multiple fracturi costale în zona hemitorace stâng (cinci coaste fracturate de oglinda masinii). Celelalte analize nu mai contează. S-a dispus internarea mea pentru a fi ținut sub observație. Trecuseră vreo 3 ore de la plecarea mea de acasă și am anunțat familia. Zarvă mare acasă, așternut de pat, pijama, papuci, telefoane (că așa-i în ziua de azi)
La vizita medicală de seară, era de gardă un medic chirurg care mă știa de mult timp, dese ori îi ceream protocolul operator de la persoanele agresate ori decedate, ca să știm dacă plecăm la treabă. A ridicat din sprâncene în semn că, tu aici și așa? I-am răspuns că roata morii se-nvârtește. După vizita de seară familia mi-a spus că voi fi mutat într-o rezervă. Am refuzat. Era mai bine întru-n salon cu mai mulți oameni, „în gașcă” ne mai ajutam între noi, unii erau vai de ei, nici apă nu puteau să-și pună în cană să ia pastile, ații se mai văitau noaptea, noi chemam asistenta, etc. Și eu aveam uneori nevoie de ei. Când eram cu fața în sus, în pat, nu mă puteam ridica în poziția sezut dacă nu mă trăgea cineva de mână. Dacă nu trecea pe acolo cineva, coboram prin rostogolire din pat și deveneam patruped (nu mai zâmbiți). Au trecut 4 zile și m-au externat.
Ce voi scrie în continuare, cred că este bine să știți.
La primirea biletului de externare mi-au cerut să revin după 3-4 zile să plătesc spitalizarea, altfel voi fi chemat în judecată. Le-am spus că sunt la zi cu plata CAS iar ei mi-au spus că nu are nici o relevanță. Acolo nu era ca în Bazarul din Istanbul, să te tocmești. M-am prezentat la termenul stabilit și am primit scris înștințarea de plata spitalizării, 1.110,23 lei cu anexă decont cheltuieli pe 2 pagini. Vă dau 2-3 exemple
- ac de recoltat - 1 = 0,26 lei
- mănuși - 1 = 0,10 lei
- vată cu care s-au șters acele pt. injecții - 2oo grame = 2,07 lei
- alcool sanitar 12o ml. = 0,10 lei și multe altele
În înștințarea de plată, am și baza legală
„În conformitate cu prevederile art. 313 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, persoanele care prin faptele lor aduc daune sănătății altei persoane, precum și daune sănătății propriei persoane, din culpă, răspund potrivit legii și au obligația să repare prejudiciul cauzat furnizorului de servicii medicale reprezentând cheltuielile ocazionate de asistența medicală acordată” Tineți bine minte acest text de lege. Dacă în casă vă urcați pe un scaun să prindeți perdeaua, vă dezechilibrați și cădeți cu urmarea unei fracturi, veți plăti.
Faza următoare.
Am fost solicitat să mă prezint la poliție în calitate de persoană vătămată. Mi s-a cerut să depun la dosar
- rezultatul analizei toxicologie pentru stabilirea acoolemiei - 160 lei (eu și soferul aveam 0 grame la mie alcool în sânge)
- certificat medicol-legal pentru dovedirea vătămărilor suferite- câteva sute de lei. Concluziile medico-legale cca. 35-40 zile de îngrijiri medicale.
Am plătit și am depus aceste acte apoi am dat o sumară declarație de persoană vătămată.
Din nou, fiți atenți că de aceea scriu acest review.
La finalul declarației mi s-a adus la cunoștiință că nu mai este ca pe vremea Codul penal anterior, când se precize dacă se cere ori nu tragerea la răspundere penală a celui care provocă o vătămarea corporală din culpă, deoarece actualul Cod penal califică ca infracțiune numai vătămarea corporală din culpă care depășeste 90 de zile de îngrijiri medicale, cu alte cuvinte soferul care mi-a provocat vătămarea corporală este exonerat de răspundere penală prin dezincrimarea faptei.
Latinii, mari juriști ai lumii, aveau un dicton „Dura lex - sed lex” Legea este dură dar trebuie respectată. Acum este altfel. Legea actuală este mai blândă dar totuși este lege, bună sau rea, ea trebuie respectată.
Concluzionând, dacă un sofer răneste o persoană iar numărul de zile de îngrijiri medicale pentru vindecare este sub 90 de zile, nu mai este sancționat penal.
Dosarul meu a fost soluționat prin clasare și nu am avut temei legal pentru căi de atac. Atunci de ce să ne mai mirăm că zilnic sunt accidente de circulație.
Veți spune că aveam dreptul la o acțiune civilă în pretenții, pârât fiind soferul vinovat, iar acesta având RCA chema în garanție Soc. de Asig. Carpatica care deja atunci era în insolvență. Cu alte cuvinte, eu și vătămat corporal și cu bani cheltuiți.
Oamenilor, când conduceți un autovehicul, nu uitați că și voi sunteți pietoni.
Trimis de Mihai18 in 25.03.17 00:14:22
19 ecouri scrise, până acum, la acest articol
ECOURI la acest articol
19 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mutat, la reorganizare, în rubrica "AVERTIZĂRI, DE LA LUME ADUNATE" (deja existentă pe sait)
Altii au platit spitalizarea pentru persoana care s_a aruncat intentionat in fata masinii si acea individa a dus radiografie falsa la IML. Dovedit, iti voi povesti, ca sa se inchida dosarul, partea nevatamata a platit caci partea vatamata a ales onorabil sa dispara in lume!
Cu sistemul de sanatate, fii calm, sa vezi cate surprize vor apare curand!
Vă doresc multă sănătate! Cu mulţi ani în urmă, întreaga mea familie a fost victima unui accident de circulaţie. Maşina condusă regulamentar de soţul meu a fost lovită frontal de maşina condusă de un şofer nebun care a depăşit cu viteză foarte mare o căruţă, intrând pe contrasens. Fiind într-o zonă de deal, cu multe serpentine, soţul meu n-a avut cum să evite accidentul, dacă ar fi ieşit în afara carosabilului ar fi căzut într-o prăpastie. Toţi au fost răniţi destul de grav, din păcate fiul meu care era pe atunci un băieţel de patru ani a avut cel mai mult de suferit. A fost operat de medicul în care se aruncă acum cu noroi, Domnul Doctor Gheorghe Burnei şi, dintr-un copil care urma să aibă o infirmitate pe viaţă a devenit astăzi tânărul sănătos, cu alură de sportiv pe care l-aţi văzut în poze. Maşina noastră a fost distrusă în întregime, nimeni nu credea că toţi pasagerii au scăpat cu viaţă.
Pentru că băiatul a avut două operaţii şi foarte multe zile în care a fost imobilizat la pat, am avut de-a face cu un proces penal. Asigurările nu ne-au plătit nimic, după multe drumuri la tribunal am câştigat procesul în care nici n-am fi vrut să fim implicaţi dar executorul judecătoresc n-a putut pune în aplicare sentinţa din cauza unui viciu de procedură pentru care ar fi trebuit să revenim în instanţă. Am renunţat, mulţumind lui Dumnezeu că mi-a lăsat în viaţă oamenii care înseamnă totul pentru mine!
Am fost singura din familie care n-am fost în maşină, am trecut prin cea mai grea perioadă din viaţa mea alergând zilnic între spitale, serviciu şi casă. Am cheltuit foarte mulţi bani. Privind în urmă, nu înţeleg cum am reuşit să mă descurc... E drept că eram foarte tânără pe atunci.
Trecând prin această experienţă, sunt îngrozită şi astăzi când văd de câtă nesăbuinţă dau dovadă mulţi şoferi, fără să se gândească nicio clipă că prin inconştienţa lor pot schimba destine.
Încă o dată, multă sănătate!
Floria
@Mihai18:
Dura lex, sed lex! Cum bine ai scris.
Incredibil daca privesti logic, pe de alta parte ne-am obisnuit sa afirmam ca nu ne mai mira nimic.
Va urez sanatate si gandire pozitiva!
@Carmen Ion:
D-na Carmen Ion. In review m-am străduit să fiu cît mai succint, să știe pietonii la ce pericole se expun când ies în stradă, chiar pe trotuar.
De profesie sunt jurist, funcția nu contează. Anterior, în acest domeniu de activitate, un indicator al muncii era prevenirea săvârșirii de infracțiuni. Cetățeanul știind că dacă încalcă legea, îl aștepta o pedeapsă cu închisoare, se descuraja ori se abținea. Atunci, cînd un gen de infracțiune era în creștere, se înăsprea pedepsa și descuraja potențialii infractori.
Codul penal anterior califica ca faptă penală vătămarea corporală din culpă dacă numărul de zile de îngrijri medicale depăsea 10 zile.
Acum nu mai este așa. Astfel de fapte sunt calificate ca infracțiuni în actualul Cod penal, dacă numărul de zile de îngrijiri medicale depășește 90 de zile ori dacă s-a produs sluțirea, mutilarea ori pierderea unui simț sau organ. Sub acest prag, fapta nu mai este considerată infracțiune și astfel sunt stimulați șoferii indisciplinați, stiind că nu li se întîmplă nimic, chiar dacă produc fracturi de orice fel și care, majoritatea necesită sub 90 zile de îngrijiri medicale.
Știți ce este paradoxal. In cazul meu, fapta fiind dezîncriminată, șoferul vinovat nu a mai plătit nici amendă administraivă.
Nu am promovat acțiune civilă în pretenții pentru că ar fi însemnat obligarea șoferului la plata unor despăgubiri prin popriri sucesive din salariu pentru că era întreținător de familie, cu copii în scoală și luam pâinea de la gura acestora. Părinții nu ți-i alegi. Copiii acestuia nu erau vinovați că aveau un tată certat cu legea.
@Mihai18: Vedeti, domnu' Mihai, si unii se intreaba ce mai cauta aia in strada, de 50 si ceva de zile incoace, in Piata Victoriei si in alte piete ale oraselor Romaniei?! Dreptate pt toata lumea, asta cauta! Mi-e rusine ca am ales sa-mi traiesc viata si nu sunt langa ei in fiecare zi, asa cum am fost la inceput! Sunt revoltata si frustrata, mi-e teama ca "nu ne mai facem bine"!
Sanatate multa va doresc!
@Mihai18: Sănătate multă vă doresc şi eu, îmi pare nespus de rău să ştiu că, după necazul de la Istanbul, ghinionul v-a urmărit din nou, şi aţi păţit iarăşi un necaz!
Genul acesta de accident, cu un şofer care dă prioritate pietonului pe trecere şi altul de pe banda alăturată, care vine şi nu mai dă, l-am văzut în faţa ochilor cu mai mulţi ani în urmă la mine în urbe, cu un copilaş rostogolit ca o minge. M-am cutremurat şi de-atunci am devenit mult mai prudentă la traversat strada, mi-am dat seama că trecerea de pietoni nu e un loc unde pietonul are neapărat prioritate.
În ceea ce priveşte plata spitalizării, nu mai înţeleg nimic, România este mereu surprinzătoare!
@Floria:
Vă mulțumesc pentru vizită.
Nu sunteți singura care a suferit de pe urma unor șoferi inconștienți.
D-na Floria, mașina trebuie să să o simți, să-i cunoști limitele, ținuta de drum, limita ei în viraje, cât poate motorul ca să-ți perimită o depășire și multe altele.
Și eu am trăit o dramă în familie. Tata a fost ucis pe treceri de pietoni. Verdictul pentru șofer. Doi ani și 6 luni închisoare, cu executare la locul de muncă. Însă era și instituția liberării înainte de executarea în întregime a pedepsei și au mai rămas 1 an și 7 luni. Executarea la locul de muncă însemna trecerea într-o funcție inferioară și popriri lunare de 35% care se făceau venit la stat. A fost o sumă modică. Iată cum a fost pedepsită uciderea unui om nevinovat. Cui era să cer despăgubiri. El n-avea nici dinți în gură.
Eu nu prea mai circul prin România. Când ies din țară, mulțumesc lui Dumnezeu că nu a venit vreunul peste mine.
Din nou fac un apel pietonilor. Feriți-vă singuri pentru că legea este foarte blîndă și vă apără mai puțin.
Doamne, nu imi vine sa cred ce ati scris! In primul rand multa sanatate! Imi pare rau ca a trebuit sa treceti prin asa ceva.
In al doilea rand nu mi se pare normala situatia deloc! Ok, nu intra la penal, nu i se face dosar dar cheltuielile de ce nu le suporta? De cand a aparut acea lege cu cele 90 de zile? De ce noi nu stim nimic? De ce nu se face nimic?
Acum ca stau si ma gandesc si eu am o trecere de pietoni in apropierea casei pe care o "frecventez" destul de des si intotdeauna imi e frica sa trec pe acolo. Soferii sunt grabiti, nu opresc, stau si cate 5 minute ca sa binevoiasca unul sa opreasca... groaznic... groaznic... e bine de stiut... sa fim mai precauti pentru ca nimeni nu da doi bani pe noi... din pacate ( (
@irinad:
Of, Irina, iubitoare de antichități, specialistă în destinația Turcia, ghid bun pentru mine, mă provoci la un ecou.
Ești contrariată de ce am plătit spitalizarea? Eu am scris ca un om trecut prin așa ceva, am dat și baza legală, acolo nu merge tocmeala ca în Bazarul de la Istanbul. Când am fost înștințat că voi plăti și cele cîteva picături de spirt medicinal puse pe vata cu care ștergea acul seringii, le-am spus. Eu nu am venit aici bolnav, un șofer iresponsabil m-a trimis. Răspunsul lor a fost sec. Pe noi nu ne interesează din cauza cui ai venit, noi pe d-ta te-am tratat, d-ta plătești, restul te interesează.
Port un destin. Tata a fost ucis pe marcajul de trecere pt. pietoni. Plătesc lunar o sumă consistentă pt. CAS. La medicul de familie nu am mai fost de mult timp, nici nu știe dacă mai trăiesc.
Spitalul Jud. Ploiești nu este un spital al morții. Am mers la rând, ca oricare muritor. MD normal, 2 feluri de mâncare la prânz, mâncare gustoasă ca cele făcute la cazan, grup sanitar curat, cadre medicale conștiincioase, responsabile. M-au ținut 4 zile în spital ca să fie siguri că nu sunt în pericol. Costele rupte s-au lipit între ele, acum sunt frech. Că am avut fracturi costale, se mai poate ști doar la o radiografie ori, Doamne Ferește, la o necropsie.
Vă urez excursii reușite în apropiatul sezon estival, dar unde să mai plecăm. Istanbulul este pe un butoi cu pulbere iar în Vest vezi ce atrocități se întâmplă
Mulțumesc pt. vizită și numai bine să vă fie, amândorura.
@Mihai18: Mii de mulţumiri pentru urări, să sperăm că vacanţele noastre, ale tuturor, vor fi fără evenimente nefericite, aşa cum s-a întâmplat de curând la Londra!
@GabrielaG:
Îți răspund. Cele 9o de zile după care fapta este calificată infracțiune, sunt prev. în actualul Cod penal, în vigoare din luna sept. 2014, publict în Monitrul Oficiul, accesibil tuturor. Nimeni nu poate invoca necunoașterea legii.
În prezent, traversarea străzii pe marcajul pt. pietoni este o aventură. Apărati-vă singuri, legea actuală este blîndă, dar este lege.
Cât privește dosarul de despăgubiri. Aceasta este o Fata Morgana. Depinde dacă debitorul este solvabil. Știți vorba „De unde nu este, nici Dumnezeu nu cere” Sau, dacă debitorul este de rea-credință, pleacă în Spania la cules de căpșuni și atunci chiar îți iei adio de la despăgubiri.
Mulțumesc pentru vizită.
@Mihai18:
De dmineata am citit articolul, eram pe o tableta si mi-a fost mai greu sa scriu. Cele cateva randuri din primul meu ecou sunt legate de o patanie a feciorului meu, acum cativa ani si va rog sa cititi ce urmeaza pentru ca aveti de invatat.
In ziua de 15 august fiul meu a luat masina noastra, a lui fiind in service. La Basarab, vis a vis de statia de metrou, o tipa mai bronzata i s-a aruncat in fata pe trecere pietoni. Salvare, politie, martori in favoarea fiului meu. La indicatia politistului, sotul cu fiul au mers la spital Floreasca sa vada ce e cu ea. Fugise pur si simplu de acolo. Pe scurt, nu avea decat un cucui si doua trei vanatai.
La a doua intalnire la politie, acuza dureri si dorea bani pt control medical. Sotul i-a oferit consultatie la urgenta, platita de noi. Nu!! Ea vrea consultatie la spitalul x de laga hotel Astoria! Nu cunosc pe nimeni acolo i-a replicat sotul. Raspunsul ei a fost naucitor, masina care m-a lovit intra zilnic pe poarta acelui spital!!! Bucurestenii stiu ce distanta este intre locul accidentului si Astoria.
A dus-o la spitalul dorit la radiografie. Medicul radiolog a trimis asistenta sa-i ceara buletinul pe motiv ca nu porneste aparatul daca nu baga buletinul intr-o fanta iar radiografia i-a dat-o sotului cu indicatia de a o pastra. Intre timp femeia a aflat nr de telefon fix si au inceput amenintari dar pe mine nu m-a convins sa-i dau bani - ne informasem cum se procedeaza totusi in astfel de cazuri ca sa nu ne santajeze mereu.
Vazand ca nu obtine ce vrea a depus o radiografie la IML. Dupa 2 luni, o prietena a unui prieten, l-a anuntat pe sot ca s-a intocmit raportul medico-legal, grav, fiinta avea leziuni grave la coloana ce necesitau peste 60 zile de tratament.
Cu radiografia veche dar corecta sotul a cerut sa vada raportul inainte de a ajunge la politie, eram hotarati sa cerem contraexpertiza platita de noi. Arogant, medicul sef i-a dat sa citeasca raportul spunandu-i sa nu apeleze la mila colegiala. Din primele secunde in care si-a aruncat ochiii pe hartie, sotul a ras, rasul omului scapat de belea si i-a intors replica doctorului.
Raportul medical avea doua greseli grave, de neiertat, expertiza se intocmise pe o radiografie falsa datata 14 august - cu o zi inainte de accident, plus ca era intocmit de un medic rezident, fapt nelegal la acea data (citisem tot ce era permis despre astfel de cazuri si stiam si unde trebuie sa fie virgula pe un astfel de act).
Rezolvat, a doua zi spre surprinderea politistului ce se ocupa de caz, cinevade la IML i-a adus raportul corect.
Bun, inchidem dosarul, noi multumiti. Pai nu-i simplu caci pentru o ora cat a stat bruneta pe holurile spitalului, trebuia platita o suma substantiala, individa disparuse de la adresa unde o stia politia, dosarul nu se putea incheia daca cineva nu platea spitalului. Cine a platit, ce credeti?!
Dar nu i-am dat bani acelei nemernice. Legea insa nu prea e lege!
@Mihai18: Sper ca sunteti bine acum!
Bine, nici legea nu ne protejeaza ca pietoni, dar nici noi (desi eu nu ma includ) n-o prea respecram pe ea, lege!
La intersectia lui 1 Decembrie cu Pallady sunt semafoare. Zilnic, si la dus, dar si la-ntors, constat cu tristete ca-s doar de decor. Adica edilul ala n-avea ce pune acolo dacat motosenia aia cu trei becuri colorate? Nimeni, de-al naibii, NU respecta semafoarele alea. DAR DOAR la traversarea lui 1 Decembrie. Si nu trec pe rosu in fuga! Nuuu, la pas lent, calm...
Eu nu pot sa fac asa ceva! Pentru 2-3 min cat astept verdele, nu-mi risc viata! Ca risc si pe verde... trec doar cand constat ca soferului i s-a oprit roata.
Ooo, si-am multe de povestit despre asta!
Sanatate, nene Mihai!
@Mihai18: Dacă nu citeam reviewul tău habar nu aveam cât de întortocheate sunt legile țării ca să nu zic altfel.
Îmi pare nespus de rău de cele suferite de tine. Îți doresc însănătoșire grabnică!
@mprofeanu:
Sărut mâna.
Aparent, știința dreptului nu este o știință exactă, ca matematica, dar când începi să aplici o normă de drept, să încadrezi „în drept”, într-un articol dintr-o lege o „stare de fapt” (o faptă petrecută cu care ești sesizat), atunci încep dificultățile. Printre noi circula o glumă „unde sunt doi juriști, sunt trei păreri”
Știința dreptului nu este atât de greu să o înveți, dar este greu să aplici normele de drept. Tocmai de aceea legiutorul a prevăzut și căile de atac a unei prime hotărâri (apel, recurs) cât și căile extraordinare de atac. Nu este cazul să intru în detalii. Pe fond, într-o cale de atac se poate corecta o hotărâre dată greșit.
Eu nu am fost vreodată avocat, dar am mai purtat și robă și am intrat în ședințe de judecată. Avocații sunt oameni care știu carte și am avut de învățat de la ei.
Mai spun una și închei. La mine în birou, am avut o discuție contradictorie pe teme de drept cu un avocat, apărător ales al unui inculpat arestat. Sub nici-o formă nu puteam ajunge la un punct de vedere comun. La un moment dat, avocatul și-a pierdut răbdarea și mi-a spus-o „verde-n față” D-le... „Legea se mai aplică și după bunul simț” Mare, foarte mare dreptate a avut. Pentru mine a avut valoarea unui adagiu ca pe vremea juriștilor din fostul Imperiu Roman. Regret că nu pot da timpul înapoi și cu siguranță aș lucra mai bine. Anii au trecut, acum sunt „un nimeni” Vine momentul când toți coborâm la aceiași gară.
Și eu uneori sunt contrariat de unele norme de drept. Înalta Curte de Casație și Justiție pronunță o decizie iar Curtea Constituțională are un alt punct de vedere. Atunci, practicienii dreptului, pe cine să mai creadă. Aveți dreptate când spuneți că unele legi sunt întortochiate.
Am divagat mult de la subiect și mă opresc.
Noapte bună.
Bine că s-a terminat cu bine. Cunosc un caz identic, finalizat cu ceva mai multe oase rupte și mai multe zile de spitalizare. Acum cîțiva ani o vecină a așteptat să oprească banda 1, a pus azimutul pe trotuarul de vizavi și a luat-o la picior. Mașina care venea pe banda 2 a nimerit-o ca la popice.
Din punctul de vedere al șoferilor, cred că problema provine direct de la școala auto: nu cred că instructorii discută situații de trafic (nu am de unde să știu sigur, pentru că eu am cunoscut un singur instructor, cel cu care am făcut eu școala). Cred că se limitează să predea manevrarea mașinii, parcarea și discută ceva situații de trafic legate de circulația prin intersecții, atît. Ar trebui să se predea și noțiuni de conducere defensivă, conduită preventivă, „ponturi” și alte asemenea, pentru că natural majoritatea dintre noi nu pare că reușim să ne imaginăm situații de trafic complexe, altminteri nu știu cum să explic fenomenul în care, ca șofer, vezi că cel de pe banda din dreapta încetinește și nu schițezi nimic, nu îți pui întrebarea de ce o fi încetinind mașina de alături. Am văzut multe cazuri în care pe banda 1 o furgonetă sau alt vehicul mare, care obturează vizibilitatea, oprește la o trecere de pietoni, iar pe banda 2 nimeni nu reduce viteza, trecînd prin fața pietonului care traversează. Sau în care pietonii care traversează printr-o coloană oprită la semafor sînt surprinși de un șofer care depășește coloana pe linia de tramvai.
Ca șoferi, trebuie reținut că e necesar să fim atenți la ce fac și cei din dreapta sau stînga, nu doar cel din față, că nu mergem ca oile, cu privirea în spatele celui din față și strict pe urmele lui.
Ca pietoni tre să reținem că viața noastră e mai importantă decît orice, așa că faptul că șoferul e de vină nu ne ajută cu nimic dacă avem oasele rupte sau mai rău.
Cînd traversați, dacă nu puteți aștepta un gol în trafic, măcar asigurați-vă că s-au oprit și cei de pe celelalte benzi și, mai mult, că s-a oprit și a doua mașină, nu numai prima. Că și din astea am văzut: pietonul traversează prin fața mașinii oprite, dar din spate vine alta care nu apucă să oprească la timp, se proptește în cea oprită și o aruncă în față peste trecerea de pietoni. Deci ochii pe toate mașinile: să fie evident că v-au văzut și că au timp să oprească.
Din ce am observat, paradoxal, mai des se întîmplă accidente pe trecerile de pietoni decît în afara lor. Cei care trec pe acolo se bazează prea mult pe dreptul lor de prioritate și uneori nu sînt suficient de atenți. Cine trece prin loc nepermis e mult mai atent.
Despre partea cu despăgubirile, eu văd problema în altă parte: în procedurile de recuperare a sumei plătite. Acolo trebuie lucrat, la clarificarea rapidă a vinovăției (responsabilității) și stabilirea unui algoritm pentru plata despăgubirilor. În primă fază e normal să plătească fiecare pentru el, dar apoi lucrurile trebuie să se miște eficient.
@all - Un review pe care nu mi l-as fi dorit sa il regasesc pe aici insa care la un moment dat ne poate fi de folos. Fiecare dintre noi am fost sau nu implicate intro astfel de poveste pe care am gestionat-o dupa cum am putut (fie ca am stiut sau am fost invatati, sau am facut-o dupa capul nostru).
Sunt momente in care nu poti judeca la rece, momente de care cineva poate profita.
Imi pare rau de cele intamplate, va doresc numai sanatate si noua tuturor drumuri in siguranta.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Oct.2024 [Larnaca] Mare atentie — scris în 04.10.24 de BIBILOI73 din BUCURESTI
- Sep.2024 [Nessebar] Țeapă mare la parcare aveți grijă citiți mesajul meu — scris în 14.09.24 de viohoney din BUCUREșTI
- May.2024 [Side, Turcia] Atenție la magazinul de aur!!! — scris în 08.05.24 de Luca95 din BUCUREșTI
- May.2024 Cum sa iti strici vacanta / Calea ferată Oravița - Anina — scris în 03.05.24 de Camie din GIURGIU
- Dec.2023 [Aeroport Munchen] Groaznic — scris în 03.12.23 de ux131866 din DEVA
- Aug.2023 Atentie la neatenție sau Lungul drum către casă — scris în 25.08.23 de Lucia Roxana M. din BUCURESTI
- Aug.2023 Hoti deghizati in politisti civili cu acte false pe autostrada spre Istanbul — scris în 14.08.23 de Dandan2023 din BUCURESTI