ARTICOL ÎNCĂRCAT ÎN: 16.08.2013
--- M ---
GR. VÂRSTĂ: 50-60 ani
DIN: Piteşti
ÎNSCRIS: 02.09.09
STATUS: CONSUL
DATE SEJUR
JUL-2013
DURATA: 13 zile
cuplu fara copii

GRAD SATISFACȚIE
CADRUL NATURAL:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat
DISTRACŢ. / RELAXARE:
95.00%
Mulțumit, aproape încântat

NOTARE MEDIE REZULTATĂ
95.00%

AUTORUL ar RECOMANDA
această destinaţie unui prieten sau cunoscut
TIMP CITIRE: 20 MIN

Drumuri ucrainene şi (ceva mai puţine) moldoveneşti

TIPĂREȘTE URM de aici

În review-ul de aici v-am povestit câte ceva despre circuitul făcut prin Republica Moldova şi Ucraina. În cele ce urmează, vreau să vă povestesc despre drumurile moldoveneşti şi (mai ales) ucrainene şi despre unele lucruri bine de ştiut de către cei ce intenţionează să meargă cu maşina pe aici.

Traseul urmat de mine este cel ce poate fi văzut pe Google Maps, aici.

Drumul de la Piteşti la Galaţi a decurs normal, aşa că nu are rost să insist asupra lui. Din Galaţi am intrat pe E584 şi după câţiva km am ajuns la punctul de graniţă cu Republica Moldova. Partea română am trecut-o rapid, aproape că nu-mi mai amintesc niciun amănunt, dar imediat după, atmosfera mi-a adus aminte de vremurile trecute, când trecerea graniţei era întotdeauna un prilej de umilinţă.

Graniţa dintre România şi Republica Moldova este, pe toată lungimea ei, de-a lungul râului Prut, iar punctul de trecere ales de mine se află chiar la vărsarea Prutului în Dunăre, un punct unde se întâlnesc graniţele a trei state: România, Ucraina şi Republica Moldova. Zona no man's land dintre punctul de control românesc şi cel moldovenesc se află chiar pe podul de peste Prut şi chiar aici a trebuit să mă opresc o vreme, pentru că vameşii şi grănicerii moldoveni nu dădeau în brânci să-şi facă datoria, aşa că a trebuit să aşteptăm cam jumătate de oră la coadă, până în momentul când o "grănicereasă" plină de importanţă a catadicsit să ne facă un semn că putem trece. Bineînţeles, în acest timp, s-a găsit un "românaş dăştept", care a făcut pe prostu' că nu înţelege cum e cu statul la coadă şi s-a băgat în faţă.

Ajunşi la punctul de control, am predat documentele (paşapoarte, certificatul de înmatriculare al maşinii şi cartea verde) unui grănicer care, fără să ne spună nimic, a dispărut într-un birou cu actele noastre şi ale celorlalţi.

În acest timp, a venit un vameş, care a ţinut morţiş să vadă ce e în bagajele noastre, insistând în special asupra unei cutii (din cele pentru hârtie A4), în care aveam câteva lucruri ale maşinii: un set de becuri de rezervă, siguranţe, stingătorul, un pet cu lichid de parbriz şi alte nimicuri, prin care individul a ţinut să-şi bage nasul. I-am satisfăcut curiozitatea, în timp ce-mi aminteam că, anul trecut, în circuitul prin Balcani, în niciuna din ţările vizitate (Serbia, Bosnia, Croaţia, Muntenegru, Albania şi Macedonia) niciun vameş nu m-a controlat în bagaj, ba dimpotrivă, toţi m-au întâmpinat cu zâmbetul pe buze şi cu urarea: Welcome to our country. Moldovenii, "fraţii noştri", abia au catadicsit să ne adreseze câteva cuvinte răstite, în niciun caz de bun-venit. După ce ni s-au înapoiat documentele (nu înainte de a ni se introduce datele într-un calculator), grănicerul m-a trimis să plătesc taxa, după care să revin la el. Nu mi-a spus ce fel de taxă şi unde se plăteşte, noroc cu ceilalţi călători care mai erau pe-acolo şi care, deşi aveau maşini cu numere de Bulgaria (şi unul de Grecia), s-au dovedit a fi moldoveni. De la unul din ei am aflat ce am de făcut. Mai exact, trebuiau plătite două taxe: taxa ecologică şi vinieta, în sumă totală de aproximativ 80 lei româneşti, adică aproape 20 €. După o aşa jecmăneală, mi-am dat seama de unde vine zicala: Frate, frate, da' brânza-i pe bani...

Am plătit "brânza", după care m-am întors la grănicer, care m-a întrebat cât stau la ei. I-am spus că o zi, iar el mi-a atras atenţia în mod solemn să nu cumva să stau mai mult, că atât scrie în calculator. Nu am mai întrebat de ce, m-am urcat în maşină şi am plecat spre Chişinău.

Trebuie să precizez că la plecare am avut grijă să-mi procur cele mai noi hărţi GPS. am fost surprins să constat că harta GPS a Moldovei este un fişier de numai 200 şi ceva kB, în timp ce harta Ucrainei, din 2012 are aproape 70 MB. Am înţeles atunci că nu prea mă pot baza pe GPS în Moldova, dar nu mi-am făcut mari probleme. Ieşind din punctul de vamă moldovean Giurgiuleşti, la vreo 500 m, unde este şi o staţie de benzină Lukoil, este o intersecţie. Mergând tot înainte, după câteva sute de metri se ajunge la punctul de graniţă dintre Republica Moldova şi Ucraina, iar făcând la stânga se continuă pe E584, spre Chişinău, prin Vulcăneşti, Congaz, Comrat, Cimişlia, Hînceşti (am păstrat ortografia moldoveană). Drumul este la început relativ bun, după care, de la Ciumai, (la vreo 160 km de Chişinău) până pe la Svetlîi, cale de vreo 30 km, se strică din ce în ce mai mult, pentru că este în lucru. Lucrările sunt efectuate de o firmă din Galaţi, care, evident, lucrează româneşte, fără să-i pese de ce fac participanţii la trafic. Noroc că circulaţia este mult mai rarefiată decât cea de pe la noi.

De la Comrat, drumul este în stare bună, probabil reabilitat de curând, iar dincolo de Hînceşti, până la Chişinău, drumul este foarte bun, cu două benzi pe sensul de urcare, bine marcat şi semnalizat.

În Chişinău circulaţia este cam ca pe la noi, în sensul că şoferii moldoveni sunt la prima generaţie de şoferi şi, ca atare, educaţia la volan lipseşte cu desăvârşire. Se forţează semaforul, se blochează intersecţiile, se întoarce în cele mai neaşteptate locuri (şi, bineînţeles, acolo unde este interzis). Şi să nu te aştepţi la niciun fel de amabilitate şi înţelegere din partea celorlalţi participanţi la trafic, toţi se conduc după legea junglei: cel mai tare supravieţuieşte! Ca să vă daţi seama mai bine, să vă dau un exemplu: Mergeam cu maşina pe Bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt, spre scuarul Catedralei. Undeva, în zona Ministerului Afacerilor Interne m-am oprit la semafor, pe banda din stânga. Din dreapta mea, şoferul unei maşini aflate puţin mai în spatele meu mă claxonează şi-mi face semn să-l las să treacă în faţa mea. Având puţin loc, dau în spate si-l las să intre în faţa mea. Spre marea mea surprindere, individul nu se opreşte în faţa mea, ci foloseşte spaţiul ca să întoarcă în sens invers, evident călcând fără reţinere linia dublă continuă. Ăsta e doar un exemplu, din cele pe care le întâlneşti la tot pasul. Dar, cu experienţa autohtonă, am supravieţuit cu brio!

Toate aceste lucruri sunt valabile în totalitate şi în Ucraina, puţin mai atenuat în Kyiv şi, mai ales, în Lviv ...

Decisesem încă de acasă să intru în Ucraina, spre Odesa, nu pe drumul cel mai direct, ci ocolind Tiraspolul, pe drumul R30, prin Căuşeni, aşa cum se poate vedea şi pe harta traseului. Recepţionera de la hotelul din Chişinău mi-a recomandat şi ea această variantă, nu de altceva, dar prin Tiraspol ar fi o pierdere de timp, deoarece, deşi nu există propriu-zis un punct de graniţă, acolo este totuşi un punct de control, ceea ce face să se piardă ceva timp pe-acolo.

Surpriza a venit a doua zi, când GPS-ul nu a vrut cu niciun chip să mă îndrepte spre Căuşeni, deşi a recunoscut localitatea, încercând să mă trimită undeva spre vest. Mi-a fost destul de dificil să găsesc ieşirea corectă, pentru că nu există niciun indicator spre Căuşeni, toate indicatoarele arătând spre Tiraspol. Adevărul e că exact aceste indicatoare trebuie urmate, până la ieşirea din Chişinău, după aeroport, unde drumul se bifurcă şi apare pentru prima dată indicatorul spre Căuşeni.

Drumul până la graniţă este lejer, în stare destul de bună şi foarte liber.

Teoretic, punctul de graniţă este în localitatea Palanca, dar, de fapt, este ceva mai înainte, în localitatea Tudora, aşa cum scrie şi pe viza aplicată de grănicerii moldoveni, după ce au verificat că plătiserăm taxele de drum şi ne-au scos din baza de date. La ucraineni, punctul de graniţă era destul de aglomerat, cu maşini din Moldova, Ucraina şi Rusia, doar noi rătăciţi de prin alte părţi. Lucrurile au mers însă destul de repede, astfel încât, în ciuda cozii şi a formalităţilor vamale, am trecut în Ucraina după 30 de minute. Procedura este următoarea: la intrarea în punctul de graniţă (după încuviinţarea unui grănicer, ca la intrarea în Republica Moldova), ţi se dă o foaie pe care este scris numărul maşinii şi numărul de persoane din ea. Apoi, în timp ce stai cuminte în maşină la coadă, vine un grănicer care ia documentele (paşapoarte, certificat înmatriculare maşină, carte verde), pleacă cu ele şi ţi le înapoiază după câteva minute, împreună cu un bileţel, cu care te duci la un ghişeu, unde îl dai împreună cu paşapoartele şi hârtia iniţială. Tipul te întreabă care este scopul călătoriei (în ruseşte, bineînţeles, ce credeaţi?). Nu înţelegi, dar din fericire se găseşte prin preajmă cineva care vorbeşte şi româneşte şi ruseşte, care să te lămurească ce vrea individul de la ghişeu, a cărui uniformă nu ştiu dacă e de grănicer, sau de vameş. După ce scrie ceva la un calculator, individul îţi dă voie să pleci, înmânându-ţi documentele şi foaia, pe care a pus şi o ştampilă. Te urci în maşină şi, la ieşirea din punctul de graniţă, predai foaia primită la intrare, care trebuie să aibă cele două ştampile, cea de la intrare şi cea de la verificarea documentelor. Asta e tot, nu plăteşti nimic.

Citisem pe internet că, la intrarea în Ucraina cu maşina personală, trebuie să completezi un document prin care să te angajezi că nu vinzi maşina în ţară la ei, document care ţi se cere să-l prezinţi la ieşirea din ţară. Ei bine, nu mai este nevoie de un astfel de document, grănicerii ucraineni sunt acum dotaţi cu calculatoare moderne, astfel că totul se înregistrează în baza lor de date.

Am plecat mai departe, trecând şi printr-un punct vamal părăsit, apoi printr-un punct de control unde ni s-a dat o hârtie asemănătoare cu cea dată la punctul vamal, pe care am dat-o la un alt punct de control, care era însă şi punct vamal pentru cei veniţi din direcţia Izmail-Tatarbunar. Până la Odesa, mai era o aruncătură de băţ, aşa că am ajuns la hotel fără alte peripeţii, doar drumul a avut unele porţiuni foarte proaste, din fericire scurte.

În Ucraina, limitele de viteză sunt 60 km/h în localităţi (dacă nu se specifică altfel), 90 km/h în afara localităţilor şi 130 km/h pe autostrăzi. În general, nimeni nu respectă aceste limite, se circulă pe drumurile naţionale chiar şi cu 150 km/h, dar echipajele de miliţie sunt numeroase şi stau la pândă în cele mai neaşteptate locuri, cu radare. Acestea, din câte am văzut eu, sunt de două feluri. Unele mici, moderne, pe trepied, aşa cum am văzut la poliţiştii din ţările ex-iugoslave şi altele, ceva mai mari, portabile, ca un pistol dar mult mai groase, cum am mai văzut acum mai mult de cinci ani, la poliţiştii francezi. Evident, amândouă tipurile sunt cu laser, aşa că detectorul radar este total inutil. Se practică însă, ca pe la noi, avertizarea de către participanţii la trafic ce vin din sens opus, prin semnale luminoase.

Nu am avut nicio problemă cu miliţienii ucraineni până în ajunul plecării din Odesa. Spre seară, ne îndreptam deja spre hotel, călăuziţi de GPS. Ajunşi într-o intersecţie cu sens giratoriu, GPS-ul îmi spune să fac la dreapta. De obicei, nu mă iau obligatoriu după GPS, ci mă mai uit şi după semne de circulaţie. Aici, nu era niciun semn de "interzis la dreapta", aşa că intru pe strada respectivă. După vreo 50 m, de după o maşină care, uitându-mă mai cu atenţie, era de miliţie, apar doi miliţieni, cel mai în vârstă şi, probabil, mai mare în grad, îmi face semn să trag pe dreapta. Opresc, miliţianul, arătând şi comportându-se exact ca miliţienii noştri din vremea comunistă, se apropie şi-mi cere documentele, exprimându-se, firesc, nu-i aşa, în ruseşte. I-am spus că nu vorbesc ruseşte, dar a continuat imperturbabil să înşire vorbe de neînţeles pentru mine. Uitându-se la documente, probabil nu a înţeles mare lucru, dar a reuşit să-mi descifreze totuşi prenumele. Constantin, idi siuda, reuşesc eu să înţeleg şi îl urmez. Merge agale cu mine spre intersecţia de unde venisem şi, ajuns acolo, îmi arată un semn, agăţat de un cablu transversal, la o înălţime de cel puţin 4 m. Semnul cu pricina era unul rotund, cu fond alb şi marginea roşie, în interiorul cercului roşu fiind figurat un automobil, ceea ce, chiar dacă un astfel de semn este mai puţin utilizat, înseamnă în toată lumea, "acces interzis pentru automobile" (mijloacele de transport în comun puteau totuşi trece). Interesant este faptul că în sens invers, circulaţia era permisă fără nicio restricţie! Situaţia era următoarea: eu, ajuns la intersecţie, am făcut la dreapta, nevăzând nicio interdicţie, semnul cu pricina fiind complet mascat de un copac aflat chiar în colţul unde am cotit. Făcând la dreapta, am intrat chiar sub semnul de interdicţie, pe care, evident, nu aveam cum să-l văd. Semnul era plasat acolo pentru că pe acea parte a străzii, chiar acolo unde m-au oprit miliţienii, se află sediul central al miliţiei oraşului Odesa.

Buuun... Ajunşi acolo, mi-am recunoscut vina, aşteptând decizia miliţianului, destul de paşnic, de altfel. Protocol? mă întreabă el, în timp ce ne întorceam la maşină. Niet spun eu hotărât. Tocmai ajunsesem lângă ajutorul lui, aşa că probabil a socotit potrivit momentul pentru a-i da o lecţie de procedură. Prin gesturi şi vorbe (evident, în rusă), îmi dă de înţeles că... Famelie mare, renumeraţie mică, după buget, coane Fănică... şi scrie cu degetul arărător în palma stângă numărul 100. Am înţeles, citisem că ăsta e obiceiul pe la ei, aşa că dau să scot paraiul. Ei, nu aşa. Ia paşaportul, du-te mai încolo, pune banii în paşaport şi adu-l la mine îmi explică miliţianul. Mă conformez, iau paşaportul, fac câţiva paşi, timp în care strecor suta de grivne în paşaport, mă întorc şi i-l dau. El îl ia, se face că-l răsfoieşte, palmează bancnota, timp în care, cu o figură foarte oficială, înţeleg că îmi ţinea, pentru eventuala asistenţă, o lecţie cum trebuie să fiu atent la semnele de circulaţie şi cum de data asta, în mărinimia lui, mă iartă. După care, îmi dă actele şi-mi face semn să plec. Abia abţinându-mă să nu izbucnesc în râs, prin semne, îl întreb dacă pot merge mai departe, sau trebuie să întorc. Larg la inimă, mă lasă să merg mai departe, pe sensul interzis. O paşă, cât de darnic eşti...

Aceasta a fost singura interacţiune mai dură cu miliţia ucraineană, dar nu singura. Când am plecat de la Odesa, în drum spre Sevastopol, la o intersecţie de drumuri, m-am încadrat iniţial greşit, pe banda de virat la stânga, dar m-am redresat la timp. Totuşi, la vreo 100 m mai departe era un echipaj de miliţie şi unul dintre ei (evident, ca întotdeauna, cel mai mare în grad) m-a tras pe dreapta, spunându-mi, evident, vorbe neînţelese. Mă şi pregăteam să scot bacnota miraculoasă, în timp ce îi repetam Ia, Sevastopol! , când aud vorba miraculoasă mojno şi nu mai ştiu ce, în timp ce-mi face semn să plec.

Altă dată, dimineaţa, tocmai plecaserăm din Yalta şi mă opreşte un miliţian, aflat la marginea drumului cu un echipaj. Se circula în coloană şi s-a văzut clar că a decis să mă oprească (fără motiv) pentru că a văzut un număr străin. Mi-a cerut actele, ştia şi de "grincard" şi după ce i-am arătat pe cartea verde că e valabilă şi în Ucraina, mi-a dat actele şi m-a lăsat să plec. Controlul lui era oricum inutil, pentru că fără carte verde valabilă nici nu poţi intra în Ucraina. După alte câteva zeci de km, o fază trasă la indigo: coloană, echipaj de miliţie pe marginea străzii, o "ceafă groasă" mă vede şi, în ultimul moment, mă trage pe dreapta. Îmi cere documentele, din care, evident, nu înţelege nimic, dar mă cheamă afară din maşină, se dă mai aproape de mine şi mă întreabă: Alcool? . Cred că am făcut o figură foarte uluită (era pe la 9 dimineaţa), care nu l-a convins deloc pe miliţian, aşa că m-a pus să-i suflu în nas. Ei, dacă aşa îţi place, ia de-aici! mi-am zis, şi i-am suflat cu putere în faţă. Cred că a fost mulţumit, pentru că mi-a dat imediat actele şi m-a lăsat să plec. Asta a fost ultima interacţiune cu miliţia ucraineană, deşi am mai întâlnit foarte multe echipaje (niciodată nu stăteau degeaba, mereu era cel puţin o maşină oprită şi un miliţian scria un "protocol"). E drept, nu prea am depăşit viteza legală, deşi, sincer să fiu (veţi vedea mai departe de ce), au fost numeroase momentele în care nu ştiam care este limita.

Despre drumuri, pot să vă spun că cele principale sunt de două categorii, diferenţiate după localizarea lor. Cele din sud (zona Odesa şi Crimea) şi cele estice (de la Dniepropetrovsk spre est) sunt mai proaste, uneori cu cârpeli (e drept, nu prea am întâlnit gropi, dar, din cauza plombelor sunt denivelări). Cele vestice, din zona Kyiv-Lviv sunt modernizate de curând şi există şi "autostrăzi". Nu vreau să fac o legătură cu faptul că zonele sudice şi estice sunt locuite în majoritate de ruşi, mai repede pun situaţia pe seama faptului că au modernizat drumurile vestice în vederea Campionatului European de Fotbal.

De exemplu, M18/E105, drum în lungime de aproape 700 km, care leagă Simferopol de Harkov figurează pe hărţile Google de la Dniepropetrovsk până la Harkov ca autostradă. E drept, cel puţin o porţiune era (un fel de) autostradă, dar ea este complet în reconstrucţie, aşa că nu prea am beneficiat de condiţii de autostradă, întrucât este dat în folosinţă doar un sens.

Principala magistrală ce străbate Ucraina de la est la vest pe traseul Harkov-Poltava-Kyiv (M03/E40) şi apoi Kyiv-Jitomir-Rivne-Lviv (M06/E40), în lungime de ceva mai mult de 1000 km (eu am parcurs-o începând cu Poltava, deci aproape pe toată lungimea ei) este o combinaţie de drum modernizat rapid şi "autostradă". Poate v-au surprins ghilimelele, dar ele vor să sublinieze că "autostrăzile" ucrainene nu au prea multe în comun cu ceea ce înţelegem noi prin acest termen. De fapt, este vorba de sistemul rusesc de construcţie economică a "autostrăzilor".

Ca să mă înţelegeţi mai bine să vă dau câteva exemple.

Ce aţi zice dacă pe o autostradă adevărată aţi depăşi, la un moment dat o căruţă? Sau un biciclist? Nu că asta nu s-a mai văzut pe autostrăzile româneşti, dar în Ucraina chestia este şi legală! Să nu vă mire ca, din loc în loc, să vedeţi pe banda de urgenţă, uneori intrând puţin şi pe prima bandă, marfa unor vânzători de pepeni, sau alte fructe şi legume! Din loc în loc se întâlnesc şi staţii de autobuz şi acolo sigur este şi o trecere de pietoni! E drept, întotdeauna foarte bine şi din timp semnalizate...

Telefoane de urgenţă? Ce nevoie avem acum, în epoca telefoanelor inteligente? E suficientă o plăcuţă pe care scrie miliţia şi un număr de telefon.

Să nu vă mire că, dintr-o dată, autostrada ajunge în mijlocul unei localităţi, cu tot felul de intersecţii şi, bineînţeles, limitare de viteză!

Şi acum, cireaşa de pe tort. Ce aţi zice dacă pe o autostradă, fie ea şi din România, aţi putea întoarce din loc în loc, pe celălalt sens? Ei, da! Pe "autostrăzile" din Ucraina asta este posibil. Pentru că acestea au fost construite cu economie, poduri şi pasarele care să le traverseze sunt foarte rare. Şi atunci, cum poţi rezolva problema? Foarte simplu. Urmăriţi poza P01, care este o captură dintr-o imagine din satelit, ce surprinde un astfel de loc, ce dă posibilitatea întoarcerii. Cei care vin dinspre intrarea din dreapta-jos şi care vor să facă la stânga, pentru că nu au un pod pe care să treacă de partea cealaltă a autostrăzii, intră mai întâi la dreapta, se înscriu pe banda a treia, pentru întoarcere, merg până la capătul acesteia, opresc, se asigură şi traversează pe celălalt sens, înscriindu-se pe bucla ce le permite să intre în trafic.

În principiu, chestia asta e OK, dar ce te faci când pe autostradă circulă nişte SUV-uri care mai de care mai tare (Lexus e preferatul ucrainienilor), cu viteze de peste 180 km/h, iar cel care întoarce are o amărâtă de Lada, din anii '80? Chiar şi unul care vine cu viteza legală de 130 km/h are foarte mari şanse să surprindă în plin o astfel de maşină mai lentă, e suficientă o clipă de neatenţie pentru asta. În orice caz, tipul ăsta de "autostradă" merge la fluxuri slabe de trafic, altfel, nici la noi, pe A2 nu ar fi potrivit.

Problema este că, la toate aceste locuri de întoarcere şi la trecerile de pietoni, pe lângă semnalizarea respectivă, foarte bună, de altfel, nu există niciun indicator de limitare a vitezei, astfel încât nu prea ştii dacă trebuie să reduci viteza, sau nu. Şi dacă trebuie să o reduci, până la ce valoare? Poate că în codul lor rutier este specificat acest lucru, dar conform regulilor generale, nefiind niciun semn de reducere a vitezei, rezultă că poţi circula cu viteza maximă legală, de 130 km/h (GPS-ul meu îmi spunea că limita legală pe "autostradă" este de 110 km/h).

Oricum însă, aceste "autostrăzi" sunt în stare foarte bună, pentru că sunt construite, sau refăcute recent şi nici nu sunt "călărite" de o puzderie de TIR-uri. În Ucraina, numărul camioanelor de mare tonaj care circulă este foarte mic, probabil la ei căile ferate încă funcţionează... În plus, există restricţii de circulaţie, pe toate drumurile fiind plasate indicatoare care interzic circulaţia vehiculelor ce depăşesc un anumit tonaj, atunci când temperatura exterioară depăşeşte 28 de grade. Dar să nu vă aşteptaţi să întâlniţi parcări ca în Germania, din loc în loc, mulţumiţi-vă cu cele ale staţiilor de benzină.

Apropo de acestea, sunt destul de numeroase şi diverse. În afara staţiilor Shell şi Lukoil, care sunt cele mai scumpe, mai sunt cele de stat, Ukrnafta şi altele probabil particulare. La o staţie Ukrnafta din apropiere de Sevastopol am avut surpriza să găsesc două feluri de benzină de 95: cea mai ieftină era din România (scria chiar pe pompă), iar cea mai scumpă (cu foarte puţin), din Estonia. Am luat din cea românească şi, culmea este că mi s-a părut că a fost mai proastă decât cea ucraineană. Poate a fost doar o impresie...

Cele mai proaste drumuri pe care am mers au fost cele de la Lviv la Cernăuţi. Pe acest traseu, au fost porţiuni de drum care arătau ca după bombardament, ba chiar am mers câţiva kilometri pe un drum de macadam. La intrarea în România am privit cu alţi ochi drumurile noastre, ştiţi cum e, apreciezi ceva, abia atunci când nu-l mai ai.

În schimb, o menţiune specială este cea privind drumul de la Sevastopol la Ialta, de-a lungul litoralului, care este şi în stare foarte bună, dar şi foarte spectaculos. Când am trecut noi pe-acolo, am fost uimiţi că de-a lungul lui, din kilometru în kilometru era postat câte un soldat din nu ştiu ce trupe speciale, ceva ca jandarmii noştri, plus foarte multe echipaje de miliţie. Seara am aflat că trecuse Putin pe-acolo...

Un lucru interesant este că de la Ialta la Simferopol, pe o distanţă de peste 80 km, circulă o linie de troleibuz. Imaginaţi-vă o linie de troleibuz ce ar lega Bucureştiul de Băicoi, Găeşti, Giurgiu, sau Mizil.

Pentru revenirea spre casă am ales traseul prin Vatra Dornei-Gheorgheni-Sfântu Gheorghe-Braşov-Piteşti, deşi GPS-ul, dar şi Google Maps îmi recomandau varianta prin Moldova (Roman-Bacău-Focşani). Cele două trasee sunt de lungime aproximativ egală, dar timpul estimat pentru parcurgerea traseului prin Moldova este mai scurt, datorită drumului rapid, DN2. Eu am ales însă varianta prin secuime, pentru că nu mai mersesem niciodată de la Vatra Dornei la Topliţa şi vă spun că alegerea a fost bună. Drumul merge în cea mai mare parte pe valea Bistriţei, chiar pe malul acesteia, iar peisajul este formidabil. Starea asfaltului este bună, chiar dacă acesta mai are unele cârpeli, aşa că, circulaţia fiind şi ea foarte rarefiată, în plus nefiind şanse foarte mari să întâlnesc echipaje de poliţie, mi-am permis să depăşesc limitările de viteză, drept pentru care nu cred că traseul acesta mi-a luat mai mult timp decât mi-ar fi luat cel prin Moldova, unde nu prea poţi depăşi viteza legală, dacă nu vrei să te oprească vreun echipaj de poliţie, sau să primeşti o amendă acasă...

Să vă mai spun şi despre parcările din Ucraina. În general, ucrainenii parchează, ca noi, pe unde-apucă, fără să le pese dacă încurcă, sau nu, traficul. În marile oraşe, sunt zone marcate ca fiind pentru parcare, sunt şi marcaje ce delimitează locurile respective, dar nimeni nu ţine cont de asta, în ciuda unor plăcuţe de avertizare, care te ameninţă cu ridicarea maşinii, sau blocarea roţilor. Nu am văzut nicăieri maşini ridicate, sau cu roţi blocate, dar ca străini, nu vă bazaţi pe asta, întrucât miliţienii ucraineni abia aşteaptă să-şi tragă şi ei un mic "folos necuvenit", pentru rotunjirea veniturilor. Un caz special este în Kyiv, unde, probabil de anul trecut, parcarea este ceva mai organizată, existând foarte multe zone de parcare cu plată, unde este un angajat al primăriei care dirijează parcarea şi încasează banii. Şi aceştia nu sunt puţini, pentru Ucraina: 10 grivne pe oră, indiferent câte ore stai. Şi să nu vă aşteptaţi să primiţi şi o chitanţă pentru asta. Sau dacă totuşi o primiţi, ea este pentru o oră, chiar dacă aţi plătit pentru mai multe!

Şi o ultimă observaţie: în ciuda maşinilor "de marcă" şi a densităţii foarte mari de SUV-uri, parcul auto din Ucraina este foarte vechi, astfel că poluarea datorată traficului auto este foarte mare. Aerul de Bucureşti e parfum, faţă de cel din Kyiv.

Închei aici povestea mea, care s-a lungit destul de mult, dar sper că informaţiile să fie utile şi altora care vor să ajungă prin aceste locuri cu maşina.


[fb]
---
Trimis de Costi in 16.08.13 13:50:57
Validat / Publicat: 16.08.13 15:32:25

VIZUALIZĂRI: 9593 TIPĂREȘTE ARTICOL + ECOURISAU ARTICOL fără ECOURI
SESIZEAZĂ
conținut, limbaj

11 ecouri scrise, până acum, la acest articol

NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Costi); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
Poze atașate (se deschid în pg nouă)
P34 La Krasnograd, ieşire de pe M18, spre Poltava.
EVIDENTIAȚI ARTICOLELE CU ADEVĂRAT UTILE!
Dacă impresiile de mai sus v-au impresionat prin utilitate, calitate etc folosiți linkurile de mai jos, prin care puteți acorda articolului un BONUS în Puncte de Mulțumire-Apreciere (PMA) articolului.
Puteți VOTA acest articol:
PUNCTAJ CRT: 1000 PMA (std) PLUS 30800 PMA (din 32 voturi)
NOTĂ: Mulțumită numărului de voturi primit, articolului i-a fost alocat automat un SUPERBONUS în valoare de 2000 PMA.

ECOURI la acest articol

11 ecouri scrise, până acum

dorgo
[16.08.13 15:48:20]
»

Eu din ceea ce-am auzit in mass-media occidentala, cele mai frumoase lucruri din Ukraina, sunt ukraineencele... exista deja cateva firme in USA dar si unele tari europene, ce primesc bani grei (10.000 USD), pentru a aranja "meeting"-uri dintre parteneri. Cum decurg ele? Legal. Adica, vii tu american sau englez (dialogul e in engleza) si intri intr-o sala cu 50-60 de fete tinere (20-30 de ani), ce stau singure la cate-o masa si asteapta... tu... treci pe la 4-5-10-20 mese si stai de vorba cu fiecare... apoi iei o decizie... ukraineencele sunt tinere, frumoase, amabile, dragastoase, bune gospodine, bune mame... (reportajul a fost dat la Discovery)... americanul de 60 de ani a fost intrebat ce-si doreste... "pai, o nevasta tanara si iubitoare, harnica, etc"... "ukraineanca, a fost si ea intrebata ce-si doreste... "sa scap de mizerie" (salariul mediu in Ukrainae mai mic decat la noi)... asadar, in aceasta afacere, castiga toata lumea, si clientii si intermediarul...

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
CostiAUTOR REVIEW
[16.08.13 16:11:53]
»

@dorgo:

Nu mă pot exprima cu privire la cele spuse de tine, nu am văzut reportajul şi eu m-am dus în Ucraina cu nevasta, dar în privinţa frumuseţii ucrainencelor, aşa este. Şi cele mai frumoase sunt la Lvov.

E drept, nici în Cernăuţi nu-i de colea, am văzut o mulţime de mirese, cu tot cu domnişoarele de onoare, să tot aleagă americanul (da' fără mirese, că ele erau deja măritate) şi ştii ce? Unele dintre ele vorbeau româneşte.

Concluzia e una singură: româncele sunt cele mai frumoase, mai ales când te plimbi cu una alături

P. S. De ce scrii Ucraina cu k? Aşa de mare e influenţa mass-mediei occidentale?

P. S. la P. S. Deşi consider că e greşită declinarea expresiei mass-media, conform DOOM2 forma este corectă, aşa că am folosit-o şi eu.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Nicu
[16.08.13 16:34:46]
»

Cred ca in acest circuit prin Ucraina si un pic de Moldova se poate vorbii putin si despre cuvintele... necunoscut... si... aventura...

Putini sunt cei ce pleaca spre astfel de destinatii mai mult sau mai putin... considerate... periculoase.

Astfel de vacante ramin ca amintire, acolo e alta lume, poate mai buna sau nu dar sigur e alta, depinde de perceptia fiecaruia.

La Kiev am fost demult inainte de... la mare la Odesa nu, bineinteles cu trenul si pina acasa am facut citeva zile,

era perioada aia cind se putea merge doar spre spatiul ex sovietic sau fostele tari comuniste.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
CostiAUTOR REVIEW
[16.08.13 17:07:45]
»

@Nicu:

Da aşa este, Nicu. Ucraina face parte dintr-o altă lume, alta decât cea (vest)europeană, în care, de bine, de rău, ne înghesuim şi noi. O lume slavă, în care lor li se pare ciudat că nu vorbeşti ruseşte (sau măcar ucraineana), că doar rusa e limbă de circulaţie internaţională, nu?

O lume în care comunismul nu a murit, doar a luat alte forme, partea ideologică numindu-se acum creştin-ortodoxie.

O lume în care simbolurile comuniste stau alături de reclamele la Lexus, o lume pe care aş numi-o, cu o singură expresie "stat naţionalist-poliţienesc".

Deşi după '89 am umblat în toată Europa estică, prin toate statele foste comuniste (cu excepţia Rusiei şi Belarusului), nicăieri nu am simţit mai evident acest "stat naţionalist-poliţienesc", ce a înlocuit "democraţia socialistă".

Aş recomanda tuturor o vizită în Ucraina (probabil aceeaşi situaţie, sau chiar mai accentuată este şi în Rusia şi Belarus). La întoarcere, România, "ţărişoara noastră dragă", li se va părea raiul pe Pământ.

A nu se înţelege că nu mi-a plăcut în Ucraina...

Ţara asta are o mulţime de lucruri de arătat.

Ideal ar fi fost să fac două excursii separate. Una la Odesa şi Crimeea (care este un tărâm foarte puţin explorat de turiştii vestici, mai des vin americanii, în special în croaziere) şi cealaltă la Kyiv şi Lviv.

Din păcate, şi-aşa am amânat această excursie câţiva ani, aşa că nu mi s-a mai părut posibilă această împărţire.

De altfel, am ajuns la concluzia că am făcut destule excursii de tip circuit şi că este momentul să mă concentrez mai mult pe cele de tip "un singur loc, de unde să fac, eventual, scurte excursii (de o zi) ", aşa cum am făcut anul trecut la Köln.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
Ovidiu istorie
[16.08.13 18:32:22]
»

Am fost şi eu vara asta într-un circuit Cernăuţi - Liov - Cracovia - Zakopane - Poprad - Spisski Hrad - Presov - Kosice - Debreţin şi mi-au fost de mare folos relatările dumneavoastră, mai ales cele asupra locurilor din Slovacia. De fapt, până să citesc articolul dumneavoastră, nici nu ştiam de existenţa Castelului Spisski. Vă mulţumesc, aşadar, pentru toate amănuntele ce mi-au fost de un real folos.

În ceea ce priveşte etapa ucraineană a circuitului meu, Cernăuţi - Liov, nu mi-a lăsat impresia de "stat naţionalist-poliţienesc". De fapt, călătorind cu trenul sau cu autobuzul, nici nu prea am văzut poliţişti, dacă stau bine să mă gândesc. Atmosfera din Liov mi s-a părut una cu adevărat destinsă, central-europeană, fără agresivitatea sau măcar privirile insistente cu care suntem obişnuiţi în ţara noastră. E drept, eu nu am prins acea manifestaţie din centrul Liovului, a acelei grupări naţionaliste, pe care am văzut-o în fotografiile dumneavoastră. Sper că aţi mai prins şi dumneavoastră (eu am fost la Liov în perioada 16 - 19 iulie) concertele la pian de lângă Catedrala Latină sau numerele prestidigitatorului din faţa Primăriei, ca să nu mai vorbesc de simpaticele domnişoare aurite sau cele care vindeau acadele în costume de epocă.

Aştept cu mare interes relatări detaliate ale locurilor prin care tocmai aţi trecut, mai ales că intenţionez ca, în viitorul apropiat, să mai fac cel puţin două călătorii în Ucraina, una la Kiev şi cealaltă pe traseul Odessa - Simferopol - Bahcisaray - Sevastopol - Ialta.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][1 vot]
CostiAUTOR REVIEW
[18.08.13 13:04:03]
»

@Ovidiu istorie:

Într-adevăr, zona Liov-Kiev pare mai occidentalizată, probabil după impactul Campionatului European de Fotbal.

Dar, iată ce se scrie (şi este exact şi impresia mea) aici:

O lume întoarsă cu faţa către Est, împietrită în slava colhozului. O lume în care conducătorul e adulat pentru că practică discriminarea la nivel de politică naţională, sub acoperirea educaţiei. Sunt cuvinte dure pentru a descrie un regim care se declară democratic. Dar este ceea ce simţi dacă esti român si vrei să trăieşti în Ucraina.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
Ovidiu istorie
[18.08.13 17:10:53]
»

@Costi: Sigur, mentalitatea comunistă dispare greu, şi ne putem convinge, uneori, de aceasta şi fără a fi nevoie să trecem graniţele României. Cu atât mai mult cu cât, spre deosebire de România, Ucraina nu are niciun fel de tradiţie democratică. În plus, naţionalismul ucrainean este explicabil şi prin tinereţea Ucrainei ca stat, prin faptul că, timp de secole, ucrainenii s-au aflat doar sub stăpânire străină: poloneză, austriacă, ţaristă, sovietică, ceea ce a dus, fără îndoială, la apariţia unor anxietăţi naţionale. Chiar şi după obţinerea independenţei, teama de deznaţionalizare nu a luat sfârşit, mai ales că în răsăritul Ucrainei până şi ucrainenii vorbesc rusa, nu ucraineana.

Nu am ajuns niciodată în Bugeac, dar, fără a mă face aici avocatul Ucrainei, cred că autorul articolului exagerează un pic. E drept că românilor din Ucraina li se aduc destule obstrucţii în ceea ce priveşte manifestarea identităţii lor naţionale. Cu toate acestea, există şi şcoli în limba română, sunt organizate diferite simpozioane în colaborare cu şcoli din România, poate fi cerută dubla cetăţenie de către românii din Ucraina, sunt dezvelite busturi ale lui Eminescu (e drept că, anul acesta, cel de la Hliboca a fost vandalizat imediat după dezvelire...). Oricum, să nu uităm ce isterie a fost şi la noi, în anii de după revoluţie, când au apărut şcolile în limba maghiară sau plăcuţele bilingve. Chiar şi acum, unii români verzi sunt indignaţi că în România pot fi auzite şi alte limbi decât româna.

Am călătorit în Ucraina şi înainte de 2011, când a fost scris articolul, şi a trebuit să dau tradiţia (ciubucul) vameşilor ucraineni, dar nu mi s-a cerut niciodată să precizez exact destinaţia exactă în care merg, aşa cum spune autorul articolului, care înegreşte un pic situaţia românilor din Ucraina, ca şi când aceasta nu ar fi şi aşa destul de gri.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
marian20
[06.11.13 10:30:56]
»

Va salut, foarte bune impresiile si foarte folositoare, Costi!!!

Anul viitor in primavara o sa mergem in Donetsk- Ucraina, iar ceea ce vreau sa va intreb e: cum se trece granita cu un animal de casa de acolo in Romania, daca stie cineva desigur? ca pentru noi am inteles ca e nevoie de pasaport, certificatul de inmatriculare al masinii si cartea verde, iar ca si taxe se platesc in Moldova aprox 20 eur, in rest cu cazarea sper sa fie ok.

Traseul o sa fie prin Husi- Chisinau- Kirovohrad- Donetsk.

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
CostiAUTOR REVIEW
[06.11.13 19:20:04]
»

@marian20:

Citez de pe saitul MAE:

Pentru animale de companie este necesar carnetul de sănătate cu vaccinurile la zi şi adeverinţa din partea organelor sanitar-veterinare că nu este purtător al unei boli transmisibile.

Informaţii generale privind vizita în Ucraina se găsesc şi pe saitul Ambasadei Ucrainei în România

Eventual, pentru că ai suficient timp până la plecare, scrie-le celor de la Ambasada Ucrainei un email şi întreabă-i de amănunte.

Călătorie frumoasă şi numai cu evenimente plăcute!

RĂSPUNDEVOTAȚI ECOUL [300] [150][0 vot]
marian20
[13.11.13 14:12:21]
»

@Costi: Multumesc de idee, la asta chiar nu ma gandisem.

Trebuie sa fie bine!

Multumesc inca odata!

webmasterX
[30.09.17 15:31:31]
»

Mutat, la reorganizare, în rubrica "Circuite Moldova - Ucraina, EUROPA" (deja existentă pe sait)

Sfârșit SECȚIUNE Listă ECOURI scrise la articol

ROG REȚINEȚI:
  • Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
  • Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
  • Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație: in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o ÎNTREBARE NOUĂ
    (întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
SCRIE UN ECOU LA ACEST REVIEW
NOTĂ: Puteți folosi ptr formatarea ecoului: [b]...[/b], [i]...[/i], [q]...[/q]
EMOTICOANE ce pot fi folosite SHOW/HIDE
Sfârșit SECȚIUNE SCRIE ECOU

NOTĂ: Rubrica de mai jos vă permite să vă abonați (sau să vă dezabonați) la / de la notificări (înștiințări prin email) atunci când cineva răspunde unui text scris ca ecou mai sus.
Status Abonament Ecouri la acest review - abonament INACTIV [NU primiți înștiințări atunci când se scriu ecouri la acest review]
VREAU înștiințări pe mail când se postează ecouri la acest review
4 utilizatori sunt abonaţi la urmărirea acestui fir de discuţie (primesc instiinţări la adăugarea unui ecou):
dorgo, marian20, Nicu, Ovidiu istorie
Alte impresii din această RUBRICĂCircuit Moldova-Ucraina:

    SOCIALs
Alătură-te comunității noastre

AGENȚIA DE TURISM AmFostAcolo.Travel:
SC Alacarte SRL | R.C.: J35/417/24.02.09 | RO 25182218 | Licența de turism 218 / 28.11.2018

 
[C] Copyright 2008-2024 AmFostAcolo.ro // Reproducerea integrală sau parţială a conţinutului este interzisă
AmFostAcolo® este marcă înregistrată
  • la final = [utf8mb4]; bMustChange=[]
  • pagină generată în 0.048439025878906 sec
    ecranul dvs: 1 x 1