GRAD SATISFACȚIE
NOTARE MEDIE REZULTATĂ
Transalpina - de la Ciocadia până la Sebeş
Mai bine zis, DN67C de la un cap la altu'.
Se pare că ultimele 2 week-end-uri au fost vârful de sezon al deja faimoasei noi / vechi şosele de peste Carpaţi.
Şi cum aş fi putut tocmai io lipsi de aici, care de anul trecut am tot vrut să trec peste crestele Parângului, spre Ardeal? (de fapt, chiar am pornit, oprindu-mă undeva prin zona Pasului Urdele [cred - că era prea dens norul ce ne învăluia pe mine şi pe munţi ca să pot localiza cu exactitate punctul până unde am reuşit să merg]).
Aşa că, atunci când cineva a spus "hai să ne luăm fetele şi să mergem peste Transalpina" am fost imediat de acord. Cu toate că nu prea era stilul meu să pornesc aşa de 'intempestiv' într-o excursie de 2 zile, fără să caut ceva mai din timp informaţii şi să reuşesc să dau de o cazare intermediară cât de cât ok. Mai ales că, aşa cum bănuiam, Adelin nu mai avea nimic disponibil la V. M. nici în acel w. e.
Mă rog... am reuşit să găsesc 2 camere (dar despre ele voi vorbi separat - nu aş vrea să se mai frigă şi alţii!), am reuşit să îmi conving şi pe recent revenita de pe mările şi oceanele lumii copilă să ne însoţească, potaia deja sărea de bucurie mai ceva ca în reclamele la mâncare de câini (în dimineaţa plecării) şi fata mai mare a lui iubi era şi ea încântată de idee (!!!).
Aşadar, pe la 8:3o sâmbătă dimineaţă am purces la drum. A1 până la Piteşti, apoi direcţia Râmnicu Vâlcea, stânga la ieşirea din Racoviţă (intersecţia cu staţie peco) spre Târgu Jiu, ocolim Râmnicu Vâlcea pe la coada lacurilor trecând peste baraj şi ne sucim puţin prin giratoriul de la intersecţia cu drumul spre Drăgăşani, noi urmând în continuare drumul spre Tg. Jiu (adică practic se iese din giratoriu exact pe unde se intră, făcând o întoarcere completă), apoi la următoarea staţie peco la stânga, spre Tg. Jiu. Trecem (val-vârtej) pe lângă mânăstirea Hurezi (vizitată ultima oară cam acum 5 ani), prin kitsch-ul prăvăliilor cu "ceramică de Horezu" ce se înşiră de-a lungul drumului naţional, oprim pentru alimentare şi reajustare la staţia peco din Horezu, apoi ne vedem de drum.
Soarele e deja aproape la crucea amiezii şi noi mai avem ceva drum de bătut. Trecem şi pe lângă obiectivele ce ar merita ceva atenţie din zonă (Bistriţa, Polovragi, Peştera Muierii) şi când ajung la Bălceşti, cotesc la dreapta spre Novaci. Intrăm prin Ciocadia (care figurează ca prima localitate pe DN67C) şi nu după mult, trecem ca vântul (moderat, maximum 15 m/s!) prin Novaci şi începem urcuşul. [Aici se cuvine să deschid această paranteză şi să spun că se poate scurta o bună bucată de drum dacă o luaţi dreapta din Milostea spre Polovragi, de aici drept spre Baia de Fier apoi Novaci - mi s-a spus că drumul e recent modernizat şi se merge excelent].
Maşina trage din greu, pentru prima oară cu atâta încărcătură pe această coastă, dar reuşeşte să înfrângă inerţia şi gravitaţia şi spre bucuria mea, înaintează constant. Păcat că nu sunt singur (cum eram pe vremea când veneam aici iarna, şi NU în week-end... mereu ajung pe altcineva din urmă şi mă văd nevoit să merg cu trepte de viteză inferioare celor care s-ar fi potrivit pe acele porţiuni de drum. După primele astfel de serpentine, motorul deja a depăşit 9o grade celsius (afară fiind deja vreo 27!) şi trag pe dreapta, pentru poze şi revenire. Suntem cam pe la jumătatea urcuşului (sau puţin mai jos), peisajul e superb - e prima oară când sunt aici dar înconjurat de verde şi nu de alb! Prin frunzele foioaselor deja culorile toamnei îşi fac ici-colo simţită prezenţa, dacă n-ar fi forfota vehiculelor ce urcă şi coboară cred că ai putea să asculţi timpul curgând...
Dar cum călătorului îi şade bine cu drumul, după scurtul popas ne suim iar în tărăboanţă şi hai la deal! Drumul e în stare excelentă, pe la înălţimi mai mari, pe unde e loc, s-au amenajat parcări enorme (sau măcar foarte încăpătoare). Ici-colo aici stau ţărani care vând produse 'eco' (brânză în special). Intrăm în Rânca (offff... în sfârşit!), motoraşul e în pragul unui atac de apoplexie, mirosul de parafină încinsă avertizându-mă că până la paroxism mai e doar puţin dar din fericire găsim repede pensiunea unde aveam rezervare (?), avem baftă şi găsim chiar şi un loc unde să parcăm şi cu mic, cu bere mare, cu arme, câine şi bagaje debarcăm.
Nu insist acum şi aici asupra momentelor ce au urmat; aşa cum am promis, voi dezvolta subiectul separat. După ce ne-am revenit puţin, am coborât la Valea Mariei unde Adelin şi Rodica ne aşteptau deja de ceva vreme să luăm masa împreună. Nici despre asta nu o să dezvolt aici - e deja destulă literatură despre cât de bine se poate mânca aici. Ideea este că ne-am simţit bine, între prieteni, am povestit, am râs, am socializat iar la final noi am pornit să facem o siestă activă (nu e prea indicat, dar chiar n-aveam chef să merg înapoi unde eram cazaţi până nu era musai). Am mers pe jos până la hotelul Onix, am dat vreo 3 ture pe pârtia de tubing (fetele nu prea au fost încântate, eu nici atât, deja ştiam cum e), apoi am luat-o în sus pe pârtia de schi (M1), am trecut spre M2 pe care am traversat-o şi am continuat înainte pe coamă spre vârful celei de-a treia pârtii (aia pe care n-am apucat să văd teleschiul mergând), M3. Aici am mai stat puţin prin iarbă, de vorbă, în bătaia unui vânt tăios ce începuse să ne fluture urechile (mai ales lu' cuţu) şi, puţin înainte de apus, am coborât iar la V. M. Am fost şi pe la sala de sport (am jucat puţin ping-pong), apoi am urcat la cină. Mai relaxaţi şi cu siguranţă bine săturaţi cu mâncare, am revenit la culcare.
Duminică, pe la ora 10 cred, am reuşit să strângem tabăra şi să umplem iar maşina (care a creat un moment de suspans prin refuzul obstinat de a mai porni - moment pe care l-am depăşit după puţine emoţii prin amorsarea manuală a pompei de motorină; probabil datorită temperaturii deosebit de ridicate avute la oprire, s-a dus toată motorina din pompă şi din turbină). Micul dejun l-am luat tot la V. M. - ba chiar am apucat să îl felicităm pe Adelin de ziua lui (de care aflasem abia în ajun, da' las' că mai trecem noi p'acolo!) şi ne-am despărţit. Ei au plecat puţin mai repede cu ceva rude, tot pe transalpina.
Ca să nu mai lungim povestea, am pornit şi noi din nou la drum. Vremea era superbă, doar câţiva norişori îndepărtaţi pătau cerul de azur. Peisajul este de vis, fetele au respiraţia (între)tăiată (mai ales când se uită în jos, dincolo de acostament, spre vale...), cuţu e deja în hiperventilaţie, ce mai - toată lumea e încântată. Mai puţin maşina, care trebuie să ne care pe toţi, cu bagaje cu tot!!! Şi pe deasupra, la fel cu o zi înainte, nu cu viteza care i-ar conveni ei, ci cu cea cu care se poate circula.
Aviz deci celor cu maşini care au motoare nu foarte puternice şi care nu prea au cuplu la turaţie (foarte) mică - în week-end, pe vreme călduroasă, e bine să nu mergeţi pe drumul acesta. Sau să vă programaţi opriri dese şi lungi.
Eu am oprit cam pe la baza vârfului Păpuşa, apoi după ce am trecut şi de pasul Urdele, şi de Muntinu. (la Urdele era practic imposibil să mai opreşti undeva, erau atât de mulţi ***** opriţi unii chiar pe buza prăpastiei, că abia am putut să ma strecor printre ei!!! Atunci mi-a părut puţin rău că nu am un Hummer de-ăla supărat, cu bare groase în faţă, să fac puţină ordine pe-acolo...
Şi am mai oprit odată puţin înainte de a începe coborârea spre Obârşia Lotrului. Mai are rost să spun că peisajul e mirific, dar pe de altă parte, că puteţi colecta de aici şi fier vechi, şi sticle, şi alte mizerii, dovezi de "civilizaţie" nu doar flori frumoase şi aer curat în plămâni? ...
În sfârşit... Ajungem la răspântia Obârşia Lotrului şi-mi dau seama că nu ştiu dacă spre Şugag trebuie s-o iau la dreapta sau la stânga (Petroşani), că nu scria clar pe indicatoare. Scot harta din torpedou şi mă lămuresc în câteva secunde: la dreapta!
Plecăm, trecând prin 'bidonville-ul' culegătorilor de fructe de pădure şi după încă vreo 2 km o luăm de astă dată la stânga, spre Şugag, Sebeş. Drumul e mai lin, dar şi mai prost. Sunt multe porţiuni decopertate (nu doar pentru reparat / montat podeţe şi / sau traversări de ape colectate). Mult praf (dar cred că nu se face nămol dacă plouă, e mult macadam), ceva denivelări dar nu foarte grave ne mai frânează avântul. Şoseaua este acum mai mult prin pădure, şi, după ce trecem şi de Pasul Tărtărău (~1670 m) care desparte Parângul de munţii Cindrel şi Şureanu, mai facem un popas de cules zmeură, apoi ne mai aşternem la o felie de drum, trecând şi pe lângă minunatul lac de acumulare de la Oaşa, de barajul cu acelaşi nume (alături de care este şi cabana Oaşa, arhiplină) şi e îndreptăm spre următorul lac de acumulare - Tău-Bistra. N-aş vrea să merg cu povestea mai departe mai-nainte să spun că, tot pe malul lacului Oaşa se află şi o mânăstire (tot Oaşa, desigur!) doar că e pe malul stâng. De acolo, ceva mai sus, este şi un domeniu schiabil cel de la Luncile Prigoanei (nu cred că are legătură cu soţul Bahmuţencei, da' mai ştii? ! ?). Trebuie investigat mai serios, poate fi o alternativă pentru iarnă!
Aşaaaa... cum spuneam, mai mergem o bucată şi ajungem la barajul Tău; aici am reuşit să găsesc puţin loc liber să facem o mică oprire, să mai admirăm peisajul sălbatic şi să luăm şi o gură de aer curat.
Păcat că şi aici am dat de nişte chestii 'civilizate'... era plină oglinda apei, lângă baraj...
De aici, drumul coboară mai departe spre Şugag, trecând pe lângă lacul de acumulare Căpâlna şi cetatea dacică aflată pe un versant pe stânga, apoi chiar prin Căpâlna, şi continuăm spre Săsciori (unde se spune că ar fi o fortăreaţă!) apoi Sebeşel, lacul de acumulare Petreşti, Petreşti (unde se spune că ar mai fi o cetate!), Sebeş (merită şi aici o oprire şi cercetat centrul istoric - chiar acolo vă scoate acest drum!)
De aici, e drumul 'clasic' de întoarcere pe la Sibiu, Valea Oltului, Râmnicu-Vâlcea, Piteşti, Bucureşti.
După vreo 750 km făcuţi în 2 zile, pe serpentine, munţi şi văi, când în sfârşit am oprit în faţa casei, le-am rugat pe fete să ţină puţin trotuarul să nu se mai mişte aşa sub mine, măcar până ajung în pat...
Este cu siguranţă un traseu ce merită parcurs măcar într-o săptămână. Dar nici de w. e. nu-i rău, dar mai bine ieşiţi pe la Voineasa...
Drum bun!
PS Încă nu sunt parapeţi cam pe 60% din lungimea totală a traseului descris mai sus, în special pe zonele foarte înalte... Nu prea sunt nici marcaje, mai sus de Rânca.
Trimis de Dragoș_MD in 23.08.11 15:53:31
- Nu a fost singura vizită/vacanţă în TRANSALPINA.
19 ecouri scrise, până acum, la acest articol
NOTĂ: Părerile și recomandările din articol aparțin integral autorului (Dragoș_MD); în lipsa unor alte precizări explicite, ele nu pot fi considerate recomandări sau contrarecomandări din partea site-ului AmFostAcolo.ro („AFA”) sau ale administratorilor.
- sait oficial al acestei destinații:
ECOURI la acest articol
19 ecouri scrise, până acum, la acest articol
Mi-ar plăcea să însoţească acest subţirel articol melodia lui Tudor Gheorghe - Niciodată toamna (simfonic).
http://www.youtube.com/watch? v=qgTtzbJJrTU&feature=related
Nu cred că o altă voce s-ar potrivi mai bine acestor meleaguri de picior de plai...
Mulţumesc,
PS fetele mele care m-au însoţit şi merseseră şi pe Transfăgărăşan, au declarat că aici lor le-a plăcut mult mai mult. Din păcate, eu acolo încă nu am ajuns. Dar e în plan!
Articolul a fost selectat ca MiniGhid AmFostAcolo pentru aceasta destinatie.
Faptul ca nu sunt parapeti nu mi-a placut nici mie, mai ales noaptea, destul de periculos si infricosator... Iar ziua te fura peisajul rau de tot, mare atentie la volan!
Da, dar aşa ai vizibilitate maximă!
E corect, nu recomand traseul şoferilor începători, nici parcurgerea sa pe timp de noapte.
Dragos, cat ai facut pe drum cu opriri cu tot?
Eu si sotul meu vrem sa mergem pe Transalpina dar de la Sebes la Novaci (coborare). Desi DN67 C nu are decat 156 km in statistici, drumul pare greu, mai dificil decat Transfagarasan.
Multumesc!
Noi am facut aproape o ora drumul Bengesti-Novaci-Ranca si Ranca - Obarsia Lotrului l-am parcurs intr-o ora jumate... De aici, @dragos trebuie sa stie...
@giglia, am plecat din Rânca pe la 11:00 şi pe la 17:00 am oprit la Mc Donald's la ieşirea din Sibiu. Ar însemna că am lălăit-o vreo 5 ore doar pe DN67C... Da' zău dacă am simţit cum a trecut vremea! ba chiar aş mai fi zăbovit, dar trebuia să ajungem undeva lângă Piteşti (unde nu mai fusesem vreodată) şi am fost puţin constrânşi să nu pierdem vremea exagerat. Şi nici drumul nu mi s-a părut dificil. Dar eu ador să conduc pe serpentine. Dacă vii dinspre Sebeş, mi s-a părut că pantele nu sunt chiar aşa de pronunţate faţă de sensul în care am mers noi. Dar e o senzaţie subiectivă, mă pot înşela... Bine ar fi dacă ai putea să urci pe lumină...
Drum bun şi, mai ales, vreme frumoasă!
@Dragos si @Magdalena, multumesc pentru toate info foarte utile, evident vom parcurge doar pe lumina drumul, altfel ce rost are?
Super pozele, sper sa am si eu talent si sa surprind instantanee la fel de frumoase!
Salut Dragos!
Esti unul din preferatii mei!
Chiar te-am nominalizat, impreuna cu alta colega AFA, intr-un rw pe aceeasi tema -Transalpina!
Mai mult, ti-am alocat si o fotografie, de la pensiunea... unde ,,ai luat teapa! ''
Recunosc ca nu am rabdarea si talentul tau, de a dezvolta cat mai in detaliu, impresiile si peripetiile, dar poate cu timpul...
Mi-as dori sa ne intalnim intr-o ,,caravana AFA" (ideea nu-mi apartine!), pe acest drum pitoresc, care nu ridica probleme de traversare nici unei masini, chiar daca are garda normala, deoarece este foarte bine asfaltata (inca...).
Pacat ca drumul nu ofera alternative de vizitare si celor care nu detin un autovehicol, proprietate personala.
Cred sincer, ca o ,,tura'' de 148 de km (de la Bengesti la Sebes), intr-un mini-autocar, ar ridica si mai mult potentialul turistic al zonei.
VACANTE FRUMOASE!
Dragul nostru coleg, se pare ca oamenii nu pot aprecia propria persoana: nici cand isi aud vocea inregistrata, nici cand isi vad chipul pozat/filmat si, se pare, nici cand isi citesc propriile scrieri. Eu nefacand vreo exceptie!!!
Am citit la randul meu si impresiile tale (dar sincer nu mi s-a parut ca merit "nominalizarea") si nu pot spune decat ca fiecare are un stil aparte de a scrie. Important, aici, este sa starnim si altora pofta sa mearga in locuri noi, frumoase si daca se poate, sa le lase macar asa cum le-au gasit, daca nu cumva putin mai curate... Nu pot decat sa sper ca reusim, fiecare in felul sau.
Pentru un tur cu microbuzul, cred ca ar trebui facut circuitul complet Rm. Valcea, Horezu, Polovragi, Novaci, Ranca, Obarsia Lotrului, Oasa, Sugag, Capalna, Sebes, Sibiu, Rm. Valcea. Si asta in cel putin 3 zile (adica sa fie 2 cazari in locuri diferite - daca se poate, una la corturi!).
Cat despre posibilitatea de a urca cu orice masina, da-mi voie sa atrag atentia asupra faptului ca sunt multe pante abrupte si o masina cu motor mic dar masa mare (proprie + incarcatura) e posibil sa dea in primire. Si asta o spun pe pielea mea! Cand coboram spre Obarsia Lotrului, am vazut un Citroen C4 care tragea dupa el o rulota, urcand spre Ranca... Tare as fi fost curios sa-l vad ajuns acolo... mai ales ca, asa cum am spus si mai sus, traficul nu iti permitea, ca sofer, sa mergi asa cum ar fi avut nevoie masina, ci atat cat ti se permitea de catre antemergatori si/sau de catre cei opriti aiurea pe marginea drumului.
”Mi-ar plăcea să însoţească acest articol melodia lui Tudor Gheorghe - [... ]
Nu cred că o altă voce s-ar potrivi mai bine acestor meleaguri de picior de plai...
Si eu, atunci cand am scris despre Transalpina, tot Tudor Gheorghe am ales, la fel mi s-a parut ca se potriveste perfect cu peisajul pe care il priveam.
Eu am traversat Transalpina in sens invers față de tine. Cred ca ne-am intersectat pe drum. Am coborît de la Sebeș, Căpîlna, Șugag, Oasa, Obârșia Lotrului, Rânca, Novaci, Polovraci, Horezu, Băile Govora, ... , București.
E un traseu de poveste... Mi-a părut bine că am avut vreme bună, și am putut admira toate crestele munților.
Dragos, cum ti s-a parut drumul de la Obarsia Lotrului pana la Sebes comparativ cu cel de la Ranca la Obarsia Lotrului? Ma refer la dificultati, pante, curbe stranse.
Noi am abandonat Transalpina la Obarsia Lotrului si ne-am refugiat spre Voineasa, dar nu am abandonat ideea de a face Transalpina complet. Probabil la vara sau... cand timpul, vremea si ceilalti factori ne vor permite.
Review-ul tau este frumos (in afara de bun, util, etc...).
Iti doresc inca multe ocazii in care
”ai putea să asculţi timpul curgând...
Drumul e mult mai lejer; nu-s nici pante, nici curbe asa grele ca peste Parang. E mai mult prin padure, deci nici multe si salbatice peisaje nu intalnesti, am mentionat cam ce se poate vizita si pe portiunea aia de drum - si noi vom reveni, pentru o vizita mai detaliata.
Lacurile de acumulare sunt cele mai "spectaculoase" privelisti de pe 'felia' asta. Unora (printre care ma numar si eu) le place insa si mersul printr-o padure. Sa vezi peste cateva saptamani, cand vor rugini frunzele, ce frenezie de culori va fi de admirat acolo!!!
Mai ar fi de adaugat cele cateva (zeci) de segmente de drum in lucru, pline de praf (cand am fost noi, daca ploua sigur e noroi) si cu circulatia pe un singur sens. Nu iti rupi masina acolo, doar se intrerupe ritmul calatoriei...
Asfalt uscat pe unde mergeti!
@Dragos
Cu ce sa incep? pot sa scriu pomelnic si aici? (ti-am raspuns la Iezer click aici)
Am facut si noi o bucata de Transalpina, am iesit la gol de munte, un pic mai sus de Ranca (pus cortul sa ne apere de vant, nani de pranz) prin octombrie anul trecut, o zi, dus-intors Valcea. Inca vajaiau masini (si motociclete) constant, una la 5 min maxim, nu m-as duce pe acolo in august (sau decembrie) nici impuscata.
Trebuie neaparat sa mergi pe Transfagarasan. Curand, sa nu ninga, dar nu prea curand ca inca e puhoi (cautam sa-ti pun link catre review, am uitat ca nu l-am scris inca ))) pt ideea cu traseul prin padure, ar mai fi cateva locatii, mie imi sunt mai la indemana fiind in Valcea.
Mie sincer mi-a placut TF (Ramnicu valcea - Curtea de Arges - Balea - Sibiu - Ramnicu Valcea, 280km, plecat din VL, vineri, ora 15:30, revenit sambata, ora 18, cort intr-o poiana, pe langa Piscul Negru, sa fim cat mai aproape de Munte dimineata, inaintea puhoaielor mai mult decat TA.
Dar Ranca a fost mai demult asa ca nu sunt obiectiva, si nici nu am facut toata TA.
Ca sa "asculti timpul curgand" (un deziderat major al nostru, noi incercam sa fim mereu pe contrasens cu marile aglomeratii, cum am fost si la mare click aici), cand ajungi pe TF, urca in Saua Caprei, de la Cabana Balea in sus (jum de ora), si coboara apoi la lacul Capra (se vede din sa, mai putin de 20 min coborare directa). E de o frumusete uluitoare (sper sa prinzi soare), mai mic decat Balea, dar pustiu si singuratec asa cum era Balea odata (inainte sa se transforme in balci si "autostrada pt pantofari"), Obarsia Lotrului este iar una din destinatiile care "au fost odata ca'n povesti"
Fete-fete, da' baiatu', baiatu' unde era (pe bicicleta cumva) ?
Eu o sa-mi pun niste bare de Hummer la biciccleta, ma jur!
Ai postat review-ul in aceeasi zi cu sotul meu Probabil am fost "la munte" in acelasi week-end, noi la Petrimanu, (am vazut ca ai citit), in avantaj noi la capitolul aglomeratie, nici cu peisajele nu am stat rau
”Important, aici, este sa starnim si altora pofta sa mearga in locuri noi, frumoase si daca se poate, sa le lase macar asa cum le-au gasit, daca nu cumva putin mai curate... Nu pot decat sa sper ca reusim, fiecare in felul sau.
Nici ca puteai sa o zici mai bine (noi strangem hartii si pet-uri, si le ardem, de fiecare data cand facem foc pe undeva, de "combustibil" nu am dus lipsa niciunde, din pacate)... Respectele mele!
Baiatu' deja merge cu fata lui. Oricum din pacate nu suporta (spre deosebire de sora lui) sa fie in acelasi loc si in aelasi timp cu iubi... Asta e! nu poti sa le ai chiar pe toate...
Mersi de ponturi.
Poate ne-om intalni vreodata, cine stie?
In aceasta vara ma paste sigur Transalpina.
By myself sau in caravana lui @Roth, oricum. Mi-a placut tare mult rw tau despre TA. In mod sigur o sa apelez la tine inainte sa plec pt "hinturi" despre drum si cazare.
- Folosiți rubrica de mai jos (SCRIE ECOU) pentru a solicita informații suplimentare sau pentru a discuta cele postate de autorul review-ului de mai sus
- Dacă ați fost acolo și doriți să ne povestiți experiența dvs, folosiți mai bine butonul de mai jos ADAUGĂ IMPRESII NOI
- Dacă doriți să adresați o întrebare tuturor celor care au scris impresii din această destinație:
in loc de a scrie un (același) Ecou în "n" rubrici, mai bine inițiati o
ÎNTREBARE NOUĂ
(întrebarea va fi trimisă *automat* tuturor celor care au scris impresii din această destinație)
- Aug.2023 Pe Transalpina, după 12 ani — scris în 26.08.23 de iulianic din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Oct.2021 Transalpina via Mănăstirea Obârșia Lotrului — scris în 18.10.21 de ⭐ValentinB_88⭐ din BUCUREșTI - RECOMANDĂ
- Sep.2021 Transalpina — scris în 14.09.21 de nelu73 din AGNITA SIBIU - RECOMANDĂ
- Jul.2021 Impresii de pe Transalpina și despre Mărtinie – un sat cum nu credeam ca există în România — scris în 12.08.21 de RoxanaGRS din IAşI - RECOMANDĂ
- Oct.2020 O zi de vis pe Transalpina — scris în 17.10.20 de alienad din CRAIOVA - RECOMANDĂ
- Sep.2020 Transalpina - un obiectiv mult visat și așteptat — scris în 08.09.20 de cecilia a. din BUCURESTI - RECOMANDĂ
- Jun.2019 O excursie reusită — scris în 13.06.19 de adrianaglogo din PITEșTI - RECOMANDĂ